abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 31 oktober 2021 @ 15:51:44 #1
45833 crew  Fogel
pi_201971708
Als Nederlander, met zeer beperkte kennis van de Franse taal, en zeer bekend met de arrogante manier hoe Franstalige Fransen en Wallonen mensen behandelen die geen/beperkt Frans kunnen was ik wat sceptisch met betrekking tot een korte vakantie in een Franstalig gebied. Maargoed, dat bleek onnodig te zijn, want in tegenstelling tot irritante Wallonen en Fransen kon iedereen gewoon Engels en ze vroegen meestal of je in het Engels of Frans aangesproken wilde worden. Perfect!

Gedurende de hele reis hebben we uitsluiten goede ervaringen met servicepersoneel, en in tegenstelling tot in bv de VS lijkt het allemaal “echt” te zijn ipv gespeeld om maar een goede fooi te krijgen. Als het fake was, zijn ze bijzonder goede acteurs in ieder geval :D

Poutine, friet met bruine saus en brokjes kaasachtig gedoe, is de lokale specialiteit en als je toch niet weet wat je wil bestellen de eerste avond is dat natuurlijk een prima optie.
Beetje vaag, maar goed te eten.

Ons hotel is in de oude stad, vrij dus vrij centraal. Het voelt erg rustig, zelfs al is er veel volk op straat. Het is nagenoeg overal schoon en afval op straat lijken ze hier niet aan te doen.

Gezien onze slechte voorbereiding, gingen we naar een toeristenkantoor, alwaar we prima geholpen werden. Een 3-daagse OV kaart gekocht (ca 20 dollar per persoon, een enkeltje kost 3,50). Met tips van daar en van iemand die ik van een Noors forum ken (daar dronken we eerder die dag wat bier mee) begonnen de dagen een beetje vorm te krijgen.

Volgens de fitbit van mijn vriendin hebben we ca 72km gelopen deze reis, inklusief gesjouw op de vliegvelden.

Het uitzicht van Mont Royal is prima! Vond het wel geinig dat je vanaf de oude stad heel die berg niet ziet omdat er hoge gebouwen voor staan. De busrit daarheen was nogal lomp, de chauffeur had vast een slechte dag en we zijn maar een paar haltes te vroeg uitgestapt om wat lucht te happen… daarna een andere bus de berg op.

De Basilika (vooraf boeken! Veel mensen moesten bij de ingang omdraaien) was vlakbij het hotel en is een van de mooiste kerken die ik ook bezocht heb.

Een andere “oude” (voor Canadese begrippen) kerk past mooi samen met de nieuwe gebouwen, iets wat ze door de hele stad echt mooi aangepakt hebben, alles ziet er prima uit samen.

Cohen mural hebben we vanaf het uitzichtpunt van Mont Royal gezien, maar we wilden die ook van dichtbij zien. Leuk gebied om rond te sjouwen daar is het ook.

Een van de hoogste publiekelijk toegankelijke plekken in de stad is 1 Place Ville Marie, alwaar we op de 44e verdieping gedineerd hebben. Het restaurant daar, enfant terrible, was verbazingwekkend goedkoop voor zo’n locatie. Ongeveer 100 dollar voor ons tweeen, 2-gangen en genoeg drinken. De tafel hadden we strategisch net voor zonsondergang besteld en dat gaf een extra mooi uitzicht.

Aan de andere kant was een observation deck, vanwaar het uitzicht ook niet bepaald verkeerd was.

De bruggen zijn in de avond verlicht en dat geeft een mooie atmosfeer. Montreal lijkt prima op de stad te letten, mooie bloemperken overal, kleine parken zonder “zooi”, veel street art, kleurrijke banken op de straten… Prima plek voor zowel autos, fietsers als voetgangers zonder dat die elkaar in de weg zitten, dat zie je niet zo heel vaak.

Na een paar dagen stad was het tijd voor een overdosis met bomen. We liepen naar het Aviskantoor en daar stond een Nissan Rogue AWD klaar. Het kantoor was stampvol met mensen die ergens op stonden te wachten, maar ik zag mijn naam bij “Avis preferred” staan, liep voorbij de rijen, wees naar de envelop aan iemand van het Avispersoneel die mijn kant op keek en hij kwam meteen mij helpen. Prima geregeld dat.
Vond het wel irritant dat de tank 7/8 vol was en niet helemaal, want da’s lastig tanken als je niet weet hoe groot de tank is en hoe het verbruik is. Maar da’s voor latere zorg.

Geen diesel drinken, niet roken en geen wiet, OK prima… had toch al geen plannen om die dingen te doen.
De herfst in Noord-Amerika is magisch! Dit is in of nabij Mont Tremblant.

Kreeg op een gegeven moment genoeg van de bomen en veranderden de koers om naar Magog te rijden. De KLM stewardess had dat namelijk aanbevolen en dus wilden we daar ook even gaan kijken omdat stewardesses vaak goede tips hebben. Totaal hebben we rond de 600km gereden die dag. Maar dat was het waard, de bomen waren ook hier perfect gekleurd en de stad zelf was lekker relaxed qua atmosfeer. Het havengebied is erg mooi.

OK, eigenlijk zouden we in de herfstvakantie naar Tokyo gaan, maar omdat Japan nog geen toeristen wil zijn we in Montreal beland. Maar, gelukkig kan je ook in Canada een stukje Japan beleven, en wel in de botanische tuin.

Aanrader!

Na de botanische tuin zijn we maar een beetje rond gaan karren zonder echt een doel te hebben. We wilden even bij 6 flags gaan kijken, maar die waren gesloten. Daarna waren we opeens op een racebaan.
Als je wil trainen (fietsen, rolschaatsen, rennen, whatever) is dat een prima plek, maar niet om auto te rijden. Je mag er namelijk maar 30km/u en ze claimen radarcontrole te hebben. In een “bold move” heb ik 35 gereden daar :P

Op het rechte stuk was het erg aanlokkelijk om flink gas te geven, maar ik kon me inhouden. Heel het eiland waar de racebaan op ligt is gevuld met mogelijkheden tot activiteiten, bijvoorbeeld ook een soort van klein waterpark.
Het was een leuke plek om rond te rijden, zelfs al voelde die 30km/u erg fout.

Daarna maar naar het vliegveld gereden, auto ingeleverd en koers naar huis. Daar kan je hier wat meer over lezen. De reis naar Montreal toe kan je hier vinden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_201972170
Mooie foto's en verslag, vooral die botanische tuin
"Rust is voor batterijen, niet voor dromers."💕
  Moderator zondag 31 oktober 2021 @ 16:21:10 #3
388664 crew  Dotteke
pi_201972177
Wat een leuk verslag en prachtige foto's
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
pi_201975190
Lekker hoor _O_ Canada lijkt me geweldig om eens een paar weken rond te reizen _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 31 oktober 2021 @ 21:06:38 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_201976782
Fraai verslagje, Montreal in 2019 bezocht omdat ik langer moest blijven door aangepast vluchtschema, maar wat een fijne stad. Zeker een stuk beter dan Toronto in mijn ogen.

quote:
14s.gif Op zondag 31 oktober 2021 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Lekker hoor _O_ Canada lijkt me geweldig om eens een paar weken rond te reizen _O_
2019 gedaan, 4 weken met een SUV 4x4 van Toronto naar Vancouver, en terug met de trein en nog wat extra dagen Vancouver, Toronto en Montreal dus. Totaal 6 weken geweest, meer dan de moeite waard
  Manager PR/Moderator maandag 1 november 2021 @ 02:29:21 #6
269689 crew  Viv
pi_201979410
Leuk @Fogel ! Is die racebaan niet gewoon het circuit waar ook de F1 gehouden wordt? :o

Ik ben er in 2015 geweest voor werk, mijn man @Evenstar dus niet. Sindsdien is "Toen ík in Montréal was.." een running gag hier. :D

Op de dagen van het congres was het prachtig weer, op mijn vrije middag om de stad te verkennen regende het pijpestelen en was het mistig. Wel met de bus op Mont Royal geweest, maar het uitzicht was er toen dus niet. oO<

Toen hebben we er maar een sport van gemaakt om via de ondergrondse stad terug naar het hotel te komen, ben je daar ook geweest? Er is een heel ondergronds netwerk zodat men daar bij slecht weer toch gewoon kan winkelen, naar de bioscoop, het museum, etc. :D
https://gotourismguides.c(...)nderground-city-map/

En poutine inderdaad! :9
  Moderator maandag 1 november 2021 @ 10:26:55 #7
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_201981580
Leuk verslag!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 1 november 2021 @ 21:34:39 #8
45833 crew  Fogel
pi_201990600
Dank jullie :)

Ja, het is het F1 circuit, maar ze gebruiken het dus ook als soort van activiteitspark.
De ondergrondse stad hebben we een klein stuk van gelopen, maar vonden het boven de grond boeiender (en het was ook mooi weer, 18-20 graden, alleen de laatste dag een kleine bui).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_202053324
Mooi om te zien. Ik ben ook van plan die kant wel eens op te gaan. Verschil met Europa is echt de oudheid.
Dat mis je wel echt. Toch lijkt het echt wel leuk.
Ik denk dat het verschil wel echt anders is met de echte Fransen hoor, Canada is 2-talig. Het zijn geen Fransen, Franstalig.

Ik vergis mij ook altijd in hoe groot het land is.
Ik ken iemand net iets boven Toronto, toen zei ze dat ze in Noord-Canada woont. Terwijl ze nog zuidelijker dan die VS grens woont die je boven Seattle enzo hebt. Terwijl je daar al de meest noordelijke weg hebt in Canada.

Montreal zeker eens een stad om over na te denken na het zien van dit.
Maar wel in warmere tijden haha, want ik hoorde al dat Canada echt gigantisch koud gaat worden.
pi_202070575
Er bestaat niet zoiets als de 'Wallonen', het zijn de Walen.
Miata is always the answer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')