Update zondag 14:51 uur:quote:Ebru Umar, een kritische Nederlandse columniste van Turkse afkomst, is in Turkije door de politie meegenomen vanwege haar tweets over de Turkse president Recep Tayyip Erdogan.
Dat meldde ze zaterdagavond laat telefonisch aan The Post Online. Volgens de columniste wordt ze in staat van beschuldiging gesteld voor het plaatsen van haar berichten. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft zaterdagmiddag om 14.45 uur nog geen update over haar situatie.
Eerder op de avond werd ze door de politie uit haar huis in Kusadasi gehaald. Op Twitter schreef ze: "Oké. Politie voor de deur timeline. Geen grap."
Het ministerie van Buitenlandse Zaken volgt de zaak op de voet. Een woordvoerster liet weten dat er "direct na de arrestatie nauw contact is geweest met Umar". Volgens het ministerie is de Nederlandse ambassade in Ankara van de kwestie op de hoogte. De medewerkers "zijn ermee bezig".
Voorgeleid
Umar wordt zondagochtend al voorgeleid bij de rechtbank. De columnist zegt op The Post Online dat ze goed wordt behandeld op het politiebureau. "Ik zit hier buiten met een kop thee", liet ze eerder zondagmorgen weten. De voorgeleiding zou al om 10.00 uur zijn.
Umar zal naar verluidt worden bijgestaan door een advocaat die is geregeld door de Nederlandse honorair consul in Izmir. Volgens Metro, waar Umar ook voor schrijft, is haar laptop in beslag genomen.
Minister Jet Bussemaker van Onderwijs heeft ontstemd gereageerd op de aanhouding. De bewindsvrouw noemde het in de uitzending van WNL op Zondag "redelijk absurd dat je op basis van een tweet opgepakt kan worden". De zaak moet snel diepgaand onderzocht worden, voegde ze daar verder aan toe.
Premier Mark Rutte heeft zaterdagavond nog telefonisch contact gehad met Ebru Umar. Hij belde de columniste nadat ze was meegenomen naar het politiebureau.
Kritiek
Umar schreef afgelopen week een kritische column in Metro over de mail die het Turkse consulaat rondstuurde. Daarin worden Turkse Nederlanders opgeroepen beledigingen aan het adres van de Turkse president Erdogan te melden.
De columniste schreef onder meer: "Maar tegen elke Nederturk die de oproep van het Turkse consulaat steunt en meent NSB'ertje te kunnen spelen over wat Nederlanders in Nederland zeggen over Sultan Erdogan, de megalomaanste dictator die Turkije sinds de oprichting van de republiek in 1923 kent, heb ik maar een ding te zeggen: go fuck yourself."
Opheldering
CDA-Kamerlid Raymond Knops wil opheldering van premier Mark Rutte en minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken. Hij twittert: "Timmermans, Tusk en Merkel bezoeken Turkije, op zelfde moment pakt Turkije NL journalist @umarebru op. Wil zsm uitleg MP Rutte/Koenders."
Han ten Broeke van de VVD heeft eveneens via Twitter vragen gesteld aan de minister. In een bijgesloten document vraagt hij Koenders onder meer naar de aanleiding van de arrestatie.
Ook de partij VoorNederland vraagt om opheldering bij Rutte en Koenders en roept op tot "Actie, nu!". PVV-leider Geert Wilders zegt via Twitter ook ontstemd te zijn over de arrestatie.
NVJ ontstemd
De Nederlandse journalistenvakbond NVJ is ontstemd over de aanhouding van columniste Ebru Umar in Turkije en plaatst ernstige vraagtekens bij de mensenrechtensituatie in het land. Het is helaas niet ongebruikelijk dat er journalisten worden opgepakt, stelt algemeen secretaris Thomas Bruning zondagochtend.
"Het land denkt zich alles te kunnen permitteren", aldus de vakbondsman die in zijn reactie ook verwijst naar de eerdere arrestatie van journaliste Frederike Geerdink en anderen. Politieke druk en veel media-aandacht zijn volgens Bruning de wapens die we op dit moment hebben om Umar te steunen en helpen.
De NVJ heeft contact opgenomen met het ministerie van Buitenlandse Zaken om meer helderheid te krijgen over de zaak.
Geitenneuker
In Duitsland besloot bondskanselier Angela Merkel onlangs op aandringen van president Erdogan de vervolging van komiek Jan Böhmermann, omdat deze zich in een satirisch gedicht kritisch had uitgelaten over de Turkse leider. Justitie kan hem aanklagen voor het beledigen van Erdogan. Volgens de Turkse president heeft Böhmermann alle 78 miljoen Turken beledigd toen hij hem een "geitenneuker" noemde.
In reactie op dit besluit kreeg Böhermann veel bijval van andere Europese komieken en politici. Zo maakte Hans Teeuwen de Turkse president uit voor een "jongenshoertje" en stelde cabaretier Arjen Lubach dat Erdogan "een laffe, vrijheidsbedreigende, vrouwenhatende klootzak" is.
Meldpunt
Nederland kent ook een wet die belediging van een buitenlands staatshoofd en het Nederlandse staatshoofd verbiedt. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil af van het verbod op belediging van een buitenlands staatshoofd.
Het Turkse consulaat in Rotterdam stuurde deze week een brief naar Nederlandse Turken met daarin de oproep beledigingen aan het adres van Erdogan te melden. Premier Mark Rutte liet zich vrijdag zeer kritisch uit over de brief. "Vrijheid van meningsuiting is een essentieel onderdeel van onze samenleving", beklemtoonde Rutte. Het kabinet heeft protest aangetekend tegen het meldpunt.
http://www.nu.nl/media/42(...)-tweets-erdogan.html
quote:Ebru Umar vrij, mag Turkije nog niet uit
Ebru Umar is vrij. De Metro-columniste, die zaterdag opgepakt werd in het Turkse Kusadasi, heeft zondagmiddag het plaatselijke politiebureau mogen verlaten. In Kusadasi heeft Umar een buitenhuis.
De Nederlandse van Turkse afkomst mag Turkije nog niet verlaten. Onbekend is op dit moment wat haar nog te wachten staat.
Een fotograaf heeft gezien dat Umar een bloedneus heeft. Zelf heeft ze aangegeven dat de bloedneus spontaan is ontstaan en niet door mishandeling. Metro spreekt Ebru Umar vanmiddag.
http://www.metronieuws.nl(...)-opgepakt-in-turkije
Ik vind inderdaad dat je als landengroep andere landen geen verplichte burgerrechten op kan leggen. Wel ben ik met je eens dat het vrij hypocriet is bij de VN te zitten en allerlei verdragen aan te nemen om je er vervolgens niet aan te houden. Maar de hele VN is dan ook een lachertje. Zo'n UVRM is een lachertje als het door een organisatie is gebracht waar een Iran deel van uitmaakt.quote:Op dinsdag 26 april 2016 13:52 schreef OllieA het volgende:
[..]
Er is nog wel een verschil tussen zaken opdringen/afdwingen en uitleggen dat zaken niet overeenstemmen met de universele rechten van de mens.
Jij zegt eigenlijk: zo lang ik eraan kan verdienen vind ik alles best. Ze zoeken het maar uit.
Zo komen we er wel op deze planeet.
Ik had begrepen dat het specifiek om die #fuckerdogantweet ging, die daar getweet isquote:Op dinsdag 26 april 2016 13:57 schreef Re het volgende:
[..]
Is dat al zeker dan, enige wat ik gelezen ben is dat er door nederturken aangifte is gedaan.
dat maakt natuurlijk niet zoveel uit. In Turkije mag je dat alleen blijkbaar niet zeggen. Als dat d eTurkse wet is, moet je je daar aan houden.quote:Op dinsdag 26 april 2016 14:20 schreef BansheeBoy het volgende:
"#fuckerdogantweet". Dat zegt toch genoeg. Wat wil je daar nou mee bereiken.²
Precies wat het zegt: Fuck Erdogan.quote:Op dinsdag 26 april 2016 14:20 schreef BansheeBoy het volgende:
"#fuckerdogantweet". Dat zegt toch genoeg. Wat wil je daar nou mee bereiken.²
Is niet slim, ze kan veel meer bereiken als ze fatsoenlijk doet. Maar ik twijfel dan ook aan de oprechtheid van haar (Hebreeuws aandoende) intenties.quote:Op dinsdag 26 april 2016 14:26 schreef Infection het volgende:
[..]
Precies wat het zegt: Fuck Erdogan.
Een statement maken heet zoiets.
Wat? Umar is nu zelfs joods?quote:Op dinsdag 26 april 2016 14:27 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Is niet slim, ze kan veel meer bereiken als ze fatsoenlijk doet. Maar ik twijfel dan ook aan de oprechtheid van haar (Hebreeuws aandoende) intenties.²
quote:Op dinsdag 26 april 2016 14:27 schreef BansheeBoy het volgende:
Maar ik twijfel dan ook aan de oprechtheid van haar (Hebreeuws aandoende) intenties.²
Weet je, zij is het type vrouw die denkt dat ze heel wat is wanneer ze een glimmende legging of hotpants aandoet. Kijk, een beetje assertiviteit is ok. Maar zij slaat door. Op geen enkele manier zie ik haar een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Alleen maar zuigen, trollen en groepen tegen elkaar opzetten. Zonde.quote:Op dinsdag 26 april 2016 14:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat? Umar is nu zelfs joods?
Dat antisemitisme wordt nu wel een beetje erg bizar.
Zuigen en trollen he..quote:Op dinsdag 26 april 2016 14:45 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Weet je, zij is het type vrouw die denkt dat ze heel wat is wanneer ze een glimmende legging of hotpants aandoet. Kijk, een beetje assertiviteit is ok. Maar zij slaat door. Op geen enkele manier zie ik haar een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Alleen maar zuigen, trollen en groepen tegen elkaar opzetten. Zonde.
Jason²
Met alle wil van de wereld kan ik er niks anders van maken. Maar "it takes one to know one".quote:
Laat ik het dan anders uitdrukken. Ik reageerde op een post van je waarin je aangaf missiedrang niet zo te begrijpen. (Kan niet quoten uit een gesloten topic).quote:Op dinsdag 26 april 2016 14:10 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik vind inderdaad dat je als landengroep andere landen geen verplichte burgerrechten op kan leggen. Wel ben ik met je eens dat het vrij hypocriet is bij de VN te zitten en allerlei verdragen aan te nemen om je er vervolgens niet aan te houden. Maar de hele VN is dan ook een lachertje. Zo'n UVRM is een lachertje als het door een organisatie is gebracht waar een Iran deel van uitmaakt.
Je kan gewoon niet een verklaring opstellen en dan zeggen dat het universeel geldt. Zo werken die dingen niet.
Verder zou ik het fijn vinden als je me geen woorden in de mond legt, ik zeg niet dat ik alles wel best vind als we er maar op verdienen. Ik zeg: hun zaken zijn hun zaken. Als ik niet wil dat die apenlanden hun normen en waarden als de sharia etc aan mij opdringen, ga ik ze onze normen en waarden ook niet opdringen. Daarbij zeg ik wel meteen dat dat niet wil zeggen dat we er helemaal geen contact mee moeten hebben. We kunnen er inderdaad best mee handelen. Als zij maar accepteren dat wij onze normen en waarden hebben en wij dat andersom ook doen.
Het westen is tegenwoordig zó arrogant dat we vinden dat wij het recht hebben overal onze manier van leven op te dringen, maar tegelijk schieten we massaal in de stuip als een ander dat hier doet. Het is of het een, of het ander. Of we bemoeien ons niet met de Turkse rechtstaat en accepteren het als daar een Turks-Nederlands burger opgepakt wordt omdat ze in Turkije de Turkse wet overtreedt en dan verwachten we van Turkije dat zij hetzelfde doen bij Duitse komieken óf we gaan ons langs alle kanten tegen Turkse zaken zoals deze arrestatie aan bemoeien, maar dan moeten we ook accepteren dat Turkije dat ook doet.
