http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)hot-in-de-wereld.htmquote:Ik denk wel dat de balans negatief is uitgevallen en dat er te weinig en op te kleine schaal gemaakt wordt in Nederland.
Is wel voor een enorm deel doorvoer, omdat we toevallig de poort van Europa zijn. Zegt niet alles over de Nederlandse maakindustrie.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 13:32 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)hot-in-de-wereld.htm
Zevende handelsoverschot van de wereld. Tweede van Europa.
Volgens mij doen we het nog best wel aardig.
De verwachtte groei van de sector is groter dan de inflatie. Ik denk niet dat industrie in Nederland een bijzonder groot probleem heeft (retail heeft het veel moeilijker). En laten we eerlijk zijn, als er ergens anders goedkoper geproduceerd kan worden moet dat misschien maar gebeuren in plaats van er miljoenen aan staatssteun naartoe te pompen. Daarnaast is geld aantrekken met de lage rentes zo moeilijk nog niet dus als ideeën zijn om de maakindustrie in Nederland te versterken dan kan dat prima vanuit de industrie zelf geregeld worden.quote:Trends en ontwikkelingen
De industrie vertegenwoordigt in Nederland 12% van de economie. Dat is goed voor 1 miljoen arbeidsplaatsen en een export van 50% van de productie. Nederland kent toonaangevende bedrijven in diverse niches, die vaak wereldwijd hun producten afzetten.
https://www.ing.nl/zakeli(...)ingen-industrie.html
Als de externaliteiten ook meegenomen zouden worden in import prijs berekeningen is de productie hier onder menselijke omstandigheden met normale werktijden en minimale milieubelasting helemaal niet zo duur.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 14:01 schreef Repelsteeltju het volgende:
En laten we eerlijk zijn, als er ergens anders goedkoper geproduceerd kan worden moet dat misschien maar gebeuren in plaats van er miljoenen aan staatssteun naartoe te pompen.
ASML doet het toch wel aardig goedquote:Op vrijdag 11 maart 2016 13:10 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:
In welke sectoren, ongeacht lichte of zwarte industrie zien jullie mogelijkheden voor een renaissance van de maakindustrie in Nederland?
Dat is een interessante. Al heb ik zelf wel de voorkeur voor bedrijven eigen grond. Nederland heeft op het gebied van railrijtuigen best een historie. Zie jij mogelijkheden voor trams, metro's, treinen en evt. maglev en hyperloop-achtige transport in Nederland (evt. verbonden met de landen om ons heen, zeker in het geval van hyperloop)?quote:Op vrijdag 11 maart 2016 18:40 schreef AgLarrr het volgende:
Elektrisch vervoer. We hebben alles in huis om dat grootschalig uit te rollen. Als anderen in navolging van Tesla hier komen bouwen, maar ook ontwerpen en onderzoeken, kunnen we pionier worden.
Zeker ja. Ik gaf in mijn OP ook aan dat er heus nog wel genoeg bedacht, ontworpen en gemaakt wordt in Nederland.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 19:46 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
ASML doet het toch wel aardig goed
Gewoon arme mensen levenslang opsluiten voor wissewasjes en die dan voor een paar sloffe sigaretten en een belletje laten werken. Naar Amerikaans model.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 19:08 schreef CafeRoker het volgende:
BijstandstrekkersUitkeringsgerechtigden te werk stellen in staatsfabrieken.
Rail? Nah. Dat is allemaal al het land uit. Teveel achterstand om daar nog echt concurrerend in te worden.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 20:08 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:
Dat is een interessante. Al heb ik zelf wel de voorkeur voor bedrijven eigen grond. Nederland heeft op het gebied van railrijtuigen best een historie. Zie jij mogelijkheden voor trams, metro's, treinen en evt. maglev en hyperloop-achtige transport in Nederland (evt. verbonden met de landen om ons heen, zeker in het geval van hyperloop)?
De Chinezen kunnen dat bevestigenquote:Op vrijdag 11 maart 2016 19:46 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
ASML doet het toch wel aardig goed
Het handelsoverschot is natuurlijk al per definitie gecorrigeerd voor de import.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 13:36 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Is wel voor een enorm deel doorvoer, omdat we toevallig de poort van Europa zijn. Zegt niet alles over de Nederlandse maakindustrie.
