abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161803790
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:28 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Zegt meer over jouw invulling van die term dan de eigenlijke betekenis. Of wil je gaan ontkennen dat al die afkoopsommetjes (of voetsoldaten als ze geen geld hebben) niet voordelig zijn voor de Turkse staat. Dat weten ze zelf ook wel, dus willen ze die dichtbij houden.
Ja want daar hebben de racisten het doorgaans over als ze die termen gebruiken. :')

Bovendien, je hebt het over afkoopsommen. Over hoeveel geld hebben we het?
pi_161803808
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dan registreer je ze gewoon als Nederlander en laat je Turkije en Marokko maar uitzoeken wie dat zijn, vanuit die landen uiteraard.
Hoe gaat het nu dan?
pi_161803845
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:46 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Hoe gaat het nu dan?
Dat weet ik niet precies, maar volgens mij wordt elke geboorte van iemand met ook de Turkse of Marokkaanse nationaliteit als zodanig geregistreerd en worden die gegevens gedeeld en in het paspoort gezet, zodat Turkije ze 18 jaar later kan oproepen voor militaire dienst.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_161803877
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat weet ik niet precies, maar volgens mij wordt elke geboorte van iemand met ook de Turkse of Marokkaanse nationaliteit als zodanig geregistreerd en worden die gegevens gedeeld en in het paspoort gezet, zodat Turkije ze 18 jaar later kan oproepen voor militaire dienst.
Door Nederlandse autoriteiten? Nee hoor. Sterker nog, bestaande registraties zijn ook uit het bevolkingsregister geschrapt: https://www.rijksoverheid(...)rapt-uit-registratie
  vrijdag 29 april 2016 @ 17:52:46 #80
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_161803922
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:45 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ja want daar hebben de racisten het doorgaans over als ze die termen gebruiken. :')
Wel grappig dat je er wederom racisten bij moet halen in een discussie waar Nederlanders de Turken liever als volle Nederlander zouden willen zien zonder een dubbel paspoort, waarbij de loyaliteit duidelijk verdeeld is.
pi_161803993
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:52 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Wel grappig dat je er wederom racisten bij moet halen in een discussie waar Nederlanders de Turken liever als volle Nederlander zouden willen zien zonder een dubbel paspoort, waarbij de loyaliteit duidelijk verdeeld is.
Wel grappig dat je geen hand in eigen boezem durft te steken. Het is natuurlijk makkelijker om met het vingertje te wijzen naar irrelevante zaken.
pi_161804051
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:50 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Door Nederlandse autoriteiten? Nee hoor. Sterker nog, bestaande registraties zijn ook uit het bevolkingsregister geschrapt: https://www.rijksoverheid(...)rapt-uit-registratie
Heb je ook een linkje naar hoe het uiteindelijk in de wet is komen te staan, want aan voorstellen alleen hebben we niks. Niet om vervelend te doen, maar ik zie hierin en andere berichten slechts een wetgevingstraject in een heel pril stadium.
  vrijdag 29 april 2016 @ 18:07:24 #83
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_161804184
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:56 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Wel grappig dat je geen hand in eigen boezem durft te steken. Het is natuurlijk makkelijker om met het vingertje te wijzen naar irrelevante zaken.
Oh ja, weer dat stukje gebrek aan zelfreflectie :+ Waarom zou je in godsnaam een dubbel paspoort willen houden terwijl je in Nederland woont en geboren ben. Omdat je liever toch ook Turk blijf, maar dan wel wijzen naar anderen dat ze racist zouden zijn.
Als je zo overduidelijk vast wil houden aan je afkomst moet je ook niet raar opkijken dat anderen je ook zo blijven zien en je niet als Nederlander beschouwen.
pi_161804259
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Heb je ook een linkje naar hoe het uiteindelijk in de wet is komen te staan, want aan voorstellen alleen hebben we niks. Niet om vervelend te doen, maar ik zie hierin en andere berichten slechts een wetgevingstraject in een heel pril stadium.
Het is in de wet opgenomen:

