Maar het idee dat je nog zelf beweegt een sport is wel lekkerquote:Op vrijdag 26 februari 2016 16:30 schreef Aardbei16 het volgende:
Nee niet doen. Scooters zijn veel efficiënter en goedkoper.
Zelfs een voor een auto.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 16:38 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Je hebt wel je bromfiets-rijbewijs?
Je bedoelt dat je met je benen een rondje in het luchtledige trapt, omdat de 'hulp'motor alle aandrijving voor zijn rekening neemt?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 16:38 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Maar het idee dat je nog zelf beweegt een sport is wel lekker
En dat een fiets een stuk lichter is, beter te hanteren is en je er veel behendiger mee bent, veel fijner stuurt ook mede door de grotere wielen en een veel betere zit heeft dan die pleepot-houding van een scooter. Onderhoud is een stuk goedkoper, geen olie/benzine nodig, geen verzekering/kenteken etc.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 17:07 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het enige voordeel van een elektrische fiets ten opzichte van een scooter is dat hij je ook thuisbrengt als de accu leeg is. Het idee dat je ook nog beweging krijgt, is flauwekul.
Ja maar dat is dus helemaal niet zo. Je beweegt er net zo veel op als op een scooter.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 16:38 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Maar het idee dat je nog zelf beweegt een sport is wel lekker
Plus geen gore benzine stank van zo'n ranzige stink scooter (tenzij je een elektrische scooter neemt natuurlijk)quote:Op vrijdag 26 februari 2016 17:40 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En dat een fiets een stuk lichter is, beter te hanteren is en je er veel behendiger mee bent, veel fijner stuurt ook mede door de grotere wielen en een veel betere zit heeft dan die pleepot-houding van een scooter. Onderhoud is een stuk goedkoper, geen olie/benzine nodig, geen verzekering/kenteken etc.
Benzine ruikt lekker, dus vind ik juist een pluspunt.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 19:38 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Plus geen gore benzine stank van zo'n ranzige stink scooter (tenzij je een elektrische scooter neemt natuurlijk)
Iets genuanceerder als dat. Maar indd wel helmplicht enzoquote:Op vrijdag 26 februari 2016 19:52 schreef oldford het volgende:
Vanaf volgend jaar wordt zo'n e-bike zelfs een bromfiets, compleet met helmplicht.
Zie: https://www.rijksoverheid(...)et-trapondersteuning
Haha omg dat gaat er echt ZO niet uitzien.... zit je dan te fietsen op je e-bike met een dikke helm op je harsesquote:Op vrijdag 26 februari 2016 19:52 schreef oldford het volgende:
Vanaf volgend jaar wordt zo'n e-bike zelfs een bromfiets, compleet met helmplicht.
Zie: https://www.rijksoverheid(...)et-trapondersteuning
Serieus? Ok.... Nou kweet niet of je ooit achter een scooter hebt gefietst? Die dingen stinken als de ziekte.... Plus het maakt je ook echt "ziek" want die dingen stoten meer fijnstof uit als de gemiddelde volkswagen dieselquote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:04 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Benzine ruikt lekker, dus vind ik juist een pluspunt.
Uitlaatgassen is heel wat anders natuurlijk dan verse benzinedampen.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:09 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Serieus? Ok.... Nou kweet niet of je ooit achter een scooter hebt gefietst? Die dingen stinken als de ziekte.... Plus het maakt je ook echt "ziek" want die dingen stoten meer fijnstof uit als de gemiddelde volkswagen diesel
Nee dat is wijs, lekker 45 km per uur op je speed e-bike en dan geen helm op.quote:
Verwacht alleen geen mega prestaties van je accu, en bovendien is het vaak log en zwaar en kan je de kabels ed niet netjes wegwerken , lopen dus buiten langs het frame.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 16:32 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Je hebt ook losse motors waarmee je je eigen fiets elektrisch kan maken. Schijnt goed te werken, check Bafang BBS002 bijvoorbeeld eens.
quote:Wat is een high-speed e-bike?
Een high-speed e-bike of pedelec is een elektrische fiets die trapondersteuning geeft tot 45 km/u. Een gewone e-bike doet dat tot 25 km/u. Omdat de high-speed e-bike zo veel sneller kan, gelden de snorfietsregels.
>> Als berijder moet u:
tenminste 16 jaar oud zijn
een AM- of B-rijbewijs hebben
WA-verzekerd zijn
op het fietspad rijden
niet harder rijden dan 25 km/u (tot 1-1-2017, daarna 45 km/u)
een blauw fietsplaatje op de fiets hebben
Deze regels gelden tot 1 januari 2017. Daarna veranderen de Europese regels en gelden voor de high-speed e-bike dezelfde regels als voor een bromfiets. U mag dan wel 45 km/u rijden. Of u dan ook een helm op moet is nu nog niet duidelijk. U heeft wel een geel kentekenplaatje nodig.
quote:Tot 2017 zal de fiets worden beschouwd als een snorfiets, maar daarna als een brommer. Dat houdt dus in dat de bestuurders niet alleen een helm moeten dragen, maar ook minimaal 16 jaar dienen te zijn, een brommerrijbewijs moeten halen en een kentekenplaat op de fiets moeten bevestigen.
Nog steeds zijn niet alle regels voor de high speed e-bikes duidelijk. Het ministerie onderzoekt bijvoorbeeld nog hoe de bestuurders van de fietsen het veiligst kunnen deelnemen aan het verkeer. Zo wordt bekeken wat de beste plek op de weg is en welke helm geschikt is voor de berijder.
Dat de fiets tot 2017 slechts als snorfiets wordt gezien, waardoor er geen helm gedragen hoeft te worden, heeft te maken met de keuringseisen van nu. Bij de toelatingskeuring wordt nu nog alleen gekeken naar de snelheid zonder meetrappen. Is die snelheid bij een high speed e-bike maximaal 25 kilometer per uur, dan kunnen fabrikanten en fietswinkels deze e-bike in Nederland verkopen als snorfiets.
Vanaf 1 januari 2017 wordt gekeken hoe hard de fiets kan als iemand meetrapt. En de high speed e-bike gaat met meetrappen maximaal 45 kilometer per uur. Daarom gaan de regels gelden voor een bromfiets.
De set die ik noemde is met verschillende accu's te krijgen. Het schijnt op dit moment 1 van de beste sets te zijn. Stil en krachtig. Afwerking is uiteraard niet zo mooi als een echte e-bike, maar deze kun je geloof ik ook zonder te trappen gebruiken. Overigens valt het wel mee, want zoveel kabels zijn er niet nodig. Bij veel fietsen lopen ook de remkabels al buiten het frame.quote:Op zaterdag 27 februari 2016 00:20 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Verwacht alleen geen mega prestaties van je accu, en bovendien is het vaak log en zwaar en kan je de kabels ed niet netjes wegwerken , lopen dus buiten langs het frame.
je moet natuurlijk niet op zon ding stappen als je van plan bent om te flikkeren hequote:Op zaterdag 27 februari 2016 00:18 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Nee dat is wijs, lekker 45 km per uur op je speed e-bike en dan geen helm op.
Je beweegt veeeeeeeeeeeeeeeel meer. Een highspeed ebike fiets je trouwens niet heel makkelijk naar de 45 hoor, dan moet je alsnog wat inspanning doen.quote:Op maandag 29 februari 2016 15:21 schreef hierissieweer het volgende:
Wie weet het te onderbouwen dat je op een (highspeed) electro fiets niets (meer dan scooterrijden) verbrand aan calorieën?
Haal je zonder ondersteuning de 45km/u? Dan weet je precies wat de electromotor van je overneemt bij die snelheden: Alles.quote:Op maandag 29 februari 2016 15:21 schreef hierissieweer het volgende:
Wie weet het te onderbouwen dat je op een (highspeed) electro fiets niets (meer dan scooterrijden) verbrand aan calorieën?
Dat hangt voor een groot deel er van af of je nog een tweetakt of een viertakt scooter hebt. Tweetakts hebben inderdaad weinig op met het milieu.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:09 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Serieus? Ok.... Nou kweet niet of je ooit achter een scooter hebt gefietst? Die dingen stinken als de ziekte.... Plus het maakt je ook echt "ziek" want die dingen stoten meer fijnstof uit als de gemiddelde volkswagen diesel
Ik heb 2 jaar woon-werk gedaan op een 'normale' e-bike en je conditie gaat er alleen maar achteruit van. Het idee van 'bewegen' kan je wel vergeten.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 16:38 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Maar het idee dat je nog zelf beweegt een sport is wel lekker
En hoe vervoer je zooi (gevulde tas met oa laptop) en schone kleding?quote:
Rugzak.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:33 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
En hoe vervoer je zooi (gevulde tas met oa laptop) en schone kleding?
Ik neem aan dat je daarvoor op een gewone fiets hetzelfde stuk aflegde? Dan zal je conditie idd afnemen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:10 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik heb 2 jaar woon-werk gedaan op een 'normale' e-bike en je conditie gaat er alleen maar achteruit van. Het idee van 'bewegen' kan je wel vergeten.
Nee, ik vond vanaf het begin die 9 km enkele reis te ver voor een gewone fietsquote:Op woensdag 2 maart 2016 10:22 schreef Joppy het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je daarvoor op een gewone fiets hetzelfde stuk aflegde? Dan zal je conditie idd afnemen.
Het lijkt mij dat als je eerder bijv met de auto ging, je conditie er iig niet op achteruit zal gaan (er vanuit gaande dat je overige bewegingspatronen gelijk blijven).
quote:Op woensdag 2 maart 2016 10:41 schreef b2py het volgende:
[..]
Nee, ik vond vanaf het begin die 9 km enkele reis te ver voor een gewone fiets
Je doet echt bijna niks op zo'n fiets he.. (Ik had hem wel altijd op de turbo-ondersteuningstand staan)quote:Op woensdag 2 maart 2016 10:58 schreef Joppy het volgende:
[..]![]()
Je voegt 2× 15 a 20 minuten lichte beweging toe aan je dagelijkse bewegingspatroon en je conditie gaat achteruit?
Je moet nog altijd je benen rondtrappen, terwijl je benen in bijvoorbeeld een auto nog minder doen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Je doet echt bijna niks op zo'n fiets he.. (Ik had hem wel altijd op de turbo-ondersteuningstand staan)
27,5 km/h, de limietquote:Op woensdag 2 maart 2016 11:14 schreef Joppy het volgende:
[..]
Je moet nog altijd je benen rondtrappen, terwijl je benen in bijvoorbeeld een auto nog minder doen.
Als ik op zo een ebike stap (leen hem soms van mijn pa) fiets ik eigenlijk altijd met dezelfde kracht als op een normale fiets, zodat ik een stuk sneller ben dan normaal. Maar jij trapt dusdanig dat je net dezelfde snelheid als normaal haalt ofzo?
Heb je ooit wel eens op een elektrische fiets gereden?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 17:07 schreef Jordy-B het volgende:
Je bedoelt dat je met je benen een rondje in het luchtledige trapt, omdat de 'hulp'motor alle aandrijving voor zijn rekening neemt?
Omdat te bereiken op een ebike (tenminste die waar ik ervaring mee heb), moet je toch op zn minst een voor de meeste mensen normale fietsinspanning leveren. Als je dat 2x 20 minuten per dag doet ipv een auto, dan kan je conditie niet achteruit gaan. Tenzij je andere beweging inlevert.quote:
Ik heb wel gekeken naar bijv. een tweedehands Flyer HS. Dat is een fiets met ondersteuning tot 35km/u, zonder dat gedoe van helm en verzekering.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 16:14 schreef hierissieweer het volgende:
Wie heeft er ervaring met de highspeed ebike op afstanden van 35km woon werk verkeer. Is dat een beetje leuk te doen?
En qua helmplicht: wat zet je op? Toch geen normale brommerhelm? (Aangezien een normale fietshelm niet goedgekeurd is?)
rugzakquote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:33 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
En hoe vervoer je zooi (gevulde tas met oa laptop) en schone kleding?
Gravelracer kopen, meeste hebben wel oogjes voor spatborden en een bagagedrager.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:33 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
En hoe vervoer je zooi (gevulde tas met oa laptop) en schone kleding?
Scooter is voor IQ < 100.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 16:30 schreef Aardbei16 het volgende:
Nee niet doen. Scooters zijn veel efficiënter en goedkoper.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |