abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161341188

Welkom bij Het Hardlooptopic! Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat.. Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen!

>>> Gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen. Stuur EERST even een PM/DM naar mosselmossel en meld je DAARNA aan op Endomondo

SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 2016 Challenge
SPOILER: PRs bijhouden
SPOILER: Divers
SPOILER: Blogs van enkele vaste posters

[ Bericht 2% gewijzigd door Angel-A op 12-04-2016 20:52:31 ]
  Redactie Sport zondag 10 april 2016 @ 23:04:10 #2
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161341694
Nog 363 dagen! Lekker aftellen...

:D
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_161341853
DeLuna, aan de tijden van de mannen te zien heb jij gewoon heel goed gelopen, hoor!
  Redactie Sport zondag 10 april 2016 @ 23:14:12 #4
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161341858
Bohh nog nooit zo'n mooie loopfoto gehad trouwens O+

SPOILER
pi_161341896
Minimalistisch startnummer. :D
Mooie zweef.
  Redactie Sport zondag 10 april 2016 @ 23:19:42 #6
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161341927
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2016 23:13 schreef wyccie het volgende:
DeLuna, aan de tijden van de mannen te zien heb jij gewoon heel goed gelopen, hoor!
Ja ik vind het nog steeds raar :D
  maandag 11 april 2016 @ 00:02:42 #7
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_161342535
quote:
17s.gif Op zondag 10 april 2016 23:14 schreef DeLuna het volgende:

SPOILER
^O^
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_161342782
Wyccie, mooie prestatie! Leuk om je verslagje te lezen.
DeLuna, ook mooi gedaan. Niks raar, je wordt gewoon steeds sneller. ^O^

Vandaag zelf ook weer gelopen, ondanks een buikgriep afgelopen vrijdag. Maar ik voelde me weer OK en het weer was prachtig. 4km gelopen, toen 3 minuten wandelpauze, en toen 4km volle bak. Dat wil bij mij zeggen: 4:50/km. Want ik wil dit jaar onder de 50 min duiken op de 10km. Ik heb nog niet het vertrouwen dat ik dit tempo 10km aankan, maar ik merkte dat de 4e km al wat makkelijker ging dan bijv de 2e.
Komende zaterdag bij de vennenloop eens kijken waar het schip strandt.
pi_161343259
quote:
17s.gif Op zondag 10 april 2016 23:04 schreef DeLuna het volgende:

Toen we vandaag samen de marathon keken, zei mijn vriendin dat ik volgend jaar ook in Rotterdam moest gaan lopen. Dus misschien loop ik met je mee :)
  maandag 11 april 2016 @ 07:32:36 #10
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_161344160
Wyccie haar verslag verdient een herpost!

quote:
Verslagje:

Goede training, slechte voorbereiding; chronisch slaaptekort, rommelende buik, en gisteren maar 4 uur geslapen. Niet door de spanning, want die is er nooit. Maar goed, van slaaptekort loop ik nooit slechter. Verder niet mijn normale ontbijt, wel de zoete broodjes. :D

Bij de start weer toegezongen door Lee, kippenvelmoment toen iedereen meeblerde. Lang wachten, zere rug (ik word oud!).

De eerste kilometers ging het prima, iets ingehouden, goed starttempo. Ik startte achter de pacers van 4.30 en die ging ik al snel voorbij. Op een gegeven moment kwam 4.15 in beeld. Ik wilde ze vanaf de 10 gaan inhalen, maar bij 9 kreeg ik kramp in mijn buikspieren. Gelukkig kon ik redelijk goed doorlopen en de kramp eruitpuffen. Maar de pacers gingen opeens versnellen (misschien leek dat alleen zo).

Vanaf de 15 merkte ik toen al wel dat mijn tempo ietsje terugliep. Ik had gehoopt dat ik mentaal net zo lekker zou lopen als in Eindhoven (de hele weg met een grijns gelopen :+ ), maar ik baalde van de zon (sorry, toeschouwers). Tot aan de 20 ging het eigenlijk best ok, en toen stelde ik als doel om tot aan de 25 in hetzelfde tempo te blijven lopen. Dat lukte wel, maar dit doortrekken naar de 30 ging helaas niet. Vanaf daar werden de benen erg zwaar.

Gelukkig kon ik, in tegenstelling tot vorig jaar, wel genieten van de mensenmassa bij de tweede doorkomst in het centrum. Bij de 30 weer een kippenvelmoment, zelfs bijna tranen in mijn ogen toen het publiek uit z'n dak ging terwijl ik daar met pijn langs liep.
Het Kralingse Bos liet nog best lang op zich wachten, maar uiteindelijk was het zover. Waar ik vorig jaar daar mijn mojo terugvond, werd dit de martelgang zoals voor veel mensen. De zwaartekracht trok extra hard aan mijn benen. :( Ik ging me zelfs ergeren aan een loper die steeds wandelde en dan weer 30 meter rende, dus die haalde mij elke 15 seconden weer in.

Op een gegeven moment nog 4k te gaan, de langste 4 kilometers ooit. Terug in het centrum lukt het me toch nog om me te vermannen. Bij de 40 (zelfde stuk als de 30) wederom kippenvel. Met nog 2k te gaan lukte het me mijn benen weer wat hoger op te tillen, met nog 1k te gaan ben ik gaan versnellen en met nog 500 meter te gaan heb ik zelfs een sprintje ingezet. :o Geen idee waar dat vandaan kwam.

Van Murmeli mijn medaille omgehangen gekregen! Wat ben ik ontzettend blij en trots op deze medaille, keihard voor gewerkt en flink afgezien. Het is overigens ook gewoon echt een heel mooi ding, een zware joekel.
Tot mijn verbazing sneller dan vorig jaar terwijl ik het gevoel had langzamer te zijn, slechts 5 min langzamer dan in Eindhoven, en dat met dit weer.
pi_161344175
Ja wyccie, ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat je de hele liep! Wat ontzettend knap weer, met een beperkte voorbereiding!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_161344210
quote:
17s.gif Op zondag 10 april 2016 23:04 schreef DeLuna het volgende:

Nog 6 dagen! Lekker aftellen...

pi_161344226
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2016 07:46 schreef McTwente het volgende:

[..]

Mctwente, tevreden met je voorbereiding? Succes met aftellen deze week!
pi_161344460
quote:
17s.gif Op zondag 10 april 2016 23:14 schreef DeLuna het volgende:

SPOILER
Goede foto, goede tijd. Prima loopje dus!

En denk dat ik mee doe met aftellen ;)
pi_161344465
Wyccie, mooi verslag! Super nette tijd :)
  maandag 11 april 2016 @ 09:24:25 #16
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_161344783
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 22:03 schreef wyccie het volgende:
Verslagje:

Leuk verslag om te lezen! Mooi dat je ervan genoten hebt en goed gedaan! :)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_161345747
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2016 07:46 schreef McTwente het volgende:

[..]

Same here...
Pre marathon dingetjes:
Voel ik daar een verkoudheidje opkomen en waarom voel ik een spiertje dwarszitten?
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
pi_161345792
Wyccie, mooi verslag en topprestatie weer! ^O^ _O_ ^O^
  maandag 11 april 2016 @ 10:37:42 #19
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161345807
Wyccie _O_ Goed gedaan!
pi_161346439
The struggle is real :P Ik werk thuis vandaag en heb duizend veel zin om met dit weer te gaan hardlopen, maar ik heb ook zin om vanavond de baantraining te doen. Ach, hopelijk is het weer vanavond ook nog soort van lekker.

Hoe gaat het met de marathonbenen the day after?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  maandag 11 april 2016 @ 11:34:25 #21
163768 Happel
Je Suis Roi
pi_161346786
Ben niet zo van de lange verhalen schrijven, dus houdt het kort. Gisteren liep ik mijn eerste marathon ooit, na een milsukte voorbereiding vorig jaar en het ging super! Vrij constant kunnen lopen en zoveel mogelijk proberen te genieten van de omgeving. Benen werden natuurlijk zwaar tegen het einde van de race, maar kon er zowaar nog een eindsprintje uit gooien op de Coolsingel :D

Ruim binnen de streeftijd van 4:30 geeindigd, dus ben zeer tevreden! Wie weet volgend jaar weer
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
pi_161348471
Vanavond toch maar even een half uurtje de dijk op. Het weer is gewoon te lekker om niet te lopen vandaag :)
pi_161348480
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2016 07:50 schreef steffelonio het volgende:

[..]

Mctwente, tevreden met je voorbereiding? Succes met aftellen deze week!
Ik heb de laatste weken geen langere duurlopen meer kunnen doen, het paste gewoon niet in de planning. Daar baal ik wel een beetje van, maar ik weet ook dat ik genoeg kilometers gemaakt heb om in ieder geval te kunnen finishen. Dus we moeten het er maar mee doen...

En verder wat Guard zegt. Wat rare dingetjes, maar nothing serious. Nu hopen dat het niet te warm wordt...
pi_161349549
Ook een update van mijn kant:

Gisteren mijn tweede marathon gelopen. Heerlijk weetje, een fantastisch parcour en een verschrikkelijk stuk door kralingen...

In Oktober deed ik 4:20 over mijn marathon. Gisteren deed ik er 4:08 over. Ik ben tevreden, ook al was mijn streeftijd <4:00. Vanwege werk heb ik de afgelopen 3 weken geen enkele meter kunnen hardlopen, en ben ik 3 dagen van te voren terug gekomen met een jetlag van 8 uur. Niet optimaal dus.

Maar gezien de situatie ben ik heel tevreden. Tot en met 35 km was het genieten. Vooral de 2e keer de Erasmusbrug over was heel mooi. Het hele stuk in Kralingen was weer de hel, waarin je alle emoties in een rijtje afgaat. Verdriet, woede, wanhoop, acceptatie... Vanaf de 40 km ging het wel weer, en kon ik weer lachen. Vechten tegen de kramp. Ik wou persé niet lopen (vorige keer ook niet gedaan), maar met elke stap die ik een centimeter verder zette dan normaal schoot het er bijna in. 100 meter voor de finish schoot het er net als vorige keer weer in, bij beide benen, waardoor ik met de massa mensen om me heen nog mijn benen stond te strekken... :')

Maar het was een mooie ervaring weer. Volgend jaar weer hopelijk.

Gefeliciteerd voor iedereen die hem ook weer heeft mee kunnen maken!
pi_161350173
Mooie dingen gebeurd van het weekend als ik het zo even snel lees ^O^ Goed gedaan allemaal.

En respect voor Mr.B die na 32km nog goede beslissingen kan maken _O_
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_161350249
Ik vind het onvoorstelbaar om 42km te kunnen lopen. Mij lukt het in ieder geval niet. Diepe buiging _O_
  maandag 11 april 2016 @ 15:24:54 #27
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_161350879
Mooi en leuk sfeerverslag van RTV Rijnmond, echt leuk om te zien!

&lt;a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...&lt;/a&gt;
pi_161352020
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2016 15:24 schreef MaleDuck het volgende:

Ja hey, met zo'n titel verwacht ik natuurlijk geen filmpje van 35+ minuten :P

Vanavond maar eens kijken, cheers ;)
pi_161352558
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 14:19 schreef Doncamatic het volgende:
Ook een update van mijn kant:
.

Gefeliciteerd voor iedereen die hem ook weer heeft mee kunnen maken!
Mooi verslag! Zeker gezien je laatste weken voor de Marathon mag je heel tevreden over de tijd zijn :)
  maandag 11 april 2016 @ 17:21:26 #30
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_161352838
Sterkte beslissing Mr.B! Wel heel zonde natuurlijk.
Wyccie top gedaan! Happel ook een mooi debuut en Donmatic ook knap met een jetlag en alles!
Ook DeLuna mooi gedaan en ook degenen die ik nog vergeet chapeau!
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  Moderator maandag 11 april 2016 @ 19:20:48 #31
155227 crew  Guppy
dus
pi_161355128
quote:

Verdomme :') bij die twee finishende Feyenoord-matties moest ik ook janken :'(

/emo
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 11 april 2016 @ 19:31:28 #32
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161355433
Heeft iemand een tip waar ik een leuke hardloop zomerset online kan kopen? Voor m'n vader (ja, de enige echte Willem ;)). Ik ben inspiratieloos :+.

Hij past perfect in de doelgroep 'Asics', zeg maar. En een tight, geen los broekje.
pi_161355437
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 11:17 schreef La_Tramposa het volgende:
Hoe gaat het met de marathonbenen the day after?
Terwijl ik na Eindhoven de volgende dag ben gaan trainen, blijf ik vandaag maar thuis. Ik heb een stukje gewoon gefietst en dat is wel fijn. Mijn rechterkuit voelt onderaan wel erg strak, alsof ik elk moment een zweepslag kan krijgen.
Verder erg moe, ik viel net op mijn bureaustoel in slaap. Ik ga ook voor het eerst thuis eten bestellen omdat ik geen puf heb om boodschappen te doen.

Net dat '7' minuten filmpje bekeken, werd er weer emotioneel van. O+ Dacht ik gisteren bij 38k nog dat ik voortaan geen voorjaarsmarathon meer ga lopen, nu wil ik volgend jaar weer. :@
  Moderator maandag 11 april 2016 @ 19:33:23 #34
155227 crew  Guppy
dus
pi_161355476
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 19:31 schreef GotC het volgende:
Heeft iemand een tip waar ik een leuke hardloop zomerset online kan kopen? Voor m'n vader (ja, de enige echte Willem ;)). Ik ben inspiratieloos :+.

Hij past perfect in de doelgroep 'Asics', zeg maar. En een tight, geen los broekje.
Ik moet zeggen dat ik echt enorm positief verrast ben door het setje wat ik van de Decatlon heb, gekregen van m'n collega's O+ gisteren in gelopen en het was top!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_161355708
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2016 19:31 schreef wyccie het volgende:

[..]

Terwijl ik na Eindhoven de volgende dag ben gaan trainen, blijf ik vandaag maar thuis. Ik heb een stukje gewoon gefietst en dat is wel fijn. Mijn rechterkuit voelt onderaan wel erg strak, alsof ik elk moment een zweepslag kan krijgen.
Verder erg moe, ik viel net op mijn bureaustoel in slaap. Ik ga ook voor het eerst thuis eten bestellen omdat ik geen puf heb om boodschappen te doen.

Net dat '7' minuten filmpje bekeken, werd er weer emotioneel van. O+ Dacht ik gisteren bij 38k nog dat ik voortaan geen voorjaarsmarathon meer ga lopen, nu wil ik volgend jaar weer. :@
Doe je dit jaar nog een najaarsmarathon? :+
pi_161356367
quote:

Super om te zien, helemaal uitgekeken. Mooi ook om te zien dar eer zoveel verschillende mensen meedoen ^O^
pi_161356410
Het nummertje bij de beelden is niet zo mijn ding, maar deze blijft top op de bucketlist:
pi_161356748
quote:

Verdomme, prachtbeelden _O_
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_161356867
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 19:41 schreef Guard het volgende:

[..]

Doe je dit jaar nog een najaarsmarathon? :+
Als het gaat lukken met werk, dan is dat wel de bedoeling. Dan waarschijnlijk weer in Eindhoven. :)
pi_161357067
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2016 20:16 schreef wyccie het volgende:

[..]

Als het gaat lukken met werk, dan is dat wel de bedoeling. Dan waarschijnlijk weer in Eindhoven. :)
Nice, die heb ik ook al een paar keer door mijn hoofd laten spoken, maar toch maar even wachten hoe ik straks uit de Alpen kom voordat ik daar een besluit over neem
pi_161358614
quote:

Ik kijk meestal op all4running of hardloopaanbiedingen
pi_161359574
Mooie verhalen over die marathon! Echt respect voor jullie _O_

Zo ik ben gestopt met fysio. Nouja hij met mij. Hij kan me blijkbaar niet verder meer helpen..Beetje vaag eigenlijk, bedoel ik heb toch gewoon nog
pijn.. Nouja prima dan...Hij had het wel over mailen af en toe ofzoiets.
Ik mag het hardlopen wel verder opbouwen, mijn trainer houd dan mijn looptechniek en mijn knie in de gaten. Vanavond op de loopband 5x2 minuten gedaan. Ging best goed. Knie hield zich tegen verwachting in beter dan vorige week. Helaas nu wel weer meer reactie dan vorige week. Woensdag 10x2. Overigens moest ik van de fysio ook even op de loopband, hij dacht misschien dat het aan de looptechniek lag, maar ik kreeg een mooi compliment. Dus die is iig goed (tot nu toe :P)

@LT ik heb het nog gevraagd over die foamroller maar hij zegt dat het niet echt helpt? :{ Vind het beetje een raar antwoord. Misschien dat ik het alsnog ga proberen hoor. Bedoel zo duur is zo'n ding toch ook weer niet.. :7
pi_161360282
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2016 19:31 schreef wyccie het volgende:

[..]

Voor het eerst eten bestellen haha? Je verdient het!

Ik ben poepchagrijnig want de stomme onopgevoede buurtkinders hebben mijn dure fiets gesloopt toen die 1 uurtje buiten in het rek stond. Met een enorme slinger in het wiel naar de training gefietst, die ging wel oke, niet goed en niet slecht.
pi_161361813
Goed gedaan Rotterdam lopers *O*
pi_161361825
quote:

Ik vind hardloopaanbiedingen ook een fijne webshop. Hebben vaak setjes in de aanbieding: http://www.hardloopaanbie(...)e-black-heren/p8315/
  maandag 11 april 2016 @ 22:11:37 #46
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_161361940
quote:

Hij was leuk! Inderdaad die feyenoordmatties waren lief!

En voor wie goed is in mensen spotten op filmpjes: ik moet haast wel in beeld zijn (ik was een van de de confettispuiters), maar kon mezelf niet vinden.)

Was een mooie dag! Veel bekenden hun medaille mogen omhangen maar ook bij onbekenden is dat heel leuk O+

Volgend jaar zelluf doen!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  maandag 11 april 2016 @ 22:16:03 #47
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_161362177
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 21:38 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Voor het eerst eten bestellen haha? Je verdient het!

Ik ben poepchagrijnig want de stomme onopgevoede buurtkinders hebben mijn dure fiets gesloopt toen die 1 uurtje buiten in het rek stond. Met een enorme slinger in het wiel naar de training gefietst, die ging wel oke, niet goed en niet slecht.
Nohhh dat meen je niet :(
Enig idee of je de kosten voor het repareren op de ouders kan verhalen of zijn dat net zulke tokkies als de kinderen?
pi_161362316
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2016 22:16 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Nohhh dat meen je niet :(
Enig idee of je de kosten voor het repareren op de ouders kan verhalen of zijn dat net zulke tokkies als de kinderen?
Nouja, dan moet ik er eerst achter komen wie het geweest is en ik denk niet dat iemand zijn mond open gaat doen. Ik denk dat ik wel bij iedereen in de straat een brief in de bus ga doen maar het haalt vast niets uit, ik betwijfel ook of ze wel verzekerd zijn.
  dinsdag 12 april 2016 @ 07:12:35 #49
124676 RobertoCarlos
pi_161367462
quote:
Huwelijksaanzoek aan finish Marathon Rotterdam

Vaak roept de finish van een marathon veel emoties op. Dat gold zeker bij die van Amber Boelhouwer.
https://www.runnersweb.nl(...)huwelijksaanzoek.htm
pi_161367586
Klein rondje gehobbeld vanochtend, zal wel zo'n beetje het laatste zijn wat ik nog doe voor zondag, qua lopen.
Kan niet snel genoeg zondag zijn... :)
pi_161367919
quote:
Als mijn vriend me vóór de finish ten huwelijk vragen dan zou hij moeten weten dat ik hem eerst heel hard voorbij ren en pas na de matten stop :P Hij wilde gewoon niet dat ze zijn PR brak! ;)
  dinsdag 12 april 2016 @ 09:23:17 #52
236410 MaleDuck
pi_161368493
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 08:25 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Als mijn vriend me vóór de finish ten huwelijk vragen dan zou hij moeten weten dat ik hem eerst heel hard voorbij ren en pas na de matten stop :P Hij wilde gewoon niet dat ze zijn PR brak! ;)
Tja, over een onvergetelijke marathon gesproken zo ja!
Ik ben ook maar eens aan het kijken of ik bij het plaatselijke hardloopwedstrijdje kan helpen als vrijwilliger, ipv zelf mee te doen...
&lt;a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...&lt;/a&gt;
pi_161368543
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 08:25 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Asociale actie van die vriend, als ik dat zo lees.

[ Bericht 0% gewijzigd door pijll op 12-04-2016 09:47:56 ]
pi_161370953
Maar waarom ook VOOR de finish en niet erna? Lijkt me ook niet al te chill voor de andere lopers dit...
  dinsdag 12 april 2016 @ 12:05:33 #55
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_161371244
Stelletje azijnpissers :D
F means you're fucked
pi_161371305
Neuh, ik vind het wel een romantisch gebaar hoor :P En ik denk wel dat hij toestemming bij de organisatie heeft gevraagd hiervoor.

Ik bedoel alleen te zeggen dat als míjn vriend dit voor de finish zou proberen, het wel een teken zou zijn dat hij me te slecht kent om mijn man te worden :P

De organisatie heeft wat betreft het zoontjes-incident ook gezegd dat het anders had gekund:

http://nos.nl/artikel/209(...)athon-rotterdam.html
pi_161371405
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 12:05 schreef YUR het volgende:
Stelletje azijnpissers :D
Whehe, misschien wel... Maar ja, aan de andere kant als je hier tijden naartoe werkt en dan gebeurt je dit :P

Maar ik ben dan ook iets te fanatiek soms ;) Als iemand me succes en vooral veel plezier wenst gaat hij mij met echte loopjes toch meer om succes...
pi_161374226
Het kan ook een laatste test zijn om te kijken of je het er voor over hebt om geen PR te lopen.
pi_161374616
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:29 schreef Devv het volgende:
Het kan ook een laatste test zijn om te kijken of je het er voor over hebt om geen PR te lopen.
Hmm ik weet niet of ik die test zou doorstaan :P Mijn vriend vroeg laatst ook: nooit meer hardlopen of nooit meer muziek horen? Hallooo hoe kan je daar nou tussen kiezen, allebei kut! Maar misschien zou ik het hardlopen dan toch opgeven, dan vind je wel weer een nieuwe sport.

Ben jij alweer klaar voor je volgende buitenlandse avontuur?
  dinsdag 12 april 2016 @ 16:18:20 #60
163768 Happel
Je Suis Roi
pi_161376235
Het is dinsdag en de bovenbenen zijn nog wat zwaar, maar gaat over het algemeen vrij goed. Denk dat ik morgenavond even op de fiets stap en een kort rondje de benen ga los trappen.

Voordat ik de marathon had gelopen ook al ingeschreven voor het jaarlijks terugkerende evenement in mijn woonplaats. Zou deze misschien in de OP geplaatst kunnen worden?

1
2
 [b] 5-juni 2016 - [url=http://www.marathonamersfoort.nl/]Marathon van Amersfoort (Amersfoort)[/url][/b]
[*] Happel - HM
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
pi_161379392
Iemand ervaring met dat My Asics hardloopschema? Ik wil er a.s. donderdag mee gaan starten: mijn streeftijd is 4 uur, te lopen in Amsterdam op 16 oktober. My Asics geeft als voorspelling nu 3h41min op. Ik heb drie sessies per week met een gemiddeld tempo en de lange duurloop op zaterdag (ivm werk). Ik loop al enkele jaren hard en heb al enkele halve marathons gelopen (snelste in 1h40min). Ben er nu wel klaar voor denk ik en wil het ook (al enige tijd) erg graag. Hoor graag jullie ervaringen :)
pi_161380464
Zojuist mijn eerste hardloop horloge besteld, de TomTom Spark. *O* Ben benieuwd..
pi_161380912
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 18:57 schreef Jor_Dii het volgende:
Iemand ervaring met dat My Asics hardloopschema? Ik wil er a.s. donderdag mee gaan starten: mijn streeftijd is 4 uur, te lopen in Amsterdam op 16 oktober. My Asics geeft als voorspelling nu 3h41min op. Ik heb drie sessies per week met een gemiddeld tempo en de lange duurloop op zaterdag (ivm werk). Ik loop al enkele jaren hard en heb al enkele halve marathons gelopen (snelste in 1h40min). Ben er nu wel klaar voor denk ik en wil het ook (al enige tijd) erg graag. Hoor graag jullie ervaringen :)
Nee geen ervaring mee.
Wel ooit ingevuld, en toen moest ik op een heul laag tempo de duurlopen doen. En ik vond toen dat er weinig variatie in zat. Maar misschien is dat nu anders. Ben ook benieuwd naar ervaringen!
  dinsdag 12 april 2016 @ 20:11:14 #64
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_161381328
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 19:40 schreef KolonelBroodje het volgende:
Zojuist mijn eerste hardloop horloge besteld, de TomTom Spark. *O* Ben benieuwd..
Schokkend!
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  dinsdag 12 april 2016 @ 20:12:53 #65
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_161381372
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:52 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Hmm ik weet niet of ik die test zou doorstaan :P Mijn vriend vroeg laatst ook: nooit meer hardlopen of nooit meer muziek horen? Hallooo hoe kan je daar nou tussen kiezen, allebei kut! Maar misschien zou ik het hardlopen dan toch opgeven, dan vind je wel weer een nieuwe sport.

Hardlopen natuurlijk. Ik kan echt niet leven zonder muziek.
  dinsdag 12 april 2016 @ 20:31:32 #66
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161381935
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 20:12 schreef Daywalk3r het volgende:

[..]

Hardlopen natuurlijk. Ik kan echt niet leven zonder muziek.
+1!
  dinsdag 12 april 2016 @ 20:34:51 #67
124676 RobertoCarlos
pi_161382040
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 18:57 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb er mee gelopen voor de HM. Ik vond het schema redelijk conservatief qua tijd. Ik heb regelmatig trainingen iets harder gelopen dan het schema.
pi_161382506
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 20:11 schreef Daywalk3r het volgende:

[..]

Schokkend!
Schokkend? wat bedoel je daarmee? :P
  dinsdag 12 april 2016 @ 20:48:05 #69
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_161382552
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:29 schreef Devv het volgende:
Ik zou die test niet doorstaan. Als je bij mij zoiets doet vóór de finish denk ik dat ik gewoon niet blij reageer. Ik zou gewoon doorlopen.
Maar wat LT zegt: als mijn hypothetische vriend dat zou doen dan kent ie me niet.
  Moderator dinsdag 12 april 2016 @ 20:52:37 #70
155227 crew  Guppy
dus
pi_161382696
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 20:46 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Schokkend? wat bedoel je daarmee? :P
Spark :D
pi_161382734
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2016 16:18 schreef Happel het volgende:
Het is dinsdag en de bovenbenen zijn nog wat zwaar, maar gaat over het algemeen vrij goed. Denk dat ik morgenavond even op de fiets stap en een kort rondje de benen ga los trappen.

Voordat ik de marathon had gelopen ook al ingeschreven voor het jaarlijks terugkerende evenement in mijn woonplaats. Zou deze misschien in de OP geplaatst kunnen worden?
[ code verwijderd ]

Je staat er in :)
pi_161383275
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 20:52 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Spark :D
Aaah, op die manier :D (Ik al twijfelen :P )
pi_161383404
Twee zweeffoto's. Ontzettende haklanding.
pi_161383651
Vandaag eens een alternatieve training, veel loopscholing, souplesse, kracht, behendigheid, horden, trappen en op het einde nog wat snelle 150 / 200 / 250 meters. M'n benen gaan dit leuk vinden de rest van de week! ^O^

Overigens ontzettend goed als afwisseling en voor het hardlopen. Je kan er zoveel sterker van worden als je dit regelmatig doet, helaas zijn het meestal toch gewoon de 'standaard' trainingen en wordt dit beetje verslofd. Het wordt ook al bijna te warm om te trainen, was al 30+ vandaag. ;(
Jack does it in real time...
pi_161384413
Ik kom me hier geloof ik ook maar eens 'melden'. Ik lurk hier wel al een tijdje mee, maar ik vind/vond mezelf toch nog wat meer een beginner. ;)

Ik ben in november begonnen met lopen vanaf 0.0 conditie, echt een gevalletje tong op de grond en compleet gesloopt zijn na 2 min rennen :'), maar nu loop ik sinds begin maart de 5k aan één stuk. Dat heb ik inmiddels opgebouwd naar 10k aan één stuk, want ik ga meedoen aan de 10k bij de marathon van Leiden. De 10k is aan het eind nog wel een beetje afzien, maar het lukt en dat zorgt toch wel voor een lekker gevoel na afloop.

Nog even een crosspost uit het beginnerstopic met mijn schema van de 10k die ik vandaag liep. Let niet op de vage rondes van onder de 1k ik drukte per ongeluk op een knopje van mijn nieuwe horloge en toen ging er ongewild een nieuwe ronde in. :')

Ik streefde vandaag naar een zo vlak mogelijk schema. Dat is geloof ik al best aardig gelukt. De tijden bij ronde 4-5 doen niet helemaal mee, want dat was een stuk mul zandpad, wat was dat afzien! :X

pi_161384749
Goed bezig, Nikki! En leuk dat je meepost.
Heb je in één maand van 5 naar 10km opgebouwd? Dat is snel. Fijn hè, die vooruitgang!

Komt helemaal goed in leiden. :Y
pi_161384788
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2016 16:18 schreef Happel het volgende:

[ code verwijderd ]

Leuk! Ik moet eigenlijk ook wel lopen in mijn woonplaats, maar ik heb nog geen idee welke afstand.
Ik heb het al met Pijll gehad over de estafette-marathon.
pi_161385076
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 21:45 schreef steffelonio het volgende:
Goed bezig, Nikki! En leuk dat je meepost.
Heb je in één maand van 5 naar 10km opgebouwd? Dat is snel. Fijn hè, die vooruitgang!

Komt helemaal goed in leiden. :Y
Ja klopt. Ik loop één keer per week een kilometer of 5-6 en één keer per week 10. Ik vind twee keer 10k per week nog iets te veel van het goede, mijn lichaam heeft ook wat tijd nodig om te herstellen, want zo getraind ben ik natuurlijk nog niet.

Ik was overigens eerst van plan om in Leiden de 5k te lopen, dat leek me wel wat omdat dat om 22:30 uur 's avonds is. Maar toen ik begin maart de 5 liep vond ik dat 10 ook haalbaar moest zijn en ben ik snel doorgegaan met trainen.
pi_161385715
Vandaag was zo'n dag dat ik niet voor mijn lichaam ging rennen, maar voor mijn geest. En dat was fijn, in het bos! Wel balen dat je daarna nog 15km naar huis moet fietsen, door de regen en met honger en lege benen..
pi_161386129
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 19:57 schreef steffelonio het volgende:

[..]

Nee geen ervaring mee.
Wel ooit ingevuld, en toen moest ik op een heul laag tempo de duurlopen doen. En ik vond toen dat er weinig variatie in zat. Maar misschien is dat nu anders. Ben ook benieuwd naar ervaringen!
Alternatieven eventueel?
pi_161386352
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 21:37 schreef _NIKKI_ het volgende:

[ link | afbeelding ]
Welkom! Dat heb je snel voor elkaar gekregen, netjes!
Slim dat je het nu bij deze trainingen laat, nu is het vooral heel blijven en waar mogelijk herstellen.
Maar dat gaat helemaal lukken lijkt mij met dit soort logjes ^O^
pi_161393244
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 22:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Alternatieven eventueel?
Ik volg zelf nu de schema's van de Nederlandse atletiek Unie (running coach). Het HM schema daarvan vind ik een fijne opbouw hebben.
pi_161393320
Fijn om juist nu met de marathon komende zondag flink verkouden te worden...
pi_161393735
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 07:42 schreef Voccar het volgende:
Fijn om juist nu met de marathon komende zondag flink verkouden te worden...
Komt goed! Je bent de eerste niet die juist in de laatste dagen vervelende pijntjes of ongemakken krijgt, het zal ook deels de stress zijn of zo. Vertrouw op alle trainingen!
  woensdag 13 april 2016 @ 09:24:04 #85
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_161394194
Ik train niet vaak met plezier in de stortregen maar zoals gisteravond was toch wel erg bijzonder. Met aan de ene kant een extreem heldere dubbele regenboog - in het midden bliksem en aan de andere kant de zon die de wolken zo fel oranje maakte dat de baanverlichting spontaan overbodig was.

Mooie manier om de laatste weken voor Leiden in te gaan.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_161394571
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:52 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Ik zou het ook gewoon een kutstreek vinden hoor ;) . Ik heb de afgelopen drie weken helemaal niet gelopen, dus helemaal klaar ben ik er niet voor. De dag na Cardiff had ik veel pijn en kon nauwelijks lopen. Ik ben nu weer zo goed als pijnvrij, maar ik kijk het nog even aan. Het gaat sowieso een rustige halve marathon worden. Ik ga het wel proberen, want Kopenhagen is alweer over een maand.
  woensdag 13 april 2016 @ 09:49:44 #87
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_161394575
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 21:52 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]

Ja klopt. Ik loop één keer per week een kilometer of 5-6 en één keer per week 10. Ik vind twee keer 10k per week nog iets te veel van het goede, mijn lichaam heeft ook wat tijd nodig om te herstellen, want zo getraind ben ik natuurlijk nog niet.

Ik was overigens eerst van plan om in Leiden de 5k te lopen, dat leek me wel wat omdat dat om 22:30 uur 's avonds is. Maar toen ik begin maart de 5 liep vond ik dat 10 ook haalbaar moest zijn en ben ik snel doorgegaan met trainen.
Welkom!! Gaat goed bij jou zeg! Leuk.
Verstandig om niet altijd volle bak te gaan. Beetje afstanden afwisselen (en ook tempo) is wel gezond :)
pi_161394854
quote:
17s.gif Op woensdag 13 april 2016 09:24 schreef Ajaxfan het volgende:

Mooie manier om de laatste weken voor Leiden in te gaan.
Dat klinkt wel confronterend, ik moet nog zo ongeveer beginnen met mijn HM-training voor Leiden :P
  woensdag 13 april 2016 @ 10:13:12 #89
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_161394874
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 10:11 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Dat klinkt wel confronterend, ik moet nog zo ongeveer beginnen met mijn HM-training voor Leiden :P
Zaterdag de eerste 30+er. Zijn wel de pittige weken dit. :P Ergens februari begonnen ofzo. :Y)
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_161395123
Kak, het gaat zaterdag ook gewoon 25 graden worden _O- .
  woensdag 13 april 2016 @ 10:50:09 #91
3878 Vork
Manisch creatief
pi_161395358
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 21:37 schreef _NIKKI_ het volgende:
Let niet op de vage rondes van onder de 1k ik drukte per ongeluk op een knopje van mijn nieuwe horloge en toen ging er ongewild een nieuwe ronde in. :')
Hoi, welkom :W
Ik zag in het andere topic dat je bent voorzien een Garmin Forerunner 235. Hoe bevalt-ie? Is de hartslagmeting een beetje accuraat? Ik overweeg er zelf ook een aan te schaffen (sowieso een sporthorloge, maar deze staat momenteel bovenaan het lijstje). Het is een hoop geld, dus ik zoek wat gebruikserservaringen.
pi_161395735
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 10:50 schreef Vork het volgende:

[..]

Ik zag in het andere topic dat je bent voorzien een Garmin Forerunner 235. Hoe bevalt-ie? Is de hartslagmeting een beetje accuraat? Ik overweeg er zelf ook een aan te schaffen (sowieso een sporthorloge, maar deze staat momenteel bovenaan het lijstje). Het is een hoop geld, dus ik zoek wat gebruikserservaringen.
Hier even op inhakend als mede-bezitter van een FR235 ;)

Fijn horloge maar hartslagmeting is geen zekerheidje hier zeg maar. Hoewel anderen geen problemen lijken te hebben loop ik vooral tegen het volgende aan:

1. Interval trainingen pikt hij niet goed op, hartslag past zich niet snel aan (of helemaal niet)
2. Cadence-lock: Het fenomeen dat hij je stap-frequentie oppikt als hartslag (je meet veranderingen in bloeddruk zeg maar, en bij elke 'dreun' levert dit ook een verandering in je bloeddruk op... Bekend fenomeen bij optische-hartslagmeting.
3. 'Rare' waardes: Soms gewoon vreemde metingen, bijvoorbeeld te lage hartslag de eerste paar minuten. Of opeens oplopen naar 120 zonder reden in rust... Niet super vaak, maar komt voor.

Al met al prima bruikbaar als je vooral in een bepaald tempo loopt en de hartslag als extra ziet, maar als je echt wil training op hartslag moet je goed kijken of deze voor jou werkt (en kopen waar ze een goede return-policy hebben).

Nu is er toevallig gisteravond een update uitgekomen die bovenstaande punten aan moet pakken :P Maar kan zelf morgenavond pas weer lopen dus in die zin kan ik hem nog niet testen.

Verder een heerlijk horloge hoor! Vooral connect-iq (custom apps op je telefoon zetten) is echt top. Een hiking app die je route plot bijvoorbeeld, een compass-widget, etc :)

Ben groot fan van het horloge zelf, alleen de OHR is zeer matig tot nu toe maar wie weet is dat nu ook opgelost... If so, dan is hij echt perfect voor mij.
  woensdag 13 april 2016 @ 11:16:13 #93
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_161395912
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 10:11 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Wil je een goede tijd lopen, of gewoon lekker lopen? In het laatste geval hoef je natuurlijk niet gericht te trainen, alleen een paar keer 15+ km te lopen
pi_161395996
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 11:16 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Wil je een goede tijd lopen, of gewoon lekker lopen? In het laatste geval hoef je natuurlijk niet gericht te trainen, alleen een paar keer 15+ km te lopen
Als ik aan de start van een wedstrijd sta wil ik altijd een goede tijd lopen, als ik lekker wil lopen ga ik wel lekker het bos in of zo ;) En ben sneller geworden dus een PR moet er wel in zitten, heb alleen niet zoveel inhoud gedaan als normaal. Maar ik loop wel weer aardige weektotalen, en dit weekend ga ik 1000tjes doen dus ik maak me ook weer niet zoveel zorgen.
Maar in principe is de HM van eind juni de piekwedstrijd, en deze is bedoeld om alvast weer aan het HM gevoel te wennen.
  Redactie Sport woensdag 13 april 2016 @ 11:24:54 #95
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161396064
Ik ben nu al nieuwsgierig wat voor tijd eruit gaat komen LT :P
pi_161396180
quote:
10s.gif Op woensdag 13 april 2016 11:24 schreef DeLuna het volgende:
Ik ben nu al nieuwsgierig wat voor tijd eruit gaat komen LT :P
Eerst mag jij zelf onder de 1.30 gaan lopen dit weekend ;)
  woensdag 13 april 2016 @ 11:38:00 #97
3878 Vork
Manisch creatief
pi_161396287
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 11:07 schreef m0ridin het volgende:

Hier even op inhakend als mede-bezitter van een FR235 ;)

Bedankt voor je uitgebreide post. Ik weet dat optische hartslagmeting eigenlijk nog in de kinderschoenen staat en dat ik daar niet alles van kan verwachten. In ieder geval in de prijsklasse waarbinnen ik het zoek. Vooralsnog blijven dan sowieso alleen nog deze Garmin en TomTom's uit de Cardio-serie over. Die laatste hoor ik dergelijke verhalen over, waarbij ik vermoedelijk nog minder van de hartslagfunctie mag verwachten. Ik zou kunnen overwegen om bij specifieke hartslagtrainingen evengoed nog in de toekomst een band aan te schaffen, maar ik wil juist een polsslaghorloge, omdat ik geen band wil dragen en toch wil weten wat mijn hartslag is.

Hoe is het met de GPS gesteld? Pikt-ie het signaal snel op en is die en beetje accuraat? Ook in het bos, of als je horloge wordt afgedekt door een mouw of iets dergelijks. Ik weet dat dat met name in het verleden, de Garminlopers nog wel eens met hun arm in de lucht stonden te zwaaien in de hoop wat signaal. Ik neem aan dat, enkele modellen verder nu wel is opgelost, of geeft dat af en toe nog kuren?
  Redactie Sport woensdag 13 april 2016 @ 11:42:09 #98
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161396363
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 11:31 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Eerst mag jij zelf onder de 1.30 gaan lopen dit weekend ;)
Dat vind ik wel een beetje snel. :')
pi_161396421
quote:
11s.gif Op woensdag 13 april 2016 11:42 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Nee joh, een paar seconden per km harder dan je tijdens de HM liep. Moet makkelijk kunnen!
pi_161396451
quote:
5s.gif Op woensdag 13 april 2016 11:38 schreef Vork het volgende:

[..]

Bedankt voor je uitgebreide post. Ik weet dat optische hartslagmeting eigenlijk nog in de kinderschoenen staat en dat ik daar niet alles van kan verwachten. In ieder geval in de prijsklasse waarbinnen ik het zoek. Vooralsnog blijven dan sowieso alleen nog deze Garmin en TomTom's uit de Cardio-serie over. Die laatste hoor ik dergelijke verhalen over, waarbij ik vermoedelijk nog minder van de hartslagfunctie mag verwachten. Ik zou kunnen overwegen om bij specifieke hartslagtrainingen evengoed nog in de toekomst een band aan te schaffen, maar ik wil juist een polsslaghorloge, omdat ik geen band wil dragen en toch wil weten wat mijn hartslag is.

Hoe is het met de GPS gesteld? Pikt-ie het signaal snel op en is die en beetje accuraat? Ook in het bos, of als je horloge wordt afgedekt door een mouw of iets dergelijks. Ik weet dat dat met name in het verleden, de Garminlopers nog wel eens met hun arm in de lucht stonden te zwaaien in de hoop wat signaal. Ik neem aan dat, enkele modellen verder nu wel is opgelost, of geeft dat af en toe nog kuren?
No worries :)

Ik heb hiervoor de TomTom MultiSport Cardio gehad (en nog steeds in bezit) en daar had ik eigenlijk nooit issues mee qua OHR (of andere dingen). Maar ik wilde wat nieuws, uitgebreider en daarom voor de FR235 gegaan (TomTom Spark was nog niet uit toen).

GPS doet het prima, heb GPS+Glonass (russische variant van GPS) eigenlijk altijd aanstaan omdat dat een betere algemene locatiebepaling geeft.

Met de halve marathon in Berlijn liep deze ook perfect synchroon me de km-punten daar, op 1 enkel moment na (misschien te hoge gebouwen?) waardoor het daarna niet meer zo liep. Maar over het algemeen geen issues met GPS, had het idee dat de tomtom iets nauwkeuriger was, maar kan ook dat de algoritmes daarvan iets meer gesmoothed-zijn. Had met tomtom vaak dat een officiele 10km net niet helemaal uitkwam.

GPS is in ieder geval zeer snel voor mij, paar seconden meestal en dan heb ik wel een fix. Een mouw er overheen maakt niets uit, ook in het bos (niet superdicht ofzo) geen issues ondervonden nog.

De TomTom spark schijnt idd ook niet helemaal top te zijn... Hoewel ik ook hoorde dat die weer tussen de FR235 en oude MultiSport in zat. Kan me voorstellen dat alles weer afhankelijk is van de persoon. Overigens gebruiken de Fenix3 met OHR en andere garmin toestellen dezelfde sensor, dus wat dat betreft maakt een duurder horloge ook niet echt uit.

Maar er is idd niet veel keuze, ik heb een enorme hekel aan hartslag-banden dus vandaar dat ik toch echt hiervoor ga. En over het algemeen loop ik meer op tempo dan op hartslag (qua interval) terwijl het met steady-runs/LDL waarbij ik wel op een lage hartslag wil lopen op zich prima werkt.

Ook de stappenteller en 24/7 monitoring is toch wel leuk eigenlijk... Gewoon een beeld krijgen van jezelf.
  Redactie Sport woensdag 13 april 2016 @ 11:47:11 #101
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161396454
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 11:45 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Nee joh, een paar seconden per km harder dan je tijdens de HM liep. Moet makkelijk kunnen!
We gaan het wel zien, dat tempo bij de HM had ik ook nooit gedacht. :')
  woensdag 13 april 2016 @ 12:27:45 #102
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_161397269
quote:
11s.gif Op woensdag 13 april 2016 11:42 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Op 15 km? Dat haal je makkelijk! 1.25 kan je zeker.
  woensdag 13 april 2016 @ 12:29:21 #103
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_161397308
Oh het Is een 10 EM. Dat kan je ook maar is wel pittiger. Maar met 30 min op 5 km trail en je recente hm zit het er wel in denk ik.
  woensdag 13 april 2016 @ 12:36:58 #104
3878 Vork
Manisch creatief
pi_161397457
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 11:47 schreef m0ridin het volgende:
No worries :)

Ik heb hiervoor de TomTom MultiSport Cardio gehad (en nog steeds in bezit) en daar had ik eigenlijk nooit issues mee qua OHR (of andere dingen). Maar ik wilde wat nieuws, uitgebreider en daarom voor de FR235 gegaan (TomTom Spark was nog niet uit toen).

GPS doet het prima, heb GPS+Glonass (russische variant van GPS) eigenlijk altijd aanstaan omdat dat een betere algemene locatiebepaling geeft.

Met de halve marathon in Berlijn liep deze ook perfect synchroon me de km-punten daar, op 1 enkel moment na (misschien te hoge gebouwen?) waardoor het daarna niet meer zo liep. Maar over het algemeen geen issues met GPS, had het idee dat de tomtom iets nauwkeuriger was, maar kan ook dat de algoritmes daarvan iets meer gesmoothed-zijn. Had met tomtom vaak dat een officiele 10km net niet helemaal uitkwam.

GPS is in ieder geval zeer snel voor mij, paar seconden meestal en dan heb ik wel een fix. Een mouw er overheen maakt niets uit, ook in het bos (niet superdicht ofzo) geen issues ondervonden nog.

De TomTom spark schijnt idd ook niet helemaal top te zijn... Hoewel ik ook hoorde dat die weer tussen de FR235 en oude MultiSport in zat. Kan me voorstellen dat alles weer afhankelijk is van de persoon. Overigens gebruiken de Fenix3 met OHR en andere garmin toestellen dezelfde sensor, dus wat dat betreft maakt een duurder horloge ook niet echt uit.
Wat dat betreft zal ieder horloge een vooruitgang zijn vergeleken met een telefoon aan mijn arm. Leuk ding hoor, zo'n smartphone, maar de GPS is niet heel erg nauwkeurig. Loopjes zien er bij mij al snel uit alsof ik parkinson heb en dronken was op het moment van lopen. Zo maak ik ongemerkt toch heel wat extra meters :P. Bovendien is de reële snelheid ook niet goed af te lezen. Belangrijk is dat ik goed kan zien hoe hard ik loop op het exacte moment dat ik kijk (of nouja, zo exact mogelijk).
quote:
Maar er is idd niet veel keuze, ik heb een enorme hekel aan hartslag-banden dus vandaar dat ik toch echt hiervoor ga. En over het algemeen loop ik meer op tempo dan op hartslag (qua interval) terwijl het met steady-runs/LDL waarbij ik wel op een lage hartslag wil lopen op zich prima werkt.

Ook de stappenteller en 24/7 monitoring is toch wel leuk eigenlijk... Gewoon een beeld krijgen van jezelf.
Hartslag is wel iets waar ik mee wil trainen, maar qua interval denk ik dat het voor mij ook beter werkt op dat op snelheid icm afstand te doen. Nu ren ik gewoon een bepaalde tijd wat harder en dan weer wat zachter. In tijd is het goed mogelijk om een intervalschema te maken, alleen vliegt mijn snelheid dan uit de bocht (het is dan echt al gauw hollen of stilstaan en ik wil juist op tempo's kunnen lopen, want ik heb doelen, qua tijden en relatief korte afstanden).

Vooralsnog is jouw verhaal niet heel erg anders dan wat ik van anderen hoor over het horloge. Ik zie ook voldoende loopjes op Strava voorbij komen, gelogd met een 235, waarbij de hartslagmeting, voor zover ik kan zien iig geen kuren vertoont.

Het is nu nog even wachten tot het vakantiegeld binnen is. Met een beetje mazzel kan ik 'm ook gelijk uit proberen tijdens een weekje fietsen (niet geheel onbelangrijk, want daarvoor wil ik ook graag een horloge gebruiken).
pi_161397875
quote:
6s.gif Op woensdag 13 april 2016 12:36 schreef Vork het volgende:

[..]

Wat dat betreft zal ieder horloge een vooruitgang zijn vergeleken met een telefoon aan mijn arm. Leuk ding hoor, zo'n smartphone, maar de GPS is niet heel erg nauwkeurig. Loopjes zien er bij mij al snel uit alsof ik parkinson heb en dronken was op het moment van lopen. Zo maak ik ongemerkt toch heel wat extra meters :P. Bovendien is de reële snelheid ook niet goed af te lezen. Belangrijk is dat ik goed kan zien hoe hard ik loop op het exacte moment dat ik kijk (of nouja, zo exact mogelijk).

[..]

Hartslag is wel iets waar ik mee wil trainen, maar qua interval denk ik dat het voor mij ook beter werkt op dat op snelheid icm afstand te doen. Nu ren ik gewoon een bepaalde tijd wat harder en dan weer wat zachter. In tijd is het goed mogelijk om een intervalschema te maken, alleen vliegt mijn snelheid dan uit de bocht (het is dan echt al gauw hollen of stilstaan en ik wil juist op tempo's kunnen lopen, want ik heb doelen, qua tijden en relatief korte afstanden).

Vooralsnog is jouw verhaal niet heel erg anders dan wat ik van anderen hoor over het horloge. Ik zie ook voldoende loopjes op Strava voorbij komen, gelogd met een 235, waarbij de hartslagmeting, voor zover ik kan zien iig geen kuren vertoont.

Het is nu nog even wachten tot het vakantiegeld binnen is. Met een beetje mazzel kan ik 'm ook gelijk uit proberen tijdens een weekje fietsen (niet geheel onbelangrijk, want daarvoor wil ik ook graag een horloge gebruiken).
Nou is accurate snelheidweergave (instant pace/speed) ook op dit horloge een puntje hoor, is gewoon erg lastig te bepalen door de onnauwkeurigheid van gps. Als je nagaat dat gps een onnauwkeurigheid van zeg 5m hebben dan moet je wel intervallen van een aantal seconden nemen om niet hele rare waardes weer te geven :)

En fietsen is weer een vak apart, goed om daar even mee te testen ja. Door de spanning op je handen en pols is hartmeting via de pols daar weer een stuk trickier dacht ik.
  Redactie Sport woensdag 13 april 2016 @ 13:16:43 #106
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161398121
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 12:29 schreef Murmeli het volgende:
Oh het Is een 10 EM. Dat kan je ook maar is wel pittiger. Maar met 30 min op 5 km trail en je recente hm zit het er wel in denk ik.
We zien het wel. Het weer, parcours, vorm van de dag, enzovoort.

Het shirt dat je erbij krijg zit in ieder geval perfect O+ En is nog best mooi.
  Redactie Sport woensdag 13 april 2016 @ 15:07:01 #107
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161400348
Ik liep net een rondje van 5km in kort kort maar ik vind het nu wel weer warm genoeg eigenlijk. _O-
pi_161400408
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 10:33 schreef Devv het volgende:
Kak, het gaat zaterdag ook gewoon 25 graden worden _O- .
400km noordelijker op zondag ook. Afzien :')
Je kunt de zee niet oversteken door alleen naar het water te staren.
  woensdag 13 april 2016 @ 15:24:43 #109
3878 Vork
Manisch creatief
pi_161400719
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 13:03 schreef m0ridin het volgende:

[..]

Nou is accurate snelheidweergave (instant pace/speed) ook op dit horloge een puntje hoor, is gewoon erg lastig te bepalen door de onnauwkeurigheid van gps. Als je nagaat dat gps een onnauwkeurigheid van zeg 5m hebben dan moet je wel intervallen van een aantal seconden nemen om niet hele rare waardes weer te geven :)

En fietsen is weer een vak apart, goed om daar even mee te testen ja. Door de spanning op je handen en pols is hartmeting via de pols daar weer een stuk trickier dacht ik.
Exacte snelheid zal ook lastig te bepalen zijn, maar het zal toch een heel stuk beter zijn dan een telefoon, lijkt me. Fietsen is inderdaad een vak apart, ook daar wil liever snelheid en afstand kunnen zien en natuurlijk een mooie gelogde route achteraf. Eventuele extra metingen op de fiets (cadans, wattage) zijn volgens mij wel mogelijk, mits ik daarvoor de juiste spullen aanschaf. Ik vind het belangrijk dat dat mogelijk is. De hartslag hoeft van mij wat dat betreft wat minder nauwkeurig te zijn. Ik fiets toch lange afstanden, het is niet dat ik daarvoor in bepaalde zones wil trainen. Ik moet gewoon van a naar b en wil vooral kunnen zien hoe ik dat heb gedaan.
  woensdag 13 april 2016 @ 15:33:57 #110
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_161400910
Sorry voor de spam hoor, maar ik heb ff een flinke voorpret-bui...nog 2 en een halve week! *O*

F means you're fucked
pi_161401332
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 15:33 schreef YUR het volgende:
Sorry voor de spam hoor, maar ik heb ff een flinke voorpret-bui...nog 2 en een halve week! *O*

En terecht, ziet er echt super mooi uit zeg!

Nou moet ik zeggen dat ik ook wel een zwak heb voor de muziek, het accent, het land... Wauw :)

Maar je gaat 53 mijl lopen? Damn! Eerder zoiets gedaan?
pi_161402400
quote:
10s.gif Op woensdag 13 april 2016 15:07 schreef DeLuna het volgende:
Ik liep net een rondje van 5km in kort kort maar ik vind het nu wel weer warm genoeg eigenlijk. _O-
Dat had ik gisteren ook. Ik vind het vreselijk, snap ook niet waarom al die hardlopers hier langs mijn huis opeens tevoorschijn komen als de zon schijnt :') lopen in de winter is zoveel fijner O+
  Redactie Sport woensdag 13 april 2016 @ 16:44:13 #113
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161402443
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 16:41 schreef Serinde het volgende:

[..]

Dat had ik gisteren ook. Ik vind het vreselijk, snap ook niet waarom al die hardlopers hier langs mijn huis opeens tevoorschijn komen als de zon schijnt :') lopen in de winter is zoveel fijner O+
Gisteren iemand op radio 2 die het hardloopseizoen voor geopend verklaarde :') :') En dat vlak nadat 'half Nederland' een marathon liep zondag :D

Nee maar ik heb gemerkt dat ik het best loop met 8-12 graden, bewolking, in een lange tight maar wel met t-shirt. :P
pi_161402623
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 16:41 schreef Serinde het volgende:

[..]

Haha, ik vind het heerlijk hoor... laat maar komen die zomer :)

Ok, niet op het heetst van de dag maar dan lekker bijtijds in de ochtend met een zonnetje in kort/kort genieten. Daarna hetzelfde doen, genieten dus, van een witbiertje op een terras. Doe mij die maar!
pi_161402678
Het is vooral weer even aanpassen denk ik, na een week lang in 15 graden trainen ben je daar ook weer aan gewend :) En het hardloopseizoen als in wegwedstrijden loopt op zich grotendeels van maart tot oktober, dus wat dat betreft geen gekke uitspraak..
  Redactie Sport woensdag 13 april 2016 @ 16:58:01 #116
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161402765
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 16:54 schreef La_Tramposa het volgende:
Het is vooral weer even aanpassen denk ik, na een week lang in 15 graden trainen ben je daar ook weer aan gewend :) En het hardloopseizoen als in wegwedstrijden loopt op zich grotendeels van maart tot oktober, dus wat dat betreft geen gekke uitspraak..
Ja maar hij ging voor het eerst weer hardlopen. Ik vond dat een beetje :') omdat er gewoon heel veel mensen in de winter ook lopen.
  woensdag 13 april 2016 @ 17:14:22 #117
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161403223
quote:
10s.gif Op woensdag 13 april 2016 16:44 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Gisteren iemand op radio 2 die het hardloopseizoen voor geopend verklaarde :') :') En dat vlak nadat 'half Nederland' een marathon liep zondag :D

Nee maar ik heb gemerkt dat ik het best loop met 8-12 graden, bewolking, in een lange tight maar wel met t-shirt. :P
Perfecte omstandigheden O+
Alleen dan in een driekwarttight.

Al vond ik het lopen in een hittegolf vorig jaar ook wel heel speciaal, stom genoeg :').

Nja, eigenlijk maakt het me geen bal uit _O-. Als er maar geen ijs ligt.
pi_161404430
Wat ik ook het fijne vind van de lente/zomer ten opzichte van de winter, is dat ik nu s avonds ook weer door het bos kan lopen. En als ik loop, na achten s avonds, is het prima te doen. Ook hartje zomer.
pi_161405183
Geen Rotterdams zonnetje en zomerse temperaturen komende zondag in Hamburg.
Maar een wegwerptrui mee voor in het startvak denk ik...
pi_161405522
Voor Enschede zijn de berichten nogal wisselend...
Buienradar zegt 8 graden en 0% kans op neerslag, Weeronline zegt 11 graden en 75% kans op neerslag.
De temperatuur maakt me niet uit (van deze twee voorspellingen dan), maar droog zou wel prettig zijn.
  woensdag 13 april 2016 @ 19:09:08 #121
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_161405539
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 15:55 schreef m0ridin het volgende:

[..]

En terecht, ziet er echt super mooi uit zeg!

Nou moet ik zeggen dat ik ook wel een zwak heb voor de muziek, het accent, het land... Wauw :)

Maar je gaat 53 mijl lopen? Damn! Eerder zoiets gedaan?
85 kilometer heb ik nog niet eerder gedaan....wel 75, vorige maand op vlakker terrein :)
F means you're fucked
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 19:11:03 #122
155227 crew  Guppy
dus
pi_161405577
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:50 schreef Guard het volgende:
Geen Rotterdams zonnetje en zomerse temperaturen komende zondag in Hamburg.
Maar een wegwerptrui mee voor in het startvak denk ik...
Doe je niet gewoon een poncho dan?
  woensdag 13 april 2016 @ 19:45:01 #123
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_161406417
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2016 21:08 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Aaah, op die manier :D (Ik al twijfelen :P )
Wat slim zegt idd ;)
pi_161406864
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 19:11 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Doe je niet gewoon een poncho dan?
Is ook een optie, maar ik ben eigenlijk niet zo'n fan van plastic zut.
Kan er nog wel even eentje gaan scoren ergens, misschien wel handig om ook bij me te hebben.
Maar de wegwerptrui gaat ook mee.
  woensdag 13 april 2016 @ 20:06:01 #125
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_161407163
Hoi hoi, ik ga vanaf nu ook beginnen met hardlopen :) Ben gestopt met voebal en wil wel sportief blijven, maar fitness vind ik niks (in zo'n zweethal :') )

Ik wil wel met een doel gaan hardlopen, dus ik denk dat ik ga trainen voor een marathon ofzo, iemand enig idee hoelang het ongeveer duurt voordat je een marathon kan lopen? Laatst moest ik op 10 km wel 3 keer stoppen door zij-steek of misselijkheid.
leef de leven
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 20:07:15 #126
155227 crew  Guppy
dus
pi_161407217
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 19:57 schreef Guard het volgende:

[..]

Is ook een optie, maar ik ben eigenlijk niet zo'n fan van plastic zut.
Kan er nog wel even eentje gaan scoren ergens, misschien wel handig om ook bij me te hebben.
Maar de wegwerptrui gaat ook mee.
Ik ook niet zo, maar ik heb ook niet zoveel reservetruien :@
  Redactie Sport woensdag 13 april 2016 @ 20:09:40 #127
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161407307
quote:
19s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:06 schreef RRuben het volgende:
Hoi hoi, ik ga vanaf nu ook beginnen met hardlopen :) Ben gestopt met voebal en wil wel sportief blijven, maar fitness vind ik niks (in zo'n zweethal :') )

Ik wil wel met een doel gaan hardlopen, dus ik denk dat ik ga trainen voor een marathon ofzo, iemand enig idee hoelang het ongeveer duurt voordat je een marathon kan lopen? Laatst moest ik op 10 km wel 3 keer stoppen door zij-steek of misselijkheid.
Ik loop nu na een jaar een halve marathon en ik ga nu voor de hele in april 2017. Dus het zou kunnen in 2 jaar, maar het kan ook sneller gaan (raad ik niet aan), maar misschien vind je een halve ook prima en blijf je daar steken... Begin eerst maar met opbouwen, je komt er gaandeweg wel achter wat je leuk vindt en wat je ligt. In ieder geval welkom *O*
  woensdag 13 april 2016 @ 20:10:26 #128
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161407334
Wij hebben onze hardloopspullen maar eens uitgezocht. Er gaat 1 vuilniszak met hardloopkleding weg :').
Ruimte voor nieuw *G*
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 20:11:43 #129
155227 crew  Guppy
dus
pi_161407378
quote:

Waarom begin je niet met een wat haalbaarder doel? Denk een leuke 5km of zo, of een 10km? Die wedstrijden zijn ook hartstikke leuk en op die manier kun je het veel rustiger opbouwen.

Om je een beeld te geven, de meesten hier die een marathon lopen, lopen al zeker anderhalf jaar. Vaak nog wel langer. Een marathon doe je niet 'even', terwijl opbouwen naar een 5km met een leuke wedstrijd als doel ook heel belonend kan zijn.
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 20:12:02 #130
155227 crew  Guppy
dus
pi_161407394
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:10 schreef GotC het volgende:
Wij hebben onze hardloopspullen maar eens uitgezocht. Er gaat 1 vuilniszak met hardloopkleding weg :').
Ruimte voor nieuw *G*
:o!
  woensdag 13 april 2016 @ 20:15:09 #131
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161407517
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:12 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

:o!
Mja, veel wedstrijdshirts enzo he ;) Of net te kort/te groot/te klein/lelijk.
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 20:17:24 #132
155227 crew  Guppy
dus
pi_161407616
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:15 schreef GotC het volgende:

[..]

Mja, veel wedstrijdshirts enzo he ;) Of net te kort/te groot/te klein/lelijk.
Maar een hele vuilniszak :D ik ben bijna nieuwsgierig naar wat er allemaal inzit!
  woensdag 13 april 2016 @ 20:18:39 #133
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161407657
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:17 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Maar een hele vuilniszak :D ik ben bijna nieuwsgierig naar wat er allemaal inzit!
Ga 'm niet meer openmaken hoor :D Grootste deel komt van meneer af (no surprise)
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 20:20:28 #134
155227 crew  Guppy
dus
pi_161407718
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:18 schreef GotC het volgende:

[..]

Ga 'm niet meer openmaken hoor :D Grootste deel komt van meneer af (no surprise)
Echt niet?? Foto's!! Aaaah toe?? :D

SPOILER
  woensdag 13 april 2016 @ 20:24:21 #135
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161407871
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:20 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Echt niet?? Foto's!! Aaaah toe?? :D

SPOILER
SPOILER
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 20:31:47 #136
155227 crew  Guppy
dus
pi_161408162
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:24 schreef GotC het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_161408168
quote:

Ik zou zeggen dat je na twee jaar regelmatig hardlopen, en de langere afstanden ook goed kunt verteren, er wel klaar voor bent om voor een marathon te gaan trainen.
En wat Guppy zegt, begin eerst maar met de kortere afstanden. Dan zie je vanzelf wel hoe het gaat en of je het dan nog wel leuk genoeg vindt.

Je zijsteken en misselijkheid geven -in ieder geval is dat bij mij dan het geval- dat je wat te hard gaat.
pi_161408301
quote:

Hoe snel je een marathon kan lopen verschilt per persoon. Hangt ook van je sport verleden af. En wat je doel is met die marathon, ga je alleen voor uitlopen, of ook voor een bepaalde tijd. En hoeveel lef je hebt, is ook belangrijk. Etc.

In ieder geval een ambitieus doel.
Succes ^O^
pi_161408516
Een voetballer hoeft niet te trainen voor een marathon. Een voetballer zegt namelijk dattie even een marathon gaat doen en hoor je daarna nooit meer.

Maar laat vooral het tegendeel zien en luister naar de anderen hierboven :)
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
  woensdag 13 april 2016 @ 20:41:34 #140
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_161408553
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:09 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Ik loop nu na een jaar een halve marathon en ik ga nu voor de hele in april 2017. Dus het zou kunnen in 2 jaar, maar het kan ook sneller gaan (raad ik niet aan), maar misschien vind je een halve ook prima en blijf je daar steken... Begin eerst maar met opbouwen, je komt er gaandeweg wel achter wat je leuk vindt en wat je ligt. In ieder geval welkom *O*
Ja precies dat is misschien wel een goed idee. Gewoon beginnen met lopen en dan volgend jaar zie ik wel welke afstand ik aan kan. ^O^
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:11 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Waarom begin je niet met een wat haalbaarder doel? Denk een leuke 5km of zo, of een 10km? Die wedstrijden zijn ook hartstikke leuk en op die manier kun je het veel rustiger opbouwen.

Om je een beeld te geven, de meesten hier die een marathon lopen, lopen al zeker anderhalf jaar. Vaak nog wel langer. Een marathon doe je niet 'even', terwijl opbouwen naar een 5km met een leuke wedstrijd als doel ook heel belonend kan zijn.
Ja marathon is misschien ook wel overdreven, maar ik heb opzich wel een prima conditie, heb iets van 13 jaar gevoetbald op redelijk niveau.
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:31 schreef wyccie het volgende:

[..]

Ik zou zeggen dat je na twee jaar regelmatig hardlopen, en de langere afstanden ook goed kunt verteren, er wel klaar voor bent om voor een marathon te gaan trainen.
En wat Guppy zegt, begin eerst maar met de kortere afstanden. Dan zie je vanzelf wel hoe het gaat en of je het dan nog wel leuk genoeg vindt.

Je zijsteken en misselijkheid geven -in ieder geval is dat bij mij dan het geval- dat je wat te hard gaat.
Ja ik denk dat ik mezelf wat overschat tijdens het lopen, energie verdelen is ook wel lastig vind ik.
leef de leven
  woensdag 13 april 2016 @ 20:45:14 #141
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_161408717
Dat laatste kun je precies niet gebruiken bij een marathon :)
F means you're fucked
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 20:45:43 #142
155227 crew  Guppy
dus
pi_161408734
quote:
19s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:41 schreef RRuben het volgende:

[..]

Ja marathon is misschien ook wel overdreven, maar ik heb opzich wel een prima conditie, heb iets van 13 jaar gevoetbald op redelijk niveau.

Dat geloof ik graag! Maar voetballen is natuurlijk een heel ander soort belasting, veel explosiever. Daarom kan het best een goed idee zijn om gewoon eens als doel een knappe 5km weg te zetten. Dat is ècht geen minderwaardige afstand of zo, dus je kunt het gerust doen ;)
pi_161408874
quote:
19s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:41 schreef RRuben het volgende:

Een voetbalconditie is wel heel anders. In het verleden zijn er ook veel voetballers dit topic binnengekomen met precies dezelfde gedachte, maar ze zijn wel bijna allemaal geblesseerd geraakt doordat ze te hard opbouwden, en zichzelf overschatten zoals jij nu ook zegt. Het scheelt al wel dat jij dat ook inziet.

quote:
Ja ik denk dat ik mezelf wat overschat tijdens het lopen, energie verdelen is ook wel lastig vind ik.
Je begint vanaf nu met hardlopen, maar je hebt al wel een 10k gelopen, dat is sowieso al te veel eigenlijk. Pak anders een opbouwschema (zie OP) om jezelf te beschermen. Het zal voor jou misschien suf aanvoelen, maar dan heb je er op de lange termijn meer plezier van.
pi_161409219
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 10:50 schreef Vork het volgende:

[..]

Ik vind hem tof en handig, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal omdat ik tot nu toe rende op de GPS van mijn telefoon (wat overigens ruk was). GPS werkt voor mij overigens prima, ik heb nog geen signaalverlies gehad en ook werd het signaal snel opgepakt als ik startte met een training. Ten opzichte van wat ik had is dit dus een enorme vooruitgang. Ik neem nu mijn mobiel nog wel mee om Spotify te kunnen luisteren en bijkomend voordeel is dat ik dan automatisch gesproken rondetijden/andere in te stellen updates doorkrijg. Natuurlijk zal niet iedereen daar gecharmeerd van zijn, maar ik vind het fijn. :)

Qua hartslag weet ik het niet, omdat ik nog nooit op hartslag gelopen heb. Ik heb me er dus nog niet in verdiept. Ik heb ook pas 2 keer met het horloge gelopen, dus ik moet er ook echt nog even aan wennen.
  woensdag 13 april 2016 @ 21:10:43 #145
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_161409650
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:48 schreef wyccie het volgende:

[..]

Een voetbalconditie is wel heel anders. In het verleden zijn er ook veel voetballers dit topic binnengekomen met precies dezelfde gedachte, maar ze zijn wel bijna allemaal geblesseerd geraakt doordat ze te hard opbouwden, en zichzelf overschatten zoals jij nu ook zegt. Het scheelt al wel dat jij dat ook inziet.

[..]

Je begint vanaf nu met hardlopen, maar je hebt al wel een 10k gelopen, dat is sowieso al te veel eigenlijk. Pak anders een opbouwschema (zie OP) om jezelf te beschermen. Het zal voor jou misschien suf aanvoelen, maar dan heb je er op de lange termijn meer plezier van.
Een 5km o.i.d. voelt idd een beetje suf aan :P Maar bedankt voor de tip, heb natuurlijk geen zin in blessures.
leef de leven
  woensdag 13 april 2016 @ 21:12:46 #146
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161409713
quote:
99s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:40 schreef mosselmossel het volgende:
Een voetballer hoeft niet te trainen voor een marathon. Een voetballer zegt namelijk dattie even een marathon gaat doen en hoor je daarna nooit meer.
_O- Was ook wel wat ik dacht bij het lezen :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 13 april 2016 @ 21:18:17 #147
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161409889
quote:
19s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:10 schreef RRuben het volgende:

[..]

Een 5km o.i.d. voelt idd een beetje suf aan :P Maar bedankt voor de tip, heb natuurlijk geen zin in blessures.
Niks mis met een 5 km!
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 21:19:24 #148
155227 crew  Guppy
dus
pi_161409925
quote:

[..]

Kies eens een 5km wedstrijd in de buurt uit en kijk hoe suf het is :D goede kans dat je er nog afgelopen gaat worden door een aantal krasse knarren ook!

Nee, maar serieus, probeer het! Een 5km is écht heel leuk en toch super uitdagend
pi_161410246
quote:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk dat zo'n opbouwschema suf zal voelen.
Een 5k kun je zo spannend maken als je zelf wilt!
Mossel heeft marathons gelopen, maar loopt nu met veel meer plezier 5k's. Hij is daar veel sneller in geworden.
  woensdag 13 april 2016 @ 21:28:14 #150
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_161410267
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:19 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Kies eens een 5km wedstrijd in de buurt uit en kijk hoe suf het is :D goede kans dat je er nog afgelopen gaat worden door een aantal krasse knarren ook!

Nee, maar serieus, probeer het! Een 5km is écht heel leuk en toch super uitdagend
die kans is heel groot, en met krasse knarren bedoelen we 60+ he!!
pi_161410344
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:28 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Dat blijft een briljant iets ja, maximaal voorbij gelopen worden door van die krasse knarren :D
pi_161410420
Ik ging even opzoeken wat het NR was op 5000m voor M60. 16.12 :)
  woensdag 13 april 2016 @ 21:33:02 #153
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161410437
Krasse knarren O+ In een blitsend, verwassen atletieksinglet, een vlinderbroekje en oude grijswitte oldskool hardloopschoenen.
pi_161410561
Zo ik heb ook weer lekker getraind én gefitnessd.

10x2 minuten *O* . En het ging beter dan vorige week. Ik had mijn gewone hardloopschoenen maar weer eens aangetrokken ipv de lichtere hardloopschoenen met zooltje( die ik eigk voor de wedstrijden gebruik) om te kijken of er verschil zat.
Nou dat zat er. Ik voelde mijn lopersknie veel later opspelen dan eerst het geval was. En ook wat minder heftig. De binnenkant van de knie kwam daarintegen wel wat eerder opspelen. Maar de knie was de hele dag al vervelend denk dat het daarmee te maken had.

Nog een positief punt, ik loop nu steeds voorop, best leuk :D. Zone 1 ook echt in blijven lopen is best lastig... Moest vandaag maar pff. Zat steeds 10 slagen hoger ofzo.Maar ook dan kan ik gewoon praten maargoed dat moet denk ik ook weer opgebouwd worden :)

Oh oeps, sorry voor het lange verhaal :@
pi_161410596
En ze lopen zo krom als Quasimodo. Maar snel!

Over 5k's gesproken. Ik heb nog steeds geen goede 5k-wedstrijd uitgekozen om een mooi PR neer te zetten. Mijn officiële staat nog op 29.30 of zo.

Tips voor een 5k begin mei, niet te ver uit de buurt?
pi_161410647
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:38 schreef wyccie het volgende:

Over 5k's gesproken. Ik heb nog steeds geen goede 5k-wedstrijd uitgekozen om een mooi PR neer te zetten. Mijn officiële staat nog op 29.30 of zo.

Hellas zomeravondcup in Utrecht is elke maand vanaf april, 10 mei ook! Wel op een dinsdagavond Weet niet of je dat dichtbij genoeg vindt. En anders de Marikenloop?
pi_161410663
quote:

Als het mij uitkomt, wil ik je wel hazen.
pi_161410698
Ik vind dat echt geweldig die oudere mannen die gewoon ubehaupt nog lopen!
Ik liep /loop ook wel eens wedstrijdjes met mijn oom en die loopt mij er gewoon uit. Hij is 65 :o. Echt geweldig, maar hij liep vroeger ook marathons en snelle tijden enzo.
Echt gaaf.
pi_161410796
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:37 schreef xMissi het volgende:
Zo ik heb ook weer lekker getraind én gefitnessd.

10x2 minuten *O* . En het ging beter dan vorige week. Ik had mijn gewone hardloopschoenen maar weer eens aangetrokken ipv de lichtere hardloopschoenen met zooltje( die ik eigk voor de wedstrijden gebruik) om te kijken of er verschil zat.
Dat klinkt goed! Je gewone hardloopschoenen hebben meer demping? En als je die nou zou combineren met de zooltjes, zou dat dan voor de binnenkant van de knie beter zijn of zouden je zooltjes juist het probleem zijn?
pi_161410833
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 08:47 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Komt goed! Je bent de eerste niet die juist in de laatste dagen vervelende pijntjes of ongemakken krijgt, het zal ook deels de stress zijn of zo. Vertrouw op alle trainingen!
Ach ja, heb ook nog wat dagen voor de marathon gelukkig. Was beetje frustrerend gisteren tijdens sporten om te merken wat voor effect een verkoudheidje heeft. Heb er in ieder geval al veel zin in :)
  woensdag 13 april 2016 @ 21:47:42 #161
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_161410883
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:33 schreef GotC het volgende:
Krasse knarren O+ In een blitsend, verwassen atletieksinglet, een vlinderbroekje en oude grijswitte oldskool hardloopschoenen.
En de singlet in de shorts, niet over de shorts
pi_161410884
Doordeweekse avonden gaan niet ivm werk. Utrecht is daarvoor ook nog wel een eind weg. :D
Bij de Mariken heb ik me al opgegeven voor de 10. |:(
pi_161410940
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:47 schreef wyccie het volgende:
Doordeweekse avonden gaan niet ivm werk. Utrecht is daarvoor ook nog wel een eind weg. :D
Bij de Mariken heb ik me al opgegeven voor de 10. |:(
Dan maar doorkomen in een 5km PR als je ook een 10km PR loopt ;) Meestal liggen er wel tijdsmatten op precies 5km.
  woensdag 13 april 2016 @ 21:49:30 #164
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_161410945
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:19 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Dat moet ik echt zien te voorkomen haha :P Maar als ik daadwerkelijk voor de marathon ga, ga ik zeker wat kortere wedstijden daarvoor doen, om te zien hoe het gaat en om mezelf te testen.
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:27 schreef wyccie het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk dat zo'n opbouwschema suf zal voelen.
Een 5k kun je zo spannend maken als je zelf wilt!
Mossel heeft marathons gelopen, maar loopt nu met veel meer plezier 5k's. Hij is daar veel sneller in geworden.
Oh zo'n schema, ja daar ga ik nog wel even naar kijken, niks suf aan toch? Anders heb ik geen idee moet ik naar zo'n afstand moet toe werken.
leef de leven
pi_161410970
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:40 schreef McTwente het volgende:

[..]

Als het mij uitkomt, wil ik je wel hazen.
Ik heb geen bepaalde tijd voor ogen, eerst maar eens kijken wat ik zelf kan.
En ik kan jou niet bijhouden. ;(
pi_161410996
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:49 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Dan maar doorkomen in een 5km PR als je ook een 10km PR loopt ;) Meestal liggen er wel tijdsmatten op precies 5km.
:o
Laat Pijll dat niet horen!
pi_161411032
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:51 schreef wyccie het volgende:

[..]

:o
Laat Pijll dat niet horen!
Als het officieel opgemeten is meten ze vaak ook wel de tijdsmetingmat-punten officieel op hoor! Zo zijn er ook wel eens 15km-records gelopen tijdens 10EM wedstrijden :) Daar kan Pijll niets tegenin brengen.
pi_161411196
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:50 schreef wyccie het volgende:

[..]

Ik heb geen bepaalde tijd voor ogen, eerst maar eens kijken wat ik zelf kan.
En ik kan jou niet bijhouden. ;(
Dan blijf ik natuurlijk bij je lopen. Anders is het geen hazen.
pi_161411226
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:45 schreef wyccie het volgende:

[..]

Dat klinkt goed! Je gewone hardloopschoenen hebben meer demping? En als je die nou zou combineren met de zooltjes, zou dat dan voor de binnenkant van de knie beter zijn of zouden je zooltjes juist het probleem zijn?
Laatste keer dat ik die zooltjes in die gewone loopschoenen deed kreeg ik steeds blaren. Maar dat ga ik dan volgende week uit proberen :). En deze zijn zwaarder, en hebben denk ik idd meer demping. :)
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 21:58:52 #170
155227 crew  Guppy
dus
pi_161411277
quote:

Er is niks in de buurt lijkt wel, begin mei...
pi_161411479
McTwente, wil je dan een tutu aan en bij de Marikenloop hazen?
  woensdag 13 april 2016 @ 22:07:53 #172
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_161411615
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:04 schreef wyccie het volgende:
Hij kan hier gewoon geen nee tegen zeggen
F means you're fucked
pi_161411684
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:04 schreef wyccie het volgende:
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:07 schreef YUR het volgende:

[..]

Hij kan hier gewoon geen nee tegen zeggen
Precies! :@
  Redactie Sport woensdag 13 april 2016 @ 22:19:11 #174
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161412033
5k's O+ Stiekem vind ik die in een bos/onverhard/cross leuker dan op de weg :@
pi_161412651
Het gevaar waar je tegenaan loopt is dat je wel de conditie van het voetballen hebt maar dat de pezen en spieren nog niet sterk genoeg zijn waardoor je blessures op loopt. Ik fietste altijd veel en had daar een redelijke conditie van en begon ook direct met 10km te lopen. Ik heb er toen bijna een week last van gehad en ben toen maar begonnen met rustig 4-7km te rennen. Het komt vanzelf wel!
pi_161412750
Oh, begin mei heb ik vakantie. Dan kan ik overal een 5k lopen. *O*
pi_161412985
Ik wil ook weer een keer een 5k lopen! Keihard knallen! Die dingen doen verrekte pijn altijd en zijn zeker niet suf! Maar eerst volgende week de 36km van de Koning van Spanjetrail. *O*

Stiekem wel jaloers op YUR! ;( O+
  woensdag 13 april 2016 @ 22:53:38 #178
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_161413313
Ik ga zondag een 5k doen. In Enschede :P Heel langzaam want een maatje loopt mee. Ik wou niet mee doen en alleen m'n maat op de marathon aanmoedigen, maar vond de medaille wel tof en de 5 heb ik daar nog niet gedaan, dus och ja, als ik er dan toch ben. *O*

Met de veters in het logo van gemeente Enschede
  woensdag 13 april 2016 @ 22:53:52 #179
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_161413320
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:52 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Als het officieel opgemeten is meten ze vaak ook wel de tijdsmetingmat-punten officieel op hoor! Zo zijn er ook wel eens 15km-records gelopen tijdens 10EM wedstrijden :) Daar kan Pijll niets tegenin brengen.
Volgens mij denkt hij daar anders over. Ik geloof dattie mijn bruggenloop 10 km split ook niet telt. Ik zelf ook niet trouwens, omdat mijn pessimistische garmin pas een seconde of 20 later 10 km aangaf. Maar t is een beetje een twijfelachtig iets. Ach, boeit t ook eigenlijk :P
  Redactie Sport woensdag 13 april 2016 @ 22:55:40 #180
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161413374
Mijn 10 en 15km en 10EM PR's zijn ook van de HM. :')
pi_161413428
Iedereen die denkt dat een 5km suf is, heeft nog nooit een goeie 5km gelopen.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
  woensdag 13 april 2016 @ 23:28:11 #182
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_161414301
Morgen ochtend dan maar een 5k lopen :D
leef de leven
pi_161415363
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 19:09 schreef YUR het volgende:

[..]

85 kilometer heb ik nog niet eerder gedaan....wel 75, vorige maand op vlakker terrein :)
Big bow to you sir :) Voor mij is stabiel richting de 20 al een hele stap...

quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:39 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Hellas zomeravondcup in Utrecht is elke maand vanaf april, 10 mei ook! Wel op een dinsdagavond Weet niet of je dat dichtbij genoeg vindt. En anders de Marikenloop?
Hmmm, wat moet je daar bij voorstellen? Kan iedereen meedoen? En is het niveau rete-hoog of juist prima te doen voor een niet-pro als mezelf :P

Wil mijn 5k tijd ook wat strakker gaan zetten, dus zit ook een beetje te kijken naar mooie loopjes daarvoor...

quote:
19s.gif Op woensdag 13 april 2016 23:28 schreef RRuben het volgende:
Mjah, een 5k lopen is niet zo'n punt... Een 5k max lopen daarentegen... En daarnaast, voetbal en hardlopen is toch echt compleet anders. En lichaam vs conditie ook.

Begin gewoon naar die 10k toe te werken (en daar is 5k een logische tussenstap voor ;) ) en kijk dan verder. Maar onderschat het niet, er zijn altijd veel gasten die retesnel gaan op elke afstand die je wil gaan doen!
  donderdag 14 april 2016 @ 06:31:57 #184
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_161416448
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 00:23 schreef m0ridin het volgende:

[..]

Big bow to you sir :) Voor mij is stabiel richting de 20 al een hele stap...

[..]

Dat was het voor mij ook. Ook ik ben begonnen met Evy, en ook ik moest daarbij hele lessen opnieuw doen omdat ik ze niet trok.

Dus als ik het kan, kan iedereen het. Je moet het alleen willen en je moet er de tijd voor hebben, maar je moet die tijd vooral ook krijgen en maken :)
F means you're fucked
pi_161416571
quote:
Ik hoop dat je niet 5k aan een stuk door sprint.
pi_161416742
quote:
10s.gif Op donderdag 14 april 2016 07:09 schreef wyccie het volgende:

[..]

Ik hoop dat je niet 5k aan een stuk door sprint.
Nee, gewoon elke dag 50 meter verder. Over 100 dagen heb je dan een toptijd! :P
pi_161416808
5 km's zijn pas leuk nadat je gefinished bent :P
Onderweg is het gewoon dood gaan, keer op keer en maar weer doorgaan tot het volgende sterfmoment.
Soort Hindoeïsme eigenlijk, zo'n 5 km. Sterven en reïncarneren totdat je moksha hebt bereikt.
pi_161416833
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 00:23 schreef m0ridin het volgende:

[..]

Hmmm, wat moet je daar bij voorstellen? Kan iedereen meedoen? En is het niveau rete-hoog of juist prima te doen voor een niet-pro als mezelf :P

Wil mijn 5k tijd ook wat strakker gaan zetten, dus zit ook een beetje te kijken naar mooie loopjes daarvoor...

Het is superlaagdrempelig, en het niveau loopt uiteen van zo'n 16 minuten op de 5km tot mensen die voor het eerst 5km lopen met een start2run cursus of zo. Zeker niet voor pro's! Je kan gewoon op dezelfde avond aankomen en inschrijven, het zijn in totaal 4 wedstrijdjes, 2x van de atletiekbaan in Overvecht, 2x vanaf Maarschalkerweerd. Je kan elke keer 5 of 10km doen en er is ook een klassement als je alle wedstrijden loopt. Het parcours heeft wel veel haakse bochten maar verder prima te doen!

quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:53 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Volgens mij denkt hij daar anders over. Ik geloof dattie mijn bruggenloop 10 km split ook niet telt. Ik zelf ook niet trouwens, omdat mijn pessimistische garmin pas een seconde of 20 later 10 km aangaf. Maar t is een beetje een twijfelachtig iets. Ach, boeit t ook eigenlijk :P
Ja ze nemen helaas niet altijd de moeite, bij de kwart marathon van afgelopen zondag zouden ook veel mensen ineens 4-5 minuten over de laatste 500 meter gedaan moeten hebben volgens die tussentijden. Maar soms staat het er wel bij, dat ook de 5km punten officieel opgemeten zijn.
pi_161416864
Ga de komende tijd ook eens een 5km in wedstrijdverband lopen. Kijken hoe diep ik dan kan gaan :)
  donderdag 14 april 2016 @ 08:12:58 #190
236410 MaleDuck
pi_161416953
quote:

Verkerkloop Zwijndrecht, 11 mei. Avondwedstrijd :) En debuutwedstrijd van MiniDuck op de 600m kidsrun :D
En dikke kans dat ik er ook ben om wat te vrijwilligen :)
pi_161416964
quote:

Een 200m is ook superspectaculair! Ik zou die gewoon even gaan doen.

Maar serieus, zoek een leuke 5k wedstrijd op over een maandje of 2 en schrijf je in. Daarna kijk je of je ergens een schemaatje kan vinden, met wat interval en dergelijke erbij en dan ga je naar die 5k toewerken. Dan ga je helemaal dood tijdens die 5k, moet je 2x wandelen door zijsteken en ben je toch blij met je mooie tijd! Dan zoek je er nog 1 op, een maandje later. Weer hard trainen, nog harder! Dan loop je de volgende 5k helemaal uit en loop je 1.5 minuut van je tijd af, ongelofelijk! _O_ >:) Daarna heb je 3 weken last van een Runner's high. Succes! ^O^
pi_161417113
Mooi, al die nieuwe doelen enzo. ^O^

Zelf ga ik ook best lekker de laatste weken, helaas wordt het steeds warmer en zal ik binnen een maand amper buiten kunnen rennen vrees ik. ;(

Bij het maken van nieuwe plannen voor de rest van het jaar kwam ik gisteren o.a. deze tegen:

http://www.ultratrailcapetown.com/

:9~

Ik denk dat ik daar maar heen ga voor de 35k, want 1800 hm ook. :+ En als ik de rest van de planning maak wil ik ongeveer elke maand wel ergens een evenement lopen / combineren met reizen, wordt nog leuk. :') IJsland, Hongarije, Armenie en Griekenland staan al in de planning ter voorbereiding op CPT vanaf augustus. :P
pi_161417502
Ik train ook voor de 5km en kwam dit tegen:

http://capelsedijkloop.nl/toplopers/

Er komen blijkbaar best wat mensen op af die <15 minuten als PR hebben. Met zo'n snelheid is dat het langste kwartier van je leven en ik ben in geen jaren dat ik recreatief door de bossen en de weilanden loop iemand tegengekomen die zo snel is.

Daarom vind ik het best vreemd dat een 5k wedstrijd niet serieus wordt genomen. Aan de andere kant: de gemiddelde snelheid van de beste atleten ligt niet veel hoger dan bij langere afstanden, zoals de 10k in <30 of de 20k in <60.
pi_161417522
Wie neemt 5 kilometer wedstrijden niet serieus? :P

Een goede 5 kilometer lopen is ook hartstikke moeilijk en ontzettend zwaar, dus je kan je daar prima op toeleggen ook. ^O^ Ik heb de laatste 2 maanden ook meer kort werk gedaan en stiekem is dat best leuk ook. :)
  donderdag 14 april 2016 @ 09:20:16 #195
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_161417647
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 08:14 schreef Jero_nimo het volgende:

[..]

Een 200m is ook superspectaculair! Ik zou die gewoon even gaan doen.

Maar serieus, zoek een leuke 5k wedstrijd op over een maandje of 2 en schrijf je in. Daarna kijk je of je ergens een schemaatje kan vinden, met wat interval en dergelijke erbij en dan ga je naar die 5k toewerken. Dan ga je helemaal dood tijdens die 5k, moet je 2x wandelen door zijsteken en ben je toch blij met je mooie tijd! Dan zoek je er nog 1 op, een maandje later. Weer hard trainen, nog harder! Dan loop je de volgende 5k helemaal uit en loop je 1.5 minuut van je tijd af, ongelofelijk! _O_ >:) Daarna heb je 3 weken last van een Runner's high. Succes! ^O^
haha klinkt als een goed plan ^O^
leef de leven
pi_161417698
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:52 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Iedereen mag zelf weten hoe ze hun records tellen. Zelfs als ze het helemaal fout doen.
pi_161418490
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 09:09 schreef Drieklank het volgende:

Er komen blijkbaar best wat mensen op af die <15 minuten als PR hebben. Met zo'n snelheid is dat het langste kwartier van je leven en ik ben in geen jaren dat ik recreatief door de bossen en de weilanden loop iemand tegengekomen die zo snel is.

Daarom vind ik het best vreemd dat een 5k wedstrijd niet serieus wordt genomen. Aan de andere kant: de gemiddelde snelheid van de beste atleten ligt niet veel hoger dan bij langere afstanden, zoals de 10k in <30 of de 20k in <60.
De WR's op de 5 en 10k liggen in tempo 7 seconden uit elkaar. Dat scheelt bij die snelheid ongeveer 1km per uur. Dat is nog best een heel verschil :P.
pi_161418797
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 09:09 schreef Drieklank het volgende:

Lekker geslachtsneutraal ook weer die pagina :(
pi_161418860
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 10:44 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Moeten vrouwen maar meer ambitie tonen en ook onder de 20 minuten willen gaan lopen daar!
  donderdag 14 april 2016 @ 10:52:03 #200
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_161418918
Welke running apps gebruiken jullie eigenlijk? Ik ben net terug van mijn 5k, had op google maps een route'tje uitgestippeld van 5.17 km, maar nu ben ik terug en zegt een app dat ik maar 4,65 km heb gerend. Die app gaat via gps en is niet zo nauwkeurig dus, bij zo'n bocht staat gewoon dat ik heb afgesneden over het water heen haha _O-
leef de leven
pi_161418940
quote:
19s.gif Op donderdag 14 april 2016 10:52 schreef RRuben het volgende:
Welke running apps gebruiken jullie eigenlijk? Ik ben net terug van mijn 5k, had op google maps een route'tje uitgestippeld van 5.17 km, maar nu ben ik terug en zegt een app dat ik maar 4,65 km heb gerend. Die app gaat via gps en is niet zo nauwkeurig dus, bij zo'n bocht staat gewoon dat ik heb afgesneden over het water heen haha _O-
De meesten hier hebben een GPS horloge, dat is een stuk nauwkeuriger dan via de telefoon..
pi_161418962
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 10:22 schreef Jero_nimo het volgende:

[..]

De WR's op de 5 en 10k liggen in tempo 7 seconden uit elkaar. Dat scheelt bij die snelheid ongeveer 1km per uur. Dat is nog best een heel verschil :P.
Het is maar hoe je het bekijkt. Als de nummer 1 maar enkele seconden sneller over de finish gaat dan de nummer 2, dan ervaart de nummer 2 dat als best een heel verschil.

Als je wilt weten hoe hard mensen ongeveer kunnen lopen, dan stel je vast dat mensen al vanaf 5km niet veel harder kunnen lopen 20km/uur. Ongeveer even hard als gemiddelde mensen gemiddeld op rustige wijze fietsen op een gemiddelde fiets.

Voel je het verschil tussen 20km/uur lopen en 21km/uur lopen? Ik veronderstel dat een topatleet op de 20km hetzelfde gevoel ervaart als een topatleet op de 10km, maar dan een half uur langer.
pi_161418982
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 10:54 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Het is maar hoe je het bekijkt. Als de nummer 1 maar enkele seconden sneller over de finish gaat dan de nummer 2, dan ervaart de nummer 2 dat als best een heel verschil.

Als je wilt weten hoe hard mensen ongeveer kunnen lopen, dan stel je vast dat mensen al vanaf 5km niet veel harder kunnen lopen 20km/uur. Ongeveer even hard als gemiddelde mensen gemiddeld op rustige wijze fietsen op een gemiddelde fiets.

Voel je het verschil tussen 20km/uur lopen en 21km/uur lopen? Ik veronderstel dat een topatleet op de 20km hetzelfde gevoel ervaart als een topatleet op de 10km, maar dan een half uur langer.
Die veronderstelling klopt niet, de meeste mensen zullen nooit zo diep kunnen gaan als topatleten dus dat voelt echt niet hetzelfde..
pi_161419112
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 10:55 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Die veronderstelling klopt niet, de meeste mensen zullen nooit zo diep kunnen gaan als topatleten dus dat voelt echt niet hetzelfde..
Zou kunnen...Ik zit te denken aan wind tegen. Als je wind tegen hebt, dan loop je langzamer bij eenzelfde inspanning. Misschien is een langere afstand ook een vorm van wind tegen. :+

quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 10:44 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Ik neem aan dat er minder vrouwen zijn die snel kunnen of willen lopen dan mannen. :P

Overigens zou ik eerder van je verwachten dat je een aparte categorie voor vrouwen wilt, want de beste vrouwen doen er altijd een paar minuten langer over dan de beste mannen. Wat voor mannen <19 is, is voor vrouwen <21 op de 5km. Dat is niet eerlijk, want beter getrainde vrouwen kunnen verliezen van slechter getrainde mannen. :+
  donderdag 14 april 2016 @ 11:08:46 #205
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_161419201
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 10:53 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

De meesten hier hebben een GPS horloge, dat is een stuk nauwkeuriger dan via de telefoon..
Oke, en kan je dat dan aan een app koppelen ofzo? Zodat je alles een beetje kan bijhouden.
leef de leven
pi_161419259
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 11:03 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Zou kunnen...Ik zit te denken aan wind tegen. Als je wind tegen hebt, dan loop je langzamer bij eenzelfde inspanning. Misschien is een langere afstand ook een vorm van wind tegen. :+

[..]
Huh? Hier snap ik niks van.

quote:
Ik neem aan dat er minder vrouwen zijn die snel kunnen of willen lopen dan mannen. :P

Overigens zou ik eerder van je verwachten dat je een aparte categorie voor vrouwen wilt, want de beste vrouwen doen er altijd een paar minuten langer over dan de beste mannen. Wat voor mannen <19 is, is voor vrouwen <21 op de 5km. Dat is niet eerlijk, want beter getrainde vrouwen kunnen verliezen van slechter getrainde mannen. :+
Kunnen, ja, willen, waarom? En ja dat is ook wat ik bedoelde, dat 20 min. op de 6km als toploper gezien wordt terwijl dat voor mannen een redelijke tijd is maar voor vrouwen meteen de nationale top is. Het verschil is nog wel groter dan 2 minuten op de 5km op die tijden waar je het over hebt.

quote:
19s.gif Op donderdag 14 april 2016 11:08 schreef RRuben het volgende:

[..]

Oke, en kan je dat dan aan een app koppelen ofzo? Zodat je alles een beetje kan bijhouden.
Ja, dat kun je automatisch uploaden met runkeeper of strava of endomondo of zo! Volgens mij komt de nauwkeurigheid vaak niet van de app die je gebruikt, maar van het apparaat dat de GPS-metingen doet, al zijn er geloof ik ook nog wel verschillen soms als je tegelijkertijd Strava en Endomondo laat meten.
pi_161419370
quote:
19s.gif Op donderdag 14 april 2016 10:52 schreef RRuben het volgende:
net begonnen en loopt nu al over water -O-
  donderdag 14 april 2016 @ 11:46:59 #208
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_161419955
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 11:12 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Ja, dat kun je automatisch uploaden met runkeeper of strava of endomondo of zo! Volgens mij komt de nauwkeurigheid vaak niet van de app die je gebruikt, maar van het apparaat dat de GPS-metingen doet, al zijn er geloof ik ook nog wel verschillen soms als je tegelijkertijd Strava en Endomondo laat meten.
Oke thanks, weet ik genoeg :)

quote:
99s.gif Op donderdag 14 april 2016 11:18 schreef CaLeX het volgende:

[..]

net begonnen en loopt nu al over water -O-
Haters gonna hate :6
leef de leven
pi_161420319
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 06:31 schreef YUR het volgende:

[..]

Dat was het voor mij ook. Ook ik ben begonnen met Evy, en ook ik moest daarbij hele lessen opnieuw doen omdat ik ze niet trok.

Dus als ik het kan, kan iedereen het. Je moet het alleen willen en je moet er de tijd voor hebben, maar je moet die tijd vooral ook krijgen en maken :)
Is natuurlijk ook, maar je moet het ook nog maar even doen! Maar het is natuurlijk ook gewoon genieten...

quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 07:56 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Het is superlaagdrempelig, en het niveau loopt uiteen van zo'n 16 minuten op de 5km tot mensen die voor het eerst 5km lopen met een start2run cursus of zo. Zeker niet voor pro's! Je kan gewoon op dezelfde avond aankomen en inschrijven, het zijn in totaal 4 wedstrijdjes, 2x van de atletiekbaan in Overvecht, 2x vanaf Maarschalkerweerd. Je kan elke keer 5 of 10km doen en er is ook een klassement als je alle wedstrijden loopt. Het parcours heeft wel veel haakse bochten maar verder prima te doen!

[..]

Ah, leuk... Klinkt wel goed allemaal. Zag ze wel eens voorbij komen maar wist nooit wat ik ervan moest denken. Thanks voor de info :)
pi_161420368
quote:
19s.gif Op donderdag 14 april 2016 11:46 schreef RRuben het volgende:

[..]

Oke thanks, weet ik genoeg :)

[..]

Haters gonna hate :6
:*

Maar neem de adviezen hier wel serieus, hier ook een oud voetballer die wel even een HM ging doen na al meerdere 10 en 5 km wedstrijdjes. Belasting is toch heel anders, gelukkig had ik voldoende fysio in mijn aanvullende verzekering ^O^
pi_161420631
quote:
99s.gif Op donderdag 14 april 2016 12:06 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Maar neem de adviezen hier wel serieus, hier ook een oud voetballer die wel even een HM ging doen na al meerdere 10 en 5 km wedstrijdjes. Belasting is toch heel anders, gelukkig had ik voldoende fysio in mijn aanvullende verzekering ^O^
Inderdaad, maar ook qua inspanning is het compleet anders. Voetbal is meer interval en explosiever...

Ik als (zaal)voetballer en tennisser moest toch ook echt rustig opbouwen (learned it the hard way) en een jongen die veel lange afstanden liep was weer na 10 minuten stuk bij het (zaal)voetbal.

Niet te vergelijken...

Ik kijk tegenwoordig toch ook met een ander oog naar de statistieken bij voetbalwedstrijden (speler X heeft 9.87km gelopen deze wedstrijd... Anderhalf uur over 10km en dan ook nog 15min pauze tussendoor... dat is toch niet zo speciaal ;) )
  donderdag 14 april 2016 @ 12:36:58 #212
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_161421123
quote:
99s.gif Op donderdag 14 april 2016 12:06 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ja ik neem het zeker serieus, ik ga nu eerst dit jaar (deze zomer) 5k proberen en dan zie ik volgend jaar wel wat ik dan aankan.
leef de leven
pi_161421404
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 10:54 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je nou probeert te vertellen... :+

En het verschil tussen 20 en 21 voel je zeker!
pi_161421484
Zelfs bij een sprint over 100 m haal ik de 20 nog niet geloof ik :D
pi_161422234
Ik deed laatst een van mijn laatste 200tjes in de training in 37 seconden, dat is bijna 20km/u 8-) Maar dat is dus eigenlijk niet zo hard aangezien de topsprintsters ruim boven de 30km/u komen op die afstand.
pi_161422604
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 13:18 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik deed laatst een van mijn laatste 200tjes in de training in 37 seconden, dat is bijna 20km/u 8-) Maar dat is dus eigenlijk niet zo hard aangezien de topsprintsters ruim boven de 30km/u komen op die afstand.
Met subtiel verschil dat die dag in dag uit bezig zijn met het verbeteren van hun sprint en jij een baan er naast heb en meer een lange afstands loper bent :P
pi_161422694
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 13:30 schreef DavetheNL het volgende:

[..]

Met subtiel verschil dat die dag in dag uit bezig zijn met het verbeteren van hun sprint en jij een baan er naast heb en meer een lange afstands loper bent :P
Klopt! Maar ik denk dat jij 20km/u op een 100 meter ook wel haalt ;) Dan mag je er 18 seconden over doen.
pi_161422769
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 13:32 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Klopt! Maar ik denk dat jij 20km/u op een 100 meter ook wel haalt ;) Dan mag je er 18 seconden over doen.
Binnenkort eens testen :)
pi_161422945
Toen ik een snelle kilometer ging proberen zat ik er de eerste 400 meter boven, maar dan beginnen m'n ogen ook gewoon te tranen :')
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_161423183
Ik keek net dit. En toen dacht ik: ik ga als cadeau voor mijn promoveren vragen of mensen bijdragen aan een marathonreis naar Boston O+ Maarja droomdroom, eerst die dissertatie maar eens afmaken :P
pi_161424187
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 13:51 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik keek net dit. En toen dacht ik: ik ga als cadeau voor mijn promoveren vragen of mensen bijdragen aan een marathonreis naar Boston O+ Maarja droomdroom, eerst die dissertatie maar eens afmaken :P
Wat een zoetsappigsmerig Amerikaans filmpje. Maatje van me deed de BM eens en is onwijs enthousiast.

Ik ga voor de kustmarathon dit jaar. Ben nu al zenuwachtig.
  Redactie Sport donderdag 14 april 2016 @ 14:44:38 #222
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161424418
Slechte generale vandaag. Alsof ik ineens niet meer kon hardlopen. Nouja, we gaan het zien zondag :')

Overigens ga ik die 10 EM nog op mijn oude schoenen lopen, ik vind mijn nieuwe nog wat te wisselvallig. Het ene loopje zitten ze als gegoten en het andere loopje slapen mijn voeten tot 4km :{ Dat moet ik niet hebben zondag.
pi_161424860
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 14:44 schreef DeLuna het volgende:
Slechte generale vandaag. Alsof ik ineens niet meer kon hardlopen. Nouja, we gaan het zien zondag :')

Overigens ga ik die 10 EM nog op mijn oude schoenen lopen, ik vind mijn nieuwe nog wat te wisselvallig. Het ene loopje zitten ze als gegoten en het andere loopje slapen mijn voeten tot 4km :{ Dat moet ik niet hebben zondag.
Slapende voeten? Zitten ze te strak? Lijkt me niet zo fijn...
  Redactie Sport donderdag 14 april 2016 @ 15:13:58 #224
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161425024
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 15:05 schreef Ciscus het volgende:

[..]

Slapende voeten? Zitten ze te strak? Lijkt me niet zo fijn...
Ja ik heb geen idee. Veters al losser en strakker gehad maar daar lijkt het probleem niet te zitten. En omdat het zo onvoorspelbaar is ben ik ook nog niet terug naar de winkels geweest. Maandag liep ik zonder problemen gewoon 18,6km op die schoenen :')
  donderdag 14 april 2016 @ 15:39:51 #225
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_161425556
Hoelang nemen jullie normaal gesproken rust? Ik heb vanochtend een 5k gedaan en heb wel zin om morgenochtend weer te gaan. Kan wel als ik rustig aan doe ofniet?
leef de leven
pi_161425744
quote:
19s.gif Op donderdag 14 april 2016 15:39 schreef RRuben het volgende:
Hoelang nemen jullie normaal gesproken rust? Ik heb vanochtend een 5k gedaan en heb wel zin om morgenochtend weer te gaan. Kan wel als ik rustig aan doe ofniet?
Is per persoon verschillend natuurlijk
  donderdag 14 april 2016 @ 15:49:19 #227
442544 schoonmams
2 stuks fruit per dag
pi_161425807
quote:
Ligt er puur aan hoe diep je bent gegaan, hoeveel ervaring je al hebt, hoe lang je al aan het trainen bent, hoe je benen voelen enzovoort. Mijn ervaring leert dat je langer rust moet houden dan je zelf misschien zou willen.
pi_161426126
quote:
Om de dag, tenzij het een herstelloopje betreft. Dus als je een halfuurtje gaat dribbelen kan dat prima.
pi_161426149
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 15:13 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Ja ik heb geen idee. Veters al losser en strakker gehad maar daar lijkt het probleem niet te zitten. En omdat het zo onvoorspelbaar is ben ik ook nog niet terug naar de winkels geweest. Maandag liep ik zonder problemen gewoon 18,6km op die schoenen :')
Misschien je zolen?
pi_161426870
quote:
Afhankelijk van de intensiteit van de training, ik probeer meestal wel een dag er tussen te houden. Maar het komt weleens voor dat ik op dag 1 een rustig duurloopje doe en dag 2 een interval. (niet andersom)
pi_161427910
Nadeel van een groot evenement in België deze periode. Mag alleen een doorzichtig plastic tasje voor mijn spullen meenemen... Support wordt ook afgeraden tassen mee te nemen..
pi_161428014
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 17:33 schreef DavetheNL het volgende:
Nadeel van een groot evenement in België deze periode. Mag alleen een doorzichtig plastic tasje voor mijn spullen meenemen... Support wordt ook afgeraden tassen mee te nemen..
En hard wegrennen is ook verdacht...
pi_161428043
DeLuna, ik zou je schoenen terugbrengen als het nog kan.

Ik had ook een paar die de eerste keren lekker liepen, maar daarna ook voor klachten konden zorgen. Met name tijdens wedstrijden. Dan waren de eerste kilometers echt vervelend, daarna trok het weg. Dus als je geen goed gevoel hebt: terugbrengen!!
  donderdag 14 april 2016 @ 17:53:29 #234
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_161428169
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 09:23 schreef pijll het volgende:

[..]

Iedereen mag zelf weten hoe ze hun records tellen. Zelfs als ze het helemaal fout doen.
Leuke poging om te doen of je niet oordeelt. Helaas, niet zo goed gelukt.
  Redactie Sport donderdag 14 april 2016 @ 18:00:34 #235
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161428270
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 17:44 schreef steffelonio het volgende:
DeLuna, ik zou je schoenen terugbrengen als het nog kan.

Ik had ook een paar die de eerste keren lekker liepen, maar daarna ook voor klachten konden zorgen. Met name tijdens wedstrijden. Dan waren de eerste kilometers echt vervelend, daarna trok het weg. Dus als je geen goed gevoel hebt: terugbrengen!!
Hmmm. :{ Ik vind het zo stom, in de winkel zaten ze goed :')
pi_161428306
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 17:42 schreef steffelonio het volgende:

[..]

Ghehe
pi_161429300
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 18:00 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Hmmm. :{ Ik vind het zo stom, in de winkel zaten ze goed :')
Ik zou ook terug gaan. Schoenen moeten comfortabel zitten.
  donderdag 14 april 2016 @ 19:18:43 #238
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161429533
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 17:42 schreef steffelonio het volgende:

[..]

_O- :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_161429932
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 13:51 schreef La_Tramposa het volgende:
Ach die Amerikanen met hun gedweep met Meb, heb ik wel eens verteld over die keer dat ik hem keihard voorbij liep...? :P :D

Maar serieus, Boston die wil ik heel graag doen. Moet ik nog wel even minstens 18 min van mijn pr aflopen... ;(
pi_161430043
Rent iedereen hier om de dag? :o
pi_161430164
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 19:40 schreef wyccie het volgende:
Dat is mijn streven. Lukt niet altijd.
pi_161430205
Wat fanatiek. Vroeger liep men gewoon 2-3x per week.

Ik heb al 4 dagen niet gelopen. Vandaag voor het eerst zonder spierpijn de trap af, op hakken. :)
  Moderator donderdag 14 april 2016 @ 19:54:41 #243
155227 crew  Guppy
dus
pi_161430320
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:28 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

:+
  Moderator donderdag 14 april 2016 @ 20:27:44 #244
155227 crew  Guppy
dus
pi_161431086
quote:
Neuh. 3x per week is zat, en dat red ik momenteel al niet eens :')
pi_161431136
Wyccie loop 'maar' 2 keer per week nu. Ik 'kan' ook niet vaker, want ik heb zeker na 10km echt wel een paar dagen herstel nodig.

Bah, ik heb tijdens mijn loopje van afgelopen dinsdag een misstap gemaakt tijdens het omzeilen van een groepje mensen. Net met mijn voet op het randje van het asfalt en het gras terechtgekomen en ik heb er nu toch wel een beetje last van. :{
pi_161431385
quote:
Normaal twee tot drie keer per week. Nu mijn vriendin aan het helpen bij haar beginnende carrière als loopster iets vaker.
pi_161431465
Ik probeer ook 2x per week te lopen en soms nog een keer te fietsen.

Mijn TomTom horloge is binnen gekomen vandaag. Er kunnen 3 dingen op 1 scherm tegelijk. Welke hebben jullie tijdens wedstrijden aanstaan? Ik dacht aan current pace, duration en distance.
pi_161431498
Plastic doorzichtig tasje.....ik neem dan alleen eten en drinken en een schoon shirt mee denk ik naar Antwerpen...en op tijd erheen ! :Y
pi_161431974
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 20:41 schreef KolonelBroodje het volgende:
Mijn TomTom horloge is binnen gekomen vandaag. Er kunnen 3 dingen op 1 scherm tegelijk. Welke hebben jullie tijdens wedstrijden aanstaan? Ik dacht aan current pace, duration en distance.
Ik heb de tijd (gewoon echt hoe laat het is) rechtsonder. Geen idee wat linksonder staat.
Verder kun je tijdens het lopen gewoon met pijl omhoog/omlaag wisselen tussen de verschillende data. Ik switch meestal tussen hartslag en tempo, maar misschien moet ik de instelling eens veranderen zodat het in een oogopslag te zien is. :D
pi_161433410
Ik heb links mijn hartslag, rechts mijn actuele tempo staan en in het groot staat er hoelang ik ren. En idd wat wyccie zegt,je kunt tijdens het rennen ook switchen. Het is maar net wat je wilt ;)
pi_161433744
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 20:42 schreef thelaudprince het volgende:
Plastic doorzichtig tasje.....ik neem dan alleen eten en drinken en een schoon shirt mee denk ik naar Antwerpen...en op tijd erheen ! :Y
Hier ook. Laat andere kleding wel in de auto. En waardevolle spullen aan mijn vriendin geven.
pi_161433900
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 19:35 schreef Guard het volgende:

[..]

Ach die Amerikanen met hun gedweep met Meb, heb ik wel eens verteld over die keer dat ik hem keihard voorbij liep...? :P :D

Maar serieus, Boston die wil ik heel graag doen. Moet ik nog wel even minstens 18 min van mijn pr aflopen... ;(
Dat kun jij! Elkaar naar onder de 3.10 pacen in Eindhoven? ;)

Verder weer een baantraininkje gedaan vanavond, fysiek voelde alles prima maar ik had een beetje weinig zin/concentratie. Tot ik toe was aan het uitlopen, dat deed ik op blote voeten en dat voelde zo heerlijk! Mijn kuiten zijn weer helemaal ontspannen nu..
pi_161433937
quote:

linksboven: hartslag, rechtsboven: afgelegde afstand
Onder: Tempo min/km (af en toe scroll ik hier naar avg pace)
pi_161434044
quote:

Totaal verstreken tijd lijkt me ook wel belangrijk tijdens een wedstrijd! En ik zou lap pace doen ipv current pace..
pi_161434135
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 21:55 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Dat kun jij! Elkaar naar onder de 3.10 pacen in Eindhoven? ;)

Verder weer een baantraininkje gedaan vanavond, fysiek voelde alles prima maar ik had een beetje weinig zin/concentratie. Tot ik toe was aan het uitlopen, dat deed ik op blote voeten en dat voelde zo heerlijk! Mijn kuiten zijn weer helemaal ontspannen nu..
Ik wacht even met mijn volgende M plannen tot na ik door de Alpen ben wezen banjeren.
Realiseerde me pas geleden dat ik eigenlijk sinds maart 2014 met marathon training bezig ben :o

Maar als er een najaarsmarathon komt dan is het zeer waarschijnlijk Eindhoven.
pi_161434530
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 21:59 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Totaal verstreken tijd lijkt me ook wel belangrijk tijdens een wedstrijd! En ik zou lap pace doen ipv current pace..
Dat is toch duration ;).

Maar inderdaad Lap pace ipv Current, dat is na 100m in een ronde (waarschijnlijk 1km) toch het meest nauwkeurig.
pi_161434725
Vanavond zomaar ineens mijn vorm hervonden, hoop ik althans! O+

Deed gewoon een leuk duurloopje maar moest 5 strides doen tussendoor. Maar de 1e 8km gingen in 4'21/km met een gemiddelde hartslag van 142. Terwijl dat de laatste tijd juist meer richting de 160 ging 8)7 . Het voelde ook gewoon echt lekker!
Daarna de 5 strides gedaan en ging mijn hartslag wat omhoog, maar dat is niet heel gek. Het zakte wel weer tot onder de 150, maar veel lager niet. Totaal 12km met 4'18/km en 146 hartslag, hopen dat het nu zo blijft. Sinds marathon Spijkenisse niet meer zo fijn gelopen denk ik. :)

Morgen misschien maar even nog een keer 6x1000 proberen. Kijken hoe dat gaat, krijg in ieder geval weer wat meer vertrouwen voor de Koning van Spanjetrail.
pi_161439207
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 19:48 schreef wyccie het volgende:
Wat fanatiek. Vroeger liep men gewoon 2-3x per week.

Ik heb al 4 dagen niet gelopen. Vandaag voor het eerst zonder spierpijn de trap af, op hakken. :)
Duh, je hebt een marathon gelopen 😝 we verwachten niet dat je dan meteen weer om de dag loopt ;)
pi_161439284
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 22:26 schreef Jero_nimo het volgende:
Vanavond zomaar ineens mijn vorm hervonden, hoop ik althans! O+

Deed gewoon een leuk duurloopje maar moest 5 strides doen tussendoor. Maar de 1e 8km gingen in 4'21/km met een gemiddelde hartslag van 142. Terwijl dat de laatste tijd juist meer richting de 160 ging 8)7 . Het voelde ook gewoon echt lekker!
Daarna de 5 strides gedaan en ging mijn hartslag wat omhoog, maar dat is niet heel gek. Het zakte wel weer tot onder de 150, maar veel lager niet. Totaal 12km met 4'18/km en 146 hartslag, hopen dat het nu zo blijft. Sinds marathon Spijkenisse niet meer zo fijn gelopen denk ik. :)

Morgen misschien maar even nog een keer 6x1000 proberen. Kijken hoe dat gaat, krijg in ieder geval weer wat meer vertrouwen voor de Koning van Spanjetrail.
Klinkt goed! Wat zijn strides alleen?
  vrijdag 15 april 2016 @ 08:30:23 #260
236410 MaleDuck
pi_161439642
:'( Hier weer een 'ik kan niet lopen, maar wil het wel dip' :'(
Kreeg via de mail een uitnodiging voor een hardloopwedstrijd...
Maar de overbelasting wil maar niet verdwijnen uit mn benen. Komende dinsdag weer fysio, maar als zij geen duidelijk plan heeft, maar weer eens bij de osteopaat buurten...
pi_161439723
das balen MD! Hoop voor je dat de oplossing snel gevonden wordt.
  vrijdag 15 april 2016 @ 08:48:34 #262
124676 RobertoCarlos
pi_161439769
quote:

Ik zou iig de gemiddelde pace nemen. De TT is vrij langzaam met het laten zien van de current pace. Ik loop met de gem. pace in het groot.
pi_161439924
Wedstrijdspanning begint langzaam op te bouwen, doorkomst tijden en tempo's en zo aan het kijken.
Spannond :P
  vrijdag 15 april 2016 @ 09:23:49 #264
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_161440123
Ik ben aan t overwegen om me in te schrijven voor Maastrichts Mooiste, maar heb geen idee of ik tegen die tijd al 5km loop. En ik lijk nergens te kunnen vinden tot wanneer ik me in kan schrijven.. Iemand enig idee hoever vantevoren normaal de inschrijvingen sluiten bij dat soort evenementen?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_161440138
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:23 schreef MutedFaith het volgende:
Ik ben aan t overwegen om me in te schrijven voor Maastrichts Mooiste, maar heb geen idee of ik tegen die tijd al 5km loop. En ik lijk nergens te kunnen vinden tot wanneer ik me in kan schrijven.. Iemand enig idee hoever vantevoren normaal de inschrijvingen sluiten bij dat soort evenementen?
Meestal een week of 2 weken van tevoren maar het kan eerder vol zijn. Maar dat red je wel in 2 maanden! Je loopt nu toch ook al wel een tijdje?
  vrijdag 15 april 2016 @ 09:26:08 #266
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_161440147
Dit weekend voor het eerst weer eens een echt "ultra trainings" weekend......morgen 15km en zondag 35km, gear it up :D
  vrijdag 15 april 2016 @ 09:27:40 #267
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_161440168
Ik loop al wel een tijdje, maar merk pas sinds deze week dat er ook wat vooruitgang in de afstand zit.

Ik ga 't opbouwschema eens langs de agenda leggen en kijken of t een beetje past.En anders zoek ik wel een andere loop deze zomer..
pi_161440355
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:27 schreef MutedFaith het volgende:
Ik loop al wel een tijdje, maar merk pas sinds deze week dat er ook wat vooruitgang in de afstand zit.

Ik ga 't opbouwschema eens langs de agenda leggen en kijken of t een beetje past.En anders zoek ik wel een andere loop deze zomer..
Als je door blijft trainen red je dat zeker wel. Wel handig om meer te kijken naar het uitlopen dan op tijd fixeren.
pi_161440625
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 07:28 schreef DavetheNL het volgende:

[..]

Klinkt goed! Wat zijn strides alleen?
Korte versnellingen over 100meter, waarbij je steeds sneller loopt. Dat dan 5x achter elkaar met wat rust ertussen. Om de soepelheid erin te houden ;).
pi_161440813
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:57 schreef Jero_nimo het volgende:

[..]

Korte versnellingen over 100meter, waarbij je steeds sneller loopt. Dat dan 5x achter elkaar met wat rust ertussen. Om de soepelheid erin te houden ;).
Klinkt als een lekker pittige uitdaging in de training. Goede om mee te nemen. Ga morgen mijn trainingsprogramma voor de komende maanden in elkaar zetten.
pi_161441107
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:27 schreef MutedFaith het volgende:

Opbouwen van 0 naar 5km duurt vaak 10 weken. Dus gewoon inschrijven, dat is meteen goede motivatie om door te zetten. Was bij mij wel zo. Eerste 5km ook na 10 weken gelopen. Geeft echt een boost om dan te merken dat je al zo ver bent gekomen. En Maastrichts mooiste lijkt me een hendig sjiek loopje.
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:37:39 #272
236410 MaleDuck
pi_161442332
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 08:41 schreef steffelonio het volgende:
das balen MD! Hoop voor je dat de oplossing snel gevonden wordt.
Thanks, ik ook, ben het wel een beetje zat...

Anyways, ik zag op de FB van Prorun dit voorbij komen: Gezond eten met Karen
Ik dacht is Quoi nu ook al culinair aan het bloggen :+
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:40:48 #273
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_161442402
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:41 schreef DavetheNL het volgende:

[..]

Als je door blijft trainen red je dat zeker wel. Wel handig om meer te kijken naar het uitlopen dan op tijd fixeren.
Dat was dan sowieso de bedoeling. Tijd komt nog wel een keer, voor nu zou ik er al tevreden mee zijn als ik m gewoon in een redelijk constant tempo uit kan lopen.
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:41:24 #274
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_161442411
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:29 schreef steffelonio het volgende:

[..]

Opbouwen van 0 naar 5km duurt vaak 10 weken. Dus gewoon inschrijven, dat is meteen goede motivatie om door te zetten. Was bij mij wel zo. Eerste 5km ook na 10 weken gelopen. Geeft echt een boost om dan te merken dat je al zo ver bent gekomen. En Maastrichts mooiste lijkt me een hendig sjiek loopje.
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:56:09 #275
3878 Vork
Manisch creatief
pi_161442674
Ik zit een paar dagen in Groningen (stad, centrum). Morgenochtend wil ik een rondje hardlopen. Ik kan natuurlijk gewoon door de stad hollen en de mensen zien ontwaken en ontbrakken, maar heeft iemand nog leuke tips qua route of richting?
pi_161442852
Okay, Garmin heeft geen losse passantjes voor de 210. Maar gelukkig kan ik wel voor 100 euro het toestel laten vervangen... :{

Nu heb ik een alternatief plan: ik heb een verleng-bandje gevonden voor de 610, die kost 8 euro ofzo. Als die qua afmeting hetzelfde is kan ik daar dan gewoon het passantje afhalen.

Heeft iemand toevallig een 610, en hoe breed is het bandje? Die van de 210 is 24mm.
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_161443085
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:56 schreef Vork het volgende:
Ik zit een paar dagen in Groningen (stad, centrum). Morgenochtend wil ik een rondje hardlopen. Ik kan natuurlijk gewoon door de stad hollen en de mensen zien ontwaken en ontbrakken, maar heeft iemand nog leuke tips qua route of richting?
Ik zou denk ik voor zoiets gaan, dan heb je een rondje langs de Grote Markt, Vismarkt, Groninger Museum, Station, Stadspark en Noorderplantsoen. Ik weet niet precies hoe het zit met stoplichten op deze route.

:

Ik woon alleen niet in Groningen maar ben er wel een paar keer per week, dus misschien dat iemand iets beters weet.
  Moderator vrijdag 15 april 2016 @ 12:21:24 #278
155227 crew  Guppy
dus
pi_161443131
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:06 schreef Cynic het volgende:
Okay, Garmin heeft geen losse passantjes voor de 210. Maar gelukkig kan ik wel voor 100 euro het toestel laten vervangen... :{

Nu heb ik een alternatief plan: ik heb een verleng-bandje gevonden voor de 610, die kost 8 euro ofzo. Als die qua afmeting hetzelfde is kan ik daar dan gewoon het passantje afhalen.

Heeft iemand toevallig een 610, en hoe breed is het bandje? Die van de 210 is 24mm.
Als niemand me voor is, kan ik vanavond wel even meten voor je?
pi_161443316
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:56 schreef Vork het volgende:
https://www.endomondo.com/users/11367364/workouts/229463081
Ik heb dit rondje een keer gedaan, was wel mooi!
pi_161443319
Top begin van de reis naar Hamburg, aanrijding met persoon, geen treinen tussen Den Bosch en Utrecht. Gelukkig een lift naar Schiphol kunnen regelen
pi_161443489
Succes in Hamburg !!!
pi_161443515
Ugh, slechte generale dan maar?

Succes!
  vrijdag 15 april 2016 @ 12:46:47 #283
3878 Vork
Manisch creatief
pi_161443650
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:19 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik zou denk ik voor zoiets gaan, dan heb je een rondje langs de Grote Markt, Vismarkt, Groninger Museum, Station, Stadspark en Noorderplantsoen. Ik weet niet precies hoe het zit met stoplichten op deze route.

: [ afbeelding ]

Ik woon alleen niet in Groningen maar ben er wel een paar keer per week, dus misschien dat iemand iets beters weet.
Bedankt. Zoiets zal het wel worden denk ik. Die andere route is ook wel mooi, maar te ver weg van waar ik zit.
pi_161443872
Succes in Hamburg Guard!
pi_161443884
Groningen is best leuk volgens mij, ben er nog maar 2x geweest maar wat ik ervan heb gezien beviel me wel
  Redactie Sport vrijdag 15 april 2016 @ 12:59:08 #286
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161443905
Succes Guard! ^O^
pi_161444002
Groningen is inderdaad leuk, ik heb er mijn studententijd deels doorgebracht.
Ik liep ook regelmatig bij het Paterwoldsemeer, mooie omgeving.
pi_161444149
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 13:03 schreef McTwente het volgende:
Groningen is inderdaad leuk, ik heb er mijn studententijd deels doorgebracht.
Ik liep ook regelmatig bij het Paterwoldsemeer, mooie omgeving.
Een keer naar een concert geweest en daarna nog de stad in gegaan en laatste keer ergens wat wezen eten en naar het Groninger Museum gegaan.
  vrijdag 15 april 2016 @ 13:12:53 #289
3878 Vork
Manisch creatief
pi_161444182
Is ook een leuke stad, ben er ook wel vaker geweest, maar nog nooit al rennend.
  vrijdag 15 april 2016 @ 13:39:31 #290
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161444679
Good luck in Hamburg Guard, break a leg! :P
pi_161444995
Succes Guard! Hopelijk een teken dat je nu al het slechte al gehad hebt.
  vrijdag 15 april 2016 @ 14:07:24 #292
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_161445237
F means you're fucked
pi_161445320
Ik heb na de marathon van Rotterdam hartstikke veel zin in de volgende (de 3e wordt het). Hopelijk dat ik in mijn volgende eens een tijd onder de 4:00:00 kan lopen (3 keer is scheepsrecht?).

Nu lijkt het me gaaf om een marathon buiten NL te lopen, en om dan een mooie uit te zoeken waar een stedentripje van gemaakt kan worden. Als in een lang weekend weg (woensdag/donderdag avond weg, maandag ochtend terug). Nu zat ik zelf te denken aan de marathons in Stockholm (juni), Helsinki (augustus), Oslo, Vilnius en Talinn (september) en Frankfurt (oktober), om er zo maar een paar te noemen. De reden dat ik deze noem is dat ik nog nooit in die steden ben geweest.

Maar mijn vraag aan jullie, is dit een goed plan? Heeft iemand eerder een marathon buiten NL gedaan in de vorm van een 'stedentrip'. Hoe beviel dit?
  vrijdag 15 april 2016 @ 14:18:20 #294
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_161445478
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 14:11 schreef Doncamatic het volgende:
Ik heb na de marathon van Rotterdam hartstikke veel zin in de volgende (de 3e wordt het). Hopelijk dat ik in mijn volgende eens een tijd onder de 4:00:00 kan lopen (3 keer is scheepsrecht?).

Nu lijkt het me gaaf om een marathon buiten NL te lopen, en om dan een mooie uit te zoeken waar een stedentripje van gemaakt kan worden. Als in een lang weekend weg (woensdag/donderdag avond weg, maandag ochtend terug). Nu zat ik zelf te denken aan de marathons in Stockholm (juni), Helsinki (augustus), Oslo, Vilnius en Talinn (september) en Frankfurt (oktober), om er zo maar een paar te noemen. De reden dat ik deze noem is dat ik nog nooit in die steden ben geweest.

Maar mijn vraag aan jullie, is dit een goed plan? Heeft iemand eerder een marathon buiten NL gedaan in de vorm van een 'stedentrip'. Hoe beviel dit?
Waarom zou het geen goed plan zijn?

Het zou zelfs zonde zijn om geen leuke trip een een stadsmarathon heen te bouwen.
F means you're fucked
pi_161445528
Ja zeker een tof plan! Volgens mij staan Vilnius en Frankfurt wel bekend als snelle marathons en de rest wat minder, dus misschien even kijken wat je belangrijker vindt, onder de 4 uur lopen of een bepaalde stad of een marathon met veel mooie uitzichten etc.?
pi_161445564
Met hele marathons geen ervaring. We gaan wel 1 of 2 keer per jaar naar een HM in een mooie stad buiten NL. Kiezen er dan altijd voor om op zaterdag heen te gaan als de run op zondag is en dan nog een paar dagen blijven. Dan hoeven we ook geen rekening te houden met dat er na een paar dagen nog gelopen moet worden.

Morgen vliegen we naar Budapest, zondag lopen *O*
Je kunt de zee niet oversteken door alleen naar het water te staren.
  Redactie Sport vrijdag 15 april 2016 @ 14:48:52 #297
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_161446145
Als eerste buitenlandse marathon zou ik voor Valencia gaan _O_
pi_161446208
Guard, succes!
En maariinda, ook veel plezier in budapest. Heb er ooit een school week gehad.
pi_161447405
Prima combi, maar hou rekening met je wandelplannen :P

Komt nu trouwens op facebook ook die hellas zomercup pagina voorbij... Zie dat volgende week al de eerste is! Is nog om de hoek ook, misschien dan toch gewoon maar eens die 5km proberen daar :)
pi_161448139
Guard, succes in Hamburg!

En Voccar en McTwente: begint het bij jullie ook al te kriebelen?

[ Bericht 0% gewijzigd door indepoeier op 15-04-2016 16:34:48 ]
  vrijdag 15 april 2016 @ 16:52:48 #301
442544 schoonmams
2 stuks fruit per dag
pi_161448664
Ik weet dat er al talloze vragen over zijn gekomen, maar toch durf ik het nog een keer te vragen. Ik ben op zoek naar een horloge/garmin-achtige unit die mijn hartslag, afstand en tijd bijhoudt. Ik heb een budget van rond de 100 euro in gedachten. Welke systemen raden jullie mij in die marge aan? En waar moet ik op letten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')