Volgens de wijkagent mag je camera niet op de openbare weg gericht zijn. Opnames mogen wel aan de politie gegeven worden.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:59 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Ik heb bij mij thuis een camera achter een raam opgehangen gericht op de parkeerplaats (openbaar) waar mijn auto staat. Er is iemand actief die auto's vernield en ik wil hopelijk kunnen zien of ik de dader kan pakken. Een paar vragen;
1) mag ik dat zomaar doen of hebben daders ook privacy recht? Of whatever?
2) ik heb al iemand gezien die wat verdachts deed, maar kon geen echte daadwerkelijke actie van vandalisme onderscheiden (meer vaag gehang rond auto's) Is niet genoeg denk ik he?
3) mocht ik wel een heterdaadje zien, mag ik de beelden dan een de politie geven en wat gebeurt er dan?'
Dank voor reacties!
mag prima hoor er moet alleen duidelijk gemaakt worden dat je filmt.quote:Op donderdag 14 april 2016 17:02 schreef Elvi het volgende:
[..]
Volgens de wijkagent mag je camera niet op de openbare weg gericht zijn. Opnames mogen wel aan de politie gegeven worden.
Ja dat is dus niet duidelijk.quote:Op donderdag 14 april 2016 17:03 schreef tailfox het volgende:
[..]
mag prima hoor er moet alleen duidelijk gemaakt worden dat je filmt.
Overleg het even met de wijkagent... wij hebben ook een camera hangen, die een stukje van de openbare weg meepikt. Mensen begonnen daarover te klagen en belden de wijkagent. Die kwam kijken en concludeerde dat er niks aan de hand wasquote:Op donderdag 14 april 2016 17:03 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Maar kan de dader zich dan niet beroepen op het feit dat die camera hem eigenlijk niet had mogen filmen?
Maakt niet uit. Voor het maken van opnames van de openbare weg met een vaste camera heb je sowieso toestemming nodig (en 1 van de voorwaarden daarvan is dat het duidelijk aangegeven moet zijn dat er opnames gemaakt worden).quote:Op donderdag 14 april 2016 17:03 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Ja dat is dus niet duidelijk.
Dat lees ik nergens terug.quote:Op donderdag 14 april 2016 17:07 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Voor het maken van opnames van de openbare weg met een vaste camera heb je sowieso toestemming nodig (en 1 van de voorwaarden daarvan is dat het duidelijk aangegeven moet zijn dat er opnames gemaakt worden).
Je lijkt gelijk te hebben. Ik was er vanuit gegaan dat je het camera toezicht altijd moet melden bij het CBP maar die eis lijkt afgezwakt te zijn (hoeft alleen nog maar als je de beelden langer dan 4 weken bewaard).quote:Op donderdag 14 april 2016 17:09 schreef tailfox het volgende:
[..]
Dat lees ik nergens terug.
een bordje neerzetten is al goed genoeg
over het opnemen gelden inderdaad andere regels maar hoe ik het zie. Is de rede opslaan voor beveiliging een geldige rede.quote:Op donderdag 14 april 2016 17:17 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Je lijkt gelijk te hebben. Ik was er vanuit gegaan dat je het camera toezicht altijd moet melden bij het CBP maar die eis lijkt afgezwakt te zijn (hoeft alleen nog maar als je de beelden langer dan 4 weken bewaard).
Als op de openbare weg niet gefilmd mag worden, hoe kunnen journalisten dan hun werk doen? De vraag stellen is hem beantwoorden. Zorg er wel voor dat je camera zo is opgesteld dat je niet bij overburen naar binnen filmt, dat is wél schending van de privacy.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:59 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
1) mag ik dat zomaar doen of hebben daders ook privacy recht? Of whatever? moet ik aankondigen dat ik aan het filmen ben?
Dat lijkt mij inderdaad niet genoeg.quote:2) ik heb al iemand gezien die wat verdachts deed, maar kon geen echte daadwerkelijke actie van vandalisme onderscheiden (meer vaag gehang rond auto's) Is niet genoeg denk ik he?
Die beelden kun je aan de politie geven en als die niets doen kun je ze publiceren, mits opgenomen op de openbare weg of ergens waar de vandalismeplegers geen privacy konden verwachten. Dit wordt mogelijk lastig als je ze filmt als ze aan het inbreken zijn. Desalnietemin zou ik in zo´n geval de beelden publiceren.quote:3) mocht ik wel een heterdaadje zien, mag ik de beelden dan een de politie geven en wat gebeurt er dan?'
Graag gedaanquote:Dank voor reacties!
De onderbouwing van de persoon die dit geschreven heeft vind ik nogal magertjes. Bovendien verwijst de link naar de uitspraak van een rechter die hij opgeeft in zijn betoog naar een niet bestaande pagina. Ik zou graag zien waar het in de wet staat dat het verboden is om te filmen op de openbare weg voordat ik zulks niet zou doen.quote:Op donderdag 14 april 2016 21:53 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
http://blog.iusmentis.com(...)onder-de-privacywet/
Voor zover ik weet zit er een verschil in vaste (permanente) camera's en zaken als handcamera's / GSM camera's e.d.quote:Op donderdag 14 april 2016 21:08 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Als op de openbare weg niet gefilmd mag worden, hoe kunnen journalisten dan hun werk doen? De vraag stellen is hem beantwoorden. Zorg er wel voor dat je camera zo is opgesteld dat je niet bij overburen naar binnen filmt, dat is wél schending van de privacy.
[..]
Dat lijkt mij inderdaad niet genoeg.
[..]
Die beelden kun je aan de politie geven en als die niets doen kun je ze publiceren, mits opgenomen op de openbare weg of ergens waar de vandalismeplegers geen privacy konden verwachten. Dit wordt mogelijk lastig als je ze filmt als ze aan het inbreken zijn. Desalnietemin zou ik in zo´n geval de beelden publiceren.
[..]
Graag gedaan
Dank voor de link. Uit de link kan ik overigens niet opmaken dat de filmer in dit geval strafbaar was? Wat ik wel vreemd vind is dit:quote:Op donderdag 14 april 2016 22:57 schreef Dennism het volgende:
[..]
Voor zover ik weet zit er een verschil in vaste (permanente) camera's en zaken als handcamera's / GSM camera's e.d.
Vast mag vaak niet zomaar, en zal je moeten melden dat er gefilmd wordt, volgens mij geldt bij opslag van de beelden zelfs nog strengere regels en moet je dan aan meer voorwaarden voldoen inzake de WPB.
Het gelinkte blog is van een redelijk bekende advocaat, dus dat zou ik niet direct terzijde zetten. De uitspraak is trouwens hier te vinden (samenvatting) https://www.boek9.nl/items/iept20141211-hvjeu-rynes en hier (volledig) http://curia.europa.eu/ju(...)&num=C-212/13&td=ALL
Kan me trouwens wel voorstellen dat buurtbewoners er niet heel vrolijk van worden als je een openbare parkeerplaats 24/7/365 gaat filmen. Ik weet niet of ik het bijv. prettig zou vinden als een buurtbewoner iedere beweging zou gaan filmen die ik maak zonder dat ik enig idee heb wat hij met die beelden doet, en met welke beweegredenen hij deze beelden maakt.
Geldt dit dan niet voor je ogen en hersens? Die kunnen ook beelden opslaan die kunnen identificeren.quote:Een door een camera vastgelegde afbeelding van een persoon valt derhalve onder het begrip persoonsgegevens, want hiermee kan de betrokken persoon worden geïdentificeerd.
Lijkt me dat er een verschil is tussen opslaan in de hersenen (bijv. 24/7/365 bij je auto staan en alles onthouden wat er gebeurt zal je niet lukken) of opnemen met een camera en daarna op je gemak alle beelden doornemen. Verder is het delen van beelden "opgeslagen" met je ogen / hersenen natuurlijk ook wat lastig. Van 1 persoon waar je op gefocussed hebt een compositie tekening laten maken lukt nog wel, van tientallen is een stuk lastiger.quote:Op donderdag 14 april 2016 23:07 schreef RolandArthur het volgende:
Geldt dit dan niet voor je ogen en hersens? Die kunnen ook beelden opslaan die kunnen identificeren.
Desalnietemin is het nog steeds niet duidelijk waarom filmen op de openbare weg strafbaar zou zijn. Jouw reactie geeft geen uitsluitsel, de link die je hebt geplaatst ook niet en er is nog niemand die een wet heeft geduid dat filmen in het openbaar strafbaar is. Met handgedragen noch gefixeerde camera´s. Hier kan een normale burger toch niets mee?quote:Op donderdag 14 april 2016 23:12 schreef Dennism het volgende:
[..]
Lijkt me dat er een verschil is tussen opslaan in de hersenen (bijv. 24/7/365 bij je auto staan en alles onthouden wat er gebeurt zal je niet lukken) of opnemen met een camera en daarna op je gemak alle beelden doornemen. Verder is het delen van beelden "opgeslagen" met je ogen / hersenen natuurlijk ook wat lastig. Van 1 persoon waar je op gefocussed hebt een compositie tekening laten maken lukt nog wel, van tientallen is een stuk lastiger.
Ik heb niet alles doorgenomen, maar daar dit een Europese uitspraak betreft weet ik zo niet of dit een uitspraak is onder strafrecht. Overtredingen op de WPB kunnen als het goed is op 3 manieren worden aangepakt, Strafrechtelijk, Civielrechtelijk en in Nederland Bestuursrechtelijk door het CBP. Zie ook hier: http://lexx-it.nl/lexxit-(...)evens-en-handhaving/quote:Op donderdag 14 april 2016 23:17 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Desalnietemin is het nog steeds niet duidelijk waarom filmen op de openbare weg strafbaar zou zijn. Jouw reactie geeft geen uitsluitsel, de link die je hebt geplaatst ook niet en er is nog niemand die een wet heeft geduid dat filmen in het openbaar strafbaar is. Met handgedragen noch gefixeerde camera´s. Hier kan een normale burger toch niets mee?
quote:Op donderdag 14 april 2016 23:46 schreef Dennism het volgende:
[..]
Ik heb niet alles doorgenomen, maar daar dit een Europese uitspraak betreft weet ik zo niet of dit een uitspraak is onder strafrecht. Overtredingen op de WPB kunnen als het goed is op 3 manieren worden aangepakt, Strafrechtelijk, Civielrechtelijk en in Nederland Bestuursrechtelijk door het CBP. Zie ook hier: http://lexx-it.nl/lexxit-(...)evens-en-handhaving/
Ik kan me voorstellen dat de zaak bij het Europese hof enkel gegaan is over de vraag of het filmen op deze wijze toegestaan is, maar dat hier niet beslist is om tot bijv. strafrechtelijke vervolging over te gaan maar dat dit na deze uitspraak beslist is door de rechter die de zaak in de eerste plaats heeft doorverwezen naar de Europese rechtbank (als dit het geval is).
Ik denk dat je de verkeerde kant op zoekt (maar kan het uiteraard ook mis hebben). Ik verwacht niet dat je moet zoeken naar een wet die expliciet het filmen op straat verbied (voor zover ik weet ik weet is dit explicite verbod er ook niet, zie bijv. ook hier http://blog.iusmentis.com(...)-je-ze-niet-hindert/ , wordt trouwens ook weer het onderscheid gemaakt tussen vaste en niet vaste camera's). Maar dat je het zo moet zien dat je niet zomaar de openbare weg mag filmen met een vaste camera zonder aan de WPB te voldoen, en kan je dus als je toch gaat filmen terwijl je niet aan WPB voldoet aangepakt worden op een van de eerste genoemde wijzes.quote:Op donderdag 14 april 2016 23:51 schreef RolandArthur het volgende:
[..]Je klinkt een beetje zoals rutte in het debat gisteravond. Het is mij duidelijk dat er nu (nog) geen verbod geldt voor het filmen op de opendare weg. In ieder geval bedankt voor de uitleg.
Vriendelijke groet,
Roland
met in achtneming van de regels van wpb...quote:Op vrijdag 15 april 2016 00:05 schreef OscarMopperkont het volgende:
Wel grappig dat er allemaal regels zijn mbt privacy als het om een prive camera gaat. Terwijl de overheid ons op elke straathoek bespioneerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |