Komende zondag staat raceminnend Nederland weer massaal vroeg op. Om 8 uur ’s morgens zullen de lichten uit gaan voor de start van de Grand Prix van China, de derde race van 2016. Het is alweer de twaalfde keer in de historie dat de koningsklasse het Aziatische land aan doet. Het Shanghai International Circuit werd, net zoals vrijwel alle moderne F1-circuits, ontworpen door de Duitse architect Hermann Tilke. Het heeft de vorm van het Chinese teken ‘shang’, dat voor ‘omhoog’ staat. De snelste ronde op het 5.451 kilometer lange circuit staat nog altijd op naam van Michael Schumacher. Het Duitse icoon klokte in 2004, het eerste jaar dat China op de kalender stond, een tijd van 1:32,238. Daarmee reed hij liefst tien seconden sneller dan de door Lewis Hamilton gereden snelste ronde van vorig jaar. Hamilton troost zich met het feit dat hij met vier zeges veruit de meest succesvolle coureur in China is.
Fernando Alonso hoopt komende zondag zijn rentree te maken. Twee weken eerder in Bahrein werd hij niet fit genoeg bevonden na zijn horrorcrash in Melbourne, waardoor hij mopperend en brommend vanaf de pitmuur moest toekijken. Zijn wagen werd ingenomen door het Belgische talent Stoffel Vandoorne, die diens debuut met een voortreffelijke tiende plek opluisterde. De Belgen hopen ongetwijfeld de lang verwachte opvolger van Jackie Ickx en Thierry Boutsen te hebben gevonden, maar zullen nog even moeten wachten tot Vandoorne een definitieve plek in de F1 voor zich op kan eisen. Doordat ook Max Verstappen in Bahrein punten pakte, voltrok zich daar een primeur voor de Lage Landen: voor het eerst in de geschiedenis pakte zowel een Belg als een Nederlander punten tijdens een Grand Prix. Iets zegt ons dat het niet bij die ene keer zal blijven.
Verstappen was de man die twaalf maanden terug vuurwerk liet zien in China. Met name een indrukwekkende inhaalactie op Sergio Perez oogstte wereldwijd veel lof. Helaas zou Max kort voor het einde van de race uitvallen met een kapotte wagen, waardoor de race achter de Safety Car zou eindigen. Lewis Hamilton won, vóór Nico Rosberg. Dit jaar zal de Brit er veel aan gelegen zijn om de race voor een vijfde maal te winnen, aangezien hij sinds oktober vorig jaar alle zeges aan zijn aartsrivaal heeft moeten laten. Britse media twijfelen openlijk aan de focus van Hamilton en plaatsen foto’s van de feestende kampioen als onderbouwing van hun twijfels. Hamilton wuift de kritiek weg, maar dat is niet genoeg. Hij moet presteren. Hij moet winnen in China. Maar Rosberg is in bloedvorm en Ferrari lijkt dichterbij dan ooit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
Sinister-D-
NL'er in België
quote:
van de andere kant vind ik het ook wel gaaf dat Vettel er iets van zegt vol met de camera erop. PR-Nico zou doen alsof zijn neus bloedde en dan naderhand miepen tegen de pers.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
standaard pr praatje van RoS
quote:
Op zondag 17 april 2016 09:56 schreef Sinister-D- het volgende:[..]
van de andere kant vind ik het ook wel gaaf dat Vettel er iets van zegt vol met de camera erop. PR-Nico zou doen alsof zijn neus bloedde en dan naderhand miepen tegen de pers.
Ze praten het ook gewoon uit als collega's.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Vettel afgekoeld en goed praatje op het podium
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
Prachtig pak van Red Bull!
Die Rosberg gaat zo hard choke
Geralt
of Rivia
quote:
Dankje. Het valt niet mee. Mike was echt mijn maatje

Races zoals deze in de ochtend als Brennie nog in bed ligt keken we altijd samen. Zo die eerste race alleen moeten kijken viel me toch zwaar moet ik zeggen.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
Geralt
of Rivia
quote:
Jawel, maar Mike deed waar ie zin in had, dus dat haalde niks uit. Meestal lokken met snoep en vervolgens bovenop me knuffelen de rest van de race

quote:
Maar sterkte ermee!
(Leuke kat, wij hebben ook eentje gehad die er zo uitzag).
Dankje
Geralt
of Rivia
quote:
Ik ben het niet eens met Olav over Vettel en ben het met Vettel eens.
'Oh! No well!'
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
Geralt
of Rivia
quote:
Vind ik niet, terecht dat hij tegen Kvyat pannenkoek zei
quote:
Sorry, maar het is niet mijn schuld. Daar kwam op het neer
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
quote:

hij zat er vlak achter
Geralt
of Rivia
quote:
Dat heb ik gemist wegens een haperend
ziggokastje. Eerste paar rondes gemist zelfs wegens telkens opn ieuw opstarten en vastlopen en mn pc stond nog niet aan
Ik denk Vettel gewoon baalt, dat ie van schrik een fout maakt.
Nog bedankje aan Ziggo, de hele race in bed op de ipad gekeken.
.
quote:
Sainz kreeg Bottas wel echt op een presenteerblad van Verstappen.
quote:
Zat ook een groot verschil in banden. Max op versere softs en Sainz op min of meer dezelfde banden als Bottas.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
quote:
Op zondag 17 april 2016 10:08 schreef Fer het volgende:Ik denk Vettel gewoon baalt, dat ie van schrik een fout maakt.
Nog bedankje aan
Ziggo, de hele race in bed op de ipad gekeken.
Vettel wordt in een situatie gebracht dat hij of met Kyvat crasht, of met Raikkonen crasht. Door Kyvat, daar hoeft hij niet blij mee te zijn en als Kyvat dan vraagt wat er bij de start gebeurde dan vond ik het een logische reactie. Kyvat is immers de oorzaak van het probleem van Vettel, of hij die actie niet had mogen maken is echter een andere vraag.
quote:
Op zondag 17 april 2016 10:13 schreef Nattekat het volgende:[..]
Eerst kreeg hij alle ruimte van Max, daarna kon hij op z'n minst proberen ertussen te komen en doet ie dat niet.
Ik zeg ook ook.
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
quote:
Max wilde buitenom het gedrang mijden, naar dat ging niet en moest naar binnen. Hij wist in ieder geval elk probleem uit de weg te gaan.
Wat een waardeloze analyse bij
Ziggo trouwens.
- De witte lijn bij uitkomen pitstraat kent andere regels dan bij inkomen pitstraat, is al jaren bekend.
- Vettels actie in de pitstraat is Duits in die zin dat het maximaliseren op zijn Schumachers is, improvisatie, de regels wel kennen en besluitvaardigheid.
- Hamilton deed wat hij altijd doet, veel kijkjes nemen, flink heen en weer en dreigen achter een andere auto, maar geen plan hebben om in te halen en intussen je banden oproken. Slechte inhaler, heeft niks met de voorsprong van Rosberg te maken.
quote:
Zal wel zeggen dat hij de verkeerde strategie had.
quote:
Nee, ik had me 10 minuten verslapen. Maar als je twee auto's elkaar bij de start raken dan is het niet heel gek dat het team flipt.
quote:
Op zondag 17 april 2016 10:18 schreef Weltschmerz het volgende:Wat een waardeloze analyse bij
Ziggo trouwens.
- De witte lijn bij uitkomen pitstraat kent andere regels dan bij inkomen pitstraat, is al jaren bekend.
- Vettels actie in de pitstraat is Duits in die zin dat het maximaliseren op zijn Schumachers is, improvisatie, de regels wel kennen en besluitvaardigheid.
- Hamilton deed wat hij altijd doet, veel kijkjes nemen, flink heen en weer en dreigen achter een andere auto, maar geen plan hebben om in te halen en intussen je banden oproken. Slechte inhaler, heeft niks met de voorsprong van Rosberg te maken.
Maar Rosberg kreeg door alle problemen in de eerste ronden wel de overwinning in zijn schoot geworpen.
Verstappen alweer een stuk volwassener dan twee races terug.
Ik vind het ook wel een beetje sneu voor Sainz. In principe rijdt hij een behoorlijke race, maar door het rijden van Max heb je het idee dat er voor Sainz meer in heeft gezeten. Die had vóór Massa kunnen eindigen.
Duidelijke verklaring voor Max' zijn slechte start. Hijmleek idd prima weg maar kon niet dooracceleren. Ben wel benieuwd waarom hij in de verkeerde motor-stand stond. Vergeten het knopje om te zetten?
quote:
Toen de reactie van het team niet gezien. Maar het mag gewoon, het is alertheid, iedereen verrast behalve degene die het doet. Die weet, de anderen blijkbaar niet.
quote:
Op zondag 17 april 2016 10:27 schreef Sjemmert het volgende:Maar ondanks de totale dominantie van Rosberg toch weer een zeer vermakelijke race gezien. Al de derde dit seizoen. Als het zo doorgaat wordt het een prachtig seizoen om naar te kijken.
Dominantie door het falen/pech van de concurrentie.
quote:
Op zondag 17 april 2016 10:27 schreef Sjemmert het volgende:Maar ondanks de totale dominantie van Rosberg toch weer een zeer vermakelijke race gezien. Al de derde dit seizoen. Als het zo doorgaat wordt het een prachtig seizoen om naar te kijken.
Ik vind eigenlijk dat er teveel inhaalacties zijn, het stelt niet zoveel voor meer voor. Een coureur ligt 10e en je weet dat die gewoon nog tweede kan worden als ie een beetje opschiet en besluitvaardig inhaalt.
Qua spanningsboog kun je dat vergelijken met basketbal tegenover voetbal, ik heb liever dat als er 'gescoord' wordt dat een groot ding is, ipv dat er een heleboel punten worden gescoord.
quote:
Op zondag 17 april 2016 10:32 schreef Sjemmert het volgende:[..]
Uiteraard. Als Renault nog wat kan winnen verder op in het seizoen en Ferrari de turbo problemen op kunnen lossen dan komen er denk ik nog wel een paar races waar het ook voorin weer behoorlijk spannend kan worden.
Dat lijkt niet eens nodig. Ze moeten beter starten en geen klapbanden krijgen. Dan is het voorin ook leuk.
Rosberg krijgt drie races achter elkaar door dit soort 'pech' de overwinning in zijn schoot geworpen.
quote:
Het gaat om de kwaliteit van de inhaalacties. Met DRS en dit soort Pirelli banden is het een stuk makkelijker. Ik zie ook liever inhaalacties zoals in 2010 toen de banden geen cliff hadden en er geen DRS was en er al veel meer werd ingehaald dan in de 15 jaar ervoor.
Fopje
Het Stokbrood
quote:
Op zondag 17 april 2016 10:08 schreef Fer het volgende:Ik denk Vettel gewoon baalt, dat ie van schrik een fout maakt.
Nog bedankje aan Ziggo, de hele race in bed op de ipad gekeken.
Dit. Die app werkt echt bazig.
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
quote:
Ik wil veel strijd zien, inhaalpogingen horen daarbij, maar een gevecht over 5 ronden waarbij het net wel of net niet lukt is minstens zo boeiend als een auto die er in 3 rondjes even 3 makkelijk voorbij gaat.
Nu weet je gewoon van de goede inhalers als Ricciardo, Verstappen en Vettel dat als ze erachter zitten ze hun moment wel creeeren, en dan heb je nog de wijfelaars als Hamilton die erop vermogen voorbij gaan of vruchteloos kijkjes nemen maar geen plan hebben.