abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160988856
In onze zoektocht naar een nieuw huis is ons oog gevallen op een mooie jaren 50 woning. Er staat echter vlak naast het huis op ongeveer 1 meter een vrij dikke boom (+- 75 cm dik) van een metertje of 10 hoog. We vragen ons sterk af of de wortels van die boom geen schade kunnen aanrichten aan de fundering van het huis.

Nu hoor/lees ik verschillende verhalen. Bijv. dat de wortels de weg van de minste weerstand kiezen en dus niet snel door de fundering breken (het huis is op dit moment ook niet verzakt oid). Weer andere verhalen dat ze wel schade aan kunnen richten. En mochten we tot koop overgaan dan is het ook nog de vraag of je de boom wel of niet moet weghalen. Ik hoor ook weer verhalen dat een boom de hele vochthuishouding in de grond in stand houdt, wat betekent dat als je de boom weghaalt er problemen met vocht kunnen optreden bij de fundering.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?
pi_160989028
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2016 23:00 schreef Palomar het volgende:
Bijv. dat de wortels de weg van de minste weerstand kiezen en dus niet snel door de fundering breken
Daarom breken ze ook door fietspaden heen. :')
pindazakje
pi_160989135
Fietspaden zijn uiteraard van hetzelfde materiaal gemaakt als een fundering in idd een fundering ligt ook vaakop de grond naast een boom net als een fietspad.

Voor de ts. Hoe kom je erop. Onzin.
  zondag 27 maart 2016 @ 23:14:44 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160989190
Staat de boom op eigen grond? Informeer bij de gemeente naar een kapvergunning. Wat is het voor een boom?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_160989251
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 23:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is het voor een boom?
een met bladeren en takken gok ik (TS is zo niet specifiek dat het echt een soort schot hagel is hier de vraag te stellen...)
Wat voor fundering wt voor boom etc etc
  zondag 27 maart 2016 @ 23:57:26 #6
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_160990092
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 23:07 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Daarom breken ze ook door fietspaden heen. :')
Er zit nogal een wezenlijk verschil tussen een fietspad en de fundering van een woning...
Share your talent, move the world.
pi_160990150
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 23:17 schreef liedetector het volgende:

[..]

een met bladeren en takken gok ik (TS is zo niet specifiek dat het echt een soort schot hagel is hier de vraag te stellen...)
Wat voor fundering wt voor boom etc etc
sorry, ik zit helaas niet zo in de bomen en funderingen dat ik er uberhaupt aan heb gedacht dat dit relevante info zou zijn. Beide weet ik zo niet (alleen dat de boom een loofboom is). Vond het al vrij specifiek dat ik de bouwperiode noemde en de grootte van de boom...

We nemen sowieso een expert in de hand die ons hierover kan adviseren als het tot zover komt, maar ik was met dit topic vnl. even benieuwd waar we evt. rekening mee zouden kunnen houden. Of het in de praktijk bijvoorbeeld vaak voorkomt dat een huis ernstige schade heeft door zo'n boom.
pi_160993277
Als er nu geen scheuren in zitten dan zal het meevallen met de schade in de toekomst. Als het een oude woning is waarbij op kalk gemetseld is vallen scheuren meestal wel mee. De muren golven dan wat meer al bij de moderne metselspecie. Houd er wel rekening mee dat een boom honderden liters (grondwater ) drinkt per dag. Dus veen en klei drogen in waardoor er verzakking plaats vindt in de bodem. Bij hoge bomen die wind vangen kan de beweging in de wortels voor schade zorgen.

Ook als een boom dicht op de woning staat heb je kans op schade. Doordat onder een boom het veel vochtiger is en de zon de gevel niet kan drogen. Op dit soort plaatsen zie je vaak stukjes van gevelstenen af door intrekkend water en vorst.

Ik zou inderdaad met een goede bouwkundige en hovenier kijken hoeveel schade er van te verwachten valt. En mocht het zo zijn de mogelijkheid overwegen tot het verwijderen van de boom. Houd er rekening mee dat als de boom dicht op de woning staat er veel kosten zijn voor het verwijderen.
Jeroentje.
  maandag 28 maart 2016 @ 08:44:30 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160993390
Ik zou hem sowieso kappen. Hij gaat alleen maar groter en groter worden, blad in je dakgoten leggen en veel licht wegnemen. Bij een flinke storm heb je takken of die boom op je huis.
En verder heb je er dan veel openhaardhout van
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:14:45 #10
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_160996300
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2016 23:00 schreef Palomar het volgende:

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?
Er is eens een heel leuke aflevering geweest van de rijdende rechter waarin een dergelijk probleem aan de kaak gesteld werd. Staat me bij dat er toen ook expert bij is geweest die uitleg gaf over de mogelijke schade die bomen wel of niet aan kunnen richten aan een fundering.

-edit-
Aflevering is hier te vinden.

[ Bericht 10% gewijzigd door goed_volk op 28-03-2016 13:19:58 ]
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_160996888
Oud collega van mij had een esdoorn van de buren die tegen de fundering aan begon te duwen. Buren waren tegen kappen echter gemeente gaf kapvergunning af en ding moest eruit.

Zou een stuk schelen als we wisten wat voor soort boom.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_161000201
quote:
"Bomen zijn soms een gevaar voor de fundering
en riolering"
Jeroentje.
pi_161000233
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:41 schreef blomke het volgende:
Zou een stuk schelen als we wisten wat voor soort boom.
Doe eens een paar plaatjes wordt nu wel nieuwsgierig. Weet je ook wat voor fundering onder het huis zit.
Jeroentje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')