Yorick12 | dinsdag 15 maart 2016 @ 16:38 |
Hallo allemaal, ik heb een dood normale peugeot vivacity met niks speciaals, hij is niet opgevoerd ofzo iets. Maar hij trekt heel sloom op dus daarom wil ik mijn trekveertjes en drukveer vervangen alleen ik weet niet welke ik zal doen. Voor de trekveertjes doe ik Omega zilver, heeft iemand ervaring met omega zilver en is het een goed merk? En denken jullie dat zilver te hoog gegrepen is? En ik moet ook een drukveer halen alleen ik zou echt totaal niet weten welke ik zou moeten nemen. moet ik hem heel soft halen of meer medium ? zodat hij beter optrekt? Thanks mensen | |
Gummiebeer | dinsdag 15 maart 2016 @ 16:59 |
Ik zou het eerder in de rolletjes zoeken, misschien zijn die wel versleten en trekt die daarom op als een natte dweil. Trekveertjes en drukveer ga je pas mee klooien als die wat opgevoerd is. | |
Gummiebeer | dinsdag 15 maart 2016 @ 17:01 |
En hoe sterker de veertjes en/of drukveer, hoe meer toeren het motortje moet maken om van z'n plek te komen. | |
eXplorer1 | dinsdag 15 maart 2016 @ 17:26 |
Scooter gaat niet harder optrekken door een andere drukveer, dan is hij gewoon slecht afgesteld. Omega zilver of malossi wit is helemaal OK, hetzelfde geldt voor je drukveer. Als hij te langzaam optrekt is hij gewoon slecht afgesteld (niet het juiste continu toerental). | |
-Richard- | dinsdag 15 maart 2016 @ 17:34 |
Vaak zijn de vario rollen versleten en daardoor gaat de vario niet meer goed terug. Dan trek je als het ware op in z'n 2e versnelling. Mogelijk ook de v-snaar versleten, dan wordt deze iets langer en vooral te dun om de vario goed terug te drukken (ook 2e versnelling verhaal) Koppeling's toerental is eigenlijk altijd goed als de scooter niet opgevoerd is. Maar doordat het toerental bij het optrekken (dus wanneer de koppeling in werking is) niet goed is, denk jij dat het in de koppeling zit, maar daar zit het vaak niet! | |
#ANONIEM | dinsdag 15 maart 2016 @ 17:36 |
Controleer eerst je sproeier maat eens. Heb zelf een Peugeot Vivacity met een Sito+ op sproeiermaat 52 geloof ik dus standaard zal wel ergens rond de 48/50 zitten. Weet je wel zeker dat het de afstelling is en niet iets wat stoort zoals een bobine oid? Heb me ook kapot lopen zoeken op de bezorgscooter van de zaak. Daar bleek de cdi naar de kloten. Scooter liep wel alleen bij het optrekken sputterde en hing die als een gek.. Ook een Viva ![]() 1) Sproeiermaat kun je controleren door de bougiekleur, meestal kun je het ook al wel voelen want bij een te grote sproeier verzuipt je scooter bij vol gas, en een te kleine sproeier loopt die hoog in toeren maar komt die niet "snel" vooruit. Wel mee oppassen want te lang op een kleine sproeier rijden kan een warmloper veroorzaken: ![]() Zodra de sproeier goed is. Luchtschroef helemaal dichtdraaien en daarna 1,5 slag openzetten. Hierna rijd je de scooter even warm en daarna pas aan de stationairschroef gaan zitten draaien. 2) Rollen in de vario controleren. Misschien zijn deze helemaal vlak doordat deze nooit zijn vervangen en zijn ze dus niet meer goed qua gewicht. Standaard zit er in een Peugeot Snorscooter 13 gram rollen. Mits je geen andere uitlaat dan de originele hebt zal ik dit er ook weer in doen. Misschien iets lichter zodat die sneller op toeren komt. 3) V-Snaar op slippen controleren, kun je zo zien of er haarscheurtjes o.i.d. inzitten. 4) Trekveren Malossi Wit is prima, heb ik er zelf ook inzitten. Deze klappen open bij ongeveer 3000 toeren. De eerste 20km/ph doen de trekveren het, daarna neemt je vario het over. Dus ik denk dat voor jou hier het probleem zit. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2016 17:38:09 ] | |
Yorick12 | dinsdag 15 maart 2016 @ 18:31 |
Thanks voor de info, ik zal het proberen te checken. Ik heb trouwens een 45km per uur scooter en ik heb ook een sito uitlaat. Ik zou de sproeier maat wel willen checken alleen hoe kom je daar het snelst? door de bak onder je buddy weg te halen of door heel je ding van je band weg te halen? En denk je dat de rollen voor mijn 45km per uur scooter ook 13 gram moeten zijn? [ Bericht 4% gewijzigd door Yorick12 op 15-03-2016 19:33:29 ] | |
Yorick12 | dinsdag 15 maart 2016 @ 19:48 |
Weet iemand een goede site waar je trekveertjes van malossi kan kopen want ik loop al een half uur te zoeken alleen ik zie ze alleen in grotere verpakkingen van 9 trekveertjes. Ik wil gewoon 3 witte trekveertjes van malossi alleen die kan ik niet zo snel vinden, alleen dus in die grote verpakkingen. Edit: Of zijn deze ook prima? http://k-parts.nl/trekveren-omega-zilver-gilera-piaggio.html | |
#ANONIEM | dinsdag 15 maart 2016 @ 20:54 |
www.easyparts.nl Kun je alle originele onderdelen van de scooter zien en bestellen als er er op klikt. Bij een Sito+ worden gele trekveren meegeleverd. Deze kun je er ook het best op laten zetten. Sproeier en trekveren moet je gewoon bij een brommerboer kopen, niet bestellen omdat je nooit in een keer de goede koopt en je altijd fijner moet afstellen. Zoals ik je nu al zie kun jij geen scooter afstellen en laat je dat beter ook gewoon door iemand met kennis ervan doen.. Links hieronder zijn ORIGINELE ONDERDELEN: Voor Peugeot scooter: http://www.easyparts.nl/c(...)a-City-2-100-PO.html Rollen (nr 12): http://www.easyparts.nl/s(...)57/Transmission.html Misschien beter om er 9/10 gram in te doen, maar ook deed is mijn eigen keuze ik houd van wat meer toeren in de top. En ook de rollen gewoon bij een lokale scooterboer halen.. Maar als je al niet weet hoe je een sproeier vervangt dan is het denk ik handiger dat je het eerst met iemand samen doet die het je kan laten zien. Sproeier zit in de carburateur, daarvoor hoef je alleen het filter eraf te halen en schroef je de carb los van het membraam met 2 schroeven.. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2016 20:57:02 ] | |
#ANONIEM | dinsdag 15 maart 2016 @ 21:01 |
Elk blok is anders. Ik kan een scooter met exact dezelfde setup hebben qua cilinder inhoud en uitlaat maar toch een gram minder rolletjes in m'n vario te hoeven doen om hetzelfde resultaat te behalen als jij. Ook is het hoe je het blokje zelf het liefst hoort lopen. Ik heb hem liever hoog in toeren zodat als ik gas loslaat en de bocht uitkom en weer gas geef hij direct hoog in toeren oppakt en niet langzaam vooruit tuft etc. Je moet gewoon spelen met de afstelling, wij kunnen je enkel richtlijnen geven maar exact kunnen wij het nooit weten. Tijdens afstellen altijd meerdere gewichten en sproeiers kopen omdat je altijd aan het spelen komt met de afstelling. En ja, het is even kutwerk omdat je alles elke keer uit en in elkaar moet zetten. Maar dat hoort er nou eenmaal bij als je de scooter snel wil hebben en mooi afgesteld ![]() [ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2016 21:03:12 ] | |
Yorick12 | woensdag 16 maart 2016 @ 16:26 |
Jaa ik weet er nog niet echt veel vanaf. Maar bedankt voor de informatie! Ik ben ook wel bereid om meerdere te kopen maar ik ga ervan uit dat de trekveertjes de witte malossi zijn of de gele. Alleen de rollen gaan wat langer duren denk ik. Maar ik neem van jullie aan dat ik vrij hoge moet hebben, 10/11/12 gram om te testen | |
#ANONIEM | woensdag 16 maart 2016 @ 16:35 |
13gr is origineel voor snor Peugeot. Voor een brom is dit waarschijnlijk wat lager zodat die meer toeren pakt op een hogere snelheid. Denk rond de 9gr (correct me if i'm wrong). Wat ook helpt is de varioplaat van de vario af te halen als je de variateur toch al los hebt. Moet je maar even Googlen hoe je dat doet is een stukje ijzer voor de gradenplaat die de rolletjes op z'n plek houd. Ik heb zelf een bromcilinder op mijn snorblok zitten. Enigste verschil tussen een brom en snorblok is de diameter van de zuiger en cilinder. Heb ontgrensde variateur, de prop nog in m'n Sito+ uitlaat, 10gr rollen, Malossi witte trekveertjes en std. drukveer. Mijn Viva loopt met de wind in de rug net over de 70 op de teller ![]() | |
Yorick12 | woensdag 16 maart 2016 @ 16:40 |
Hahah, die van mij gaat gewoon rond de 50 km per uur. En trouwens als ik veertjes haal soms staat er dan :MHR Sport Fly Clutch & Delta Clutch. En zou je me dan kunnen uitleggen wat dat betekent en zou ik die ook kunnen gebruiken? EDIT: Jongens, mijn km teller werkt trouwens ook niet en dat ligt hoogst waarschijnlijk aan de kabel omdat het dashboard het wel gewoon doet. Ik heb hem opengehaald en ik deze kabel: http://www.euroscooters.nl/images/teller_viva_digitaal_1.jpg Maar aan het einde van die kabel moet weer een kabel naar mijn dashboard toe alleen ik zou echt niet weten welke ik daarvoor zou moeten halen. Iemand een idee? [ Bericht 15% gewijzigd door Yorick12 op 16-03-2016 16:47:23 ] | |
#ANONIEM | woensdag 16 maart 2016 @ 16:46 |
Deltaclutch enz zijn de koppelingen waar het op past, maar trekveren zijn meestal universeel ![]() Daarom moet je ze ook gewoon bij een lokale scooterboer halen bij je in de stad of dorp. Die kan jou ook gewoon uitleggen wat je moet doen, of hij doet het en je blijft voor een keer kijken zodat je het daarna zelf ook kan. Een koppeling krijg jij er namelijk niet af, heb je ook speciaal gereedschap voor nodig.. En ja dat kan zonder bijv. een koppelingssleutel maar als jij bijvoorbeeld niet weet dat het koppelingshuis omhoog klapt als je hem losmaakt met een moersleutel mis jij een paar tanden ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2016 16:47:16 ] | |
Yorick12 | woensdag 16 maart 2016 @ 16:48 |
Oh ja, ik weet wel hoe dat moet hoor. Met behulp van YouTube lukt alles ![]() Ik mag zo een luchtsleutel van een vriend lenen dus ik kan die moer zo open draaien ;D. | |
#ANONIEM | woensdag 16 maart 2016 @ 16:48 |
Het klokje, benzinemeter, olie en massadraad lampje staan apart van de KM-teller. Die kabel die jij laat zien is van een Vivacity NA 2005. Misschien heb jij wel een Viva met analoge teller, dan heb je een andere kabel nodig. | |
Yorick12 | woensdag 16 maart 2016 @ 16:50 |
Ik heb die van 2005 ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 maart 2016 @ 16:50 |
Dan moet je die kabel hebben die je net linkte. Voorband eraf halen > kabel uit de velg drukken > Voorkapje losdraaien en de kabel volgen naar de stekker waar die vastzit > Stekker lostrekken en voor het monteren dit dus in omgekeerde volgorde doen. Alleen bij het vastzetten van de kabel bij de velg even opletten, zitten puntjes waar je dat stuk op moet drukken anders draait de kabel mee met de velg enz. [ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2016 16:52:50 ] | |
Yorick12 | woensdag 16 maart 2016 @ 16:52 |
Ja ik heb een sterk vermoeden dat het die kabel is die daar nog boven zit. Dus die van het einde van deze kabel naar de km teller zelf gaat(dashboard) want daar zit tape omheen dus het kan ook zijn dat die stuk is | |
#ANONIEM | woensdag 16 maart 2016 @ 16:53 |
Succes die te zoeken ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 maart 2016 @ 16:54 |
Maargoed, ik stop met reageren. Want je vraagt voor elk wissewasje wat je het best kan doen, gewoon wegbrengen die scooter je hebt geen idee waar je het over hebt en weet niet eens welke kabel waar hoort terwijl je dit ook gewoon kan vergelijken met de situatie die je nu hebt. Mijn advies: laat iemand er naar kijken die er verstand van heeft. Een vriend of monteur. Succes ermee, | |
Yorick12 | woensdag 16 maart 2016 @ 16:55 |
Oh dus het kan daar niet aan liggen.... | |
Yorick12 | woensdag 16 maart 2016 @ 16:55 |
ja de monteur repareert het voor 80 euro dus dan doe ik dat wel. Nog bedankt voor je hulp he Alleen doe ik die trekveren en rolletjes wel zelf want dat is minder moeiljk. EDIT: Drukveer Malossi Wit (4.1) Peu./ Hon./ Sym/ Kym. 50 2t voor Vivacity 50 AIR 2T '04-'07 1 Trekveerset Malossi Mhr Sport Fly Clutch Ø1,6 Wit voor Vivacity 50 AIR 2T '04-'07 1 Veer Montagehaak Buzzetti Universeel voor Universal Besteld. [ Bericht 9% gewijzigd door Yorick12 op 16-03-2016 18:51:35 ] | |
#ANONIEM | woensdag 16 maart 2016 @ 20:29 |
http://www.scooter-freaks(...)ekveren-en-drukveren Laatste post. Meld je aan bij www.scooter-freaks.nl daar helpen ze je maar al te graag en heb je tutorials met foto's. Koppeling ga je het moeilijk mee krijgen als je niet weet hoe dat moet en houd in je achterhoofd wanneer je het koppelingshuis losdraait er iemand bovenop gaat staan. Die drukveer klapt ineens uit en het koppelingshuis klapt je geheid tegen de mond aan.. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2016 20:29:46 ] | |
-Richard- | woensdag 16 maart 2016 @ 21:30 |
Dat forum is zo dood als een vogel van 1000 jaar oud. De oudste post op de eerste pagina is al bijna een maand oud, tot enkele jaren geleden had je daar niet aan hoeven denken. Kwam er net achter dat.. ik gewoon 5000 berichten daar heb gepost ![]() ![]() Goed TS, wat wil je nou nog weten? Heb je een bankschroef? Heb je gereedschap wat je koppeling uit elkaar kan halen (als je geluk hebt lucht het met een grote verstelbare moersleutel). [u]En heb je een stukje gereedschap om die veertjes eruit te halen, belangrijker terug te monteren?[/u] Die heb je gekocht zie ik. (ja graag andwoorden geven op bovenstaande) Wil je een setje gele trekveertjes, die standaard bij een Sito Plus geleverd worden dan kan ik je daar wel aan helpen, die heb ik nog liggen. Maar die zijn wel van origine voor een Minarelli Standaard koppeling en die had ik niet (Fly Clutch en later overgestapt op een Stage 6 MK2 Koppeling). God wat heb ik een plezier maar ook een geld in die scooter geïnvesteerd, gouden tijd... gouden tijd. [ Bericht 5% gewijzigd door -Richard- op 16-03-2016 21:37:16 ] | |
#ANONIEM | woensdag 16 maart 2016 @ 21:39 |
Ja klopt wel ![]() ![]() Show off; - DR70 - 22mm Dell Ortho - Power1 Krukas - Malossi Multivar - Std. Koppeling - Yasuni R Ding trok met std. luchtfilter (uitgeboord) lekker vlot weg. Maar als ik de sproeier 6/8 maten groter deed en een panty over de carb heen deed trok die op achterwiel bij vol gas.. Wat een ding was dat, de tering ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wat mis ik dit beestje ![]() Heb nu weer een nieuwe waar ik wellicht wat mee ga doen.. Gekocht voor 160,- omdat die niet meer liep volgens de vorige eigenaar die 'm een halfjaar in de schuur had laten staan. Draai er een nieuwe bougie in, poets het filter en de carb schoon. 3 keer trappen en ding loopt gewoon als een zonnetje ![]() ![]() ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2016 21:44:28 ] | |
-Richard- | woensdag 16 maart 2016 @ 22:09 |
