abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161281028
Aangezien het referendum nu voorbij is wordt het hoog tijd dat de OP wat wordt geactualiseerd. De motieven om voor en tegen te stemmen waren heel erg belangrijk maar nu de uitslag op tafel ligt is dat niet meer zo interessant voor de OP.
First things first. Hier de uitslag volgens onze staatsomroep: http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Een opkomstpercentage van 32% en een duidelijke nee (61 vs. 38).

De actuele stand van zaken: Spong onderzoekt of dat een rechtszaak kan worden aangespannen tegen de initiatiefnemers van het referendum, dit maakte hij bekend in de uitzending van 7 april van het televisieprogramma Pauw.
quote:
Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.

De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.

Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.

Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.

In dezelfde uitzending noemde Pauw een interessant feitje: bij een peiling van Ipsos (Frans pollbedrijf) gaven de meeste mensen die niet gingen stemmen aan dat ze niet gingen stemmen omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de politiek iets doet met de uitslag.

Als het aan de aanvragers van dit referenda ligt dan komen er snel nieuwe referenda:
quote:
Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.

Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.

Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.

In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.

quote:
Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.

Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.

[ Bericht 42% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-04-2016 16:19:41 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:47:03 #2
192592 SureD1
------------------------------
pi_161281065
@ straatcommando... dat had ik dan gemist, excusez moi! :+
pi_161281074
Plasterk zet vraagtekens bij subsidies referendum

http://nos.nl/artikel/209(...)dies-referendum.html
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:51:27 #4
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161281164
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:43 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je mag een oproepen tot een referendum met genoeg stemmen. Dat heeft men gedaan, De 'tegenpartij' kreeg genoeg kansen zich te verdedigen. Dat heeft men duidelijk niet gedaan.
En hier mogen we discussiëren over het referendum an sich, zonder dat we daarbij de uitslag in twijfel trekken of daarvan beschuldigd worden. Ongeacht of de uitslag bij je mening past of niet lijkt me namelijk best wat aan te merken op de huidige vorm. Iets wat ik inderdaad ook al vóór het referendum begon deed.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161281178
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:47 schreef Infection het volgende:

Toegevoegd aan de openingsreactie.
#NoDAPL
pi_161281182
@Jaroon

Overigeen zijn ook tegen-stemmers thuis gebleven hoor. Bij de vraag naar redenen om thuis te blijven, gaf het grootste deel aan "dat er toch niks met hun stem gedaan wordt".
pi_161281201
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:47 schreef Infection het volgende:

Waar komt het ander terecht voor een deel? Laten we ons niet zo druk maken over een referendum. Wat doe je ermee? Dat kan ik je zo uitleggen. We gaan dit naast ons neerleggen met het Pardon van Rutte. Hij kan geen kant op. De deal is er.
pi_161281219
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:52 schreef Physsic het volgende:

Overigeen zijn ook tegen-stemmers thuis gebleven hoor.
Ja, en aangezien mensen met een hoger inkomen veel meer pro-EU zijn (feit) terwijl mensen met een lager inkomen veel minder stemmen (feit, totdat het water aan hun lippen staat en dan uiten ze het ook op andere manieren) mag je rustig speculeren dat het aandeel tegen-stemmers onder de thuisblijvers aanzienlijk groter is. Kortom, de meerderheid van het volk is tegen het AV of heeft tegen de EU gestemd. Deal with it wanneer je een EU-fiel bent.
#NoDAPL
pi_161281222
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:52 schreef Physsic het volgende:
@Jaroon

Overigeen zijn ook tegen-stemmers thuis gebleven hoor. Bij de vraag naar redenen om thuis te blijven, gaf het grootste deel aan "dat er toch niks met hun stem gedaan wordt".
Dat is de reden meestal. Ik hoor daar niet bij.
pi_161281243
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:53 schreef Jaroon het volgende:
Waar komt het ander terecht voor een deel?
Als jij het artikel zou lezen dan zou jij het antwoord krijgen. Sorry, het staat er letterlijk in.
#NoDAPL
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:55:45 #11
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161281259
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, en aangezien mensen met een hoger inkomen veel meer pro-EU zijn (feit) terwijl mensen met een lager inkomen veel minder stemmen (feit, totdat het water aan hun lippen staat en dan uiten ze het ook op andere manieren) mag je rustig speculeren dat het aandeel tegen-stemmers onder de thuisblijvers aanzienlijk groter is. Kortom, de meerderheid van het volk is tegen het AV of heeft tegen de EU gestemd. Deal with it wanneer je een EU-fiel bent.
Dit heet duiding tegenwoordig?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:56:34 #12
192592 SureD1
pi_161281272
quote:

[..]

wat krijgen we nu? thuisblijvers hadden toch geen recht van spreken Bram, of alleen als ze tegen zijn dan wel?

ik vind het wel tekenend hoe krampachtig mensen die hier hun "nee" stem verdedigen de wereld indelen in zwart en wit... typisch
pi_161281279
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als jij het artikel zou lezen dan zou jij het antwoord krijgen. Sorry, het staat er letterlijk in.
Leg uit.
pi_161281287
Heb wel zojuist mijn steun gegeven aan een referendum over TTIP. Dat lijkt me een stuk belangrijker.
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:57:21 #15
192592 SureD1
pi_161281293
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:55 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dit heet duiding tegenwoordig?
Dit is Baudet-intellectualisme... ik vind dat we het tot stroming moeten verheffen ;)
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:57:45 #16
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161281302
quote:

[..]

Ja, en aangezien mensen met een hoger inkomen veel meer pro-EU zijn (feit) terwijl mensen met een lager inkomen veel minder stemmen (feit, totdat het water aan hun lippen staat en dan uiten ze het ook op andere manieren) mag je rustig speculeren dat het aandeel tegen-stemmers onder de thuisblijvers aanzienlijk groter is. Kortom, de meerderheid van het volk is tegen het AV of heeft tegen de EU gestemd.
Ah, dus 'voor' stemmers of mensen die tegen het referendum zijn mogen geen uitspraken doen over meningen van thuisblijvers, maar 'tegen 'stemmers mogen dat wel? Je kunt niet eens zeker weten of iedere 'tegen' stem een stem 'tegen de EU' was.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161281305
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:56 schreef SureD1 het volgende:

[..]

wat krijgen we nu? thuisblijvers hadden toch geen recht van spreken Bram, of alleen als ze tegen zijn dan wel?

ik vind het wel tekenend hoe krampachtig mensen die hier hun "nee" stem verdedigen de wereld indelen in zwart en wit... typisch
Onder het mom: vrijheid van meningsuiting. Behalve als er iets tegen ons gezegd wordt. Dan is het demonisering.

Het zal de tijdsgeest zijn vermoed ik.
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:57:57 #18
192592 SureD1
pi_161281306
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:56 schreef Toefjes het volgende:
Heb wel zojuist mijn steun gegeven aan een referendum over TTIP. Dat lijkt me een stuk belangrijker.
En dit! Dat gaat echt ergens over. We zouden als Fok! een EU-breed referendum moeten lospeuteren over TTIP...
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:58:02 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161281310
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:56 schreef Toefjes het volgende:
Je weet dat een referendum daarover niet aangevraagd kan worden?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_161281324
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:56 schreef SureD1 het volgende:
thuisblijvers hadden toch geen recht van spreken Bram, of alleen als ze tegen zijn dan wel?
Nee, in het geheel niet! Ze hebben allebei geen recht van spreken! Ik weerlegde slechts een smoes van het voor-kamp.
#NoDAPL
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:58:30 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161281325
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:57 schreef SureD1 het volgende:

[..]

En dit! Dat gaat echt ergens over. We zouden als Fok! een EU-breed referendum moeten lospeuteren over TTIP...
Ik ben ook voor een referendum over TTIP, maar niet met de huidige regels.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161281331
quote:
Deal with it wanneer je een EU-fiel bent.
Ik ben erg kritisch op de EU maar het associatieverdrag had nauwelijks met de EU te maken. Het valt onder het normale buitenlandse beleid dat we altijd al hadden maar nu samen met andere EU landen doen. De verhouding tussen Nederland en de EU of de regels in de EU worden er totaal niet anders van, de verhouding tussen Nederland en de Oekraïne werd er anders van.
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:59:19 #23
192592 SureD1
pi_161281343
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Als er ooit een goedkeuringswet komt; dat is inderdaad hoogst onzeker; want handel = exclusieve EU bevoegdheid.

Daarom lobbyen als een gek bij het EP voor een EU-breed referendum,
pi_161281345
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Oh, dat zou karig zijn.
pi_161281351
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:58 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik ben erg kritisch op de EU maar het associatieverdrag had nauwelijks met de EU te maken. Het valt onder het normale buitenlandse beleid dat we altijd al hadden maar nu samen met andere EU landen doen. De verhouding tussen Nederland en de EU of de regels in de EU worden er totaal niet anders van, de verhouding tussen Nederland en de Oekraïne werd er anders van.
Fair enough, in jouw geval.
Het is alleen wel een probleem dat we helemaal niet over de EU in het algemeen mogen stemmen, ze moeten wel dit soort concrete onderwerpen aangrijpen. Daar sta ik dan ook volmondig achter.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')