abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  roze vrijdag 29 april 2016 @ 14:47:36 #1
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_161800062
Wist niet zo goed of het in nieuws moest of niet dus dan maar hier. Ik las zojuist dit:
quote:
Boetes voor tabaksfabrikanten gaan niet ver genoeg, vindt advocate Bénédicte Ficq. Ze wil samen met longkankerpatiënt Anne Marie van Veen een strafzaak beginnen om ze achter de tralies krijgen.

"De tabaksindustrie heeft mij al kapot gemaakt, van mijn kinderen blijven ze af." De 43-jarige Van Veen is getrouwd en moeder van vier jonge kinderen. "Twee jaar geleden kreeg ik de diagnose longkanker. Dan staat je wereld op zijn kop. Door de film 'De Vervangers' ontdekte ik dat de tabaksindustrie kinderen bewust verleidt. Ze doen er alles aan om kinderen verslaafd te maken", zegt Van Veen in RTL Late Night.

Van Veen rookte haar eerste sigaret op haar zesde. "Die had ik gepikt van mijn vader en heb ik stiekem achter het schuurtje opgerookt. En ik vond het lekker, dat weet ik nog goed. Toen ik 15 was, heb ik een eerste pakje gekocht, met mentholsigaretten. Die heb ik in één avond opgerookt."

Medestanders vinden
De longkankerpatiënt probeert via de website Sick of Smoking zoveel mogelijk medestanders te vinden. "Ik heb hulp nodig", zegt Van Veen. "In mijn eentje ben ik kwetsbaar tegenover de tabaksindustrie. Ik zoek meer kandidaten die zich bij me willen aansluiten bij de voorbereidingen van de rechtszaak."

In het verleden zijn er al meerdere grote rechtszaken geweest tegen de tabaksindustrie. In Amerika eindigden die vaak met het uitkeren van hoge schadevergoedingen.

'Opzettelijk benadelen van de gezondheid'
Volgens Ficq gaan die zaken niet ver genoeg. "Ik wil dat tabaksfabrikanten vervolgd worden voor het opzettelijk benadelen van de gezondheid. En dan zetten we nog voorzichtig in", aldus de advocaat in Late Night.

Tabaksfabrikanten produceren heel bewust en met voorbedachten rade sigaretten die ontworpen zijn om zo snel mogelijk verslaafd te maken, vindt Ficq. "Ze leveren vergifstengels aan. Jaarlijks overlijden 20.000 rokers. Het is niet normaal dat de tabaksindustrie ongestoord zijn gang kan gaan."

Verslavende stoffen toegevoegd
Ernstig ziek worden door het roken is volgens Ficq geen kwestie van 'eigen schuld, dikke bult'. "Er worden verslavende stoffen als nicotine toegevoegd aan de sigaret. Normaal gesproken heb je een natuurlijke afweer tegen giftige stoffen. Die legt de tabaksindustrie plat met bijvoorbeeld menthol."
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)aret-toen-ik-zes-was

Wat vinden jullie? Zeurt deze mevrouw of heeft ze gelijk?
Your beauty never ever scared me.
pi_161800203
als 6 jarige peuken jatten van je vader :r
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  † In Memoriam † vrijdag 29 april 2016 @ 14:54:05 #3
88815 The_Emotion
98.3
pi_161800226
Mevrouw zeurt.
Het is al heel lang bekend dat roken ongezond is en de kans op longkanker vergroot.
Het staat al zelfs jaren op de pakjes :')
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  vrijdag 29 april 2016 @ 14:57:48 #4
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_161800301
Ik vind het heel raar dat er 'overal' een enorme anti rook hetze is terwijl alcohol gewoon maar .... euh .... gewoon gevonden wordt. Waarom mag er wel gezopen worden in films (en in het geval van James Bond, Heineken in de film én in de tv reclame --- als het nou nog Martini was) maar is roken verboden? Op tv zie je regelmatig dat er wijn gedronken wordt en zo, maar róken mag niet.

Hoeveel mensen worden er jaarlijks doodgereden door rokende automobilisten?

Roken is een verslaving, maar alcohol is dat ook. Dan moet je die dus ook gelijk behandelen. En als mensen ondanks de bekende risico's met hun verslaving doorgaan, dan is dat hun eigen schuld; je kunt niet beweren van niks te hebben geweten.

Wil je rond roken een rechtzaak, span er dan eens eentje aan tegen ouders die hun kinderen laten roken. Want tabaksrook trekt overal in, dus als je kinderen roken kan je dat haast niet ontgaan, zodat het heel ongeloofwaardig is om te beweren dat je niet weet dat je kinderen roken.

Deze mevrouw rookt(e) zelf, dus kunnen haar kinderen geen rechtszaak tegen haar aanspannen vanwege het in gevaar brengen van hun gezondheid door hun uitermate onverantwoordelijke moeder?
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_161800620
Roken is een keuze. Men weet de consequenties.

Je kan beter kijken naar waarom we in een samenleving leven waarin zo veel mensen het aantrekkelijk vinden om langzaam zelfmoord te plegen.
pi_161801357
Tja.. Roken. Mensen moeten het lekker zelf weten. Het is niet alsof je een shot heroïne pakt ofzo. Dat is misschien het enige waarvan ik denk: oke, hier ben je meteen verslaafd aan na 1x injecteren.

Uiteindelijk is het een bewuste keuze om te gaan/blijven roken.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  vrijdag 29 april 2016 @ 15:42:45 #7
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_161801364
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 15:09 schreef alwaysbenice het volgende:
Roken is een keuze. Men weet de consequenties.

Je kan beter kijken naar waarom we in een samenleving leven waarin zo veel mensen het aantrekkelijk vinden om langzaam zelfmoord te plegen.
Omdat SNEL zelfmoord plegen nog steeds niet mag?

Kijk, als het aan mij lag werd de pil van Drion vandaag nog officieel ingevoerd (verkrijgbaar uitsluitend op doktersrecept, ondertekend door twee van elkaar onafhankelijke dokters of psychiaters of psychologen).

Als het aan mij lag werden alle (hard) drugs vandaag nog gelegaliseerd, waarbij ze dan gelijk het zelfde zouden moeten worden behandeld als tabak (dus verkrijgbaar vanaf een bepaalde leeftijd en met accijns er op en zo).

Als je kijkt wat zelfmoorden in de praktijk vaak betekenen (voor degene die het stoffelijk overschot vindt bijvoorbeeld, of de machinist van een trein waar iemand uit pure wanhoop voor is gesprongen) dan is het toch raar dat we daar als maatschappij geen humaan alternatief voor bieden?

Aangezien een groot deel van het rookbeleid gericht is op het zo veel mogelijk beperken van de overlast voor anderen lijkt het me logisch dat voor andere dingen ook te doen - alcohol, zelfmoord, kauwgom.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_161801371
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 14:57 schreef BaardaapAd het volgende:
Ik vind het heel raar dat er 'overal' een enorme anti rook hetze is terwijl alcohol gewoon maar .... euh .... gewoon gevonden wordt. Waarom mag er wel gezopen worden in films (en in het geval van James Bond, Heineken in de film én in de tv reclame --- als het nou nog Martini was) maar is roken verboden? Op tv zie je regelmatig dat er wijn gedronken wordt en zo, maar róken mag niet.

Hoeveel mensen worden er jaarlijks doodgereden door rokende automobilisten?

Roken is een verslaving, maar alcohol is dat ook. Dan moet je die dus ook gelijk behandelen. En als mensen ondanks de bekende risico's met hun verslaving doorgaan, dan is dat hun eigen schuld; je kunt niet beweren van niks te hebben geweten.

Wil je rond roken een rechtzaak, span er dan eens eentje aan tegen ouders die hun kinderen laten roken. Want tabaksrook trekt overal in, dus als je kinderen roken kan je dat haast niet ontgaan, zodat het heel ongeloofwaardig is om te beweren dat je niet weet dat je kinderen roken.

Deze mevrouw rookt(e) zelf, dus kunnen haar kinderen geen rechtszaak tegen haar aanspannen vanwege het in gevaar brengen van hun gezondheid door hun uitermate onverantwoordelijke moeder?
Rijden onder invloed is al strafbaar. Daarnaast is alcohol, net als water niet goed voor een mens als diegene de hersenen van een vlieg heeft.
pi_161802457
Wat een onzin, je kiest er toch zelf voor om zo'n kankerstok in je bakkes te douwen.
Ура для россии
pi_161804960
Ik wens haar veel succes. Die tabaksfabrikanten hebben genoeg geld voor een topadvocaat.
pi_161804972
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 april 2016 14:54 schreef Remqo het volgende:
Mevrouw zeurt.
Het is al heel lang bekend dat roken ongezond is en de kans op longkanker vergroot.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  vrijdag 29 april 2016 @ 19:00:40 #12
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_161805108
Kansloze actie natuurlijk. Niemand dwingt je om te gaan roken, daar kies je zelf voor.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_161805155
Mevrouw zeurt als de vraag is of volwassen mensen beschermd moeten worden tegen de gevolgen van hun eigen keuzes.

De tabaksindustrie richtte - en richt zich waar dat nog mag - echter ook op kinderen. In mijn jeugd kocht je bijvoorbeeld een pakje Camel van 10 voor 2 gulden 50. Maar veel van de reclame erachter vindt of vond veel subtieler plaats, gericht op die jeugd en om ze maar verslaafd te maken, door roken als normaal of stoer willen laten overkomen.

Dat is nu eenmaal het gevolg van zo'n product legaal te maken: je kan de grens voor verkoop wel leggen bij 18, maar daar zijn de fabrikanten natuurlijk helemaal niet in geïnteresseerd. Hun doel is om zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk hooked te maken.

In hoeverre dat dan strafbaar is: geen idee.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_161805162
wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
  vrijdag 29 april 2016 @ 19:05:32 #15
152789 karr-1
pi_161805216
Tabaksreclame richt zich op kinderen? Sinds wanneer? Dat soort reclame is tegenwoordig verboden, maar ik heb nog nooit de behoefte gehad om te gaan roken vanwege een reclame.
pi_161805317
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:05 schreef karr-1 het volgende:
Tabaksreclame richt zich op kinderen? Sinds wanneer? Dat soort reclame is tegenwoordig verboden, maar ik heb nog nooit de behoefte gehad om te gaan roken vanwege een reclame.
Nu wel (in Nederland), vroeger niet. Joe Camel is een simpel voorbeeld, maar reclame werkt over het algemeen subtieler dan een spotje op Nickelodeon uitzenden.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
  vrijdag 29 april 2016 @ 20:21:53 #17
152789 karr-1
pi_161807099
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:09 schreef nostra het volgende:

[..]

Nu wel (in Nederland), vroeger niet. Joe Camel is een simpel voorbeeld, maar reclame werkt over het algemeen subtieler dan een spotje op Nickelodeon uitzenden.
Ongetwijfeld, maar ik zie nog steeds geen reclame in bv de Donald Duck staan. Vroeger hadden we ook de Marlboro Man, die heeft mij ook nooit aan het roken gekregen.
pi_161808704
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 20:21 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ongetwijfeld, maar ik zie nog steeds geen reclame in bv de Donald Duck staan. Vroeger hadden we ook de Marlboro Man, die heeft mij ook nooit aan het roken gekregen.
Dat laatste roep je nou al een paar keer en dat is hartstikke goed van je hoor, maar dat is niet de vraag er gesteld wordt. Die is namelijk: is het bewust targeten van minderjarigen voor jouw product strafbaar of niet?
  vrijdag 29 april 2016 @ 21:46:20 #19
152789 karr-1
pi_161810308
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 21:10 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat laatste roep je nou al een paar keer en dat is hartstikke goed van je hoor, maar dat is niet de vraag er gesteld wordt. Die is namelijk: is het bewust targeten van minderjarigen voor jouw product strafbaar of niet?
Ik zou zeggen in sommige gevallen wel en in sommige gevallen niet. Als het gaat om zaken als drank en sigaretten niet, maar als het gaat om bv speelgoed of snoep kan ik het me voorstellen. Maar dan moet het wel aangetoond kunnen worden natuurlijk.
pi_161810371
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 15:42 schreef DuTank het volgende:
Tja.. Roken. Mensen moeten het lekker zelf weten. Het is niet alsof je een shot heroïne pakt ofzo. Dat is misschien het enige waarvan ik denk: oke, hier ben je meteen verslaafd aan na 1x injecteren.

Uiteindelijk is het een bewuste keuze om te gaan/blijven roken.
Dit. Ik ben zelf een roker en koos er ooit zelf voor om te gaan roken, eigen schuld dikke bult doei.
  vrijdag 29 april 2016 @ 23:13:39 #21
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_161813598
Het is wel dubbel vind ik. Veel mensen beginnen met roken als ze in hun pubertijd zitten en op die leeftijd ben je wel oud genoeg om zelf beslissingen te nemen, maar kun je nog niet de consequenties overzien. Eenmaal verslaafd aan sigaretten is het moeilijk er vanaf te komen. Dus ja, je kunt wel makkelijk zeggen eigen schuld dikke bult, maar er zijn niet veel mensen die op die leeftijd erbij stilstaan dat het later lastig wordt om te stoppen met roken, laat staan dat ze over hun toekomstige gezondheid nadenken.
pi_161863708
Volgens mij ging het erom dat de fabrikanten bewust stoffen toevoegen die het inhaleren makkelijker maken, de hoest reflex onderdrukken of bijvoorbeeld de opname van nicotine verbeteren.
De fabrikanten maken roken bewust meer verslavend dan pure tabak zonder additieven zou zijn.
Tenminste, dat is wat ik die advocate zon ongeveer hoorde zeggen op RTL.

Persoonlijk denk ik dat ze beter de overheid kan aanklagen, die maakt het gebruik van additieven tenslotte mogelijk. Daarbij moet je de inkomsten uit accijnzen ook niet vergeten.
pi_161863740
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 01:59 schreef DarkMinded het volgende:
Volgens mij ging het erom dat de fabrikanten bewust stoffen toevoegen die het inhaleren makkelijker maken, de hoest reflex onderdrukken of bijvoorbeeld de opname van nicotine verbeteren.
De fabrikanten maken roken bewust meer verslavend dan pure tabak zonder additieven zou zijn.

Dat is inderdaad het punt.
pi_161868145
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 april 2016 14:54 schreef Remqo het volgende:
Mevrouw zeurt.
Dit en daarbij begin je toch echt zelf met roken. Die tabaksindustrie geeft die peuk niet aan je en steekt hem voor je aan. Dat moet je toch echt zelf doen. Deze vrouw verdient dus een nekschot.
  maandag 2 mei 2016 @ 13:00:55 #25
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_161869619
Terecht. Aanpakken die hap. Een industrie die geld verdient aan de ellende van andere mensen mag van mij tot op het bod uit worden gekleed. Civiel, strafrechtelijk, of met brandende fakkels voor het hoofdkantoor; alles beter dan niks doen.

En verslaving is geen keuze. Het is een val waar je in loopt. Vooral voor pubers/jongeren waarvan de hersenen nog niet volledig zijn ontwikkeld. En juist daar maakt de tabaksindustrie graag gebruik van.
pi_161871314
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 13:00 schreef DaneV het volgende:
Terecht. Aanpakken die hap. Een industrie die geld verdient aan de ellende van andere mensen mag van mij tot op het bod uit worden gekleed. Civiel, strafrechtelijk, of met brandende fakkels voor het hoofdkantoor; alles beter dan niks doen.

En verslaving is geen keuze. Het is een val waar je in loopt. Vooral voor pubers/jongeren waarvan de hersenen nog niet volledig zijn ontwikkeld. En juist daar maakt de tabaksindustrie graag gebruik van.
Je kunt ook er voor kiezen om niet te gaan roken.
  maandag 2 mei 2016 @ 16:01:25 #27
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_161873753
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2016 14:20 schreef Fatoeman het volgende:

[..]

Je kunt ook er voor kiezen om niet te gaan roken.
Dat zeg ik... jongeren kunnen die keuze nog niet bewust maken zoals volwassenen dat kunnen.
pi_161874190
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 16:01 schreef DaneV het volgende:

[..]

Dat zeg ik... jongeren kunnen die keuze nog niet bewust maken zoals volwassenen dat kunnen.
Jawel. Ik heb er bewust voor gekozen om af en toe een sigaret te gaan roken. Ik ben na een maand weer gestopt, want ik had tijdens het feesten te veel gerookt en vond het toen niet meer lekker. Dus je eerste pakje is een bewuste keuze.
pi_161874751
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 01:59 schreef DarkMinded het volgende:

In dat geval vind ik dat zij een punt heeft.
pi_161874882
quote:
14s.gif Op maandag 2 mei 2016 16:48 schreef Juup© het volgende:

[..]

In dat geval vind ik dat zij een punt heeft.
Dat vond ik ook, maar dit is maar een kant van het verhaal. Fabrikanten claimen namelijkl dat zij dit voor de smaak doen. Toen ik laatst eens een pakje lucky strike zonder toevoegingen gerookt heb moet ik toegeven dat dit best wel eens kan kloppen. Bweh, alsof je gedroogd gras rookt. Wat betreft die toegevoegde stoffen weet ik daarom niet goed wat ik ervan moet vinden.
pi_161875013
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 16:53 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dat vond ik ook, maar dit is maar een kant van het verhaal. Fabrikanten claimen namelijkl dat zij dit voor de smaak doen. Toen ik laatst eens een pakje lucky strike zonder toevoegingen gerookt heb moet ik toegeven dat dit best wel eens kan kloppen. Bweh, alsof je gedroogd gras rookt. Wat betreft die toegevoegde stoffen weet ik daarom niet goed wat ik ervan moet vinden.
Snap ik, dus wordt het hoogtijd dat het eens goed uitgezocht wordt. Al zal de tabakslobby logischerwijs (of het nu klopt of niet) blijven zeggen dat het zeg maar "smaaktoevoegingen" zijn, en de tegenpartij ziet de toevoegingen als "verslavend makend". Lastig denk ik.
pi_161875762
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 16:53 schreef CafeRoker het volgende:

[..]
Toen ik laatst eens een pakje lucky strike zonder toevoegingen gerookt heb moet ik toegeven dat dit best wel eens kan kloppen. Bweh, alsof je gedroogd gras rookt.
Ik ben er ondertussen gewend aan geraakt en prefereer het boven andere sigaretten.

Niet meer of minder verslavend dan de 'normale' sigaretten, trouwens.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')