Op donderdag 28 april 2016 23:21 schreef magnetronkoffie het volgende:Ik heb er al langer over nagedacht of het wel zo'n goed idee is hier een topic hierover te openen, vooral ook omdat het mezelf betreft. Dus dat ten eerste.
Ik ben altijd al een typische introvert geweest. Na sociaal contact tijd nodig om me weer op te laden (soms zelfs meerdere dagen uitbrakken nodig), wel veel mensen ontmoet in de loop van m'n leven, ik kan ook goed kletsen over dingen die me boeien en ga een leuk gesprek met leuke en boeiende mensen graag aan (als ik zin heb).
De onderwerpen die mij aanspreken, zijn ook de onderwerpen waar de meer bedachtzame mensen meer naar toe graviteren en extraverten slurpen me leeg. Ik geef sterk de voorkeur aan omgang met introverten, altijd al gedaan. Ik heb niks met de wisselwerking waar veel mensen zich mee bezig houden (ik doel dan vooral een beetje op niveautje "meedoen met de laatste roddels/lekker voetbal kijken met matties/oppervlakkige sociaalheid alleen maar om het sociaal doen"). Ik houd van creatieve geesten en ben meer van het "leef en laten leven". Ik heb dan ook niks met het zinloos afkatten van alles wat anders is, alleen maar omdat het anders is. Ik ben dan eerder nieuwsgierig en wil weten hoe ze denken.
Maar ik merk dat ik het laatste jaar veranderd ben, dat ik steeds meer extravert gedrag ben gaan vertonen. Steeds meer sociaal contact opzoeken en steeds vaker om feedback en input vragen. Maar zelfs binnen m'n eigen (oude) sociale kring vinden mensen dat soms wel vervelend. Maar ik vind het zelf ook vervelend, maar om de 1 of andere reden kan ik het niet echt goed laten. Het is alsof er steeds weer iets uit moet, alsof het een drang is en het voelt niet natuurlijk of zo. Wel heb ik nog steeds veel tijd nodig om me op te laden achteraf en om dingen in m'n hoofd weg te zetten (net zoals veel typische introverten), daarin is eigenlijk niks veranderd.
Ik ben wel altijd al iemand geweest die overliep van de ideeën, plannen, heb erg veel interesses, ben erg leergierig, wil alles weten, wissel geregeld van hobby (meermalen per maand is me niet vreemd), heb eigenlijk 40u/etmaal nodig om de dingen te doen die ik wil doen, maar heb nooit genoeg tijd om dat te doen wat ik allemaal wil doen (en al helemaal de energie niet voor).
Ik vind het op zich geen probleem om leuk sociaal contact te hebben met gelijkdenkenden, maar ik heb er dus wel last van en de mensen in mijn omgeving ook. De mensen die ik juist het boeiendst vind, schrik ik steeds een beetje vaker af. Alsof ik overenthousiast ben of zo en ik merk dat ik toch teveel (aandacht) vraag van die mensen en die dan de boot een beetje gaan afhouden en dat vind ik jammer...en het stomme is dat ik maar al te goed begrijp waarom, want zelf had ik dat ook gedaan

Ik ben zo m'n eigen glazen aan het ingooien
Uiteraard heb ik al lopen googlen, maar ik vind bijna niets waar ik concreet wat mee kan en dit heb ik heel vaak bij onderwerpen die iets met psychologie te maken hebben en waar ik voor mezelf aan het zoeken ben. Want meestal, als ik al iets vind, gaat het wel over het onderwerp waar ik meer over wil weten, maar herken ik verder weinig (verreweg het meeste waar over geschreven is, heeft nauwelijks raakvlakken met ASS en dat werkt toch fundamenteel anders heb ik gemerkt, het is niet of nauwelijks op mij toepasbaar).
Ik weet alleen niet waardoor dit komt (waarom ik steeds extraverter gedrag ga vertonen) en misschien dat jullie me daar raad over kunnen geven
(wishful thinking, I know, maar whatever..ik geef het nog wel een kans)Voor mensen die dit herkenbaar vinden en mij daar zinnige feedback over willen geven, dat hoor ik dan graag.
Ik heb trouwens niks aan tips over boeken over dit onderwerp die ik kan uitproberen/lezen (
lang verhaal), liever heb ik dat als iemand een treffend boek over dit onderwerp gelezen heeft, dat ik dan feedback krijg welke informatie uit dat boek op mij betrekking lijkt te hebben.
Weet iemand wat hier zou kunnen spelen of wat ik hieraan zou kunnen doen? Dit heeft met mij te maken en met iets wat zich bij mij afspeelt, maar ik heb echt geen idee wat nu en wil graag met dit topic, en wat dit onderwerp betreft, wat meer inzicht krijgen in mezelf.
Groetjes.
edit op verzoek:
De essentie is dat ik steeds extraverter wordt en eigenlijk meer terug wil naar introvert, maar niet weet hoe en ook niet weet waarom dit aan het gebeuren is.