Artikel 2.7 van de Wet basisregistratie personen:
"1 In de basisregistratie worden over de ingeschrevene uitsluitend de volgende gegevens opgenomen:

(...)
4. gegevens over de nationaliteit, met dien verstande dat geen gegevens over een vreemde nationaliteit worden opgenomen naast gegevens over het Nederlanderschap of het feit dat de betrokkene als Nederlander wordt behandeld;"
pi_161804305
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:11 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Het is in de wet opgenomen:

Artikel 2.7 van de Wet basisregistratie personen:
"1 In de basisregistratie worden over de ingeschrevene uitsluitend de volgende gegevens opgenomen:

(...)
4. gegevens over de nationaliteit, met dien verstande dat geen gegevens over een vreemde nationaliteit worden opgenomen naast gegevens over het Nederlanderschap of het feit dat de betrokkene als Nederlander wordt behandeld;"
En het schrappen?
pi_161804307
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:07 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Oh ja, weer dat stukje gebrek aan zelfreflectie :+ Waarom zou je in godsnaam een dubbel paspoort willen houden terwijl je in Nederland woont en geboren ben. Omdat je liever toch ook Turk blijf, maar dan wel wijzen naar anderen dat ze racist zouden zijn.
Als je zo overduidelijk vast wil houden aan je afkomst moet je ook niet raar opkijken dat anderen je ook zo blijven zien en je niet als Nederlander beschouwen.
Dus het gaat jou niet eens om het papiertje. Je eist volledige assimilatie. Turken dienen hun afkomst te verloochenen.

En daarom heeft het geen zin om papiertjes op te geven. Voor sommige rupsjes is het nooit genoeg.
pi_161804415
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:13 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En het schrappen?
Ik kan het betreffende artikel niet zo snel vinden. Mogelijk is er beleid uitgebracht om het uiteindelijk te bewerkstelligen. Op de site van de gemeente Amsterdam lees ik:
quote:
Registreert de gemeente mijn dubbele nationaliteit?

Nee, als u de Nederlandse nationaliteit hebt, dan registreert de overheid daarnaast geen andere nationaliteit meer. Dit is een landelijke maatregel en geldt sinds 6 januari 2014. Op 31 januari 2015 zijn ook de bestaande registraties aangepast. Alle nationaliteiten behalve de Nederlandse zijn verwijderd uit de Basisregistratie Personen (BRP).
pi_161804583
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:20 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ik kan het betreffende artikel niet zo snel vinden. Mogelijk is er ergens beleid uitgebracht om het te bewerkstelligen. Op de site van de gemeente Amsterdam lees ik:

[..]

Mooi. Al ben ik daarmee nog niet zeker dat Turkije daarmee helemaal geen toegang heeft tot die informatie. Hoe roepen ze dan sindsdien Nederlanders van Turkse afkomst op voor de dienstplicht?

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:13 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Dus het gaat jou niet eens om het papiertje. Je eist volledige assimilatie. Turken dienen hun afkomst te verloochenen.

En daarom heeft het geen zin om papiertjes op te geven. Voor sommige rupsjes is het nooit genoeg.
Het heeft sowieso zin want dan is de rechtsongelijkheid weg, is de lange arm van Erdogan een stukje minder krachtig en wordt de integratie bevordert. Er wordt altijd zo spastisch over gedaan, alsof het voor die Nederlanders een straf zou zijn om dezelfde rechten en plichten te hebben als andere Nederlanders. Dan moet er altijd iets persoonlijks van gemaakt worden, over hoe de Nederlands de Nederlander in kwestie zich voelt. Dat heeft er niks mee te maken, als iemand zich Fries voelt en geen Nederlander dan is dat zo, daar heeft de staat niets mee van doen, maar nationaliteit is bij uitstek een staatsaangelegenheid.
  vrijdag 29 april 2016 @ 18:30:22 #89
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_161804590
quote:
Je eist volledige assimilatie.
Is dat zo vreemd dan als je al 3 generaties woonachtig bent in het land waar je "graag" wilt wonen. Als je nu naar Canada gaat dan herken je daar echt de kleinkinderen niet meer terug van de mensen die daar in de jaren '50 '60 naartoe geëmigreerd zijn, Nederlands spreken ze al helemaal niet meer.