Helaas is het onderwijs op dat gebied bizar slecht. Als je het verschil van een Franse werktuigbouwer vergelijkt met een Nederlandse werktuigbouwer schrik je hoe slecht wij zijn in de metaal sector. Zelfs lassers(foto lassers) waar Nederland om bekend stond(wereldwijde vraag) is totaal verdwenen. Dan heb je het over lassers die speciale metalen lassen zoals duplex, 13CrMO44 waar ook nog warmtebehandelingen aan te pas komen etc etc.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
De dienstensector is op zich niks minder dan de maakindustrie, het is allen wat lastiger exporteren. Maar toerisme is bijvoorbeeld een dienstenindustrie die buitenlands geld importeert, daar is helemaal niks mee. Het probleem met de dienstensector is dat die voor een groot deel bestaat uit werk dat bestaat in het profiteren van de maakindustrie en dienstenindustrie waarin wel waarde wordt toegevoegd. Zelfs daar zou niks mis mee zijn indien die mensen met hun werk zelf indirect waarde zouden toevoegen, maar dat is lang niet altijd het geval en dat krijgt het een parasitair karakter.
De maakindustrie is vooral van belang omdat er nou eenmaal veel Nederlanders zijn die gewoon willen werken en goed willen worden in het werk dat ze doen, maar die niet zoveel aanleg hebben voor 'intellectueel' werk. Met de handen werken moet niet verward worden met hersenloos werk, dat bestaat wel aan lopende banden en zo, maar daarin ligt niet de toekomst.omdat buitenlandse handen goedkoper zijn en robothanden nog veel goedkoper worden.
We moeten dus laagopgeleid werk van hoge waarde hebben. Die mensen moeten dus met hun handen en niet zo intellectuele hersens veel waarde toevoegen. Dat kan best, maar dan moet je door dat handwerk veel waarde toevoegen aan een duur product. Geld voor dure producten is er genoeg.
We hebben een prachtige designtraditie in Nederland, dus laten we nou kwalitatief hoogstaande meubels en andere designartikelen exporteren. We hebben scheepsbouw, luxe jachten maken gebeurt door vaardige ambachtslieden, die daarvoor goed betaald kunnen worden. We kunnen toeleverancier zijn voor high tech producten, zie ASML, auto-onderdelen, vliegtuigindustrie. Dus enerzijds 'atelierwerk' waarbij het aankomt op vaardige handen en bijbehorende afwerking, anderzijds labachtig productiewerk, waarbij het aankomt op precisie en het implementeren van nieuwe technologie.
Daarom moet je mensen, ook als ze nog jong zijn, laten woekeren met het talent in hun handen, en je moet ze heel goed opleiden, jarenlang, en hun loonkosten wat drukken met fiscale maatregelen. Maar de crux is dure dingen maken, waarbij het dure komt van de vereiste skills en tijd die het kost.
Tja dat krijg je als werknemers 20 euro per uur+complete verzekeringen etc. gaan eisen voor simpele handelingen uitvoeren, gecombineerd met veel regelgeving. Als bedrijf zijnde zou ik ook wegtrekken uit dit ellendige ondernemersklimaat.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 13:10 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:
Ik wil niet meegaan in het populisme dat Nederland een land is geworden van alleen maar praters. Er worden echt nog wel (deel)producten bedacht, ontworpen en gemaakt in Nederland. Ik denk wel dat de balans negatief is uitgevallen en dat er te weinig en op te kleine schaal gemaakt wordt in Nederland. Echter. met name omdat in veel Aziatische landen de lonen omhoog gaan beginnen westerse bedrijven daar weer weg te trekken.
Desalniettemin kun je wel stellen dat de Nederlandse maakindustrie betere tijden gehad heeft. Om de economie en werkgelegenheid te verbeteren is het daarom verstandig om de maakindustrie in Nederland van nieuwe adem te voorzien.
In welke sectoren, ongeacht lichte of zware industrie zien jullie mogelijkheden voor een renaissance van de maakindustrie in Nederland?
Dat is misschien een handicap maar er zijn ook landen zoals Australië, Denemarken (het land van Lego en Maerskquote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:39 schreef Cherna het volgende:
Het land is te klein voor een maakindustrie. Bovendien is daar het onderwiis niet meer op ingericht.
De scheepsbouw en weg en waterbouw dit omdat we havens bezitten etc. Maar daar blijft het ook bij.
We zijn niet voor niets doorontwikkeld sinds de 19e eeuw...maar je wilt uit lolbetarisch perspectief onze welvaart slopen?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:13 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
[..]
Tja dat krijg je als werknemers 20 euro per uur+complete verzekeringen etc. gaan eisen voor simpele handelingen uitvoeren, gecombineerd met veel regelgeving. Als bedrijf zijnde zou ik ook wegtrekken uit dit ellendige ondernemersklimaat.
De enige manier om de maakindustrie in Nederland te herstellen(als dat nodig is) dan dient dit te gebeuren door de markt de kans te geven, dus belasting en regelgeving zo veel mogelijk uitbannen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |