En welke variant heb je?quote:Op maandag 11 april 2016 13:36 schreef Pulzzar het volgende:
Nou....
Ik heb zojuist de uitslag van het ADHD onderzoek. Ik herkende mij er eerst zo in, maar vooral door de verhalen van andere AD(H)D-ers dacht ik: nee... het is niet helemaal hetzelfde. Ik zal de symptomen vast overdrijven. ADHDers hebben een serieus moeilijke stoornis en ik overdrijf mijn kenmerken en heb een schop onder mijn reet nodig.
Na een ruim 3 uur durend onderzoek is er uitgekomen dat ik het
WEL!!!!
heb
Ik ben zelfs nog een soort van opgelucht!
Mag ik me bij nu officieel aansluiten bij deze groep?
En dit uiteraardquote:
Hahaha!quote:
Hey dat is herkenbaarquote:Op maandag 11 april 2016 13:36 schreef Pulzzar het volgende:
Nou....
Ik heb zojuist de uitslag van het ADHD onderzoek. Ik herkende mij er eerst zo in, maar vooral door de verhalen van andere AD(H)D-ers dacht ik: nee... het is niet helemaal hetzelfde. Ik zal de symptomen vast overdrijven. ADHDers hebben een serieus moeilijke stoornis en ik overdrijf mijn kenmerken en heb een schop onder mijn reet nodig.
Na een ruim 3 uur durend onderzoek is er uitgekomen dat ik het
WEL!!!!
heb
Ik ben zelfs nog een soort van opgelucht!
Mag ik me bij nu officieel aansluiten bij deze groep?
Het is meer omdat ik snap hoe opgelucht je bent. En dat na de diagnose je weer verder kan worden behandeld.quote:Op maandag 11 april 2016 14:12 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Hahaha!
Raar eigenlijk om iemand te feliciteren dat hij een stoornis heeft. Maar ik ben wel opgelucht dat ik niet de enige ben met deze problemen en dat het dus niet een kwestie is dat ik te onvolwassen ben ofzo.
Ik heb ADD. Ik ga in behandeling bij PsyQ Noord, waar ik ook ben getest. Ik had al een beetje meegekregen dat het een hele fijne instelling is.
Precies dat.quote:Op maandag 11 april 2016 14:25 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Hey dat is herkenbaar.
Luisterend naar verhalen van andere lotgenoten begin ik nog steeds wel eens te twijfelen en denk ik dat ik me aanstel. Gewoon met diagnose op zak hè... Slaat nergens op...
Ik snapte precies hoe je het bedoelde en dat vind ik ook erg fijn om te lezen.quote:Op maandag 11 april 2016 14:39 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Het is meer omdat ik snap hoe opgelucht je bent. En dat na de diagnose je weer verder kan worden behandeld.
Ik denk beiden, dus ook nog borderline.quote:Op maandag 11 april 2016 17:12 schreef Lienekien het volgende:
Pulzzar, is dit nu naast of in plaats van de diagnose borderline?
Herken ik wel.quote:Op maandag 11 april 2016 17:11 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Precies dat.
Ik begon ADD te vermoeden toen ik informatie van o.a. http://www.levente.nl las. Wat daar over ADD beschreven werd, dacht ik: dat slaat 100% op mij. Maar de ervaringsverhalen van andere mensen met ADHD en ADD deden mij zo ontzettend twijfelen. Het lijkt bij hen allemaal veel serieuzer en bij mij is het allemaal aanstellerij; ik wil alleen maar interessant zijn, terwijl ik gewoon een beetje chaotisch en bovenal heel erg onvolwassen en ongedisciplineerd ben.
Volgens mij ben jij de eerste borderliner + ADD'er die ik ooit ben tegengekomen, lijkt me niet echt een gebruikelijke combi?quote:Op maandag 11 april 2016 17:22 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik denk beiden, dus ook nog borderline.
ADD heb je vanaf je geboorte en borderline ontwikkelt zich met de vorming van je persoonlijkheid. Ik heb altijd te horen gekregen dat er vanalles mis met mij was. Tel daarbij op dat ik me geen raad wist met mijn seksualiteit en een hoop falen met school en opleidingen. Zodoende heb ik dus ook een borderline-stoornis
Veel ADDers en ADHDers hebben ook persoonlijkheidsproblemen en vaak ook borderline
Ik kan me er zo al 3 voor de geest halen die het ook hebben. Ik bedoel dan ook echt ADD en borderline. Als ik ADHD + borderline er ook bij moet rekenen, kan ik er nog 4 bijtellen. Ze keken in Den Haag ook niet verrast op van mijn diagnose borderline.quote:Op maandag 11 april 2016 18:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij de eerste borderliner + ADD'er die ik ooit ben tegengekomen, lijkt me niet echt een gebruikelijke combi?
Anders hadden ze dat toch al veel eerder vastgesteld?
ADD + borderline zou jou dan wellicht redelijk uniek maken
Weet ik niet. Ik kan proberen wat voor effect het op mij heeft. Ik kan me er nog geen voorstelling van maken in welke zin ik mij daardoor beter zou voelen.quote:Op maandag 11 april 2016 18:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ga jij nu trouwens ook medicatie gebruiken? (misschien daarvoor beter het ADHD-topic gebruiken?)
Hoeveel borderliners heb je dan gekend bij mekaar?quote:Op maandag 11 april 2016 18:28 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik kan me er zo al 3 voor de geest halen die het ook hebben. Ik bedoel dan ook echt ADD en borderline. Als ik ADHD + borderline er ook bij moet rekenen, kan ik er nog 4 bijtellen. Ze keken in Den Haag ook niet verrast op van mijn diagnose borderline.
Wat ik trouwens zelf helemaal niet sterk heb en juist met alle macht probeer te voorkomen, is mensen manipuleren in een poging te voorkomen dat ze mij verlaten. Dus misschien dat de kenmerken die aan borderline werde toegewezen nu gekoppeld zijn aan ADD. Eigenlijk doet het er niet toe.
Dit is erg afhankelijk van de klachten die je hebt.quote:Op maandag 11 april 2016 18:30 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Weet ik niet. Ik kan proberen wat voor effect het op mij heeft. Ik kan me er nog geen voorstelling van maken in welke zin ik mij daardoor beter zou voelen.
Ik heb me in ieder geval wel voorgenomen om meer dingen te ondernemen en meer plezier in het leven te maken.
Het is idd wel een maf idee om blij te zijn met een diagnose. Maar het is iig beter dan dat je de diagnose depressief of ernstig schizofrenie krijgtquote:Op maandag 11 april 2016 17:15 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik snapte precies hoe je het bedoelde en dat vind ik ook erg fijn om te lezen.
Ik vond het wel komisch om me te realiseren dat ik blij ben met een stoornis. Het geldt trouwens denk ik voor de meeste volwassenen die er net achterkomen dat ze ADHD of ADD hebben.
Volgens mij duurde deze test een stuk minder lang en was minder extra gedoe dan die ASS testquote:Op maandag 11 april 2016 19:37 schreef summer2bird het volgende:
Trouwens, ik zit nu in het midden van mijn onderzoek, heb al een intake gehad, een heleboel papiertesten gedaan en ik moet donderdag een 2 uur lang durend gesprek met de psycholoog en mijn moeder voor de test.
En dan? Komt er daarna nog meer testen of weten ze het dan?
Kan het nergens vinden online.
Ik denk dat je het gewoon maar op je af moet laten komen. Bij mij was gisteren het hele onderzoek op een dag gepland. Ik moet nog wel een soort aandacht en concentratie-test ondergaan, maar zij zijn er al zeker van dat ook hieruit zal blijken dat ik ADD heb.quote:Op maandag 11 april 2016 19:37 schreef summer2bird het volgende:
Trouwens, ik zit nu in het midden van mijn onderzoek, heb al een intake gehad, een heleboel papiertesten gedaan en ik moet donderdag een 2 uur lang durend gesprek met de psycholoog en mijn moeder voor de test.
En dan? Komt er daarna nog meer testen of weten ze het dan?
Kan het nergens vinden online.
Schizofrenie lijkt me helemaal erg. Ik ken ook iemand die dat heeft en daarbij ook autisme heeft. Ik heb het ontzettend met hem te doen.quote:Op maandag 11 april 2016 19:36 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Het is idd wel een maf idee om blij te zijn met een diagnose. Maar het is iig beter dan dat je de diagnose depressief of ernstig schizofrenie krijgt
Lijkt me wel grappig om een matrix te maken waarin allerhande verschillende persoonskenmerken tegen elkaar uitgezet zijn en bepaalde karaktereigenschappen worden uitgelichtquote:Op dinsdag 12 april 2016 09:20 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Schizofrenie lijkt me helemaal erg. Ik ken ook iemand die dat heeft en daarbij ook autisme heeft. Ik heb het ontzettend met hem te doen.
Tja, het is wat ikzelf meen op te maken. Dit valt me gewoon op. Ik ben geen psychiater en zelfs als ik een psych zou zijn, weet ik het nog niet zeker, want bij mij is men er ook pas achtergekomen na een langdurig onderzoek.quote:Op dinsdag 12 april 2016 10:29 schreef Drug het volgende:
Ik denk dat de punten die jij aanhaalt niet exclusief voorkomen bij ADHD patiënten. Daarnaast zijn er andere factoren van invloed, zo is Kate Bush naar ik meen geschoold danseres, van Björk weet ik dat niet.
Dit valt me nu pas op, maar ik moest erg lachen toen ik dit lasquote:Op maandag 11 april 2016 17:56 schreef magnetronkoffie het volgende:
Die groepsgenoten waren meer van het niveau "Ja sorry dat ik zoveel klets, ADHD Alle Dagen Altijd Druk, he? hahaha!!!!" () en dan allemaal ja-knikken naar mekaar zodra de begeleiding iets aan het uitleggen was wat voor de helft meteen herkenbaar was...
Gelukkig maarquote:Op dinsdag 12 april 2016 10:47 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Dit valt me nu pas op, maar ik moest erg lachen toen ik dit las![]()
Gevoel voor humor heb je in ieder geval wel
Dat het anders werkt dan bij de meeste andere mensen, heb ikzelf al van kinds af aan gemerkt en het is zeker niet alleen maar negatief. Maar binnen deze maatschappij schieten de AD(H)D-hersenen tekort om optimaal te kunnen functioneren.quote:Op dinsdag 12 april 2016 18:11 schreef Slip het volgende:
ADD&ADHD hoeft zeker niet een stoornis te worden genoemd, de exacte uitleg weet ik er niet meer van, het is namelijk dat je brein biologisch anders werkt omdat [...] daarnaast is het in detail bij ieder mens anders ---> tijd van prognose en behandeling.
gelukkig maar. Ik kan nu al bijna mijn ongeduld bewarenquote:Op maandag 11 april 2016 20:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Volgens mij duurde deze test een stuk minder lang en was minder extra gedoe dan die ASS test
Is moeilijk. Ben ontzettend ongeduldig en dat wordt qua de diagnose met de dag erger.quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:18 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik denk dat je het gewoon maar op je af moet laten komen. Bij mij was gisteren het hele onderzoek op een dag gepland. Ik moet nog wel een soort aandacht en concentratie-test ondergaan, maar zij zijn er al zeker van dat ook hieruit zal blijken dat ik ADD heb.
Ik snap het. Want ik heb hetzelfde.quote:Op dinsdag 12 april 2016 21:33 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Is moeilijk. Ben ontzettend ongeduldig en dat wordt qua de diagnose met de dag erger.
Mooi geschrevenquote:Op dinsdag 12 april 2016 23:04 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik snap het. Want ik heb hetzelfde.
En daarom wil ik je ook als tip meegeven om je te blijven realiseren dat je ondanks de diagnose wel dezelfde persoon blijft en dat je goed bent zoals je bent. Je wordt niet meer of minder waard of interessanter met de diagnose AD(H)D. Je ADD of ADHD (weet niet welke diagnose je hebt gekregen) maakt maar een heel klein onderdeel uit van je hele persoonlijkheid. Het heeft wel veel invloed op je leven, maar in weze is het niks meer dan een aandachtsstoornis. Of je een leuk persoon bent staat daar helemaal los van. En ADHD en ADD zijn lastig, maar er valt prima mee te leven en al helemaal als je daarvoor de gerichte hulp kan krijgen.
Ook al is het moeilijk en beheerst het je hele gedachtenwereld momenteel, probeer je er toch los van te maken en afleiding te zoeken. Ga bijvoorbeeld sporten. Ga je fysiek inspannen, want daarmee kan je wel je hoofd leger maken en word er ook serotine in je hersenen vrijgemaakt, waardoor jij je beter gaat voelen. Als je 's nachts niet kan slapen, ga dan buiten ff een blokje om. En probeer overdag te socializen.
Het lukt je!Ook al gaat de tijd in jouw beleving langzaam, de tijd kan alleen maar vooruit gaan.
Pfoe, dat is een moeilijke vraagquote:Op woensdag 13 april 2016 00:10 schreef Schoenenspray het volgende:
[..]
Mooi geschreven
Btw, kan je als ADHD'er fulltime werken, veel reizen voor je werk en zelfstandig je leven onderhouden, sporten als hobby en nog een sociaal leven hebben? Of is dit een recept voor een burnout? Wat voor soorten functies passen bij een ADHD'er?
Gelukkig kan je daar achteraf meteen een pilletje voor krijgen.quote:Op dinsdag 12 april 2016 21:32 schreef summer2bird het volgende:
[..]
gelukkig maar. Ik kan nu al bijna mijn ongeduld bewaren
Ik kende één ADHDer (was bevriend met m'n vader, kende ik sinds mijn kindertijd al) en die werkte wel 'gewoon'. Weet niet meer wat, maar het had iets met begeleiding te maken en volgens mij had ie altijd wel geld. Koopwoning had ie ook (hij had een partner, jarenlang.quote:Op woensdag 13 april 2016 00:10 schreef Schoenenspray het volgende:
[..]
Mooi geschreven
Btw, kan je als ADHD'er fulltime werken, veel reizen voor je werk en zelfstandig je leven onderhouden, sporten als hobby en nog een sociaal leven hebben? Of is dit een recept voor een burnout? Wat voor soorten functies passen bij een ADHD'er?
Dat lukt mij allemaal best prima als ADHD'er.quote:Op woensdag 13 april 2016 00:10 schreef Schoenenspray het volgende:
[..]
Dankjequote:Op dinsdag 12 april 2016 23:04 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik snap het. Want ik heb hetzelfde.
En daarom wil ik je ook als tip meegeven om je te blijven realiseren dat je ondanks de diagnose wel dezelfde persoon blijft en dat je goed bent zoals je bent. Je wordt niet meer of minder waard of interessanter met de diagnose AD(H)D. Je ADD of ADHD (weet niet welke diagnose je hebt gekregen) maakt maar een heel klein onderdeel uit van je hele persoonlijkheid. Het heeft wel veel invloed op je leven, maar in weze is het niks meer dan een aandachtsstoornis. Of je een leuk persoon bent staat daar helemaal los van. En ADHD en ADD zijn lastig, maar er valt prima mee te leven en al helemaal als je daarvoor de gerichte hulp kan krijgen.
Ook al is het moeilijk en beheerst het je hele gedachtenwereld momenteel, probeer je er toch los van te maken en afleiding te zoeken. Ga bijvoorbeeld sporten. Ga je fysiek inspannen, want daarmee kan je wel je hoofd leger maken en word er ook serotine in je hersenen vrijgemaakt, waardoor jij je beter gaat voelen. Als je 's nachts niet kan slapen, ga dan buiten ff een blokje om. En probeer overdag te socializen.
Het lukt je!Ook al gaat de tijd in jouw beleving langzaam, de tijd kan alleen maar vooruit gaan.
Dat weet ik, maar ik ben gewoon ontzettend ongeduldig van natuur (wat vaak niet al te handig is haha) maar het komt wel goedquote:Op woensdag 13 april 2016 06:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Gelukkig kan je daar achteraf meteen een pilletje voor krijgen.
En wat dat onderzoek betreft, ik zou maar niet gaan duimendraaien, dat onderzoek gaat nog wel een hele tijd duren
Wat fijn voor je, manquote:Op woensdag 13 april 2016 09:06 schreef Orbeatle het volgende:
Ik heb ook maar een 'gewone' kantoorbaan eigenlijk, maar ik zit wel al bijna 9 (!) jaar bij dezelfde werkgever. De dynamiek hier op de afdeling waar ik werk bevalt me zo goed dat ik nooit echt in de problemen ben gekomen door m'n 'tekortkomingen', zeg maar. Ik heb hier een perfecte balans tussen afwisseling en structuur gevonden. Ik krijg voldoende vrijheid om m'n dagen en weken zelf in te delen.
* DJMO meldt zich : *borderline + adhd (en kenmerken van een autistische stoornis, maar, zo heb ik me laten vertellen door m'n psych, eigenlijk heeft elk mens wel wat autistische trekjesquote:Op maandag 11 april 2016 18:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ben eigenlijk vooral benieuwd naar de frequentie van deze combi.
Dat komt echt wel.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:17 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Dankje
Ik wordt ook niks interessanter maar ik wil gewoon dingen bereiken zoals een boek kunnen lezen en wat rustiger worden.
O hoi, hebben we een tweede gevondenquote:Op woensdag 13 april 2016 10:16 schreef DJMO het volgende:
[..]
* DJMO meldt zich : *borderline + adhd (en kenmerken van een autistische stoornis, maar, zo heb ik me laten vertellen door m'n psych, eigenlijk heeft elk mens wel wat autistische trekjes)
Heb ben heel geduldig...behalve als ik ergens op moet wachten. Op de bus bijvoorbeeld, dan ga ik nog liever lopenquote:Op woensdag 13 april 2016 09:17 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ik ben gewoon ontzettend ongeduldig van natuur (wat vaak niet al te handig is haha) maar het komt wel goed
ik doe er verder ook weinig mee hoor. Ik ben overigens wel blij met m'n diagnose ook. Het voelt voor mij niet als een stempel, maar als een sleutel waarmee ik de deur naar hulp en begrip heb kunnen openenquote:Op woensdag 13 april 2016 10:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
O hoi, hebben we een tweede gevonden
Dat laatste is trouwens wel een beetje een dooddoener, het zegt eigenlijk gewoon niks, niet erg autistisch van je hoor
Zeker! Dat geldt uiteraard voor iedereen, niet alleen voor mensen zoals wijquote:Op woensdag 13 april 2016 10:10 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Wat fijn voor je, man
Het is zoveel aangenamer als je een werkgever hebt die je tekortkomingen accepteert en je waardeert voor wat je wel kan. Ook voor niet-AD(H)Ders trouwens.
Klinkt goed. Medicatie?quote:Op woensdag 13 april 2016 09:06 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Dat lukt mij allemaal best prima als ADHD'er.
Maar ik moet wel zeggen dat dat wellicht heel erg veel anders was geweest als ik op mezelf had gewoond. Ik heb een vriendin die me erg goed ondersteunt met de dingen waar ik moeite mee heb en dan met name de financiën. Als ik in m'n eentje, zonder hulp, mijn geldzaken zou moeten regelen was het zonder twijfel echt misgegaan op een gegeven moment.
Maar zij helpt heel erg goed met structuur aanbrengen en dat is erg prettig.
En het lijkt me inderdaad wel handig als je werk hebt wat bij je past. Dat geldt voor iedereen natuurlijk.
Ik heb ook maar een 'gewone' kantoorbaan eigenlijk, maar ik zit wel al bijna 9 (!) jaar bij dezelfde werkgever. De dynamiek hier op de afdeling waar ik werk bevalt me zo goed dat ik nooit echt in de problemen ben gekomen door m'n 'tekortkomingen', zeg maar. Ik heb hier een perfecte balans tussen afwisseling en structuur gevonden. Ik krijg voldoende vrijheid om m'n dagen en weken zelf in te delen. Lijken me allemaal handige voorwaarden voor ADHD volk.
Oh ja, en het werk an sich is ook wel boeiend genoeg.
Bij mij schiet dan soms wel het sociale leven er een klein beetje bij in. Om alles verder een beetje op de rit te houden is uiteraard wel vermoeiend dus ik vind het vaak erg fijn om gewoon thuis te zijn. Maar ik zie dat niet perse als problematisch, ik ben daarin gewoon vrij selectief.
Ja hoor. Je bent meer dan ADHD. Ik studeer (loop nominaal), werk daarnaast anderhalve dag per week, sport drie keer per week, heb twee of drie keer per week een afspraak met een vriendin staan, zie mijn vriend die aan de andere kant van Nederland woont regelmatig en heb daarnaast ook nog tijd en energie om andere hobbies te onderhouden (zoals motorrijden). Ik moet wel actief opletten dat ik genoeg slaap krijg, want er is altijd nog wel iets (leuks) te doen, maar ik heb m'n slaap echt nodig. Verder gaat het prima. Zo één of twee keer per jaar race ik mezelf per ongeluk voorbij, maar dat heb ik dan vrij snel door. Dan zeg ik even alles voor de komende twee weken af en ga ik m'n prioriteiten opnieuw bekijken.quote:Op woensdag 13 april 2016 00:10 schreef Schoenenspray het volgende:
[..]
Mooi geschreven
Dat is het ook. Ik ervoer het eerst wel als een veroordeling, maar dat heb ik (ondanks dat ik geregeld nog wel veroordeeld wordt, zeker op een plek als fok) kunnen loslaten.quote:Op woensdag 13 april 2016 10:26 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik doe er verder ook weinig mee hoor. Ik ben overigens wel blij met m'n diagnose ook. Het voelt voor mij niet als een stempel, maar als een sleutel waarmee ik de deur naar hulp en begrip heb kunnen openen
dit. Er schoot me gisteren een uitspraak te binnen, ooit eens ergens gelezen volgens mij, weet niet meer waar, maar het kwam er op neer dat in de ogen van de wereld, iemand met autisme raar is, terwijl in de ogen van de autist, de wereld raar is. volg je me nog?quote:Op woensdag 13 april 2016 10:43 schreef magnetronkoffie het volgende:
En waarom? Omdat het zo makkelijk is. De tolerantie is vaak ver te zoeken.
Je haalt mijn woorden uit m'n mondquote:Op woensdag 13 april 2016 10:49 schreef DJMO het volgende:
[..]
dit. Er schoot me gisteren een uitspraak te binnen, ooit eens ergens gelezen volgens mij, weet niet meer waar, maar het kwam er op neer dat in de ogen van de wereld, iemand met autisme raar is, terwijl in de ogen van de autist, de wereld raar is. volg je me nog?
lol. Goed geregeldquote:anyway: iemand hierboven haalt het stukje financieen aan![]()
Daarom sta ik nu onder bewindvoering. Ik barstte van de schulden en had op een gegeven moment nog maar een tientje per maand over om van te leven met de kinderen. Nu onder bewindvoering kan ik zelfs sparen naast dat m'n schulden worden afgelost?!
![]()
Maar dit zien ze niet, omdat ze het niet begrijpen (omdat het anders is (waar is hun empathie? )) en de schoonmaakhulp begrijpen ze wel. Zo simpel is het.quote:en m'n huishouden .. dat is en blijft mijn eeuwige struikelpunt. Daar heb ik dus ook hulp voor (vier uur begeleidende huishoudelijke hulp p/w) en daar zeggen mensen ook over: ja hey een gezonde jonge vrouw dis hulp in de huishouding heeft? doe mij ook zo'n diagnose ! maar zo'n pretje is het echt niet om van hulp afhankelijk te zijn
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |