Dus:quote:Heibel om gebedsruimte TU Delft
DELFT - De mogelijke komst van een gebedsruimte op de TU Delft zorgt voor heibel op de campus. Tegenstanders, waaronder de Delftse JODV, roeren zich. Want, stellen zij, op een universiteit is geen plaats voor religieuze uitingen.
Sinds het universiteitsblad Delta een artikel bracht met de kop ‘Making room for religion’, is er in TU-kringen een felle discussie losgebarsten, waarbij met name tegenstanders zich uitspreken. „Een semi-overheidsinstelling hoort geen geld uit te geven aan het faciliteren van welke religie dan ook, maar aan de kerntaken onderzoek en onderwijs”, zegt Stijn de Vreede van de VVD-jongerenafdeling. „We zijn dan ook geschokt dat in de reeds aanwezige stilteruimte van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, islamitische uitingen aanwezig zijn.” De JOVD doelt hiermee op een klok in de vorm van een Arabisch raam. „Die moet zo snel mogelijk weg”.
De JOVD wijst er verder op dat de TU al jaren kampt met ruimtegebrek. „Daarom is het onvoorstelbaar dat er wel gebedsruimten beschikbaar worden gesteld. Buiten colleges is er voor studenten voldoende tijd om thuis, in de kerk of de moskee hun geloof te belijden.”
Voorstanders van een gebedsruimte stellen in het universiteitsblad dat ze beter kunnen studeren als ze regelmatig bidden. Over de huidige stilteruimtes zijn ze kritisch: die zouden overvol, bezet of te ver lopen zijn.
Een woordvoerster van de TU liet gisteren weten dat een aantal studenten heeft aangegeven behoefte te hebben aan ‘een stilteruimte’. „Het gaat niet alleen om studenten met een moslimachtergrond. Studenten hebben bijvoorbeeld ook aangegeven dat ze een plek willen waar ze kunnen mediteren. Een werkgroep bekijkt hoe we met dergelijke vragen om kunnen gaan”, aldus de zegsvrouw.
Saillant is dat de Delfse heibel veel overeenkomsten vertoont met een rel onlangs op de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ook toen werd de discussie over een gebedsruimte aangewakkerd via een artikel in het universiteitsblad. Na aanhoudende protesten en een bezetting van de illegale gebedsruimte ging de UvA eind vorig jaar overstag en stelde op verschillende locaties ‘permanente ruimtes zonder meubilair’ beschikbaar. De universiteit benadrukte destijds dat het niet om gebedsruimtes gaat, maar om stilteruimtes: ’Een wezenlijk verschil’. Op Facebook reageerde de actiegroep desondanks enthousiast: ’We wonnen deze strijd, maak jullie klaar voor het volgende gevecht’, schrijven ze.
Ook bij de Haagse Hogeschool wil een groep studenten een gebedsruimte afdwingen. Dat gebeurt via een online-petitie. Sinds medio april zijn er al bijna 4400 handtekeningen binnengekomen. Enkele jaren geleden probeerde een groep Haagse studenten tevergeefs hetzelfde.
Trouwens, nog een mooi voorbeeld: het opeisen van aparte uurtjes in het zwembad, het dragen van burkini's en het treiteren van meisjes die normaal gekleed zijn in het zwembad. Misschien is dit een extremistische subgroep van deze subgroep maar het is wel een teken aan de wand, het komt in heel het land en ook in buurlanden voor.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Veel problemen worden al gesignaleerd op de basisschool zo bleek uit het artikel vorig weekend idd. Zelfde problemen als op instellingen voor hogerberoeps onderwijs, zoals Maja Mischke al eerder berichtte.
Al die dingen zijn in feite provocerend, die hele generatie die zogenaamd wil emanciperen is provocerend.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het niet schudden van handen van vrouwen is provocerend, doelbewust of niet.
Klopt idd, inmiddels ook een hele waslijst aan gevallen van die soort.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Trouwens, nog een mooi voorbeeld: het opeisen van aparte uurtjes in het zwembad, het dragen van burkini's en het treiteren van meisjes die normaal gekleed zijn in het zwembad. Misschien is dit een extremistische subgroep van deze subgroep maar het is wel een teken aan de wand, het komt in heel het land en ook in buurlanden voor.
Ja, je merkt dat ze het erom doen. Het begon met de hoofddoekjes waarbij je duidelijk merkte dat ze die niet droegen omdat ze het zelf fijn vonden maar om een statement te maken naar de Nederlander toe (vandaar de felst en bontst mogelijke kleuren).quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Al die dingen zijn in feite provocerend, die hele generatie die zogenaamd wil emanciperen is provocerend.
Ja, en heel dat bidden ook hoor. Ze hoeven niet klokslag dan en dan te bidden, als het niet lukt dan hoeft het ook niet. De moslim dient zich aan te passen als hij zich bevindt in een land waar de sharia niet wordt toegepast. Ook te belachelijk voor woorden ook, ga je twee uurtjes zwemmen dan moet er ook een gebedsruimte aanwezig zijn. Ja, echt joh.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, je merkt dat ze het erom doen. Het begon met de hoofddoekjes waarbij je duidelijk merkte dat ze die niet droegen omdat ze het zelf fijn vonden maar om een statement te maken naar de Nederlander toe (vandaar de felst en bontst mogelijke kleuren).
Tja, we hebben nog te maken met een generatie bestuurders die zich schuldig voelt en die zelf nooit echt met de multiculturele gemeenschap in aanraking is gekomen vanuit hun grachtengordel of equivalente buurt.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en heel dat bidden ook hoor. Ze hoeven niet klokslag dan en dan te bidden, als het niet lukt dan hoeft het ook niet. De moslim dient zich aan te passen als hij zich bevindt in een land waar de sharia niet wordt toegepast. Ook te belachelijk voor woorden ook, ga je twee uurtjes zwemmen dan moet er ook een gebedsruimte aanwezig zijn. Ja, echt joh..
Maar goed we tuinen er gewoon in hè.
Heb toch medeleven met je medemens, je mag ze ook eens wat gunnen. Ik ben wel teleurgesteld en verdrietig van je zienswijze. Er zijn mensen met andere invalshoeken die dit ook willen. Het gaat er toch om dat hun ook in vrede met zichzelf kunnen leven? Soms vind ik het wel bedroevend hoe wij hier in Nederland worden behandeld. We lijken net beesten. Het is geven en nemen, dat lijk je maar niet te snappen.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en heel dat bidden ook hoor. Ze hoeven niet klokslag dan en dan te bidden, als het niet lukt dan hoeft het ook niet. De moslim dient zich aan te passen als hij zich bevindt in een land waar de sharia niet wordt toegepast. Ook te belachelijk voor woorden ook, ga je twee uurtjes zwemmen dan moet er ook een gebedsruimte aanwezig zijn. Ja, echt joh..
Maar goed we tuinen er gewoon in hè.
Fijn zo'n meedenkend medemensquote:Op dinsdag 26 april 2016 20:23 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik krijg van mijn werkgever de ruimte om op het werk te bidden. Daarnaast mag ik elke vrijdag naar de moskee. Dit soort zaken zorgen er voor dat ik harder loop voor mijn werkgever.
Gaston²
Doe niet zo hysterisch manquote:Op dinsdag 26 april 2016 20:21 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Heb toch medeleven met je medemens, je mag ze ook eens wat gunnen. Ik ben wel teleurgesteld en verdrietig van je zienswijze. Er zijn mensen met andere invalshoeken die dit ook willen. Het gaat er toch om dat hun ook in vrede met zichzelf kunnen leven? Soms vind ik het wel bedroevend hoe wij hier in Nederland worden behandeld. We lijken net beesten. Het is geven en nemen, dat lijk je maar niet te snappen.
Het College voor de Rechten van de Mens heeft geoordeeld dat een dusdanige praktijk onder de vrijheid van godsdienst valt en dat het discriminatieverbod het in een belangenafweging kan afleggen tegen deze vorm van godsdienstvrijheid dus ik snap niet echt wat voor ophef je hiermee probeert te starten.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het niet schudden van handen van vrouwen is provocerend, doelbewust of niet.
Kun je dat ook even hard maken? Of is dit gewoon dom onderbuikgelul.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tja, we hebben nog te maken met een generatie bestuurders die zich schuldig voelt en die zelf nooit echt met de multiculturele gemeenschap in aanraking is gekomen vanuit hun grachtengordel of equivalente buurt.
mooi.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:23 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik krijg van mijn werkgever de ruimte om op het werk te bidden. Daarnaast mag ik elke vrijdag naar de moskee. Dit soort zaken zorgen er voor dat ik harder loop voor mijn werkgever.
Gaston²
Was een trololololol in de gedaante van een booslim.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:25 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Doe niet zo hysterisch man
Nederland is gewoon geen islamitisch land. Het is volkomen waanzin om te verwachten dat de hele maatschappij aangepast wordt aan een klein groepje moslims.
De ruimte, niet een ruimte die enkel daarvoor bedoeld is! Ik vind het allemaal prima maar dat is aan de werkgever, je kan zoiets niet eisen.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:23 schreef BansheeBoy het volgende:
Het klinkt zo klaar als een klontje, wij snappen die redenatie van die lui niet.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kun je dat ook even hard maken? Of is dit gewoon dom onderbuikgelul.
Je mist de essentie. Ik loop harder nu.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De ruimte, niet een ruimte die enkel daarvoor bedoeld is! Ik vind het allemaal prima maar dat is aan de werkgever, je kan zoiets niet eisen.
Nee, dat is een conclusie na een lange tijd de politieke actualiteiten te hebben gevolgd. Jij denkt toch niet dat de Halsema's van onze politiek zelf in een kansenwijk hebben gewoond? Die kennen de Turken van de winkeltjes en de Marokkanen van de shoarmatenten.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kun je dat ook even hard maken? Of is dit gewoon dom onderbuikgelul.
Vliegen is ook mogelijk, in essentie nog veiliger ook.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:27 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je mist de essentie. Ik loop harder nu.²
Dat beweer jij. Het gaat hier om een universiteit en studenten, niet om werkgevers en werknemers.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:27 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je mist de essentie. Ik loop harder nu.
De redenatie is vrij simpel. Er komen diverse studenten met diverse wensen. Die komen ze overall een beetje tegemoet op een manier die niemand in de weg zit.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:26 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Het klinkt zo klaar als een klontje, wij snappen die redenatie van die lui niet.
Kom maar met de onderbouwing van je conclusies.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, dat is een conclusie na een lange tijd de politieke actualiteiten te hebben gevolgd. Jij denkt toch niet dat de Halsema's van onze politiek zelf in een kansenwijk hebben gewoond? Die kennen de Turken van de winkeltjes en de Marokkanen van de shoarmatenten.
Nogmaals, er is nu ruimte voor die mogelijkheid. Maar nee ze willen nu een eigen ruimte.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De redenatie is vrij simpel. Er komen diverse studenten met diverse wensen. Die komen ze overall een beetje tegemoet op een manier die niemand in de weg zit.
Waarom dat zo afschuwelijk is daar kan ik echt met mijn pet niet bij.
Het is geven en nemen. Geef die studenten een dedicated moskee op de campus en je krijgt er betrokken studenten voor terug. Bovenal zijn het de beste studenten die je liever binnenboord houdt.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat beweer jij. Het gaat hier om een universiteit en studenten, niet om werkgevers en werknemers.
De grens is wanneer anderen erdoor in de weg worden gezeten. Of als het echt belachelijk veel geld zou kosten.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:31 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Nogmaals, er is nu ruimte voor die mogelijkheid. Maar nee ze wwillen ze een eigen ruimte.
Veganisten willen straks een eigen keuken.
Waar is de grens?
Geen, ik stelde enkel dat het provocerend is, bedoeld of niet. Dat mag toch?quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:25 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Het College voor de Rechten van de Mens heeft geoordeeld dat een dusdanige praktijk onder de vrijheid van godsdienst valt en dat het discriminatieverbod het in een belangenafweging kan afleggen tegen deze vorm van godsdienstvrijheid dus ik snap niet echt wat voor ophef je hiermee probeert te starten.
Ochja, geven en nemen. Elke student neemt al. Wat geven ze nu dan terug?quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:31 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het is geven en nemen. Geef die studenten een dedicated moskee op de campus en je krijgt er betrokken studenten voor terug. Bovenal zijn het de beste studenten die je liever binnenboord houdt.²
Ik vind dat je die grens eigenlijk al hebt gevonden met je belachelijke "for the sake of the argument" argumenten.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:31 schreef Faz3D het volgende:
Waar is de grens?
klop jezelf nog een keer op de borst.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:27 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je mist de essentie. Ik loop harder nu.²
Wat is dan in weg worden gezeten? Dat is en blijft een vaag begrip. En wat is belachelijk veel geld?quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De grens is wanneer anderen erdoor in de weg worden gezeten. Of als het echt belachelijk veel geld zou kosten.
Die is er niet maar iedereen HEEFT z'n eigen ditje en datje al... thuis heet dat. Dus dan doen ze dan soort dingen daar maar. Kost het niemand geld is iedereen blij.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:31 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Nogmaals, er is nu ruimte voor die mogelijkheid. Maar nee ze willen nu een eigen ruimte.
Waar is de grens?
Je kan toch iets goed omschrijven? Dan word het toch voor beiden partijen duidelijk? Ik kan ook reageren met termen als:quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:32 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik vind dat je die grens eigenlijk al hebt gevonden met je belachelijke "for the sake of the argument" argumenten.²
Nee, zij behoren zeker niet tot de beste studenten en het aantal is dermate klein dat het de universiteit echt geen fuck interesseert of dat ze er wel of niet zijn. Nogmaals, onder de eigen studenten gaat het bij die faculteiten om gemiddeld 1 iemand met een donker kleurtje (dus niet-westerse allochtoon) per jaargang per opleiding en hiervan is bijna niemand een moslim. Die paar studenten mis je echt niet.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:31 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het is geven en nemen. Geef die studenten een dedicated moskee op de campus en je krijgt er betrokken studenten voor terug. Bovenal zijn het de beste studenten die je liever binnenboord houdt.
Juistquote:Op dinsdag 26 april 2016 20:34 schreef naiipajiiau het volgende:
[..]
Die is er niet maar iedereen HEEFT z'n eigen ditje en datje al... thuis heet dat. Dus dan doen ze dan soort dingen daar maar. Kost het niemand geld is iedereen blij.
Dat anderen erdoor in de weg worden gezeten is vrij gemakkelijk te bepalen . Als andere niet-moslim studenten dingen moeten doen of laten vanwege moslims dan is dat niet acceptabel natuurlijk. Maar in dit geval kunnen studenten die ruimte gewoon negeren.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:33 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Wat is dan in weg worden gezeten? Dat is en blijft een vaag begrip. En wat is belachelijk veel geld?
Dat blijft vaag en die grens blijft dus vaag als jij die probeert te omschrijven.
Aanwezigheid, betrokkenheid tot op zekere hoogte, assertiviteit, gedragingen en verdagingen. Ik kan zo nog wel doorgaan. Maar je gaat van mij niet verlangen dat ik ga marchanderen. Asjeblieft niet.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:32 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Ochja, geven en nemen. Elke student neemt al. Wat geven ze nu dan terug?
Als het universiteiten niets zou interesseren dan zouden ze ook geen gebedsruimte openen.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, zij behoren zeker niet tot de beste studenten en het aantal is dermate klein dat het de universiteit echt geen fuck interesseert of dat ze er wel of niet zijn. Nogmaals, onder de eigen studenten gaat het bij die faculteiten om gemiddeld 1 iemand met een donker kleurtje (dus niet-westerse allochtoon) per jaargang per opleiding en hiervan is bijna niemand een moslim. Die paar studenten mis je echt niet.![]()
Ik wil maar zeggen dat ze wat dat betreft geen leverage hebben wat jij nu suggereert.
Er zijn simpelweg bijna geen niet-'westerse' allochtonen (dus Nederlanders) bij de zwaardere opleidingen (in dit concrete geval elektro, wiskunde en informatica). Ik kan er niets aan doen. Op het VWO zijn het er al relatief weinig, op de universiteit kom je hen praktisch niet tegen bij dit soort faculteiten.
Bidden behoort niet tot de categorie "ditje en datje" maar tot de categorie voeding en ademhaling. Het is noodzakelijk.quote:
.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat anderen erdoor in de weg worden gezeten is vrij gemakkelijk te bepalen . Als andere niet-moslim studenten dingen moeten doen of laten vanwege moslims dan is dat niet acceptabel natuurlijk. Maar in dit geval kunnen studenten die ruimte gewoon negeren.
Je wordt heus niet neergebliksemd als je een keer niet kan bidden hoor.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:38 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Bidden behoort niet tot de categorie "ditje en datje" maar tot de categorie voeding en ademhaling. Het is noodzakelijk.²
En als andere studenten het gevoel hebben dat mensen met een andere levensovertuiging iets extra's krijgen? Dat zou voor mij wel iets zijn wat ik niet negeren.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat anderen erdoor in de weg worden gezeten is vrij gemakkelijk te bepalen . Als andere niet-moslim studenten dingen moeten doen of laten vanwege moslims dan is dat niet acceptabel natuurlijk. Maar in dit geval kunnen studenten die ruimte gewoon negeren.
Belachelijk veel geld is wel arbitrair. Maar een gebedsruimte zal niet zo veel kosten.
Dat zegt vooral wat over jou, terwijl jij het als vanzelfsprekendheid probeert te brengen.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geen, ik stelde enkel dat het provocerend is, bedoeld of niet. Dat mag toch?
Ik geloof best dat je dat niet als grond voor discriminatie mag gebruiken maar jij bent toch niet zo naïef dat jij denkt dat discriminatie altijd aangetoond kan worden? Het is gemakkelijk om met een andere reden te komen.
Niet dat ik het goed praat op het moment dat er echt sprake is van 'discriminatie' (discriminatie betkent iets anders (onderscheid maken) dan wat de wetgever ervan heeft gemaakt (ongeoorloofd onderscheid maken) maar in zo'n geval kan ik het me goed voorstellen dat mensen dat doen.
Als jij een werknemer moet uitzoeken en een heeft een prettige inteprersoonlijke omgang en de ander niet, voor welke kies jij? Natuurlijk moet je dan niet zeggen dat je hem niet aanneemt omdat hij geen handen schudt van vrouwen maar formuleer je het wat anders.
Dan doe je dat toch lekker in de bestaande ruimte waar al plaats voor is?quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:38 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Bidden behoort niet tot de categorie "ditje en datje" maar tot de categorie voeding en ademhaling. Het is noodzakelijk.²
Ja daar lijkt het wel op aangezien de tegenargumenten vaag blijven en niet duidelijk te omschrijven zijn.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kortom, de studenten van de TU Delft die protesteren hebben gelijk.
ًWat mij betreft geen probleem. Maar dan wordt je tijdens je boterham met romige smeerkaas wel geconfronteerd met een praktiserende Moslim.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:41 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Dan doe je dat toch lekker in de bestaande ruimte waar al plaats voor is?
Poepje, er is al een speciale ruimte voor andersdenkenden zodat ze in alle stilte hun ding kunnen doen.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
ًWat mij betreft geen probleem. Maar dan wordt je tijdens je boterham met romige smeerkaas wel geconfronteerd met een praktiserende Moslim.²
Waarom is het gebrek aan ruimte en geld ineens het probleem van de moslimstudent?quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
.
Jij gaat nu wel volstrekt voorbij aan het bezwaar van de studenten dat er al een gebrek aan ruimte is voor alle studenten!
Nee, belachelijk veel geld zal het niet kosten maar ze hebben al amper geld dankzij Mark Rutte en ook voor die tijd werd het budget al gehalveeerd per student sinds de jaren 80. Nederlandse universiteiten zijn al 30-40 jaar lang ondergefinancierd, en de politici blijven verder slapen.
Die paar studenten om wie het gaat hebben geen aparte ruimte nodig om te bidden, ze kunnen het ook doen als ze thuis komen en ze kunnen ook een leeg lokaal uitzoeken (die zijn er altijd, zelfs als er roosterproblemen zijn!) of een grasveldje gebruiken.
Lees toch geen zaken die er niet staan! Ik heb helemaal niet gesteld wat ik zou doen, ik heb je geconfronteerd met het verschil tussen de werkelijkheid en de theorie, in theorie mag je niet discrimineren, in de werkelijkheid kan je hier geen fuck tegen doen als de mensen die discrimineren het goed aankleden. Hoe meer je mensen hiervoor gaat vervolgen hoe slimme ze hiermee worden en hoe minder kans je nog zal hebben om die mensen te vervolgen. Bottomline: discriminatiewetgeving is weinig effectief, het staat leuk op papier, je kan er goede sier mee maken maar het heeft geen tanden.quote:
Ook hier lees jij iets wat er niet staat. Ik heb mijn mening over het schudden van handen niet gegeven, ik heb er slechts op gewezen dat het in onze cultuur een gebruik is en dat het dus een nadeel is voor de werkgever als een sollicitant categorisch niet de handen schudt van een vrouw terwijl hij wel de handen schudt van een man. In dat geval kan je trouwens betere helemaal geen handen schudden maar dat terzijde.quote:Dat jij het respectvol vindt om handen schudden als begroetingsvorm te gebruiken wil niet zeggen dat andere wijzen van begroeting niet respectvol zijn.
Gooi het maar over die boeg hoor.. 1 antwoordquote:Op dinsdag 26 april 2016 20:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom is het gebrek aan ruimte en geld ineens het probleem van de moslimstudent?
Waarom klaag je niet over het roeiteam? Of de nieuwjaarsborrel? Of de schilderijen aan de muur?
Maar je laat je wel gemakkelijk door Mark Rutte tegen moslimstudenten uitspelen.
"Tot slot is in de Dienstenrichtlijn bepaald dat bij het verbod van discriminatie op grond van geslacht bij de toegang tot en het aanbod van goederen en diensten de godsdienstvrijheid wordt geëerbiedigd."quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:41 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Dat zegt vooral wat over jou, terwijl jij het als vanzelfsprekendheid probeert te brengen.
In deze zaak is het namelijk gewoon duidelijk bij de werkgever dat deze mevrouw vanuit haar geloofsovertuiging geen handen van mannen zal schudden en zijn daar duidelijke afspraken over gemaakt.
Dat jij het respectvol vindt om handen schudden als begroetingsvorm te gebruiken wil niet zeggen dat andere wijzen van begroeting niet respectvol zijn. Het heeft dus ook weinig met provocatie te maken want ook zonder handen te schudden kun je op een respectvolle manier begroet worden. Sommige moslims begroeten gewoon op een andere manier dan voor jou gebruikelijk is. Het is net een pluralistische samenleving.
Ik heb een paar weken geleden in de keuken van Saudi-Arabië mogen kijken. Die hebben dat écht beter voor elkaar. Overal is een Moskee of bidgelegenheid te vinden. In Hotels, Malls en restaurants. Zelfs op de universiteit. Ik hoef je niet te vertellen dat de economie van Saudi-Arabië al een eeuw lang die van Nederland uitlacht.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:44 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Poepje, er is al een speciale ruimte voor andersdenkenden zodat ze in alle stilte hun ding kunnen doen.
Juistquote:Op dinsdag 26 april 2016 20:47 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
"Tot slot is in de Dienstenrichtlijn bepaald dat bij het verbod van discriminatie op grond van geslacht bij de toegang tot en het aanbod van goederen en diensten de godsdienstvrijheid wordt geëerbiedigd."
Zeer kwalijke regel. Godsdienst allemaal goed en wel, maar iemand discrimineren op gebied van geslacht zou altijd daarboven moeten staan. Mag ik een godsdienst oprichten waarbij ik mannen een hand schud en vrouwen voor de voeten spuug bij wijze van begroeting (beide zie ik dan als respectvol), en als een vrouw dan klaagt daarover dan kan ik eigenlijk beroepen op m'n godsdienstvrijheid?![]()
Of wellicht enkel "erkende" godsdiensten...
Er worden door universiteiten zoveel dingen georganiseerd/opgezet waar slechts een klein deel van de studenten interesse in heeft. Een borrelruimte, allerlei gesubsidieerde verenigingen, sportoernooien, uitwisselingsprogramma's, noem maar opquote:Op dinsdag 26 april 2016 20:41 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En als andere studenten het gevoel hebben dat mensen met een andere levensovertuiging iets extra's krijgen? Dat zou voor mij wel iets zijn wat ik niet negeren.
Wat krijgen studenten met een andere levensovertuiging er dan voor terug?
Waarom is de bestaande situatie dan niet voldoende toereikend voor mensen met andere levensovertuigingen?
En als een gebedsruimte niet veel kost is dat een reden te meer om hem te plaatsen?
Een sla en groente tuin voor veganisten kost ook niet veel. Daar krijg je ook veel voor terug.
Gezondheid, plezier etc.
Lijkt me wel goed vertoeven voor moslimsquote:Op dinsdag 26 april 2016 20:47 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik heb een paar weken geleden in de keuken van Saudi-Arabië mogen kijken. Die hebben dat écht beter voor elkaar. Overal is een Moskee of bidgelegenheid te vinden. In Hotels, Malls en restaurants. Zelfs op de universiteit. Ik hoef je niet te vertellen dat de economie van Saudi-Arabië al een eeuw lang die van Nederland uitlacht.²
Simpel, omdat het een drogreden is. Ze hebben eerst een onderbuikgevoel en zoeken er later "argumenten" bij. Ik vind het ontzettend wels.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:48 schreef Hexagon het volgende:
Waarom is het alleen bij de gebedsruimte een probleem?
Inhoudelijk reageren op de grens lukt dus niet meer.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er worden doro universiteiten zoveel dingen georganiseerd/opgezet waar slechts een klein deel van de studenten interesse in heeft. Een borrelruimte, allerlei gesubsidieerde verenigingen, sportoernooien, uitwisselingsprogramma's, noem maar op
Waarom is het alleen bij de gebedsruimte een probleem?
En als je een veganistische tuin wilt. Met een beetje een lobby gaat dat volgens mij nog lukken ook.
Hahahaha geweldigquote:Op dinsdag 26 april 2016 20:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Simpel, omdat het een drogreden is. Ze hebben eerst een onderbuikgevoel en zoeken er later "argumenten" bij. Ik vind het ontzettend wels.²
Waar begin ik? Omdat het om duizenden studenten gaat die hiervan profiteren? Omdat het roeien een hele grote studentensport is?quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom is het gebrek aan ruimte en geld ineens het probleem van de moslimstudent?
Waarom klaag je niet over het roeiteam? Of de nieuwjaarsborrel? Of de schilderijen aan de muur?
Wat heeft Rutte ermee te maken? Ik geef alleen maar aan dat universiteiten dankzij Rutte nog minder te besteden hebben. Jij kan goed rekenen, nietwaar? Als vanaf de jaren 80 tot Rutte 1,0 het budget per student is gehalveerd en Rutte bezuinigde 1/3de, hoeveel procent is er dan nu nog over? 2/6de per student in vergelijking met de jaren 80. Dat is een serieus probleem, niet dat 1 moslim een aparte ruimte eist waarin hij kan bidden. Dat bidden kan hij nu ook doen! Nogmaals (mensen hier lezen erg selectief), er zijn bij mijn universiteit altijd lege klaslokalen en auditoria (altijd, als je maar een beetje je best doet om te zoeken dan weet je dat, het is mij altijd gelukt!), er zijn altijd grasveldjes in de buurt waarop je kan bidden, het is een non-probleem. Je hebt geen aparte faciliteiten nodig om te bidden, dat kan je overal doen.quote:Maar je laat je wel gemakkelijk door Mark Rutte tegen moslimstudenten uitspelen.
Er wordt helemaal geen onderscheid gemaakt. Dat onderscheid maakt de student zelf door geen Moslim te (willen) zijn.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:50 schreef Faz3D het volgende:
Die zaken worden opgezet om het gezamenlijke student gevoel te versterken. Een apart hokje zorgt voor afscheiding en bijzonder willen zijn.
quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:51 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Er wordt helemaal geen onderscheid gemaakt. Dat onderscheid maakt de student zelf door geen Moslim te (willen) zijn.²
Mmmm, dat is wel een goeie.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:51 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Er wordt helemaal geen onderscheid gemaakt. Dat onderscheid maakt de student zelf door geen Moslim te (willen) zijn.²
quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:51 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Nou ja, ze hebben ook minder te besteden, UvA althans, omdat ze lekker Wallstreetje gingen spelen met onroerend goed icm derivaten hè, wat ik begrepen heb. De marktwerking weer van Hexagon, zeg maar.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waar begin ik? Omdat het om duizenden studenten gaat die hiervan profiteren? Omdat het roeien een hele grote studentensport is?
Schilderijen ben ik helaaas nog niet tegengekomen, ik zou het leuk vinden als universiteiten wat minder sober zouden zijn ingericht maar helaas, ome Mark houdt de hand op de knip, zijn voogangers (Lubbers, Kok en Potter) deden dat al maar hij deed er nog een paar scheppen bovenop.
[..]
Wat heeft Rutte ermee te maken? Ik geef alleen maar aan dat universiteiten dankzij Rutte nog minder te besteden hebben. Jij kan goed rekenen, nietwaar? Als vanaf de jaren 80 tot Rutte 1,0 het budget per student is gehalveerd en Rutte bezuinigde 1/3de, hoeveel procent is er dan nu nog over? 2/6de per student in vergelijking met de jaren 80. Dat is een serieus probleem, niet dat 1 moslim een aparte ruimte eist waarin hij kan bidden. Dat bidden kan hij nu ook doen! Nogmaals (mensen hier lezen erg selectief), er zijn bij mijn universiteit altijd lege klaslokalen en auditoria (altijd, als je maar een beetje je best doet om te zoeken dan weet je dat, het is mij altijd gelukt!), er zijn altijd grasveldjes in de buurt waarop je kan bidden, het is een non-probleem. Je hebt geen aparte faciliteiten nodig om te bidden, dat kan je overal doen.
PR-gedoe.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als het universiteiten niets zou interesseren dan zouden ze ook geen gebedsruimte openen.
Las volgens mij gisteren dat ze zo goed als failliet zijn, door oorlogje spelen, kinderen bombarderen en lage olieprijs.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:47 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik heb een paar weken geleden in de keuken van Saudi-Arabië mogen kijken. Die hebben dat écht beter voor elkaar. Overal is een Moskee of bidgelegenheid te vinden. In Hotels, Malls en restaurants. Zelfs op de universiteit. Ik hoef je niet te vertellen dat de economie van Saudi-Arabië al een eeuw lang die van Nederland uitlacht.²
Het zal allemaal best. Maar het is een beetje flauw om dan te gaan mopperen over die ene grijpstuiver die die gebedsruimte kost.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waar begin ik? Omdat het om duizenden studenten gaat die hiervan profiteren? Omdat het roeien een hele grote studentensport is?
Schilderijen ben ik helaaas nog niet tegengekomen, ik zou het leuk vinden als universiteiten wat minder sober zouden zijn ingericht maar helaas, ome Mark houdt de hand op de knip, zijn voogangers (Lubbers, Kok en Potter) deden dat al maar hij deed er nog een paar scheppen bovenop.
[..]
Wat heeft Rutte ermee te maken? Ik geef alleen maar aan dat universiteiten dankzij Rutte nog minder te besteden hebben. Jij kan goed rekenen, nietwaar? Als vanaf de jaren 80 tot Rutte 1,0 het budget per student is gehalveerd en Rutte bezuinigde 1/3de, hoeveel procent is er dan nu nog over? 2/6de per student in vergelijking met de jaren 80. Dat is een serieus probleem, niet dat 1 moslim een aparte ruimte eist waarin hij kan bidden. Dat bidden kan hij nu ook doen! Nogmaals (mensen hier lezen erg selectief), er zijn bij mijn universiteit altijd lege klaslokalen en auditoria (altijd, als je maar een beetje je best doet om te zoeken dan weet je dat, het is mij altijd gelukt!), er zijn altijd grasveldjes in de buurt waarop je kan bidden, het is een non-probleem. Je hebt geen aparte faciliteiten nodig om te bidden, dat kan je overal doen.
Zulke argumenten zijn dan ook door anderen te gebruiken.quote:Op dinsdag 26 april 2016 21:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het zal allemaal best. Maar het is een beetje flauw om dan te gaan mopperen over die ene grijpstuiver die die gebedsruimte kost.
Zeker zolang universiteiten een heleboel uitgaven doen waar maar een beperkt aantal studenten gebruik van maakt.
Dat mag. Het maakt je alleen vrij bekrompen, om keuzes die anderen maken terwijl je daar zelf geen last van ondervindt toch als provocerend te beschouwen. Nog even en je vindt vrouweni n korte rokjes provocerend.quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geen, ik stelde enkel dat het provocerend is, bedoeld of niet. Dat mag toch?
De universiteit subsidieert ook religieuze clubjes als Ichthus en de Navigators met nog meer geld dan een bidlokaaltje. Is dat ook een probleem?quote:Op dinsdag 26 april 2016 21:02 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Zulke argumenten zijn dan ook door anderen te gebruiken.
En die zaken waar de uni in investeert, daar kan iedereen aan mee doen.
Een jaar of tien geleden kwamen de Chinezen studeren aan de TU. Ze hadden geen behoefte aan een (dure) Nederlandse lunch uit de kantine; en toen waren er opeens magnetrons in de kantine. En eigenlijk heel handig voor iedereen, die eens hard door wil studeren, raar dat die dingen niet eerder kwamen.quote:Op dinsdag 26 april 2016 21:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De universiteit subsidieert ook religieuze clubjes als Ichthus en de Navigators met nog meer geld dan een bidlokaaltje. Is dat ook een probleem?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |