abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 april 2016 @ 21:52:10 #276
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161411026
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:15 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Ook interessant: de volgelingen van Jezus, de Christenen, ijverden voor een vrij Palestina.
Totale onzin!

Weet jij wat bedoeld wordt met "Het Koninkrijk Gods"?
pi_161411214
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:33 schreef ATON het volgende:
Op woensdag 13 april 2016 20:15 schreef Loekie111 het volgende:

- Alleen roepen 'nee, dat is niet zo', daar schieten we niet veel mee op. Afdoende argumentatie dan graag op het eerste onderdeel.

Wat doe jij hier reeds al de tijd ? Cirkelredenering !

quote:
- Zelfde wat betreft het tijdstip waarop het boek Johannes ongeveer is voltooid. Wat koopt een mens voor zulke opmerkingen? Afdoende argumentatie graag.

Aangezien je er toch geen lectuur op naslaat kan dit al een hint zijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Johannes
En dan is mijn datering nog aan de zwakke kant.

Verder niet nodig om jou bron te vermelden ?
Je leest je eigen bronnen niet zorgvuldig.
Wat staat er nu in je 'hint' (https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Johannes):

"Hoewel er diverse speculaties zijn over het tijdstip van ontstaan, wordt er dikwijls van uitgegaan dat het Evangelie volgens Johannes rond 90-110 zijn vorm heeft gekregen."

Lezen is blijkbaar een kunst.
Verder had je zelf ook kunnen concluderen dat Johannes onmogelijk geschreven kan zijn 90 jaar na de dood van Jezus; de man kon toen allang niet meer geleefd hebben.

Oh, en je mag een beleefd excuus maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Loekie111 op 14-04-2016 11:55:59 ]
pi_161411287
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:03 schreef Loekie111 het volgende:
Het wordt allemaal nog interessanter door te beweren dat er al christenen waren voordat Christus er was.
Zeker, als je goed had opgelet zou je gezien hebben dat ik het over nazareners had, IJveraars die het Rijk van JHWH wilden herstellen. Een beweging van nationalisten zeg maar. In elk geval vrome joden die uitkeken naar een Gezalfde, een messias zoals volgens hun profeten beloofd was. 4 v.C. : https://nl.wikipedia.org/wiki/Judas_de_Galilee%C3%ABr
quote:
En dan je bewering dat 'het christendom nog niet in de eerste eeuw bestond'...
Toe maar, nog mooier. Tja.
Zelfs het evangelie volgens Johannes was nog niet geschreven. Mijn link gelezen? :)

quote:
En, wanneer leefde Jezus ook wanneer?
6 v.C. tot 30 n.C.

quote:
Blijf je mij lastig vallen met zwakzinnigheid?
Tja, hoe moet je anders zwakzinnigen iets duidelijk maken ? Met basic taal.
Nu ja, jij bent begonnen, weet je nog ? Wie met de bal wil spelen moet kunnen kaatsen zegt men.
pi_161411311
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Weet jij wat bedoeld wordt met "Het Koninkrijk Gods"?
Ja, dat is immers het thema van de bijbel!
Maar geef me voor de verandering jouw mening eerst eens.
pi_161411553
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:15 schreef Loekie111 het volgende:
Ook interessant: de volgelingen van Jezus, de Christenen, ijverden voor een vrij Palestina.
Totale onzin!
Neen hoor. Een van zijn " apostelen " had de bijnaam ' de zeloot ' of niet soms. Jezus deed zijn intrede als messias/koning op dezelfde wijze zoals zijn stamvader koning David deed: op een ezelin.
quote:
Je bent werkelijk helemaal niet op de hoogte van de bijbel inhoudelijk.
O jazeker, beter dan je lief is.

quote:
En dat Jezus aankondigde dat Jeruzalem juist vernietigd zou worden, is je ook ontgaan.
:D Wat je ontgaan is dat het oudste evangelie ( Markus ) pas in 71 n.C. geschreven is, toen de Joodse Oorlog reeds achter de rug was. Moeilijk ?
quote:
Als je wilt, ga ik hier morgen inhoudelijk verder op in. Maar schrijnend is je gebrek aan kennis wel.
:D Ik zie er al naar uit. Maak je borst maar nat.
pi_161411633
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeker, als je goed had opgelet zou je gezien hebben dat ik het over nazareners had, IJveraars die het Rijk van JHWH wilden herstellen. Een beweging van nationalisten zeg maar. In elk geval vrome joden die uitkeken naar een Gezalfde, een messias zoals volgens hun profeten beloofd was. 4 v.C. : https://nl.wikipedia.org/wiki/Judas_de_Galilee%C3%ABr

[..]

Zelfs het evangelie volgens Johannes was nog niet geschreven. Mijn link gelezen? :)

[..]

6 v.C. tot 30 n.C.

[..]

Tja, hoe moet je anders zwakzinnigen iets duidelijk maken ? Met basic taal.
Nu ja, jij bent begonnen, weet je nog ? Wie met de bal wil spelen moet kunnen kaatsen zegt men.
Jezus leefde van 6 v.C?
Hoe kom je daarbij? Bron graag want wat je zegt is niet juist.

Jezus leefde tot 30 n.C.?
Hoe kom je daarbij? Bron graag, want wat je zegt is niet juist.

En hoe oud is Jezus dan geworden? 36 jaar? Nee, Jezus is 33 jaar oud geworden.

En ja, ik heb even gekeken naar je link. Zoals ik al zei: leer eens lezen. Er staat iets heel anders dan jij beweert.
"Hoewel er diverse speculaties zijn over het tijdstip van ontstaan, wordt er dikwijls van uitgegaan dat het Evangelie volgens Johannes rond 90-110 zijn vorm heeft gekregen."
Dát zegt jouw link.

Maar met enige bijbel kennis had je dat zelf ook kunnen vinden. Lees jij wel eens in een bijbel?

Je gebruikt in ieder geval de naam van God, dat dan weer wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Loekie111 op 13-04-2016 22:37:16 ]
  woensdag 13 april 2016 @ 22:13:14 #282
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161411843
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:00 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Voor de verandering?

Het koninkrijk Gods is het beloofde land. Met een gezalfde koning uit het geslacht van David en de tempel van JHWH in ere hersteld.
pi_161411862
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:57 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Wordt het niet eens tijd je eigen bronnen zorgvuldiger te lezen?
Wat staat er nu in je 'hint' (https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Johannes):

Nederlands lezen gaat je blijkbaar niet goed af.
Uit de Wiki link:

Het Johannesevangelie wordt vrij laat gedateerd. F.C. Baur suggereerde het jaartal 160. In 1934 publiceerde C.H. Roberts een stukje papyrus (P52 = Papyrus Ryl. Gr. 457) dat enkele verzen uit hoofdstuk 18 van het Evangelie volgens Johannes bevat. Hij dateerde op grond van het lettertype, dat erg lijkt op de regeringsstukken van Hadrianus (keizer van 117-138), als uit de eerste helft van de tweede eeuw. Hoewel sommige experts in de paleografie bezwaar maakten en meenden dat het manuscript niet zo nauwkeurig kan worden gedateerd, wordt algemeen erkend dat dit de oudste tekst is met een deel van het Nieuwe Testament.
:)

quote:
Maar logisch denken lukt je helaas ook niet, anders had je zelf ook kunnen concluderen dat Johannes onmogelijk geschreven kan zijn 90 jaar na de dood van Jezus; de man kon toen allang niet meer geleefd hebben.
:D :D :D Daar ben ik het zeker met je eens.
quote:
Oh, en je mag een beleefd excuus maken.
In nog geen 2017 jaar n.C. :P
pi_161412011
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:08 schreef Loekie111 het volgende:
Jezus leefde van 6 v.C?
Hoe kom je daarbij? Bron graag.

Jezus leefde tot 30 n.C.?
Hoe kom je daarbij? Bron graag.

En hoe oud is Jezus dan geworden?
Pffffff...je kent nog niet eens de basis.

quote:
En ja, ik heb even gekeken naar je link. Zoals ik al zei: leer eens lezen. Er staat iets heel anders dan jij beweert.
"Hoewel er diverse speculaties zijn over het tijdstip van ontstaan, wordt er DIKWIJLS van uitgegaan dat het Evangelie volgens Johannes rond 90-110 zijn vorm heeft gekregen."
Dát zegt jouw link.
DIKWIJLS, maar de laatste bevindingen spreken dat tegen.
pi_161412198
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Pffffff...je kent nog niet eens de basis.

[..]

DIKWIJLS, maar de laatste bevindingen spreken dat tegen.
Wat ik het allerknapst vind is dit: Als Jezus een staatsgreep wilde plegen, zoals jij beweerd ATON, dan is mijn enige probleem. Hoe kan het dat er geen enkele bron naar doet leiden?

Verder vind ik het wel vermakelijk. Altijd 'Laatste bevindingen.' Laat ons dan eens zien wat die laatste bevindingen zijn. Oh dan moet ik Vergeer lezen zeker? Je zegt echter bevindingen dus er moet meer zijn dan enkel Vergeer.
pi_161412664
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Voor de verandering?

Het koninkrijk Gods is het beloofde land. Met een gezalfde koning uit het geslacht van David en de tempel van JHWH in ere hersteld.
Ja, voor de verandering. Normaal wordt er geroepen of gevraagd en staat men vanuit de zijlijn klaar om te schieten op wat er wordt gepost. Zonder ooit zelf eens te komen met zinnige inbreng.
Maar excuus, het is niet persoonlijk bedoeld, ik kom binnen dit topic nl. vandaag pas even kijken en ken je nog niet eens.

Nee, het Koninkrijk Gods kan niks met het huidige Israël van doen hebben - ik neem tenminste aan dat je dat bedoeld met 'het beloofde land'.

De geslachtsregisters zijn bovendien allang vernietigd; hoe weet je nu, of hoe kan worden bewezen wie uit het geslacht van David komt?

Als je wilt, kan ik wel ingaan op je vraag. Maar e.e.a. kost mij best veel tijd en bovendien ben ik vandaag ziek geworden.
Maar ik hoop dan dat Als het antwoord alleen gebruikt wordt om de vingers ergens achter te krijgen en het niet gaat om waarheidsvinding, bespaar ik mij de moeite.

Wel goed overigens dat je de naam van God gebruikt, er zijn er nogal die daar een hekel aan hebben en het niet kunnen verdragen. Zegt ook wel wat overigens.

[ Bericht 1% gewijzigd door Loekie111 op 14-04-2016 11:28:04 ]
pi_161412961
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:13 schreef ATON het volgende:
Uit de Wiki link:

Het Johannesevangelie wordt vrij laat gedateerd. F.C. Baur suggereerde het jaartal 160. In 1934 publiceerde C.H. Roberts een stukje papyrus (P52 = Papyrus Ryl. Gr. 457) dat enkele verzen uit hoofdstuk 18 van het Evangelie volgens Johannes bevat. Hij dateerde op grond van het lettertype, dat erg lijkt op de regeringsstukken van Hadrianus (keizer van 117-138), als uit de eerste helft van de tweede eeuw. Hoewel sommige experts in de paleografie bezwaar maakten en meenden dat het manuscript niet zo nauwkeurig kan worden gedateerd, wordt algemeen erkend dat dit de oudste tekst is met een deel van het Nieuwe Testament.
Vermoeiend is dit.
Het jaar 160 is de datering van een stukje papyrus, gevonden ergens op een vuilnisbelt, een afschrift! Niet de oorspronkelijke tekst van Johannes...
Lees nou toch eens goed wat er staat!

Bovendien wordt het stukje papyrus elders weer gedateerd op de eerste helft van die eeuw. Maar dat doet er even niet toe.

Met je geboorte- en sterfdatum van Jezus zit je er ook weer naast. Verder zou het betekenen dat hij 36 jaar oud zou zijn geworden, terwijl jij toch ook zult weten dat dat 33 jaar is.
Wat is je doel eigenlijk? Dollen o.i.d.?

[ Bericht 4% gewijzigd door Loekie111 op 14-04-2016 11:30:42 ]
pi_161413368
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:00 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Misschien dat je de andere dertien draadjes in dit topic eens helemaal moet doorlezen. Je komt wel heel hard binnenstormen met je eigen gelijk.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_161413501
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:55 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Misschien dat je de andere dertien draadjes in dit topic eens helemaal moet doorlezen. Je komt wel heel hard binnenstormen met je eigen gelijk.
Het gaat niet om mijn gelijk.
Het gaat er om wat de bijbel zegt.
Waarom dan de irritatie?

De betreffende opmerking was overigens zeker niet rot bedoeld. Als dat toch zo over komt, bied ik mijn excuus daarvoor.

[ Bericht 5% gewijzigd door Loekie111 op 14-04-2016 11:33:51 ]
pi_161413516
quote:
11s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:24 schreef Argo het volgende:

[..]

Wat ik het allerknapst vind is dit: Als Jezus een staatsgreep wilde plegen, zoals jij beweerd ATON, dan is mijn enige probleem. Hoe kan het dat er geen enkele bron naar doet leiden?
Tja, hoe zou dat toch komen zeg !

quote:
Verder vind ik het wel vermakelijk. Altijd 'Laatste bevindingen.' Laat ons dan eens zien wat die laatste bevindingen zijn. Oh dan moet ik Vergeer lezen zeker? Je zegt echter bevindingen dus er moet meer zijn dan enkel Vergeer.
Leuke dag gehad vandaag ?
  woensdag 13 april 2016 @ 23:03:36 #291
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161413599
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:35 schreef Loekie111 het volgende:

Nee, het Koninkrijk Gods kan niks met het huidige Israël van doen hebben - ik neem tenminste aan dat je dat bedoeld met 'het beloofde land'.

De geslachtsregisters zijn bovendien allang vernietigd, hoe weet je of hoe kan worden bewezen wie uit het geslacht van David komt?

Dat is het wel voor elke vrome jood. Dat het christendom er een heel eigen wending aan gegeven heeft is een heel ander verhaal. In de tijd van Jezus smachtte men naar de messias die het Koninkrijk van God zou herstellen. En dat was dus Israël. Met Jeruzalem en de tempel als middelpunt. En daar ijverden verschillende groeperingen naar. De zeloten bijvoorbeeld. Zeer tot ongenoegen van de Romeinen.
pi_161413623
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:43 schreef Loekie111 het volgende:
Vreselijk dit!
Het jaar 160 is de datering van een stukje papyrus, een afschrift! Niet de oorspronkelijke tekst van Johannes...
Heb jij de oorspronkelijke tekst ? WAW, dat zou goed nieuws zijn. _O-
pi_161413628
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:59 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Het gaat niet om mijn gelijk.
Het gaat er om wat de bijbel zegt.
En als ik je daarmee confronteer, waarom dan de irritatie?
Nee een heleboel antwoorden op je vragen kun je vinden door je gewoon in te lezen in dit debat en niet door het evangelie te verkondigen. Ga je huiswerk doen en kom dan nog eens terug.

Enne... Dit is geen christelijk forum hè.
pi_161413777
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 23:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Tja, hoe zou dat toch komen zeg !

[..]

Leuke dag gehad vandaag ?
Jawel ATON,

Ik heb een beetje gelezen, lekker beetje pagina's doorbladeren. Hoewel het zware kost is, en ik er mijn hersenen op breek. Helaas... Verder gaat alles wel relaxed, met jou ATON? Heb jij een leuke dag gehad?

Morgen ga ik stappen overigens, dat is ook erg leuk. Wat zijn jouw plannen?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2016 23:11:08 ]
pi_161413954
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 23:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Nee een heleboel antwoorden op je vragen kun je vinden door je gewoon in te lezen in dit debat en niet door het evangelie te verkondigen. Ga je huiswerk doen en kom dan nog eens terug.

Had jij dat eigenlijk vroeger? Nu ken ik niet zoveel mede katholieken, maar ik ben gewoon oprecht benieuwd, of de katholieke die jij kende of de kring van katholieken die je kende, of die ook zo zwaar op de bijbel zaten te harpen als Loekie, Doedelzak en of Sjoemie.

Ik herken het niet zo, alleen bij de hele vrome types, maar daar ga ik niet echt mee om.
pi_161414641
quote:
11s.gif Op woensdag 13 april 2016 23:15 schreef Argo het volgende:

[..]

Had jij dat eigenlijk vroeger? Nu ken ik niet zoveel mede katholieken, maar ik ben gewoon oprecht benieuwd, of de katholieke die jij kende of de kring van katholieken die je kende, of die ook zo zwaar op de bijbel zaten te harpen als Loekie, Doedelzak en of Sjoemie.

Ik herken het niet zo, alleen bij de hele vrome types, maar daar ga ik niet echt mee om.
Inderdaad is bijbellezen echt protestants. Katholieken zijn meer van de liturgie, de feesten en de goede werken. Ik kwam wel in aanraking met rechtzinnige katholieken maar dat waren onkritische slaafse volgers van het "leergezag". Toen ik zelf de bijbel goed kritisch ging lezen was het ook snel afgelopen met mijn geloof.
pi_161415345
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 23:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Inderdaad is bijbellezen echt protestants. Katholieken zijn meer van de liturgie, de feesten en de goede werken. Ik kwam wel in aanraking met rechtzinnige katholieken maar dat waren onkritische slaafse volgers van het "leergezag". Toen ik zelf de bijbel goed kritisch ging lezen was het ook snel afgelopen met mijn geloof.
Duidelijk, kan niet zeggen dat ik je niet begrijp. En ja men houdt vast aan het oude ja, zit zelf al weken te broeden op een Genesis zondeval theologische gedachtegang, ben bang dat men die te radicaal zal noemen.
  donderdag 14 april 2016 @ 08:14:58 #298
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161416970
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 00:22 schreef Argo het volgende:

[..]

zit zelf al weken te broeden op een Genesis zondeval theologische gedachtegang, ben bang dat men die te radicaal zal noemen.
Bang? We hebben het hier al zeer zout gezeten hoor. Voor de draad ermee...
pi_161419899
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 23:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik tot heden niet de soort vraag gesteld om wat te leren?

Met je laatste opmerking geef je toch precies de oorzaak van je irritatie aan?
Vreemd is dat: discussiëren rond de bijbel maar er vooral niet over. Wat is de waarde daarvan?

[ Bericht 2% gewijzigd door Loekie111 op 14-04-2016 11:49:06 ]
pi_161420059
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 23:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is het wel voor elke vrome jood. Dat het christendom er een heel eigen wending aan gegeven heeft is een heel ander verhaal. In de tijd van Jezus smachtte men naar de messias die het Koninkrijk van God zou herstellen. En dat was dus Israël. Met Jeruzalem en de tempel als middelpunt. En daar ijverden verschillende groeperingen naar. De zeloten bijvoorbeeld. Zeer tot ongenoegen van de Romeinen.
Ben nu ziek, dus kom er later op terug als je dat wilt.
Het antwoord zal uit de bijbel zelf moeten komen. Wordt dat hier wel op prijs gesteld?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')