quote:
En dat is ook een beetje de vicieuze cirkel: Ik blijf turk, want Nederlanders racisten zien me als Turk, en daarom blijf ik maar Turk.
pi_161804609
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 april 2016 08:35 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ettermarokkaantjes zijn ettermarokkaantjes omdat ze naar niemand luisteren. :{

Etter

:{²
Dat is niet helemaal waar. Ettermarokkaantjes zijn dat meestal omdat niemand ze corrigeert. De familie zit thuis en ziet het niet - de Nederlander die het lef heeft een Marokkaan te corrigeren krijgt meteen 20 man op zijn dak want "dat is niet acceptabel".

2 punten die moeten veranderen.
  vrijdag 29 april 2016 @ 18:33:30 #91
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_161804652
quote:

[..]

Ik denk dat het lastig te bevatten is dat wanneer je hier geboren en getogen bent, de taal spreekt en naar school gaat of een baan hebt je identiteit dan ook ontleent aan nationaliteit. Het land waar je drie weken per jaar op vakantie gaat (ik chargeer). Alsof je met je hoofd hier bent en met je hart elders.
Wat precies maakt dit zo belangrijk (even voor het gemak de wettelijke bepalingen buiten beschouwing latend)?
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_161804838
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:33 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik denk dat het lastig te bevatten is dat wanneer je hier geboren en getogen bent, de taal spreekt en naar school gaat of een baan hebt je identiteit dan ook ontleent aan nationaliteit. Het land waar je drie weken per jaar op vakantie gaat (ik chargeer). Alsof je met je hoofd hier bent en met je hart elders.
Wat precies maakt dit zo belangrijk (even voor het gemak de wettelijke bepalingen buiten beschouwing latend)?
Wat jij denk ik mist, is dat het geen kwestie van of of is, maar een kwestie van en en. De derde (en vierde) generatie Nederturken zal begrijpen dat bij hen de term "Nederlander" de lading niet volledig dekt, maar hetzelfde geldt voor "Turk".

En dan heb je het land van drie weken per jaar op vakantie, maar daar houdt de link met Turkije niet op. Turkije zit in de opvoeding, in de keuken, in de muziek, voetbal etc. En het is maar wat jij ziet onder "hart", want zeker ook als het gaat om jongere generaties is bij de meesten het centrum van hun leven in Nederland gelegen: familie, vrienden, kennissen, huis, werk etc.

En over het belang: dat zal inderdaad in het praktische zitten. Wat anders?
pi_161804905
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Mooi. Al ben ik daarmee nog niet zeker dat Turkije daarmee helemaal geen toegang heeft tot die informatie. Hoe roepen ze dan sindsdien Nederlanders van Turkse afkomst op voor de dienstplicht?
Ik zou niet weten hoe Turkije iemand kan oproepen als zijn ouders hem niet hebben ingeschreven bij de Turkse autoriteiten.

quote:
Het heeft sowieso zin want dan is de rechtsongelijkheid weg, is de lange arm van Erdogan een stukje minder krachtig en wordt de integratie bevordert. Er wordt altijd zo spastisch over gedaan, alsof het voor die Nederlanders een straf zou zijn om dezelfde rechten en plichten te hebben als andere Nederlanders. Dan moet er altijd iets persoonlijks van gemaakt worden, over hoe de Nederlands de Nederlander in kwestie zich voelt. Dat heeft er niks mee te maken, als iemand zich Fries voelt en geen Nederlander dan is dat zo, daar heeft de staat niets mee van doen, maar nationaliteit is bij uitstek een staatsaangelegenheid.
1. Welke rechtsongelijkheid heb je het nu over?
2. De lange arm van Erdogan is een verzinsel en al was het waar, Erdogan is een tijdelijk fenomeen. Kun je specifieker benoemen waar je op doelt?
3. Nergens uit blijkt dat het ontbreken van een papiertje integratie zou bevorderen. Bovendien is integratie zo subjectief als wat.
pi_161804940
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:30 schreef Woelwater het volgende:
Is dat zo vreemd dan.
Ja. Assimilatie kan je niet eisen.
pi_161804974
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:51 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ja. Assimilatie kan je niet eisen.
Tuurlijk kan dat wel. Het is alleen niet slim.
Maar het kan zeker.
  vrijdag 29 april 2016 @ 19:01:45 #96
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_161805133
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:45 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Wat jij denk ik mist, is dat het geen kwestie van of of is, maar een kwestie van en en. De derde (en vierde) generatie Nederturken zal begrijpen dat bij hen de term "Nederlander" de lading niet volledig dekt, maar hetzelfde geldt voor "Turk".

En dan heb je het land van drie weken per jaar op vakantie, maar daar houdt de link met Turkije niet op. Turkije zit in de opvoeding, in de keuken, in de muziek, voetbal etc. En het is maar wat jij ziet onder "hart", want zeker ook als het gaat om jongere generaties is bij de meesten het centrum van hun leven in Nederland gelegen: familie, vrienden, kennissen, huis, werk etc.

En over het belang: dat zal inderdaad in het praktische zitten. Wat anders?
Ik begrijp het oprecht niet, dus vandaar ik ook deze vraag bij je neerleg.

Bedankt voor je reply. Ik maak eruit op dat nationaliteit een grote factor is om de focus op het geboorteland van de (voor)ouders te houden. Tien of twintig generaties na jou zijn de kinderen die dan geboren in deze bevolkingsgroep worden nog steeds Turks.
Zo blijft in stand dat de term 'Nederlander' de lading niet gaat dekken. Een gemiste kans, vind ik.
pi_161805139
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:53 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Tuurlijk kan dat wel. Het is alleen niet slim.
Maar het kan zeker.
Alles kan, je kan ook ethisch zuiveren en mensen in kampen vergassen.
Vanuit het idee van mensenrechten en de rechtsstaat kan het niet. Je kunt vanuit dat raamwerk iemand niet verplichten om zich op een bepaalde voorgeschreven manier te gedragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ceberut op 29-04-2016 19:07:33 ]
pi_161805229
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:01 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik begrijp het oprecht niet, dus vandaar ik ook deze vraag bij je neerleg.

Bedankt voor je reply. Ik maak eruit op dat nationaliteit een grote factor is om de focus op het geboorteland van de (voor)ouders te houden. Tien of twintig generaties na jou zijn de kinderen die dan geboren in deze bevolkingsgroep worden nog steeds Turks.
Zo blijft in stand dat de term 'Nederlander' de lading niet gaat dekken. Een gemiste kans, vind ik.
Het is alleen maar speculeren hoe het er over een aantal generaties uit gaat zien. Een voorbeeld kan je misschien zien in de Hindoestanen waarvan de band met India al een stuk minder is, al zijn er natuurlijk wel invloeden. Mijn inschatting is dat Turkse invloeden zullen blijven, maar dat de band met Turkije minder zal zijn.
  vrijdag 29 april 2016 @ 19:11:55 #99
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_161805354
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:06 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Het is alleen maar speculeren hoe het er over een aantal generaties uit gaat zien. Een voorbeeld kan je misschien zien in de Hindoestanen waarvan de band met India al een stuk minder is, al zijn er natuurlijk wel invloeden. Mijn inschatting is dat Turkse invloeden zullen blijven, maar dat de band met Turkije minder zal zijn.
Dat denk ik niet. Voor veel Turken die hier geboren en getogen zijn is Erdogan hun leider.
Als dit de praktijk nu is en deze praktijk wordt niet gewijzigd is er geen enkele andere aanwijzing dan dat de kinderen van tien generaties in de toekomst de president van Turkije als hun leider beschouwen, volgens mij.
  vrijdag 29 april 2016 @ 19:12:30 #100
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_161805361
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:02 schreef Ceberut het volgende:
Alles kan, je kan ook ethisch zuiveren en mensen in kampen vergassen.
Want dat is ook echt vergelijkbaar met het afstand doen van de 2e nationaliteit in je paspoort :')

Debiel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')