Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.quote:Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.
De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.
Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.
Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.quote:Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.
Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.
Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.
In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.quote:Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.
Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Oh, dat wist ik niet. Goed om te weten.quote:Op zondag 10 april 2016 18:18 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
NPO is zwaar belabberd inderdaad maar je kunt ook via internet kijken via de tweede kamer zelf.
Dat is een klein onderdeel van de prijs die je betaalt voor de EU, iets om over na te denken wanneer je weer de kans krijgt om voor een EU-sceptische partij of een EU-sceptisch referendum te stemmen.quote:Op zondag 10 april 2016 14:03 schreef BarryOSeven het volgende:
Geld naar Griekenland is gewoon volledig foetsie. En niemand die er over nadenkt dat je voor die actie straks 3 jaar langer mag doorwerken.
Waar baseer je dat op?quote:Op zondag 10 april 2016 18:22 schreef hhh38 het volgende:
Ik krijg steeds meer het idee dat de Nee-stemmers WILLEN dat de uitslag genegeerd wordt, zodat ze lekker kunnen blijven zeiken op de politiek.
In Eindhoven (de vijfde grootste stad van Nederland op basis van het aantal inwoners) zit de SP in de coalitie, de VVD (gedeeld eerste of tweede) werd buitengesloten.quote:Op zondag 10 april 2016 18:24 schreef 99.999 het volgende:
Sorry Bram, partijen als SP en PVV zijn ook vaak gewoon tegen om zich af te kunnen zetten tegen de regering. Het zijn ook niet voor niets clubs die praktisch gezien tot eeuwige oppositiepartijen.
Daar lijkt het hier in elk geval wel sterk op. Ze geven immers ook vaak aan dat het ze helemaal niet inhoudelijk om het verdrag gaat. Wellicht is het voor hen een soort van motie van wantrouwen via de stembus.quote:Op zondag 10 april 2016 18:22 schreef hhh38 het volgende:
Ik krijg steeds meer het idee dat de Nee-stemmers WILLEN dat de uitslag genegeerd wordt, zodat ze lekker kunnen blijven zeiken op de politiek.
En in meer dan 20 jaar tweede kamer hebben ze amper iets voor elkaar gekregen. Ze rennen dan altijd hard weg als iets op het nemen van verantwoordelijkheid gaat lijken.quote:Op zondag 10 april 2016 18:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In Eindhoven zit de SP gewoon in de coalitie, de VVD (gedeeld eerste of tweede) werd buitengesloten.
Nee hoor maar we verwachten het wel, de geschiedenis heeft zichzelf tot nu toe goed herhaald (EU-grondwetreferendum en heel die aanloop daarnaar toe).quote:Op zondag 10 april 2016 18:22 schreef hhh38 het volgende:
Welke winst haal je dan? En wat is de prijs die Nederland hiervoor van jou mag betalen? Immers, dit zal een stevige diplomatieke prijs hebben.quote:Op zondag 10 april 2016 18:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee hoor maar we verwachten het wel.
In beide gevallen winnen de nee-stemmers. Doe er iets mee en we winnen, negeer het en we winnen ook.
Het steeds herhalen van die verwachting, met vervolgens een sneer naar Rutte, het kabinet of het hele parlement. Geldt niet voor iedereen natuurlijk, maar ik bespeur wel zo'n sentiment.quote:
Een knappe manier van negeren dat de SP in de vijfde grootste stad van Nederland meeregeert. Als je dat in een grote stad kan dan kan je dat landelijk ook, als je een keer niet wordt buitengesloten. Eveneens kan je landelijk ook de VVD buitensluiten als je dat in de vijfde grootste stad van Nederland kan. Laten we hopen dat goed voorbeeld goed doet volgen.quote:Op zondag 10 april 2016 18:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En in meer dan 20 jaar tweede kamer hebben ze amper iets voor elkaar gekregen. Ze rennen dan altijd hard weg als iets op het nemen van verantwoordelijkheid gaat lijken.
De griekse crisis 1 op 1 linken met een hogere aow leeftijd is idd een staaltje propaganda waar je goed over moet nadenken om er niet in te tuinen.quote:Op zondag 10 april 2016 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is een klein onderdeel van de prijs die je betaalt voor de EU, iets om over na te denken wanneer je weer de kans krijgt om voor een EU-sceptische partij of een EU-sceptisch referendum te stemmen.
De SP sluit zichzelf buiten door hard gillend weg te rennen als ze gevraagd worden verantwoordelijkheid te nemen...quote:Op zondag 10 april 2016 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een knappe manier van negeren dat de SP in de vijfde grootste stad van Nederland meeregeert. Als je dat in een grote stad kan dan kan je dat landelijk ook, als je een keer niet wordt buitengesloten. Eveneens kan je landelijk ook de VVD buitensluiten als je dat in de vijfde grootste stad van Nederland kan. Laten we hopen dat goed voorbeeld goed doet volgen.
Zorg dan in ieder geval dat je verhaal klopt. VVD is de vierde partij in Eindhoven...quote:Op zondag 10 april 2016 18:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In Eindhoven (de vijfde grootste stad van Nederland op basis van het aantal inwoners) zit de SP in de coalitie, de VVD (gedeeld eerste of tweede) werd buitengesloten.
quote:Op zondag 10 april 2016 18:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De SP sluit zichzelf buiten door hard gillend weg te rennen als ze gevraagd worden verantwoordelijkheid te nemen...
quote:Op zondag 10 april 2016 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een knappe manier van negeren dat de SP in de vijfde grootste stad van Nederland meeregeert. Als je dat in een grote stad kan dan kan je dat landelijk ook, als je een keer niet wordt buitengesloten. Eveneens kan je landelijk ook de VVD buitensluiten als je dat in de vijfde grootste stad van Nederland kan. Laten we hopen dat goed voorbeeld goed doet volgen.
Als je wilt regeren, dan moet je ook durven compromissen te sluiten... Als je dat weigert en overal anderen de schuld van geeft, dan zit regeren er gewoon niet zo in. Maar wellicht zit een keer een mooie SP-PVV coalitie er wel in. Zit immers toch steeds meer overlap tussen die clubs.quote:Op zondag 10 april 2016 18:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bovendien ben jij blijkbaar alweer vergeten dat de SP de laatste keer dat het mee had moeten regeren op basis van de verkiezingsuitslag werd buitengesloten, de partij wou maar al te graag meeregeren. Maar ja, je moet niet verwachten dat de SP haar handtekening zet onder neoliberaal beleid, dat kan natuurlijk niet, dat begrijp jij toch wel?
Rutte geeft vaak ook dubbele boodschappen. Journalisten stelden niet voor niets zeer scherpe vragen bij zijn laatste persconferentie over wat hij met de uitslag gaat doen. Pechtold die het ineens heeft over 'de overgrote meerderheid van degenen die hebben gestemd'. Die toevoeging is best opmerkelijk.quote:Op zondag 10 april 2016 18:29 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Het steeds herhalen van die verwachting, met vervolgens een sneer naar Rutte, het kabinet of het hele parlement. Geldt niet voor iedereen natuurlijk, maar ik bespeur wel zo'n sentiment.
Het Nee wordt in de kamer toch gewoon vertegenwoordigd door clubjes als SP, PVV en PvdD?quote:Op zondag 10 april 2016 18:33 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Rutte geeft vaak ook dubbele boodschappen. Journalisten stelden niet voor niets zeer scherpe vragen bij zijn laatste persconferentie over wat hij met de uitslag gaat doen. Pechtold die het ineens heeft over 'de overgrote meerderheid van degenen die hebben gestemd'. Die toevoeging is best opmerkelijk.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar het debat. Ik heb er geen vertrouwen in dat de overduidelijke 'NEE' straks in het debat vertegenwoordigd zal zijn. Maar we zullen zien.
Ik was in de war met een andere uitslag, de VVD deed het de laatste gemeenteraadsverkiezingen inderdaad slecht (6 zetels, 10 voor de grootste als ik me niet vergis). Ik kan niet direct een tabel vinden maar ik neem het even van je aan dat jij correct hebt gekeken. Het punt staat dan nog overeind dat de VVD is buitengesloten aangezien de coalitie uit 4 partijen bestaat: PvdA, D66, Groenlinks en de SP. Een voorbeeld voor het land als je het mij vraagt.quote:Op zondag 10 april 2016 18:31 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Zorg dan in ieder geval dat je verhaal klopt. VVD is de vierde partij in Eindhoven...
Als je zo denkt kun je democratie wel opdoeken. Aan alle spelregels van dit raadgevend referendum is voldaan. Dan zal de tweede kamer iets met die uitslag moeten doen, zeker omdat het een door de politiek gecreeerd instrument is dat aan de burgers is gegeven.quote:Op zondag 10 april 2016 18:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het Nee wordt in de kamer toch gewoon vertegenwoordigd door clubjes als SP, PVV en PvdD?
En met de hakken over de sloot van de opkomstdrempel is natuurlijk niet overdreven overduidelijk. Als percentage een bescheiden groep van de kiesgerechtigden kan wel proberen de kamer hun wil op te leggen maar het moet ook wel praktisch haalbaar zijn natuurlijk. Is het toch nooit tevreden kunnen stellen van die groep de prijs die we moeten betalen waard?
Daar twitterde Forum voor Democratie net nog over. :pquote:Op zondag 10 april 2016 14:03 schreef BarryOSeven het volgende:
Geld naar Griekenland is gewoon volledig foetsie. En niemand die er over nadenkt dat je voor die actie straks 3 jaar langer mag doorwerken.
quote:Nederlandse staatsschuld loopt op van 250 naar 466 miljard, in 9 jaar a.g.v. miljarden steun aan Zuid-Europa/Euro. http://www.rtlz.nl/algeme(...)r-466-miljard-9-jaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |