Vraag is of TS wel onder contract komt. In deze constructie blijft het UWV namelijk betalen.quote:Op maandag 4 april 2016 09:12 schreef Gunner het volgende:
proeftijd van twee maanden mag alleen i.c.m een tweejarig contract
met behoud van uitkering nog wel, dus het kost hem dus niets... aparte constructie.
Nee dat is niet meer zo, bedrijf moet daarna een contract van minimaal 6 maanden aanbieden. Heb alle gegevens wat betreft de regelgeving van het UWV ontvangen.quote:Op maandag 4 april 2016 09:12 schreef Gunner het volgende:
proeftijd van twee maanden mag alleen i.c.m een tweejarig contract
Rijksoverheid - Hoe lang duurt mijn proeftijd?quote:Op maandag 4 april 2016 09:13 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Nee dat is niet meer zo, bedrijf moet daarna een contract van minimaal 6 maanden aanbieden. Heb alle gegevens wat betreft de regelgeving van het UWV ontvangen.
De eerste 2 maanden wel, maar het UWV maakt dus de afspraak met het bedrijf dat ik na die 2 maanden een contract bij het bedrijf zelf krijg.quote:Op maandag 4 april 2016 09:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vraag is of TS wel onder contract komt. In deze constructie blijft het UWV namelijk betalen.
Dat gaat over een arbeidsovereenkomst. Dus niet over werken met behoud van uitkering. Wat er voor mij nu aangevraagd is, is een proeftijd van 2 maanden waarbij het bedrijf dus geen loon hoeft te betalen, die 2 maanden loopt gewoon mijn WW door.quote:Op maandag 4 april 2016 09:13 schreef Gunner het volgende:
[..]
Rijksoverheid - Hoe lang duurt mijn proeftijd?
Je gaat dus eerder een onbetaalde stage lopen. Volgens mij is dit een deur die je als UWV niet open moet willen zetten, maar dat staat los van jouw persoonlijke situatie.quote:Op maandag 4 april 2016 09:13 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
De eerste 2 maanden wel, maar het UWV maakt dus de afspraak met het bedrijf dat ik na die 2 maanden een contract bij het bedrijf zelf krijg.
Dit. Dit en dit. Lekker risicoloos voor zo'n werkgever, geeft geen goed gevoel.quote:Op maandag 4 april 2016 09:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je gaat dus eerder een onbetaalde stage lopen. Volgens mij is dit een deur die je als UWV niet open moet willen zetten, maar dat staat los van jouw persoonlijke situatie.
Gewetensvraag: moet je wel willen werken voor een werkgever die niet eens bereid is om je vanaf de start te betalen?
De werkgever heeft dat aangevraagd bij het UWV, het is nu alleen afwachten of zij toestemming geven.quote:Op maandag 4 april 2016 09:15 schreef Leandra het volgende:
De werkgever heeft dus geen overeenkomst met het UWV en bedenkt zelf even dat je daar maar met behoud van uitkering moet gaan werken?
En hanteert daarbij ook nog een proeftijd die in strijd is met de wet- en regelgeving?
Wie gaat die proef van werken met behoud van uitkering aanvragen, de werkgever, of moet je dat zelf doen?
Het liefst zou ik meteen gewoon loon ontvangen, maar als ik dit op voorhand afwijs heb ik de kans nog veel langer werkeloos te zijn. Nu heb ik kans op een jaarcontract na die 2 maanden proef. En de banen liggen hier al niet voor het oprapen.quote:Op maandag 4 april 2016 09:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je gaat dus eerder een onbetaalde stage lopen. Volgens mij is dit een deur die je als UWV niet open moet willen zetten, maar dat staat los van jouw persoonlijke situatie.
Gewetensvraag: moet je wel willen werken voor een werkgever die niet eens bereid is om je vanaf de start te betalen?
Je WW loopt gewoon door, en je recht op WW wordt dus ook weer 2 maanden minder? Als ze je over een half jaar toch weer op straat zetten?quote:Op maandag 4 april 2016 09:15 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Dat gaat over een arbeidsovereenkomst. Dus niet over werken met behoud van uitkering. Wat er voor mij nu aangevraagd is, is een proeftijd van 2 maanden waarbij het bedrijf dus geen loon hoeft te betalen, die 2 maanden loopt gewoon mijn WW door.
Als ik zelf een andere baan vind tijdens de proeftijd dan mag ik gewoon stoppen. Het is namelijk nog steeds de bedoeling dat ik zo snel mogelijk betaald werk krijg.quote:Op maandag 4 april 2016 09:18 schreef hoas het volgende:
Wat is dit nou weer?
Dus de werkgever legt het volledige risico bij UWV en de proeftijd is zeker eenzijdig, zij kunnen wel van TS af maar TS heeft zelf natuurlijk niets in te brengen als het niet gaat, of?
En terecht, de regeling is voor min of meer "hopeloze gevallen" waarmee de werkgever een soort van risico loopt, niet voor iemand die nooit langer dan 6 maanden werkloos is geweest.quote:Op maandag 4 april 2016 09:17 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
De werkgever heeft dat aangevraagd bij het UWV, het is nu alleen afwachten of zij toestemming geven.
Heb met het UWV gebeld maar omdat ik de afgelopen jaren nooit langer dan 6 maanden zonder werk heb gezeten doen ze moeilijk, ik val niet onder langdurig werkeloos zijn. Maar dat ik nooit langer dan 6 maanden zonder werk zat kwam doordat ik de afgelopen jaren altijd na 6 maanden flexwet onderbreking terug kon naar hetzelfde bedrijf wat dit keer niet zal gebeuren omdat de fabriek waar ik werkte gaat sluiten.
En als je die niet kunt vinden?quote:Op maandag 4 april 2016 09:19 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Als ik zelf een andere baan vind tijdens de proeftijd dan mag ik gewoon stoppen. Het is namelijk nog steeds de bedoeling dat ik zo snel mogelijk betaald werk krijg.
De vraag is zelfs of je sollicitatieplicht niet gewoon doorloopt.quote:Op maandag 4 april 2016 09:19 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Als ik zelf een andere baan vind tijdens de proeftijd dan mag ik gewoon stoppen. Het is namelijk nog steeds de bedoeling dat ik zo snel mogelijk betaald werk krijg.
Stel dat ik na die 2 maanden een half jaar ga werken dan kom ik uit op 26 weken dus kan ik wel weer WW aanvragen. Maar wat er bij het UWV is aangevraagd is dus een proeftijd van 2 maanden waarna ik een jaarcontract zal krijgen. Dus wat WW aanvraag betreft moet dat geen probleem zijn.quote:Op maandag 4 april 2016 09:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je WW loopt gewoon door, en je recht op WW wordt dus ook weer 2 maanden minder? Als ze je over een half jaar toch weer op straat zetten?
En heb je dan überhaupt nog wel recht op WW? Want dan heb je van de laatste 39 weken geen 26 gewerkt.
Lijkt me wel.quote:Op maandag 4 april 2016 09:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
De vraag is zelfs of je sollicitatieplicht niet gewoon doorloopt.
* Janneke141 probeert te verzinnen hoe groot de kans is dat de werkgever in kwestie helemaal nooit contact met het UWV gehad heeft. Of gaat hebben.quote:Op maandag 4 april 2016 09:23 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Stel dat ik na die 2 maanden een half jaar ga werken dan kom ik uit op 26 weken dus kan ik wel weer WW aanvragen. Maar wat er bij het UWV is aangevraagd is dus een proeftijd van 2 maanden waarna ik een jaarcontract zal krijgen. Dus wat WW aanvraag betreft moet dat geen probleem zijn.
Ik word wel als risicogeval gezien omdat ik sinds 2009 altijd via een uitzendbureau bij hetzelfde bedrijf heb gewerkt. Telkens als ik een half jaar er tussenuit moest lukte het niet om (tijdelijk) wat anders te vinden. Heb dus het geluk gehad dat ik bij het bedrijf waar ik dus als uitzendkracht werkte tot 1 van de meest ervaren werknemers behoorde waardoor ze me altijd terug vroegen na 6 maanden.quote:Op maandag 4 april 2016 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
En terecht, de regeling is voor min of meer "hopeloze gevallen" waarmee de werkgever een soort van risico loopt, niet voor iemand die nooit langer dan 6 maanden werkloos is geweest.
In principe lever jij voor de werkgever niet het risico op dat een langdurig werkloze wel oplevert (moeilijk weer kunnen wennen aan het ritme van werken bijvoorbeeld), dus waarom zou het UWV jou dan moeten betalen voor werk dat je bij die werkgever doet.
En met een beetje pech werkt iemand dan ook nog onder minimumloon.
Ik vind het behoorlijk kansloos van de werkgever, en ik hoop dat het UWV niet openstaat voor dit soort misbruik van de mogelijkheden die het UWV werkgevers biedt als ze bereid zijn een langdurig werkloze of iemand met een arbeidshandicap in dienst te nemen.
Ze hebben contact gehad met het UWV, heb daarna ook een mail van het UWV werkgeversservicepunt gehad waarin staat dat de aanvraag in behandeling is.quote:Op maandag 4 april 2016 09:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
* Janneke141 probeert te verzinnen hoe groot de kans is dat de werkgever in kwestie helemaal nooit contact met het UWV gehad heeft. Of gaat hebben.
OK.quote:Op maandag 4 april 2016 09:27 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Ze hebben contact gehad met het UWV, heb daarna ook een mail van het UWV werkgeversservicepunt gehad waarin staat dat de aanvraag in behandeling is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |