Weet jij wat bedoeld wordt met "Het Koninkrijk Gods"?quote:Op woensdag 13 april 2016 21:15 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Ook interessant: de volgelingen van Jezus, de Christenen, ijverden voor een vrij Palestina.
Totale onzin!
Je leest je eigen bronnen niet zorgvuldig.quote:Op woensdag 13 april 2016 20:33 schreef ATON het volgende:
Op woensdag 13 april 2016 20:15 schreef Loekie111 het volgende:
- Alleen roepen 'nee, dat is niet zo', daar schieten we niet veel mee op. Afdoende argumentatie dan graag op het eerste onderdeel.
Wat doe jij hier reeds al de tijd ? Cirkelredenering !
quote:
- Zelfde wat betreft het tijdstip waarop het boek Johannes ongeveer is voltooid. Wat koopt een mens voor zulke opmerkingen? Afdoende argumentatie graag.
Aangezien je er toch geen lectuur op naslaat kan dit al een hint zijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Johannes
En dan is mijn datering nog aan de zwakke kant.
Verder niet nodig om jou bron te vermelden ?
Zeker, als je goed had opgelet zou je gezien hebben dat ik het over nazareners had, IJveraars die het Rijk van JHWH wilden herstellen. Een beweging van nationalisten zeg maar. In elk geval vrome joden die uitkeken naar een Gezalfde, een messias zoals volgens hun profeten beloofd was. 4 v.C. : https://nl.wikipedia.org/wiki/Judas_de_Galilee%C3%ABrquote:Op woensdag 13 april 2016 21:03 schreef Loekie111 het volgende:
Het wordt allemaal nog interessanter door te beweren dat er al christenen waren voordat Christus er was.
Zelfs het evangelie volgens Johannes was nog niet geschreven. Mijn link gelezen?quote:En dan je bewering dat 'het christendom nog niet in de eerste eeuw bestond'...
Toe maar, nog mooier. Tja.
6 v.C. tot 30 n.C.quote:En, wanneer leefde Jezus ook wanneer?
Tja, hoe moet je anders zwakzinnigen iets duidelijk maken ? Met basic taal.quote:Blijf je mij lastig vallen met zwakzinnigheid?
Ja, dat is immers het thema van de bijbel!quote:Op woensdag 13 april 2016 21:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Weet jij wat bedoeld wordt met "Het Koninkrijk Gods"?
Neen hoor. Een van zijn " apostelen " had de bijnaam ' de zeloot ' of niet soms. Jezus deed zijn intrede als messias/koning op dezelfde wijze zoals zijn stamvader koning David deed: op een ezelin.quote:Op woensdag 13 april 2016 21:15 schreef Loekie111 het volgende:
Ook interessant: de volgelingen van Jezus, de Christenen, ijverden voor een vrij Palestina.
Totale onzin!
O jazeker, beter dan je lief is.quote:Je bent werkelijk helemaal niet op de hoogte van de bijbel inhoudelijk.
quote:En dat Jezus aankondigde dat Jeruzalem juist vernietigd zou worden, is je ook ontgaan.
quote:Als je wilt, ga ik hier morgen inhoudelijk verder op in. Maar schrijnend is je gebrek aan kennis wel.
Jezus leefde van 6 v.C?quote:Op woensdag 13 april 2016 21:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeker, als je goed had opgelet zou je gezien hebben dat ik het over nazareners had, IJveraars die het Rijk van JHWH wilden herstellen. Een beweging van nationalisten zeg maar. In elk geval vrome joden die uitkeken naar een Gezalfde, een messias zoals volgens hun profeten beloofd was. 4 v.C. : https://nl.wikipedia.org/wiki/Judas_de_Galilee%C3%ABr
[..]
Zelfs het evangelie volgens Johannes was nog niet geschreven. Mijn link gelezen?
[..]
6 v.C. tot 30 n.C.
[..]
Tja, hoe moet je anders zwakzinnigen iets duidelijk maken ? Met basic taal.
Nu ja, jij bent begonnen, weet je nog ? Wie met de bal wil spelen moet kunnen kaatsen zegt men.
Voor de verandering?quote:Op woensdag 13 april 2016 22:00 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Ja, dat is immers het thema van de bijbel!
Maar geef me voor de verandering jouw mening eerst eens.
Uit de Wiki link:quote:Op woensdag 13 april 2016 21:57 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Wordt het niet eens tijd je eigen bronnen zorgvuldiger te lezen?
Wat staat er nu in je 'hint' (https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Johannes):
"Hoewel er diverse speculaties zijn over het tijdstip van ontstaan, wordt er dikwijls van uitgegaan dat het Evangelie volgens Johannes rond 90-110 zijn vorm heeft gekregen."
Nederlands lezen gaat je blijkbaar niet goed af.
quote:Maar logisch denken lukt je helaas ook niet, anders had je zelf ook kunnen concluderen dat Johannes onmogelijk geschreven kan zijn 90 jaar na de dood van Jezus; de man kon toen allang niet meer geleefd hebben.
In nog geen 2017 jaar n.C.quote:Oh, en je mag een beleefd excuus maken.
Pffffff...je kent nog niet eens de basis.quote:Op woensdag 13 april 2016 22:08 schreef Loekie111 het volgende:
Jezus leefde van 6 v.C?
Hoe kom je daarbij? Bron graag.
Jezus leefde tot 30 n.C.?
Hoe kom je daarbij? Bron graag.
En hoe oud is Jezus dan geworden?
DIKWIJLS, maar de laatste bevindingen spreken dat tegen.quote:En ja, ik heb even gekeken naar je link. Zoals ik al zei: leer eens lezen. Er staat iets heel anders dan jij beweert.
"Hoewel er diverse speculaties zijn over het tijdstip van ontstaan, wordt er DIKWIJLS van uitgegaan dat het Evangelie volgens Johannes rond 90-110 zijn vorm heeft gekregen."
Dát zegt jouw link.
Wat ik het allerknapst vind is dit: Als Jezus een staatsgreep wilde plegen, zoals jij beweerd ATON, dan is mijn enige probleem. Hoe kan het dat er geen enkele bron naar doet leiden?quote:Op woensdag 13 april 2016 22:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Pffffff...je kent nog niet eens de basis.
[..]
DIKWIJLS, maar de laatste bevindingen spreken dat tegen.
Ja, voor de verandering. Normaal wordt er geroepen of gevraagd en staat men vanuit de zijlijn klaar om te schieten op wat er wordt gepost. Zonder ooit zelf eens te komen met zinnige inbreng.quote:Op woensdag 13 april 2016 22:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Voor de verandering?
Het koninkrijk Gods is het beloofde land. Met een gezalfde koning uit het geslacht van David en de tempel van JHWH in ere hersteld.
Vermoeiend is dit.quote:Op woensdag 13 april 2016 22:13 schreef ATON het volgende:
Uit de Wiki link:
Het Johannesevangelie wordt vrij laat gedateerd. F.C. Baur suggereerde het jaartal 160. In 1934 publiceerde C.H. Roberts een stukje papyrus (P52 = Papyrus Ryl. Gr. 457) dat enkele verzen uit hoofdstuk 18 van het Evangelie volgens Johannes bevat. Hij dateerde op grond van het lettertype, dat erg lijkt op de regeringsstukken van Hadrianus (keizer van 117-138), als uit de eerste helft van de tweede eeuw. Hoewel sommige experts in de paleografie bezwaar maakten en meenden dat het manuscript niet zo nauwkeurig kan worden gedateerd, wordt algemeen erkend dat dit de oudste tekst is met een deel van het Nieuwe Testament.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Johannes
Misschien dat je de andere dertien draadjes in dit topic eens helemaal moet doorlezen. Je komt wel heel hard binnenstormen met je eigen gelijk.quote:Op woensdag 13 april 2016 22:00 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Ja, dat is immers het thema van de bijbel!
Maar geef me voor de verandering jouw mening eerst eens.
Het gaat niet om mijn gelijk.quote:Op woensdag 13 april 2016 22:55 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Misschien dat je de andere dertien draadjes in dit topic eens helemaal moet doorlezen. Je komt wel heel hard binnenstormen met je eigen gelijk.
Tja, hoe zou dat toch komen zeg !quote:Op woensdag 13 april 2016 22:24 schreef Argo het volgende:
[..]
Wat ik het allerknapst vind is dit: Als Jezus een staatsgreep wilde plegen, zoals jij beweerd ATON, dan is mijn enige probleem. Hoe kan het dat er geen enkele bron naar doet leiden?
Leuke dag gehad vandaag ?quote:Verder vind ik het wel vermakelijk. Altijd 'Laatste bevindingen.' Laat ons dan eens zien wat die laatste bevindingen zijn. Oh dan moet ik Vergeer lezen zeker? Je zegt echter bevindingen dus er moet meer zijn dan enkel Vergeer.
Dat is het wel voor elke vrome jood. Dat het christendom er een heel eigen wending aan gegeven heeft is een heel ander verhaal. In de tijd van Jezus smachtte men naar de messias die het Koninkrijk van God zou herstellen. En dat was dus Israël. Met Jeruzalem en de tempel als middelpunt. En daar ijverden verschillende groeperingen naar. De zeloten bijvoorbeeld. Zeer tot ongenoegen van de Romeinen.quote:Op woensdag 13 april 2016 22:35 schreef Loekie111 het volgende:
Nee, het Koninkrijk Gods kan niks met het huidige Israël van doen hebben - ik neem tenminste aan dat je dat bedoeld met 'het beloofde land'.
De geslachtsregisters zijn bovendien allang vernietigd, hoe weet je of hoe kan worden bewezen wie uit het geslacht van David komt?
Heb jij de oorspronkelijke tekst ? WAW, dat zou goed nieuws zijn.quote:Op woensdag 13 april 2016 22:43 schreef Loekie111 het volgende:
Vreselijk dit!
Het jaar 160 is de datering van een stukje papyrus, een afschrift! Niet de oorspronkelijke tekst van Johannes...
Nee een heleboel antwoorden op je vragen kun je vinden door je gewoon in te lezen in dit debat en niet door het evangelie te verkondigen. Ga je huiswerk doen en kom dan nog eens terug.quote:Op woensdag 13 april 2016 22:59 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Het gaat niet om mijn gelijk.
Het gaat er om wat de bijbel zegt.
En als ik je daarmee confronteer, waarom dan de irritatie?
Jawel ATON,quote:Op woensdag 13 april 2016 23:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, hoe zou dat toch komen zeg !
[..]
Leuke dag gehad vandaag ?
Had jij dat eigenlijk vroeger? Nu ken ik niet zoveel mede katholieken, maar ik ben gewoon oprecht benieuwd, of de katholieke die jij kende of de kring van katholieken die je kende, of die ook zo zwaar op de bijbel zaten te harpen als Loekie, Doedelzak en of Sjoemie.quote:Op woensdag 13 april 2016 23:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee een heleboel antwoorden op je vragen kun je vinden door je gewoon in te lezen in dit debat en niet door het evangelie te verkondigen. Ga je huiswerk doen en kom dan nog eens terug.
Enne... Dit is geen christelijk forum hè.
Inderdaad is bijbellezen echt protestants. Katholieken zijn meer van de liturgie, de feesten en de goede werken. Ik kwam wel in aanraking met rechtzinnige katholieken maar dat waren onkritische slaafse volgers van het "leergezag". Toen ik zelf de bijbel goed kritisch ging lezen was het ook snel afgelopen met mijn geloof.quote:Op woensdag 13 april 2016 23:15 schreef Argo het volgende:
[..]
Had jij dat eigenlijk vroeger? Nu ken ik niet zoveel mede katholieken, maar ik ben gewoon oprecht benieuwd, of de katholieke die jij kende of de kring van katholieken die je kende, of die ook zo zwaar op de bijbel zaten te harpen als Loekie, Doedelzak en of Sjoemie.
Ik herken het niet zo, alleen bij de hele vrome types, maar daar ga ik niet echt mee om.
Duidelijk, kan niet zeggen dat ik je niet begrijp. En ja men houdt vast aan het oude ja, zit zelf al weken te broeden op een Genesis zondeval theologische gedachtegang, ben bang dat men die te radicaal zal noemen.quote:Op woensdag 13 april 2016 23:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad is bijbellezen echt protestants. Katholieken zijn meer van de liturgie, de feesten en de goede werken. Ik kwam wel in aanraking met rechtzinnige katholieken maar dat waren onkritische slaafse volgers van het "leergezag". Toen ik zelf de bijbel goed kritisch ging lezen was het ook snel afgelopen met mijn geloof.
Bang? We hebben het hier al zeer zout gezeten hoor. Voor de draad ermee...quote:Op donderdag 14 april 2016 00:22 schreef Argo het volgende:
[..]
zit zelf al weken te broeden op een Genesis zondeval theologische gedachtegang, ben bang dat men die te radicaal zal noemen.
Volgens mij heb ik tot heden niet de soort vraag gesteld om wat te leren?quote:Op woensdag 13 april 2016 23:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee een heleboel antwoorden op je vragen kun je vinden door je gewoon in te lezen in dit debat en niet door het evangelie te verkondigen. Ga je huiswerk doen en kom dan nog eens terug.
Enne... Dit is geen christelijk forum hè.
Ben nu ziek, dus kom er later op terug als je dat wilt.quote:Op woensdag 13 april 2016 23:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is het wel voor elke vrome jood. Dat het christendom er een heel eigen wending aan gegeven heeft is een heel ander verhaal. In de tijd van Jezus smachtte men naar de messias die het Koninkrijk van God zou herstellen. En dat was dus Israël. Met Jeruzalem en de tempel als middelpunt. En daar ijverden verschillende groeperingen naar. De zeloten bijvoorbeeld. Zeer tot ongenoegen van de Romeinen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |