Weer een 
fusie overname in de Amerikaanse luchtvaart:
Alaska Airlines bevestigt overname Virgin Americaquote:
SEATTLE - Luchtvaartmaatschappij Virgin America wordt voor 2,6 miljard dollar overgenomen door Alaska Airlines. Dat hebben de twee maatschappijen maandag bekendgemaakt. Als ook de schuldenlast en vliegtuigleasecontracten van Virgin America worden meegerekend, is zelfs vier miljard dollar met de deal gemoeid. De twee zijn samen goed voor 39 miljoen passagier per jaar en 280 vliegtuigen.
Het nieuws over de fusie hing al een paar dagen in de lucht. Nadat bekend geworden was dat de grootste aandeelhouders van Virgin America het eens waren geworden over de verkoop van de maatschappij, traden al snel Alaska Airlines en JetBlue als potentiële kopers naar voren. Dat leidde tot een aangenaam biedingsproces voor de eigenaren van Virgin America. Uiteindelijk bleek Alaska Airlines bereid om een miljard dollar meer dan de marktwaarde van 1,5 miljard dollar te betalen.
Als de Amerikaanse mededingingsautoriteiten toestemming geven voor de fusie, ontstaat een sterke luchtvaartmaatschappij in het westen en noordwesten van de VS. Alaska Airlines is goed vertegenwoordigd in Alaska en het noordwesten van de VS. Virgin America heeft twee belangrijke bases in Los Angeles en San Francisco. De twee bieden vluchten aan naar alle windstreken van de Verenigde Staten. Opgeteld komt het aantal dagelijkse vluchten uit op 1.200.
Tot de goedkeuring van de fusie blijven Alaska Airlines en Virgin America als twee maatschappijen opereren. Wat daarna gebeurt, is nog niet bekend. Wel heeft Alaska al aangegeven dat het loyaliteitsprogramma van Virgin America geïntegreerd wordt in het eigen spaarprogramma.
Alaska Airlines is een loyale klant van Boeing en een trouwe koper van Boeing 737's. De vloot van Virgin America bestaat uit ongeveer zestig Airbus A319's en A320's.
Virgin ging in 2007 in de VS van start en groeide de laatste jaren flink. Het bedrijf heeft anderhalf procent van de markt in handen. Door Virgin America in te lijven, neemt Alaska Airlines de plaats van JetBlue als vijfde luchtvaartmaatschappij in de VS over .
![NewRouteMap_2C_new_legend_V2.jpg]()
Uiteindelijk zullen de toestellen onder de Alaska Airlines naam gaan rondvliegen en de naam Virgin America zal waarschijnlijk uiteindelijk helemaal verdwijnen.
Dit is de zoveelste overname/fusie in de Amerikaanse luchtvaart.
In 2010 ging Delta samen met Northwest, in 2012 United Airlines met Continental Airlines, in 2014 Southwest met AirTran en in 2013 American Airlines en US Airways en nu dus Alaska Airlines met Virgin America.
Hierdoor zijn er in de VS slechts 4 'grote' maatschappijen overgebleven en worden bijna 80-90% van vluchten uitgevoerd door deze grote 4. (Delta, United, American en Southwest)
Van de 11 grootste maatschappijen qua omzet in 2004 zijn er nog maar 6 over; de rest zijn verdwenen door de fusies.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is een beetje uitgemolken concept, maar blijft leuk:
Car vs Plane – fasten your seatbelts (batteries are included) quote:
The three kilometre runway at Avalon Airport – southwest of Melbourne, Australia – was the setting for a unique test of innovation, skill and power.
It was a duel that pitted two examples of engineering achievement against one another.
A Qantas Boeing 737-800 aircraft and a Tesla Model S P90D electric car.
With its two CFM International jet engines, the 737 can generate more than 50,000 pounds of thrust and fly through the sky at a cruising speed of 850 km/h. Flat out in the air, it can approach the speed of sound.
The five seater Model S can go from 0 to 100 kilometres an hour in three seconds – it can’t fly but if you’re  going to be on the ground, you may as well be in the quickest four door car ever built.
The Tesla took off from the start at a cracking pace with its two electric motors, while the two engines of the 737 roared to life. Plane versus car, pilot against driver.
The Tesla was hard to catch off the start.  But the 737 narrowed the gap as it barrelled down the runway. Both travelled neck and neck as the 737 reached its take-off speed of 140 knots and the Tesla reached its max at around 250 kilometres an hour.
The Tesla was in the shadow of the aircraft as it pulled up at the end of the runway – the clear early winner on the ground, just overtaken when the aircraft did what it was designed to do: fly.