Vlinderbom | maandag 21 maart 2016 @ 16:15 |
Hey hallo, wij hebben onlangs een tweede kleine auto aangeschaft, en nu lijkt het ons leuk om met deze auto even een weekje weg te gaan. Dat gaat natuurlijk proppen worden (4 personen) ![]() Nu luidt de vraag; is het mogelijk om met een volgeladen auto, misschien wel met een dakkoffer erbij ook, op vakantie te gaan met een auto die maar een vermogen heeft van 95pk. Betreft een 1.0 tfsi met automaat. Gaan we hier bijvoorbeeld moeite mee krijgen als we de bergen opgaan? | |
#ANONIEM | maandag 21 maart 2016 @ 16:16 |
Waarom zou je dat willen als je een grotere auto hebt staan? ![]() | |
pvdplanet | maandag 21 maart 2016 @ 16:17 |
Nee, maar zorgen dat je boven de +/- 3500 rpm blijft bergop. | |
Vlinderbom | maandag 21 maart 2016 @ 16:21 |
Omdat het ons leuk lijkt aangezien die nieuw is. | |
Vlinderbom | maandag 21 maart 2016 @ 16:22 |
Ah, thanks! | |
RingBewoner | maandag 21 maart 2016 @ 16:25 |
Zelfs als je volgeladen bent kan je het dan bergop lastig hebben. | |
Osiris024 | maandag 21 maart 2016 @ 16:28 |
Tja,... Denk je ook even aan de bergen AF....... Zeker met een automaat. | |
Poekel | maandag 21 maart 2016 @ 16:29 |
Ik ben ooit met een 1st gen Yaris (60pk) naar de Pyreneën gereden met 3 man en kampeeruitrusting. Prima te doen, zelfs met aircootje aan! Tweede trip was met een 75pk polo, roadtrip oost-europa met 4 man en dito bagage. Ook prima. Als het rolt, rolt het. Kruipstrookje pakken als het moet. Geniet van de reis. ![]() | |
Revolution-NL | maandag 21 maart 2016 @ 16:29 |
Een 1.0tfsi? Neem 5 liter olie mee ![]() | |
Osiris024 | maandag 21 maart 2016 @ 16:30 |
En een anker. | |
#ANONIEM | maandag 21 maart 2016 @ 16:34 |
Ik vind het wel een beetje.. Tja. Voorin zal je prima zitten, en ik weet niet hoe ver je wil rijden. Maar ik vond als kind de reizen echt niet fijn. Gebrek aan been ruimte enzo. En mijn pa had gewoon een goed formaat gezinswagen. Ik had de stuipen gekregen als ze dan bedacht hadden van "ja jammer van de minder ruimte! Is leuk want nieuw.". ![]() Maar misschien ben ik wel verwend. | |
Osiris024 | maandag 21 maart 2016 @ 16:36 |
En dat is nog de praktische kant. Motorvermogen i.c.m. 4 personen + bagage + dakkoffer zou ik niet doen (met een nieuwere auto) Ik ben vooral geen voorstander met een automaat te zwaar beladen van bergen af te dalen. zeker in een koekblik ![]() | |
Vlinderbom | maandag 21 maart 2016 @ 16:44 |
![]() Hahaha, ik snap precies wat je bedoelt hoor, en je hebt daar ook wel gelijk in wat betreft de ruimte achterin. Maar omdat we alle 4 ons al lang verheugde op een tweede auto die we echt tekort kwamen, lijkt het ons gewoon leuk om een soort van even kennis met de auto te maken dmv een aantal dagen ermee weg te gaan ![]() Kun je miss wat meer vertellen over het afdalen met een automaat? raakt de automaat dan ''in de war'' ofzo? | |
BRooster | maandag 21 maart 2016 @ 16:48 |
Een automaat kun je vaak toch ook wel vast zetten in een bepaalde versnelling? Wat zou een ander nadeel nog meer zijn dan? Afhankelijk van hoe stijl de hellingen zijn zal het niet heel vlot gaan, maar als je het niet te gek maakt moet je een beetje berg best op/af komen hoor. | |
Woelwater | maandag 21 maart 2016 @ 16:50 |
En anders zijn er altijd nog 3 personen de kunnen duwen. | |
Revolution-NL | maandag 21 maart 2016 @ 17:00 |
Het grote probleem met moderne downsize motoren heb je in de bergen het probleem dat je bijna geen motorrem heb. Bij de afdaling zal je dus nauwelijks kunnen afremmen op de motor. Belangrijk is dat je bij een oplopende snelheid bij bergaf steeds kort maar krachtig remt. (Laat je rem dus niet slepen!) Bij de beklimming toeren maken, ook als je het aanvoelt dat de motor sterk genoeg is. Bij te weinig toeren krijgt de auto te weinig smering en koeling. Je kan dus beter teveel toeren maken als te weinig. Zie het als het bergbeklimmen met een fiets, je benen willen dan ook graag vaak rond (toeren maken). Als je een versnelling te zwaar zit krijg je last van je benen/knieën, bij een motor is dit exact hetzelfde. | |
terrorsjaak | maandag 21 maart 2016 @ 17:13 |
Kan prima, met elke moderne auto trouwens. | |
derLudolf | maandag 21 maart 2016 @ 17:14 |
Vraag me af of dat in de vierde en vijfde versnelling lukt. | |
Jordy-B | maandag 21 maart 2016 @ 17:14 |
Ja, dat kan prima... Maar hou er rekening mee dat je eventuele inhaalacties moet plannen, omdat je geen vermogen over hebt om fouten te corrigeren. Lees de handleiding van de auto voor het in de bergen rijden met automaat. Dat verschilt van automaat tot automaat. Sommige auto's herkennen namelijk de helling en weten dat ze moeten terugschakelen om op de motor te remmen, of om de motor niet teveel te belasten als je bergopwaarts gaat, maar dit is voor de meeste automaten niet het geval. En dat betekent dat je je moet gaan bedrijven in het gebruik van de bergversnellingen, maar dat lees je dus in de handleiding. Als je D-3-1 hebt, kies dan sowieso niet de D, maar altijd (zowel opwaarts als neerwaarts) de 3 en gebruik de 1 bij afdalingen als de motor onvoldoende remkracht biedt, of bij sterke stijging. Als je de mogelijkheid hebt om gewoon een versnelling te kiezen, kies dan een lagere versnelling dan je zou denken. Wees niet te benauwd om in zijn 2 (of zelfs de 1, als het echt steil is) de berg op/af te rijden. Denk erom dat je je remmen probeert te sparen. Het is véél beter om kort en krachtig te remmen dan om de remmen te laten slippen. Als je bergafwaarts rijdt, mag je nooit (NOOIT!!!) proberen om een constante snelheid te bewaren door constant de rem ingetrapt te houden. Je dient een constante snelheid te bewaren door op de motor te remmen, niet door de rem in te trappen. En denk erom dat dit met name bij een automaat een ware valkuil is. Maar oververhitte remmen verliezen hun remkracht en er is geen valkuil zo diep als door een haarspeldbocht schieten en een tocht over de afgrond te maken. ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Jordy-B op 21-03-2016 19:57:25 ] | |
bluemoon23 | maandag 21 maart 2016 @ 17:23 |
Wat noem je bergen ? Paar daagjes Eiffel of Sauerland of ga je de Stelvio op ? | |
HighVolume | maandag 21 maart 2016 @ 17:35 |
![]() | |
Hyperdude | maandag 21 maart 2016 @ 18:42 |
Stelvio gaat zelfs prima met de fiets. En hoger kan ook nog. ![]() ![]() http://www.rifugiogaribaldi.it/en_storia.htm | |
Mr.Ping | maandag 21 maart 2016 @ 19:18 |
Doe het niet, er zijn mensen die speciaal met hun 3-liter naar de bergen gaan om eens lekker te sturen en die zitten niet te wachten op boodschappenwagentjes die met een rokende koppeling en gierende v-snaar de berg op sukkelen. ![]() | |
Hyperdude | maandag 21 maart 2016 @ 19:29 |
Inhalen een optie? Best wel leuk ook nog op zo'n recht stukkie tussen de haarspelden. | |
fathank | maandag 21 maart 2016 @ 19:45 |
95pk Maak je lekker druk zeg. Hoe denk je dat ze het 30 jaar geleden deden? Dan ging je met 60 pk de berg op. | |
Pizza_Boom | maandag 21 maart 2016 @ 19:55 |
Kijk even goed na wat je maximale belading mag zijn... En een dakkoffer, heb je dat echt nodig? Verder niet de illusie hebben dat je ook maar in de buurt van de fabrieksopgave komt. Afgelopen zomer met een Clio hatchback uit 2009 o.i.d. naar Oostenrijk geweest met 4 man. Dan is het op de autobahn klimmen in zijn 3. Dat ding heeft trouwens een 1.2 met iets van 80 paardjes.Maar toen woog een auto 700 kg in plaats van 1300 tegenwoordig. | |
Juup© | maandag 21 maart 2016 @ 20:00 |
Teveel toeren is ook niet goed. | |
derLudolf | maandag 21 maart 2016 @ 20:02 |
Teveel toeren maak je niet zo snel als de motor goed op temperatuur is. Maar beter met 5000 toeren een helling op dan met 2000 | |
derLudolf | maandag 21 maart 2016 @ 20:04 |
Had je ook geen airco en stuurbekrachtiging die aangedreven moest worden en waren de auto's een stuk lichter | |
Revolution-NL | maandag 21 maart 2016 @ 20:09 |
Met een afgeladen auto met caravan en 2.0d met 75 pony's in het vooronder naar het zuiden, het kon allemaal ![]() | |
Fer | maandag 21 maart 2016 @ 20:36 |
307 1.4d 68pk 1300kg en nog een aanhanger erachter van 500kg. Optrekken tot de toerenbegrenser en die helling voorbij Luik doe je met 65 omhoog, maar voor de rest, geen probleem. Fabia 1.4 100pk met een dakkoffer EN fietsendrager, haalde max 110-115 maar als je gewoon rustig deed ging het zonder problemen. En iedere moderne automaat herkent een helling, hooguit moet je bij afdalen eerst remmen om het terug te laten schakelen en daarna af en toe bijremmen. | |
Sounddragon | maandag 21 maart 2016 @ 21:00 |
Als het ding nieuw-nieuw is en je dit in de inrij periode gaat doen weet ik niet of dat de aanrader van de maand is. Het is wel een goede shakedown; als je geen ellende krijgt is het een prima kar ![]() | |
PandaDrop | maandag 21 maart 2016 @ 21:25 |
Neem een hybride of EV. Heel veel koppeling. Één aanhanger is not done bij hybrides en EV. Nevermind, ik was vergeten dat je beter niet meer volle snelheid de bergen op kan rijden met een hybride. Maar in de een heuvelachtige stad is een hybride wel te doen En geen aanhangers gebruiken hè. [ Bericht 50% gewijzigd door PandaDrop op 21-03-2016 21:30:32 ] | |
Mehari | maandag 21 maart 2016 @ 21:28 |
Ik heb al meerdere vakanties gedaan met een auto met maar 28pk, kinderen en bagage er in of met een aanhangertje. Het enige is, geen haast en neem vaker de binnenwegen. | |
Henkerbedenker | maandag 21 maart 2016 @ 21:43 |
Dit. | |
Revolution-NL | maandag 21 maart 2016 @ 21:57 |
Daar hebben we het inrij fabeltje weer. http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm | |
DieselTank | maandag 21 maart 2016 @ 23:10 |
Maar wat moeten fabrikanten anders zeggen? Volgas gaan rijden..?. En als de motor / auto nieuw is en het ook allemaal nieuw is voor de bestuurder is het not done, want je wilt niet dat iemand die net een motorfiets van 1200cc even volgas op de weg gaat ![]() Volgens mij doet een goede monteur na een motorevisie even de motor volgas laten lopen, tenminste dat deed onze monteur ![]() | |
derLudolf | maandag 21 maart 2016 @ 23:23 |
Tjah, in de nieuwe auto van m'n ouders - juni '15 - staat het nog steeds in dat je de eerste zoveel duizend km rustig moet doen. Of het nou zin heeft of niet, het is een kleine moeite. Kwaad zal het in elk geval niet lijkt me. | |
Sounddragon | maandag 21 maart 2016 @ 23:24 |
En gewoon happen ook he ![]() Fluwelen voetje hoeft ook niet, maar het ding nieuw uit de doos tot aan zijn nek toe volstampen en er meteen het zwaarste mee gaan doen wat eigenlijk maar kan met een auto (vol belast bergen rijden) is gewoon niet een heel slim idee. Gaat ook niet alleen om je blok en evt bak, maar ook je remmen gaan meteen op hun falie krijgen, automaat dit dat.. Ik zeg ook niet dat het niet kan; ik zeg dat ik het niet zou aanraden. Doe dat lekker volgend jaar, of een half jaartje erna ofzo. | |
Revolution-NL | maandag 21 maart 2016 @ 23:36 |
Ik heb jaren terug mijn GSXR vers uit de krat ingereden op het circuit. Ding rijdt nu nog rond. | |
Sounddragon | maandag 21 maart 2016 @ 23:47 |
Als je nou een nieuwe telefoon gaat kopen, kies je die dan ook uit aan de hand van een vergelijkingstest van vibrators? Die dingen trillen tenslotte ook tijdens gebruik, dus zijn dan blijkbaar hetzelfde. | |
DieselTank | maandag 21 maart 2016 @ 23:52 |
Waar hap ik op? Verder een versnellingsbak is tegenwoordig al zo goed gefreesd / gemaakt / gegoten dat het helemaal niks uit maakt. En een half jaar of jaar normaal mee rijden gaat echt niet helpen hoor? En als je remmen na een paar duizend kilometer nog niet naar behoren werkt dan zou ik zsm contact opnemen met de dealer / importeur. Als een motor warm is kan je er gewoon heel veel mee... Meer dan je denkt. | |
Sounddragon | maandag 21 maart 2016 @ 23:56 |
Ik zou er gewoon vooral de eerste tijd een beetje normaal mee doen.. niet als een sissy mee rijden ofzo, maar met 4 man en bagage met een nagelnieuwe bak de bergen in, is wel weer het andere uiterste.. gevoelsmatig is dat gewoon niet goed. Zal best kunnen, maar ik zou daar geen goed gevoel bij hebben. ![]() | |
derLudolf | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:03 |
Precies. Bovendien, misschien is er iets niet goed aan die auto. Weet ik ik veel wat. Maar dat zou ik liever tijdens woon/werk verkeer achter komen zodat je garage waar je hem hebt gekocht het kan fixen, dan dat je met het hele gezin ergens bij Kassel op de vluchtstrook van de A44 sta. [ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 22-03-2016 00:07:06 (auto-correct typo's) ] | |
Sounddragon | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:04 |
Met een boze kop; ![]() ![]() ![]() ![]() | |
DieselTank | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:21 |
![]() je hebt een nieuwe auto ![]() [ Bericht 22% gewijzigd door Sounddragon op 22-03-2016 00:23:48 ] | |
DieselTank | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:25 |
hey waar zijn mijn smileys heen | |
Sounddragon | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:26 |
Die hadden een nieuwe auto, zag ze net richting Oostenrijk rijden, ski's op het dak alles. ![]() | |
DieselTank | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:27 |
Die hadden een nieuwe auto, zag ze net richting Oostenrijk rijden, ski's op het dak alles. ![]() [/quote] jaja kijk de hele qoute is kapot | |
Sounddragon | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:28 |
doet idd weer gek de laatste tijd, dubbele DM's ook ![]() | |
DieselTank | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:29 |
doet idd weer gek de laatste tijd, dubbele DM's ook ![]() [/quote] Ik zal even een moderator roepen | |
Sounddragon | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:30 |
Snel! doe een TR! | |
DieselTank | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:33 |
nee dan krijg ik weer een note | |
DieselTank | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:35 |
we gaan offtopic. Ik zeg TS het kan gewoon en veel plezier met de nieuwe auto ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:40 |
Ik moest samen met ouders en zus achter in een Simca 1000 met vouwcaravan naar het zuiden van Oostenrijk. | |
Sounddragon | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:45 |
Ik in een ouwe T3, helemaal afgeladen, dubbele imperial, gordijntjes alles, met tenten en een zeilboot erop en een aanhanger met een catamaran erachter. Kwam ook goed, als je maar rustig aan doet ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 22 maart 2016 @ 00:49 |
We lagen net voor Eindhoven al zowat in de sloot, mijn moeder had vouwcaravan ingeladen. | |
Henkerbedenker | dinsdag 22 maart 2016 @ 07:34 |
Hij gebruikt heel vaak !! dus het zal wel waar zijn !! ![]() | |
hottentot | dinsdag 22 maart 2016 @ 08:52 |
Heeft zijn nichtje van 4 de site ingekleurd? | |
fathank | dinsdag 22 maart 2016 @ 08:54 |
Hoe doen mensen die in de Alpen wonen dat dan? Kopen die geen nieuwe auto? Het is dat wij toevallig op een vlak stukje aarde wonen. Zo ongeveer als enige ter wereld. Denk niet dat wij Nederlanders het referentiekader bepalen in deze. | |
Eleiko | dinsdag 22 maart 2016 @ 09:11 |
![]() | |
Eleiko | dinsdag 22 maart 2016 @ 09:12 |
Goede vraag. | |
vannelle | dinsdag 22 maart 2016 @ 09:43 |
Die al beantwoord is.... | |
Sounddragon | dinsdag 22 maart 2016 @ 11:24 |
Daar heb je idd een goed punt, geen idee hoe ze dat doen. Tegenwoordig zijn motoren als wat meer 'klaar voor de strijd' als ze uit de fabriek komen, maar een jaartje of 20 geleden niet.. ![]() Misschien hangen we idd nog wel teveel aan die oude gebruiken mbt inrijden, ik vind het gewoon sielg voor een auto om hem meteen op zijn flikker te geven. ![]() | |
Revolution-NL | dinsdag 22 maart 2016 @ 11:25 |
Met een VAG mobiel kan je alles verwachten ![]() De gemiddelde 15 jaar oude jap was bijv. betrouwbaarder dan mijn Seat Ibiza ST van één jaar oud met nog geen 40k op de klok ![]() | |
Metro2005 | dinsdag 22 maart 2016 @ 11:46 |
Ik ben met een 54pk alto en een 69pk sterke swift door de franse alpen gereisd. Gaat prima, op tijd terugschakelen en gaan met die banaan. | |
T42 | dinsdag 22 maart 2016 @ 22:13 |
rij met een VW LT 2250kg leeg met veel minder vermogen (65pk) zo de bergen in, volgeladen om te kamperen + boot er aan. ben op vakantie dus de tijd idd dat doe ik dus met zijn grotere broer met zelfde motor vermogen ![]() | |
johnson555 | dinsdag 22 maart 2016 @ 22:19 |
Gaat dit over een A1? ![]() ![]() | |
Fer | dinsdag 22 maart 2016 @ 22:21 |
Ik heb dit dus gedaan met mijn Megane uit 2005 (80pk) Iedereen was onder de indruk van zijn snelheid en hij deed weinig onder voor de 100pk uitvoering of latere 105pk/240nm versie. Echter bij 115000km was de krukas kapot. Dan ga je toch twijfelen. | |
Vlinderbom | dinsdag 29 maart 2016 @ 20:05 |
Beetje laat, maar dank voor alle zeer nuttige info! ![]() Het zou als het goed is dus geen problemen op moeten leveren, we zullen het meemaken! ![]() | |
Anne | dinsdag 29 maart 2016 @ 22:17 |
Houd je ons op de hoogte ![]() | |
fathank | dinsdag 29 maart 2016 @ 22:22 |
Ff een berichtje als ze boven zijn | |
Anne | dinsdag 29 maart 2016 @ 22:27 |
En > heelhuids < weer onder ![]() Dat vind ik enger, dan naar boven gaan. | |
derLudolf | dinsdag 29 maart 2016 @ 23:27 |
Remmen op de motor wordt in elk geval lastig met zo'n blok ![]() | |
Vlinderbom | woensdag 30 maart 2016 @ 10:10 |
Jazeker! hahaha ![]() | |
Ivo1985 | woensdag 30 maart 2016 @ 20:31 |
Ik rij met een Mini uit 1981 en daarachter een kleine caravan ook de Alpen over. Bergpassen met 12% zijn voor de combinatie geen enkel probleem. Gewoon in de eerste versnelling doorjanken tot 5500 toeren en dan snel naar de 2e versnelling. Op een snelweghelling zoals in de Ardennen langs Verviers, of ten zuiden van Luik richting Luxemburg is 70-80 km/u geen bezwaar in de juiste versnelling. En dat is tweemaal zo snel als volgeladen vrachtwagens op die trajecten rijden. Je zorgen maken over de prestaties van een moderne auto... Nergens voor nodig. | |
-Richard- | woensdag 30 maart 2016 @ 20:53 |
afgelopen winter nog met afgeladen auto en 75 pk naar de alpen gekacheld. Totaal gewicht van +1700 kg op 75 pk (met - ik kan beter lopen - 120 nm koppel) Ja te doen hoor... en met een TSI (geen tfsi) met 95pk (en 160nm) mag dat geen probleem zijn joh! Lekker heen rijden! | |
ColtZ40 | woensdag 30 maart 2016 @ 21:00 |
In de bergen de Ibiza op de sport stand zetten. Werkt perfect zeg ik uit ervaring, vooral bergafwaarts. |