Zwarte gaten worden ook steeds groter en krachtiger, het hele zooitje zal op een gegeven moment in 1 zwart gat verdwijnen tot er een singulariteit Onstaan met een kritische massa waarna alles weer uit elkaar knalt en het hele circus weer opnieuw begint, niemand kan weerleggen dat ditquote:Op maandag 14 maart 2016 09:03 schreef Daarnaast het volgende:
Ik ben absoluut niet religieus en kantel veel meer richting wetenschap, maar ik heb gewoon moeite met de oerknal theorie. Ik snap wel dat het universum versneld groeit en dat we dat zien door redshift, maar het kan toch ook begonnen zijn op een punt waarin het universum al bestond en niet uit een singularteit? Naar mijn mening is het bewijs voor de oerknal theorie net zo overtuigend als het bewijs voor god. Waarom kunnen we niet zeggen dat we simpelweg geen idee hebben hoe het allemaal begonnen is of dat het überhaupt een begin had?
Bonusvraag: wat bevond zich voor de oerknal buiten de singularteit? Vacuüm? Heb je geen ruimte-tijd nodig voor vacuüm?
De oerknaltheorie gaat over de evolutie van het universum, niet over het ontstaan ervan; net zoals de evolutietheorie over de evolutie van soorten gaat, en niet over het ontstaan van leven.quote:Op maandag 14 maart 2016 09:03 schreef Daarnaast het volgende:
Ik ben absoluut niet religieus en kantel veel meer richting wetenschap, maar ik heb gewoon moeite met de oerknal theorie. Ik snap wel dat het universum versneld groeit en dat we dat zien door redshift, maar het kan toch ook begonnen zijn op een punt waarin het universum al bestond en niet uit een singularteit? Naar mijn mening is het bewijs voor de oerknal theorie net zo overtuigend als het bewijs voor god. Waarom kunnen we niet zeggen dat we simpelweg geen idee hebben hoe het allemaal begonnen is of dat het überhaupt een begin had?
Bonusvraag: wat bevond zich voor de oerknal buiten de singularteit? Vacuüm? Heb je geen ruimte-tijd nodig voor vacuüm?
Dit zou kunnen, maar lijkt met de huidige kennis niet aannemelijk. Het universum breidt zich versnellend uit en zwarte gaten kunnen verdampen (hawking-straling). Zoals het er nu uitziet wordt het universum steeds groter en ijler:quote:Op maandag 14 maart 2016 09:24 schreef hoas het volgende:
[..]
Zwarte gaten worden ook steeds groter en krachtiger, het hele zooitje zal op een gegeven moment in 1 zwart gat verdwijnen tot er een singulariteit Onstaan met een kritische massa waarna alles weer uit elkaar knalt en het hele circus weer opnieuw begint, niemand kan weerleggen dat dit
Niet al miljarden malen heeft plaats gevonden.
En wat was er voordat dit voor het eerst gebeurde?quote:Op maandag 14 maart 2016 09:24 schreef hoas het volgende:
[..]
Zwarte gaten worden ook steeds groter en krachtiger, het hele zooitje zal op een gegeven moment in 1 zwart gat verdwijnen tot er een singulariteit Onstaan met een kritische massa waarna alles weer uit elkaar knalt en het hele circus weer opnieuw begint, niemand kan weerleggen dat dit
Goede vraag, al denk ik dat niemand daar het antwoord op weet.quote:Op maandag 14 maart 2016 17:18 schreef Multatilu het volgende:
[..]
En wat was er voordat dit voor het eerst gebeurde?
Er is geen eerste keer, dit gaat oneindig lang door in het verleden.quote:Op maandag 14 maart 2016 17:24 schreef Juup© het volgende:
[..]
Goede vraag, al denk ik dat niemand daar het antwoord op weet.
Het enig meetbaar/zichbaar bewijs is bewijs voor dat we tot een bepaald punt terug in de tijd kunnen kijken. Over wat daarvoor was kan er naar mijn mening weinig zinnigs gezegd worden op basis van de informatie die we hebben.quote:Op maandag 14 maart 2016 18:26 schreef Jihawti het volgende:
Omdat er sporen en zichtbaar/meetbaar bewijs is van de uitwerking van de oerknal-theorie, in tegenstelling tot god.
Plaatje van de afterglow, bijvoorbeeld.
[ link | afbeelding ]
Er kan nog een hoop zinnigs over gezegd worden, naar mijn mening. De vraag of er daarvoor wel iets was bijvoorbeeld, want ook de tijd is op dat moment ontstaan volgens de huidige theorie, net als massa. Dus de termen "iets" en "ervoor" zijn al genoeg stof tot nadenken.quote:Op maandag 14 maart 2016 18:30 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Het enige meetbaar/zichbaar bewijs is bewijs voor dat wel tot een bepaalde punt terug in de tijd kunnen kijken. Over wat daarvoor was kan er naar mijn mening niets zinnigs gezegd worden op basis van de informatie dat we hebben.
Hier heb je wel een punt vind ik.quote:Op maandag 14 maart 2016 18:33 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Een theorie als "en daar heeft God allemaal wel/niet voor gezorgd" of iets dergelijks is in mijn optiek dan ook een stuk minder zinnig, want het gaat uit van minder feiten en veel minder nadenken dan theoretische natuurkunde.
Een excuus voor hetgeen wij niet nog niet weten of zelfs nooit zullen weten? Angst voor het onverklaarbare?quote:Op maandag 14 maart 2016 22:07 schreef Schonedal het volgende:
Veel gelovigen of het nu christenen zijn of islamieten of van andere religies laten geloof prevaleren boven kennis.
Dat dit geen goed uitgangspunt is blijkt uit het feit dat er veel tegenstrijdigheid is tussen wat als algemeen wetenschappelijk bekend is en wat er in hun theologische geschriften staat.
De vasthoudende gelovigen zijn dan bereid alle kennis over boord te gooien omdat zij dat gemakkelijker vinden dan iets van hun geloof af te doen.
Zo had ik eens een gesprek met een iemand uit de bijbelbelt toen ik hem wees op de honderden meters sedimentgesteente in de Oostenrijkse bergen en vroeg hem of hij vast hield aan het idee van de jonge aarde (dus 6000 jaar oud).
Hij beweerde dat het allemaal een gevolg van de zondvloed was.
Ik dacht geloof jij maar lekker verder jongen.
quote:Op maandag 14 maart 2016 18:30 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Het enige meetbaar/zichbaar bewijs is bewijs voor dat wel tot een bepaalde punt terug in de tijd kunnen kijken. Over wat daarvoor was kan er naar mijn mening niets zinnigs gezegd worden op basis van de informatie dat we hebben.
Dat is ook zo gaaf aan het feit dat we nu zwaartekrachtsgolven kunnen detecteren; daarmee kunnen we veel verder kijken dan voorheen, nog ver voor de ontkoppeling van straling en materie (circa 380.000 yr na de oerknal).quote:Op maandag 14 maart 2016 18:30 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Ja daar ben ik wel heel benieuwd naar. Hoe lang gaat het duren voordat we nieuwe kennis uit vergaren dat we niet met licht konden denk je?quote:Op dinsdag 15 maart 2016 07:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
[..]
Dat is ook zo gaaf aan het feit dat we nu zwaartekrachtsgolven kunnen detecteren; daarmee kunnen we veel verder kijken dan voorheen, nog ver voor de ontkoppeling van straling en materie (circa 380.000 yr na de oerknal).
Als het over religie vs wetenschap in het algemeen gaat ben ik het zeker met je eens. Mijn vraag is expliciet over hoe alles ontstaan is, dus God vs oerknal.quote:Op maandag 14 maart 2016 22:07 schreef Schonedal het volgende:
Veel gelovigen of het nu christenen zijn of islamieten of van andere religies laten geloof prevaleren boven kennis.
Dat dit geen goed uitgangspunt is blijkt uit het feit dat er veel tegenstrijdigheid is tussen wat als algemeen wetenschappelijk bekend is en wat er in hun theologische geschriften staat.
De vasthoudende gelovigen zijn dan bereid alle kennis over boord te gooien omdat zij dat gemakkelijker vinden dan iets van hun geloof af te doen.
Zo had ik eens een gesprek met een iemand uit de bijbelbelt toen ik hem wees op de honderden meters sedimentgesteente in de Oostenrijkse bergen en vroeg hem of hij vast hield aan het idee van de jonge aarde (dus 6000 jaar oud).
Hij beweerde dat het allemaal een gevolg van de zondvloed was.
Ik dacht geloof jij maar lekker verder jongen.
"Alles" is ontstaan op het moment dat massa ontstaan is. Het is ontstaan doordat er toen bepaalde subatomische deeltjes gevormd zijn net na de oerknal. Hoe dat gebeurd is, zijn theorieën over die steeds verder aangescherpt en bewezen worden. Dan kom je ook uit bij het waarom misschien.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 09:25 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Als het over religie vs wetenschap in het algemeen gaat ben ik het zeker met je eens. Mijn vraag is expliciet over hoe alles ontstaan is, dus God vs oerknal.
Lastig te zeggen,maar ik gok binnen vijf a tien jaar.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 09:22 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Ja daar ben ik wel heel benieuwd naar. Hoe lang gaat het duren voordat we nieuwe kennis uit vergaren dat we niet met licht konden denk je?
Komt daarvan het welbekende deja vu moment vandaan? Dat het al meerdere malen is gebeurd? Is dit mogelijk?quote:Op maandag 14 maart 2016 09:24 schreef hoas het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |