abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161192307
Hi allen, ook hier een ontmaagding op halve marathon gebied :) Het is gebeurd in Berlijn en het was heerlijk!

Mooie stad, prachtig weer, fijne sfeer, prima georganiseerd en naar wens gefinished. Wat wil een mens nog meer (ok, genoeg... een mens wil altijd meer, maar dat komt allemaal nog wel ;) ).

Maar nu, de herinneringen en souveniertjes in de vorm van kuiten die bij elke stap aangeven dat ik de volgende keer toch een wat idealere voorbereiding moet hebben en bovenbenen die toch wat zwaarder voelen dan gemiddeld (understatement).

Maar wat is handig qua herstel...

Ik wilde morgen of overmorgen avond voorzichtig wat kilometers maken om het zuur er wat uit te krijgen (als het goed en realistisch voelt natuurlijk) maar zijn er verder nog do's en don't's? Is bijvoorbeeld een paar km rustig aan hobbelen ok, en dan weer 2 dagen rust om dan weer een beetje 'normaal' te gaan lopen? (Mijn standaard rondje is ~10km)

Maar waar ik eerst dacht 'ik wil een keer een HM lopen, en dan is het wel mooi'... Zit ik nu toch in een 'smaakt toch wel naar meer... en wie weet is een M toch niet zo gek' :P Gevaarlijk spul dat hardlopen!
pi_161198981
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 09:18 schreef Guard het volgende:

[..]

Wil je dan dit jaar Eindhoven al lopen?
Ik ben daar ook serieus over aan het denken, al heb ik ook nog wel een mooi alternatief gevonden (München)
Dat plan is wel geleidelijk aan het rijpen ja... Ik ben al een tijdje de trainingsbelasting langzaam aan het opvoeren, en ik wil dat eigenlijk blijven doen en zo lang mogelijk wachten met definitief de knoop doorhakken. Daarmee kan ik zeker nog wel een maand of 2 wachten. Als ik dan nog vrij van kwaaltjes ben dan pak ik misschien wel mijn eerste marathon dit najaar. En Eindhoven is een goeie kandidaat.
  dinsdag 5 april 2016 @ 18:29:01 #228
394924 steffelonio
steffelonio
pi_161200849
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 12:11 schreef m0ridin het volgende:
(...)

Maar wat is handig qua herstel...

Ik wilde morgen of overmorgen avond voorzichtig wat kilometers maken om het zuur er wat uit te krijgen (als het goed en realistisch voelt natuurlijk) maar zijn er verder nog do's en don't's? Is bijvoorbeeld een paar km rustig aan hobbelen ok, en dan weer 2 dagen rust om dan weer een beetje 'normaal' te gaan lopen? (Mijn standaard rondje is ~10km)
Niet dat ik expert ben, maar het is volgens mij gewoon logisch nadenken. Goed luisteren naar je lichaam, en lopen is prima mits niet te intensief (snel/lang). Totdat je benen weer normaal voelen. Stukje fietsen schijnt ook prima te zijn.

Ik dronk snel na mijn HM een recovery drink (maxim). Dat schijnt ook te helpen voor goed herstel.
pi_161202286
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 april 2016 11:00 schreef DeeBee het volgende:
Jammer genoeg is de Munchen marathon wel net een week of 2 na Oktoberfest!

Wel een mooie stad om te lopen ook en finish in / rond Olympiapark toch? ^O^
Daar ben ik niet zo rouwig om, ook zonder Oktoberfest is het goed toeven bij het Hofbräuhaus ;) (toegegeven; wel een tourist trap, maar dat is Oktoberfest eigenlijk ook)
En ja, de finish is op heilige grond, in het Olympia Stadion, daar waar "we" onze grootste triomf vierden, 28 jaar geleden.

Op de Wishlist dus, naast die van Düsseldorf. Ik ben blijkbaar fan van Deutsche Marathons :P
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
pi_161203992
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 19:21 schreef Guard het volgende:

[..]

Op de Wishlist dus, naast die van Düsseldorf. Ik ben blijkbaar fan van Deutsche Marathons :P
Op zich niet onlogisch, lijkt me. Ik denk dat een evenement goed organiseren de gründliche Duitsers wel is toevertrouwd, en het is allemaal relatief dichtbij. Ik doe eerst maar 'ns eentje in eigen land.
pi_161206611
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 19:21 schreef Guard het volgende:

[..]

Daar ben ik niet zo rouwig om, ook zonder Oktoberfest is het goed toeven bij het Hofbräuhaus ;) (toegegeven; wel een tourist trap, maar dat is Oktoberfest eigenlijk ook)
En ja, de finish is op heilige grond, in het Olympia Stadion, daar waar "we" onze grootste triomf vierden, 28 jaar geleden.

Als je gaat vliegen: bezoek vooral ook de brouwerij op de luchthaven! :P Ik moest er terug van wintersport wat uurtjes doorbrengen en fantastisch eten en zelfgebrouwen bier voor ontzettend schappelijke prijzen (2.50 voor een halve liter). ^O^ Sowieso zijn de meeste races in Duitsland prima georganiseerd wat ik zo lees, dus volgens mij heb je goede keuzes op je wishlist.

Vandaag 10 x 400 meter op de baan gedaan. Ging ontzettend lekker, expres ietwat rustiger aan gedaan en de souplesse proberen te houden. Maar 4:00 / km gaat echt moeiteloos met deze rondjes momenteel, dus mijn 'vorm' komt langzaamaan weer wat terug. Helaas weinig wedstrijdjes om de vorm te testen, want vanaf dit weekend is er ook een serie races hier, maar die starten om 5u (!) op vrijdag (eerste weekenddag), dus ik sla denk ik even over. :')
Jack does it in real time...
pi_161208310
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2016 18:29 schreef steffelonio het volgende:

[..]

Niet dat ik expert ben, maar het is volgens mij gewoon logisch nadenken. Goed luisteren naar je lichaam, en lopen is prima mits niet te intensief (snel/lang). Totdat je benen weer normaal voelen. Stukje fietsen schijnt ook prima te zijn.

Ik dronk snel na mijn HM een recovery drink (maxim). Dat schijnt ook te helpen voor goed herstel.
Thanks voor de reactie... Njah, is ook zo natuurlijk. Gewoon naar gevoel en eerst rustig aan.

Fietsen doe ik gelukkig naar mijn werk en wandelen met de hond zorgt ook voor genoeg beweging. Ben zelf eigenlijk al redelijk snel aan t witbier gegaan (eerst de alcoholvrije), en dat is natuurlijk wat minder voor het herstel... Maar oh zo lekker na zo'n loop :P

Hopelijk morgenavond weer genoeg hersteld voor een klein en rustig stukje :)
pi_161208742
Als je gaat fietsen voor herstel dan raad ik een licht verzetje aan, doe ik zelf ook meestal.
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:33:35 #234
394924 steffelonio
steffelonio
pi_161211607
Na mijn HM liep ik doordeweeks 2 keer een rustige 5km, en het weekend erop liep ik weer normaal.

Ligt er ook aan hoe diep je bent gegaan. Ik denk dat ik mezelf iets te veel spaar tijdens wedstrijdjes.
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:37:50 #235
394924 steffelonio
steffelonio
pi_161211748
Wat is een goed raceplan voor een 10km?

Ik wil dit jaar onder de 50 minuten uitkomen (liep eind vorig jaar 51:16 en vorige maand 51:24).

Is het zaak om op 5:00/km weg te gaan en dat volhouden tot het eind, evt op het eind wat versnelle, of is het verstandiger om eerst wat rustigere kms te lopen, en om dan bijv. de 2e helft te versnellen?

Tot nu toe liep ik ze zo: hard starten, na 3-4km inzakken, en dan na 7-8km weer wat aanzetten. Dat inzakken was niet echt de bedoeling trouwens, meer noodgedwongen.
pi_161212559
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:37 schreef steffelonio het volgende:

Ik wil dit jaar onder de 50 minuten uitkomen (liep eind vorig jaar 51:16 en vorige maand 51:24).

Is het zaak om op 5:00/km weg te gaan en dat volhouden tot het eind, evt op het eind wat versnelle, of is het verstandiger om eerst wat rustigere kms te lopen, en om dan bijv. de 2e helft te versnellen?

Tot nu toe liep ik ze zo: hard starten, na 3-4km inzakken, en dan na 7-8km weer wat aanzetten. Dat inzakken was niet echt de bedoeling trouwens, meer noodgedwongen.
Dat zegt genoeg denk ik? Ikzelf probeer weg te gaan op iets onder de pace die ik 'moet' lopen om zo eventueel iets van verval of inhalen te compenseren... In geval van de 10km bijvoorbeeld een 2 a 3 seconden (en dat is dan op een pace van 3:55-4:00 min/km).

Mocht rustiger beginnen en dan de 2e helft versnellen je beter liggen is dat natuurlijk ook prima, maar na 3 a 4km noodgedwongen inzakken geeft wat mij betreft aan dat je te snel van start bent gegaan en je jezelf misschien opblaast.

In jouw geval zou ik denken aan een 4:57 a 4:58 qua pace... Je start de eerste km vaak toch te snel, dus daar pak je wat extra secondes en ook de laatste km haal je nog wat secondes in ook. Op die manier heb je nog wat speling... Moet dat tempo natuurlijk wel realistisch zijn, want anders blaas je jezelf alsnog op.

Waar ik trouwens altijd met een gemiddelde pace liep heb ik bij de HM voor het eerst per lap (1 km) gelopen qua pace. Die is namelijk veel sneller nauwkeurig, waar je bij gemiddelde overall lastig kunt compenseren op een gegeven moment (ga je veel te hard of langzaam lopen om eea aangepast te krijgen).
Wat betreft de HM, wel diep gegaan en het maximale eruit gehaald denk ik.
pi_161214139
Ik ga denk ik idd maar eens proberen om op 4:57 te starten, kijken hoe lang ik dat vol hou. Misschien ben ik wel iets te bang om mezelf op te blazen. Een klein lokaal loopje is daarvoor wel prima.
pi_161214646
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2016 06:51 schreef steffelonio het volgende:
Ik ga denk ik idd maar eens proberen om op 4:57 te starten, kijken hoe lang ik dat vol hou. Misschien ben ik wel iets te bang om mezelf op te blazen. Een klein lokaal loopje is daarvoor wel prima.
Het is ook wel een beetje een mentaal dingetje, bang zijn dat je jezelf opblaast.
Gewoon een keer meemaken is denk ik het beste. Weet je ook hoe dat is.
Misschien is de Bosloop van de Tilburg Road Runners wel een goeie voor zo'n test (zijn wel rondjes van 2,5 km, maar dit is misschien goed, maakt het nog meer een mentaal ding :P )
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
pi_161214654
Hoorde van een vriend dat de fotos van marathonfoto.com gisteravond laat even zonder watermerk te downloaden waren... Nu niet meer helaas :/
pi_161214785
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 08:20 schreef Guard het volgende:

[..]

Het is ook wel een beetje een mentaal dingetje, bang zijn dat je jezelf opblaast.
Gewoon een keer meemaken is denk ik het beste. Weet je ook hoe dat is.
Misschien is de Bosloop van de Tilburg Road Runners wel een goeie voor zo'n test (zijn wel rondjes van 2,5 km, maar dit is misschien goed, maakt het nog meer een mentaal ding :P )
Ik ga denk ik volgende week zaterdag de vennenloop in Moergestel lopen. Zijn rondjes van 5km. Start is om 18:30, fijne tijd vind ik. Ga voor een parcours PR.
pi_161215103
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:37 schreef steffelonio het volgende:

Van wat ik gelezen heb wordt er aangeraden om de eerste 1-2 km wel wat harder te starten, maar niet meer dan een paar procent harder dan je gemiddelde pace. Dus bijv. eerst 2km in 4.50-4.55, dan km 3-7 in 5.00-5.05 en proberen de laatste kms weer wat te versnellen.
En vooral gewoon positief blijven denken en blijven vechten om het tempo vast te houden, de 10km is voor mij iig de ultieme afstand waarbij het mentale aspect belangrijk is, het is zwaar en gaat pijn doen maar uiteindelijk gaan die paar seconden langzamer dat niet heel veel minder maken ;)
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_161215338
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 09:09 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Van wat ik gelezen heb wordt er aangeraden om de eerste 1-2 km wel wat harder te starten, maar niet meer dan een paar procent harder dan je gemiddelde pace. Dus bijv. eerst 2km in 4.50-4.55, dan km 3-7 in 5.00-5.05 en proberen de laatste kms weer wat te versnellen.
En vooral gewoon positief blijven denken en blijven vechten om het tempo vast te houden, de 10km is voor mij iig de ultieme afstand waarbij het mentale aspect belangrijk is, het is zwaar en gaat pijn doen maar uiteindelijk gaan die paar seconden langzamer dat niet heel veel minder maken ;)
Bedankt voor het advies! Ik denk dat ik het inderdaad zo ga proberen.
Nu hopen dat het gaat lukken.

En als het niet zo is: onder de 50 min lopen op de 10km is mijn doel voor 2016, dus ik heb nog even om het te gaan halen. En mijn focus ligt eigenlijk toch nog meer op de HM-voorbereiding, dan op sneller worden op de 10km. (Dit zal wel niet helemaal de juiste mentale mindset zijn... probeer nu al excuses te vinden voor langzamer lopen.... ;) )
pi_161216383
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 09:26 schreef steffelonio het volgende:

[..]

Bedankt voor het advies! Ik denk dat ik het inderdaad zo ga proberen.
Nu hopen dat het gaat lukken.

En als het niet zo is: onder de 50 min lopen op de 10km is mijn doel voor 2016, dus ik heb nog even om het te gaan halen. En mijn focus ligt eigenlijk toch nog meer op de HM-voorbereiding, dan op sneller worden op de 10km. (Dit zal wel niet helemaal de juiste mentale mindset zijn... probeer nu al excuses te vinden voor langzamer lopen.... ;) )
Whehe, nou ja... Denk dat HM training zich ook wel terugbetaald in je 10k tijd. En die anderhalve minuut moet op zich toch wel te doen zijn op de 51+? Weet niet hoe lang je al loopt en of je ook aan het afvallen bent nog bijvoorbeeld? Elke kilo telt :P 1% lichaamsgewicht is met een tijd van 50min ongeveer een halve minuut ofzo? Ruim genomen ;)

Maar ken het, wil eigenlijk wel een strakkere tijd op de 5 gaan neerzetten, ook mijn 10 wat verbeteren en de HM trekt nu toch ook wel om verder mee te gaan.
  woensdag 6 april 2016 @ 11:20:16 #244
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_161217375
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2016 06:51 schreef steffelonio het volgende:
Inderdaad gewoon proberen en vooral de eerste paar km zorgen dat je voor je gevoel net te zacht loopt, dat was bij mij de insteek voor meestal een erg vlakke 10 km.
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_161217713
Taper madness!
Ik begin nu wel een beetje onrustig te worden voor zondag. Een paar keer per uur weerberichten checken, twijfels over de voorbereiding, minuscule pijntjes die zomaar ernstige blessures zouden kunnen worden... De concentratie is ook ver te zoeken, zodat mijn baas ook wel blij zal zijn als die marathon eindelijk achter de rug is

Terwijl ik weet dat ik gewoon een goede voorbereiding heb gehad, (met goede trainingen, een erg goede CPC en afgelopen zaterdag nog een goed verlopen laatste test bij een 10km wedstrijd) en dat ik voor het eerst sinds lange tijd vrijwel helemaal pijn/blessurevrij ben. Op dat weer heb ik natuurlijk ook geen invloed, maar zolang er geen voorjaarsstorm of hittegolf is maakt dat sowieso ook niet zoveel uit. Ik ben er klaar voor
Vanavond nog een laatste korte training, vanaf morgen een beetje koolhydraten stapelen en dan op naar de Coolsingel!
pi_161218123
Nog maar 3 dagen, 22 uur, 5 minuten en 4 seconden!!
pi_161218165
Klinkt als niets meer dan gezonde spanning MrB! Houd jezelf nog even rustig, dan mag je zondag los :D
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_161218398
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 10:26 schreef m0ridin het volgende:

[..]

Whehe, nou ja... Denk dat HM training zich ook wel terugbetaald in je 10k tijd. En die anderhalve minuut moet op zich toch wel te doen zijn op de 51+? Weet niet hoe lang je al loopt en of je ook aan het afvallen bent nog bijvoorbeeld? Elke kilo telt :P 1% lichaamsgewicht is met een tijd van 50min ongeveer een halve minuut ofzo? Ruim genomen ;)

Maar ken het, wil eigenlijk wel een strakkere tijd op de 5 gaan neerzetten, ook mijn 10 wat verbeteren en de HM trekt nu toch ook wel om verder mee te gaan.
Ik loop sinds september 2014, dus sinds ongeveer 1,5 jaar. Begonnen op 0, en stap voor stap opgebouwd. Sinds ik ben begonnen 4 kilo afgevallen, maar nu ben ik stabiel op gewicht. Ik hoef ook niet lichter te worden van mezelf (70,5kg bij 1,75m). Ik heb nu een paar 5 km's, paar 10km's, 1 x10EM en 2x een HM gelopen als wedstrijdje. Ik eindig daarbij redelijk in de achterhoede. Maar ik heb de smaak te pakken, en ik loop ca 3 keer per week, ongeveer 25-35km per week. Ik volg nu een HM-schema van 28 weken. Met als doel de HM van Roosendaal eind juni.
pi_161219120
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 08:22 schreef m0ridin het volgende:
Hoorde van een vriend dat de fotos van marathonfoto.com gisteravond laat even zonder watermerk te downloaden waren... Nu niet meer helaas :/
Jammer :P Had er wel een leuke foto van Sem en ik tussen zien staan, maar jee.. 19.95 wat een geld zeg :{
So pardon me while I burn and rise above the flame.
pi_161219695
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 12:05 schreef steffelonio het volgende:

[..]

Ik loop sinds september 2014, dus sinds ongeveer 1,5 jaar. Begonnen op 0, en stap voor stap opgebouwd. Sinds ik ben begonnen 4 kilo afgevallen, maar nu ben ik stabiel op gewicht. Ik hoef ook niet lichter te worden van mezelf (70,5kg bij 1,75m). Ik heb nu een paar 5 km's, paar 10km's, 1 x10EM en 2x een HM gelopen als wedstrijdje. Ik eindig daarbij redelijk in de achterhoede. Maar ik heb de smaak te pakken, en ik loop ca 3 keer per week, ongeveer 25-35km per week. Ik volg nu een HM-schema van 28 weken. Met als doel de HM van Roosendaal eind juni.
Klinkt prima :) En ach, lichter hoeft idd niet natuurlijk maar meer dat als je nog niet zo lang geleden begonnen was en je (door simpelweg veel te lopen, en ik merk daardoor zelf ook minder te drinken qua bier en snoepen qua chips) dus vanzelf nog wat kilos kwijt raakt je puur daardoor ook al sneller zou kunnen worden...

Hoe dan ook, komt vast goed!

quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 12:29 schreef hoe-die-nie het volgende:

[..]

Jammer :P Had er wel een leuke foto van Sem en ik tussen zien staan, maar jee.. 19.95 wat een geld zeg :{
Same here. Misschien 1 foto die ik echt leuk vond (bij checkpoint charlie), maar 20 euro... pfff. En het hele pakket (welgeteld 3 fotos, waarvan 1 in de massa) voor slechts 50. Nee, dat wordt echt te gek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')