abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161595528
Aangezien het referendum nu voorbij is wordt het hoog tijd dat de OP wat wordt geactualiseerd. De motieven om voor en tegen te stemmen waren heel erg belangrijk maar nu de uitslag op tafel ligt is dat niet meer zo interessant voor de OP.
First things first. Hier de uitslag volgens onze staatsomroep: http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Een opkomstpercentage van 32% en een duidelijke nee (61 vs. 38).

De actuele stand van zaken: Spong onderzoekt of dat een rechtszaak kan worden aangespannen tegen de initiatiefnemers van het referendum, dit maakte hij bekend in de uitzending van 7 april van het televisieprogramma Pauw.
quote:
Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.

De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.

Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.

Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.

In dezelfde uitzending noemde Pauw een interessant feitje: bij een peiling van Ipsos (Frans pollbedrijf) gaven de meeste mensen die niet gingen stemmen aan dat ze niet gingen stemmen omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de politiek iets doet met de uitslag.

Als het aan de aanvragers van dit referenda ligt dan komen er snel nieuwe referenda:
quote:
Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.

Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.

Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.

In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.

quote:
Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.

Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.
pi_161607302
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 21:46 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Onzin is niet hetzelfde als geen zin. Dat dit een onzinreferendum was, was kort voor de stemming al bevestigd door de iniatiefnemers ervan.
Dat is een nogal vrije interpretatie. _O-
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_161607407
1 persoon doneerde 150 euro. Er zitten meer donaties van 100 euro of meer tussen. Geweldig om te zien wat mensen over hebben voor de democratie.
#NoDAPL
pi_161607443
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 19:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
1 persoon doneerde 150 euro. Er zitten meer donaties van 100 euro of meer tussen. Geweldig om te zien wat mensen over hebben voor de democratie.
Doneren ze voor de democratische zaak ?
Of doneren ze voor de xenofobische overwinning ?
pi_161607564
quote:
6s.gif Op donderdag 21 april 2016 09:04 schreef Nielsch het volgende:
die belofte is vanaf nu gewoon nagekomen via het belastingplan waarmee je 1000 euro per jaar extra overhoudt
Ondertussen wacht de achterban van de PvdA nog steeds op de zorgverzekeringspremiedifferentiatie die werd geschrapt in ruil voor het schrappen van de belastingdenivellering. Hopelijk zijn die kiezers deze keer wel zo verstandig om op de PvdD of de SP te stemmen.

Dat jij blij bent met zo'n maatregel begrijp ik, dat toont echter wel jouw egoïsme en jouw gebrekkige maatschappelijke bewustzijn aan. Als je de mensen met een hoog inkomen 1000 euro minder laat betalen dan zal dat geld toch echt opgehaald moeten worden bij de mensen die het toch al slechter hebben getroffen. Van Richard Wilkinson zijn werk heb jij blijkbaar nog niet kennis genomen, anders zou jij weten dat het ook voor de rijke mensen beter is als het allemaal wat minder oneerlijk wordt verdeeld.
#NoDAPL
pi_161607681
quote:
6s.gif Op donderdag 21 april 2016 09:04 schreef Nielsch het volgende:

[..]

die belofte is vanaf nu gewoon nagekomen via het belastingplan waarmee je 1000 euro per jaar extra overhoudt (moet je wel werken natuurlijk)...
Dat laatste is een steek onder de gordel natuurlijk, maar wel een leuke. Rutte beloofde dit trouwens niet eens per jaar volgens mij, maar eenmalig toch? Dat maakt hem een nog betere premier _O_
pi_161608043
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 19:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Doneren ze voor de democratische zaak ?
Of doneren ze voor de xenofobische overwinning ?
Xenofobie heeft er echt niets mee te maken. Ik was zelf een van de aanvragers van het referendum, ik heb goede relaties met een aantal mensen die uit andere continenten komen en die hier nu wonen, ik heet hen met open armen welkom, ze volgen hier een opleiding of ze voeren hoogwaardig werk uit wat goed is voor Nederland. Daarom wil ik nog niet een politieke unie vormen met de landen waar die mensen uit komen. Uit slecht functionerende landen kunnen hele goede mensen komen en ook goed functionerende landen kunnen slechte partners voor ons zijn. Een politieke vereniging tussen de Nederland en Oekraïne voegt simpelweg niets toe voor zowel Nederland als Oekraïne. Mensen uit hun land zijn onder bepaalde voorwaarden van harte welkom in Nederland (ik maak hierbij geen onderscheid naar de landen maar naar de mensen) maar ik wil geen politieke unie.
#NoDAPL
pi_161608116
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 19:21 schreef Toefjes het volgende:
Dat laatste is een steek onder de gordel natuurlijk, maar wel een leuke.
Nee, het is misselijkmakend en iets wat past bij mensen die bij de ontwikkeling van hun menselijkheid tekort zijn geschoten, en zwaar offtopic.
#NoDAPL
pi_161608145
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 19:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee, het is misselijkmakend en iets wat past bij mensen die bij de ontwikkeling van hun menselijkheid tekort zijn geschoten, en zwaar offtopic.
Ik lees wel weer het stampvoetende bericht terug in Feedback ^O^
pi_161608290
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 08:47 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
Na alle moeite die het afgelopen half jaar gespendeerd is aan dit referendum kunnen we dit toch niet zo een stille dood laten sterven omdat de uitkomst dit kabinet niet bevalt ?!?... No way.
Natuurlijk mogen we de VVD en de PvdA hier niet mee laten wegkomen, de vraag is alleen hoe we het recht kunnen laten zegevieren. Als we met deze rechtszaak kunnen afdwingen dat het recht zegeviert waar de democratie faalt dan zou dat mooi zijn maar 1 iets is zeker: bij de verkiezingen kunnen we de rekening presenteren van het beschamen van het vertrouwen wat het volk had gegeven. Stem niet op een van de EU-fiele partijen maar stem op de SP, de PvdD of de PVV. Iedereen moet toch aansluiting kunnen vinden bij een van deze drie diverse partijen?
#NoDAPL
pi_161608451
Eentje zou er al tussen zitten voor mij, echter die anderen, twijfel ik over, waarom bij eentje liggen zijn roots bij de VVD, en die van de dieren ik weet het niet, van de ene kant denk ik een mens wat een dier iets slechts toewenst kan al zeker niet met mensen overweg, van de andere kant denk ik, als het de mensen niet goed gaat?
Wat zou het de dieren dan beter af gaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2016 19:43:00 ]
pi_161608781
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 19:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Xenofobie heeft er echt niets mee te maken. Ik was zelf een van de aanvragers van het referendum, ik heb goede relaties met een aantal mensen die uit andere continenten komen en die hier nu wonen, ik heet hen met open armen welkom, ze volgen hier een opleiding of ze voeren hoogwaardig werk uit wat goed is voor Nederland. Daarom wil ik nog niet een politieke unie vormen met de landen waar die mensen uit komen. Uit slecht functionerende landen kunnen hele goede mensen komen en ook goed functionerende landen kunnen slechte partners voor ons zijn. Een politieke vereniging tussen de Nederland en Oekraïne voegt simpelweg niets toe voor zowel Nederland als Oekraïne. Mensen uit hun land zijn onder bepaalde voorwaarden van harte welkom in Nederland (ik maak hierbij geen onderscheid naar de landen maar naar de mensen) maar ik wil geen politieke unie.
Ik ben ook tegen een nieuw EU-lid de Ukraine .
De EU is instabiel en nog meer leden met een niet stabiele achtergrond (idem Turkije) kan de EU doen instorten.

Maar het hele verdrag ging niet over een lidmaatschap. Dat is de fraude daarachter van de initiatiefnemers.
pi_161608911
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Natuurlijk mogen we de VVD en de PvdA hier niet mee laten wegkomen, de vraag is alleen hoe we het recht kunnen laten zegevieren.
Welk recht ?
Je vindt dat het kabinet de mening van 19,5 % van de kiezers moet beschouwen als mening van het volk? Dat is geen democratie. Dat is een standpunt door de strot duwen .
En beroep je je op artikel 11 ?
Daar staat helemaal niet in dat het kabinet dit minderheidsmening moet overnemen of afwijzen.
Er staat iets over zo spoedig mogelijk een wetsvoorstel indienen...... maar er staat niet dat het kabinet dat moet . Een NEE-kamerlid kan dat ook doen.
Allee.. Wilders... jij met je grote bek..neem je verantwoordelijkheid als grootste oppositieleder en kom met dat wetsvoorstel.
pi_161609010
Wat een trieste josti is die Spong toch geworden. Ooit had ik wel respect voor die man, maar dat is inmiddels helemaal vervlogen.
pi_161609056
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 19:58 schreef hpeopjes het volgende:
Wat een trieste josti is die Spong toch geworden. Ooit had ik wel respect voor die man, maar dat is inmiddels helemaal vervlogen.
zeg je nou dat Spong het syndroom van Down heeft ? of kijk je neer op die mensen ?
pi_161609064
.
pi_161609189
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is een nogal vrije interpretatie. _O-
Was jij eigenlijk niet een van die roeptoeters die voor het stemmen nog beweerde dat dit referendum wel degelijk over het associatieverdrag ging en die nu probeert de uitslag te spinnen als een stem tegen de EU in plaats van tegen het verdrag?
  donderdag 21 april 2016 @ 20:10:37 #18
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_161609324
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Natuurlijk mogen we de VVD en de PvdA hier niet mee laten wegkomen, de vraag is alleen hoe we het recht kunnen laten zegevieren. Als we met deze rechtszaak kunnen afdwingen dat het recht zegeviert waar de democratie faalt dan zou dat mooi zijn maar 1 iets is zeker: bij de verkiezingen kunnen we de rekening presenteren van het beschamen van het vertrouwen wat het volk had gegeven. Stem niet op een van de EU-fiele partijen maar stem op de SP, de PvdD of de PVV. Iedereen moet toch aansluiting kunnen vinden bij een van deze drie diverse partijen?
Dus omdat de PvdA en de VVD "de democratie verloochenen", moet je niet op D66 en GroenLinks stemmen? Die hebben gewoon voor de motie gestemd afgelopen dinsdag hoor.
pi_161609430
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 20:10 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Dus omdat de PvdA en de VVD "de democratie verloochenen", moet je niet op D66 en GroenLinks stemmen? Die hebben gewoon voor de motie gestemd afgelopen dinsdag hoor.
En dankzij D66 was er überhaupt een referendum, want als die het niet hadden aangezwengeld, was die referendumwet er niet gekomen.
pi_161609446
D66 was een keer gedoogpartner als ze dat toen niet gedaan hadden hoefden ze dan voor te stemmen?
Groenlinks weet ik niet of die gedoogpartner zijn geweest, maar die knul is me nog wat groen achter de oren, zou mij kunnen vergissen hierin.
pi_161609576
quote:

[..]

Bram is erkend en gediplomeerd xenofoob. Het ging hem niet op het verdrag. Het gaat hem niet over democratie.. Het gaat hem over de EU.... dat zijn teveel vreemdelingen waar hij bang voor is.
Hij wilt de EU opblazen. Dat hebben de initiatiefnemers ook toegegeven.
Een proces tegen de regering moeten ze zeker doen. Ik ben benieuwd in hoeverre dat het denken over democratie stimuleert. Idem een proces van Spong tegen diegenen die ons een referendum opdrongen. Ook dat kan de democratie dienen.
pi_161609629
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 20:13 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En dankzij D66 was er überhaupt een referendum, want als die het niet hadden aangezwengeld, was die referendumwet er niet gekomen.
Vergeet ook de PVDA niet, als mede-indiener van de wet en zonder wiens zetels het wetsvoorstel nooit zou zijn aangenomen.
pi_161609670
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 20:20 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Vergeet ook de PVDA niet, als mede-indiener van de wet en zonder wiens zetels het wetsvoorstel nooit zou zijn aangenomen.
Als die het voorstel ingediend hadden zou ik die zeer zeker niet vergeten.
  donderdag 21 april 2016 @ 20:30:07 #24
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_161609861
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 20:13 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Is het D66 van Mierlo en Els Borst dan nog dezelfde partij bij vandaag, voor mij zijn ze net zoals de Pv/dA en stelletje verwende opportunistische papkindjes geworden die nog nooit een stoeptegel in hun leven gesjouwd hebben of op de kosten van papsie en mamsie een pretstudie mochten volgen, en daardoor totaal geen inleving hebben in het arbeidend volk en deze met alle geweld willen verkopen aan de EU (VS franchise) en zijn lobbyisten.

Met andere woorden waarom moeten we D66 in het nu dan hier nog dankbaar voor zijn, voor iets wat ze nu niet meer zouden steunen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Konijntjuh op 21-04-2016 20:45:45 ]
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_161610012
quote:

[..]

Die twee partijen zijn nu net precies de twee opportunistische enablers die dit kabinet 4 jaar in 't zadel gehouden hebben, natuurlijk moet je daar niet op stemmen. Ja ze halen af en toe wat krenten uit de pap maar ze houden daarmee Nederland gegijzeld onder het juk van de VVD en haar HRA-verslaving waar veel Nederlanders niet meer zonder kunnen.
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.” ― Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')