abonnement Unibet Coolblue
pi_160932849
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 13:42 schreef Hexxenbiest het volgende:
Hier gaan we verder over/met Jehovah's Getuigen en nog meer.
Laatste post:

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 21:49 schreef Haushofer het volgende:
Vandaag weer een gesprekje op straat met twee evangelische Christenen; toen ze het hadden over de hel en ik zei dat b.v. JG's daar niet in geloven, kreeg ik te horen dat dat ook geen echte Christenen zijn.

Weer wat geleerd vandaag :Y
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 13:13 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Die eerste 2 zijn gewoon Bijbels inderdaad.
Het is gewoon vreselijk dat zogenaamde christelijke stromingen dit niet doen.
Hoe kun je dan zeggen christelijk te zijn en de Bijbel te volgen.....

Maar ondertussen weigeren die artsen ook koppig om een bloedvrije vorm te doen alleen maar omdat wij JG zijn en bloed weigeren. Dat soort artsen heb je er ook tussen zitten.
Daarnaast weet je nooit zeker of bloed iemand kan redden.
Maar in enkele gevallen wel, maar voor ons is gehoorzaamheid aan God belangrijker.
Zou voor elke christen moeten gelden.

[..]

Dat zeg ik toch nergens?
Het O.T. is een werkelijke verhaal. Het enige verschil is dat het O.T. vooral gaat over verbonden waar wij als christenen niet meer naar hoeven te leven, denk aan de vele offers die de joden brachten. En ook gaat het veel over het slechte wat de joden gedaan hebben, toen ze nog Gods volk waren, en hoe vaak God ze wel niet vergaf.

Maar er staan ook heelveel profetieën in hoe God een nieuw verbond zou sluiten, door Jezus, en hoe God daarmee een nieuw volk zou aannemen (de christenen). Want God voorzag al dat de joden Zijn Zoon zouden verwerpen.

[..]

Volgens mij weet jij totaal niet wat die verbonden inhouden he?
Als die verbonden nog zouden gelden, dan zouden wij het loofhuttenfeest nog moeten vieren.
En breng jij nog altijd constant al die offers?
Lijkt mij niet he....

Het offer van Jezus veranderde dit alles. Hij zei ook bij de beker dat het een nieuw verbond was.
Jezus gaf zelf ook duidelijk aan dat hij de andere verbonden vervulde. Daardoor hoeven wij ook de zaterdag sabbat niet meer te houden, en niet meer te offeren.

Ja God houdt zich aan dingen. Maar God is rechtvaardig. God gaf door Zijn Zoon ons een kans op vergeving. En daardoor werden de offers niet meer nodig, dan houdt God zich daar niet star aan vast.
De joden verwierpen die kans, en verwierpen God al 1000x. Dus is God rechtvaardig en laat ze gaan.

[..]

Gelogen?
Nee hoor. Als het ene stopt dan komt er gewoon een nieuw verbond, door Jezus.
Dan vervalt het andere gewoon. Als iets vervalt dan is dat nog niet gelogen.
De offers bv hadden hun doel gediend.

[..]

Door het GELOOF IN JEZUS.
Goed zo, snap je het eindelijk.
JEZUS.
En wie geloven niet in Jezus? De joden. En wie kunnen dus geen redding krijgen?
De joden, goed zo. Wie kunnen dus niet Gods volk zijn? Precies, de joden.
En wie kunnen er dus meer geen redding?
Precies de atheisten en agnosten, omdat ze niet in Jezus geloven.

Een belofte die God doet is een eeuwige belofte en stopt dus nooit, dus als God een verbond sluit duurt die eeuwig.

Volges mij heeft Jezus niet beweerd een verbond te vervullen.
Hij kwam om de wet te vervullen en er zit een wezenlijk verschil tussen de wet en een verbond die God heeft gemaakt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_160942893
Staat toch duidelijk in bijbel geloof zonder daden is dood.

Als je geloofd laat je daden zien. De vroege martelaren als die enkel geloofde maar niet bereid waren ervoor te sterven was er geen christendom. Deze martelaren worden glad vergeten.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 21:16:50 #3
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_160943591
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 21:04 schreef Argo het volgende:

Als je geloofd laat je daden zien.
Ik ken er genoeg die daden doen en niet geloven.
pi_160943651
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 21:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik ken er genoeg die daden doen en niet geloven.
En vermoedelijk als je goeie dingen doet en niet geloofd kom je nog steeds in de hemel. Althans mijn vermoeden, pin me er niet op vast.
pi_160944021
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 21:18 schreef Argo het volgende:

[..]

En vermoedelijk als je goeie dingen doet en niet geloofd kom je nog steeds in de hemel. Althans mijn vermoeden, pin me er niet op vast.
Leuke woordspeling, zo op goede vrijdag ;)
Ik ben weg, omdat ik discussies met mensen niet meer zinvol vind. Groetjes
  vrijdag 25 maart 2016 @ 22:21:09 #6
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_160946604
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 21:18 schreef Argo het volgende:

[..]

En vermoedelijk als je goeie dingen doet en niet geloofd kom je nog steeds in de hemel. Althans mijn vermoeden, pin me er niet op vast.
:o
pi_160947037
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 22:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

:o
  vrijdag 25 maart 2016 @ 22:29:30 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_160947043
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 21:26 schreef Berjan1986II het volgende:

[..]

Leuke woordspeling, zo op goede vrijdag ;)
Haha lees je nu pas.
pi_160956512
Opmerkelijk trouwens dat een topic over Jehova's Getuigen - wat toch echt een marginale beweging binnen het Christendom is - al in het 19e deel zit, daar waar de topics over de Islam en het Christendom pas in respectievelijk het 13e en 14e deel zitten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 26 maart 2016 @ 13:56:59 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_160957185
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 13:17 schreef Molurus het volgende:
Opmerkelijk trouwens dat een topic over Jehova's Getuigen - wat toch echt een marginale beweging binnen het Christendom is - al in het 19e deel zit, daar waar de topics over de Islam en het Christendom pas in respectievelijk het 13e en 14e deel zitten.
Moslims hoor je hier niet of nauwelijks op het forum en al of niet orthodoxe christenen die flink van katoen geven ook niet echt. Sjoemie valt voornamelijk in herhaling en gaat zelden of nooit inhoudelijk in op argumenten en is niet in staat om buiten de geloofsleer te denken.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 26-03-2016 14:05:58 ]
pi_161019375
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 13:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Moslims hoor je hier niet of nauwelijks op het forum en al of niet orthodoxe christenen die flink van katoen geven ook niet echt. Sjoemie valt voornamelijk in herhaling en gaat zelden of nooit inhoudelijk in op argumenten en is niet in staat om buiten de geloofsleer te denken.
Alsof jij inhoudelijk op mijn vragen in gaat ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 11:52:05 #12
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161019605
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 11:39 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Alsof jij inhoudelijk op mijn vragen in gaat ;)
Zoals?
pi_161019918
als ik wat topics doorlees dan kom ik alleen maar antwoorden van jouw tegen die er over gaan dat ik maar wat zit na te praten of dat het onzin is wat ik zeg maar verder dus totaal geen inhoudelijk antwoord of iets dergelijks.

Terwijl ik toch vaak met redelijke antwoorden kom met inhoud die gaan over hoe ik denk dat het zit en waar zeer waarschijnlijk veel andere christenen het ook mogelijk mee eens zijn behalve de JG's dan waarschijnlijk. Maar ja, mijn bron zal sowieso altijd de bijbel zijn ongeacht de vertaling behalve dan de NWV van de JG die zal ik hooguit gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld de HSV of NBV of zo.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161020491
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 12:12 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar ja, mijn bron zal sowieso altijd de bijbel zijn ongeacht de vertaling
Zo kom je er nooit uit en blijf je in cirkeltjes draaien. De bijbel is geen bron, maar het onderwerp van discussie. Deze kan je bevestigen of in vraag stellen aan de hand van externe bronnen.
pi_161021821
Ik dacht dat het hier juist om de Jehova getuigen ging ;)
en aangezien zij een nogal andere vertaling gebruiken dan mensen van de hervormde (PKN) baptisten of pinkster gemeente gebruiken waarom zou dan de HSV of NBV of welke andere vertaling geen bron kunnen zijn?
Want zoals ik dus vaker heb aangetoond hebben zij gewoon een totaal verkeerde bijbel. waar gewoon dingen in staan die niet bron getrouw zijn en gewoon een leugen zijn.

Maar dat mensen hier beweren dat de bijbel totale onzin is klopt gewoon niet, want men heeft gewoon doormiddel van archeologische vondsten genoeg zaken aan getoond dat die waar gebeurd zijn. Maar waarom zouden de dode zeerollen geen legitieme bron kunnen zijn?
Daarvan is ook aangetoond dat die een goed beeld geven van het oude testament.

ik citeer een deel van de wikipedia over deze rollen:
quote:
De bijbelse manuscripten zijn van belang geweest om de overlevering van de tekst te kunnen bestuderen. Vóór de vondst van de Dode Zee-rollen dateerden de oudst bekende manuscripten van de Hebreeuwse Bijbel of het Oude Testament uit de Middeleeuwen (de zogenaamde Masoretische traditie). Met de vondst van de Dode Zee-rollen konden wetenschappers een sprong van ruim 1000 jaar terug maken in de geschiedenis. Dit laat enerzijds zien dat de tekstoverlevering van de Masoretische traditie betrouwbaar is gebleken. Verschillen zijn merendeels klein, en niet van theologische of historische betekenis. In enkele gevallen zijn de verschillen wel belangrijk, zoals in het geval van Deuteronomium 32:8-9 en 1 Samuël 10:27-11:1. Anderzijds laten de Dode Zee-rollen zien dat er ook andere teksttradities waren. In het geval van de Septuaginta (de Griekse vertaling) is dit belangrijk omdat vast te stellen is dat sommige verschillen tussen de Masoretische traditie en de Septuaginta niet het gevolg zijn van interpretatieverschillen van de vertalers maar teruggaan op een andere Hebreeuwse teksttraditie.
dus ze hebben de rollen vergeleken met de oudst bekende hebreeuwse bijbel manu scripten en die komen met elkaar overeen op enkele minimale woorden na.
En zoals aangegeven zijn die teksten dus betrouwbaar.

[ Bericht 62% gewijzigd door sjoemie1985 op 29-03-2016 14:22:41 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161022710
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 13:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik dacht dat het hier juist om de Jehova getuigen ging ;)
en aangezien zij een nogal andere vertaling gebruiken dan mensen van de hervormde (PKN) baptisten of pinkster gemeente gebruiken waarom zou dan de HSV of NBV of welke andere vertaling geen bron kunnen zijn?
Neen ( voor de tweede keer ). Zowel de JG vertaling als ALLE overige vertalingen zijn onjuist, niet enkel dat ze afwijken van de Koinč Griekse grondteksten, maar ook deze grondteksten zijn vele malen overschilderd met verschillende kleuren.

quote:
Maar waarom zouden de dode zeerollen geen legitieme bron kunnen zijn?
Daarvan is ook aangetoond dat die een goed beeld geven van het oude testament.
( Nogmaals: ) Het O.T. is geen probleem, maar wel het N.T. Ga je dit nu svp eens ergens noteren om niet te vergeten ?
pi_161025144
volgens mij zijn de meeste griekse gronteksten allemaal aan elkaar gelijk en alleen maar gekopieerd niet overgeschreven en hier en daar aangepast, hooguit andere bewoording gebruikt in verband met de verandering van de taal.
nederlands is een levende taal omdat de woorden aan verandering onderhevig zijn.
het latijn is een dode taal omdat daar geen woord af gaat of bij komt.

Dus hoe kun je bepalen of de teksten dus danig zijn aangepast dat de strekking totaal anders is geworden?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161025538
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 16:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
volgens mij zijn de meeste griekse gronteksten allemaal aan elkaar gelijk...
Leestip: Ehrmans "De evolutie van de bijbel". :)

De handschriften zijn zeker niet aan elkaar gelijk; er zijn toch wel substantiele verschillen te noemen.
-
pi_161027787
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 16:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
volgens mij zijn de meeste griekse gronteksten allemaal aan elkaar gelijk en alleen maar gekopieerd niet overgeschreven en hier en daar aangepast, hooguit andere bewoording gebruikt in verband met de verandering van de taal.
Zoals Haushofer schrijft verschillen ALLE Griekse grondteksten van elkaar en soms zeer ingrijpend en niet alleen door het kopiëren, maar ook aanpassingen in functie van tijd en gemeenschap. De meeste wijzigingen dateren reeds van het begin 2e eeuw.
quote:
nederlands is een levende taal omdat de woorden aan verandering onderhevig zijn.
Ook dat is een broodje aap. Doordat er in de loop der jaren meer boven water gekomen is, had men de mogelijkheid lichte aanpassingen te doen, maar zijn nog veraf van de grondteksten.
quote:
het latijn is een dode taal omdat daar geen woord af gaat of bij komt.
Van het Grieks naar het Latijn en dan naar het Nederlands.

quote:
Dus hoe kun je bepalen of de teksten dus danig zijn aangepast dat de strekking totaal anders is geworden?
Daarvoor moet je filologische werken lezen zoals bv. Ehrman en vooral CH.Vergeer. Titels heb ik reeds gegeven.
  woensdag 30 maart 2016 @ 11:15:40 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161045063
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 12:12 schreef sjoemie1985 het volgende:
als ik wat topics doorlees dan kom ik alleen maar antwoorden van jouw tegen die er over gaan dat ik maar wat zit na te praten of dat het onzin is wat ik zeg maar verder dus totaal geen inhoudelijk antwoord of iets dergelijks.

Terwijl ik toch vaak met redelijke antwoorden kom met inhoud die gaan over hoe ik denk dat het zit en waar zeer waarschijnlijk veel andere christenen het ook mogelijk mee eens zijn behalve de JG's dan waarschijnlijk. Maar ja, mijn bron zal sowieso altijd de bijbel zijn ongeacht de vertaling behalve dan de NWV van de JG die zal ik hooguit gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld de HSV of NBV of zo.
Ja dat snap ik. Ik snap ook best dat je geen enkele kritiek wilt horen op de authenticiteit van hetgeen in jouw bijbel staat. Ik probeer aan te tonen dat die autheticiteit ter discussie staat. Het gaat om vertalingen van vertalingen die niet altijd even goed zijn. Ongeacht de vertaling, zoals jij schrijft, kan dus nooit geldig zijn.

Maakt dat wat uit? Niet altijd maar soms wel. Ik gaf je het voorbeeld van de opstanding. In de meeste bijbels staat dat hij "is opgestaan". In de oudste brontekst, die van Marcus dus, staat echter "werd opgewekt" in het Grieks. Een wezenlijk verschil. Ik heb hier nog geen reactie op gekregen van jou.

"Is opgestaan" betekent dat een dode Jezus zelf "de dood heeft overwonnen". Zo wordt het in het moderne christendom gemanifesteerd. Compleet met dogmatiek (de vergoddelijking van Jezus) en o.a. liedjes voor de kinderen. Deze dogmatiek werd er pas honderden jaren later doorgedrukt.

Marcus echter zegt dat Jezus werd opgewekt door God. Dat is een heel ander verhaal. Jezus was een mens, Gods Zoon weliswaar, maar dat waren er velen volgens de bijbel. Zonen Gods worden door de hele bijbel genoemd. Het gaat dan over mensen. Dat zegt ook de Romeinse hoofdman als Jezus gestorven is, het eerste Credo: waarlijk deze mens was een zoon van God.

Wat is, denk jij, meer legitiem? Het geloof dat de eerste christenen aanhingen, of het geloof en de dogmatiek die na herschrijven van bijbels teksten er honderden jaren later is doorgedrukt?
pi_161045589
Mooi ! ^O^
Ik heb jaren in de knoei gezeten met Paulus. Op een moment gaf ik hem zelfs de bijnaam Pauleke de leugenaar. Wat was zijn motief om de geschiedenis rond Jezus zo te vervormen. Zoals de meesten ging ik er van uit dat de brieven van Paulus zoals wij die nu kennen nog voor Markus dienden geplaatst te worden. Wie gaat er nu aan denken dat deze brieven in de vorm we nu kennen maar pas rond de eerste eeuwwissel geredigeerd zijn en de brave man deze brieven zo nooit zou geschreven hebben. Als men deze " brieven " naast elkaar legt blazen die warm en koud en spreken elkaar constant tegen. Nu vallen voor mij al deze puzzelstukjes op hun plaats. Dit zou ik nooit zelf zo hebben kunnen uitvissen en daar moet je een filoloog voor zijn. In hoeverre Paulus in conflict lag met Petrus en Jakobus ben ik nog niet helemaal uit, maar een spoor heb ik al.

http://www.damon.nl/book/geschreven-en-toegeschreven

[ Bericht 82% gewijzigd door ATON op 30-03-2016 12:06:01 ]
pi_161045903
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 11:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja dat snap ik. Ik snap ook best dat je geen enkele kritiek wilt horen op de authenticiteit van hetgeen in jouw bijbel staat. Ik probeer aan te tonen dat die autheticiteit ter discussie staat. Het gaat om vertalingen van vertalingen die niet altijd even goed zijn. Ongeacht de vertaling, zoals jij schrijft, kan dus nooit geldig zijn.

Maakt dat wat uit? Niet altijd maar soms wel. Ik gaf je het voorbeeld van de opstanding. In de meeste bijbels staat dat hij "is opgestaan". In de oudste brontekst, die van Marcus dus, staat echter "werd opgewekt" in het Grieks. Een wezenlijk verschien reactie op gekregen van jou.

"Is opgestaan" betekent dat een dode Jezus zelf "de dood heeft overwonnen". Zo wordt het in het moderne christendom gemanifesteerd. Compleet met dogmatiek (de vergoddelijking van Jezus) en o.a. liedjes voor de kinderen. Deze dogmatiek werd er pas honderden jaren later doorgedrukt.

Marcus echter zegt dat Jezus werd opgewekt door God. Dat is een heel ander verhaal. Jezus was een mens, Gods Zoon weliswaar, maar dat waren er velen volgens de bijbel. Zonen Gods worden door de hele bijbel genoemd. Het gaat dan over mensen. Dat zegt ook de Romeinse hoofdman als Jezus gestorven is, het eerste Credo: waarlijk deze mens was een zoon van God.

Wat is, denk jij, meer legitiem? Het geloof dat de eerste christenen aanhingen, of het geloof en de dogmatiek die na herschrijven van bijbels teksten er honderden jaren later is doorgedrukt?
De opstanding en opwekking door God gaan juist samen.
Ik kwam net een mooie uitleg tegen hoe dat zit.

quote:
Jezus is door Zijn goddelijke kracht uit het graf opgestaan. Het bewijs dat Hij de Zoon van God is. Hij heeft Zichzelf vrijwillig overgegeven aan de dood; Hij is ook uit eigen (Joh. 10 : 18) kracht weer uit de dood herrezen: dat noemt de Bijbel de opstanding van Christus.

In de Bijbel staat meer dan eens iets wat hiermee in tegenspraak lijkt: 'Gód heeft Jezus onze (Rom. 4: 24) Heer opgewekt' .Toch is dat niet tegenstrijdig. Want er is altijd een samengaan van het werk van de Vader (Joh. 10:37,38) en van de Zoon. Als er in de Bijbel staat, dat God Jezus heeft opgewekt uit de dood, wijst dat op de aanvaarding door God van het offer van Jezus. God geeft door de opwekking van Zijn Zoon te kennen, dat de schuld betaald is.

De schuld, waarop de doodstraf stond, is geheel vereffend. Voldaan! De dood heeft geen recht meer. Dat is de betekenis van de opwekking van Jezus door God. Jezus kreeg het loon op Zijn werk. De mens Jezus heeft het leven, het eeuwige leven, verdiend. Voor Zichzelf, maar ook voor al die mensen voor wie Hij de doodstraf heeft ondergaan.
afgelopen zondag had de dominee het nog over de volgende tekst van paulus over de opstanding van de doden van jezus en dat dat eigenlijk het belangrijkste is van het christelijk geloof en dat met name moslims christenen hierom als leugenaars betichten.

quote:
De opstanding van de doden
12 Als nu van Christus gepredikt wordt dat Hij uit de doden is opgewekt, hoe kunnen sommigen onder u dan zeggen dat er geen opstanding van de doden is?
13 En als er geen opstanding van de doden is, dan is Christus ook niet opgewekt.
14 En als Christus niet is opgewekt, dan is onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.
15 En dan blijken wij ook valse getuigen van God te zijn. Wij hebben namelijk van God getuigd dat Hij Christus heeft opgewekt, terwijl Hij Die niet heeft opgewekt als inderdaad de doden niet opgewekt worden.
16 Immers, als de doden niet opgewekt worden, is ook Christus niet opgewekt.
17 En als Christus niet is opgewekt, is uw geloof zinloos; u bent dan nog in uw zonden.
18 Dan zijn ook zij die in Christus ontslapen zijn, verloren.
19 Als wij alleen voor dit leven op Christus onze hoop gevestigd hebben, zijn wij de meest beklagenswaardige van alle mensen.
20 Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn.
- See more at: http://herzienestatenvert(...)sthash.vY4LypSj.dpuf


[ Bericht 20% gewijzigd door sjoemie1985 op 30-03-2016 12:14:19 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161046558
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:06 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De opstanding en opwekking door God gaan juist samen.
Ik kwam net een mooie uitleg tegen hoe dat zit.

[..]

afgelopen zondag had de dominee het nog over de volgende tekst van paulus over de opstanding van de doden van jezus en dat dat eigenlijk het belangrijkste is van het christelijk geloof en dat met name moslims christenen hierom als leugenaars betichten.

[..]

Zeg maar tegen je dominee dat ie fout zit. :)
Zinloos Johannes te citeren gezien deze reeds 100 jaar later is geschreven met een sterke Helleense inslag met de bedoeling omvan deze geschiedenis een mysterie cultus te maken, aanleunend bij bv. de Mythras cultus.
pi_161047078
Waarom zou volgens jouw johannes of paulus dit gedaan hebben dan?
En waaruit maak je dit op?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 30 maart 2016 @ 13:33:24 #25
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161048052
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:06 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De opstanding en opwekking door God gaan juist samen.
Ik kwam net een mooie uitleg tegen hoe dat zit.
Ze gaan samen maar hebben een volstrekt verschillende betekenis. Marcus legt de macht bij God en bij God alleen (zoals in de 10 geboden staat). Johannes legt de macht bij Jezus.

Wie geloof je?
quote:
[..]

afgelopen zondag had de dominee het nog over de volgende tekst van paulus over de opstanding van de doden van jezus en dat dat eigenlijk het belangrijkste is van het christelijk geloof en dat met name moslims christenen hierom als leugenaars betichten.

[..]

Kijk dit bedoel ik dus. Je negeert volkomen het feit dat de teksten later zijn bewerkt volgens de op dat moment geldende geloofsmode. Jouw dominee staart zich blind op die geregideerde teksen die duidelijk anders zijn dan de oertekst. Johannes is pas 70 jaar na Jezus dood opgetekend en wijkt behoorlijk af van het Marcus verhaal.

Vraag is: wat geloof je

a. de oertekst zoals Marcus hem schreef
b. de teksten die 30 tot 50 jaar later zijn aangepast door redacties volgens de laatste mode

Ik hecht zelf veel meer waarde aan a.

Nog een vraag, en deze keer graag een antwoord ipv negeren:

Waarom eindigen de oudste versies van Marcus bij hoofdstuk 16? Ik weet wel dat je hier geen antwoord op wilt geven omdat dit aantoont dat de boel vervalst/aangepast is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')