hierissieweer | vrijdag 26 februari 2016 @ 16:14 |
Wie heeft er ervaring met de highspeed ebike op afstanden van 35km woon werk verkeer. Is dat een beetje leuk te doen? En qua helmplicht: wat zet je op? Toch geen normale brommerhelm? (Aangezien een normale fietshelm niet goedgekeurd is?) | |
boik | vrijdag 26 februari 2016 @ 16:19 |
gewoon geen helm beste | |
dick_laurent | vrijdag 26 februari 2016 @ 16:26 |
En dan moet je dus ook een kenteken en WA verzekering maandelijks gaan dokken..... Voor een fiets ![]() | |
Aardbei16 | vrijdag 26 februari 2016 @ 16:30 |
Nee niet doen. Scooters zijn veel efficiënter en goedkoper. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 26 februari 2016 @ 16:32 |
Je hebt ook losse motors waarmee je je eigen fiets elektrisch kan maken. Schijnt goed te werken, check Bafang BBS002 bijvoorbeeld eens. | |
hierissieweer | vrijdag 26 februari 2016 @ 16:38 |
Maar het idee dat je nog zelf beweegt een sport is wel lekker ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 26 februari 2016 @ 16:38 |
Je hebt wel je bromfiets-rijbewijs? | |
hierissieweer | vrijdag 26 februari 2016 @ 16:43 |
Zelfs een voor een auto. Maar het gele idee is dat het bewegen terwijl je toch onderweg bent wel lekker is. Voor lijf een geest. | |
Jordy-B | vrijdag 26 februari 2016 @ 17:07 |
Je bedoelt dat je met je benen een rondje in het luchtledige trapt, omdat de 'hulp'motor alle aandrijving voor zijn rekening neemt? Het enige voordeel van een elektrische fiets ten opzichte van een scooter is dat hij je ook thuisbrengt als de accu leeg is. Het idee dat je ook nog beweging krijgt, is flauwekul. Wil je bewegen? Koop een normale fiets. Of koop een ligfiets. Dat is wel rete-onpraktisch, maar als de route voornamelijk langs de provinciale weg loopt, kan je best wat snelheid maken. Een beetje ligfietser gaat zo 50. | |
Hyaenidae | vrijdag 26 februari 2016 @ 17:40 |
En dat een fiets een stuk lichter is, beter te hanteren is en je er veel behendiger mee bent, veel fijner stuurt ook mede door de grotere wielen en een veel betere zit heeft dan die pleepot-houding van een scooter. Onderhoud is een stuk goedkoper, geen olie/benzine nodig, geen verzekering/kenteken etc. | |
Aardbei16 | vrijdag 26 februari 2016 @ 19:06 |
Ja maar dat is dus helemaal niet zo. Je beweegt er net zo veel op als op een scooter. | |
dick_laurent | vrijdag 26 februari 2016 @ 19:38 |
Plus geen gore benzine stank van zo'n ranzige stink scooter (tenzij je een elektrische scooter neemt natuurlijk) | |
fs180 | vrijdag 26 februari 2016 @ 19:48 |
fietshelmen zijn wel "goedgekeurd" hoor | |
fs180 | vrijdag 26 februari 2016 @ 19:49 |
waar wil je dat ding verzekeren? ik denk dat geen verzekering je neemt.. | |
oldford | vrijdag 26 februari 2016 @ 19:52 |
Vanaf volgend jaar wordt zo'n e-bike zelfs een bromfiets, compleet met helmplicht. Zie: https://www.rijksoverheid(...)et-trapondersteuning | |
Hyaenidae | vrijdag 26 februari 2016 @ 20:04 |
Benzine ruikt lekker, dus vind ik juist een pluspunt. ![]() | |
hierissieweer | vrijdag 26 februari 2016 @ 20:06 |
Iets genuanceerder als dat. Maar indd wel helmplicht enzo | |
dick_laurent | vrijdag 26 februari 2016 @ 20:06 |
Haha omg dat gaat er echt ZO niet uitzien.... zit je dan te fietsen op je e-bike met een dikke helm op je harses ![]() ![]() | |
dick_laurent | vrijdag 26 februari 2016 @ 20:09 |
Serieus? Ok.... Nou kweet niet of je ooit achter een scooter hebt gefietst? Die dingen stinken als de ziekte.... Plus het maakt je ook echt "ziek" want die dingen stoten meer fijnstof uit als de gemiddelde volkswagen diesel ![]() | |
Hyaenidae | vrijdag 26 februari 2016 @ 20:16 |
Uitlaatgassen is heel wat anders natuurlijk dan verse benzinedampen. Maar gelukkig heb je van uitlaatstank geen last als je er zelf op zit. ![]() ![]() | |
broodjepindakaashagelslag | zaterdag 27 februari 2016 @ 00:18 |
Nee dat is wijs, lekker 45 km per uur op je speed e-bike en dan geen helm op. | |
broodjepindakaashagelslag | zaterdag 27 februari 2016 @ 00:20 |
Verwacht alleen geen mega prestaties van je accu, en bovendien is het vaak log en zwaar en kan je de kabels ed niet netjes wegwerken , lopen dus buiten langs het frame. | |
broodjepindakaashagelslag | zaterdag 27 februari 2016 @ 00:37 |
| |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 27 februari 2016 @ 01:12 |
De set die ik noemde is met verschillende accu's te krijgen. Het schijnt op dit moment 1 van de beste sets te zijn. Stil en krachtig. Afwerking is uiteraard niet zo mooi als een echte e-bike, maar deze kun je geloof ik ook zonder te trappen gebruiken. Overigens valt het wel mee, want zoveel kabels zijn er niet nodig. Bij veel fietsen lopen ook de remkabels al buiten het frame. | |
boik | zaterdag 27 februari 2016 @ 10:38 |
je moet natuurlijk niet op zon ding stappen als je van plan bent om te flikkeren he ![]() | |
DieselTank | zaterdag 27 februari 2016 @ 18:29 |
Ze controleren toch niet. En boetes al helemaal niet. Dus je hoeft geen plaatje en helm en wa verzekering. Ik was ook in de markt voor een high speed ebike maar ik zelf (als waaghals) vind het toch een beetje gevaarlijk om constant met 40+ kmpu te fietsen. | |
Metro2005 | maandag 29 februari 2016 @ 09:59 |
Een scooter is veel veiliger bij zulke snelheden qua remmen en stabiliteit en je kan gewoon een fatsoenlijke helm op, bovendien is de actieradius veel groter en is het veel comfortabeler dankzij fatsoenlijke vering en geen hard fietszadel. Ik vind fietsen op een gewone, niet-ondersteunde fiets heerlijk maar als ik moet kiezen tussen een HS ebike of scooter dan toch liever de scooter. In beide gevallen doe je toch niks aan lichaamsbeweging. Dan kies ik voor de veiligheid en comfort. | |
ueberduitser | maandag 29 februari 2016 @ 14:51 |
De oplossing...![]() ![]() | |
hierissieweer | maandag 29 februari 2016 @ 15:21 |
Wie weet het te onderbouwen dat je op een (highspeed) electro fiets niets (meer dan scooterrijden) verbrand aan calorieën? | |
hierissieweer | maandag 29 februari 2016 @ 15:22 |
[ Bericht 100% gewijzigd door hierissieweer op 29-02-2016 15:22:30 ] | |
DieselTank | maandag 29 februari 2016 @ 18:56 |
Je beweegt veeeeeeeeeeeeeeeel meer. Een highspeed ebike fiets je trouwens niet heel makkelijk naar de 45 hoor, dan moet je alsnog wat inspanning doen. Verder ben je in beweging, het is niet veel maar je hart gaat wel snel genoeg kloppen en dus veel meer calorieën verbranden | |
Metro2005 | dinsdag 1 maart 2016 @ 10:06 |
Haal je zonder ondersteuning de 45km/u? Dan weet je precies wat de electromotor van je overneemt bij die snelheden: Alles. En nog een aardige: De gemiddelde fietser levert 150w aan vermogen. Een e-bike motor levert 250w aan vermogen. Mag jij uitrekenen wat het aandeel van de fietser nog is. Je zal allicht IETS aan calorieen verbranden omdat je je benen moet rondbewegen maar het kan nooit veel zijn. | |
hierissieweer | dinsdag 1 maart 2016 @ 10:30 |
Wellicht dat hij arbeid van je spieren en de motor combineert om die 45km te halen? | |
BMWK111RS | dinsdag 1 maart 2016 @ 11:36 |
Dat hangt voor een groot deel er van af of je nog een tweetakt of een viertakt scooter hebt. Tweetakts hebben inderdaad weinig op met het milieu. | |
b2py | dinsdag 1 maart 2016 @ 12:10 |
Ik heb 2 jaar woon-werk gedaan op een 'normale' e-bike en je conditie gaat er alleen maar achteruit van. Het idee van 'bewegen' kan je wel vergeten. | |
fathank | dinsdag 1 maart 2016 @ 21:32 |
Koop een wielrenfiets | |
hierissieweer | dinsdag 1 maart 2016 @ 21:33 |
En hoe vervoer je zooi (gevulde tas met oa laptop) en schone kleding? | |
oldford | woensdag 2 maart 2016 @ 10:00 |
Rugzak. | |
Joppy | woensdag 2 maart 2016 @ 10:22 |
Ik neem aan dat je daarvoor op een gewone fiets hetzelfde stuk aflegde? Dan zal je conditie idd afnemen. Het lijkt mij dat als je eerder bijv met de auto ging, je conditie er iig niet op achteruit zal gaan (er vanuit gaande dat je overige bewegingspatronen gelijk blijven). | |
b2py | woensdag 2 maart 2016 @ 10:41 |
Nee, ik vond vanaf het begin die 9 km enkele reis te ver voor een gewone fiets ![]() | |
Joppy | woensdag 2 maart 2016 @ 10:58 |
![]() Je voegt 2× 15 a 20 minuten lichte beweging toe aan je dagelijkse bewegingspatroon en je conditie gaat achteruit? | |
b2py | woensdag 2 maart 2016 @ 11:00 |
Je doet echt bijna niks op zo'n fiets he.. (Ik had hem wel altijd op de turbo-ondersteuningstand staan) | |
Joppy | woensdag 2 maart 2016 @ 11:14 |
Je moet nog altijd je benen rondtrappen, terwijl je benen in bijvoorbeeld een auto nog minder doen. Als ik op zo een ebike stap (leen hem soms van mijn pa) fiets ik eigenlijk altijd met dezelfde kracht als op een normale fiets, zodat ik een stuk sneller ben dan normaal. Maar jij trapt dusdanig dat je net dezelfde snelheid als normaal haalt ofzo? | |
b2py | woensdag 2 maart 2016 @ 11:16 |
27,5 km/h, de limiet ![]() | |
BertV | woensdag 2 maart 2016 @ 11:22 |
Heb je ooit wel eens op een elektrische fiets gereden? Je hebt altijd de keuze hoe veel je mee trapt en wil je echt hogere snelheden halen kost dit evenveel energie als gewoon fietsen. Het voordeel is dat je een "pak" snelheid cadeau krijgt waardoor het een goed alternatief is voor de auto. | |
Joppy | woensdag 2 maart 2016 @ 11:29 |
Omdat te bereiken op een ebike (tenminste die waar ik ervaring mee heb), moet je toch op zn minst een voor de meeste mensen normale fietsinspanning leveren. Als je dat 2x 20 minuten per dag doet ipv een auto, dan kan je conditie niet achteruit gaan. Tenzij je andere beweging inlevert. | |
BertV | woensdag 2 maart 2016 @ 11:38 |
Ik heb wel gekeken naar bijv. een tweedehands Flyer HS. Dat is een fiets met ondersteuning tot 35km/u, zonder dat gedoe van helm en verzekering. Mijn woon-werk afstand is ook zo'n 35km enkele reis. Je kunt waarschijnlijk alleen geen 35km gemiddeld halen dus dat gaat zeker tegen de 1.5 uur reistijd lopen. | |
fathank | woensdag 2 maart 2016 @ 11:41 |
rugzak of bouw een lichtgewicht koffertje achterop | |
BORRREETJEEE | woensdag 2 maart 2016 @ 12:22 |
Gravelracer kopen, meeste hebben wel oogjes voor spatborden en een bagagedrager. Een Kona Rove bijvoorbeeld. | |
Eleiko | woensdag 2 maart 2016 @ 16:17 |
Scooter is voor IQ < 100. | |
Metro2005 | woensdag 2 maart 2016 @ 16:56 |
Dit soort opmerkingen is voor IQ < 50 | |
Eleiko | vrijdag 4 maart 2016 @ 11:41 |
Sorry, hoor, maar op een scooter wil je echt niet gezien worden. Tenzij tokkie of 16-jarige maagd, of beide. | |
BertV | vrijdag 4 maart 2016 @ 12:06 |
Als je je druk maakt om status... je kunt wel 5000,- euro uitgeven aan een fiets, maar je blijft voor de meeste automobilisten een sloeber met een druppel aan z'n neus. ![]() Ik heb ooit woon-werk (100% B-wegen) gereden met een 125cc (1:45!) motorscootertje maar maakte de fout om deze te laten opvoeren. Betrouwbaarheid was weg. Daar ben ik ook een beetje bang voor met die ombouwsetjes die te koop zijn. | |
Metro2005 | vrijdag 4 maart 2016 @ 12:07 |
Alleen 16 jarigen of tokkies maken zich daar druk om. | |
CruisinDen | vrijdag 4 maart 2016 @ 17:27 |
Voor m'n werk wel eens zo'n e-bike moeten vervoeren. Was een soort mountainbike van het merk Stromer en dat ging belachelijk makkelijk onwijs hard! 45/50 haal je makkelijk met een beetje doortrappen. De fiets zelf had gewoon 'normale' versnellingen en versnellingen voor de trapondersteuning. Was heel tof om eens mee te rijden maar wilde zelf de fietshelm die er bij zat ook niet op. Eigenlijk heel dom, want als je met 50 op je plaat gaat, ga je wel hard. Leuke optie, er zijn leasebedrijven waarbij je hem kan leasen (gezien ww-verkeer). Zou lekker een brommertje nemen als die helmplicht er komt. | |
hierissieweer | vrijdag 4 maart 2016 @ 17:42 |
En had je het idee, met trap ondersteuning, dat je ook nog zelf wat deed cq. Calorieën verbrandde? | |
borbit | vrijdag 4 maart 2016 @ 18:02 |
Is 50 km heen en 50 terug naar werk te doen met een elektrische fiets? | |
gewoonmeppen | vrijdag 4 maart 2016 @ 20:04 |
Die snelle e-bikes kosten ruim 3k, grote kans dat je ze na januari voor nog geen 500 Euro kunt kopen op marktplaats. | |
CruisinDen | vrijdag 4 maart 2016 @ 20:21 |
Jawel, maar wel aanzienlijk minder dan zelf helemaal fietsen natuurlijk. (Met wind tegen rijdt je, bijvoorbeeld, nog steeds 35km/h, wat aardig rap blijft op een fiets. Verschil tussen 45 en 35 merk je een stuk minder dan 25 en 15). Het is een mooi idee als je fietsen fijn vindt en je niet bang voor het weer bent. | |
Erasmo | vrijdag 4 maart 2016 @ 21:02 |
Dat is het een tijdje als hoor ![]() Meestal kun je de hoeveelheid ondersteuning zelf bepalen. | |
Hyaenidae | vrijdag 4 maart 2016 @ 21:15 |
Grappig dat de meeste automobilisten ook gewoon sloebers zijn met een zuinig pruttelwagentje. | |
BertV | zondag 6 maart 2016 @ 09:51 |
Alles kan, maar het grootste nadeel is het late thuiskomen bij een 9-5 baan. Ik denk dat ook bij extremer weer het belachelijk afzien wordt. Om die reden ga ik het ook niet bij 34 - 34km doen. | |
BurnaBoy | zondag 6 maart 2016 @ 11:59 |
Mijn ebike haalt met normaal meetrappen 40km/h, Doe er nu dagelijks zo'n 45km mee. Ik heb er zelfs 65km per dag mee gefietst voor een half jaar. Het eerste probleeem is accucapaciteit. Je gaat weinig fietsen vinden die hard gaan en een goede afstand kunnen doen. Zit je dus met op je werk op laden of langzamere fiets maken. Of je zit vast aan grote batterijen, en die zijn 'duur'. Goede 20ah accu's zijn groot en prijzig, Zonder helm 40km/h gaat net, ik vind het zelf al oncomfortabel worden, zeker in de winter als het koud is en als het behoorlijk waait. Handschoenen heb ik altijd aan, ten eerste voor de kou (alles onder de 10 graad celcius buiten is gewoon ijskoud) en ten tweede omdat als je valt je je handen niet gelijk kapot wil hebben. Qua kosten wint het echt van alles, zeker nu je nog niet die verzekeringsplaatjes hoeft te hebben ed. Als je een fiets ombouwt, vervang ook gelijk de remmen, 30km/h + remt heel anders, huidige remmen voldoen waarschijnlijk niet. Schijfremmen or go home, liefst hydraulisch maar kabel is te doen. Over het algemeen wint zelfbouw (al dan niet kitje) het van wat er aangeboden word op de markt. Op prijs, snelheid en actieradius | |
borbit | zondag 6 maart 2016 @ 13:48 |
Ja het is 40 km enkele reis. Ik ben nu een uur bezig (fiets, trein, bus). Dus als ik 50 km/u kan fietsen ben ik net zolang bezig. Bij hagel of stortregen zal ik alsnog met het ov gaan natuurlijk. | |
borbit | zondag 6 maart 2016 @ 16:06 |
Ja een ombouw kitje lijkt me ook beter. Al zitten die ook snel aan de 1000 euro als je snel en ver wil. Lijkt me anzich niet zo heel lastig ding toch? Een elektro motor is een simpel ding. Batterij moet goed zijn natuurlijk. Dan nog is een rug een hoop geld. Misschien dat ik iets kan met een stofzuiger motor of iets dergelijks. | |
BurnaBoy | zondag 6 maart 2016 @ 22:59 |
Mijn fiets gaat 40, maar gemiddeld is het meer 33, je zit met stoplichten, remmen voor bochten e.d. Andere fietsers, Uiteindelijk heb ik een route uitgezocht met zo min mogelijk verkeer maar dat is gewoon niet mogelijk als je door een stadskern heen moet. De kitjes zijn een prima start punt hoor, meeste kosten zit in de accu, dat pakket was bij mij 650 euro, motor en controller was 300. Naarmate je meer wil van je fiets ga je ook meer betalen, ik zit nu zelf te kijken naar een extra accupakket zodat ik meer actieradius krijg. Ergens begint het ook te kriebelen om de voorwiel motor te vervangen voor een mid drive of een achterwiel motor maar dat kost me weer teveel geld. | |
BertV | maandag 7 maart 2016 @ 11:50 |
40 is ook meer dan zat. Het gaat ook om het gevoel dat je niet beperkt wordt door de plots afhakende motor maar door de rijwind. | |
hierissieweer | maandag 7 maart 2016 @ 12:18 |
Hoe hard kan je eigenlijk met een normale sportieve fiets en baggage? | |
BORRREETJEEE | maandag 7 maart 2016 @ 13:26 |
Met een beetje wind mee haal ik wel 30 gemiddeld over 18km. Als ik kalm aan doe ongeveer 24 gemiddeld. | |
BertV | maandag 7 maart 2016 @ 13:51 |
Daar zeg je het zelf, met wind mee, ik weet uit ervaring dat dat niet "altijd" het geval is. Puur woon-werk "rammen" is elektrisch toch ideaal. (ik pas niet in het onsportieve hokje, ik sport 6 maal per week) | |
hierissieweer | maandag 7 maart 2016 @ 14:03 |
En toch blijf ik benieuwd naar een cijfermatige onderbouwing over hoeveel je nou (of niet) verbrand op een (high speed) elektrische fiets. | |
Glijdt_licht | maandag 7 maart 2016 @ 14:39 |
Die van de Aldi kun je in het luchtledige trappen. En dan hangt je snelheid af van de instellingen. Hoef je niks voor te doen, behalve rondjes maken met de pedalen. Goede ebikes moet je wel wat voor doen.. Maar die goedkope dingen zet je op een snelheid, je trapt rondjes en die fiets schiet naar de door jou ingestelde snelheid.. | |
BORRREETJEEE | maandag 7 maart 2016 @ 14:53 |
Dat weet ik ook, jammer genoeg. ![]() Het ligt er natuurlijk ook aan wat je wilt, kan/wil je douchen op het werk of doe je rustig aan. | |
broodjepindakaashagelslag | maandag 7 maart 2016 @ 15:58 |
Op een high speed E-bike moet je nog steeds zelf fietsen om vooruit te komen dus doe je wel degelijk aan lichaamsbeweging. | |
broodjepindakaashagelslag | maandag 7 maart 2016 @ 16:04 |
Nee je snelheid hangt af van hoe snel jij met de cranks rond gaat, deze fietsen hebben een rotatiesensor. Er zit een magneetschijf op de trapas die meet hoe vaak je cranks ( voortandwiel) rond gaat en hand de hand daar van word je snelheid bepaalt, ook kan je verschillende niveaus van ondersteuning kiezen. | |
BurnaBoy | maandag 7 maart 2016 @ 16:31 |
Met een lichte fiets en niet teveel bagage hou je makkelijk 30 vol als je een beetje conditie hebt. Zonder bagage en maximaal op de pedalen staan heb ik ook woon-werk 40 km/u gefietst. Afstand van 12 km. Maar dan ben je nat op je werk, zonder dat het regent. Met een racefiets kan dat nog hoger, ligfietsen of die eieren die je kunt kopen kan je nog harder. Heeft allemaal te maken met luchtweerstand. | |
BurnaBoy | maandag 7 maart 2016 @ 16:33 |
In ieder geval meer dan wanneer je met een brommer/auto/motor/ov gaat. En dat is ook wat de reclames over het algemeen zeggen/bedoelen. | |
BertV | maandag 7 maart 2016 @ 16:45 |
Ik heb twee weken met een normale E-bike gereden, net onder de irritante begrenzing van 26km/u. Ritjes van 2x20km. Ik zal al flink boven wat de normale fietser haalde. Vooral bij het wegfietsen van het stoplicht trek je een gat met andere fietsers. Rustig stukje dus wellicht daarom alleen maar ingehaald door een andere E-biker waarbij de begrenzer net wat verder lag. | |
Metro2005 | maandag 7 maart 2016 @ 19:40 |
Sorry maar de fiets levert meer aan vermogen dan de gemiddelde fietser uberhaupt levert dus van veel lichaamsbeweging is echt geen sprake. Je beweegt maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Niks tegen ebikes maar ga niet beweren dat je er veel lichaamsbeweging op krijgt want dat is domweg niet zo. | |
broodjepindakaashagelslag | maandag 7 maart 2016 @ 20:16 |
Dat ligt eraan in welke ondersteuningsstand je gaat rijden, als je de hoogste stand gebruikt dan doet de motor het meeste werk en heb je inderdaad niet veel beweging, als je er voor kiest in lichtere ondersteuningsstand te gaan fietsen in een zwaarder versnelling moet je veel meer zelf doen en heb je dus meer lichaamsbeweging. In de praktijk fiets bijna elke e-bike rijder in de hoogste ondersteuningsstand met bijna de zwaarste versnelling dus is er van lichaamsbeweging weinig sprake. | |
BertV | maandag 7 maart 2016 @ 23:20 |
Ik kan maar praten over 1 E-bike, een oudere Flyer. Met maximale ondersteuning, net onder de begrenzer, is de inspanning gelijk aan fietsen met 15km/u, maar je krijgt er simpel weg 10 kado. De winst zit wel goed voelbaar in het wegrijden vanaf stilstand. Op lagere snelheden krijg je in verhouding wel meer ondersteuning. Ben wel benieuwd naar die andere E-bikes nu. | |
Glijdt_licht | maandag 7 maart 2016 @ 23:45 |
Bij de duurdere fietsen wel ja. Bij die van de Aldi niet. Die van de aldi kun je letterlijk heel langzaam trappen, terwijl je zelf niks doet, en hij schiet naar de ingestelde snelheid terwijl jij met 1 omwenteling per 5seconden rond gaat zonder kracht.. Dat is gewoon een verkapte snor.. |