abonnement Unibet Coolblue
pi_161372221
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 12:54 schreef Argo het volgende:

[..]

Als ik iets verder lees zie ik wel dat wat broer van Jezus betekend open is aan vrij veel interpretaties. Dus ook hier heeft iedereen een confirmation bias.

Het stenigen zal dan wellicht waar zijn, Wikipedia is geen geweldig bron maar als flavius het documenteerde zullen we erop moeten vertrouwen. Weten we wel nog niet hoe flavius aan zijn info kwam.

Onthoofdingen komen echter ook al voor in de bijbel dus ze zijn niet compleet vreemd. Daar ging het mij om.
Wat moeite om je ongelijk toe te geven ? :(
  dinsdag 12 april 2016 @ 13:57:43 #202
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161373569
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 12:23 schreef ATON het volgende:

[..]

In 62, toen de landvoogd Festus gestorven was en zijn opvolger Albinus nog niet aangekomen, zag de hogepriester Annas de Jongere zijn kans schoon. Hij liet Jakobus beschuldigen van het overtreden van de Wet van Mozes waarop stenigen staat. (bron: Flavius Josephus " Antiquitates Iudaicae " X X , 199 - 203 )
Gaat het dan zeker om dezelfde Jacobus? Er waren er verschillende he? En dat is dan wel 18 jaar later dan de datum die Handelingen geeft.

En hij is daarna bijgezet in het familiegraf bij zijn oudere broer die daar al sinds 29 of 30 lag?

Ik blijf het vreemd vinden. Als Jacobus de echte broer van Jezus was dan had hij veel meer aanzien en invloed gehad. En dan zouden er in de brieven ook veel meer sporen moeten staan over het leven en werken van Jezus. Die staan er echter niet.

Behalve het sterven en weer opstaan. Heel erg karig.
pi_161374523
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 12:58 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat moeite om je ongelijk toe te geven ? :(
Oh komt dit weer het krijgen van gelijk. Ik heb je al twee keer gezegd dat men een vraagteken zet na het laatste woord in een zin. Vraagteken is als een punt, en een punt zetten we achteraan het laatste woord van de zin.

Dit is juist.
Dit is onjuist .
Is dit juist?
Is dit onjuist ?

Maar goed je hebt het nog nooit veranderd. Afijn, verder heb je me beschuldigd van trollen en toen ik jou vroeg waar in het christendom iets gelijk is aan een farao die God op aarde is, heb je me altijd nog niet beantwoord.

Als jij selectief discussies aangaat enkel om je gelijk terwijl je een confirmation bias hebt die wellicht nog hoger ligt dan die van mij, ben ik er eigenlijk wel klaar mee.

Jakobus is gestenigd prima, wat kan ik daaruit concluderen dat hij populair was? Immers zou Jezus nooit gekruisigd worden als men hem enkel als de dorpsgek zag, dan lieten ze hem wellicht of was hij wel in de gevangenis gegooid.

Als Jakobus gestenigd is, moet hij toch erg populair zijn geweest maar de informatie die we hebben is karig.

Maar goed wat me interessanter lijkt is dit. Je zegt zelf dat je vaker wel twijfelt, welke dingen twijfel jij dan aan in je eigen theorieën? Ik ben erg benieuwd.
pi_161374831
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 13:57 schreef hoatzin het volgende:
Gaat het dan zeker om dezelfde Jacobus? Er waren er verschillende he?
Er was maar één Jakobus, de broer van de Gezalfde. Ook dat schreef Flavius Josephus.
quote:
En dat is dan wel 18 jaar later dan de datum die Handelingen geeft.
Handelingen dateert van begin 2e eeuw en heeft niet, in tegenstelling tot Josephus geschiedenis te schrijven. ( ik denk dat we het daar wel mee eens zijn )

quote:
En hij is daarna bijgezet in het familiegraf bij zijn oudere broer die daar al sinds 29 of 30 lag?
32 jaar om precies te zijn. Ook dit is ondertussen reeds wetenschappelijk vastgesteld.
https://web.archive.org/w(...)cient-and-authentic/

quote:
Ik blijf het vreemd vinden. Als Jacobus de echte broer van Jezus was dan had hij veel meer aanzien en invloed gehad.
Dat had hij zeker. Hiermee was ook de lont in het kruitvat. Onlusten breken uit en twee jaar later volgt de Joodse Oorlog.
quote:
En dan zouden er in de brieven ook veel meer sporen moeten staan over het leven en werken van Jezus. Die staan er echter niet.
Helemaal niet vreemd. De ware geschiedenis moest worden weggeschreven ten behoeve van de mythe. Er zitten nog wel genoeg aanwijzingen in het N.T. om een reconstructie van de feiten te maken.
quote:
Behalve het sterven en weer opstaan. Heel erg karig.
En zo zitten we opnieuw in de mythe. ;)
pi_161374995
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:46 schreef Argo het volgende:
Maar goed je hebt het nog nooit veranderd. Afijn, verder heb je me beschuldigd van trollen en toen ik jou vroeg waar in het christendom iets gelijk is aan een farao die God op aarde is, heb je me altijd nog niet beantwoord.
En jij hebt tot nu toe nog niet de minste moeite gedaan jezelf te documenteren. Erger nog, je weigert zelfs er een boek op na te slaan. Ik weiger je verder nog tekst en uitleg te geven. Wil je iets aanvechten ? Komt dan maar zelf eens met harde argumenten.

quote:
Als Jakobus gestenigd is, moet hij toch erg populair zijn geweest maar de informatie die we hebben is karig.
Stenigen en populariteit heeft niks met elkaar te maken.

quote:
Maar goed wat me interessanter lijkt is dit. Je zegt zelf dat je vaker wel twijfelt, welke dingen twijfel jij dan aan in je eigen theorieën? Ik ben erg benieuwd.
:( Ik heb geen eigen theorieën, laat dat even duidelijk wezen. En voor de rest is het voor jou een vraag en voor mij een weten. Klaar ?
pi_161375952
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 15:15 schreef ATON het volgende:

[..]

En jij hebt tot nu toe nog niet de minste moeite gedaan jezelf te documenteren. Erger nog, je weigert zelfs er een boek op na te slaan. Ik weiger je verder nog tekst en uitleg te geven. Wil je iets aanvechten ? Komt dan maar zelf eens met harde argumenten.

[..]

Stenigen en populariteit heeft niks met elkaar te maken.

[..]

:( Ik heb geen eigen theorieën, laat dat even duidelijk wezen. En voor de rest is het voor jou een vraag en voor mij een weten. Klaar ?
Holle tand dus.
  dinsdag 12 april 2016 @ 16:09:45 #207
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161376063
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 15:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Er was maar één Jakobus, de broer van de Gezalfde. Ook dat schreef Flavius Josephus.
Nou...

Jakobus de Rechtvaardige (of: Jacobus de Mindere), zoon van Jozef en Maria en dus broer van Jezus, naamgever van het bijbelboek Brief van Jakobus

Jakobus de Meerdere (of: Jacobus de Meerdere), zoon van Zebedeüs en broer van de apostel Johannes

Brief van Jakobus, een van de boeken van de Bijbel

Jakobus (zoon van Alfeüs), discipel van Jezus

Jakobus (vader van Judas), vader van de apostel Judas Taddeüs
quote:
[..]

Handelingen dateert van begin 2e eeuw en heeft niet, in tegenstelling tot Josephus geschiedenis te schrijven. ( ik denk dat we het daar wel mee eens zijn )
Yep. :7
pi_161376596
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 april 2016 16:05 schreef Argo het volgende:

[..]

Holle tand dus.
Als dàt geen trollen is. Weet je wat ? : :W
pi_161376705
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 16:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou...

Jakobus de Rechtvaardige (of: Jacobus de Mindere), zoon van Jozef en Maria en dus broer van Jezus, naamgever van het bijbelboek Brief van Jakobus

Jakobus de Meerdere (of: Jacobus de Meerdere), zoon van Zebedeüs en broer van de apostel Johannes

Brief van Jakobus, een van de boeken van de Bijbel

Jakobus (zoon van Alfeüs), discipel van Jezus

Jakobus (vader van Judas), vader van de apostel Judas Taddeüs
:D Maar één Jakobus, broer van de Gezalfde. Zelfde Jakobus, zoon van Jozef en broer van Jezus ( ossuarium I.A.A. 80/509 Ya'acov bar Yosef achi Yehoshua )
pi_161376735
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 16:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Als dàt geen trollen is. Weet je wat ? : :W
Vergeer heeft een boek over Egyptische goden en hoe de farao een God wordt en hoe dat in het christendom ook zit? Ik kom met harde argumenten ik laat weten er is in het christendom geen koning of hoofd van iets, die een God op aarde wordt. Dat is niet het geval in het christendom. Maar als ik hier opheldering vraag trol ik, dat noemt men een holle tand.
pi_161376816
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 april 2016 16:39 schreef Argo het volgende:

[..]

Vergeer heeft een boek over Egyptische goden en hoe de farao een God wordt en hoe dat in het christendom ook zit? Ik kom met harde argumenten ik laat weten er is in het christendom geen koning of hoofd van iets, die een God op aarde wordt. Dat is niet het geval in het christendom. Maar als ik hier opheldering vraag trol ik, dat noemt men een holle tand.
:W
pi_161376847
Is toch wel raar, dat atheïsten het beter denken te weten dan de christenen zelf. :')
Lijkt wel een beetje als ongeveer 2000 jaar geleden de farrizeërs dachten het ook beter te weten dan Jezus. ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161376851
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 16:44 schreef ATON het volgende:

[..]

:W
Leuk dat je hier altijd in vervalt.
pi_161376892
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 16:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
Is toch wel raar, dat atheïsten het beter denken te weten dan de christenen zelf. :')
Lijkt wel een beetje als ongeveer 2000 jaar geleden de farrizeërs dachten het ook beter te weten dan Jezus. ;)
Op zich hebben ze wel argumenten, tegen het geloof. En als je gaat zeggen dat de Bijbel waar is want geïnspireerd door God, moet je weer claimen God is waar want de bijbel zegt het. Dit is natuurlijk een cirkel redenering die kant nocht wal raakt.

Bijbel is waar, want God heeft hem laten optekenen.
God bestaat want hij staat in de bijbel.

Dat snijdt geen houdt, maar ATON baseert alles wat hij weet op een tombe met wat namen die ze gevonden hebben, waar hij dan maar ervan uitgaat dat dit het familie graf van Jezus is, echter hoeft dat helemaal niet zo te zijn.

Er zijn ook problemen mee bv:
Generally, ossuaries bore the formula "XXX son of YYY." One other ossuary has been found that uses the formula "XXX son of YYY brother of ZZZ" but that's an unusual form for the inscription.

The scholar Andre Lemaire, who published the announcement of the ossuary, calculates that there were perhaps 20 men in this era who would have been named James, had a father named Joseph, and had a brother named Jesus. This is a reasonable calculation based on reasonable assumptions. But there is no way to prove with certainty that this ossuary belonged to James, the brother of Jesus of Nazareth.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2016 16:48:27 ]
pi_161376972
Hoe verklaart men dan de wonderen die ook vandaag de dag nog gebeuren, zoals genezingen van ziel en lichaam?
of mensen die toch op wonderbaarlijk manier ergens aan misschien wel een gewisse dood ontkomen?
Die gebeuren toch, maar zijn niet met wetenschap te bewijzen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161377038
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 16:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
Hoe verklaart men dan de wonderen die ook vandaag de dag nog gebeuren, zoals genezingen van ziel en lichaam?
of mensen die toch op wonderbaarlijk manier ergens aan misschien wel een gewisse dood ontkomen?
Die gebeuren toch, maar zijn niet met wetenschap te bewijzen.
Een ziel kun je niet bewijzen.
Lichaam, dit is waar dat er genezingen voorkomen waar geen verklaring voor is, dat hoeft echter niet te zeggen dat dit het werk van God is, het zou kunnen. Maar dan moet het wel worden vastgesteld door een dokter, dat hij er geen verklaring voor heeft. Mensen die in een rolstoel ergens een kerk binnenrollen en dan na een gebed opeens kunnen lopen, dat noem ik onzin.

En dan nog als het niet te bewijzen valt moet je niet gaan roepen 'Dan God' dan hang je de God of the gaps aan. God is geen God of the gaps. Althans niet de christelijke.
pi_161377279
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 april 2016 16:52 schreef Argo het volgende:

[..]

Een ziel kun je niet bewijzen.
Lichaam, dit is waar dat er genezingen voorkomen waar geen verklaring voor is, dat hoeft echter niet te zeggen dat dit het werk van God is, het zou kunnen. Maar dan moet het wel worden vastgesteld door een dokter, dat hij er geen verklaring voor heeft. Mensen die in een rolstoel ergens een kerk binnenrollen en dan na een gebed opeens kunnen lopen, dat noem ik onzin.

En dan nog als het niet te bewijzen valt moet je niet gaan roepen 'Dan God' dan hang je de God of the gaps aan. God is geen God of the gaps. Althans niet de christelijke.
Er zijn ook mensen die van iets psychisch genezen zijn, zoals borderline bijvoorbeeld.
Dat is niet iets lichamelijks.

En je geloofd het niet, maar er komen vandaag de dag ook veel moslims tot het christelijk geloof hoe verklaard men dat dan?
Ik denk dat er vandaag de dag meer mensen op zoek zijn naar "iets" dan ongeveer 20/ 30 jaar geleden.
Mensen zoeken toch een 1 of andere zin van het leven en zitten dan toch met een "leegte" in zich.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161377489
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 17:01 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die van iets psychisch genezen zijn, zoals borderline bijvoorbeeld.
Dat is niet iets lichamelijks.

En je geloofd het niet, maar er komen vandaag de dag ook veel moslims tot het christelijk geloof hoe verklaard men dat dan?
Ik denk dat er vandaag de dag meer mensen op zoek zijn naar "iets" dan ongeveer 20/ 30 jaar geleden.
Mensen zoeken toch een 1 of andere zin van het leven en zitten dan toch met een "leegte" in zich.
Psychisch moet je al helemaal mee oppassen, juist omdat het niet lichamelijk is. Zo is borderline ook niet echt vast te stellen. Psychologie en psychiatrie zijn dan ook een beetje vreemde wetenschappen, je kan een gebroken bot vinden en scannen, je kan kanker wel traceren vaak. Er zijn ook lichamelijke klachten die je niet kan vinden in het bloed, maar wel evident zijn aan de symptomen. Bij de psychologie lopen de symptomen zo dicht door elkaar zodat wat borderline kan lijken, ook iets heel anders kan zijn of dat het gedrag van borderlijn doet nabootsen, slecht in je vel zitten etc. Dat kan inderdaad genezen, maar dat is normaal als het gedrag dat het doet nabootsen wegvalt.

Bijvoorbeeld in de psychiatrie, je had Freud die heel populair was en Jung bv, maar ook Adler meen ik? Freud is achterhaald, Jung wordt vaak gezien als iemand die meer in de estorie thuis hoort en Adler geen idee eigenlijk.

Natuurlijk geloof ik niet dat een moslim zich bekeerd tot het christelijke geloof, dat heb ik zelf wel gezien dat dat gebeurt. Hoe ik dat verklaar? Simpel, de vrije keuze van die moslim om de religie te kiezen die hij wil.

Andersom zijn er ook christenen die zich tot de Islam bekeren. Mensen kunnen best opzoek zijn naar iets, wil niet zeggen dat dat 'iets' bestaat. Ik ben op zoek naar de perfecte vrouw, ik zal haar niet vinden.

Leegte ervaart iedereen ja.. Je kan die vullen met echte relaties of met een entiteit waarvan je niet weet of hij bestaat ja of nee, daar moet je dan in geloven. Maar ik denk dat leegte net zo goed kan verdwijnen door relaties die zin geven en scheppen.

Je hebt God nodig als je ervan uit gaat dat hij bestaat, dan heeft iedereen hem nodig. Maar als je er buiten stapt, en de zaak bekijkt van iemand die niet geloofd is er geen enkele noodzaak om in een God te geloven. Zoals Camus ongeveer zegt maar niet precies, er zou een hiernamaals of God kunnen zijn, maar dat heeft geen enkele invloed op mijn leven nu.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2016 17:09:58 ]
pi_161377530
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 17:01 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die van iets psychisch genezen zijn, zoals borderline bijvoorbeeld.
Dat is niet iets lichamelijks.
Jawel hoor, dat zit gewoon in de hersenen.
quote:
En je geloofd het niet, maar er komen vandaag de dag ook veel moslims tot het christelijk geloof hoe verklaard men dat dan?
Andersom net zo goed. En veel mensen stoppen met geloven. Meningen veranderen, dat lijkt me een goede verklaring.
quote:
Ik denk dat er vandaag de dag meer mensen op zoek zijn naar "iets" dan ongeveer 20/ 30 jaar geleden.
Mensen zoeken toch een 1 of andere zin van het leven en zitten dan toch met een "leegte" in zich.
Ik denk het niet. Maar zelfs als dat wel het geval was dan kun je dat "iets" natuurlijk op veel meer manieren invullen dan christelijkheid.
Conscience do cost.
pi_161377760
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 april 2016 16:47 schreef Argo het volgende:
Dat snijdt geen houdt, maar ATON baseert alles wat hij weet op een tombe met wat namen die ze gevonden hebben, waar hij dan maar ervan uitgaat dat dit het familie graf van Jezus is, echter hoeft dat helemaal niet zo te zijn.

The scholar Andre Lemaire, who published the announcement of the ossuary, calculates that there were perhaps 20 men in this era who would have been named James, had a father named Joseph, and had a brother named Jesus. This is a reasonable calculation based on reasonable assumptions. But there is no way to prove with certainty that this ossuary belonged to James, the brother of Jesus of Nazareth.
1- Jesus of Nazareth ? Nazareth bestond nog niet in het begin van onze jaartelling. Jezus de nazarener volgens Marcus.
2- Niet enkel ossuarium I AA 80/509 Jakobus, zoon van Jozef en broer van Jezus, waarvan er 20 bekend zijn, maar je vergeet " gemakshalve " de rest van de cluster, waarvan deze maar eenmaal kan voorkomen.
+ 80/503 Jezus zoon van Jozef
+ 80/504 Jozef
+ 80/505 Maria
+ 80/500 Mariamne e mara (beter bekend als Maria Magdalena)
+ 80/501 Judas zoon van Jezus

Heb je deze namen opzettelijk verzwegen ? Staat wel duidelijk in mijn verschillende linken hoor. Niet gelezen of laat je geloof dit niet toe ? :?
pi_161377768
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 10:41 schreef Argo het volgende:

[..]

Zelf prefereer ik friet, maar waar de meeste shoarma zaken begonnen, Amsterdam etc noemt men het patat. Vandaar.

.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_161377816
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:46 schreef Argo het volgende:

[..]

Oh komt dit weer het krijgen van gelijk. Ik heb je al twee keer gezegd dat men een vraagteken zet na het laatste woord in een zin. Vraagteken is als een punt, en een punt zetten we achteraan het laatste woord van de zin.

Dit is juist.
Dit is onjuist .
Is dit juist?
Is dit onjuist ?

Maar goed je hebt het nog nooit veranderd. Afijn, verder heb je me beschuldigd van trollen en toen ik jou vroeg waar in het christendom iets gelijk is aan een farao die God op aarde is, heb je me altijd nog niet beantwoord.

Als jij selectief discussies aangaat enkel om je gelijk terwijl je een confirmation bias hebt die wellicht nog hoger ligt dan die van mij, ben ik er eigenlijk wel klaar mee.

Jakobus is gestenigd prima, wat kan ik daaruit concluderen dat hij populair was? Immers zou Jezus nooit gekruisigd worden als men hem enkel als de dorpsgek zag, dan lieten ze hem wellicht of was hij wel in de gevangenis gegooid.

Als Jakobus gestenigd is, moet hij toch erg populair zijn geweest maar de informatie die we hebben is karig.

Maar goed wat me interessanter lijkt is dit. Je zegt zelf dat je vaker wel twijfelt, welke dingen twijfel jij dan aan in je eigen theorieën? Ik ben erg benieuwd.
Dat betekent alleen dat jakobus volgens joods recht is geexecuteerd en jezus volgens romeins recht.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_161377895
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 17:25 schreef ATON het volgende:

[..]

1- Jesus of Nazareth ? Nazareth bestond nog niet in het begin van onze jaartelling. Jezus de nazarener volgens Marcus.
2- Niet enkel ossuarium I AA 80/509 Jakobus, zoon van Jozef en broer van Jezus, waarvan er 20 bekend zijn, maar je vergeet " gemakshalve " de rest van de cluster, waarvan deze maar eenmaal kan voorkomen.
+ 80/503 Jezus zoon van Jozef
+ 80/504 Jozef
+ 80/505 Maria
+ 80/500 Mariamne e mara (beter bekend als Maria Magdalena)
+ 80/501 Judas zoon van Jezus

Heb je deze namen opzettelijk verzwegen ? Staat wel duidelijk in mijn verschillende linken hoor. Niet gelezen of laat je geloof dit niet toe ? :?
Je valt in herhaling, zelfs als de cluster uniek is bewijst dat nog niet dat jezus de grote rebellenleider was die vergeer er van maakt, hooguit een van de vele mislukte messiassen die er zoveel waren in die tijd. Paulus heeft het christendom groot gemaakt, niet jezus.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_161378260
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 17:25 schreef ATON het volgende:

[..]

1- Jesus of Nazareth ? Nazareth bestond nog niet in het begin van onze jaartelling. Jezus de nazarener volgens Marcus.
2- Niet enkel ossuarium I AA 80/509 Jakobus, zoon van Jozef en broer van Jezus, waarvan er 20 bekend zijn, maar je vergeet " gemakshalve " de rest van de cluster, waarvan deze maar eenmaal kan voorkomen.
+ 80/503 Jezus zoon van Jozef
+ 80/504 Jozef
+ 80/505 Maria
+ 80/500 Mariamne e mara (beter bekend als Maria Magdalena)
+ 80/501 Judas zoon van Jezus

Heb je deze namen opzettelijk verzwegen ? Staat wel duidelijk in mijn verschillende linken hoor. Niet gelezen of laat je geloof dit niet toe ? :?
Nee ik ben het met Tevreden-Atheïst eens. Het is niet dat ik bang ben voor die namen, verder is het mijn persoonlijke keuze te geloven, ik ben een gokker en ik ga graag de uitdaging van Pascal aan.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2016 17:55:29 ]
pi_161378470
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 17:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Je valt in herhaling,
Tja, ik moet wel om reden dat sommige leden aan acuut geheugenverlies lijden.
quote:
zelfs als de cluster uniek is bewijst dat nog niet dat jezus de grote rebellenleider was die vergeer er van maakt, hooguit een van de vele mislukte messiassen die er zoveel waren in die tijd.
Je moet eens opzoeken wat messias wil zeggen. En yep, hij is er niet in gelukt.

quote:
Paulus heeft het christendom groot gemaakt, niet jezus.
Volkomen mee eens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')