Maar onze samenleving is een land vol arrogante, zelfoverschattende hypocrieten geworden. Als Turkije zich met een vrije westerse komiek bemoeit is het land te klein en als er in Turkije iets gebeurd wat ons niet aanstaat, is het land óók te klein. Blijkbaar moet overal ter wereld onze norm gelden.
Oh, je bedoelt de tweet van haar. Die was niet bedoelt tegenover Erdogan. Ze gaf daarmee een reactie op de vlag in haar tweet. Op die foto was een grote Turkse vlag te zien die aan een gebouw hing. Wanneer men een Turkse vlag ophangt in dat gedeelte van Turkije, bedoelen ze daar eigenlijk 'Fuck Erdogan' mee. Omdat ze Erdogan geen echte Turk vinden.quote:Op dinsdag 26 april 2016 14:27 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Is niet slim, ze kan veel meer bereiken als ze fatsoenlijk doet. Maar ik twijfel dan ook aan de oprechtheid van haar (Hebreeuws aandoende) intenties.²
Tja, begrijpend lezen is aan steeds minder mensen besteed.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:08 schreef Infection het volgende:
[..]
Oh, je bedoelt de tweet van haar. Die was niet bedoelt tegenover Erdogan. Ze gaf daarmee een reactie op de vlag in haar tweet. Op die foto was een grote Turkse vlag te zien die aan een gebouw hing. Wanneer men een Turkse vlag ophangt in dat gedeelte van Turkije, bedoelen ze daar eigenlijk 'Fuck Erdogan' mee. Omdat ze Erdogan geen echte Turk vinden.
Een daadwerkelijke belediging van Umar aan Erdogan staat er immers niet. Het is meer een ironische opmerking.twitter:umarebru twitterde op zaterdag 23-04-2016 om 09:10:10Toch bizar dat zoiets nationalistisch als een vlag staat voor #fuckerdogan -het zijn er trouwens frappant minder https://t.co/GBYjElzHcM reageer retweet
Daarom is ze ook al vrij sinds afgelopen zondag. Het is nu alleen wachten tot ze het land uit mag.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:40 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tja, begrijpend lezen is aan steeds minder mensen besteed.Een daadwerkelijke belediging van Umar aan Erdogan staat er immers niet. Het is meer een ironische opmerking.twitter:umarebru twitterde op zaterdag 23-04-2016 om 09:10:10Toch bizar dat zoiets nationalistisch als een vlag staat voor #fuckerdogan -het zijn er trouwens frappant minder https://t.co/GBYjElzHcM reageer retweet
Dus als het deze tweet is, dan zou ze, na een juiste vertaling, binnen no time weer vrij moeten zijn.
Is er een heel lijstje in Turkije wat en wie je allemaal niet beledigen mag?quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:41 schreef Loekie1 het volgende:
In een Turkse pro Erdogankrant - is dat een pleonasme? - stond dat ze de profeet had beledigd. Oftewel Erdogan is bang dat het volk genoeg krijgt van 'Erdogan is beledigd' en gooit het nu op de profeet.
Profeet Erdoganquote:Op dinsdag 26 april 2016 15:41 schreef Loekie1 het volgende:
In een Turkse pro Erdogankrant - is dat een pleonasme? - stond dat ze de profeet had beledigd. Oftewel Erdogan is bang dat het volk genoeg krijgt van 'Erdogan is beledigd' en gooit het nu op de profeet.
Ik mag hopen dat ze een passende straf krijgt voor haar grote mond. Hier in Nederland komt ze er mee weg. Ik hoop dat Turkije wat meer respect vraagt van inwoners/bezoekers.quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:44 schreef Loekie1 het volgende:
Het wijst er wel op dat ze het Ebru heel moeilijk willen maken. Kan ze zich niet vermommen en het land uitgesmokkeld worden?
En wat vind je van de uitlatingen van de altijd hilarische Hans Teeuwen?quote:Op dinsdag 26 april 2016 15:49 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat ze een passende straf krijgt voor haar grote mond. Hier in Nederland komt ze er mee weg. Ik hoop dat Turkije wat meer respect vraagt van inwoners/bezoekers.²
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |