Dat kan natuurlijk wel zo zijn maar de mensen die vaak over fascisme praten vergelijken dan meestal Wilders ook met de nieuwe Hitler.quote:Op donderdag 10 maart 2016 15:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Doe eens niet zo belachelijk, en trek het niet in het extreme, facisme hoeft niet perse in te houden dat hij met een oorlog ook een groot blank joods europa wil maken.
Wat bedoel je nou te zeggen? Dat heus niet alle fascisten slecht zijn of zo?quote:Op donderdag 10 maart 2016 16:42 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk wel zo zijn maar de mensen die vaak over fascisme praten vergelijken dan meestal Wilders ook met de nieuwe Hitler.
En we weten allemaal wat Hitler aangericht heeft toch ?
Nee Wat ik probeer aan te geven is dat Wilders geen slechte bedoelingen heeft met dit land en dat hij ook geen fascisme aanhangt of bedrijft .quote:Op donderdag 10 maart 2016 16:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Wat bedoel je nou te zeggen? Dat heus niet alle fascisten slecht zijn of zo?
Heeft hij het ook goed voor met de hele bevolking van het land?quote:Op donderdag 10 maart 2016 16:55 schreef MMXMMX het volgende:
Wat ik probeer aan te geven is dat Wilders geen slechte bedoelingen heeft met dit land en dat hij ook geen fascisme aanhangt of bedrijft .
Ik denk het wel ja. Maar tot op zekere hoogte natuurlijk want als der mensen zijn die hier de boel willen verzieken dan worden ze harder aangepakt dan nu het geval is . En daar is niks mis meequote:Op donderdag 10 maart 2016 16:56 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Heeft hij het ook goed voor met de hele bevolking van het land?
Ik denk het niet, zijn opvattingen van wat verzieken is valt iets te vaak onder de vrijheid van meningsuiting en religie, het hoort dan niet bij de door hem gewenste cultuur. Dat maakt hem ook een fascist want een cultuur opleggen aan de bevolking betekent dat je de vrijheden van de bevolking ernstig beperkt.quote:Op donderdag 10 maart 2016 17:02 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Ik denk het wel ja. Maar tot op zekere hoogte natuurlijk want als der mensen zijn die hier de boel willen verzieken dan worden ze harder aangepakt dan nu het geval is . En daar is niks mis mee
Dit topic was gestart vanwege het feit dat een hoogleraar onderbouwde kritiek had op uitlating van wilders. De voorspelbare en niet inhoudelijk onderbouwde reactie van wilders was dat deze man uit zijn functie gezet zou moeten worden, en dat noem jij geen slechte bedoelingen met het land hebben. Ik zie dat toch heel anders.quote:Op donderdag 10 maart 2016 16:55 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Nee Wat ik probeer aan te geven is dat Wilders geen slechte bedoelingen heeft met dit land en dat hij ook geen fascisme aanhangt of bedrijft .
Maar goed dat is hoe ik er naar kijk
quote:Op donderdag 10 maart 2016 17:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit topic was gestart vanwege het feit dat een hoogleraar onderbouwde kritiek had op uitlating van wilders. De voorspelbare en niet inhoudelijk onderbouwde reactie van wilders was dat deze man uit zijn functie gezet zou moeten worden, en dat noem jij geen slechte bedoelingen met het land hebben. Ik zie dat toch heel anders.
Ja we verschillen hier van meningquote:Op donderdag 10 maart 2016 17:07 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik denk het niet, zijn opvattingen van wat verzieken is valt iets te vaak onder de vrijheid van meningsuiting en religie, het hoort dan niet bij de door hem gewenste cultuur. Dat maakt hem ook een fascist want een cultuur opleggen aan de bevolking betekent dat je de vrijheden van de bevolking ernstig beperkt.
Franco was ook een fascist, maar is geen enkel land binnengevallen. Nou ja, Spanje tot op zekere hoogte. Je hoeft Polen niet in te vallen om een fascist te zijn.quote:Op donderdag 10 maart 2016 15:13 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Nou we zien het vanzelf wanneer Wilders Polen binnen valtMocht dat gebeuren dan beloof ik jullie dat ik me aansluit bij een verzets groep
Ik zelf stel voor dat we rond 2040 en 2045 aan de gang gaan![]()
![]()
![]()
![]()
OHH Kut we hebben maar een leger van 40000 man met wat geleende tanks van Duitsland
Het word moeilijk den ik![]()
"Het Nederlandse leger is niet klaar voor oorlog"
http://www.geenstijl.nl/m(...)e_leger_is_niet.html
OMG Wilders krijgt hier nog een hele kluif aan![]()
Leger: nauwelijks geld voor benzine en kogels
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)zine-en-kogels.dhtml
Sommigen culturen of religies hebben daar ook hun handje van. Ook fascistisch?quote:Op donderdag 10 maart 2016 17:07 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik denk het niet, zijn opvattingen van wat verzieken is valt iets te vaak onder de vrijheid van meningsuiting en religie, het hoort dan niet bij de door hem gewenste cultuur. Dat maakt hem ook een fascist want een cultuur opleggen aan de bevolking betekent dat je de vrijheden van de bevolking ernstig beperkt.
Jij bent juist één van degenen die Hitler er steeds weer bij haalt, terwijl bijvoorbeeld basp1 en ik het steeds over fascisme in het algemeen hebben, en juist aangeven dat als je met een fascist wordt vergeleken, dat niet betekent dat je specifiek met Hitler wordt vergeleken.quote:Op donderdag 10 maart 2016 16:42 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk wel zo zijn maar de mensen die vaak over fascisme praten vergelijken dan meestal Wilders ook met de nieuwe Hitler.
En we weten allemaal wat Hitler aangericht heeft toch ?
En natuurlijk was mijn bericht ook een beetje grappig bedoeld
Oke mooi manquote:Op donderdag 10 maart 2016 20:28 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Jij bent juist één van degenen die Hitler er steeds weer bij haalt, terwijl bijvoorbeeld basp1 en ik het steeds over fascisme in het algemeen hebben, en juist aangeven dat als je met een fascist wordt vergeleken, dat niet betekent dat je specifiek met Hitler wordt vergeleken.
Het is inderdaad nogal dom dat je dan alleen maar aan Hitler denkt. Vooral als je dat nog steeds doet nadat je is uitgelegd waarom dat niet het geval is.quote:Op donderdag 10 maart 2016 20:38 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Oke mooi man
Het is natuurlijk ook super dom van mij dat als je fascisme roept dat ik dan meteen aan Hitler denk![]()
Wie dan nog meer ?quote:Op donderdag 10 maart 2016 20:53 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het is inderdaad nogal dom dat je dan alleen maar aan Hitler denkt. Vooral als je dat nog steeds doet nadat je is uitgelegd waarom dat niet het geval is.
Franco, Mussolini, bijvoorbeeld.quote:
quote:Voorbeelden van zulke regimes zijn het Spanje van Francisco Franco, het Portugal van António Salazar, het Argentinië van Juan Perón, het Roemenië van Ion Antonescu, Vichy-Frankrijk en het Chili van Augusto Pinochet.
FF een kleine zoektocht leverde dit op Ik ben erg benieuwd wat je hier dan van vind?quote:Op donderdag 10 maart 2016 20:59 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Franco, Mussolini, bijvoorbeeld.
Mussolini is de grondlegger van het fascisme, die was al leider van Italië toen Hitler nog in de gevangenis zat vanwege zijn mislukte staatsgreep.
Mussolini wordt bijvoorbeeld uitgebreid besproken in het Wikipedia-artikel waar je zelf naar gelinkt hebt. Dus misschien moet je die eens lezen?
Franco heeft tot zijn dood (jaren 70) Spanje geregeerd, met een fascistisch regime.
Het topic gaat over Frissen die Wilders een fascist noemt. Niet over anderen die Wilders hebben vergeleken met Hitler.quote:Op donderdag 10 maart 2016 21:03 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
FF een kleine zoektocht leverde dit op Ik ben erg benieuwd wat je hier dan van vind?
Inplaats van mij beschuldigen dat ik dat Hitler gedoe verzonnen heb.
https://www.google.nl/?gf(...)ergeleken+met+Hitler
Misschien moeten mensen zich dan wat beter inlezen in wat fascisme precies inhoudt en niet automatisch de aanname maken fascisme = Hitler. Dan zien ze misschien ook wat er mee bedoelt wordt. Waarbij ik nogmaals wil benadrukken dat ik de vergelijking met Hitler niet handig vindt, omdat dan de associatie met de Hitler van 1940-45 gemaakt wordt, en het is niet terecht Wilders daarmee te vergelijken.quote:Op donderdag 10 maart 2016 21:08 schreef MMXMMX het volgende:
En wat gebeurd er met mensen als ze dit soort dingen zien ? Terwijl er de hele tijd over fascisme gesproken word.
Dan ga je toch sterk de gedachtes ontwikkelen dat men met fascisme Hitler bedoeld ?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik herinner Hitler juist van het vergassen van 6mil Joden en niet van dingen uit 1932 eerlijk gezegdquote:Op donderdag 10 maart 2016 21:10 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het topic gaat over Frissen die Wilders een fascist noemt. Niet over anderen die Wilders hebben vergeleken met Hitler.
Het is volkomen terecht om Wilders een fascist te noemen.
Om hem te vergelijken met Hitler is alleen terecht als je het hebt over Hitler voor 1932. Aangezien Hitler vooral wordt herinnerd om hetgeen hij na 1932 heeft gedaan, is het niet zo handig om Wilders daarmee te vergelijken. En het lijkt me nogal evident dat je niet zomaar kunt stellen dat Wilders van plan is om massaal moslims te vergassen.
We zijn het groten deels wel eens denk ikquote:Op donderdag 10 maart 2016 21:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Misschien moeten mensen zich dan wat beter inlezen in wat fascisme precies inhoudt en niet automatisch de aanname maken fascisme = Hitler. Dan zien ze misschien ook wat er mee bedoelt wordt. Waarbij ik nogmaals wil benadrukken dat ik de vergelijking met Hitler niet handig vindt, omdat dan de associatie met de Hitler van 1940-45 gemaakt wordt, en het is niet terecht Wilders daarmee te vergelijken.
Heb je nou het Wikipedia-artikel al gelezen wat je zelf gelinkt hebt? Daar staat een mooi lijstje in van de kenmerken van fascisme. Wilders voldoet aan een stuk of 8 van de 10. Andere politieke partijen in de TK komen niet niet verder dan één, en dat is dan nog de meest neutrale in het rijtje (dat het in hoofdzaak berust op de middenklasse).
Dat zijn geen politieke stromingen maar als een politieke groep op basis van religie of cultuur dat wil zijn het mogelijk fascistische groepen alhoewel vaak het sterk nationalistische aspect mist bij een religieuze stroming.quote:Op donderdag 10 maart 2016 20:21 schreef Montagui het volgende:
[..]
Sommigen culturen of religies hebben daar ook hun handje van. Ook fascistisch?
Ideologische verschillen die onoverbrugbaar zijn zullen nooit worden opgelost. Het gaat erom hoe je als samenleving omgaat met die verschillen. Daar heb je verschillende opties voor: de onvrijheid die verschillen te benoemen, ze juist wel benoemen binnen de discussievorming of elkaar letterlijk in de haren vliegen. Ik kies voor de middelste optie. Daarom zie ik het nut van iemand als Geert Wilders.quote:Op donderdag 10 maart 2016 13:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat populistisch rechts een nuttige rol vervult, zonder de opkomst van Fortuyn en Wilders zouden bepaalde problemen nog steeds niet worden besproken. Het pijnlijke is dat geen van die problemen wordt opgelost en dus blijft de PVV populair.
Is goed jongen. Dan ben ik samen met 4,5 miljoen andere Nederlanders een fascist. Aangezien meer dan 25% van de Nederlanders een voorkeur voor de PVV hebben zullen er in jouw familie ook wel wat fascisten zijn. Ik heb er geen problemen mee dat er zich vele fascisten in mijn familie bevinden. Hoe ga jij daar mee om?quote:Op donderdag 10 maart 2016 21:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Misschien moeten mensen zich dan wat beter inlezen in wat fascisme precies inhoudt en niet automatisch de aanname maken fascisme = Hitler. Dan zien ze misschien ook wat er mee bedoelt wordt. Waarbij ik nogmaals wil benadrukken dat ik de vergelijking met Hitler niet handig vindt, omdat dan de associatie met de Hitler van 1940-45 gemaakt wordt, en het is niet terecht Wilders daarmee te vergelijken.
Heb je nou het Wikipedia-artikel al gelezen wat je zelf gelinkt hebt? Daar staat een mooi lijstje in van de kenmerken van fascisme. Wilders voldoet aan een stuk of 8 van de 10. Andere politieke partijen in de TK komen niet niet verder dan één, en dat is dan nog de meest neutrale in het rijtje (dat het in hoofdzaak berust op de middenklasse).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |