abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161924549
quote:
5s.gif Op woensdag 4 mei 2016 17:21 schreef pfaf het volgende:

[..]

Maar waarom zou ik dat willen, of zou het goed zijn voor de economie ( in Nederland/EU)?
Waarom jij dat zou willen weet ik niet. Maar dat is wel het achterliggende idee ja, dat het goed zou zijn voor de economie. Maar ook dat wordt (terecht) in twijfel getrokken.

Voor de duidelijkheid .. Ik ben tegen TTIP, maar gaf gewoon simpel antwoord op de vraag wat het doel van een handelsverdrag is.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 4 mei 2016 @ 17:38:30 #152
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_161924632
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 17:31 schreef probeer het volgende:

[..]

Waarom jij dat zou willen weet ik niet. Maar dat is wel het achterliggende idee ja, dat het goed zou zijn voor de economie. Maar ook dat wordt (terecht) in twijfel getrokken.

Voor de duidelijkheid .. Ik ben tegen TTIP, maar gaf gewoon simpel antwoord op de vraag wat het doel van een handelsverdrag is.
En ik ben hier vrij simpel in, maar probeer het gewoon te begrijpen. Wat is dat achterliggende idee dat twee continenten die gaan handelen een welvaartsverhoging oplevert? Als een van de twee grondstoffen ontbeert kan ik het me voorstellen; welvaartsverhoging door olie en uranium te handelen zie ik, maar dan houdt het ook op voor mij.
pi_161925011
quote:
5s.gif Op woensdag 4 mei 2016 17:38 schreef pfaf het volgende:

[..]

En ik ben hier vrij simpel in, maar probeer het gewoon te begrijpen. Wat is dat achterliggende idee dat twee continenten die gaan handelen een welvaartsverhoging oplevert? Als een van de twee grondstoffen ontbeert kan ik het me voorstellen; welvaartsverhoging door olie en uranium te handelen zie ik, maar dan houdt het ook op voor mij.
Het idee is dat er bepaalde handelsbeperkingen opgeheven worden (zoals bijvoorbeeld importheffingen) en verschillende standaarden in de markten recht getrokken worden, waardoor het makkelijker en goedkoper wordt om onderling handel te drijven. Dat vergroot dan de afzetmarkt van de producenten (omdat ze dan dus makkelijker en voor minder kosten aan een ander continent kunnen leveren), waardoor ze dus meer kunnen verkopen en meer verdienen, ergo meer welvaart.

Een van de angsten rondom TTIP is dat er ook bepaalde regelgeving opgeheven wordt die dient ter bescherming van ons welzijn. Bijvoorbeeld bepaalde kwaliteitseisen aan voedsel. Zonder aan die eisen te hoeven voldoen is het makkelijker voor andere landen om hier hun producten te verkopen (en omgekeerd), maar dan zit je dus wel met inferieure kwaliteit.

Heel kort door de bocht allemaal hoor. En als iemand me wilt corrigeren / aanvullen ...
  woensdag 4 mei 2016 @ 18:29:43 #154
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_161925591
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 18:00 schreef probeer het volgende:

[..]

Het idee is dat er bepaalde handelsbeperkingen opgeheven worden (zoals bijvoorbeeld importheffingen) en verschillende standaarden in de markten recht getrokken worden, waardoor het makkelijker en goedkoper wordt om onderling handel te drijven. Dat vergroot dan de afzetmarkt van de producenten (omdat ze dan dus makkelijker en voor minder kosten aan een ander continent kunnen leveren), waardoor ze dus meer kunnen verkopen en meer verdienen, ergo meer welvaart.

Maar die laatste stap snap ik niet. Als een Amerikaan een Audi koopt, koopt hij geen Ford. Als een Nederlander een Whirlpool installeert heeft hij geen Miele gekocht. Waarom zou handel welvaart toevoegen in plaats van slechts een handelsbalans verschuiven?

Tenzij Europa meer gaat afzetten dan de VS heeft het voor ons dus geen nut? Maar waarom zouden zij dat willen als het ten koste gaat hun welvaart?
pi_161926591
quote:
5s.gif Op woensdag 4 mei 2016 18:29 schreef pfaf het volgende:

[..]

Maar die laatste stap snap ik niet. Als een Amerikaan een Audi koopt, koopt hij geen Ford. Als een Nederlander een Whirlpool installeert heeft hij geen Miele gekocht. Waarom zou handel welvaart toevoegen in plaats van slechts een handelsbalans verschuiven?

Tenzij Europa meer gaat afzetten dan de VS heeft het voor ons dus geen nut? Maar waarom zouden zij dat willen als het ten koste gaat hun welvaart?
Goede vragen. Geen antwoorden hier helaas.
Ik heb trouwens het idee, omdat je laatst zo vaak hoorde dat het "goed" ging met de economie wat te wijten was aan export niet perse veel invloed heeft op de binnenlandse markt. Winst gaat naar de aandeelhouder.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 04-05-2016 19:23:58 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:23:09 #156
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161926844
quote:

[..]

Als de Nederlander de Whirlpool koopt omdat die een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft levert dat voordeel op voor die Nederlander.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_161926927
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:23 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Als de Nederlander de Whirlpool koopt omdat die een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft levert dat voordeel op voor die Nederlander.
Maar dan weer niet voor Miele.
Zo blijft het een lastig spelletje, dat afwegen van economische bewegingen.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:26:59 #158
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161926948
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar dan weer niet voor Miele.
Maar dat is een groot bedrijf dus dat is niet erg toch?

Zoiets heet concurrentie. Niet leuk voor grote bedrijven, wel voor de consument.
pi_161927004
quote:
7s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:26 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Zoiets heet concurrentie. Niet leuk voor grote bedrijven, wel voor de consument.
Te simpel m.i. Whirlpool is ook geen kleine jongen dacht ik.
Ik vind dat de vragen van pfaf uitgediept moeten worden. Volgens mij heel relevant.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:30:13 #160
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161927031
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Te simpel m.i. Whirlpool is ook geen kleine jongen dacht ik.
Wat is er te simpel aan mijn antwoord? Het was ook een vrij simpele vraag, een hypothetische situatie.
pi_161927059
quote:
5s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat is er te simpel aan mijn antwoord? Het was ook een vrij simpele vraag, een hypothetische situatie.
De Amerikaanse witgoedproducent Whirlpool heeft zijn plannen ingetrokken om circa tweeduizend werknemers te ontslaan. Het grootste witgoedbedrijf ter wereld heeft dat gedaan na groot verzet van werknemers, vakbonden en de Italiaanse regering.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:33:25 #162
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161927119
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De Amerikaanse witgoedproducent Whirlpool heeft zijn plannen ingetrokken om circa tweeduizend werknemers te ontslaan. Het grootste witgoedbedrijf ter wereld heeft dat gedaan na groot verzet van werknemers, vakbonden en de Italiaanse regering.
Ja, dus? Dan draaien we het om, een Amerikaan koopt een Miele in plaats van een Whirlpool. Ook goed. Probeer niet vast te zitten in detail, het gaat hier om hypothetische situaties om een groter beeld duidelijk te maken.
pi_161927247
quote:
2s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja, dus? Dan draaien we het om, een Amerikaan koopt een Miele in plaats van een Whirlpool. Ook goed. Probeer niet vast te zitten in detail, het gaat hier om hypothetische situaties om een groter beeld duidelijk te maken.
Nou, pfaf heeft het idee dat het een kwestie van schuiven is binnen een handelsbalans. En dat zijn onze beide voorbeelden precies. En als er een voordeeltje is voor de Nederlander omdat hij bij Whirlpool koopt dan is dat weer een nadeeltje voor Miele. Wat geschuif zonder echt voordeel voor iemand.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:41:03 #164
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161927332
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou, pfaf heeft het idee dat het een kwestie van schuiven is binnen een handelsbalans. En dat zijn onze beide voorbeelden precies. En als er een voordeeltje is voor de Nederlander omdat hij bij Whirlpool koopt dan is dat weer een nadeeltje voor Miele. Wat geschuif zonder echt voordeel voor iemand.
Voordeel voor de Nederlander dus. Dat vraagt hij toch? Die houdt wellicht meer besteedbaar inkomen over omdat hij een goedkopere en net zo goede wasmachine heeft gekocht.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:42:25 #165
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_161927373
quote:
2s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Voordeel voor de Nederlander dus. Dat vraagt hij toch? Die houdt wellicht meer besteedbaar inkomen over omdat hij een goedkopere en net zo goede wasmachine heeft gekocht.
Als hij een betere baan krijgt omdat meer Nederlandse producten worden verkocht heeft hij ook meer besteedbaar inkomen. En dat lijkt me nuttiger dan weer een race to the bottom.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_161927413
quote:
omdat hij een goedkopere en net zo goede wasmachine heeft gekocht
Maar hoe weten we dat zeker? Goedkoper zal ie best zijn want Miele is relatief duur.
Maar tevens de Rolls Royce onder de wasmachines.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:43:58 #167
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161927417
quote:
7s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als hij een betere baan krijgt omdat meer Nederlandse producten worden verkocht heeft hij ook meer besteedbaar inkomen.
Inderdaad, dat is nog een voordeel. Amerika is een enorme afzetmarkt.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:44:32 #168
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161927440
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:43 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar hoe weten we dat zeker?
Niet, maar er zal een reden zijn dat hij die Whirlpool gekocht heeft en niet de Miele.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:44:52 #169
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_161927449
quote:
7s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:26 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

In Europa hebben we toch ook al concurrentie? Meer Whirlpools, Bosch', Mieles en Indesits heen en weer slepen over de oceaan vergroot dan toch niet de welvaart als geheel? Hoogstens door innovatie, maar interne concurrentie verhoogt die ook..
pi_161927455
quote:
7s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als hij een betere baan krijgt omdat meer Nederlandse producten worden verkocht heeft hij ook meer besteedbaar inkomen. En dat lijkt me nuttiger dan weer een race to the bottom.
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Niet, maar er zal een reden zijn dat hij die Whirlpool gekocht heeft en niet de Miele.
We dwalen af maestro. :)
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:45:27 #171
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161927475
quote:
3s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

In Europa hebben we toch ook al concurrentie? Meer Whirlpools, Bosch', Mieles en Indesits heen en weer slepen over de oceaan vergroot dan toch niet de welvaart als geheel?
Dat heb ik toch net uitgelegd? Je stelt dezelfde vraag nu nog een keer.

En hoezo zorgt meer economische activiteit niet voor meer welvaart? Als we jouw laatste zin letterlijk nemen bijvoorbeeld levert dat heen en weer slepen direct werk op voor het vrachtverkeer.
pi_161927481
quote:
3s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

In Europa hebben we toch ook al concurrentie? Meer Whirlpools, Bosch', Mieles en Indesits heen en weer slepen over de oceaan vergroot dan toch niet de welvaart als geheel? Hoogstens door innovatie, maar interne concurrentie verhoogt die ook..
Goede post.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:50:11 #173
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_161927606
quote:

[..]

Maar wat in dit voorbeeld een voordeel is voor een Nederlanders is, is in een andere weer een nadeel. De Nederlander die geen philips-keukenmachine koopt, maar een Amerikaanse... Dat er op microniveau verschuivingen en voordelen zijn begrijp ik prima, maar ik snap dus niet waarom het op het totaal welvaart toevoegt, wat HET argument is. Het kan mijns inziens alleen een voordeel zijn als de balans naar één kant doorslaat, zoals we de afgelopen eeuwen gebruik hebben gemaakt van Aziatische kinderen en Afrikaanse slaven. In de handel tussen de VS en EU willen beide partijen mijns inziens hetzelfde: rijker worden ten koste van de ander...
pi_161927688
quote:
3s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:50 schreef pfaf het volgende:

[..]

Maar wat in dit voorbeeld een voordeel is voor een Nederlanders is, is in een andere weer een nadeel. De Nederlander die geen philips-keukenmachine koopt, maar een Amerikaanse... Dat er op microniveau verschuivingen en voordelen zijn begrijp ik prima, maar ik snap dus niet waarom het op het totaal welvaart toevoegt, wat HET argument is. Het kan mijns inziens alleen een voordeel zijn als de balans naar één kant doorslaat, zoals we de afgelopen eeuwen gebruik hebben gemaakt van Aziatische kinderen en Afrikaanse slaven. In de handel tussen de VS en EU willen beide partijen mijns inziens hetzelfde: rijker worden ten koste van de ander...
^O^ Je ziet de zaken vlijmscherp m.i.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:52:33 #175
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161927700
quote:
3s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:50 schreef pfaf het volgende:

[..]

Maar wat in dit voorbeeld een voordeel is voor een Nederlanders is, is in een andere weer een nadeel. De Nederlander die geen philips-keukenmachine koopt, maar een Amerikaanse... Dat er op microniveau verschuivingen en voordelen zijn begrijp ik prima, maar ik snap dus niet waarom het op het totaal welvaart toevoegt, wat HET argument is.
Makkelijkere concurrentie dus (dat is er nu ook maar er zijn nogal wat arbitraire barrieres die nu veel geld kosten. Dat geld is dus compleet weg). En meer economische activiteit. Dat leidt tot welvaart. Ik wil niet vervelend overkomen maar dat is mijn antwoord. Keer op keer dezelfde vraag blijven stellen en antwoorden negeren lijkt me niet heel bevorderlijk.
pi_161927729
quote:
7s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:52 schreef Fir3fly het volgende:
Makkelijkere concurrentie dus. En meer economische activiteit.
Hoe dat dan?

Nu eerst even de gevallenen herdenken boys.
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:56:35 #177
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161927812
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Hoe dat dan?
Barrieres wegnemen die er nu zijn, voornamelijk. Dat maakt concurreren op de overzeese markt aantrekkelijker.

Als ik er compleet naast zit moet iemand het maar zeggen maar dit zijn de argumenten die ik uit de onderhandelingen kan halen.
  woensdag 4 mei 2016 @ 20:16:39 #178
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_161928475
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:56 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Barrieres wegnemen die er nu zijn, voornamelijk. Dat maakt concurreren op de overzeese markt aantrekkelijker.

Als ik er compleet naast zit moet iemand het maar zeggen maar dit zijn de argumenten die ik uit de onderhandelingen kan halen.
Ok, dat begrijp ik. Maar dan berust dat wel op de aanname dat meer concurrentie altijd beter is. Dat het hebben van Audi, Opel, Alfa, Volvo, Skoda, Seat, Citroen, BMW, Fiat, Peugoet, VW, ... minder concurrentie oplevert dan die club plus Ford, Chevy en Dodge.
Als dat de reden is voor zo'n omvangrijk verdrag en zulke wereldwijde CO2 verspilling vraag ik me af of het wel zo zinvol is. Behalve voor het systeem van marktdenken, want uiteraard droomt iedere ondernemer van werelddominantie. Ongeacht of dit nou echt een flinke algehele welvaartstoename betekent.
pi_161928495
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:56 schreef Fir3fly het volgende:
Barrieres wegnemen die er nu zijn, voornamelijk.
De barrières zitten hem dacht ik vooral in verschillende wetgeving waar de Europese wetgeving meer in het voordeel is van het individu (gebruik van schadelijke stoffen in producten b.v.) . En de Amerikaanse meer in het voordeel van de vrije jongen die een centje wil verdienen zonder al te veel rekening te hoeven houden met "externaliteiten" en al die lastige reguleringen die het verdienen van een "eerlijke" boterham maar in de weg staan. Mijn indruk is dat over het belang van het individu (dus) veel beter is nagedacht in Europa en dat de inhoud van de portemonnee niet altijd leidend behoeft te zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bart2002 op 04-05-2016 20:26:25 ]
pi_161928558
quote:
7s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:16 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ok, dat begrijp ik. Maar dan berust dat wel op de aanname dat meer concurrentie altijd beter is. Dat het hebben van Audi, Opel, Alfa, Volvo, Skoda, Seat, Citroen, BMW, Fiat, Peugoet, VW, ... minder concurrentie oplevert dan die club plus Ford, Chevy en Dodge.
Als dat de reden is voor zo'n omvangrijk verdrag en zulke wereldwijde CO2 verspilling vraag ik me af of het wel zo zinvol is. Behalve voor het systeem van marktdenken, want uiteraard droomt iedere ondernemer van werelddominantie. Ongeacht of dit nou echt een flinke algehele welvaartstoename betekent.
Ik mag jouw manier van denken wel. Nuchter. "Down to earth" zoals de Yanks zeggen.
  woensdag 4 mei 2016 @ 21:17:49 #181
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161930802
quote:
7s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:16 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat is geen aanname.

quote:
Als dat de reden is voor zo'n omvangrijk verdrag en zulke wereldwijde CO2 verspilling vraag ik me af of het wel zo zinvol is.
Natuurlijk niet de enige reden. En hoezo CO2 verspilling? Hoe kom je daar nou weer bij?
quote:
Behalve voor het systeem van marktdenken, want uiteraard droomt iedere ondernemer van werelddominantie.
Dit soort geraaskal heeft niemand wat aan.
  woensdag 4 mei 2016 @ 21:20:03 #182
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161930874
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De barrières zitten hem dacht ik vooral in verschillende wetgeving waar de Europese wetgeving meer in het voordeel is van het individu (gebruik van schadelijke stoffen in producten b.v.) . En de Amerikaanse meer in het voordeel van de vrije jongen die een centje wil verdienen zonder al te veel rekening te hoeven houden met "externaliteiten" en al die lastige reguleringen die het verdienen van een "eerlijke" boterham maar in de weg staan. Mijn indruk is dat over het belang van het individu (dus) veel beter is nagedacht in Europa en dat de inhoud van de portemonnee niet altijd leidend behoeft te zijn.
Dat is wat clubjes als Greenpeace roepen ja. Is maar de halve waarheid natuurlijk. Er vanuit gaan dat de EU alles beter heeft geregeld dan de VS lijkt me extreem naïef.
pi_161931113
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:20 schreef Fir3fly het volgende:
Is maar de halve waarheid natuurlijk.
Zo "natuurlijk" vind ik dat niet. Waarom zou dat slechts de "halve" waarheid zijn. Ik zie het niet.
De regulering in Europa is beter. Dat is een feit. Althans voor het individu. En dat is me niet ingefluisterd door Greenpeace. Ik kan zelf lezen en zoeken en nadenken. Tevens levenservaring. Noodzakelijk voor het afwegen en inschatten van de vele variabelen.
  woensdag 4 mei 2016 @ 21:28:08 #184
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161931135
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De regulering in Europa is beter. Dat is een feit.
Nee, jij vindt het beter. Daar heb je vaker een handje van, je mening als feit presenteren. Niet doen.
pi_161931203
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is wat clubjes als Greenpeace roepen ja. Is maar de halve waarheid natuurlijk. Er vanuit gaan dat de EU alles beter heeft geregeld dan de VS lijkt me extreem naïef.
Ik vind het eigenlijk niet zo prettig dat je zo een verstandige post denkt af te serveren met een stuk of drie a vier gemeenplaatsen. Dat is niet sterk. Je bent jong en ambitieus maar nog niet "streetwise" vind ik.
pi_161931440
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is geen aanname.

[..]

Natuurlijk niet de enige reden. En hoezo CO2 verspilling? Hoe kom je daar nou weer bij?

[..]

Dit soort geraaskal heeft niemand wat aan.
Ik zie je het hier ook weer doen: je bent (al of niet bewust) bezig met afbreken.
Terwijl opbouwen de enige weg is voor een vruchtbare discussie. Doe dat niet (om jouw woorden maar even te gebruiken).

Pfaf verdient meer respect. Zijn post's zijn ongehoord verstandig, nuchter, en rationeel m.i.
pi_161931540
quote:

[..]

Ik ben geen econoom, maar ik zou denken dat dat dan inderdaad gedeeltelijk ten koste gaat van andere markten. Bv, de Amerikaan koopt een Audi ipv een Toyota. Dan zal Audi meer moeten produceren, wat weer werkgelegenheid oplevert. Die werknemers verdienen geld, wat ze weer uit kunnen geven aan een goedkopere Audi of Ford.

Oid.

Maar dit zou je eigenlijk aan een econoom moeten vragen.
  woensdag 4 mei 2016 @ 21:40:35 #188
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161931581
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:36 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik zie je het hier ook weer doen: je bent (al of niet bewust) bezig met afbreken.
Terwijl opbouwen de enige weg is voor een vruchtbare discussie. Doe dat niet (om jouw woorden maar even te gebruiken).
Een vruchtbare discussie is onmogelijk als men een vraag stelt en vervolgens niet ingaat op de antwoorden. En zeker niet met dom gezeur over werelddominantie enzovoort.

Pfaf is blijkbaar helaas niet geïnteresseerd in discussie. Jammer voor hem.
pi_161931607
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:39 schreef probeer het volgende:
Maar dit zou je eigenlijk aan een econoom moeten vragen.
Die weten het ook niet. Puur gehobby dat economiegebeuren. En altijd geredeneerd vanuit een bepaald belang. Wetenschap kan het daardoor niet zijn. Ik zie het zo dat zo'n beetje alles waar we het hier over hebben uit de koker komt van hen die een belang hebben bij een schier oneindige afzetmarkt en minder regulering. Want regulering is lastig en verhindert uitbuiting.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bart2002 op 04-05-2016 21:46:53 ]
pi_161931910
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:40 schreef Fir3fly het volgende:
dom gezeur
Je hebt zelf wel door dat ook Gij Brutus voortdurend aan het framen bent.?
Dat is m.i. wel belangrijk om te zien. Dat het niet uitsluitend "les autres" zijn.
Food for thought Brother.
pi_161932102
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:28 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, jij vindt het beter. Daar heb je vaker een handje van, je mening als feit presenteren. Niet doen.
Ik vind dat jij hier in dit topic een nogal wijsneuzerig toontje hanteert terwijl je het zelf ook allemaal niet zeker weet.

Overigens is consumentenbescherming in Europa wel degelijk beter geregeld dan in Amerika doordat men binnen de EU uitgaat van preventief beleid ipv dat men achteraf moet aantonen dat een bepaalde stof, ingrediënt of product onveilig was zoals in Amerika.

Bovendien controleert de branche zich grotendeels zelf in Amerika en gaan ze daar meer uit van zelfregulering dan in Europa waar men meer van bovenaf stuurt.

Al zijn de controlerende instanties in Amerika wel actiever en is de pakkans bij een overtreding of misstand in Amerika groter. Maar goed, dan is het kwaad vaak al geschied.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 4 mei 2016 @ 21:58:17 #192
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161932183
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Overigens is consumentenbescherming in Europa wel degelijk beter geregeld dan in Amerika doordat men binnen de EU uitgaat van preventief beleid ipv dat men achteraf moet aantonen dat een bepaalde stof, ingrediënt of product onveilig was zoals in Amerika.

Bovendien controleert de branche zich grotendeels zelf in Amerika en gaan ze daar meer uit van zelfregulering dan in Europa waar men meer van bovenaf stuurt.
De vraag is of dat 'beter' is. Dat lijkt me niet zomaar voor de hand liggend.

quote:
Al zijn de controlerende instanties in Amerika wel actiever en is de pakkans bij een overtreding of misstand in Amerika groter.
Iets waar we van kunnen leren dus.
pi_161932203
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Laten we deze er in hemelsnaam inhouden. Voor ons en onze kinderen. En hun kinderen.
Een hemelsbreed verschil.
pi_161932267
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:58 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vraag me af of jij een mens bent of een machine.
Ik denk een machine.
  woensdag 4 mei 2016 @ 22:03:20 #195
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161932400
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 22:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik vraag me af of jij een mens bent of een machine.
Ik denk een machine.
:O.

Waarom is het 'beter' geregeld in de EU?
pi_161932474
quote:
Even oprecht. Voor noodzakelijk inzicht.

Lees hierover:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Een_civiele_procedure

Er is een boek. En een film. Raak al of niet gewild onder de indruk.
Luister en huiver. En kom hopelijk tot het inzicht dat de regelgeving in Europa oneindig veel beter geregeld is dan aldaar. Wel doen hoor!
  woensdag 4 mei 2016 @ 22:08:53 #197
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161932643
Dus dat is het. Roepen dat iets een feit is en dan komen met een boek. Zo lust ik er nog wel een paar.
pi_161932682
quote:

[..]

[..]

Iets waar we van kunnen leren dus.
We kunnen zeker leren wat betreft controle en handhaving.

Maar natuurlijk is preventief beleid met wat meer regulering, waarbij fabrikanten vooraf zelf eerst moeten aantonen dat stoffen, ingrediënten of producten veilig zijn beter dan dat je producenten zichzelf laten controleren en achteraf moet worden bewezen dat een bepaald product toch niet zo veilig was. :')

Dat is zo evident dat ik niet snap dat een weldenkend mens dat niet inziet.

Laten we anders giftige koekjes uitbrengen en doodzieke consumenten achteraf aantonen dat onze koekjes giftig zijn. :')

Een simplistisch voorbeeld maar laat wel precies zien waar het misgaat bij dat uitgangspunt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_161932687
quote:
7s.gif Op woensdag 4 mei 2016 22:08 schreef Fir3fly het volgende:
Dus dat is het. Roepen dat iets een feit is en dan komen met een boek. Zo lust ik er nog wel een paar.
Duh. Er ontbreekt iets in de hersenen bij jou. Ik denk hersenen.
pi_161932739
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 22:10 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat is zo evident dat ik niet snap dat een weldenkend mens dat niet inziet.
Die bestaan nog wel hoor. De jonge hond gaat dat ook inzien op een gegeven moment. Daarvan ben ik overtuigd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')