Er is al 255 dagen niet in dit topic gepostIs er niet gereisd dan? Zeker, vier keer zelfs sinds bovenstaande post.
BestemmingTriberg im Schwarzwald.
VervoerDe trein.
Heen:
RE15 Haren(Ems)>Münster
EC9 Münster>Baden Baden
RE2 Baden Baden>Triberg im Schwarzwald
Terug:
RE2 Baden Baden>Offenburg
ICE104 Offenburg>Köln
EC8 Köln>Münster
RE15 Münster>Haren(Ems)
maar daarover later meer...
VoorbereidingenTreinkaartjes gekocht, hotel geboekt, nagedacht welke camera's ik mee zou nemen.
AanradersHet Panoramarijtuig van de SBB
AfradersMet korte broek en zonder Balistol Stichfrei gaan wandelen. Na dit weekend eigenaar geworden van een teek

Op de ICE10x vertrouwen. Bij vertrek uit Triberg zag ik al dat ICE van Offenburg naar Köln vertraging had, welke steeds verder op liep, dus ik kon een stempeltje halen.
VoedselSchwarzwalder Kirschtorte.... Ik maak zelf beter vind ik.
![dfz0ecy.jpg]()
En een Wiener Schnitzel (en geen Wiener Art, dus echt kalfsvlees

)
![LclNcAZ.jpg]()
Geen foto's van het ontbijt, maar dat was ook dikke prima zoals gebruikelijk in Duitse hotels.
Drank![ur6oVf2.jpg]()
Heb het zelf bij cola en water gehouden, zoals gewoonlijk.
Toilettengeen foto's. Maar ja, niets op aan de merken, prima schoon troontje met zacht wc papier
FotosIk had geen zin om 's ochtends vroeg op te staan dus ik had op vrijdagavond al een hotel gepakt in Münster, tegenover het Hbf. Toen ik 's ochtends naar het station liep, zag ik daar op de borden dat de trein vandaag in omgekeerde rijtuigvolgorde reed. M'n zorgvuldig geboekte enkele stoel, aan de kant van de Rijn in de rijrichting bleek dus het omgekeerde. Helaas waren alle stoelen bezet/gereserveerd.
![xa6Zvxf.jpg]()
Inmiddels zijn we bij Bonn en rijden we langs de Rijn. Inmiddels had een doorgewinterd reisgezelschap plaatsgenomen. De glazen pasten precies in een pvc buis. Flesje wijn d'r bij
De EC9 passeert vele kastelen... Door het panoramadak kun je een stuk meer zien, zoals deze die vlak aan het spoor stond.
![ZUUXKkt.jpg]()
... en het stuk van Bonn tot Ludwigshafen rijdt ie het linker Rheinstrecke en rijd je dus vlak langs de Rijn, hier bij de Loreley
![bQfJYju.jpg]()
Later in de rit zul je vele wijngaarden zien
![ZcdagoH.jpg]()
Veel foto's van het reizen? Ja klopt, ik wou gewoon eens die rit in het panoramarijtuig maken.
M'n onderkomen, hotel Pfaff
Recht tegenover de hoogste waterval van Duitsland. Het hotel gaf me een toegangskaartje tot park rondom deze waterval. Overigens zat er zondagochtend om 9u niemand in het kassahuisje en kon zo naar binnen.![vcate6j.jpg]()
Bares ist wahres,
dan weej d'r eem van![OPLdtWY.jpg]()
Goed, de waterval dus
![EvGfWyh.jpg]()
Ook hier zakken de huizenprijzen
![kTP4QKg.jpg]()
Daarna uitgecheck en richting het station gelopen om daar m'n koffer in een kluis te drukken en het Erlibnispfad Schwarzwaldbahn te doen. Een rondje van ca. 2u wandelen die begint en eindigt bij het station.
Ik was verbaasd deze hier te zien... Een IC naar Emden

(dat is de eindbestemming van de RE15 die ik vanuit Münster pak). Deze trein rijdt eens per week van Konstanz aan de Bodensee naar Emden (aan de Waddenzee), achteraf was dat handig geweest, maar ja, zit je wel de hele dag in een veredelde sneltrein/RE.
![wf4eSPK.jpg]()
Eerste "punt" van de wandelroute: de grootste koekoeksklok ter wereld
![scrnWNQ.jpg]()
Daarna door het bos in, een steile klim naar het
Heidelberenwald![WZqVJ85.jpg]()
Zicht op de Schwarzwaldbahn, 2x zelfs
![EPQ2qrS.jpg]()
M'n nieuwste camera, ca. 70 jaar oud, mocht vergezelde me op deze reis.
![tpdNemt.jpg]()
Langs, over of onder de Schwarzwaldbahn door
![GOuH2cx.jpg]()
![oEa2RL6.jpg]()
Voor de treinenfappers hing er op meerdere plekken een - niet heel recente - dienstregeling
![MuCbWqX.jpg]()
Een paar, best wel zure kersen aan een boom in de berm. Ik ben zeker niet overtuigd van voedselbossen, als ik zie hoeveel inspanning ik heb geleverd voor 3 kersen een een handje blauwe bessen
![RHYNBPE.jpg]()
Brievenbus van ouderwetse kwaliteit. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer
![bcpMwJf.jpg]()
Goed na deze wandeling tas weer uit de kluis gehaald en weer op huus an.
Zoals reeds vermeld was de ICE104 niet echt betrouwbaar....
Deze foto maakte ik in Mannheim, waar die trein dus met +60 zou aankomen. Maar waarschijnlijk nog meer, aangezien mijn trein op hetzelfde moment vanaf dat perron zou vertrekken
Ook de reis naar Münster verliep niet geheel vlekkeloos, seinstoring in Köln en dussen Dortmund en Münster op een stuk enkel spoor achter een trein die defect was en daardoor niet snel kon rijden ofzo. Ergo: ik zag de overstap in Münster steeds korter worden en uiteindelijk was ik veel te laat voor de allerlaatste trein naar Haren. Volgens planning zou ik ruimschoots de trein van 21:05 kunnen halen, maar die van 22:11 mis ik. Dus, op naar het service loket op het station van Münster (ja, daar zitten op zondagavond om 22:30 gewoon mensen

).
Eerst zouden ze me een hotel boeken, maar toen kwamen er nog drie personen die ook richting Emden moesten en toen kwam opeens een taxi Im Frage (zou voor mij alleen te duur zijn) Nog meer stempels!
![HUjzvuR.jpg]()
En de taximeter toen ik bij Haren was.
senk joe for träwelling wis Deutsche Bahn