FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / High speed E-bike
hierissieweervrijdag 26 februari 2016 @ 16:14
Wie heeft er ervaring met de highspeed ebike op afstanden van 35km woon werk verkeer. Is dat een beetje leuk te doen?
En qua helmplicht: wat zet je op? Toch geen normale brommerhelm? (Aangezien een normale fietshelm niet goedgekeurd is?)
boikvrijdag 26 februari 2016 @ 16:19
gewoon geen helm beste
dick_laurentvrijdag 26 februari 2016 @ 16:26
En dan moet je dus ook een kenteken en WA verzekering maandelijks gaan dokken.....

Voor een fiets :{
Aardbei16vrijdag 26 februari 2016 @ 16:30
Nee niet doen. Scooters zijn veel efficiënter en goedkoper.
LoveAtFirstDrivevrijdag 26 februari 2016 @ 16:32
Je hebt ook losse motors waarmee je je eigen fiets elektrisch kan maken. Schijnt goed te werken, check Bafang BBS002 bijvoorbeeld eens.
hierissieweervrijdag 26 februari 2016 @ 16:38
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:30 schreef Aardbei16 het volgende:
Nee niet doen. Scooters zijn veel efficiënter en goedkoper.
Maar het idee dat je nog zelf beweegt een sport is wel lekker ;)
Scarlet_Dragonflyvrijdag 26 februari 2016 @ 16:38
Je hebt wel je bromfiets-rijbewijs?
hierissieweervrijdag 26 februari 2016 @ 16:43
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:38 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Je hebt wel je bromfiets-rijbewijs?
Zelfs een voor een auto.

Maar het gele idee is dat het bewegen terwijl je toch onderweg bent wel lekker is. Voor lijf een geest.
Jordy-Bvrijdag 26 februari 2016 @ 17:07
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:38 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Maar het idee dat je nog zelf beweegt een sport is wel lekker ;)
Je bedoelt dat je met je benen een rondje in het luchtledige trapt, omdat de 'hulp'motor alle aandrijving voor zijn rekening neemt?

Het enige voordeel van een elektrische fiets ten opzichte van een scooter is dat hij je ook thuisbrengt als de accu leeg is. Het idee dat je ook nog beweging krijgt, is flauwekul.

Wil je bewegen? Koop een normale fiets.

Of koop een ligfiets. Dat is wel rete-onpraktisch, maar als de route voornamelijk langs de provinciale weg loopt, kan je best wat snelheid maken. Een beetje ligfietser gaat zo 50.
Hyaenidaevrijdag 26 februari 2016 @ 17:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 17:07 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Het enige voordeel van een elektrische fiets ten opzichte van een scooter is dat hij je ook thuisbrengt als de accu leeg is. Het idee dat je ook nog beweging krijgt, is flauwekul.
En dat een fiets een stuk lichter is, beter te hanteren is en je er veel behendiger mee bent, veel fijner stuurt ook mede door de grotere wielen en een veel betere zit heeft dan die pleepot-houding van een scooter. Onderhoud is een stuk goedkoper, geen olie/benzine nodig, geen verzekering/kenteken etc.
Aardbei16vrijdag 26 februari 2016 @ 19:06
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:38 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Maar het idee dat je nog zelf beweegt een sport is wel lekker ;)
Ja maar dat is dus helemaal niet zo. Je beweegt er net zo veel op als op een scooter.
dick_laurentvrijdag 26 februari 2016 @ 19:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 17:40 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

En dat een fiets een stuk lichter is, beter te hanteren is en je er veel behendiger mee bent, veel fijner stuurt ook mede door de grotere wielen en een veel betere zit heeft dan die pleepot-houding van een scooter. Onderhoud is een stuk goedkoper, geen olie/benzine nodig, geen verzekering/kenteken etc.
Plus geen gore benzine stank van zo'n ranzige stink scooter (tenzij je een elektrische scooter neemt natuurlijk)
fs180vrijdag 26 februari 2016 @ 19:48
fietshelmen zijn wel "goedgekeurd" hoor
fs180vrijdag 26 februari 2016 @ 19:49
waar wil je dat ding verzekeren? ik denk dat geen verzekering je neemt..
oldfordvrijdag 26 februari 2016 @ 19:52
Vanaf volgend jaar wordt zo'n e-bike zelfs een bromfiets, compleet met helmplicht.
Zie: https://www.rijksoverheid(...)et-trapondersteuning
Hyaenidaevrijdag 26 februari 2016 @ 20:04
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 19:38 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Plus geen gore benzine stank van zo'n ranzige stink scooter (tenzij je een elektrische scooter neemt natuurlijk)
Benzine ruikt lekker, dus vind ik juist een pluspunt. O+
hierissieweervrijdag 26 februari 2016 @ 20:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 19:52 schreef oldford het volgende:
Vanaf volgend jaar wordt zo'n e-bike zelfs een bromfiets, compleet met helmplicht.
Zie: https://www.rijksoverheid(...)et-trapondersteuning
Iets genuanceerder als dat. Maar indd wel helmplicht enzo
dick_laurentvrijdag 26 februari 2016 @ 20:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 19:52 schreef oldford het volgende:
Vanaf volgend jaar wordt zo'n e-bike zelfs een bromfiets, compleet met helmplicht.
Zie: https://www.rijksoverheid(...)et-trapondersteuning
Haha omg dat gaat er echt ZO niet uitzien.... zit je dan te fietsen op je e-bike met een dikke helm op je harses :') _O-
dick_laurentvrijdag 26 februari 2016 @ 20:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:04 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Benzine ruikt lekker, dus vind ik juist een pluspunt. O+
Serieus? Ok.... Nou kweet niet of je ooit achter een scooter hebt gefietst? Die dingen stinken als de ziekte.... Plus het maakt je ook echt "ziek" want die dingen stoten meer fijnstof uit als de gemiddelde volkswagen diesel :r
Hyaenidaevrijdag 26 februari 2016 @ 20:16
quote:
15s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:09 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Serieus? Ok.... Nou kweet niet of je ooit achter een scooter hebt gefietst? Die dingen stinken als de ziekte.... Plus het maakt je ook echt "ziek" want die dingen stoten meer fijnstof uit als de gemiddelde volkswagen diesel :r
Uitlaatgassen is heel wat anders natuurlijk dan verse benzinedampen.
Maar gelukkig heb je van uitlaatstank geen last als je er zelf op zit. 10.gif 14.gif
broodjepindakaashagelslagzaterdag 27 februari 2016 @ 00:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:19 schreef boik het volgende:
gewoon geen helm beste
Nee dat is wijs, lekker 45 km per uur op je speed e-bike en dan geen helm op.
broodjepindakaashagelslagzaterdag 27 februari 2016 @ 00:20
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:32 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Je hebt ook losse motors waarmee je je eigen fiets elektrisch kan maken. Schijnt goed te werken, check Bafang BBS002 bijvoorbeeld eens.
Verwacht alleen geen mega prestaties van je accu, en bovendien is het vaak log en zwaar en kan je de kabels ed niet netjes wegwerken , lopen dus buiten langs het frame.
broodjepindakaashagelslagzaterdag 27 februari 2016 @ 00:37
quote:
Wat is een high-speed e-bike?
Een high-speed e-bike of pedelec is een elektrische fiets die trapondersteuning geeft tot 45 km/u. Een gewone e-bike doet dat tot 25 km/u. Omdat de high-speed e-bike zo veel sneller kan, gelden de snorfietsregels.
>> Als berijder moet u:


tenminste 16 jaar oud zijn
een AM- of B-rijbewijs hebben
WA-verzekerd zijn
op het fietspad rijden
niet harder rijden dan 25 km/u (tot 1-1-2017, daarna 45 km/u)
een blauw fietsplaatje op de fiets hebben

Deze regels gelden tot 1 januari 2017. Daarna veranderen de Europese regels en gelden voor de high-speed e-bike dezelfde regels als voor een bromfiets. U mag dan wel 45 km/u rijden. Of u dan ook een helm op moet is nu nog niet duidelijk. U heeft wel een geel kentekenplaatje nodig.
quote:
Tot 2017 zal de fiets worden beschouwd als een snorfiets, maar daarna als een brommer. Dat houdt dus in dat de bestuurders niet alleen een helm moeten dragen, maar ook minimaal 16 jaar dienen te zijn, een brommerrijbewijs moeten halen en een kentekenplaat op de fiets moeten bevestigen.

Nog steeds zijn niet alle regels voor de high speed e-bikes duidelijk. Het ministerie onderzoekt bijvoorbeeld nog hoe de bestuurders van de fietsen het veiligst kunnen deelnemen aan het verkeer. Zo wordt bekeken wat de beste plek op de weg is en welke helm geschikt is voor de berijder.

Dat de fiets tot 2017 slechts als snorfiets wordt gezien, waardoor er geen helm gedragen hoeft te worden, heeft te maken met de keuringseisen van nu. Bij de toelatingskeuring wordt nu nog alleen gekeken naar de snelheid zonder meetrappen. Is die snelheid bij een high speed e-bike maximaal 25 kilometer per uur, dan kunnen fabrikanten en fietswinkels deze e-bike in Nederland verkopen als snorfiets.

Vanaf 1 januari 2017 wordt gekeken hoe hard de fiets kan als iemand meetrapt. En de high speed e-bike gaat met meetrappen maximaal 45 kilometer per uur. Daarom gaan de regels gelden voor een bromfiets.
LoveAtFirstDrivezaterdag 27 februari 2016 @ 01:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 00:20 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Verwacht alleen geen mega prestaties van je accu, en bovendien is het vaak log en zwaar en kan je de kabels ed niet netjes wegwerken , lopen dus buiten langs het frame.
De set die ik noemde is met verschillende accu's te krijgen. Het schijnt op dit moment 1 van de beste sets te zijn. Stil en krachtig. Afwerking is uiteraard niet zo mooi als een echte e-bike, maar deze kun je geloof ik ook zonder te trappen gebruiken. Overigens valt het wel mee, want zoveel kabels zijn er niet nodig. Bij veel fietsen lopen ook de remkabels al buiten het frame.
boikzaterdag 27 februari 2016 @ 10:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 00:18 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Nee dat is wijs, lekker 45 km per uur op je speed e-bike en dan geen helm op.
je moet natuurlijk niet op zon ding stappen als je van plan bent om te flikkeren he ;)
DieselTankzaterdag 27 februari 2016 @ 18:29
Ze controleren toch niet. En boetes al helemaal niet.

Dus je hoeft geen plaatje en helm en wa verzekering.

Ik was ook in de markt voor een high speed ebike maar ik zelf (als waaghals) vind het toch een beetje gevaarlijk om constant met 40+ kmpu te fietsen.
Metro2005maandag 29 februari 2016 @ 09:59
Een scooter is veel veiliger bij zulke snelheden qua remmen en stabiliteit en je kan gewoon een fatsoenlijke helm op, bovendien is de actieradius veel groter en is het veel comfortabeler dankzij fatsoenlijke vering en geen hard fietszadel.

Ik vind fietsen op een gewone, niet-ondersteunde fiets heerlijk maar als ik moet kiezen tussen een HS ebike of scooter dan toch liever de scooter. In beide gevallen doe je toch niks aan lichaamsbeweging. Dan kies ik voor de veiligheid en comfort.
ueberduitsermaandag 29 februari 2016 @ 14:51
De oplossing...
10666163_478149595667890_1617716620_n.jpg
:P
hierissieweermaandag 29 februari 2016 @ 15:21
Wie weet het te onderbouwen dat je op een (highspeed) electro fiets niets (meer dan scooterrijden) verbrand aan calorieën?
hierissieweermaandag 29 februari 2016 @ 15:22


[ Bericht 100% gewijzigd door hierissieweer op 29-02-2016 15:22:30 ]
DieselTankmaandag 29 februari 2016 @ 18:56
quote:
1s.gif Op maandag 29 februari 2016 15:21 schreef hierissieweer het volgende:
Wie weet het te onderbouwen dat je op een (highspeed) electro fiets niets (meer dan scooterrijden) verbrand aan calorieën?
Je beweegt veeeeeeeeeeeeeeeel meer. Een highspeed ebike fiets je trouwens niet heel makkelijk naar de 45 hoor, dan moet je alsnog wat inspanning doen.

Verder ben je in beweging, het is niet veel maar je hart gaat wel snel genoeg kloppen en dus veel meer calorieën verbranden
Metro2005dinsdag 1 maart 2016 @ 10:06
quote:
1s.gif Op maandag 29 februari 2016 15:21 schreef hierissieweer het volgende:
Wie weet het te onderbouwen dat je op een (highspeed) electro fiets niets (meer dan scooterrijden) verbrand aan calorieën?
Haal je zonder ondersteuning de 45km/u? Dan weet je precies wat de electromotor van je overneemt bij die snelheden: Alles.

En nog een aardige: De gemiddelde fietser levert 150w aan vermogen. Een e-bike motor levert 250w aan vermogen. Mag jij uitrekenen wat het aandeel van de fietser nog is.

Je zal allicht IETS aan calorieen verbranden omdat je je benen moet rondbewegen maar het kan nooit veel zijn.
hierissieweerdinsdag 1 maart 2016 @ 10:30
Wellicht dat hij arbeid van je spieren en de motor combineert om die 45km te halen?
BMWK111RSdinsdag 1 maart 2016 @ 11:36
quote:
15s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:09 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Serieus? Ok.... Nou kweet niet of je ooit achter een scooter hebt gefietst? Die dingen stinken als de ziekte.... Plus het maakt je ook echt "ziek" want die dingen stoten meer fijnstof uit als de gemiddelde volkswagen diesel :r
Dat hangt voor een groot deel er van af of je nog een tweetakt of een viertakt scooter hebt. Tweetakts hebben inderdaad weinig op met het milieu.
b2pydinsdag 1 maart 2016 @ 12:10
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:38 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Maar het idee dat je nog zelf beweegt een sport is wel lekker ;)
Ik heb 2 jaar woon-werk gedaan op een 'normale' e-bike en je conditie gaat er alleen maar achteruit van. Het idee van 'bewegen' kan je wel vergeten.
fathankdinsdag 1 maart 2016 @ 21:32
Koop een wielrenfiets
hierissieweerdinsdag 1 maart 2016 @ 21:33
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:32 schreef fathank het volgende:
Koop een wielrenfiets
En hoe vervoer je zooi (gevulde tas met oa laptop) en schone kleding?
oldfordwoensdag 2 maart 2016 @ 10:00
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:33 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

En hoe vervoer je zooi (gevulde tas met oa laptop) en schone kleding?
Rugzak.
Joppywoensdag 2 maart 2016 @ 10:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 12:10 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik heb 2 jaar woon-werk gedaan op een 'normale' e-bike en je conditie gaat er alleen maar achteruit van. Het idee van 'bewegen' kan je wel vergeten.
Ik neem aan dat je daarvoor op een gewone fiets hetzelfde stuk aflegde? Dan zal je conditie idd afnemen.
Het lijkt mij dat als je eerder bijv met de auto ging, je conditie er iig niet op achteruit zal gaan (er vanuit gaande dat je overige bewegingspatronen gelijk blijven).
b2pywoensdag 2 maart 2016 @ 10:41
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 10:22 schreef Joppy het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je daarvoor op een gewone fiets hetzelfde stuk aflegde? Dan zal je conditie idd afnemen.
Het lijkt mij dat als je eerder bijv met de auto ging, je conditie er iig niet op achteruit zal gaan (er vanuit gaande dat je overige bewegingspatronen gelijk blijven).
Nee, ik vond vanaf het begin die 9 km enkele reis te ver voor een gewone fiets :P
Joppywoensdag 2 maart 2016 @ 10:58
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 10:41 schreef b2py het volgende:

[..]

Nee, ik vond vanaf het begin die 9 km enkele reis te ver voor een gewone fiets :P
:?
Je voegt 2× 15 a 20 minuten lichte beweging toe aan je dagelijkse bewegingspatroon en je conditie gaat achteruit?
b2pywoensdag 2 maart 2016 @ 11:00
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 10:58 schreef Joppy het volgende:

[..]

:?
Je voegt 2× 15 a 20 minuten lichte beweging toe aan je dagelijkse bewegingspatroon en je conditie gaat achteruit?
Je doet echt bijna niks op zo'n fiets he.. (Ik had hem wel altijd op de turbo-ondersteuningstand staan)
Joppywoensdag 2 maart 2016 @ 11:14
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:00 schreef b2py het volgende:

[..]

Je doet echt bijna niks op zo'n fiets he.. (Ik had hem wel altijd op de turbo-ondersteuningstand staan)
Je moet nog altijd je benen rondtrappen, terwijl je benen in bijvoorbeeld een auto nog minder doen.

Als ik op zo een ebike stap (leen hem soms van mijn pa) fiets ik eigenlijk altijd met dezelfde kracht als op een normale fiets, zodat ik een stuk sneller ben dan normaal. Maar jij trapt dusdanig dat je net dezelfde snelheid als normaal haalt ofzo?
b2pywoensdag 2 maart 2016 @ 11:16
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:14 schreef Joppy het volgende:

[..]

Je moet nog altijd je benen rondtrappen, terwijl je benen in bijvoorbeeld een auto nog minder doen.

Als ik op zo een ebike stap (leen hem soms van mijn pa) fiets ik eigenlijk altijd met dezelfde kracht als op een normale fiets, zodat ik een stuk sneller ben dan normaal. Maar jij trapt dusdanig dat je net dezelfde snelheid als normaal haalt ofzo?
27,5 km/h, de limiet ;)
BertVwoensdag 2 maart 2016 @ 11:22
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 17:07 schreef Jordy-B het volgende:
Je bedoelt dat je met je benen een rondje in het luchtledige trapt, omdat de 'hulp'motor alle aandrijving voor zijn rekening neemt?
Heb je ooit wel eens op een elektrische fiets gereden?

Je hebt altijd de keuze hoe veel je mee trapt en wil je echt hogere snelheden halen kost dit evenveel energie als gewoon fietsen.

Het voordeel is dat je een "pak" snelheid cadeau krijgt waardoor het een goed alternatief is voor de auto.
Joppywoensdag 2 maart 2016 @ 11:29
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:16 schreef b2py het volgende:

[..]

27,5 km/h, de limiet ;)
Omdat te bereiken op een ebike (tenminste die waar ik ervaring mee heb), moet je toch op zn minst een voor de meeste mensen normale fietsinspanning leveren. Als je dat 2x 20 minuten per dag doet ipv een auto, dan kan je conditie niet achteruit gaan. Tenzij je andere beweging inlevert.
BertVwoensdag 2 maart 2016 @ 11:38
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:14 schreef hierissieweer het volgende:
Wie heeft er ervaring met de highspeed ebike op afstanden van 35km woon werk verkeer. Is dat een beetje leuk te doen?
En qua helmplicht: wat zet je op? Toch geen normale brommerhelm? (Aangezien een normale fietshelm niet goedgekeurd is?)
Ik heb wel gekeken naar bijv. een tweedehands Flyer HS. Dat is een fiets met ondersteuning tot 35km/u, zonder dat gedoe van helm en verzekering.

Mijn woon-werk afstand is ook zo'n 35km enkele reis. Je kunt waarschijnlijk alleen geen 35km gemiddeld halen dus dat gaat zeker tegen de 1.5 uur reistijd lopen.
fathankwoensdag 2 maart 2016 @ 11:41
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:33 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

En hoe vervoer je zooi (gevulde tas met oa laptop) en schone kleding?
rugzak

of bouw een lichtgewicht koffertje achterop
BORRREETJEEEwoensdag 2 maart 2016 @ 12:22
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:33 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

En hoe vervoer je zooi (gevulde tas met oa laptop) en schone kleding?
Gravelracer kopen, meeste hebben wel oogjes voor spatborden en een bagagedrager.
Een Kona Rove bijvoorbeeld.
Eleikowoensdag 2 maart 2016 @ 16:17
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:30 schreef Aardbei16 het volgende:
Nee niet doen. Scooters zijn veel efficiënter en goedkoper.
Scooter is voor IQ < 100.
Metro2005woensdag 2 maart 2016 @ 16:56
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 16:17 schreef Eleiko het volgende:

[..]

Scooter is voor IQ < 100.
Dit soort opmerkingen is voor IQ < 50
Eleikovrijdag 4 maart 2016 @ 11:41
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 16:56 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dit soort opmerkingen is voor IQ < 50
Sorry, hoor, maar op een scooter wil je echt niet gezien worden.
Tenzij tokkie of 16-jarige maagd, of beide.
BertVvrijdag 4 maart 2016 @ 12:06
Als je je druk maakt om status... je kunt wel 5000,- euro uitgeven aan een fiets, maar je blijft voor de meeste automobilisten een sloeber met een druppel aan z'n neus. :+

Ik heb ooit woon-werk (100% B-wegen) gereden met een 125cc (1:45!) motorscootertje maar maakte de fout om deze te laten opvoeren. Betrouwbaarheid was weg. Daar ben ik ook een beetje bang voor met die ombouwsetjes die te koop zijn.
Metro2005vrijdag 4 maart 2016 @ 12:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:41 schreef Eleiko het volgende:

[..]

Sorry, hoor, maar op een scooter wil je echt niet gezien worden.
Tenzij tokkie of 16-jarige maagd, of beide.
Alleen 16 jarigen of tokkies maken zich daar druk om.
CruisinDenvrijdag 4 maart 2016 @ 17:27
Voor m'n werk wel eens zo'n e-bike moeten vervoeren. Was een soort mountainbike van het merk Stromer en dat ging belachelijk makkelijk onwijs hard! 45/50 haal je makkelijk met een beetje doortrappen.

De fiets zelf had gewoon 'normale' versnellingen en versnellingen voor de trapondersteuning. Was heel tof om eens mee te rijden maar wilde zelf de fietshelm die er bij zat ook niet op. Eigenlijk heel dom, want als je met 50 op je plaat gaat, ga je wel hard.

Leuke optie, er zijn leasebedrijven waarbij je hem kan leasen (gezien ww-verkeer). Zou lekker een brommertje nemen als die helmplicht er komt.
hierissieweervrijdag 4 maart 2016 @ 17:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 17:27 schreef CruisinDen het volgende:
Voor m'n werk wel eens zo'n e-bike moeten vervoeren. Was een soort mountainbike van het merk Stromer en dat ging belachelijk makkelijk onwijs hard! 45/50 haal je makkelijk met een beetje doortrappen.

De fiets zelf had gewoon 'normale' versnellingen en versnellingen voor de trapondersteuning. Was heel tof om eens mee te rijden maar wilde zelf de fietshelm die er bij zat ook niet op. Eigenlijk heel dom, want als je met 50 op je plaat gaat, ga je wel hard.

Leuke optie, er zijn leasebedrijven waarbij je hem kan leasen (gezien ww-verkeer). Zou lekker een brommertje nemen als die helmplicht er komt.
En had je het idee, met trap ondersteuning, dat je ook nog zelf wat deed cq. Calorieën verbrandde?
borbitvrijdag 4 maart 2016 @ 18:02
Is 50 km heen en 50 terug naar werk te doen met een elektrische fiets?
gewoonmeppenvrijdag 4 maart 2016 @ 20:04
Die snelle e-bikes kosten ruim 3k, grote kans dat je ze na januari voor nog geen 500 Euro kunt kopen op marktplaats.
CruisinDenvrijdag 4 maart 2016 @ 20:21
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 17:42 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

En had je het idee, met trap ondersteuning, dat je ook nog zelf wat deed cq. Calorieën verbrandde?
Jawel, maar wel aanzienlijk minder dan zelf helemaal fietsen natuurlijk. (Met wind tegen rijdt je, bijvoorbeeld, nog steeds 35km/h, wat aardig rap blijft op een fiets. Verschil tussen 45 en 35 merk je een stuk minder dan 25 en 15). Het is een mooi idee als je fietsen fijn vindt en je niet bang voor het weer bent.
Erasmovrijdag 4 maart 2016 @ 21:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 20:04 schreef gewoonmeppen het volgende:
Die snelle e-bikes kosten ruim 3k, grote kans dat je ze na januari voor nog geen 500 Euro kunt kopen op marktplaats.
Dat is het een tijdje als hoor :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 10:30 schreef hierissieweer het volgende:
Wellicht dat hij arbeid van je spieren en de motor combineert om die 45km te halen?
Meestal kun je de hoeveelheid ondersteuning zelf bepalen.
Hyaenidaevrijdag 4 maart 2016 @ 21:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:06 schreef BertV het volgende:
Als je je druk maakt om status... je kunt wel 5000,- euro uitgeven aan een fiets, maar je blijft voor de meeste automobilisten een sloeber met een druppel aan z'n neus. :+
Grappig dat de meeste automobilisten ook gewoon sloebers zijn met een zuinig pruttelwagentje.
BertVzondag 6 maart 2016 @ 09:51
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 18:02 schreef borbit het volgende:
Is 50 km heen en 50 terug naar werk te doen met een elektrische fiets?
Alles kan, maar het grootste nadeel is het late thuiskomen bij een 9-5 baan.
Ik denk dat ook bij extremer weer het belachelijk afzien wordt.

Om die reden ga ik het ook niet bij 34 - 34km doen.
BurnaBoyzondag 6 maart 2016 @ 11:59
Mijn ebike haalt met normaal meetrappen 40km/h,

Doe er nu dagelijks zo'n 45km mee. Ik heb er zelfs 65km per dag mee gefietst voor een half jaar.
Het eerste probleeem is accucapaciteit. Je gaat weinig fietsen vinden die hard gaan en een goede afstand kunnen doen. Zit je dus met op je werk op laden of langzamere fiets maken.
Of je zit vast aan grote batterijen, en die zijn 'duur'. Goede 20ah accu's zijn groot en prijzig,

Zonder helm 40km/h gaat net, ik vind het zelf al oncomfortabel worden, zeker in de winter als het koud is en als het behoorlijk waait. Handschoenen heb ik altijd aan, ten eerste voor de kou (alles onder de 10 graad celcius buiten is gewoon ijskoud) en ten tweede omdat als je valt je je handen niet gelijk kapot wil hebben.

Qua kosten wint het echt van alles, zeker nu je nog niet die verzekeringsplaatjes hoeft te hebben ed.

Als je een fiets ombouwt, vervang ook gelijk de remmen, 30km/h + remt heel anders, huidige remmen voldoen waarschijnlijk niet. Schijfremmen or go home, liefst hydraulisch maar kabel is te doen.

Over het algemeen wint zelfbouw (al dan niet kitje) het van wat er aangeboden word op de markt. Op prijs, snelheid en actieradius
borbitzondag 6 maart 2016 @ 13:48
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 09:51 schreef BertV het volgende:

[..]

Alles kan, maar het grootste nadeel is het late thuiskomen bij een 9-5 baan.
Ik denk dat ook bij extremer weer het belachelijk afzien wordt.

Om die reden ga ik het ook niet bij 34 - 34km doen.
Ja het is 40 km enkele reis. Ik ben nu een uur bezig (fiets, trein, bus). Dus als ik 50 km/u kan fietsen ben ik net zolang bezig. Bij hagel of stortregen zal ik alsnog met het ov gaan natuurlijk.
borbitzondag 6 maart 2016 @ 16:06
quote:
10s.gif Op zondag 6 maart 2016 11:59 schreef BurnaBoy het volgende:
Mijn ebike haalt met normaal meetrappen 40km/h,

Doe er nu dagelijks zo'n 45km mee. Ik heb er zelfs 65km per dag mee gefietst voor een half jaar.
Het eerste probleeem is accucapaciteit. Je gaat weinig fietsen vinden die hard gaan en een goede afstand kunnen doen. Zit je dus met op je werk op laden of langzamere fiets maken.
Of je zit vast aan grote batterijen, en die zijn 'duur'. Goede 20ah accu's zijn groot en prijzig,

Zonder helm 40km/h gaat net, ik vind het zelf al oncomfortabel worden, zeker in de winter als het koud is en als het behoorlijk waait. Handschoenen heb ik altijd aan, ten eerste voor de kou (alles onder de 10 graad celcius buiten is gewoon ijskoud) en ten tweede omdat als je valt je je handen niet gelijk kapot wil hebben.

Qua kosten wint het echt van alles, zeker nu je nog niet die verzekeringsplaatjes hoeft te hebben ed.

Als je een fiets ombouwt, vervang ook gelijk de remmen, 30km/h + remt heel anders, huidige remmen voldoen waarschijnlijk niet. Schijfremmen or go home, liefst hydraulisch maar kabel is te doen.

Over het algemeen wint zelfbouw (al dan niet kitje) het van wat er aangeboden word op de markt. Op prijs, snelheid en actieradius
Ja een ombouw kitje lijkt me ook beter. Al zitten die ook snel aan de 1000 euro als je snel en ver wil. Lijkt me anzich niet zo heel lastig ding toch? Een elektro motor is een simpel ding. Batterij moet goed zijn natuurlijk. Dan nog is een rug een hoop geld. Misschien dat ik iets kan met een stofzuiger motor of iets dergelijks.
BurnaBoyzondag 6 maart 2016 @ 22:59
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2016 13:48 schreef borbit het volgende:

[..]

Ja het is 40 km enkele reis. Ik ben nu een uur bezig (fiets, trein, bus). Dus als ik 50 km/u kan fietsen ben ik net zolang bezig. Bij hagel of stortregen zal ik alsnog met het ov gaan natuurlijk.
Mijn fiets gaat 40, maar gemiddeld is het meer 33, je zit met stoplichten, remmen voor bochten e.d.
Andere fietsers, Uiteindelijk heb ik een route uitgezocht met zo min mogelijk verkeer maar dat is gewoon niet mogelijk als je door een stadskern heen moet.

De kitjes zijn een prima start punt hoor, meeste kosten zit in de accu, dat pakket was bij mij 650 euro, motor en controller was 300.
Naarmate je meer wil van je fiets ga je ook meer betalen, ik zit nu zelf te kijken naar een extra accupakket zodat ik meer actieradius krijg.

Ergens begint het ook te kriebelen om de voorwiel motor te vervangen voor een mid drive of een achterwiel motor maar dat kost me weer teveel geld.
BertVmaandag 7 maart 2016 @ 11:50
40 is ook meer dan zat. Het gaat ook om het gevoel dat je niet beperkt wordt door de plots afhakende motor maar door de rijwind.
hierissieweermaandag 7 maart 2016 @ 12:18
Hoe hard kan je eigenlijk met een normale sportieve fiets en baggage?
BORRREETJEEEmaandag 7 maart 2016 @ 13:26
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 12:18 schreef hierissieweer het volgende:
Hoe hard kan je eigenlijk met een normale sportieve fiets en baggage?
Met een beetje wind mee haal ik wel 30 gemiddeld over 18km. Als ik kalm aan doe ongeveer 24 gemiddeld.
BertVmaandag 7 maart 2016 @ 13:51
Daar zeg je het zelf, met wind mee, ik weet uit ervaring dat dat niet "altijd" het geval is.

Puur woon-werk "rammen" is elektrisch toch ideaal.

(ik pas niet in het onsportieve hokje, ik sport 6 maal per week)
hierissieweermaandag 7 maart 2016 @ 14:03
En toch blijf ik benieuwd naar een cijfermatige onderbouwing over hoeveel je nou (of niet) verbrand op een (high speed) elektrische fiets.
Glijdt_lichtmaandag 7 maart 2016 @ 14:39
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:29 schreef Joppy het volgende:

[..]

Omdat te bereiken op een ebike (tenminste die waar ik ervaring mee heb), moet je toch op zn minst een voor de meeste mensen normale fietsinspanning leveren. Als je dat 2x 20 minuten per dag doet ipv een auto, dan kan je conditie niet achteruit gaan. Tenzij je andere beweging inlevert.
Die van de Aldi kun je in het luchtledige trappen. En dan hangt je snelheid af van de instellingen. Hoef je niks voor te doen, behalve rondjes maken met de pedalen.

Goede ebikes moet je wel wat voor doen.. Maar die goedkope dingen zet je op een snelheid, je trapt rondjes en die fiets schiet naar de door jou ingestelde snelheid..
BORRREETJEEEmaandag 7 maart 2016 @ 14:53
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 13:51 schreef BertV het volgende:
Daar zeg je het zelf, met wind mee, ik weet uit ervaring dat dat niet "altijd" het geval is.
Dat weet ik ook, jammer genoeg. ;(
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je wilt, kan/wil je douchen op het werk of doe je rustig aan.
broodjepindakaashagelslagmaandag 7 maart 2016 @ 15:58
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 09:59 schreef Metro2005 het volgende:
Ik vind fietsen op een gewone, niet-ondersteunde fiets heerlijk maar als ik moet kiezen tussen een HS ebike of scooter dan toch liever de scooter. In beide gevallen doe je toch niks aan lichaamsbeweging. Dan kies ik voor de veiligheid en comfort.
Op een high speed E-bike moet je nog steeds zelf fietsen om vooruit te komen dus doe je wel degelijk aan lichaamsbeweging.
broodjepindakaashagelslagmaandag 7 maart 2016 @ 16:04
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 14:39 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Die van de Aldi kun je in het luchtledige trappen. En dan hangt je snelheid af van de instellingen. Hoef je niks voor te doen, behalve rondjes maken met de pedalen.

Goede ebikes moet je wel wat voor doen.. Maar die goedkope dingen zet je op een snelheid, je trapt rondjes en die fiets schiet naar de door jou ingestelde snelheid..
Nee je snelheid hangt af van hoe snel jij met de cranks rond gaat, deze fietsen hebben een rotatiesensor. Er zit een magneetschijf op de trapas die meet hoe vaak je cranks ( voortandwiel) rond gaat en hand de hand daar van word je snelheid bepaalt, ook kan je verschillende niveaus van ondersteuning kiezen.
BurnaBoymaandag 7 maart 2016 @ 16:31
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 12:18 schreef hierissieweer het volgende:
Hoe hard kan je eigenlijk met een normale sportieve fiets en baggage?
Met een lichte fiets en niet teveel bagage hou je makkelijk 30 vol als je een beetje conditie hebt.
Zonder bagage en maximaal op de pedalen staan heb ik ook woon-werk 40 km/u gefietst. Afstand van 12 km. Maar dan ben je nat op je werk, zonder dat het regent.

Met een racefiets kan dat nog hoger, ligfietsen of die eieren die je kunt kopen kan je nog harder.
Heeft allemaal te maken met luchtweerstand.
BurnaBoymaandag 7 maart 2016 @ 16:33
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 14:03 schreef hierissieweer het volgende:
En toch blijf ik benieuwd naar een cijfermatige onderbouwing over hoeveel je nou (of niet) verbrand op een (high speed) elektrische fiets.
In ieder geval meer dan wanneer je met een brommer/auto/motor/ov gaat. En dat is ook wat de reclames over het algemeen zeggen/bedoelen.
BertVmaandag 7 maart 2016 @ 16:45
Ik heb twee weken met een normale E-bike gereden, net onder de irritante begrenzing van 26km/u.
Ritjes van 2x20km.

Ik zal al flink boven wat de normale fietser haalde.
Vooral bij het wegfietsen van het stoplicht trek je een gat met andere fietsers.
Rustig stukje dus wellicht daarom alleen maar ingehaald door een andere E-biker waarbij de begrenzer net wat verder lag.
Metro2005maandag 7 maart 2016 @ 19:40
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 15:58 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Op een high speed E-bike moet je nog steeds zelf fietsen om vooruit te komen dus doe je wel degelijk aan lichaamsbeweging.
Sorry maar de fiets levert meer aan vermogen dan de gemiddelde fietser uberhaupt levert dus van veel lichaamsbeweging is echt geen sprake. Je beweegt maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.
Niks tegen ebikes maar ga niet beweren dat je er veel lichaamsbeweging op krijgt want dat is domweg niet zo.
broodjepindakaashagelslagmaandag 7 maart 2016 @ 20:16
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 19:40 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Sorry maar de fiets levert meer aan vermogen dan de gemiddelde fietser uberhaupt levert dus van veel lichaamsbeweging is echt geen sprake. Je beweegt maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.
Niks tegen ebikes maar ga niet beweren dat je er veel lichaamsbeweging op krijgt want dat is domweg niet zo.
Dat ligt eraan in welke ondersteuningsstand je gaat rijden, als je de hoogste stand gebruikt dan doet de motor het meeste werk en heb je inderdaad niet veel beweging, als je er voor kiest in lichtere ondersteuningsstand te gaan fietsen in een zwaarder versnelling moet je veel meer zelf doen en heb je dus meer lichaamsbeweging. In de praktijk fiets bijna elke e-bike rijder in de hoogste ondersteuningsstand met bijna de zwaarste versnelling dus is er van lichaamsbeweging weinig sprake.
BertVmaandag 7 maart 2016 @ 23:20
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 19:40 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Sorry maar de fiets levert meer aan vermogen dan de gemiddelde fietser uberhaupt levert dus van veel lichaamsbeweging is echt geen sprake. Je beweegt maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.
Niks tegen ebikes maar ga niet beweren dat je er veel lichaamsbeweging op krijgt want dat is domweg niet zo.
Ik kan maar praten over 1 E-bike, een oudere Flyer.
Met maximale ondersteuning, net onder de begrenzer, is de inspanning gelijk aan fietsen met 15km/u, maar je krijgt er simpel weg 10 kado. De winst zit wel goed voelbaar in het wegrijden vanaf stilstand.
Op lagere snelheden krijg je in verhouding wel meer ondersteuning.

Ben wel benieuwd naar die andere E-bikes nu.
Glijdt_lichtmaandag 7 maart 2016 @ 23:45
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 16:04 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Nee je snelheid hangt af van hoe snel jij met de cranks rond gaat, deze fietsen hebben een rotatiesensor. Er zit een magneetschijf op de trapas die meet hoe vaak je cranks ( voortandwiel) rond gaat en hand de hand daar van word je snelheid bepaalt, ook kan je verschillende niveaus van ondersteuning kiezen.
Bij de duurdere fietsen wel ja. Bij die van de Aldi niet.
Die van de aldi kun je letterlijk heel langzaam trappen, terwijl je zelf niks doet, en hij schiet naar de ingestelde snelheid terwijl jij met 1 omwenteling per 5seconden rond gaat zonder kracht.. Dat is gewoon een verkapte snor..