Maar als niemand aan jou merkt dat het niet ok is, is het juist ook zaak dat je zelf iets gaat doen om je dit niet nog een keer te laten overkomen.quote:Op zondag 13 maart 2016 17:27 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ach....maakt niet uit. Tis alweer heel wat jaartjes geleden. Ik ben nu moeder van een volwassen dochter en toen een jonge vrouw. Ik bén ook weerbaarder geworden (hoewel ik ook moet toegeven dat ik als middelbare vrouw ook gewoon minder doelwit ben, waar ik overigens volkomen tevreden mee ben). Maar ik weet nog heel goed hoe het was en hoe ik me toen voelde. Als ik er achteraf op terugkijk, weet ik ook zeker dat de meeste omstanders (zeker mijn vrienden) helemaal niet in de gaten hadden wat er nou precies gebeurde. En dát moet wel veranderen denk ik. Goede voorlichting is geen luxe, maar noodzakelijk. En ja, dát is nou bij uitstek iets wat Jet Bussemaker nou net wél kan regelen (maar wat ze niet doet, omdat ze dat niet wil, omdat dat geld kost).
Sorry, maar ik ben een Aziatische vrouw van 1.55 meter. Een cursus zelfverdediging kan een oplossing zijn voor sommigen, maar is dat niet voor iedereen. Ik ben me er altijd van bewust geweest dat anderen altijd groter en sterker waren dan mij. Ik ben er ook altijd bang voor geweest dat als ik me zou verweren, dat dat alleen maar erger geweld zou uitlokken.quote:Op zondag 13 maart 2016 17:24 schreef IndigoCrystal het volgende:
[..]
Nee, weerbaarder worden door bijv een cursus zelfverdediging vermindert wel de kans tot erger dan intimidatie
Dus? Ik ben ook kleinquote:Op zondag 13 maart 2016 17:35 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Sorry, maar ik ben een Aziatische vrouw van 1.55 meter. Een cursus zelfverdediging kan een oplossing zijn voor sommigen, maar is dat niet voor iedereen. Ik ben me er altijd van bewust geweest dat anderen altijd groter en sterker waren dan mij. Ik ben er ook altijd bang voor geweest dat als ik me zou verweren, dat dat alleen maar erger geweld zou uitlokken.
Mijn dochter heeft wel jarenlang op karate gezeten en die heeft nog nooit iets naars meegemaakt. Maar ja, zij heeft haar vaders lengte en bijbehorende attitude.
Hoe dan ook, mensen verschillen en die verschillen mogen er zijn vind ik.
Ik ben de laatste persoon die zal zeggen dat je passief moet blijven, maar tegelijkertijd zeg ik: niet iedereen reageert zoals verwacht, niet iedereen staat even sterk in zijn/haar schoenen.quote:Op zondag 13 maart 2016 17:33 schreef IndigoCrystal het volgende:
[..]
Maar als niemand aan jou merkt dat het niet ok is, is het juist ook zaak dat je zelf iets gaat doen om je dit niet nog een keer te laten overkomen.
En jij hebt ook een klap gekregen toen je je verdedigde.quote:Op zondag 13 maart 2016 17:40 schreef IndigoCrystal het volgende:
[..]
Dus? Ik ben ook klein
Zo'n cursus geeft ook naast weerbaarheid meer zelfvertrouwen.
Mensen zijn en mogen zeker verschillend zijn.
Het is voor mij geen issue meer. Het probleem heeft zich vanzelf opgelost, want ik ga tegenwoordig niet meer naar de kroeg, maar naar het theater (net zoals alle grijze postduivenquote:Op zondag 13 maart 2016 17:40 schreef IndigoCrystal het volgende:
[..]
Dus? Ik ben ook klein
Zo'n cursus geeft ook naast weerbaarheid meer zelfvertrouwen.
Mensen zijn en mogen zeker verschillend zijn.
Uiteraard eens maar precies hierom moet Bussemaker gewoon even een andere focus kiezen dan belerend gaan doen op een seksistische, rolbevestigende manier. Schept alleen maar verwarringquote:Op zondag 13 maart 2016 15:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Gewoon algemeen, de omgeving. Maakt niet uit of het mannen of vrouwen zijn, zou gewoon normaal moeten zijn om er even wat van te zeggen.
Hoeft geen heel gedoe van gemaakt te worden, maar gewoon rustig wat afkeur laten blijken.
Maar je kan dus leren niet of minder snel te bevriezenquote:Op zondag 13 maart 2016 17:47 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ik ben de laatste persoon die zal zeggen dat je passief moet blijven, maar tegelijkertijd zeg ik: niet iedereen reageert zoals verwacht, niet iedereen staat even sterk in zijn/haar schoenen.
Ik wil graag nog even benadrukken dat "bevriezen" geen keuze of willekeurige reactie is. Het is een onvrijwillige reflex, waar diegene geen enkele controle over heeft. Het gebeurt gewoon. Net als vluchten of vechten. Om dan tegen zo iemand te zeggen dat die maar weerbaarder moet worden of anders moet reageren is ronduit wreed en dom. Dat is de reden waarom ik pleit voor meer voorlichting hierover.
Vluchten, vechten en bevriezen zijn gedragingen die in de kern van mensen zitten. Zij zullen dan ook altijd blijven bestaan zolang er mensen zijn. Ze horen bij de mens. Bevriezen net zo goed als vluchten of vechten.
Goede mentaliteit, topper!quote:Op zondag 13 maart 2016 18:15 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ze doppen hun eigen boontjes maar. Buiten mijn eigen vriendin schiet ik geen enkele vrouw te hulp.
Ja en hoor je mij zeuren? Zou het zo weer doen.quote:Op zondag 13 maart 2016 17:47 schreef snakelady het volgende:
[..]
En jij hebt ook een klap gekregen toen je je verdedigde.
Maar niet iedereen is zoals jou, mensen zijn nu eenmaal verschillend, ik heb ook eens een man redelijk hardhandig aangepakt' Hij greep mij tussen mijn benen en vroeg of ik dat lekker vond, dus ik greep hem ook tussen zijn benen, alleen een stuk harder en vroeg hem hetzelfde, blijkbaar vond hij het niet lekker.quote:Op zondag 13 maart 2016 18:18 schreef IndigoCrystal het volgende:
[..]
Ja en hoor je mij zeuren? Zou het zo weer doen.
Waarom zou ik nog aan een cursus zelfverdediging moeten als ik geen probleem meer heb?quote:Op zondag 13 maart 2016 18:17 schreef IndigoCrystal het volgende:
[..]
Maar je kan dus leren niet of minder snel te bevriezen![]()
Maar het is mij duidelijk je wil zelf niets doen voor jezelf. Maar verwacht het wel van anderen.
Klopt en niet iedereen is zoals jij.quote:Op zondag 13 maart 2016 18:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar niet iedereen is zoals jou, mensen zijn nu eenmaal verschillend, ik heb ook eens een man redelijk hardhandig aangepakt' Hij greep mij tussen mijn benen en vroeg of ik dat lekker vond, dus ik greep hem ook tussen zijn benen, alleen een stuk harder en vroeg hem hetzelfde, blijkbaar vond hij het niet lekker.
Maar ik heb ook eens gehad dat een man mijn keel vastgreep, de andere hand op mijn borst legde en mij tegen de muur aandrukte, op dat moment bevroor ik ook in angst. Gelukkig hadden andere dat wel door en werd ik geholpen.
Ik ben over het algemeen geen angstig persoon, maar op dat moment kon ik niks, moet ik mij daar voor schamen? Ben ik nu een watje? Nee, tenminste zo voel ik mij niet.
Sorry, misschien dat het nu niet meer 'nodig' is, maar als je die leeftijd nog wel had dan was dat toch handig geweest. Het kwam over alsof je toch niet weerbaarder kan worden...want je bevriest.quote:Op zondag 13 maart 2016 18:58 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Waarom zou ik nog aan een cursus zelfverdediging moeten als ik geen probleem meer heb?
Je klinkt ronduit verontwaardigd. Snap ik niet.
Wat jammer is, want ondanks dat de meesten een ongevraagde tik op de billen wel asociaal vinden, als er een dichotomie wordt gecreëerd tussen "hoort erbij" en "onacceptabel seksueel geweld" valt voor een grote groep de tik op de billen in de eerste categorie.quote:Op zondag 13 maart 2016 19:09 schreef IndigoCrystal het volgende:
En er is een behoorlijk verschil in geknepen worden en tegen een muur gepind worden. Dat lijkt wel eens gemakshalve op 1 hoop gegooid te worden.
Helemaal mee eens ja!quote:Op zondag 13 maart 2016 20:14 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Wat jammer is, want ondanks dat de meesten een ongevraagde tik op de billen wel asociaal vinden, als er een dichotomie wordt gecreëerd tussen "hoort erbij" en "onacceptabel seksueel geweld" valt voor een grote groep de tik op de billen in de eerste categorie.
De term 'seksueel geweld' is ooit geïntroduceerd om de ernst van bepaalde handelingen te benadrukken, maar ik denk dat de neiging om elke ongewenste, enigszins seksuele handeling eronder te scharen, eerder zorgt voor het minder serieus nemen van de term dan het serieuzer nemen van die handelingen.
Dit, inderdaadquote:Op zondag 13 maart 2016 18:15 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Die Bussemaker heeft wel lef hoor. Eerst systematisch de man afbreken via gefeminiseerd, seksistisch onderwijs en nu mogen we wel even op de bres springen om die arme kwetsbare vrouwen te helpen? Krijg de klere, stomme teef.
Vergeet het maar. Ze doppen hun eigen boontjes maar. Buiten mijn eigen vriendin schiet ik geen enkele vrouw te hulp.
Oh oh nu heet het ineens "aandacht van een bepaalde man"!quote:Op zondag 13 maart 2016 13:30 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Ik bepaal helemaal voor niemand hoe zij zich moet gedragen. Serieus, hoe kom je daar nou bij?
Welnee. Volgens mij lees je gewoon niet goed.quote:Op zondag 13 maart 2016 22:46 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Oh oh nu heet het ineens "aandacht van een bepaalde man"!![]()
Als je als vrouw niet in het openbaar als slet behandeld wilt worden, dan is verstandig om je in het openbaar niet als slet te gedragen. Dat lijkt me simpel zat.
Gedraag je je in het openbaar wel als slet (en nagenoeg alle blanke Nederlandse vrouwen doen dat), doordat je het accepteert dat "bepaalde mannen" in het openbaar op een seksuele manier aan je zitten, dan moet je ook niet zeiken dat er weleens iets gebeurt waar je minder trek in hebt.
Volgens mij spreek jij jezelf flink tegen
nah, ik vind vol in het kruis grijpen toch wel iets ernstiger dan een kneep in de billen.quote:Op zondag 13 maart 2016 19:09 schreef IndigoCrystal het volgende:
[..]
Klopt en niet iedereen is zoals jij.
En er is een behoorlijk verschil in geknepen worden en tegen een muur gepind worden. Dat lijkt wel eens gemakshalve op 1 hoop gegooid te worden.
Je hoort mij nergens zeggen dat je je moet schamen trouwens!
Godsamme...dat is ook ernstiger!quote:Op maandag 14 maart 2016 00:16 schreef snakelady het volgende:
[..]
nah, ik vind vol in het kruis grijpen toch wel iets ernstiger dan een kneep in de billen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |