abonnement Unibet Coolblue
pi_162151842
[liberal arts]Ik heb net een cursus diversiteitssensitief onderwijs gehad.[/liberal arts]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162157134
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 12:40 schreef PeteSampras het volgende:
Vrijheid van meningsuiting wordt toch verkeerd verstaan door een hoop lui (ik denk stiekem ook een beetje door jou, LK). Dat gaat er om dat je niet door je overheid vervolgt kan worden om wat je roept. Wat burgers onderling acceptabel vinden en welke consequenties ze daar aan willen verbinden, dat lijkt me vooral een zaak voor die burgers zelf. Dat staat overigens los van dat filmpje; maar goed, dat je vrijwel iedereen die ook maar iets met 'liberal arts' te maken heeft niet serieus hoeft te nemen, dat wisten we al.
Volgens mij staan de overheid en wat burgers vinden (vooral de hoogopgeleide) niet helemaal van elkaar los toch? Wat men hier zegt te menen, en wat voor een beleid een universiteit voert (volgens mij trouwens ook, in elk geval deels of gesubsidieerd, onderdeel van de overheid) lijkt mij geen irrelevante indicatie van wat de wettelijke norm kan worden. Zo gaat dat immers in een (redelijk) functioneerde democratie. Er zijn wat mij betreft, en zeker in Nederland, genoeg wettelijke beperking opgelegd aan de vrijheid van meningsuiting. Daar hoeft geen microagressie-gevoeligheid aan toegevoegd te worden.
pi_162170012
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 17:26 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Volgens mij staan de overheid en wat burgers vinden (vooral de hoogopgeleide) niet helemaal van elkaar los toch? Wat men hier zegt te menen, en wat voor een beleid een universiteit voert (volgens mij trouwens ook, in elk geval deels of gesubsidieerd, onderdeel van de overheid) lijkt mij geen irrelevante indicatie van wat de wettelijke norm kan worden. Zo gaat dat immers in een (redelijk) functioneerde democratie. Er zijn wat mij betreft, en zeker in Nederland, genoeg wettelijke beperking opgelegd aan de vrijheid van meningsuiting. Daar hoeft geen microagressie-gevoeligheid aan toegevoegd te worden.
Daar heb je helemaal gelijk. Een redelijk functionerende democratie heeft gelukkig ook wat checks and balances ingebouwd om te voorkomen dat dergelijke extremen (zoals 'microagressiegevoeligheid') geïnstitutionaliseerd worden; alhier voornamelijk de grondwet en het meerpartijenstelsel. Volgens die grondwet zou er geen wet gemaakt mogen die het principe van gelijke behandeling schendt; of dat nu is om het leven voor een bepaalde minderheid gemakkelijker te maken of een grotere groep tegen die minderheid te beschermen, zou er niet toe moeten doen.
Artikel 1, want daar gaat het om, is dan ook op geen enkele manier een beperking van de vrijheid van meningsuiting. Het stelt dat als ik mijn buurvrouw een domme kankerneger noem (dat is ze overigens helemaal niet), ik dan dezelfde straf verwachten kan als wanneer iemand anders haar een domme kankerneger zou noemen. Het afschaffen van dat artikel, zoals ome Geert ooit heeft voorgesteld, werkt beperkend voor de vrijheid van meningsuiting, omdat dan de situatie kan ontstaan waarin persoon X andere consequenties ervaart voor wat hij zegt of schrijft, dan persoon Y.

Ik wilde ook nog wat kwijt over artikel 7; de vrijheid van meningsuiting is in Nederland helemaal niet absoluut (thans volgens de grondwet). Het geeft alleen aan dat er geen toestemming hoeft te komen om te gáán zeggen wat je wil zeggen, maar als je het eenmaal gezegd hebt, lo and behold, oftewel: 'behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet'.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_162170105
...waar ik trouwens ook groot voorstander van ben. Als mijn buurman overal vrijelijk rond mag roepen dat ik rotte vis verkoop - omdat dat zijn mening is - dan kan ik mijn kraampje wel sluiten.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_162170141
Doet me aan een oud mopje denken. Moos koop een vis van Sam. Later komt hij terug: 'Sam! Die vis die je me verkocht hebt, die was volledig bedorven! Dat kan ik toch niet eten?!' Zegt Sam: 'Maar Moos, die vis was ook niet om te eten, die was om te handelen!'
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  zaterdag 14 mei 2016 @ 00:50:20 #206
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_162170547
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 00:28 schreef PeteSampras het volgende:
...waar ik trouwens ook groot voorstander van ben. Als mijn buurman overal vrijelijk rond mag roepen dat ik rotte vis verkoop - omdat dat zijn mening is - dan kan ik mijn kraampje wel sluiten.
Zolang je vis vers is, is dat volgens mij strafbaar, ja. Maar hij mag wel vrijelijk rondroepen dat ie je vis niet te vreten vindt.
En daar bovenop verkondigen dat je een enorme rotkop hebt. Feiten en meningen zijn toch verschillende dingen.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_162170604
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 00:50 schreef DO2 het volgende:

[..]

Zolang je vis vers is, is dat volgens mij strafbaar, ja. Maar hij mag wel vrijelijk rondroepen dat ie je vis niet te vreten vindt.
En daar bovenop verkondigen dat je een enorme rotkop hebt. Feiten en meningen zijn toch verschillende dingen.
Jazeker.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_162170627
Als iemand trouwens een cadeautje voor me wil kopen, ik wil graag dit boek hebben:

Coco Schumann: The Ghetto Swinger. A Berlin jazz-legend remembers. DoppelHouse Press, 179 blz. ¤ 16,99.


Stuur maar een PM waar je het naartoe kan sturen.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_162170638
Goed, nu ga ik even bier drinken en cirkels tekenen. Welterusten allemaal!
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_162209288
'Stress komt voort uit angstige voorgevoelens over wat zou kunnen gebeuren in de nabije en niet zo nabije toekomst,' aldus de mensendokter. Verder biedt hij handreikingen om de stress weg te relativeren en te rationaliseren: 'Denk ook eens aan een moeder die zich zorgen maakt om haar kind. Daarmee is vergeleken is de meeste stress kinderspel.'

Wanneer je door stress verteerd wordt, kun je proberen zelftherapie toe te passen, maar je kunt ook een glas wijn inschenken. Iemand zei ooit: bij kiespijn kreunt men; dat kreunen heeft geen enkele zin behalve dat anderen zich eraan ergeren, het lijden wordt gedeeld en ziedaar de pijnstillende werking. De man met kiespijn hoopt niet op begrip, hij hoopt op weerzin. Kiespijn is een banaal probleem, hoeveel begrip kan men tonen?

Het relativeren van stress met argumenten als 'het kan altijd erger' werkt alleen op de zenuwen. 'Het kan altijd erger' is geen wijsheid met geneeskrachtige werking. Beter zegt men het met een gedicht:

Rozen zijn rood
Viooltjes zijn blauw
Was ik maar dood
En vergat je me gauw

Opstaan met stress met af en toe een fijne angstaanval; het zijn first-world-problems. Soms heb je zelfs stress dat je weer de hele week gestrest zult zijn. Wat kan een mens doen? Doorgaan en doorgaan, de aansporingen van anderen aanhoren. Morgen weer een nieuwe dag.
pi_162237025
Een vriend zei vandaag: 'Iedereen heeft te maken met externe druk, de fout is om deze druk te internaliseren en druk op jezelf te leggen.'

Maar wat, vroeg ik hem, doet een man wanneer de externe druk te groot wordt? Wanneer het zijn krachten te boven gaat?

'Externe druk gaat niet vanzelf weg,' zei hij. 'Je moet wachten tot je geknakt wordt, en de ziektewet in kunt gaan.'

Zit er niets anders op? vroeg ik. Ik moet zeggen dat het geen vrolijk vooruitzicht is.

'Met een beetje pech zul je je in de schulden steken en je huis kwijtraken,' zei hij.

Ook dat stemt mij treurig, zei ik terwijl ik mijn glas hervulde.

'Niet alleen in de ogen in de maatschappij, maar ook in die van je omgeving zul je gefaald hebben,' voegde hij toe.

Ik hoop maar dat ze een beetje empathie hebben! zei ik. Jij toch zeker wel? vroeg ik vertwijfeld.

'Het is onvermijdelijk dat je na verloop van tijd gediskwalificeerd wordt,' zei hij. 'Maar de zonnige kant is dat je hun respect kunt terugwinnen als je er weer bovenop krabbelt.'

Ja, zei ik, men moet de zaken positief bekijken. In feite is er niets aan de hand.
pi_162242553
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  maandag 16 mei 2016 @ 20:10:52 #213
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_162252726
De inwoners van mijn dorp doen niets liever dan zich verkleden in traditionele kledij. Om hier een reden voor te hebben worden dan allerlei dagen georganiseerd zoals 'terug noar vruuger', boerenmarkt, etc. Vandaag was het oldtimerdag.
Mijn buurman van 87 verkleed zich altijd als pastoor. Met oldtimerdag zegent hij voor een klein bedrag auto's in. Hij vertelde me dat hij op een goede dag toch nog zo'n 140-150 euro kon ophalen.
Ik maakte hier bezwaar tegen. Jezelf als pastoor uitgeven is al niet echt helemaal netjes, maar gewoon leidingwater op auto's gooien en hier dan geld voor vangen is misschien een stap te ver. Hij wuifde dit bezwaar weg met de mededeling dat de mensen toch vrijwillig betaalden. Maar als ze dan hard en onvoorzichtig gaan rijden (omdat hun auto toch is ingezegend, wat kan ze dan gebeuren) en er een ongeluk van komt? Dat zou allemaal best wel meevallen volgens hem.

Enfin, vandaag dus op oldtimerdag wilde zo'n auto niet starten. Omdat de garage op 2e Pinksterdag gesloten is werd meneer pastoor (niet de echte dus) erbij gehaald om met wijwater het probleem op te lossen. 'Nu val je door de mand', dacht ik. Maar vol zelfvertrouwen stapte de buurman op de oldtimer af, mompelde wat pseudo-latijn en gooide met zijn kwast er wat water overheen. De auto startte ogenblikkelijk! Alsof hij iedere dag defecte auto's aan de praat kreeg (als een soort katholieke ANWB, zeg maar), nam mijn buurman het geld in ontvangst en liep weg. Hij keek mij triomfantelijk aan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_162252939
Ik vraag me af: wat zou een echte pastoor daarvoor in rekening hebben gebracht?
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  maandag 16 mei 2016 @ 20:20:57 #215
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_162252990
quote:
5s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:19 schreef PeteSampras het volgende:
Ik vraag me af: wat zou een echte pastoor daarvoor in rekening hebben gebracht?
Ook maar een paar euro hoor! Het is eigenlijk spotgoedkoop vergeleken met een reguliere garage.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 16 mei 2016 @ 20:22:13 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_162253026
De echte pastoor loopt er ook rond, die is een stuk jonger (38). Die geeft mijn buurman altijd vriendelijk een hand en noemt hem collega. Misschien dat op die manier toch iets van heiligheid in dat water terechtkomt. Dat is de enige rationele verklaring.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_162253147
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 16 mei 2016 @ 20:28:25 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_162253231
quote:
Brabantse Oldtimerdag

Jaarlijks 2e pinksterdag (2016) in het centrum van Liempde

Hét evenement voor oldtimers, klassiekers, motoren, tractoren, solex en bromfietsen

Let op!! de categorie Tractoren zit reeds vol !

Nostalgische vereniging Terug in d’n Tèd organiseert voor de 16e keer de jaarlijkse Brabantse Oldtimerdag in het centrum van Liempde.

De, al voor de 26e keer met succes georganiseerde ‘Keistampersrit Boxtel’ voor auto’s en motoren, is onderdeel
van dit evenement.

Op deze dag staat het centrum van Liemt vol met oldtimers, motoren, klassieke bromfietsen, solexen en tractoren

Deze voertuigen zijn gedurende de hele dag te bezichtigen.

Voor de deelnemers aan dit prachtige evenement zijn er fraaie toertochten uitgezet.

Een deskundige jury beoordeelt welke deelnemers de mooiste voertuigen hebben.

Voor de jeugd staat er een prachtige nostalgische zweefmolen en draaimolen opgesteld.

Om de sfeer te verhogen zal er natuurlijk nostalgische muziek te horen zijn.

Kortom, de ‘Brabantse Oldtimerdag’ in Liempde mag u als liefhebber beslist niet missen!

Aanvang 9:00 uur.

Entree is gratis.
http://www.terugindunted.nl/?node=86

Voor als jullie volgend jaar mee willen doen. LET OP! Wil jullie met jullie trekker meedoen, schrijf dan op tijd in! Die categorie is altijd snel vol.

Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 16 mei 2016 @ 20:30:42 #219
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_162253297
quote:
14s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:26 schreef Franny_G het volgende:
[ afbeelding ]
Altijd al goede handel geweest. Al eeuwenlang zelfs!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_162253447
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:22 schreef LXIV het volgende:
Dat is de enige rationele verklaring.
:{.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  maandag 16 mei 2016 @ 20:40:49 #221
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_162253622
De stammetjeshandel gaat overigens ook prima. Nog 3 bomen te gaan en dan ben ik los. Ik moet eens berekenen of het de moeite loont om nog wat stammetjes elders te halen voor de doorverkoop. Het is wel veel moeite telkens. Maar de marge is gemakkelijk 500%, dus het moet mogelijk zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_162261680
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ook maar een paar euro hoor! Het is eigenlijk spotgoedkoop vergeleken met een reguliere garage.
You pay peanuts, you get monkeys.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_162373950
Ik zat 's nachts op het terras met een vriend. Omstebeurt liep een van ons naar binnen om twee euro in de gokautomaat te gooien. Nadat we allebei twintig euro verloren hadden voelden we ons weer een beetje menselijk.

- We zien elkaar nauwelijks, en toch hebben we niets te melden, zei ik.

'Dat zeg je elke keer als ik je zie,' zei hij.

We verveelden ons op het terras, maar we verveelden ons thuis ook. De alcohol verveelde, de tabak verveelde. Ik geloof dat sommige mensen van observeren houden, dat wil zeggen: de belachelijke eigenschappen van passanten beschouwen, maar ook daar hadden we geen plezier in.

- Ga jij wel eens naar zo'n cultureel evenement voor twentysomethings? vroeg ik.

'Nee zeg,' zei hij. 'Als ik vrijgezel was, misschien.'

We waren het eens dat we een stuk meer zouden uitvoeren als we vrijgezel waren, maar dat daar nu geen enkele reden voor is. Het gesprek kwam op andere zaken waarover we het roerend eens zijn, zoals dat we gewoon een keer met rust gelaten willen worden, en we kwamen tot dezelfde conclusie: dat dat nooit zal gebeuren.

Al met al dachten mijn vriend en ik te veel op gelijke manier waardoor een consensus bereikt werd voor het gesprek begonnen was.

- Waarom doen we dit eigenlijk nog? vroeg ik toen de avond erop zat.

'Omdat we zoveel andere dingen al niet doen,' zei hij.
pi_162374080
Ja, dat was een leuk stukje om te lezen MP.
pi_162374143
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 00:23 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk. Een redelijk functionerende democratie heeft gelukkig ook wat checks and balances ingebouwd om te voorkomen dat dergelijke extremen (zoals 'microagressiegevoeligheid') geïnstitutionaliseerd worden; alhier voornamelijk de grondwet en het meerpartijenstelsel. Volgens die grondwet zou er geen wet gemaakt mogen die het principe van gelijke behandeling schendt; of dat nu is om het leven voor een bepaalde minderheid gemakkelijker te maken of een grotere groep tegen die minderheid te beschermen, zou er niet toe moeten doen.
Artikel 1, want daar gaat het om, is dan ook op geen enkele manier een beperking van de vrijheid van meningsuiting. Het stelt dat als ik mijn buurvrouw een domme kankerneger noem (dat is ze overigens helemaal niet), ik dan dezelfde straf verwachten kan als wanneer iemand anders haar een domme kankerneger zou noemen. Het afschaffen van dat artikel, zoals ome Geert ooit heeft voorgesteld, werkt beperkend voor de vrijheid van meningsuiting, omdat dan de situatie kan ontstaan waarin persoon X andere consequenties ervaart voor wat hij zegt of schrijft, dan persoon Y.

Ik wilde ook nog wat kwijt over artikel 7; de vrijheid van meningsuiting is in Nederland helemaal niet absoluut (thans volgens de grondwet). Het geeft alleen aan dat er geen toestemming hoeft te komen om te gáán zeggen wat je wil zeggen, maar als je het eenmaal gezegd hebt, lo and behold, oftewel: 'behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet'.
Klopt helemaal. Enige opmerking die ik zou willen maken is dat de grondwet geen natuurwet is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Grondwet
Nu is het natuurlijk zo dat de herzieningen en aanpassingen van de grondwet in Nederland vooral geleid hebben tot de toevoeging van meer rechten en vrijheden, maar het tegenovergestelde is geen onmogelijkheid. Vandaar dus dat ik wel waakzaam wil blijven en nauwlettend algemene tendensen in de gaten houd.

Overigens vraag ik mij af waarom het strafbaar zou zijn wanneer jij jouw buurvrouw voor 'kankerneger' uitmaakt. Ik dacht altijd dat discrimineren alleen in de vorm van een handeling (of oproep tot een handeling), zoals bijvoorbeeld een neger niet aannemen 'omdat neger', strafbaar zou zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')