abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 maart 2016 @ 21:21:35 #101
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_160821786
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 20:28 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Het houden van een referendum betuigt juist van een goed werkende democratie.
Niet als het de belangen van ons vijandige naties direct of indirect ondersteund. Als het om een zinvol onderwerp gaat: prima. Maar niet in dit geval.
pi_160821957
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 21:21 schreef beantherio het volgende:
ons vijandige naties
Nou nou. Jij mag er dan van overtuigd zijn dat we ons alweer in een koude oorlog bevinden maar dat maakt het nog geen realiteit. Mag ik vragen naar je leeftijd en naar je historisch besef?
Dit om te proberen om het in een historisch kader te zetten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_160822494
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 21:15 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies?
Volgens mij is de referendumwet die dit referendum mogelijk heeft gemaakt juist door de politiek geïnitieerd.
Dat dit specifieke referendum door een burger is geïnitieerd lijkt me niet meer dan logisch, tenzij je voor elk wissewasje een referendum wil hebben. Als er voldoende animo is voor een referendum dan komt het er, het enige dat de burgers hiervoor hoeven te doen is aantonen dat er voldoende animo is.
GeenStijl heeft het referendum gestart door ten minste 300.000 ondertekenden te moeten verzamelen. Dat is behaald door 450.000 mensen die de aanvraag individueel ondertekend hebben. Zonder de ondertekende akte zou er helemaal geen referendum komen. Vandaar dat de bron bij GeenStijl ligt.
Google is your friend, abuse your friends
  zondag 20 maart 2016 @ 21:54:08 #104
38114 beantherio
pi_160823150
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 21:24 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou nou. Jij mag er dan van overtuigd zijn dat we ons alweer in een koude oorlog bevinden maar dat maakt het nog geen realiteit. Mag ik vragen naar je leeftijd en naar je historisch besef?
Dit om te proberen om het in een historisch kader te zetten.
Ik ga mijn exacte leeftijd niet geven maar laten we zeggen dat ik begin jaren 70 geboren ben, de jaren 80 (en later) heel bewust heb meegemaakt heb en buitengewone interesse in geschiedenis heb. Maar doe gerust een poging om het "in een historisch kader te zetten". :)
pi_160823168
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 21:37 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

GeenStijl heeft het referendum gestart door ten minste 300.000 ondertekenden te moeten verzamelen. Dat is behaald door 450.000 mensen die de aanvraag individueel ondertekend hebben. Zonder de ondertekende akte zou er helemaal geen referendum komen. Vandaar dat de bron bij GeenStijl ligt.
Nadat de politiek hen die mogelijkheid heeft geboden middels de Wet Raadgevend Referendum.
Maar mijn vraag was wat je bedoelde met "helaas door een burger geïnitieerd". Zou jij echt willen dat de politiek ELK wetsvoorstel eerst door middel van een referendum aan het volk zou voorleggen? Dat lijkt me niet alleen onbetaalbaar en overbodig maar vooral ook onnodig vertragend werken.
pi_160823255
quote:
2s.gif Op zondag 20 maart 2016 19:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is voor de gemiddelde burger (evenals voor het gemiddelde kamerlid) gewoon veel te ingewikkeld om zo'n verdrag en alle voors en tegens te doorgronden. Dat zie je nu ook weer, jij bent fanatiek tegen het verdrag maar aan alles zie je dat je van dat verdrag eigenlijk niets snapt en dat terwijl je volgens mij geen hele domme knul bent. Het is gewoon vrij lastige materie om een goed referendum over te hebben. Ondanks dat de overheid best veel doet om het te laten leven.
Precies.

Ik heb geen tijd om dagelijks de livestream van de Tweede Kamer te kijken, maar wanneer ik dat wel doe dan krijg ik echt niet de indruk dat men daar nou met zo'n ontzettend hoog niveau van argumentatie en dossierkennis bezig is.

(En dat is ook niet nodig, want wetsvoorstellen maar ook moties worden natuurlijk van te voren al voorbereid door de regering of ondersteunend personeel vanuit de partijen, en niet ter plekke tijdens het debat verzonnen.)

Het is lastige materie maar aan die constatering kun je verder eigenlijk geen conclusies verbinden.
pi_160823456
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 19:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Veel users hebben nou eenmaal geen hekel aan Poetin. Sterker, een aantal zou hem zelfs graag als leider hebben.
Dat is helemaal niet relevant. Het is het klassieke "wie niet voor is is tegen" wat we van Bush Jr. zo verschrikkelijk vonden.

Vergelijk het maar met een buurman. Zelfs al heb je een buurman die je verschrikkelijk haat, dan nog hóéf je geen uit de hand lopende burenruzie te organiseren door opzettelijk je hond in zijn tuin te laten poepen enzo.
pi_160823471
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 21:54 schreef beantherio het volgende:
Maar doe gerust een poging om het "in een historisch kader te zetten".
Je zal het met me eens zijn, of misschien ook niet dat de huidige politieke en diplomatieke situatie ook maar in de verte lijkt op de koude oorlog zoals we die kennen. Een 3e wereldoorlog lag toen voortdurend op de loer en het heeft ook maar een haartje gescheeld. Dan waren wij en dit forum er misschien niet eens geweest. Men heeft daar van geleerd volgens mij.
Niet vergelijkbaar met de huidige situatie.
pi_160823583
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 21:54 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Nadat de politiek hen die mogelijkheid heeft geboden middels de Wet Raadgevend Referendum.
Maar mijn vraag was wat je bedoelde met "helaas door een burger geïnitieerd". Zou jij echt willen dat de politiek ELK wetsvoorstel eerst door middel van een referendum aan het volk zou voorleggen? Dat lijkt me niet alleen onbetaalbaar en overbodig maar vooral ook onnodig vertragend werken.
Niet ELK wetsvoorstel. Dat lijkt me geheel overbodig en onnodig, aangezien het volk zelf 150 politici de Tweede Kamer in heeft gestemd. Van iedere grote internationale verandering daarentegen, zoals dit associatieverdrag met Oekraïne, zou ik wel vaker willen zien dat de politiek een beroep doet op het volk zodat het regeringsbeleid spoort met datgene wat het volk collectief voor ogen heeft. Vooral een verdrag waarbij onze relatie met Rusland wel eens ernstig verslecht zou kunnen worden.
pi_160823839
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 19:20 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Het is vooral dat ik het 'ja'-kamp helemaal niet meer vertrouw. Het 'ja'-kamp, dat zijn voor mij de 'linksen', de incompetenten, de onkundigen, de niet-weters...

[...]

Diezelfde lieden die elk jaar een rapportje uitbrengen met de titel "criminaliteit in Nederland wéér gedaald", terwijl alle Nederlanders die weleens buiten komen wéten dat dat niet zo is.

De ironie wil dat degene die de kar getrokken heeft om tot dit referendum te komen, de toch vrij rechtse Jan Roos, zelf toegeeft dat hij niet eens de moeite heeft genomen om het verdrag te lezen; hij weet dus ook niet precies weet wat erin staat.

En wat die criminaliteit betreft: volgens het CBS was het aantal overlijdens door moord en doodslag in 1996 239, in 2005 196 en in 2014 was dat inmiddels verder gedaald tot 144. Het toeval wil overigens dat ik ook vrij geregeld buiten mom.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2016 22:15:31 ]
pi_160823870
Thuisblijven is ook een optie voor de voorstemmers zodat de drempel van 30% niet gehaald wordt.
pi_160823943
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:14 schreef polderturk het volgende:
Thuisblijven is ook een optie voor de voorstemmers zodat de drempel van 30% niet gehaald wordt.
Ja.
Ik wacht de vermoedelijke opkomst ook even af.
Als die duidelijk onder de 30% blijft, ga ik niet.
Make my day!
pi_160824079
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:06 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Niet ELK wetsvoorstel.
Dan wil je neem ik aan ook niet dat de politiek voor ons gaat beslissen welk wetsvoorstel belangrijk genoeg is voor een referendum en welk niet. Vandaar de huidige wijze met de handtekeningen.
pi_160824147
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 19:49 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Als ik het over links heb, dan heb ik het over de leugenachtige gevestigde orde. Welke partijen dat dan verder precies zijn, zal me eerlijk gezegd worst wezen. Ik ga toch niet meer stemmen bij verkiezingen.
:')_!!

Waarom alleen maar verwarring zaaien met links en rechts terwijl je ook gewoon partijen bij hun naam kan noemen?
pi_160824252
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:06 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Van iedere grote internationale verandering daarentegen, zoals dit associatieverdrag met Oekraïne, zou ik wel vaker willen zien dat de politiek een beroep doet op het volk
Je weet dat gelijktijdig met deze associatieovereenkomst soortgelijke overeenkomsten zijn gesloten met Georgië en Moldavië maar dat dat blijkbaar geen hond interesseerde (respectievelijk 98 en 100 handtekeningen)?
pi_160824445
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:13 schreef J.B. het volgende:

[..]

De ironie wil dat degene die de kar getrokken heeft om tot dit referendum te komen, de toch vrij rechtse Jan Roos, zelf toegeeft dat hij niet eens de moeite heeft genomen om het verdrag te lezen; hij weet dus ook niet precies weet wat erin staat.
Pechtold heeft ook toegegeven dat hij het verdrag niet gelezen heeft.
pi_160824451
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:16 schreef agter het volgende:

[..]

Ja.
Ik wacht de vermoedelijke opkomst ook even af.
Als die duidelijk onder de 30% blijft, ga ik niet.
Dat zal ze leren!
pi_160824580
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:13 schreef J.B. het volgende:
Het gaat "de toch vrij rechtse" Jan Roos dan ook volgens mij niet zozeer om de inhoud (want die kan niemand bevatten) maar meer om een democratisch "machtsmiddel" aka een referendum zodat het volk ook nog iets te zeggen heeft over wat er in die 4 jaar gebeurt in de tussentijd. Als een soort symbool. Zo zie ik dat tenminste.
pi_160824793
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:19 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dan wil je neem ik aan ook niet dat de politiek voor ons gaat beslissen welk wetsvoorstel belangrijk genoeg is voor een referendum en welk niet. Vandaar de huidige wijze met de handtekeningen.
Ik snap even niet hoe dit relevant is, maar nee, ik wil inderdaad niet dat de politiek dat voor ons gaat beslissen. Het zou een aanslag zijn op onze vrijheid van meningsuiting.
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:24 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Je weet dat gelijktijdig met deze associatieovereenkomst soortgelijke overeenkomsten zijn gesloten met Georgië en Moldavië maar dat dat blijkbaar geen hond interesseerde (respectievelijk 98 en 100 handtekeningen)?
Nee, dat wist ik niet. Daarbij komt ook kijken dat Rusland een deel van Oekraïne heeft geannexeerd en niemand weet, op basis van bewijslasten en waarheidsgetrouw justitieel recht, wie nu precies MH17 heeft neergeschoten.
pi_160824989
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:42 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Ik snap even niet hoe dit relevant is, maar nee, ik wil inderdaad niet dat de politiek dat voor ons gaat beslissen. Het zou een aanslag zijn op onze vrijheid van meningsuiting.
Jij gaf aan dat dit referendum "helaas door een burger geïnitieerd" was. Ik heb je nu twee keer gevraagd wat je hiermee bedoelde omdat dat mijns inziens de enige juiste wijze zou kunnen zijn. Met je bovenstaande reactie lijk je die mening te delen, dus daarom voor de derde keer de vraag: hoezo helaas door een burger geïnitieerd?
pi_160825046
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:47 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Jij gaf aan dat dit referendum "helaas door een burger geïnitieerd" was. Ik heb je nu twee keer gevraagd wat je hiermee bedoelde omdat dat mijns inziens de enige juiste wijze zou kunnen zijn. Met je bovenstaande reactie lijk je die mening te delen, dus daarom voor de derde keer de vraag: hoezo helaas door een burger geïnitieerd?
Zonder GeenStijl was er geen referendum. Het is dus door GeenStijl geïnitieerd.
  zondag 20 maart 2016 @ 22:49:47 #122
38114 beantherio
pi_160825050
quote:

Nee, dat wist ik niet. Daarbij komt ook kijken dat Rusland een deel van Oekraïne heeft geannexeerd en niemand weet, op basis van bewijslasten en waarheidsgetrouw justitieel recht, wie nu precies MH17 heeft neergeschoten.
Volgens mij weet iedereen dat inmiddels wel hoor. Sterker nog: de daders hebben het al vlak na de aanval toegegeven. Maar sommige mensen willen het niet weten en doen er ook alle moeite voor om het niet te willen weten: ongetwijfeld o.b.v. hun eigen (naar het oosten wijzende) agenda's.
pi_160825146
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:49 schreef beantherio het volgende:

[..]

Volgens mij weet iedereen dat inmiddels wel hoor. Sterker nog: de daders hebben het al vlak na de aanval toegegeven. Maar sommige mensen willen het niet weten en doen er ook alle moeite voor om het niet te willen weten: ongetwijfeld o.b.v. hun eigen (naar het oosten wijzende) agenda's.
Klopt.

Maar maakt het wat uit dat het Russen/pro-Russische rebellen waren? Het associatieverdrag heeft eerder geholpen om de omstandigheden te veroorzaken waarin dat kon gebeuren, dan dat het helpt om zulke dingen te voorkomen.
pi_160825152
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:49 schreef beantherio het volgende:

[..]

Daarom ook:
quote:
op basis van bewijslasten en waarheidsgetrouw justitieel recht,
wat door niemand is gestart.
pi_160825445
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:49 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Zonder GeenStijl was er geen referendum.
Dat ben ik met je eens. GeenStijl is uiterst behendig in het mensen massaal laten stemmen op zaken die hen daarvoor niet in het minst interesseerden en heeft daarnaast een hele slimme methode gevonden om de drempel voor het tekenen tot een absoluut minimum te verlagen.
Dat laatste zou nog wel eens handig kunnen zijn als zich ooit de situatie voordoet van een mogelijk referendum over een onderwerp waar de bevolking wel over mee kan en wil beslissen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')