Twee Nederlanders vermist na aanslagen Brusselquote:Omgekomen aanslagplegers Brussel waren bekenden van politie
Twee zelfmoordterroristen die achter de aanslagen in Brussel van dinsdag zaten, zijn volgens de Franstalige publieke omroep in Belgi, RTBF, de broers Khalid en Ibrahim El Bakraoui. Ze zouden bekenden van de politie zijn.
Het tweetal werd door de Belgische politie gezocht wegens banden met de terreurcel die bij de aanslagen van 13 november vorig jaar in Parijs betrokken was, aldus bronnen bij de politie. Meerdere leden van die cel zijn al opgepakt, als laatste de recent opgepakte Salah Abdeslam. Khalid blies zichzelf op bij metrostation Maalbeek en Ibrahim op het vliegveld.
Khalid huurde meerdere keren onder valse naam een woning; onder meer in Charleroi en in de Driesstraat in Vorst, waar vorige week een schietpartij tussen terroristen en politie plaatsvond. Abdeslam verbleef ook in de woning in Vorst. Khalid werd in 2011 al eens veroordeeld tot vijf jaar cel wegens gewelddadige autoroof.
De andere broer, Ibrahim, was zes jaar geleden betrokken bij een gewelddadige overval op een wisselkantoor in Brussel, die uitmondde in en schietpartij met de politie. Hij kreeg negen jaar cel.
Jan Jambon, de Belgische minister van Binnenlandse Zaken, kan de namen van de verdachten niet bevestigen.
Gezocht
In Belgi wordt nog altijd gezocht naar een verdachte die dinsdag kon ontkomen na de aanslagen op Zaventem. Hij is, samen met de broers, te zien op beelden van een bewakingscamera die dinsdag werden vrijgegeven.
Volgens het Franstalige Belgische dagblad La Dernire Heure is de gezochte verdachte de 24-jarige oud-Syriganger Najim Laachraoui. Hij wordt sinds maandag gezocht door de politie en zou contact hebben gehad met terreurverdachte Salah Abdeslam. Hij reisde onder meer met hem naar Hongarije.
Dodental
Bij de aanslagen op het vliegveld en de metro kwamen dinsdag zeker dertig mensen om het leven. 230 mensen raakten gewond. De aanslagen zijn opgeist door terreurbeweging Islamitische Staat (IS). Woensdag is het eerste slachtoffer gedentificeerd; een Peruviaanse die omkwam bij de aanslag op Zaventem.
Woensdagochtend zijn huiszoekingen in de Brusselse gemeente Schaarbeek afgerond. Dinsdag werden daar nog een spijkerbom, chemische stoffen en een IS-vlag gevonden. Het is niet duidelijk of er verder nuttige informatie is aangetroffen.
Openbaar vervoer
De ochtendspits komt woensdagochtend op gang in Brussel. Het grootste deel van het openbaar vervoer is open voor het publiek in de Belgische hoofdstad.
Vervoersbedrijf MIVB heeft de reistijden in Brussel uit veiligheidsoverwegingen beperkt. Het autoverkeer in Brussel zal eveneens woensdag nog de nodige hinder ondervinden: een aantal tunnels blijft afgesloten. Ook de omgeving van de Wetstraat, waar regeringsgebouwen staan, blijven gesloten voor het verkeer.
Treinverkeer
Het treinverkeer naar Belgi is ook weer opgestart: de Thalys en de Intercity tussen Amsterdam en Brussel rijden weer. De trein stopt niet op station Brussels Airport, omdat de luchthaven nog gesloten is.
Vakbond FNV Spoor had kanttekeningen geplaatst bij de beslissing van NS om woensdag weer treinen te laten rijden naar Brussel. In een brief aan de NS uitte de bond zijn zorgen over de beveiliging van het traject tussen Roosendaal en Antwerpen na de aanslagen van dinsdag in Brussel. Ook zou het personeel dat de treindienst naar Brussel verzorgt, behoorlijk ontdaan zijn.
De NS zegt woensdagochtend echter dat er geen afmeldingen zijn van het personeel en dat de treinen naar en vanuit Belgi woensdag weer volgens de normale dienstregeling rijden. Advies aan reizigers is wel om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen.
Vluchten
Het vliegverkeer van Zaventem wordt woensdag nog steeds omgeleid via vier regionale vliegvelden in Belgi. Charleroi verwerkt twintig extra vluchten op woensdag, op Oostende zijn woensdagochtend al zeven extra vluchten vertrokken en staan er nog zeven gepland.
Ook vanuit Antwerpen en Luik vertrekken extra vluchten, aldus de Belgische luchtverkeersleiding Belgocontrol.
Donderdag is de internationale luchthaven bij Brussel ook gesloten.
Kranten
De ochtendkranten staan woensdag uitgebreid stil bij de aanslagen. De Telegraaf noemt de aanslagen "beestachtig" en stelt dat Europa in het hart is getroffen. Trouw omschrijft de terreur als "de aanslagen die Brussel wl en niet verwachtte".
De aanslagen in Brussel luiden volgens de Belgische media een nieuw tijdperk in. Gevreesd wordt dat de strijd tegen terreur ten koste zal gaan van de privacy. Maar er is na dinsdag "geen weg terug", aldus de dagbladen.
Ministerile bijeenkomst
Nederland zal als EU-voorzitter een overleg van Europese ministers organiseren, op verzoek van Belgi, meldt minister van Veiligheid en Justitie Ard van der Steur op Twitter. De bijeenkomst is wellicht op donderdagochtend al.
Eerder dinsdag zei Van der Steur al dat wordt bekeken of de Europese ministers die over terreur gaan bij elkaar moeten komen. De bewindsman sprak van "moorddadige aanslagen" en heeft Belgi alle steun toegezegd.
bronquote:Door de aanslag op het vliegveld in Brussel zijn drie Nederlanders om het leven gekomen. Dat meldt minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) vrijdag vanuit Indonesi waar hij op bezoek is.
bron: http://nos.nl/artikel/209(...)entem-verspreid.htmlquote:Belgische media hebben een foto in handen van de drie vermoedelijke daders van de aanslagen op de luchthaven Zaventem. De mannen lopen achter een bagagekarretje. De foto zou door de politie zijn getwitterd, terwijl het beeld eigenlijk voor intern gebruik was.
Of zij allemaal zijn omgekomen, is niet duidelijk. Bij de aanslagen in de vertrekhal gingen kort na elkaar twee bommen af. De Belgische minister Reynders van Buitenlandse Zaken zei eerder vandaag dat er rekening mee wordt gehouden dat er nog een dader voortvluchtig is. Het gevaar is nog niet geweken, waarschuwde hij.
Wel logisch ook he, hoe meer ze er oppakken die er iets mee te maken hebben, hoe meer concrete aanwijzingen ze vinden waar ze weer anderen mee kunnen opsporen.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:35 schreef Physsic het volgende:
[..]
Het gaat de laatste maanden opeens wel heel snel daar in Belgi met m huiszoekingen en aanhoudingen he.
Vanavond ben ik bang wat groter. Als ze bij de inval sporen vinden naar andere huizen, en daar dus nu ook al beginnen binnen te vallen. Dan zou ik als terrorist haast maken met mijn plannen.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ber
[..]
Ik zou gewoon doen wat ik anders zou doen. Hoe groot is de kans dat je een slachtoffer wordt doordat je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bent? Wanneer gebeurde het voor het laatst in de 'westerse' wereld dat er twee keer kort achter elkaar een aanslag werd gepleegd, met minimaal 1 dag ertussen (9/11 was bedoeld als meerdere aanslagen tegelijkertijd)?
Is het al duidelijk waarom ze deze aanslag pleegden? Het is bekend dat het vermoedelijk te maken had met de arrestatie van die knul maar wat was het motief? Wraak? Angst zaaien? Leverage uitvoeren om hem vrij te krijgen? ...
Klopt zeker.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:37 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Wel logisch ook he, hoe meer ze er oppakken die er iets mee te maken hebben, hoe meer concrete aanwijzingen ze vinden waar ze weer anderen mee kunnen opsporen.
De man met de hoed was toch Laachroui, en die heeft zichzelf opgeblazen op de luchthaven. Onduidelijke bende inderdaad.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:46 schreef SureD1 het volgende:
van HBVL:
Aan het Meiserplein gaat het gerucht dat het om Mohamed Abrini zou gaan, maar het federaal parket kan dat voorlopig bevestigen noch ontkennen. Verificaties zijn nog aan de gang.
De Franstalige openbare omroep RTBF heeft de procureur des konings gesproken en die zegt dat het net om Abrini gaat. Journalisten van De Morgen beweren dan weer dat de man die is opgepakt n van de terroristen is die dinsdag de luchthaven van Zaventem aanvielen. Volgens hen gaat het om de gezochte man in het wit, met de donkere hoed. Hij zou zichzelf hebben willen opblazen op een tram.
Eerder ging het om een onschuldige die de politie niet kon verstaan...
Conclusie: wat een zooi daar... iedereen roept maar wat...
Dachten ze eerst, Laarchaoui bleek later de gast links op de foto te zijn... Hoedemans is dus nog onbekend...quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:48 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
De man met de hoed was toch Laachroui, en die heeft zichzelf opgeblazen. Onduidelijke bende inderdaad.
Hebben ze dus toch mooi de verkeerde. De robot vond niets en de persoon die ging checken alleen een paraplu.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:46 schreef SureD1 het volgende:
van HBVL:
Aan het Meiserplein gaat het gerucht dat het om Mohamed Abrini zou gaan, maar het federaal parket kan dat voorlopig bevestigen noch ontkennen. Verificaties zijn nog aan de gang.
De Franstalige openbare omroep RTBF heeft de procureur des konings gesproken en die zegt dat het net om Abrini gaat. Journalisten van De Morgen beweren dan weer dat de man die is opgepakt n van de terroristen is die dinsdag de luchthaven van Zaventem aanvielen. Volgens hen gaat het om de gezochte man in het wit, met de donkere hoed. Hij zou zichzelf hebben willen opblazen op een tram.
Eerder ging het om een onschuldige die de politie niet kon verstaan...
Conclusie: wat een zooi daar... iedereen roept maar wat...
Oh, dat heb ik gemist. Erg onduidelijk allemaal.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:49 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dachten ze eerst, Laarchaoui bleek later de gast links op de foto te zijn... Hoedemans is dus nog onbekend...
Hoedemans, klinkt autochtoon Vlaams.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:49 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dachten ze eerst, Laarchaoui bleek later de gast links op de foto te zijn... Hoedemans is dus nog onbekend...
quote:Op vrijdag 25 maart 2016 19:07 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Het is wachten op de volgende.
dat was, denk ik, zijn bedoeling... Daar kun je uit afleiden dat hij niet per ongeluk in leven bleef, maar dat dat vooropgezet was...quote:Op vrijdag 25 maart 2016 19:11 schreef Gia het volgende:
Is er geen betere foto beschikbaar van hoedemans? Die herken je zo toch nooit!
Zo een hoedje gaat toch direct opvallenquote:Op vrijdag 25 maart 2016 19:11 schreef Gia het volgende:
Is er geen betere foto beschikbaar van hoedemans? Die herken je zo toch nooit!
quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:27 schreef Fluffypinkcupcake het volgende:
[..]
Dat dachten de slachtoffers waarschijnlijk ook wel.
quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wanneer gebeurde het voor het laatst in de 'westerse' wereld dat er twee keer kort achter elkaar een aanslag werd gepleegd, met minimaal 1 dag ertussen (9/11 was bedoeld als meerdere aanslagen tegelijkertijd)?
Mwah, ze doen het omdat ze het leuk vinden, niet om zich op te offeren. Geen politie-agent wordt gedwongen om lid te worden van een arrestatieteam, de mensen die dat willen kiezen er geheel vrijwillig voor om mee te doen, ze doorstaan relatief zwarte testen (dagen van fysieke uitputting en gebrek aan slaap terwijl je bevelen moet opvolgen en moet samenwerken met je teamgenoten) wat aangeeft wat ze ervoor over hebben om hieraan mee te mogen doen. Dat gezegd hebbende, bij normale arrestaties is het risico op boobytraps en mensen die bereid zijn om zichzelf op te offeren terwijl ze de politie uitschakelen wellicht kleiner, deze jongens zijn er trouwens wel op getraind om hiermee om te gaan.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:20 schreef kapiteintje het volgende:
Onnoemelijk veel respect voor de mannen en vrouwen die op dit moment het hol van de leeuw in moeten om deze mafkezen te arresteren.
Dat zit er dik in.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:08 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat men sowieso al plannen had om aanslagen te plegen tegen de "ongelovige honden" maar dat men het vanwege arrestaties gewoon vervroegd heeft.
Youtube is handiger, iedereen kan dat zien zonder een hoop gedoe (scriptblocker):quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:32 schreef Physsic het volgende:
[..]
Korte video:
http://nieuws.tpo.nl/2016(...)-schaarbeek-brussel/
Hoe kan het dan zijn dat de metrostellen nog aan het rijden waren 21 minuten later?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 19:47 schreef Cousin_Eddy het volgende:
De beslissing om de metro te evacueren werd dinsdag om 8u50 genomen. Dat heeft minister Jambon vrijdag gezegd in de Kamer. Om 9u11 ontplofte de bom van Khalid El Bakraoui in metrostation Maalbeek.
HBvL
Het duurt even voordat het nieuws is doorgeven aan de stations en treinen neem ik aanquote:Op vrijdag 25 maart 2016 19:52 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Hoe kan het dan zijn dat de metrostellen nog aan het rijden waren 21 minuten later?
Hmm ja wellicht. Mijn ervaring met evacuaties is wel dat dat normaal heel snel gaat. Gisteren nog bomalarm voor een achtergelaten rugzak in Leuven terwijl ik daar was, 2 minuten nadat het alarmsignaal klonk was het station al helemaal ontruimd, zat ook wel veel druk achter van de politie dat wel.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 19:56 schreef Cousin_Eddy het volgende:
[..]
Het duurt even voordat het nieuws is doorgeven aan de stations en treinen neem ik aan
De terroristen hebben gewonnen. Als je voor een vergeten rugzak panikeert...quote:Op vrijdag 25 maart 2016 19:58 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Hmm ja wellicht. Mijn ervaring met evacuaties is wel dat dat normaal heel snel gaat. Gisteren nog bomalarm voor een achtergelaten rugzak in Leuven terwijl ik daar was, 2 minuten nadat het alarmsignaal klonk was het station al helemaal ontruimd, zat ook wel veel druk achter van de politie dat wel.
Wel erg als je bedenkt dat er niemand had dood hoeven te gaan als die beslissing wat eerder genomen was
Heeft ook te lang geduurd voordat de beslissing is genomen om te evacueren.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 19:58 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Hmm ja wellicht. Mijn ervaring met evacuaties is wel dat dat normaal heel snel gaat. Gisteren nog bomalarm voor een achtergelaten rugzak in Leuven terwijl ik daar was, 2 minuten nadat het alarmsignaal klonk was het station al helemaal ontruimd, zat ook wel veel druk achter van de politie dat wel.
Wel erg als je bedenkt dat er niemand had dood hoeven te gaan als die beslissing wat eerder genomen was
Was al de 2de keer in Leuven. Eergisteren ook al bomalarm voor een achtergelaten rugzak op een trein in het stationquote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De terroristen hebben gewonnen. Als je voor een vergeten rugzak panikeert...
Guess what, een terrorist laat dat niet zo in het zicht liggen als hij een bom wil laten afgaan en hij zal het zo snel mogelijk laten ontploffen nadat hij de trein heeft verlaten om het risico kleiner te maken dat het wordt gevonden.
Ik wens hen er veel succes mee. Het komt heel erg vaak voor in Leuven dat studenten daar iets in de trein laten liggen.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:09 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Was al de 2de keer in Leuven. Eergisteren ook al bomalarm voor een achtergelaten rugzak op een trein in het station![]()
En ja zo denk ik er ook over maar ja. Ze nemen nu geen enkel risico
Dat zei ik ook op Facebook tegen wat van die schreeuwers met 'geen risico nemen' etc. Ik zei dat als ik elke keer de politie zou inlichten over een verdacht voorwerp als ik tussen Leuven en Brussel spoor, ik heel vaak zou moeten bellen. Mensen laten constant dingen liggen. Werd me niet bepaald in dank afgenomenquote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik wens hen er veel succes mee. Het komt heel erg vaak voor in Leuven dat studenten daar iets in de trein laten liggen.
Typische massahysterie na zo'n incident. Na een paar maanden is dat sterk verminderd en na een paar jaar is het nagenoeg volledig weggebt. Zo zie je maar weer dat veel mensen weinig rationeel zijn en dat we in de kern gewoon nog zoogdieren zijn bij wie de instincten primeren. Dat zou ik trouwens zeker niet op Facebook melden.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:14 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Dat zei ik ook op Facebook tegen wat van die schreeuwers met 'geen risico nemen' etc. Ik zei dat als ik elke keer de politie zou inlichten over een verdacht voorwerp als ik tussen Leuven en Brussel spoor, ik heel vaak zou moeten bellen. Mensen laten constant dingen liggen. Werd me niet bepaald in dank afgenomen
Raad hen dan ook aan om het concreet te maken: "denkt u er aan om uw rugzak, tassen, kleding en boeken en dergelijke mee te nemen" of iets dergelijks. Pas het een beetje aan aan studenten.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:14 schreef Lothiriel het volgende:
E: en dat lijkt me geen slecht idee van die speakers idd! Zal het voorstellen aan de heren van NMBS.
Ja het is vooral grappig als je de mensen die altijd zaten te zeuren op de regering en dat al die maatregelen vervelend waren nu zo ziet reageren gewoon door die aanslagen. Snel van mening veranderdquote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Typische massahysterie na zo'n incident. Na een paar maanden is dat sterk verminderd en na een paar jaar is het nagenoeg volledig weggebt. Zo zie je maar weer dat veel mensen weinig rationeel zijn en dat we in de kern gewoon nog zoogdieren zijn bij wie de instincten primeren. Dat zou ik trouwens zeker niet op Facebook melden.
Ik niet hoor, ik was altijd al tegen dergelijke doorgeslagen maatregelen die niet effectief zijn maar wel schadelijk zijn voor de gewone mensen en dat ben ik na dergelijke aanslagen nog steeds. Het voordeel van geen kuddedier zijn. Het heeft ook nadelen maar dit is een voordeel ervan.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:18 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Ja het is vooral grappig als je de mensen die altijd zaten te zeuren op de regering en dat al die maatregelen vervelend waren nu zo ziet reageren gewoon door die aanslagen. Snel van mening veranderd![]()
En nee inderdaad
Jij echt h? Zie ook al die files door grenscontroles aan de Belgische grens. Het helpt minimaal en zorgt voor een hoop hinder voor de normale burger, zeker nu met het paasweekend. Een eye-opener: een terrorist kan zich ook bij de grens opblazen en een hoop slachtoffers maken.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De terroristen hebben gewonnen. Als je voor een vergeten rugzak panikeert...
Guess what, een terrorist laat dat niet zo in het zicht liggen als hij een bom wil laten afgaan en hij zal het zo snel mogelijk laten ontploffen nadat hij de trein heeft verlaten om het risico kleiner te maken dat het wordt gevonden.
bronquote:BRUSSEL - In eenappartement in Athene waar Abdelhamid Abaaoud, het brein achter de aanslagen in Parijs, in januari 2015 woonde, zijn tekeningen en een kaart van de luchthaven van Zaventem aangetroffen op computer en een USB-stick, zo melden Griekse media op basis van politiebronnen.
Abaaoud heeft inderdaad een tijd in Athene gezeten toen hem de grond in Belgi te heet onder de voeten werd. Van daaruit ook heeft hij bezoekjes aan Syri gebracht, waar hij is gefotografeerd terwijl hij lijken van gedode Syrische militairen achter een auto voortsleepte. Diezelfde politiebronnen maken ook melding van moeizame contacten met Belgi om die informatie uit te wisselen.
Zou kunnen... Hij heeft dat hoedje en die bril sowieso meteen weggegooid neem ik aan. Hij mocht niet herkend worden, die andere twee wel, die hebben ook nagenoeg hetzelfde 'uniform' aan, hij heel andere kleren...quote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:44 schreef Blueheeler het volgende:
Volgens mij ligt het hoedje van de rechterman hier tussen het puin
[ afbeelding ]
Vind het voornamelijk frappant dat ie zo vrij heeft kunnen pendelen tussen Syri en Europa.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 22:22 schreef bierkip het volgende:
[..]
bron
Ben benieuwd of en welke potentiele locaties ze daar nog meer gevonden hebben. Laat ze die als de wiedeweerga extra beveiligen! En wanneer hebben ze dat dan gevonden? Had het voorkomen kunnen worden?
Helaas zitten er geen paar jaar meer tussen de aanslagen, maar een paar maanden. Natuurlijk veroorzaakt dat paniek, maar van massahysterie is nog geen sprake.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Typische massahysterie na zo'n incident. Na een paar maanden is dat sterk verminderd en na een paar jaar is het nagenoeg volledig weggebt. Zo zie je maar weer dat veel mensen weinig rationeel zijn en dat we in de kern gewoon nog zoogdieren zijn bij wie de instincten primeren. Dat zou ik trouwens zeker niet op Facebook melden.
Er zijn wel meer zwarte hoeden...quote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:44 schreef Blueheeler het volgende:
[ afbeelding ]
Maar ze reeds op de luchthaven zelf dumpen "would defeat the purpose" (heeft het Nederlands daar een elegante uitdrukking voor?) , loopt ie het risico dat z'n nieuwe outfit ook op camerabeelden te zien is.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 22:54 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Zou kunnen... Hij heeft dat hoedje en die bril sowieso meteen weggegooid neem ik aan. Hij mocht niet herkend worden, die andere twee wel, die hebben ook nagenoeg hetzelfde 'uniform' aan, hij heel andere kleren...
quote:Bewaker kerncentrale gedood
Een beveiliger van een Belgische kerncentrale is twee dagen na de aanslagen in Brussel in Charleroi doodgeschoten. Dat meldt de plaatselijke krant Dernire Heure zaterdag op basis van politiebronnen. De krant voegt eraan toe dat zijn beveiligingspasje is gestolen.
De bewaker, die zijn hond uitliet, is in de vroege avond van donderdag doodgeschoten, aldus de kant. Charleroi ligt ongeveer op 50 kilometer van de Belgische hoofdstad.
Eerder donderdag meldde de krant dat de zelfmoordterroristen Khalid en Ibrahim el Bakraoui van plan waren aanslagen te plegen op Belgische kerncentrales, maar dat de arrestatie van Salah Abdeslam, die betrokken was bij de aanslagen in Parijs, de plannen van de terroristen heeft versneld.
http://www.telegraaf.nl/b(...)ntrale_gedood__.html
quote:Beveiliger kerncentrale Belgi doodgeschoten
Door: redactie
26-3-16 - 09:36
anp.
Een beveiliger van een Belgische kerncentrale is twee dagen na de aanslagen in Brussel in Charleroi doodgeschoten. Dat meldt de plaatselijke krant Dernire Heure zaterdag op basis van politiebronnen. De krant voegt eraan toe dat zijn beveiligingspasje is gestolen.
De bewaker, die zijn hond uitliet, is in de vroege avond van donderdag doodgeschoten, aldus de kant. Charleroi ligt ongeveer op 50 kilometer van de Belgische hoofdstad.
Het baart de onderzoekers zorgen dat de onbekende dader(s) ervandoor ging(en) met het pasje van de man. Die kaart geeft immers toegang tot verschillende gevoelige, kritieke plaatsen. Meteen na de ontdekking werd de badge gedeactiveerd.
Camera
Eerder donderdag meldde dezelfde krant dat de zelfmoordterroristen Khalid en Ibrahim el Bakraoui van plan waren aanslagen te plegen op Belgische kerncentrales, maar dat de arrestatie van Salah Abdeslam, die betrokken was bij de aanslagen in Parijs, de plannen van de terroristen heeft versneld.
De broers hadden naar verluidt een verborgen camera neergezet bij het huis van de directeur van het Belgische nucleaire onderzoeksprogramma. De beelden ,,met tientallen uren'' opnamen van de bewegingen van de man werden in beslag genomen tijdens een antiterrorisme-inval in het appartement van een andere verdachte van dezelfde terreurcel, Mohammed Bakkali.
Paraatheid
Belgi is momenteel is de hoogste staat van paraatheid na de dodelijke aanslagen in Brussel. Kort na de aanslagen werden medewerkers van de twee Belgische kerncentrales in Doel en Tihange gevacueerd. De krant meldde ook dat de afgelopen weken militairen zijn gezien op beide locaties.
Je was me net voor... dit vind ik dan ook weer heel erg freaky, net als de info dat ze dus al uren een directeur aan het filmen warenquote:
Door een buitengewone speling van het lot is de derde bom op Zaventem niet ontploft. De kracht van bom nummer twee was namelijk zo groot dat de zelfmoordterrorist met een hoedje, die even verderop stond te wachten met zijn eigen bompakket, weggeblazen werd. Dat leren de beelden van de veiligheidscamera.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:44 schreef Blueheeler het volgende:
[ afbeelding ]
Die derde bom zou wel eens bewust achter gelaten kunnen zijn. Het spul waar ze die bommen mee maken is zo ontzettend instabiel, dat de kans zeer aanwezig is dat er vanzelf een ontploffing volgt na korte tijd.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 10:53 schreef Cousin_Eddy het volgende:
[..]
Door een buitengewone speling van het lot is de derde bom op Zaventem niet ontploft. De kracht van bom nummer twee was namelijk zo groot dat de zelfmoordterrorist met een hoedje, die even verderop stond te wachten met zijn eigen bompakket, weggeblazen werd. Dat leren de beelden van de veiligheidscamera.![]()
Bron: HBvL
Ze gingen er van uit dat hij al weg was voor de explosies dan vraag ik me af hoe.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 10:54 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Die derde bom zou wel eens bewust achter gelaten kunnen zijn. Het spul waar ze die bommen mee maken is zo ontzettend instabiel, dat de kans zeer aanwezig is dat er vanzelf een ontploffing volgt na korte tijd.
Hij staat blijkbaar op beelden van de beveiligingscamera's na de aanslagen terwijl hij wegrent. Dood zal hij dus wel niet geweest zijn.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 11:05 schreef Cousin_Eddy het volgende:
[..]
Ze gingen er van uit dat hij al weg was voor de explosies dan vraag ik me af hoe.
Ze zijn met een taxi aangekomen en ik neem aan dat hoedemans ook met een taxi vertrok.
Maar als hij weggeblazen werd door de explosie en minstens gewond geraakte hoe is hij dan weggeraakt? Of is hij bij de doden?
Wat had je verwacht? Lijken die in de bomen bungelen of zo?quote:Op zaterdag 26 maart 2016 11:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Een beetje offtopic maar toch ook weer niet.
Net ff Molenbeek op streetview gecheckt. Was wel benieuwd hoe dat hol er zo'n beetje uitziet. Maar ik zie eigenlijk niks schokkendsNotmale woningen, bloembakjes her en der voor de gezelligheid, rustig op straat,.... Tuurlijk komt er wel wat verpauperd spul voorbij, maar dat heb je hier in Rotterdam ook.
Vond het weinig schokkend.
Molenbeek was tot eind jaren '80 een volledig autochtone arbeidersgemeente... De verpaupering vindt plaats achter de muren.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 11:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net ff Molenbeek op streetview gecheckt. Was wel benieuwd hoe dat hol er zo'n beetje uitziet. Maar ik zie eigenlijk niks schokkendsNotmale woningen, bloembakjes her en der voor de gezelligheid, rustig op straat,.... Tuurlijk komt er wel wat verpauperd spul voorbij, maar dat heb je hier in Rotterdam ook.
Beter 2 keer dan helemaal nietquote:Op zaterdag 26 maart 2016 11:20 schreef SureD1 het volgende:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)ist-met-hoedje.dhtml
Vaag stuk weer, als ik het goed lees is hij voor het federaal parket gearresteerd samen met twee anderen, en is er kans dat hij Hoedemans is...
Edit: spuit 11 Cousin_Eddy was me voor...
Is het niet ook zo dat juist doordat het een oude gemeente is met oude bebouwing en dergelijke het voor de autoriteiten nog lastiger is om de zaak in het oog te houden dan vergeleken met een Franse banlieux die vaak uit jaren 60 bebouwing (hoge flats) bestaat?quote:Op zaterdag 26 maart 2016 11:17 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Molenbeek was tot eind jaren '80 een volledig autochtone arbeidersgemeente... De verpaupering vindt plaats achter de muren.
Zoals JC al zei: de mensen zijn er niet voor de Sabbat, de Sabbat is er voor de mensen.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 11:24 schreef Lothiriel het volgende:
Die gast noemde moeten eten om 19 uur 'onmenselijk'___________________!
Alsof Allah je gaat komen straffen omdat je eet voor de zonder ondergegaan is.
Ziet er verder niet heel terroristisch uit, dus ik hoop maar dat ze geen onschuldige hebben aangehouden weer...
Ja, zijn inderdaad voornamelijk heel veel vooroorlogse gebouwen, dus geen jaren '50-'60 flatgebouwen. Heel makkelijk om je daar ergens te verstoppen. Er wonen zoveel mensen (net geen 100k) op een heel kleine oppervlakte, zodat controle quasi onmogelijk wordt, zeker gezien de tegenwerking van de bewoners zelf.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 11:24 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Is het niet ook zo dat juist doordat het een oude gemeente is met oude bebouwing en dergelijke het voor de autoriteiten nog lastiger is om de zaak in het oog te houden dan vergeleken met een Franse banlieux die vaak uit jaren 60 bebouwing (hoge flats) bestaat?
Ik heb er vorig jaar nog een wandelingetje gemaakt, niet bekend met het imago van die wijken. Toevallig genoeg waren later die dag de aanslagen in Parijs. M'n vriendin had een bijeenkomst voor haar werk en ik had een paar uur te doden. Later was ze een beetje kwaad toen ze hoorde dat ik daar was, maar ik heb niets gemerkt van ghettovorming ofzo. Het was er heel rustig.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 11:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
De 3rd bom is later door een gecontroleerde ontploffing onschadelijk gemaaktquote:Op zaterdag 26 maart 2016 12:15 schreef SureD1 het volgende:
Wat klopt er niet in dit artikel (en nee niet de typefout die er in staat):
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_bom_Belgie___.html
Ja weet ik het. En grote grauwe grijze massa ala Luik ofzo. Maar dit zag er vergeleken bij Luik nog gezellig uitquote:Op zaterdag 26 maart 2016 11:16 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Wat had je verwacht? Lijken die in de bomen bungelen of zo?
Nee is niet waar, statement van DOVO dat de bom spontaan ontploft is, lees nu wel in het Nieuwsblad dater speciale matten overheen lagen:quote:Op zaterdag 26 maart 2016 12:19 schreef Cousin_Eddy het volgende:
[..]
De 3rd bom is later door een gecontroleerde ontploffing onschadelijk gemaakt
http://www.nu.nl/terreur-(...)t-bom-in-belgie.htmlquote:Nederlander aangehouden voor dreigen met bom in Belgi
De politie heeft een man aangehouden voor het dreigen met een terroristische aanslag in Belgi op dinsdag 22 maart. Deze man wordt overgedragen aan de Belgische autoriteiten.
Dat heeft de Landelijke Eenheid Politie zaterdag laten weten.
Op dinsdagmiddag 22 maart stuurde de 33-jarige man uit Utrecht een e-mail naar media en de gemeente in Leuven. Hierin stond vermeld dat de aanslagen op Belgi doorgingen en er die avond een aanslag in Leuven zou plaats vinden tenzij er een groot geldbedrag werd gestort op een opgegeven rekeningnummer.
Gezien de terroristische aanslag in Brussel een paar uur daarvoor, werd direct groot alarm geslagen door de politie in Belgi. Leuven ligt namelijk op nog geen 30 kilometer van Brussel.
Camerabeelden
Al snel bleek de email afkomstig uit Nederland en het Team High Tech Crime van de Nederlandse politie startte een onderzoek. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat er in Utrecht via een openbaar anoniem wifi-netwerk was gewerkt. Na grondig onderzoek lukte het de politie camerabeelden veilig te stellen van de man, die vermoedelijk de terroristische dreigemail verstuurde.
De Belgische politie heeft het opgegeven rekeningnummer nagetrokken en dit bleek van een inwoner uit Leuven te zijn. Vermoedelijk wilde de man uit Utrecht hem laten opdraaien voor deze dreiging. De politie houdt er voorlopig rekening mee dat het motief van de dreiging in de relationele sfeer ligt.
Gevangenisstraf
De Utrechter is aangehouden door de Nederlandse politie en wordt overgedragen aan de Belgische politie. In Belgi staat een gevangenisstraf van 5 tot 10 jaar voor bedreiging met het plegen van een terroristische aanslag. Daarnaast zal de politie de kosten van het politieonderzoek in Belgi en in Nederland verhalen op de man.
Lees eens goed, de hoedeman met de 3rd bom werd weggeblazen door de explosie van de 2de bom en heeft het op een lopen gezet en zijn bom achtergelaten.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 12:21 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Nee is niet waar, statement van DOVO dat de bom spontaan ontploft is, lees nu wel in het Nieuwsblad dater speciale matten overheen lagen:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160326_02205252
Maar een krater valt er niet te bespeuren...
Waarop die derde bom later ontploft is; zonder krater... Lees jij eens goedquote:Op zaterdag 26 maart 2016 12:26 schreef Cousin_Eddy het volgende:
[..]
Lees eens goed, de hoedeman met de 3rd bom werd weggeblazen door de explosie van de 2de bom en heeft het op een lopen gezet en zijn bom achtergelaten..
Wel een tof trucje om marktplaats scammers te pakkenquote:Op zaterdag 26 maart 2016 12:23 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/terreur-(...)t-bom-in-belgie.html
Als je denkt dat het niet nog dwazer kan![]()
Waarom zou die er moeten zijn dan?quote:Op zaterdag 26 maart 2016 12:21 schreef SureD1 het volgende:
Maar een krater valt er niet te bespeuren...
Zou goed kunnen, kan me indenken dat het zelf laten afgaan van een bom minder waard is dan door het semi-toeval door Allah naar boven geroepen worden. Als je de bom zo onstabiel maakt dat hij afgaat zodra de anderen dat doen, dan heb je die casus.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 12:28 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Waarop die derde bom later ontploft is; zonder krater... Lees jij eens goed
Uit de link:
De derde bom bleef nadien nog urenlang in de vernielde vertrekhal staan te midden van de gewonden en de hulpverleners. Nadien werden er speciale matten over gelegd en is de bom, die heel onstabiel was, spontaan ontploft. Daarbij zou nog een muur het begeven hebben. De hal was toen wel al gevacueerd zodat er geen gewonden vielen.
Het federaal parket nuanceert het verhaal van onze gerechtelijke bron. “De terrorist met het hoedje is inderdaad naar buiten gelopen. Maar zoals wij het zien was het echt zijn bedoeling om te ontkomen. We kunnen vermoeden dat hij hoopte dat zijn bom zou ontploffen dankzij de schokgolf die de andere bommen veroorzaakt hadden. Dat gebeurde wonderwel niet”.
Zoiets had ik eigenlijk gedacht dat ze zouden kunnen doen. Een bom af laten gaan, menigte rent weg richting uitgang en daar staat dan een andere bommenlegger.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 10:53 schreef Cousin_Eddy het volgende:
[..]
Door een buitengewone speling van het lot is de derde bom op Zaventem niet ontploft. De kracht van bom nummer twee was namelijk zo groot dat de zelfmoordterrorist met een hoedje, die even verderop stond te wachten met zijn eigen bompakket, weggeblazen werd. Dat leren de beelden van de veiligheidscamera.
Zaventem is mogelijk aan nog een grotere ramp ontsnapt, blijkt na controle van de veiligheidscamera's. Na de krachtige tweede explosie vlakbij de lagekostenmaatschappijen werden verschillende omstaanders gewoon weggeblazen. Ook de derde zelfmoordterrorist met het hoedje en de bleke jas, zo blijkt uit nauwkeurig nazicht van de camerabeelden. Die stond zowat in het midden van de vertrekhal met zijn trolley te wachten tot het zijn beurt zou zijn om te exploderen.:?
Bron: HBvL
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |