Dus:quote:Heibel om gebedsruimte TU Delft
DELFT - De mogelijke komst van een gebedsruimte op de TU Delft zorgt voor heibel op de campus. Tegenstanders, waaronder de Delftse JODV, roeren zich. Want, stellen zij, op een universiteit is geen plaats voor religieuze uitingen.
Sinds het universiteitsblad Delta een artikel bracht met de kop ‘Making room for religion’, is er in TU-kringen een felle discussie losgebarsten, waarbij met name tegenstanders zich uitspreken. „Een semi-overheidsinstelling hoort geen geld uit te geven aan het faciliteren van welke religie dan ook, maar aan de kerntaken onderzoek en onderwijs”, zegt Stijn de Vreede van de VVD-jongerenafdeling. „We zijn dan ook geschokt dat in de reeds aanwezige stilteruimte van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, islamitische uitingen aanwezig zijn.” De JOVD doelt hiermee op een klok in de vorm van een Arabisch raam. „Die moet zo snel mogelijk weg”.
De JOVD wijst er verder op dat de TU al jaren kampt met ruimtegebrek. „Daarom is het onvoorstelbaar dat er wel gebedsruimten beschikbaar worden gesteld. Buiten colleges is er voor studenten voldoende tijd om thuis, in de kerk of de moskee hun geloof te belijden.”
Voorstanders van een gebedsruimte stellen in het universiteitsblad dat ze beter kunnen studeren als ze regelmatig bidden. Over de huidige stilteruimtes zijn ze kritisch: die zouden overvol, bezet of te ver lopen zijn.
Een woordvoerster van de TU liet gisteren weten dat een aantal studenten heeft aangegeven behoefte te hebben aan ‘een stilteruimte’. „Het gaat niet alleen om studenten met een moslimachtergrond. Studenten hebben bijvoorbeeld ook aangegeven dat ze een plek willen waar ze kunnen mediteren. Een werkgroep bekijkt hoe we met dergelijke vragen om kunnen gaan”, aldus de zegsvrouw.
Saillant is dat de Delfse heibel veel overeenkomsten vertoont met een rel onlangs op de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ook toen werd de discussie over een gebedsruimte aangewakkerd via een artikel in het universiteitsblad. Na aanhoudende protesten en een bezetting van de illegale gebedsruimte ging de UvA eind vorig jaar overstag en stelde op verschillende locaties ‘permanente ruimtes zonder meubilair’ beschikbaar. De universiteit benadrukte destijds dat het niet om gebedsruimtes gaat, maar om stilteruimtes: ’Een wezenlijk verschil’. Op Facebook reageerde de actiegroep desondanks enthousiast: ’We wonnen deze strijd, maak jullie klaar voor het volgende gevecht’, schrijven ze.
Ook bij de Haagse Hogeschool wil een groep studenten een gebedsruimte afdwingen. Dat gebeurt via een online-petitie. Sinds medio april zijn er al bijna 4400 handtekeningen binnengekomen. Enkele jaren geleden probeerde een groep Haagse studenten tevergeefs hetzelfde.
Ik voel wel voor het idee om het bidden gewoon lekker thuis te doen. Is geen verplichting of zo voor gelovigen om per se overal te moeten kunnen bidden.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:47 schreef Fir3fly het volgende:
Op een campus kan ik me er iets bij voorstellen maar op de faculteit? Zeker met het ruimtegebrek lijkt me dat volledig onnodig.
Ik kan het me niet herinneren, maar ja UvA.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:49 schreef Gutmensch het volgende:
Alsof er vroeger geen gebedsruimten voor christenen waren op universiteiten.
Vraag en aanbod.
Dat sowieso en het lijkt me niet dat universiteiten studenten moeten hinderen bij het bidden of wat dan ook. Maar er speciale ruimtes voor gaan inrichten gaat wat ver.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik voel wel voor het idee om het bidden gewoon lekker thuis te doen. Is geen verplichting of zo voor gelovigen om per se overal te moeten kunnen bidden.
Studentenpastoraat, maar dat was meer een instantie die achter eeuwige studenten aanzat die dreigden door drugs, ongehoorde drankgelagen en algehele verloedering in de goot terecht te komen.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:50 schreef motorbloempje het volgende:
Elke universiteit heeft toch ook zowat een studentenkerk?
En als die er niet is staat iedereen vrij er een op te richten. Daar hoeft de universiteit niets mee te maken te hebben.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:50 schreef motorbloempje het volgende:
Elke universiteit heeft toch ook zowat een studentenkerk?
Ook dat hoort niet thuis op een universiteit of hogeschool. Is er behoefte aan religieuze activiteit, dan huur je daar maar een ruimte BUITEN de onderwijsinstelling voor. Liever nog BUITEN Nederland.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Studentenpastoraat, maar dat was meer een instantie die achter eeuwige studenten aanzat die dreigden door drugs, ongehoorde drankgelagen en algehele verloedering in de goot terecht te komen.
Doe je dat niet dan krijg je tegenwoordig een opstand, zie UvA.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat sowieso en het lijkt me niet dat universiteiten studenten moeten hinderen bij het bidden of wat dan ook. Maar er speciale ruimtes voor gaan inrichten gaat wat ver.
Keyword is 'vroeger'. Die zijn er inmiddels niet meer, en met goede reden dus.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:49 schreef Gutmensch het volgende:
Alsof er vroeger geen gebedsruimten voor christenen waren op universiteiten.
Dat is het later ook geworden. In den beginnen echter was het de taak van het pastoraat om er achteraan te gaan.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:57 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Ook dat hoort niet thuis op een universiteit of hogeschool. Is er behoefte aan religieuze activiteit, dan huur je daar maar een ruimte BUITEN de onderwijsinstelling voor.
Jup.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:00 schreef maryen65 het volgende:
Alle religie op scholen verbieden, doe je maar lekker thuis
Mits thuis geen kinderen jonger dan 18 jaar verblijven.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:00 schreef maryen65 het volgende:
Toen ik ging studeren zat je nog maar net in de ontzuiling. Alleen waren studenten over het algemeen door die ontzuiling ook sterk anti-christelijk, moslims waren er nog niet. Ik zat op de UvA, kan me ook geen stilteruimtes herinneren, maar wel dat studentenpastoraat. Waren naast problemen met drugs en overmatig drankgebruik ook regelmatig studenten die een psychose kregen of een studentenflat af pleurden. En die lui van dat studentenpastoraat probeerden dat een beetje te voorkomen, geloof ik, niet dat dit hielp. Studentenflat aan de Cleyndertweg in Asd-Noord werd bijv. Jumping Amsterdam genoemd, naar het gelijknamige internationale hippisch evenement in Ahoy oid.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:57 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Ook dat hoort niet thuis op een universiteit of hogeschool. Is er behoefte aan religieuze activiteit, dan huur je daar maar een ruimte BUITEN de onderwijsinstelling voor.
Vrij land toch?quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:00 schreef maryen65 het volgende:
Ja, in principe onderschrijf ik dit sentiment wel idd. De dominees en pastoors zaniken nog maar net een paar decennia niet meer dagelijks aan ons kop, krijg je dit weer.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Net door de ontkerkelijking heen, beginnen we dunnetjes overnieuw met de islam
Allemaal vergeten wat voor gezeik christendom ons jaren heeft opgeleverd? Die lui zijn nu eindelijk een beetje monddood.
Terecht dat dit allemaal weg is. Alle psychopathie doe je maar fijn thuis dus ook religie.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Toen ik ging studeren zat je nog maar net in de ontzuiling. Alleen waren studenten over het algemeen door die ontzuiling ook sterk anti-christelijk, moslims waren er nog niet. Ik zat op de UvA, kan me ook geen stilteruimtes herinneren, maar wel dat studentenpastoraat. Waren naast drugs en overmatig drankgebruik ook regelmatig studenten die een psychose kregen of een studentenflat af pleurden. En die lui van dat studentenpastoraat probeerden dat een beetje te voorkomen, geloof ik, niet dat dit hielp. Studentenflat aan de Cleyndertweg in Asd-Noord werd bijv. Jumping Amsterdam genoemd, naar het gelijknamige internationale hippisch evenement in Ahoy oid.
Nah, waren ook wel behoorlijk wat hoopjes zieligheid en ellende tussen de eerstejaars hoor.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:06 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Terecht dat dit allemaal weg is. Alle psychopathie doe je maar fijn thuis dus ook religie.
het gaat om ruimte.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:06 schreef PSVCL het volgende:
Je ziet nu al de reactie van Nederlanders die niet kunnen omgaan met de vrijheid van andersdenkenden. Conform de wet mogen wij dit doen maar ze struikelen over elkaar heen in hun haat dat wij dit doen. Nederlanders willen gewoon dat wij leven conform hoe zij dat willen, conform hoe zij leven. Dat wij ons ook volgooien met alcohol, kerst vieren, sinterklaas, met onze hond in bed gaan slapen, vrouwen hoofddoek af en korte rokje aan etc...
Zij kunnen niet omgaan met de vrijheid die andersdenkenden hebben dat resulteert in een andere levenswijze. Zij willen voor ons bepalen hoe wij moeten leven en als wij dat niet willen dan krijg je de standaardkreten naar je hoofd gegooid: ga weg uit NL, je bent een extremist tot oproepen tot geweld om ons hier uit NL te krijgen.
Nederlanders hebben een groot probleem, ze kunnen niet omgaan met de vrijheid van andersdenkenden en de gevolgen daarvan = andere levenswijze.
Er klinken al stemmen om dit initiatief te verbieden en las nog net even een lachwekkende discussie waarin ze de nieuwe partij Denk willen verbieden door politici met dubbele nationaliteit te verbieden een politieke partij op te richten
Nederlanders zijn alleen voor vrijheid voor allen als die vrijheid resulteert in hetzelfde resultaat = rokjes, alcohol, kerst, sinterklaas, met de hond in bed slapen, geen koran, geen ramadan etc...
En ik zeg , moet overal kunnen.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:11 schreef Kopiko het volgende:
[..]
maryen65 zegt toch: "doe maar lekker thuis?"
En dat is natúúrlijk iets typisch Nederlands.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:06 schreef PSVCL het volgende:
Nederlanders zijn alleen voor vrijheid voor allen als die vrijheid resulteert in hetzelfde resultaat = rokjes, alcohol, kerst, sinterklaas, met de hond in bed slapen, geen koran, geen ramadan etc...
Klopt. Nederlanders zijn massaal grappige middeleeuwse poppetjes gaan verzamelen en dachten die wel even zindelijk te maken, te civiliseren, verlichten en 2016-klaar te maken.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:06 schreef PSVCL het volgende:
Nederlanders hebben een groot probleem, ze kunnen niet omgaan met de vrijheid van andersdenkenden en de gevolgen daarvan = andere levenswijze.
Zelfs in een onnoemelijk vrij land als Nederland (helaas wordt die vrijheid niet door iedereen op de juiste waarde geschat) is het niet zo dat alles maar overal moet kunnen.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:12 schreef PSVCL het volgende:
[..]
En ik zeg , moet overal kunnen.
Heeft Maryen ff pech
Maar wat wil je nu zeggen? Honden zijn onreine dieren?quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:06 schreef PSVCL het volgende:
Je ziet nu al de reactie van Nederlanders die niet kunnen omgaan met de vrijheid van andersdenkenden. Conform de wet mogen wij dit doen maar ze struikelen over elkaar heen in hun haat dat wij dit doen. Nederlanders willen gewoon dat wij leven conform hoe zij dat willen, conform hoe zij leven. Dat wij ons ook volgooien met alcohol, kerst vieren, sinterklaas, met onze hond in bed gaan slapen, vrouwen hoofddoek af en korte rokje aan etc...
Zij kunnen niet omgaan met de vrijheid die andersdenkenden hebben dat resulteert in een andere levenswijze. Zij willen voor ons bepalen hoe wij moeten leven en als wij dat niet willen dan krijg je de standaardkreten naar je hoofd gegooid: ga weg uit NL, je bent een extremist tot oproepen tot geweld om ons hier uit NL te krijgen.
Er klinken al stemmen om dit initiatief te verbieden en las nog net even een lachwekkende discussie waarin ze de nieuwe partij Denk willen verbieden door politici met dubbele nationaliteit te verbieden een politieke partij op te richten
Dat begrijpt PSVCL alleen als hij zelf de beperkende maatregelen mag bepalen t.a.v. andersdenkenden (vrouwen, joden, kinderen, homo's etc)quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:15 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Zelfs in een onnoemelijk vrij land als Nederland (helaas wordt die vrijheid niet door iedereen op de juiste waarde geschat) is het niet zo dat alles maar overal moet kunnen.
Vooroordelen , gehersenspoeld door de media.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:24 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Dat begrijpt PSVCL alleen als hij zelf de beperkende maatregelen mag bepalen t.a.v. andersdenkenden (vrouwen, joden, kinderen, homo's etc)
quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:21 schreef J.B. het volgende:
Religie op universiteiten is toch niet zo vreemd? Tilburg en Nijmegen zijn oorspronkelijk katholiek, en hetzelfde geldt voor Leuven in België. Daarnaast is de VU protestants, maar dat zal voor Delft wel niet gelden.
Waarom moet dat overal kunnen? Waarom moeten andere mensen lastig gevallen worden met gelovigenquote:Op dinsdag 26 april 2016 16:12 schreef PSVCL het volgende:
[..]
En ik zeg , moet overal kunnen.
Heeft Maryen ff pech
Oorspronkelijk werden de in de middeleeuwen ontstane kathedralenscholen universiteit als in op zijn minst 3 faculteiten onderwezen werd, dacht ik, en dat waren rechten, medicijnen en theologie. Dus op de universiteiten werd iig theologie onderwezen en ook omdat ze voortkwamen uit de kathedralenscholen waren er gebedsruimtes aanwezig. In zoverre klopt dat natuurlijk als een bus. Maar om op grond hiervan dan anno 2016 de stilteruimtes, die hiervan de erfenis zijn, om te toveren in moskeeën? Er is veel te zeggen voor het argument dat dit soort semi-overheidsinstellingen zich dient te richten tot de kerntaken en dat daar de ruimte aan toebedeeld wordt. Ik zie niet in waarom je niet thuis kunt bidden of in gebouwen die speciaal zijn opgericht als islamitische gebedsruimte.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:21 schreef J.B. het volgende:
Religie op universiteiten is toch niet zo vreemd? Tilburg en Nijmegen zijn oorspronkelijk katholiek, en hetzelfde geldt voor Leuven in België.
Heb jij last van een ruimte met wat biddende mensen?quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:30 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Waarom moet dat overal kunnen? Waarom moeten andere mensen lastig gevallen worden met gelovigen
Omdat homo's, joden, hoeren, honden en varkens ook in de moskee hun ding moeten kunnen doen.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:30 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Waarom moet dat overal kunnen? Waarom moeten andere mensen lastig gevallen worden met gelovigen
Ja, die koffie en koek wordt gebruikt om bij te verdienen hč. Zie je ook steeds meer op middelbare scholen gebeuren. In sportkantines en musea is het al wat langer gebruikelijk.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:31 schreef LXIV het volgende:
Ik vind dat er best gebedsruimtes kunnen zijn op een universiteit. Het is ook geen taak van een universiteit om koffie en koek te verstrekken, toch is er een kantine.
Ze moeten wel eerlijk zijn in hun communicatie. Ze hebben het de hele tijd over een 'stilteruimte' waar aan mindfullness e.d. gedaan kan worden, terwijl het gewoon een moskee betreft waar je als niet-moslim ongetwijfeld weggekeken wordt.
Lastig gevallen voelen is een keuze. Waarom val jij daar anderen mee lastig?quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:30 schreef maryen65 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |