Linkjes om er over te lezen:quote:Okay, so this sub is barely 4 hours old, the first articles were released at 20:00 MEST. Let's try and provide a brief overview of what we know so far.
#PanamaPapers is the biggest secret data leak in history. It involves 2,6 TB of data, a total of 11.5 million documents that have been leaked by an anonymous insider. These documents contain all kinds of information from Panama based Mossack Fonseca, a law firm that specializes in the creation of off shore accounts designed to hide wealth in tiny island tax havens. While the phenomenon is not new, this leaked data provides the largest ever glimpse into how the large scale tax evasion business works.
The Munich based newspaper Süddeutsche Zeitung was offered the documents. They quickly realized that their capabilities would not be enough to properly evaluate all the confidential data they had obtained. This then turned into an international research effort, spearheaded by the International Consortium for Investigative Journalism and their partners. An overview of who was involved in the revelations can be found here. (that is, if the website is back up again)
What has been released so far?
/u/chilliphilli has compiled a nice overview of what we know so far.
A whole lot has been released. Several head of state / government, close family, friends or otherwise influential people from all over the globe have been involved in this. Among them ties to the top of foodchain:
Vladimir Putin
Sigmundur David Gunnlaugsson, Icelandic Prime minister
HRH Prince Salman, King fo Saudi Arabia
Petro Poroshenko, president of Ukraine
a FIFA ethics committee member
A more complete overview is provided by the dedicated folks over at wikipedia
Here is a list of which documents have been released so far: Link
Regarding offshore bank accounts and their legality
Using offshore structures is entirely legal. There are many legitimate reasons for doing so. Business people in countries such as Russia and Ukraine typically put their assets offshore to defend them from “raids” by criminals, and to get around hard currency restrictions. Others use offshore for reasons of inheritance and estate planning. In a speech last year in Singapore, David Cameron said “the corrupt, criminals and money launderers” take advantage of anonymous company structures. The government is trying to do something about this. It wants to set up a central register that will reveal the beneficial owners of offshore companies. From June, UK companies will have to reveal their “significant” owners for the first time.
Source: The Guardian
And here is a brief explanation video on how these structures might be used in illegal settings: 2:23
I do hope this helps somewhat and makes sense, this is by no means an attempt at a complete overview. If I missed any major part of this, please let me know.
Edit: Interactive Offshore Leaks search Database please note that this is from a previous ICIJ leak in April 2013.
Edit 2: Fusion piece on what is known about involvement of certain people so far. Link Thank you to /u/SirWizardLarr
Edit 3: An interactive map of where companies and beneficiaries are based around the globe. Link Thank you to /u/AslanFatih92
Het 'weten' en het bewezen zien zijn twee hele verschillende beestjes hé. Beetje hetzelfde als met wat Snowden destijds vrij heeft gegeven. Sommige mensen 'wisten' het al maar de specifieke methodes bleven altijd verhuld.quote:Op maandag 4 april 2016 10:29 schreef nostra het volgende:
Eerste keer dat die beste mensen erachter komen wat een trustkantoor zoal doet? Wat een ophef om niets.
Interessant.quote:In een gesprek met het Britse persbureau Reuters zegt een van de oprichters van Mossack Fonseca dat het bedrijf slachtoffer is van een "internationale campagne tegen privacy". "Privacy is een mensenrecht, maar er zijn mensen die dat niet begrijpen", zegt Ramón Fonseca.
Ik zie het een beetje als een redelijk wanhopige poging om het maatschappelijk relevant te maken en 'support' te genereren van de rest van de mensen. Al heeft hij wel een punt eigenlijk. Als mensen die minder dan geheel legaal downloaden zich beroepen op de privacy dan zouden mensen die zich bezigen met belasting ontwijking dat ook moeten kunnen.quote:
Die uitlegquote:Op maandag 4 april 2016 09:17 schreef Typisch het volgende:
De algemene Reddit:
https://www.reddit.com/r/panamapapers
quote:When you get a quarter you put it in the piggy bank. The piggy bank is on a shelf in your closet. Your mom knows this and she checks on it every once in a while, so she knows when you put more money in or spend it.
Now one day, you might decide "I don't want mom to look at my money." So you go over to Johnny's house with an extra piggy bank that you're going to keep in his room. You write your name on it and put it in his closet. Johnny's mom is always very busy, so she never has time to check on his piggy bank. So you can keep yours there and it will stay a secret.
Now all the kids in the neighborhood think this is a good idea, and everyone goes to Johnny's house with extra piggy banks. Now Johnny's closet is full of piggy banks from everyone in the neighborhood.
One day, Johnny's mom comes home and sees all the piggy banks. She gets very mad and calls everyone's parents to let them know.
Now not everyone did this for a bad reason. Eric's older brother always steals from his piggy bank, so he just wanted a better hiding spot. Timmy wanted to save up to buy his mom a birthday present without her knowing. Sammy just did it because he thought it was fun. But many kids did do it for a bad reason. Jacob was stealing people's lunch money and didn't want his parents to figure it out. Michael was stealing money from his mom's purse. Fat Bobby's parents put him on a diet, and didn't want them to figure out when he was buying candy.
Now in real life, many very important people were just caught hiding their piggy banks at Johnny's house in Panama. Today their moms all found out. Pretty soon, we'll know more about which of these important people were doing it for bad reasons and which were doing it for good reasons. But almost everyone is in trouble regardless, because it's against the rules to keep secrets no matter what.
Dat is nog niet duidelijk.quote:Op maandag 4 april 2016 10:35 schreef jogy het volgende:
2.6 terabyte aan financiële gegevens, nasty. Ik ben benieuwd of het ook (enigszins geanonimiseerd) wordt vrijgegeven op het internet.
Zal heel veel werk in zitten! Zelfde als die wiki leaks files. Hoe is het eigenlijk afgelopen met die versleutelde insurance files? ik kan ze niet meer terug vinden 1.2.3.quote:Op maandag 4 april 2016 13:25 schreef Typisch het volgende:
[..]
Dat is nog niet duidelijk.
Ruim 100 media-instituten over de wereld helpen/hebben geholpen met het analyseren van de stukken. Er zijn nu 100 pagina's vrijgegeven van de 11 miljoen (!!).
Behalve dan dat veel klanten het bestaan van de trust funds en regelingen waarschijnlijk gewoon hebben aangegeven bij hun belastingdienst. Zoals je zelf quote, het is niet illegaal.quote:Op maandag 4 april 2016 12:15 schreef jogy het volgende:
But almost everyone is in trouble regardless, because it's against the rules to keep secrets no matter what.
Ik zeg niet dat het goed is, maar mensen reageren nu eenmaal minder op abstracte ideeen dan op concrete informatie. Een foto van een zielig aangespoeld kindje doet meer dan een getal van 4000 gestorven kinderen, Skreli zorgt voor meer minachting dat de wetenschap dat honderden bedrijven en figuren op die manier werken, en een naam + concreet verhaal van iemand die belasting ontloopt zal meer indruk maken dan de abstracte kennis dat dit gebeurt.quote:Op maandag 4 april 2016 10:29 schreef nostra het volgende:
Eerste keer dat die beste mensen erachter komen wat een trustkantoor zoal doet? Wat een ophef om niets.
2.6 tb is maar een dag of 2 a 3 intradag gegevens van alle verhandelde aandelen en opties wereldwijdquote:Op maandag 4 april 2016 10:35 schreef jogy het volgende:
2.6 terabyte aan financiële gegevens, nasty. Ik ben benieuwd of het ook (enigszins geanonimiseerd) wordt vrijgegeven op het internet.
Het is ook maar 10 keer de grootte van mijn hardeschijf. Net zo relevant.quote:Op dinsdag 5 april 2016 07:22 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
2.6 tb is maar een dag of 2 a 3 intradag gegevens van alle verhandelde aandelen en opties wereldwijd
Kaas is gemaakt van melk.quote:Op dinsdag 5 april 2016 07:22 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
2.6 tb is maar een dag of 2 a 3 intradag gegevens van alle verhandelde aandelen en opties wereldwijd
Voelde me ook niet aangesproken hoor, zie mijn andere post hier over het privacy-ideequote:Op dinsdag 5 april 2016 02:27 schreef koningkerel het volgende:
[..]
Behalve dan dat veel klanten het bestaan van de trust funds en regelingen waarschijnlijk gewoon hebben aangegeven bij hun belastingdienst. Zoals je zelf quote, het is niet illegaal.
Tuurlijk zitten bij de 'slachtoffers' een hoop bad guys, maar ook genoeg eerlijke mensen van wie nu financiële gegevens op straat komen te liggen (wikileaks die alles publiek wil maken).
BNW forum zit altijd het hardste te schreeuwen over aantasting van privacy. Ben benieuwd of iedereen nu vindt dat andere regels gelden.
(Btw, reactie is niet specifiek gericht op jogy, gewoon algemene observatie. Wilde enkel zijn quote gebruiken om mijn punt te maken)
Het is maar 30% van de totale grootte van mijn harde schijf.quote:Op dinsdag 5 april 2016 07:35 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het is ook maar 10 keer de grootte van mijn hardeschijf. Net zo relevant.
Jezus manquote:Op dinsdag 5 april 2016 10:19 schreef jogy het volgende:
[..]
Het is maar 30% van de totale grootte van mijn harde schijf.
Niks maar ik hecht héél veel waarde aan mijn privacyquote:
The internet is for....quote:Op dinsdag 5 april 2016 10:36 schreef jogy het volgende:
[..]
Niks maar ik hecht héél veel waarde aan mijn privacy.
..het is dus met een bepaald doel vrijgegeven.quote:De mainstream-media staan bol van de verhalen over de gelekte bestanden van een Trustkantoor uit Panama, Mossack Fonseca & Co.
Regeringsleiders, miljardairs en drugsdealer worden ontmaskerd met hun offshore bedrijven waarbij al snel opvalt dat er geen Amerikanen tussen de “slachtoffers” zitten.
Dat rijke en machtige mensen hun kapitaal verborgen houden voor de belastingautoriteiten in de landen waar ze wonen, is helemaal niets nieuws. Iedereen doet het, alleen de één wordt betrapt en de ander niet.
Volgens cijfers van het IMF en de Centrale Banken verbergen deze mensen gezamenlijk een totaalbedrag van ergens tussen de 21 en 32 biljoen Dollar in zogenaamde belastingparadijzen.
Het concept van offshore bedrijven is heel eenvoudig. Er zijn servicekantoren in belastingvrije locaties die voor een klein bedrag (variërend van enkele honderden tot een paar duizend Euro) een bedrijf oprichten op die locatie voor hun klanten.
Aangezien een dergelijk bedrijf ook een directie en aandeelhouders nodig heeft, kun je die erbij “kopen”. Vaak zijn dit lokale mensen daar die voor een klein bedrag per bedrijf misschien wel directeur zijn van duizend bedrijven of meer.
Op papier bezit je dan een bedrijf, waarvan niemand erachter kan komen wie de werkelijke eigenaren zijn. De servicekantoren houden uiteraard hun kaken stijf op elkaar over wie hun werkelijke klanten zijn.
Je kunt dan vervolgens “slimme dingen” doen zoals jezelf een hypotheek bezorgen via een dergelijk bedrijf, nadat je in eerste instantie het daarvoor benodigde bedrag naar misschien een zusterbedrijf hebt overgeboekt. Vaak zijn dit dan vergoedingen voor “bewezen diensten” in de ruimste zin des woords.
Zo is uiteraard het geld van de Stichting Loterijverlies door oprichter Ferdy Roet naar Isle of Man overgeheveld en vervolgens weer teruggekomen in Nederland als hypotheek voor zijn miljoenenoptrek in Bergen. Iedereen weet dat het zo gegaan is, maar het bewijzen wordt moeilijk omdat het servicekantoor hun mond dichthoudt.
Het Panamese juridisch advieskantoor Mossack Fonseca & Co ontkende ook maar iets te maken hebben met belastingontduiking of witwaspraktijken. Het bedrijf is naar eigen zeggen het slachtoffer van computercriminaliteit.
Medeoprichter Ramón Fonseca Mora erkende in een interview met tv-zender TVN dat de gelekte informatie deels afkomstig is uit zijn kantoor. ,,We zijn gehackt'', aldus de voormalige adviseur van president Juan Carlos Varela. ,,Dat is een misdrijf.''
Het is een indrukwekkende lijst met klanten, maar wat onmiddellijk opvalt, is dat er geen bekende Amerikanen worden genoemd.
[..]
Zowel George Soros als USAID kom je uiteraard ook tegen bij het destabilisatieproces van Rusland en andere hun niet welgevallige overheden zoals wij al eerder schreven:
“Public records show that USAID has long been a front for CIA intelligence gathering, as well as a conduit for CIA funding to foreign governments and agencies”.
USAID sponsort ook de ontmaskerde CIA “journalist” Elliot Higgins, alias Bellingcat, die wanhopig probeert met internetplaatjes de schuld van MH17 richting Rusland te schuiven.
Er is achter de schermen nog een duistere kracht aan het werk en die staat bij ons bekend onder de naam Rothschild (bekend van onder meer mede-eigenaarschap van Centrale Banken mondiaal).
Er is namelijk een beweging gaande om al die grote bedragen die nu wereldwijd staan geparkeerd op de meest exotische offshore locaties over te hevelen naar Amerika.
Al sinds het begin van de jaren '80 wordt er druk aan de weg getimmerd met de promotie van een aantal Amerikaanse staten die inmiddels bekendstaan als de beste belastingparadijzen op aarde.
Lees het stukje hierboven ook evenquote:Op woensdag 6 april 2016 00:18 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
..het is dus met een bepaald doel vrijgegeven.
Hillary.quote:Op woensdag 6 april 2016 00:20 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Lees het stukje hierboven ook even
Je zag dit al aankomen als voorbeeld noem ik de FIFA even.quote:Op woensdag 6 april 2016 14:15 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Hillary.
http://niburu.co/index.ph(...)et-complot&Itemid=33
En zo zie je maar weer ... wereldbelasting. Voorgesteld als corporatiebelasting. Maar uiteraard is het puur alleen voor ons bedoelt.
hoe bedoel je dit..quote:Op woensdag 6 april 2016 22:30 schreef DeMolay het volgende:
Lambiekje....waar is je politiek inbreng...ooit over nagedacht , vind de partij voor de dieren nooit voor ons !
en ik ben niet aan het gekscheren !
Je snapt dat als er bewijs is dat dat best wel nieuws is?quote:Op maandag 11 april 2016 14:57 schreef Tingo het volgende:
Wat 'n tijdverspillende BS verhalen!
Alsof niemand wisten dat rijke mensen in off-shore banking hun geld hebben verstopt.
Is er bewijs van iets illegaal? Iedereen kan ook z'n geld in 'n offshore bank account plaatsen.quote:Op maandag 11 april 2016 15:00 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Je snapt dat als er bewijs is dat dat best wel nieuws is?
Nee, niets aan de hand natuurlijk. Onbegrijpelijk, al die ophef. Waar hebben ze het toch over.quote:
Drukte om niets iddquote:Op maandag 11 april 2016 15:15 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nee, niets aan de hand natuurlijk. Onbegrijpelijk, al die ophef. Waar hebben ze het toch over.
Bestaan er nog wel eerlijke banken? Of is alles verdorven zodra er geld bij komt kijken? (serieuze vraag overigens, ik ben wel toe aan een nieuwe bank).quote:Op maandag 11 april 2016 15:26 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Drukte om niets idd.
ABN Amro neemt burgers in panamakanaal
ABN Amro is voor driekwart een staatsbedrijf. Is het dan niet gek dat het dan meehelpt met creatieve schaarbewegingen om de collega-ambtenaren van de belastingdienst te ontwijken? Ja, dat is inderdaad gek. Toch doen ze het: volgens onderzoek van Trouw en het FD kun je bij de ABN nog gewoon "nominee shareholder"-constructies kopen. Dit is dezelfde truc als de cokedealer die zijn dikke BMW op naam van een zwakzinnige junk zet: alle papieren komen op naam van een stropop om de echte eigenaar ontraceerbaar te maken. Na de hubris van de financiële crisis werd de bank gekocht met het geld dat eigenlijk bedoeld was voor snelwegen en bejaardentehuizen. Een falend commercieel bedrijf redden om de economie niet geheel te laten verkrotten is één ding, maar nu blijkt dat als dank voor de generositeit van de gewone belastingbetaler de bank de buitengewone belastingbetalers keurig helpt met het benadelen van de overheid lijkt het achteraf niet zo'n beste keuze. Zo komen de kosten van het economisch herstel op kosten van de burger, zonder dat de bedrijven die er van profiteren hun fair share afdragen. Met medeweten en medewerking van "uw" overheid. Ohja, nog zoiets leuks: oppercuntnugget Bert Meerstadt (de Fyra-faler, NS-sloper en allround eikel die als dank voor het slopen van een publieke voorziening een oprotpremie kreeg die hij mogelijk belastingvrij stalde in Panama) was toevallig tot vorige week daar ook commissaris - hij zegt dat ie onschuldig is maar stapte wel op. Hoe voelt dat, burger? dat een kleine groep beroepsbestuurders in de semi-overheid de regels van de overheid, waarvoor ze zelf werkzaam zijn, aan hun laars lappen? Was het weer fijn om de belastingaangifte op tijd voor 1 april de deur uit te doen terwijl de graaiers in krijtstreep lachend over de trouw en welwillendheid van u de gewone man stonden te pissen? Klagen over de maffia-overheid in Kiev is niet eens meer nodig, nu de capriolen van onze home grown oligarchen uit de beerput van het financiële systeem worden gedregd.
http://www.geenstijl.nl/m(...)_peak_in_darien.html
Je hebt die eerlijke maar nogal suffe banken zoals Triodos en ASN.quote:Op maandag 11 april 2016 15:30 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Bestaan er nog wel eerlijke banken? Of is alles verdorven zodra er geld bij komt kijken? (serieuze vraag overigens, ik ben wel toe aan een nieuwe bank).
'Weten' en bewezen zien zijn twee héél verschillende zaken. Beetje hetzelfde verhaal als die Snowden info, iedereen 'wist' het al maar daarna stond hoe het precies ging en wie het precies deed. Aan de haren de schaduw uit getrokken zeg maar.quote:Op maandag 11 april 2016 14:57 schreef Tingo het volgende:
Wat 'n tijdverspillende BS verhalen!
Alsof niemand wisten dat rijke mensen in off-shore banking hun geld hebben verstopt.
Als het alleen om belastingontwijking (advies) gaat is er niet zo heel veel aan de hand en doet de bank wat mij betreft alleen aan goed klantenadvies en begeleiding in deze.quote:Op maandag 11 april 2016 15:30 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Bestaan er nog wel eerlijke banken? Of is alles verdorven zodra er geld bij komt kijken? (serieuze vraag overigens, ik ben wel toe aan een nieuwe bank).
quote:Op maandag 11 april 2016 15:30 schreef Scrummie het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |