Hoi Daar ben ik weer met een vraag
Ik wil in Coach een model maken, waarin ik kan laten zien hoe snel al het water uit een kommetje is verdampt.
Nu denk ik met de diffusiewet van Fick een eind te komen, wanneer ik ook meeneem dat het oppervlak steeds veranderd (lang leve Coach, die doet dat voor me)
Maar ik weet niet helemaal hoe ik het precies moet aanpakken. Wie denkt er mee? De zaken waar ik mee rekening moet houden:
• De temperatuur van het vloeibare water en omgeving (dit wordt een schuifje in de animatie om aan te kunnen passen)
• De grootte van het verdampende oppervlak. (deze neemt af als het water daalt)
• De gasdruk in de ruimte buiten het verdampende oppervlak. (Ik neem standaarddruk om het niet nodeloos ingewikkeld te maken, het is om iets te laten zien, niet om een echt probleem op te lossen)
• De relatieve vochtigheid buiten het verdampende oppervlak (ook dit wordt een schuifje).
• De snelheid waarmee lucht/gas langs het verdampende oppervlak stroomt (hier voorzie ik een probleem, neem ik een klaslokaal, dan staat de lucht ongeveer stil. Ik denk dat ik hier een standaard waarde voor moet maken, ofwel weer een schuifje).
Hoe ga ik dit vervolgens in Coach verwerken
• als eerste de formules horende bij de snelheid van verdampen,
• daarna de formule voor het berekenen van het nieuwe oppervlak.
Stopconditie is wanneer water op of onder 0 is.
Zie ik iets over het hoofd?
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.