Amsterdam - Hij mag dan tientallen miljarden euro’s hebben verdiend aan het woonwarenhuis Ikea dat hij oprichtte, Ingvar Kamprad is verder heel gewoon gebleven. De Zweed koopt al zijn kleding tweedehands.
„Ik denk niet dat ik op dit moment iets aan heb dat niet van de vlooienmarkt komt”, zegt de multimiljardair in een documentaire die een tv-zender over hem maakte. Kamprad startte zijn handeltje in 1943, als 17-jarige, en viert eind deze maand zijn negentigste verjaardag. „Waar ik vandaan kom is het heel normaal om zuinig te zijn”, legt Kamprad uit.
De man die zijn fortuin dankt aan Billy-boekenkasten, banken en bijzettafels komt zelf niet voor op de rijkenlijst van zakenblad Forbes, omdat hij zijn vermogen – geschat op ¤65,5 miljard – vernuftig heeft verdeeld over zijn eigen bankrekening, die van zijn kinderen en een familiefonds in belastingparadijs Liechtenstein. Ikea zelf is ook niet bepaald gul richting de fiscus, het bedrijf kwam in opspraak vanwege een in Nederland gevestigde holding en daaraan gekoppelde stichting, beide opgezet om de belastingafdracht zo laag mogelijk te houden.
In 2008 was Kamprad in Nederland en klaagde hij over de hoge kapperstarieven hier. De ¤22 die hij hier betaalde ’maakten zijn hele budget op’. „Normaal ga ik in een ontwikkelingsland naar de kapper”, zei hij toen. „De laatste keer was het in Vietnam.”
Dying whore's cancer heater!!!!!!