abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 maart 2016 @ 18:45:10 #226
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160665427
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 17:54 schreef Zith het volgende:

[..]

Ik zie bij de pannenkoek niet de vervormingen die duiden op een aflopend oppervlak.

[ afbeelding ]
Dit plaatje ziet er, toegegeven, bolvormig uit. Maar laten we wel wezen: het is een 2D plaatje. Dat wij er een 3D bol in zien is niet meer dan een interpretatie van een 2D plaatje.

Dat zou ook best voor de maan kunnen gelden. (Niet heel geloofwaardig, maar om even advocaat van de duivel te spelen.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 14 maart 2016 @ 18:58:05 #227
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160665795
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 18:02 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Slechts semi-sarcastisch, laten zien hoe je hersenen een platte cirkel automatisch interpreteren als een bolvorm is niet per se een heel overtuigend argument :P
En daar heb je natuurlijk gewoon een goed punt. :)

Het zou al een heel stuk makkelijker zijn als de maan niet synchroon roteerde. Overigens is het in het 'de maan als schijf' model natuurlijk ook best lastig om het verloop van nieuwe maan naar volle maan te verklaren. Maar het afschrijven van bestaande verklaringen lijkt men dan weinig moeite mee te hebben, zoals we ook zagen bij de maansverduistering.
  maandag 14 maart 2016 @ 19:08:50 #228
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_160666112
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 16:22 schreef francorex het volgende:

[..]

Allereerst moet je begrijpen hoe de Maan werkt!

In het ball-earth-model is de Maan een fysiek spherical object, terra firma waar je op kan landen zeg maar.

Men stelt dat de Maan een niet lichtgevende satelliet is die het licht van de zon weerkaatst.

De werkelijkheid is echter.
De maan is cirkel in vorm en niet spherical.
Het is niet terra firma zoals onze Aarde.
De Maan is gedeeltelijk transparant en heeft haar eigen lichtbron.
De eigenschappen van Maanlicht zijn uniek en tegenovergesteld als dat van Zonlicht.

[..]

Wist je dat?

In het licht van de Zon is de temperatuur hoger dan in de schaduw van Zonlicht.

Bij de Maan is dit omgekeerd !

Het is kouder in het Maanlicht dan in de schaduw van het Maanlicht.

Onderstaande video legt dit perfect uit.

(video = 13.43)
De werkelijkheid spreekt je hier tegen. De spectrale eigenschappen van maanlicht zijn juist prima in overeenstemming met gereflecteerd zonlicht. Ook kunnen we afhankelijk van waar de maan in zijn baan zit net iets meer rond de ene of de andere zijkant kijken. In andere woorden, we zien net wat meer dan de helft van de maan. Dat is onmogelijk te verklaren als de maan een platte schijf zou zijn.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  maandag 14 maart 2016 @ 19:11:44 #229
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_160666179
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 16:41 schreef francorex het volgende:

Het volgende clipje kwam ik vandaag tegen. Heel goed gemaakt.

We vertrouwen onze eigen zintuigen niet. We geloven in wetenschappelijke wiskundige theorieen.

Wat zie je met je zintuigen?

No curve
Lichtreflectie vlak oppervlak
Wat moeten we precies met deze verzameling onzin? Wil je nou daadwerkelijk beweren dat een gekromd oppervlak geen licht kan reflecteren? :?
Onikaan ni ov dovah
  maandag 14 maart 2016 @ 19:13:06 #230
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160666224
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 19:08 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ook kunnen we afhankelijk van waar de maan in zijn baan zit net iets meer rond de ene of de andere zijkant kijken. In andere woorden, we zien net wat meer dan de helft van de maan. Dat is onmogelijk te verklaren als de maan een platte schijf zou zijn.
Ah, dat vroeg ik me al af of daar iets van te zien is. Ja dus. :)
  maandag 14 maart 2016 @ 19:13:10 #231
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_160666227
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 18:02 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Slechts semi-sarcastisch, laten zien hoe je hersenen een platte cirkel automatisch interpreteren als een bolvorm is niet per se een heel overtuigend argument :P
We hebben ook nog textuur he ;) De kraters die steeds meer ovaal vorming worden richting de rand en zo.
Onikaan ni ov dovah
  maandag 14 maart 2016 @ 19:14:00 #232
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_160666259
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 18:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

En daar heb je natuurlijk gewoon een goed punt. :)

Het zou al een heel stuk makkelijker zijn als de maan niet synchroon roteerde. Overigens is het in het 'de maan als schijf' model natuurlijk ook best lastig om het verloop van nieuwe maan naar volle maan te verklaren. Maar het afschrijven van bestaande verklaringen lijkt men dan weinig moeite mee te hebben, zoals we ook zagen bij de maansverduistering.
Maar de maan loopt niet helemaal synchroon ;)
Onikaan ni ov dovah
  maandag 14 maart 2016 @ 19:14:44 #233
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160666287
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 19:13 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

We hebben ook nog textuur he ;) De kraters die steeds meer ovaal vorming worden richting de rand en zo.
Die versterken de bolvorm interpretatie, maar het is natuurlijk nog steeds geen bewijs. Wat dat betreft vind ik parallax veel sterker.
  maandag 14 maart 2016 @ 19:16:37 #234
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_160666337
quote:
Wat voor (vorm van) licht maakt het kouder? Is dat een heel speciaal (negatief) licht ofzo?
Ik antwoord met een vraag.

Uitgaande van de ball-Earth -theorie is Maanlicht een reflectie van Zonlicht.

Hoe verklaar je dat Zonlicht gereflecteerd van het Maanoppervlak van eigenschap veranderd?

De eigenschappen van Maanlicht staan diametraal tegenover dat van Zonlicht. Hoe kan dat?

(video = 3.55 min )
  maandag 14 maart 2016 @ 19:19:18 #235
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160666432
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 19:16 schreef francorex het volgende:

[..]

Hoe verklaar je dat Zonlicht gereflecteerd van het Maanoppervlak van eigenschap veranderd?

De eigenschappen van Maanlicht staan diametraal tegenover dat van Zonlicht. Hoe kan dat?
Ehh, dat gebeurt altijd met licht dat gereflecteerd wordt. Heel simpel: een rode auto is niet rood omdat het licht dat erop valt rood is, maar omdat golflengtes anders dan rood worden geabsorbeerd.

Het zou buitengewoon eigenaardig zijn als het licht dat van de maan komt dezelfde kleur had als het licht van de zon. ;)

Overigens zie ik niet wat dit nu met mijn vraag te maken heeft. Dus die blijft wat mij betreft gewoon staan: wat voor soort licht maakt het kouder? Dat zou een fundamenteel ander soort licht moeten zijn. Als je dat kunt aantonen kun je zo een Nobelprijs ophalen. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 14-03-2016 19:32:47 ]
  maandag 14 maart 2016 @ 19:35:10 #236
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_160666870
quote:

[..]

(video = 3.55 min )
Er staat in de comments een hele nuttige opmerking (van John Kirszenberg)

Het materiaal wat hij qua temperatuur meet veranderd INSTANT van temperatuur als hij de schaal verplaatst. Dat is niet zo snel mogelijk als de schaal afkoelt door maanlicht dus hij meet schijnbaar iets anders, zeer waarschijnlijk de atmosfeer eromheen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 14 maart 2016 @ 19:37:12 #237
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160666906
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 19:35 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Er staat in de comments een hele nuttige opmerking:

Het materiaal wat hij qua temperatuur meet veranderd INSTANT van temperatuur als hij de schaal verplaatst. Dat is niet zo snel mogelijk als de schaal afkoelt door maanlicht dus hij meet schijnbaar iets anders, zeer waarschijnlijk de atmosfeer eromheen.
Dat. En ik heb sowieso wel enige twijfels bij het gebruik van zo'n apparaat in combinatie met een reflecterend materiaal en varierende lichtomstandigheden. Sowieso niet eerder gezien, dit type thermometer.

Het zou mij zeer verbazen als dit experiment onder gecontroleerde omstandigheden nog zo'n verschil zou geven. Maar dat zou dan interessant zijn voor onderzoek, als het zo was. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Molurus op 14-03-2016 19:43:50 ]
  maandag 14 maart 2016 @ 19:46:11 #238
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_160667118
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 19:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat. En ik heb sowieso wel enige twijfels bij het gebruik van zo'n apparaat in combinatie met een reflecterend materiaal en varierende lichtomstandigheden. Sowieso niet eerder gezien, dit type thermometer.

Het zou mij zeer verbazen als dit experiment onder gecontroleerde omstandigheden nog zo'n verschil zou geven. Maar dat zou dan interessant zijn voor onderzoek, als het zo was. :)
Die muur waar hij tegenaan begint kan er ook wel eens wat mee te maken hebben. Het is niet zo vreemd om dan een temperatuur gradient vanuit je huis te krijgen.
Onikaan ni ov dovah
pi_160667331
quote:

[..]

(video = 3.55 min )
Op de maan kan je zelfs zien aan de schaduw dat de aarde rond is!
  maandag 14 maart 2016 @ 20:04:20 #240
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_160667606
Onikaan ni ov dovah
  maandag 14 maart 2016 @ 20:07:36 #241
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_160667719
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 16:41 schreef francorex het volgende:

Het volgende clipje kwam ik vandaag tegen. Heel goed gemaakt.

We vertrouwen onze eigen zintuigen niet. We geloven in wetenschappelijke wiskundige theorieen.

Wat zie je met je zintuigen?

No curve
Lichtreflectie vlak oppervlak
En dit filmpje vertrouw je wel? Heb je al op streetview gekeken daar? Vanaf geen enkel punt kan ik daar de overkant zien, zowel richting Chicago niet als richting Benton niet. En dat is ook logisch want het is te ver weg. Je kan op normale ooghoogte ongeveer 5km ver zien. Hoe hoger je komt hoe verder je kan zien. Bij een hoogte van 50 meter ongeveer 25km

Wat op die foto staat is in elk geval zeker geen 96km ver weg, eerder 30km of minder.

Maar waarom is er discussie, je kan de experimenten gewoon zelf uitvoeren en met wiskunde gewoon berekenen wat de kromming van de aarde is. Dat wisten ze verdorie in de derde eeuw voor christus

Het is geen hogere wiskunde en helemaal geen complot. Iedereen kan het voor zichzelf narekenen.

De grote vraag is nog altijd niet beantwoord: WAAROM zou je zoiets willen verbergen. Er is werkelijk geen énkele aanleiding voor.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_160667806
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 20:04 schreef ATuin-hek het volgende:
[ afbeelding ]
Duidelijk een kubus!
  maandag 14 maart 2016 @ 20:19:20 #243
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_160668049
Godver waarom doe ik mezelf dit aan terwijl ik de uitkomst al weet :') :

Heb net de buiten thermometer in het maanlicht gelegd en de temperatuur was 7,8 graden.
Na een paar minuten de thermometer in de schaduw gelegd en de temperatuur was 7,8 graden.

Kortom: BS.

edit: Hij hangt nu weer tegen de muur (in het maanlicht!) en nu geeft ie 7,9 graden aan, waarschijnlijk door de stralingswarmte van de muur.
  maandag 14 maart 2016 @ 20:20:14 #244
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160668061
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 20:19 schreef Metro2005 het volgende:
Godver waarom doe ik mezelf dit aan terwijl ik de uitkomst al weet :') :

Heb net de buiten thermometer in het maanlicht gelegd en de temperatuur was 7,8 graden.
Na een paar minuten de thermometer in de schaduw gelegd en de temperatuur was 7,8 graden.

Kortom: BS.
_O_

Toch respect dat je dat dan doet. ^O^
  maandag 14 maart 2016 @ 20:24:33 #245
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_160668161
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2016 20:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

_O_

Toch respect dat je dat dan doet. ^O^
Voor fok en de wetenschap trotseer ik de kou wel. :')
  maandag 14 maart 2016 @ 20:25:09 #246
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_160668182
quote:
Dat zou een fundamenteel ander soort licht moeten zijn. Als je dat kunt aantonen kun je zo een Nobelprijs ophalen.
Vergeet Nobelprijzen die win je alleen wanneer je het Copernicaans-theoretisch-model versterkt.

Maanlicht heeft aantoonbaar een afkoelend effect. ( ligt niet aan thermometers of omgevingsfactoren)

Het is een fundamenteel ander licht. Het is Maanlicht!

De Maan heeft haar eigen licht, de Zon heeft haar eigen licht.

2 verschillende bronnen van licht !

quote:
Genesis

“And God made two great lights; the greater light to rule the day, and the lesser light to rule the night
(ps gebruik niet gauw bijbel quotes anders schilderen ze je af als religieuze freak. Wat ik niet ben)

( video 3.16 min )

Wat met de transparantie van de Maan?

Sterren zichtbaar door de Maan, aantoonbaar gedocumenteerd.
  maandag 14 maart 2016 @ 20:27:59 #247
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160668263
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 19:14 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Maar de maan loopt niet helemaal synchroon ;)
Dit plaatje moet je niet te lang naar staren, want dan word je er misselijk van... maar hierop is dit effect wel heel goed te zien. Het is ook gelijk duidelijk dat het een bol moet zijn:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 14 maart 2016 @ 20:29:47 #248
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_160668330
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 20:25 schreef francorex het volgende:

[..]

Vergeet Nobelprijzen die win je alleen wanneer je het Copernicaans-theoretisch-model versterkt.

Maanlicht heeft aantoonbaar een afkoelend effect. ( ligt niet aan thermometers of omgevingsfactoren)

De Maan heeft haar eigen licht, de Zon heeft haar eigen licht.

2 verschillende bronnen van licht !

[..]

(ps gebruik niet gauw bijbel quotes anders schilderen ze je af als religieuze freak. Wat ik niet ben)

( video 3.16 min )

Wat met de transparantie van de Maan?

Sterren zichtbaar door de Maan, aantoonbaar gedocumenteerd.
Vingers in de oren en heel hard "lalala!" zingen zie ik?
Onikaan ni ov dovah
  maandag 14 maart 2016 @ 20:31:49 #249
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160668401
quote:

[..]

Dat kon Metro2005 zoeven niet reproduceren in elk geval. Heb je dat zelf al eens geprobeerd?

quote:

Die conclusie lijkt me dus wat voorbarig. Het moet wel reproduceerbaar zijn anders telt het helaas niet. (Geldt ook voor die 'transparantie' van de maan trouwens.)

quote:

[..]

Dat zul je me ook niet horen beweren. Laat niet weg dat de Bijbel voor mij geen autoriteit heeft, die autoriteit zou je dan eerst moeten beargumenteren. (Maar dat lijkt me hier wel behoorlijk off topic.)
  Moderator maandag 14 maart 2016 @ 21:17:38 #250
249559 crew  Lavenderr
pi_160670019
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 20:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit plaatje moet je niet te lang naar staren, want dan word je er misselijk van... maar hierop is dit effect wel heel goed te zien. Het is ook gelijk duidelijk dat het een bol moet zijn:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Duidelijk ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')