Ik laat het maar achter me. Ik heb helemaal geen scooter vrienden meer, de mensen waarmee ik toen altijd uithing zijn geen vrienden meer van me. Een enkeling liet mij in de steek en de andere die heb ik zelf aan de kant gezet. Om nog maar niet te spreken over de Politie, wat een drama zeg. Ik heb nog wel een Piaggio NRG MC3 maar ik rijdt en nauwlijks op, mijn vader netzo op zijn SR, want die moet natuurlijk weer 85 op de GPS rijden.... Dit was mijn SR, de koper heeft hem nog, het kenteken is nog niet overnieuw overgeschreven en bij aankoop werd al verteld dat hij terug gevoerd moest worden. Goodluck with that dacht ik bij mijzelf, geen standaard onderdeel meer te vinden in dat blok ![]() Ik heb meerdere cilinder gehad, XSH getunde 50cc, Metrakit 70cc en ben uit eindelijk door veel kilometers, geëindigd met een DR50. Setup in zn laatste stadia: DR50 17,5mm Dellorto Polini Carbon membraan kleppen Power 1 krukas P10 Malossi Naaldlager DR50 cilinderkit, afgewerkt (spoelpoorten ontdaan van bramen) Metrakit Ecologic uitlaat (want sound en koppel) Polini Hi-Speed vario, Malossi HT 4,7 gram rollen Malossi V-snaar (had eerst een Stage 6 Pro Bando maar die was kut) Stage 6 MK2 koppeling HPI binnenrotor ontsteking Pics or it didn't happen: ![]() ![]() Meer: en wat hou je dan nog over? Een standaard vertanding. Ik had een Project page maar die is verloren gegaan, het adres heb ik nog wel maar de hyperlinks die op het forum zelf ook staan werken ook al niet meer, vergane glorie! ![]() Mijn Puch met leuke set-up heb ik nog wel, hij ligt wel uit elkaar en is vastgelopen ooit maar die is in ieder geval nog niet weg gegaan. ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door -Richard- op 16-03-2016 22:27:39 ] | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 09:05 |
Waarom dat sportstuur aan het eind ![]() ![]() Houd zelf meer van de Piaggio blokken omdat deze van zichzelf std. al sterker zijn bijvoorbeeld een krukas met volle wangen en handigere plek van luchtfilter en carb. Puch ![]() ![]() Leuke machines heb je gehad! ![]() | |
-Richard- | donderdag 17 maart 2016 @ 11:46 |
Sportsuur want is stoer en zithouding veranderde. Ik ben het foto album verloren kom ik nu achter (wilde een plaat vanaf voren posten). Het reedt lekker hoor, ik had ook zo'n digitale Koso teller erop, maar daar kwam toch een beetje vocht in en toen ik hem tijdens het rijden een keer los liet hangen aan de kabels was hij dood. Het vocht kwam dus bij het display en toen was ie dood ![]() Net als ik een keer een stage 6 toer+temp- & een enkele temp meter heb gehad, beide dood.. Daarna heb ik gewoon het originele stuur terug gemonteerd, stel frisse handvaten erop enzo. Hij is verkocht zoals de laatste foto's maar zonder het ICE spatbord.. want die verkocht ik 2e hands duurder dan ik hem nieuw had gekocht en die was binnen 1 dag weg ![]() Opzich wel mooie machines inderdaad, het ging van Puch Maxi (beun) naar Puch Maxi netjes. Toen ik 15,5 was een SR gekocht dus. Dat ging als bovenstaand maar is ook nog omgebouwd naar dubbel disk blok, met het nodige gezeik ![]() Gelukkig is het wel net zo netjes geworden als origineel, want had uiteindelijk maar een goede donor gekocht in plaats van de losse onderdelen, voordeliger en véél completer kwa ombouw. Later een NRG erbij gehaald (net zo'n koop als jou huidige SR) voor 50 euro. Achterschokdemper vervangen en carburateur schoon gemaakt en het ding heeft in de 3 jaar dat ik hem nu heb geen misslag gedaan, nouja ik moest er wel een nieuwe bougidop op doen want die had last van het water. Pas sinds die scooter zie ik in wat voor een fijn blok Piaggio is. Standaard al veel gemakkelijk goed te berijden, een andere uitlaat en je rijdt lekker 85. Maar dat doet een Minarelli blok ook, ja maar pas na dat je een andere vario hebt. Het blok is gewoon moderner en beter in mijn ogen. En tussen door nog een SR project gehad, was bedoeld voor de verkoop maar dat is niets geworden. Die heb ik ook gereviseerd met A-kwaliteit onderdelen, maar heeft nu nog maar 500 km gereden, erop rijden is een genot want hij heeft gewoon een Tecnigas Silent Pro (stock zegmaar) terwijl hij maar een fractie minder hard optrekt als een terugloop uitlaat (top ook 85 GPS). (wel dus andere vario en goed afgestelde koppeling.. het rijdt echt mooi) Één van mijn leukste projecten vond ik eigenlijk die van een kameraad. Hij reedt een Morini Ditech SR, maar daar had niemand een goed woord voor over, toch reed die pas stuk bij 40000 km. Toen heeft hij hem nog weggebracht voor een diagnose maar daar kwam een of ander injectie onderdeel uit wat al 400 euro koste en dat gaf geen garantie op een goede scooter. Hij stapte naar mij toe met de vraag of we hem naar Minarelli konden ombouwen, en dat hebben we gedaan. Dus een donor SR Minarelli gekocht en alles bij elkaar geraapt wat we wilden gebruiken. Het blok vanaf 0 vers opgebouwd met ook het standaard verhaaltje: 12mm carb, Polini carbon Membraan, Power 1 krukas, malossi naaldlager, DR50 cilinder (ook afgewerkt), nieuwe cilinderkop, malossi v-snaar en een frisse koppeling + huis, Polini hi-speed vario + multivar koelvin. Set-up leek heel erg op de mijne en hij heeft er nooit weer problemen mee gehad. ![]() En hij liep als een trein, even de carb en rollen/koppeling afstellen en kilometers maken! Hij rijdt er nog steeds op zover ik weet. Dit was hem: Ditech maar met Minarelli ![]() ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door -Richard- op 17-03-2016 12:07:43 ] | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 14:13 |
Ja voor een Morini zijn geloof ik niet zo heel veel onderdelen te vinden nee. Piaggio is voor mij ook het lekkerste om aan te sleutelen ja.. Mooi projectje die SR ![]() | |
-Richard- | donderdag 17 maart 2016 @ 15:50 |
Minder inderdaad maar vooral door het injectie gedeelte erg prijzig. Het zijn ontwerpen die goed werken op auto's maar voor een scooter is het eigenlijk te duur, daardoor wordt bezuinigd op de onderdelen en die worden daardoor storingsgevoelig. Het is een domino effect maar het was wel een tof ding om op te rijden, krachtiger dan een Minarelli blok en ook een stuk zuiniger (loopt ook heel stabiel & lineaire vermogens afgifte). Om nog maar niet over de olie te spreken, de aangezogen lucht werd niet gemengd met brandstof en daardoor was je smeerolie veel effectiever in het carter. Benzine spoelt dat eigenlijk schoon en hier werdt dus alleen olie en lucht aangezogen. Net wat ik zeg, een mooi idee en het werkte ook goed. Tot dat het stuk ging, dan kon je beter een andere scooter kopen. | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 15:56 |
![]() | |
Yorick12 | donderdag 24 maart 2016 @ 23:21 |
Hey, sorry dat ik zo laat reageer. Ik heb een kleine bankschroef. Een vriend van mij heeft nog wel zo een soort van luchtsleutel dus dan zou ik mijn koppeling eruit kunnen halen maar wat bedoel je met de juiste onderdelen om de koppeling uit elkaar te halen? Als ik die moer los heb kan ik de koppeling(huis) er toch zo afhalen. Mijn scooter maakt trouwens ontzettend veel overtoeren dus daarom heb ik wat lichtere veertjes gehaald zodat die wat minder overtoeren maakt. Maar nu hoor ik dat het ook vaak aan de (versleten rolletjes) kan liggen maar dat kan ik denk ik beter kopen bij de scooter dealer in de buurt. Bedankt dat je wilt helpen trouwens! | |
#ANONIEM | donderdag 24 maart 2016 @ 23:23 |
0-20 km/ph zijn je trekveren, daarna neemt je vario het over. En film aub als je je koppeling eraf haalt door aan de moer te draaien ![]() | |
Yorick12 | donderdag 24 maart 2016 @ 23:30 |
Hahah dacht het niet he! Zo dom ben ik ook weer niet 😂. Zal wss dan wel aan mijn trekveren liggen. Nu nog wachten tot ik die boor eindelijk kan lenen. Trouwens als ik dus iets met me luchtfilter doe trekt die dan ook beter op? Btw jullie scooters zijn wel echt nice hoor! Hebben jullie ze zelf gespoten of gewoon mooie kappen gekocht? Woont toevallig iemand in Zoetermeer dan kan die mijne opknappen ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Yorick12 op 24-03-2016 23:41:25 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 25 maart 2016 @ 14:05 |
Ook goed, film het gewoon maar als je de koppeling los haalt. Met boor of wat voor gereedschap dan ook. Je gaat geheid een paar tanden missen als jet het voor de eerste keer doet en niet weet waar je mee bezig bent ![]() | |
Yorick12 | zaterdag 26 maart 2016 @ 15:37 |
Ik heb de moer los gemaakt. Alleen de V snaar zit echt heeeel strak dus ik kan mijn koppeling er niet afhalen.... Weet je hoe je de druk van de v snaar eraf kunt halen? Nevermind, het is gelukt. Het verschil is nihil met een nieuwe drukveer en trekveren.. [ Bericht 5% gewijzigd door Yorick12 op 26-03-2016 17:59:10 ] | |
-Richard- | zaterdag 26 maart 2016 @ 17:59 |
Ja, door de achterste poulie's in elkaar de verdraaien, daardoor krijg je de v-snaar naar binnen en haal je de spanning eraf. Maar in het begin is dat vrij lastig en kun je dat doen door gewoon de v-snaar naar elkaar toe te knijpen. Mijn scooters cq. de plaatjes die ik gepost had zijn niet gespoten, helemaal origineel zo geleverd. Maar hij maakt dus veel overtoeren? En je hebt er nu een sterkere drukveer in? | |
Yorick12 | zaterdag 26 maart 2016 @ 20:57 |
Hij maakte veel overtoeren dus ik had witte malossi veren in gedaan en witte drukveer. Ik had gehood dat peugeot laagtoerig beter is. Dus nu maakt die minder toeren. Als ik aan het rijden ben dus als ik rem en ik rijd weer dan gaat het optrekken normaal, niet heel snel maar wel gwn goed. Maar als ik totaal stil sta dan rijd ik echt sloom weg. Ik houd dan vol gas in en dan moet ik nog 3 seconde wachten voordat die zn eerste meters maakt. Ik ga ook de rolletjes vervangen binnenkort maar het lijkt of er echt intern iets mis is ofzo. Edit: als de motor warm is dan merk ik wel dat hij meer trekt bij het optrekken. Dus ik ben daar wel blij mee. Het duurt nog wel lang maar hij trekt wel een stuk beter. Alleen de overgang van de koppeling naar de vario heeft de scooter een dip. Dus als ik ongeveer bij 20km vol optrek dan gaat hij ff normale snelheid en dan rijdt die weer sneller. [ Bericht 6% gewijzigd door Yorick12 op 27-03-2016 15:27:48 ] | |
-Richard- | zondag 27 maart 2016 @ 16:41 |
Misschien kun je eens filmen wat er mis is. Je verhaal laat me niet echt duidelijk merken wat hij nou precies wel en niet goed doet. Zo te horen heeft hij vanaf stilstand moeite om de koppeling te laten aangrijpen. Iets wat ik nog mis in je verhaal zijn de rollen, je wilt ze binnenkort vervangen, ik zou dat nu doen. Het is een samenspel van alle 3 voor de juiste afstelling. | |
Yorick12 | zondag 27 maart 2016 @ 17:26 |
Ja als ik de rollen heb vervangen dan kijk ik wel of ik het probleem zich nog voordoet. De scooter is namelijk uit 2005 dus er kunnen ook versleten rolletjes in zitten ofzo. Ik haal gewoon 9 gram en even kijken hoe dat loopt. Alleen weet iemand het formaat rolletjes? Ik neem aan 16x13 alleen ik wil het even zeker weten ![]() Laat maar, 16x13 is goed ahaha En weet iemand toevallig of deze ook op de vivacity past? : http://k-parts.nl/vario-blokkeersleutel-buzzetti-peugeot.html Er staan namelijk geen specifieke brommers bij. Bij deze site : http://www.easyparts.nl/V(...)eutels)-p181978.html Is precies dezelfde blokkeersleutel en daar staat dat die wel voor mijn scooter is. Ik hoop dan alleen dat die van k parts echt precies hetzelfde is dus ook die 81 mm. Er staat ook op andere sites dat het gewoon op mijn scooter past. Dus dan ga ik die ook bestellen. En ik ga malossi 9 gram rollen bestellen. Ik zat me ook nog af te vragen of ik een nieuwe v snaar zal halen. En maken de formaten van de snaar dan nog uit, of als er staat peugeot dan is het gewoon altijd goed? En kan ik dan beter een malossi halen of maakt het merk niet uit? [ Bericht 9% gewijzigd door Yorick12 op 27-03-2016 17:57:59 ] | |
Yorick12 | zondag 27 maart 2016 @ 20:26 |
Ik heb een nieuwe v snaar gehaald van Dayco Malossi rolletjes 9 gram Vario blokkeersleutel. | |
Yorick12 | zondag 27 maart 2016 @ 23:23 |
Trouwens, je komt daar toch alleen door de buddybak eraf te halen en dan moet je wat dingen loschroeven van je carburateur om bij de sproeier te komen. Of heb jij het over de luchtfilter ofzo? Ik had net gelezen dat als je dit kapje : http://m.imgur.com/rGCjtJw Eraf haalt dat je dan bij de carburateur komt om vervolgens je sproeier te veranderen. [ Bericht 5% gewijzigd door Yorick12 op 28-03-2016 00:11:20 ] | |
#ANONIEM | maandag 28 maart 2016 @ 11:44 |
![]() Dat kapje is je luchtfilter maat, zit met 2 bouten (maat 8 of 10) vast. Deze draai je los, dan kun je hem met een beetje geweld van je carb loswrikken. Dan zie je daar je carb, alleen bij Peugeot is het spruitstuk van gietijzer of metaal. Dus je moet je carb losmaken van je spruitstuk (ook maat 8 of 10). Hierna hangt je carb los, en kun je de vlotterbak van de carb losschroeven, zodra je deze eraf heb zie je precies in het midden de sproeier. Er zitten Dell Ortho dik sproeiers in, dus wel zorgen dat je de goede besteld. | |
Sick_Little_Monkey | donderdag 31 maart 2016 @ 00:12 |
Waarom laat je het niet gewoon door de scooterboer doen? Dan was het waarschijnlijk al lang gefixt en weet je dat het goed gedaan is. | |
#ANONIEM | donderdag 31 maart 2016 @ 09:27 |
Omdat hij het perse zelf wil doen, zo zijn alle jongens op die leeftijd die denken dat ze dan alles kunnen. Goed, geen probleem maar ik raad hem ook aan het door iemand te laten doen en de eerste paar keer mee te kijken. Je breekt geheid wat af zo, spreek uit ervaring ![]() | |
Sick_Little_Monkey | donderdag 31 maart 2016 @ 15:41 |
Ja en dan is ie achteraf alleen maar meer geld kwijt omdat ie allerlei (verkeerde) onderdelen gekocht heeft, nog meer schade aangericht heeft en het vervolgens toch maar door de scooterboer laat maken. ![]() Ach ja, zelf weten. Ik breng mijn scooter altijd naar de dealer voor een servicebeurt of als er iets aan zou mankeren. Ik heb geen verstand van die dingen dus ik betaal er graag iemand voor die wel weet wat ie doet. ![]() | |
Yorick12 | vrijdag 1 april 2016 @ 20:04 |
Ik vind het gewoon leuk om zelf dingen te onderzoeken en zelf dingen te maken. En het goede is dat ik er zelf ook nog dingen van leer. Mijn trekveertjes waren trouwens ook gewoon gelukt. En de rolletjes vervangen is eigenlijk nog simpeler. ;D En trouwens mijn scooter dealer die vroeg er 88 euro voor inc onderdelen. Ik heb het nu zelf gedaan voor 40/50 euro met de beste kwaliteit onderdelen (malossi). En mijn scooter dealer gebruikte wat slechtere merken(kwaliteit) | |
ErkendFokker | vrijdag 1 april 2016 @ 20:11 |
Ja het is toch leuk om te weten hoe het werkt. Als er dan een keer wat mee is kan je het zelf fixen. Beetje zelfstandigheid is niet onhandig denk ik. | |
vannelle | zaterdag 2 april 2016 @ 04:13 |
Ook fijn dat alles nu perfect werkt.... ![]() | |
Sick_Little_Monkey | zaterdag 2 april 2016 @ 12:46 |
Als ik dat zou willen zou ik eerst met iemand meekijken voor ik zelf ga lopen prutsen. Ben zuinig op m'n scooter. | |
Yorick12 | zondag 3 april 2016 @ 10:20 |
Ik probeer tenminste aan een oplossing te werken. Hij heeft meer trekkracht, dat is een pluspunt. Maar het kan aan meerdere dingen liggen ![]() En zo probeer ik te zoeken waar het probleem ligt. | |
Yorick12 | zondag 3 april 2016 @ 10:22 |
Ik heb toch ook niks gesloopt ofzo? Jullie zijn allemaal zo negatief terwijl het me wel is gelukt.. | |
Juup© | zondag 3 april 2016 @ 10:48 |
Groot gelijk ![]() | |
vannelle | zondag 3 april 2016 @ 13:11 |
Succes, zou mooi zijn als het lukt. ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 4 april 2016 @ 20:00 |
mijn rollen waren ook nogal versleten ![]() heb ik ze gewoon even gewogen.. en rolletjes gekocht die naar boven afgerond het dichtste bij zaten.. nou staat het ding al weer 1.5 jaar stil in een schuurtje... met een gebroken uitlaatophanging :/ binnenkort maar eens voor de dag trekken.. uitlaatophanging fixen en een tekoop bordje er bij ![]() | |
Yorick12 | vrijdag 22 april 2016 @ 13:30 |
Yes! Het is gelukt. 9 gram rollen erin gezet, nieuwe v snaar. Hij trekt al een stuk beter op! Mijn rolletjes waren echt al heel vlak. Ik denk dat er lang niks mee gedaan is. Maar nu heb ik malossi rolletjes dus die houden het wel lang vol. Trouwens als ik dat varioplaatje eraf haal, kunnen de rolletjes er niet gemakkelijk uitgaan dan? Want dan houd zowat niks het meer tegen. Max snelheid is nu 48km [ Bericht 6% gewijzigd door Yorick12 op 22-04-2016 13:53:10 ] | |
Yorick12 | vrijdag 22 april 2016 @ 13:30 |
Gelukt! | |
Yorick12 | vrijdag 22 april 2016 @ 17:40 |
[quote]![]() Stel dat ik die rechterplaat :http://s28.postimg.org/93eifary5/2s0jyah.jpg . Weghaal, kan ik de vario er gewoon instoppen want dan zit hij nergens meer vast. | |
#ANONIEM | vrijdag 22 april 2016 @ 20:31 |
Ja dat is je varioplaat, die kun je er gewoon achter weglaten. Dat stukje metaal zorgt ervoor dat de snaar niet helemaal bovenin de variateur kan komen. Dat ding knijpt je dus op toeren ![]() ![]() | |
vannelle | zaterdag 23 april 2016 @ 02:52 |
![]() | |
FransDeens | zaterdag 23 april 2016 @ 16:09 |
Die plaat is een begrenzer. Met plaat erin maak je veel toeren en weinig snelheid, en met plaat eruit maak je minder toeren en meer snelheid. Je kan hem eruit laten zonder dat de boel uit elkaar valt, de vario kan niet zo ver naar buiten dat de rollen eruit vallen. | |
Juup© | zaterdag 23 april 2016 @ 16:11 |
Maar dat laatste wil je natuurlijk ook niet hebben lijkt mij? | |
FransDeens | zaterdag 23 april 2016 @ 16:13 |
Was het woord 'niet' vergeten, aangepast. | |
Juup© | zaterdag 23 april 2016 @ 16:22 |
Oké ![]() ![]() | |
Yorick12 | zaterdag 23 april 2016 @ 16:35 |
Thanks voor je reactie! En denk je dat ik dan echt veel harder ga? (20km) of is het verschil wat minder (5 a 10km) want ik lees op heel veel forums verschillende reacties. Ik wil eigenlijk niet harder gaan dan 60 km per uur. | |
Yorick12 | zaterdag 23 april 2016 @ 16:35 |
Thanks 👌 | |
#ANONIEM | zaterdag 23 april 2016 @ 18:21 |
Ik ging met brom cilinder, sito+ (met prop) en varioplaat rond de 45/50. Zonder de varioplaat liep die met wind mee 70 op de teller. Dit zouden denk ik 65 echte kilometers zijn. | |
Yorick12 | zaterdag 23 april 2016 @ 19:15 |
Ik heb net mijn voorwiel eraf gehaald. Eigenlijk op naar mn teller te kijken + een nieuw bandje. Maar ik heb nu die teller maar ik hoorde dat als je ergens aan draait dat je dat dan hoort te zien op te teller?? http://m.imgur.com/w4Oo5Mq Dat is de binnenkant van mijn teller(draad) alleen ik weet niet waar dat dan zou moeten zitten. Thanks | |
#ANONIEM | zaterdag 23 april 2016 @ 19:20 |
Ergens bij je velg kun je hem vastzetten, anders draait dat ding wat je in je hand hebt mee met de velg als die begint te rollen. Zit ergens een soort van stokje die je er tegenaan moet houden die voorkomt dat het hele ding meedraait, is moeilijk uit te leggen maar daar kom je vanzelf wel achter als je hem vastmaakt ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2016 19:20:32 ] | |
Yorick12 | zaterdag 30 april 2016 @ 18:58 |
Thanks, is gelukt. Teller werkt nog steeds niet. Moet maar een nieuwe halen ![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 30 april 2016 @ 19:47 |
gewoon open duwen ![]() ![]() | |
Yorick12 | zondag 1 mei 2016 @ 04:27 |
Naja, ik heb tegen de remblokjes geduwd alleen er bleef kracht op. De remblokjes zijn niet meer in top staat, denk dat ik ze maar laat vervangen. Maar ik krijg de druk er niet af :S . Ik ga morgen wel ff naar de dealer | |
Ou-Tannu | zondag 1 mei 2016 @ 11:39 |
Ik moest toen ik m'n blokjes wisselen ook behoorlijk kracht zetten... | |
#ANONIEM | zondag 1 mei 2016 @ 20:24 |
Gewoon met een waterpomptang terug drukken, moet je behoorlijk wat kracht voor zetten ja.. Plaatje hieronder zie je een mountainbike remklauw waar de remzuigers van terug gedrukt worden met een schroevendraaier. Die van een scooter zijn al wat zwaarder maar kun je met de waterpomp of schroevendraaier wel af. Die van een auto moet je meestal met een bankschroef doen ![]() ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2016 20:25:22 ] | |
Yorick12 | zaterdag 7 mei 2016 @ 11:21 |
Oh yes, Thanks. Maar ik had ergens ook gelezen dat je remblokje vast hoort te zitten alleen die van mij viel er zo uit toen ik aan mijn rem ging zitten. Hoort het wel vast te zitten? Want ik kan hem natuurlijk wel vast zetten door een beetje vet er op te smeren. | |
Ou-Tannu | zaterdag 7 mei 2016 @ 11:55 |
geen idee, volgens mij zitten ze er gewoon op gedrukt ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 7 mei 2016 @ 12:47 |
Vast zitten? Neejoh, zodra jij je rem indrukt gaat er remvloeistof naar de cilinder die de remblokjes uit de remklauw tegen de remschijf aandrukken. Zodra jij je rem weer loslaat loopt de vloeistof weer naar boven het reservoir in en gaan de cilinders weer naar buiten waardoor de remblokjes weer vrij komen van de schijf. De blokjes liggen er "los" in. De cilinder helemaal induwen dan kun je de remblokjes er zo tussen leggen en het wiel ertussen drukken. Easy peasy. | |
Yorick12 | maandag 9 mei 2016 @ 18:22 |
Hmm, ik krijg dat ding echt niet weg. Hoe hard ik ook druk, er is geen beweging in te krijgen. Dan heb ik het over het zilvere gedeelte, dat tegen de remblokjes drukt om af te remmen. http://imgur.com/nDyMB4v http://imgur.com/8nBbk28 | |
#ANONIEM | maandag 9 mei 2016 @ 18:47 |
![]() Die cilinder (rode cirkel) moet je indrukken tot je het remblokje er weer in kunt leggen als het ware. Filmpje hieronder is bijna hetzelfde als een Viva. | |
Yorick12 | maandag 25 juli 2016 @ 11:00 |
Het is gelukt! Eigenlijk al een maandje maar ik was het vergeten te vertellen ![]() Ik heb nog een vraagje want ik heb weer andere trekveertjes in mn scooter gezet omdat ik er nog niet helemaal blij mee was. Ik had het gevoel dat hij weinig toeren maakte en heel laat pas koppeling pakte. Nu heb ik zwarte erin gedaan van omega want mijn dealer vertelde me dat je trekveertjes nooit te strak konden zijn. Maar nu heb ik het gevoel dat hij super veel toeren maakt (overtoeren) en nog steeds heel laat de koppeling pakt. Dus nu vraag ik me af of het niet aan iets anders ligt. Want ik heb het gevoel dat als ik nu trekveertjes tussen het zwaarst en het lichtst pak dat ik hetzelfde effect heb. Zeg maar als ik mijn gas vol in druk dan maakt hij toeren en pas na 3/4/5 seconden grijpt hij de koppeling en kom ik heel langzaam in beweging. | |
#ANONIEM | maandag 25 juli 2016 @ 11:08 |
Het kan ook je cilinder zijn. Als je aan je vliegwiel draait, is er veel compressie of draai je er zo doorheen? Kan zijn dat er groeven in je cilinder zitten en je power misloopt. Maar persoonlijk denk ik dat het toch je rollen, druk en trekveren zijn. Zoek de standaard kleuren en gewichten eens op en druk die d'r eens in. Standaard heeft Peugeot (uit m'n hoofd, weet niet zeker) sproeier 52. Ga daar 4 maatjes boven zitten als je geen standaard uitlaat onder je scooter hebt, en kijk wat die dan doet. Houd je bougiekleur goed in de gaten. De grootte van je sproeier kan ook veel invloed hebben op het optrekken, als die te groot is verzuipt die bij het wegrijden en rijd je wss ook pas na 3/4/5 sec heel langzaam weg, en te klein grijp die vlot aan maar word de cilinder en zuiger warm waardoor je warmlopers kan krijgen. | |
Baas_bas | maandag 25 juli 2016 @ 11:40 |
Damn ik krijg een beetje nostalgie van dit topic | |
Yorick12 | dinsdag 26 juli 2016 @ 10:08 |
Oke Thanks! Dan zal ik daar even naar kijken als ik terug ben van vakantie ![]() Btw, voordat ik alles had veranderd (wat ook niet werkte) had ik eigenlijk alles al standaard. 9 gram rolletjes, witte trekveertjes malossi, witte drukveer malossi. Alleen heb ik nog niet de sproeier gecheckt. | |
#ANONIEM | dinsdag 26 juli 2016 @ 10:42 |
Sleutelen aan brommers/scooters/auto's blijft altijd leuk. Jong of oud, maakt niet uit ![]() | |
machtpen | dinsdag 26 juli 2016 @ 11:13 |
Op marktplaats staan ze soms voor een paar tientjes. Paar tientjes aan onderdelen , 30 euro aan verzekering en je hebt goedkoop vervoer. Lekker buiten, snel op korte afstanden , geen parkeergeld , altijd parkeerplaats en geen files. |