abonnement Unibet Coolblue
pi_160336755
Dank aan NRDZ en Horsemen.
Ik weet hoeveel tijd en energie jullie hierin stoppen.
Los daarvan heb ik respect voor de kennis die jullie hebben om dit soort zaken in goede banen te leiden.
pi_160337499
Bedankt voor jullie inzet, NRDZ en Horsemen!
pi_160337716
@KOM update over Bosveld Biltong -> er is een investeerder ingestapt

Project was 150K x 8%, 60mnd, classificatie C

Project is nu 75K x 8%, 60mnd
Investeerder doet 75K x 7% voor 36 maanden

Zet qua liquiditeit meer druk op de eerste drie jaar.
Die andere lening is wel achtergesteld aan KOM.
pi_160338007
En er staat nu net een nieuw project op KOM:
Cafetaria Big Bread
60mnd.
¤100.000
6.5%
A+

Dit is tranche 1, in tranche 2 wordt nogmaals 100K gefund

[ Bericht 23% gewijzigd door marathon2000 op 01-03-2016 13:12:24 ]
pi_160338108
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 09:40 schreef Horsemen het volgende:
Bedankt voor al jullie positieve reacties. We hebben het ondanks dat er inderdaad erg veel tijd in gaat zitten graag gedaan.

Ik lees van verschillende mensen nog wat opmerkingen m.b.t. punten die eventueel besproken zouden kunnen worden. Zoals al door NRDZ aangegeven zullen we verder niet inhoudelijk op het gevoerde gesprek ingaan. Wel wil ik ter verduidelijking nog even melden dat , zoals al door NRDZ aangegeven, de agenda in de spoiler een verkorte versie is en dat verschillende van door jullie genoemde punten weldegelijk besproken/gemeld zijn.

Los van het bezoek aan de AFM is mij overigens nog iets ander opgevallen. In het verleden hebben we hier al vaker besproken wat de verschillen zijn tussen een platform met een ontheffing van de AFM of een platform met een vergunning van de AFM (voor het bemiddelen in opvorderbare gelden). Ik ben er achter gekomen dat er volgens mij toch nog wel een belangrijk verschil is namelijk de mogelijkheid om zonder tussenkomst van een rechter te kunnen klagen over een platform bij het Kifid (klachteninstituut financiėle dienstverlening). Volgens mij is het zo dat een financieel adviseur of dienstverlener (en in mij ogen is een platform dat ook al zeggen ze vaak van niet) welke een vergunning heeft van de AFM dit platform verplicht aangesloten is bij het Kifid. Dus als je een klacht hebt over een aangesloten platform kun je hier betrekkelijk eenvoudig, zonder tussenkomst van de rechter een klacht indienen.Helaas hebben de meeste platformen alleen een ontheffing dus dan heb je hier niets aan. Wel heeft o.a. GvE een vergunning dus met eventuele klachten is dit denk ik de makkelijkste en goedkoopste weg om te kunnen klagen. Overigens kan er nog wel een adertje onder het gras zitten omdat niet alle bij het Kifid aangesloten platformen het advies van het Kifid als bindend zien. Overigens GvE doet dit wel en dat is netjes.

Misschien kunnen jullie hier ook eens naar kijken om te zien of het klopt wat ik zojuist geschreven heb.
Misschien wel belangrijk, een organisatie met een vergunning dient inderdaad aangesloten te zijn bij een ERKEND klachteninstituut. Echter hoeft dit niet Kifid te zijn. Kifid is wel de grootste en bekendste financieel klachteninstituut. Desalniettemin is het aan iedere organisatie zelf om te bepalen bij welk erkend klachteninstituut ze zich aansluiten.

Neemt een beetje het beeld weg van Klacht --> Vergunning? --> Kifid. Zo zit dit namelijk in de praktijk niet altijd in elkaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Popolo op 01-03-2016 13:15:08 ]
pi_160338449
De top 10 van week 8:
  dinsdag 1 maart 2016 @ 13:56:39 #107
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160339404
Jammer dat ze hypothekaire zekerheden nog niet zijn ingeregeld bij KoM.
anders had ik wel meegedaan een die BigBread.

Nu wacht ik vooral af hoe KoM een en ander gaat regelen.

En zolang ze mijn oude verpandingen niet alsnog proberen te regelen doe ik zo ie zo niets bij KoM.

Zolang er dus geen antwoorden zijn staat KoM dus op een heel laag pitje bij mij.
Tot nooit .......
pi_160340343
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:56 schreef Speekselklier het volgende:
Jammer dat ze hypothekaire zekerheden nog niet zijn ingeregeld bij KoM.
anders had ik wel meegedaan een die BigBread.

Nu wacht ik vooral af hoe KoM een en ander gaat regelen.

En zolang ze mijn oude verpandingen niet alsnog proberen te regelen doe ik zo ie zo niets bij KoM.

Zolang er dus geen antwoorden zijn staat KoM dus op een heel laag pitje bij mij.
Er komt nog een tranche van 100K. Je hebt dus nog wel even de tijd om in te stappen. Hypothecaire zekerheid wordt pas na de 2e tranche geregeld door KoM. Het heeft dus geen meerwaarde om in de 1e tranche te zitten. Ik zou dus zeggen: nu NIET investeren, afwachten wanneer KoM komt met communicatie over de Stichting Zekerheden Kapitaal Op Maat. Hierna investeren in de 2e tranche (voor diegene die mee willen doen).
pi_160340826
Bij het platform van moneybrothers viel mij het volgende op:

quote:
U ontvangt jaarlijks een update van de ondernemer over het project waarin u geinvesteerd heeft.
Dat zie ik als erg positief.
Ik ben graag betrokken bij de projecten waarin ik investeer.
Ik heb daarom ook een mail gestuurd naar de platformen waarin ik investeer of zij ook zulke updates van de ondernemer aan de investeerders kunnen sturen. Altijd fijn om meer van het project te kunnen volgen.

Hieronder mijn mail:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_160340929
Die van KOM lijkt wel een mooi project, jammer dat de omzet terug loopt van 953 naar 887 en dan dit jaar gaat toenemen tot 1063...
-70k vorig jaar + 200k dit jaar terwijl gezond eten steeds populairder wordt
pi_160341141
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 14:45 schreef dyna18 het volgende:
Bij het platform van moneybrothers viel mij het volgende op:

[..]

Dat zie ik als erg positief.
Ik ben graag betrokken bij de projecten waarin ik investeer.
Ik heb daarom ook een mail gestuurd naar de platformen waarin ik investeer of zij ook zulke updates van de ondernemer aan de investeerders kunnen sturen. Altijd fijn om meer van het project te kunnen volgen.

Hieronder mijn mail:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prima punt, bijvoorbeeld CCF doet dit ook jaarlijks volgens mij.
pi_160341233
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 14:48 schreef namliam het volgende:
Die van KOM lijkt wel een mooi project, jammer dat de omzet terug loopt van 953 naar 887 en dan dit jaar gaat toenemen tot 1063...
-70k vorig jaar + 200k dit jaar terwijl gezond eten steeds populairder wordt
Meer zaken over het algemeen meer omzet. Hij is van plan 3 tot 5 zaken per jaar te openen. Ik kan natuurlijk niet zien of dat haalbaar is.
Wat ik me afvraag is wat hij als omzet telt , Naar ik toch aanneem niet de omzet van de franchise ondernemer aan de eindgebruiker. Want dan is de omzet wel erg laag voor zo'n groot aantal zaken.
Ben ook benieuwd naar het antwoord van de de vraag die door een investeerder is gesteld aangaande het taxatie rapport van het pand. Maar misschien moeten we daar wel op wachten tot de tweede tranch want het antwoord is nog niet beschikbaar.....................................
Je zou toch verwachten dat dit soort eenvoudige vragen over een taxatie rapport bij een hypotheek verstrekking op eenvoudige wijze snel beantwoord zouden kunnen worden.
pi_160341355
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:08 schreef Popolo het volgende:
Misschien wel belangrijk, een organisatie met een vergunning dient inderdaad aangesloten te zijn bij een ERKEND klachteninstituut. Echter hoeft dit niet Kifid te zijn. Kifid is wel de grootste en bekendste financieel klachteninstituut. Desalniettemin is het aan iedere organisatie zelf om te bepalen bij welk erkend klachteninstituut ze zich aansluiten.

Neemt een beetje het beeld weg van Klacht --> Vergunning? --> Kifid. Zo zit dit namelijk in de praktijk niet altijd in elkaar.
Oke, ja dat kan best wel kloppen. Blijft over dat er toch wel een belangrijk verschil is tussen een platform met een ontheffing van de AFM of een platform met een vergunning van de AFM. Eigenlijk zou dit in de toekomst natuurlijk allemaal gelijkgetrokken moeten worden, zodat alle crowdfunding platformen aangesloten moeten zijn bij een erkend klachteninstituut zodat een investeerder met een klacht die zonder hoge kosten kan laten behandelen.
pi_160341680
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 14:48 schreef namliam het volgende:
dit jaar terwijl gezond eten steeds populairder wordt
Klopt niet helemaal:
CBS: De omzet van hotels, restaurants, snackbars en cafés steeg in het vierde kwartaal met 0,6 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2015, meldt CBS. De omzet van de horeca stijgt nu bijna drie jaar op rij. Snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, noteerden de grootste omzettoename. De omzetgroei van de horeca in het vierde kwartaal van 2015 is vooral toe te schrijven aan meer verkochte consumpties. Prijsstijgingen speelden een kleinere rol.

Met het vierde kwartaal is ook het jaarcijfer bekend. In 2015 behaalde de horeca 5,7 procent meer omzet dan in 2014. Dit is de hoogste omzetstijging in 15 jaar.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 15:26:13 #115
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160341924
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 14:27 schreef djh77 het volgende:

[..]

Er komt nog een tranche van 100K. Je hebt dus nog wel even de tijd om in te stappen. Hypothecaire zekerheid wordt pas na de 2e tranche geregeld door KoM. Het heeft dus geen meerwaarde om in de 1e tranche te zitten. Ik zou dus zeggen: nu NIET investeren, afwachten wanneer KoM komt met communicatie over de Stichting Zekerheden Kapitaal Op Maat. Hierna investeren in de 2e tranche (voor diegene die mee willen doen).
Dat was ook mijn gedachte.

We wetel alleen niet wat de rente/looptijd van tranche2 wordt.
Tot nooit .......
pi_160343521
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 15:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat was ook mijn gedachte.

We wetel alleen niet wat de rente/looptijd van tranche2 wordt.
"De randvoorwaarden en zekerheden voor het 2e project, zullen na beoordeling, identiek zijn aan die van dit eerste project."
Dus ik ga er vanuit dat dit gelijk is.
pi_160343793
nieuwe Sushi tent in Haarlem
8%
5 jaar
¤ 25.000,00

ik mis wat info:
wat is de huur?

Ik pas
pi_160343922
Er gaan trouwens geruchten dat er sushi tenten zijn die rauwe vis en koude, kleffe rijst voor de hoofdprijs verkopen :(
pi_160344300
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 16:46 schreef bleyenburg het volgende:
Er gaan trouwens geruchten dat er sushi tenten zijn die rauwe vis en koude, kleffe rijst voor de hoofdprijs verkopen :(
Ik snap hem niet helemaal…..
Het is toch allemaal kleefrijst met rijstwijnazijn in combinatie met gekookte-, gegrilde- of gerookte vis, schelpdieren of andere ingrediėnten zoals ei, groente of vlees en in een enkel geval een dun plakje rauwe vis. De rijst hoort handwarm te zijn. Als de rijst niet nog een beetje warm is, dan is het vooraf klaargemaakt en dat is eigenlijk niet de bedoeling. Mindere restaurants heb je natuurlijk overal. De goede komen vanzelf boven drijven.
pi_160344326
het was sarcastisch bedoeld... :)
pi_160344454
kan een van jullie mij vertellen wat een groen en geel balletje in het betaalschema van gve inhoudt ,alvast bedankt.
pi_160344747
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 17:06 schreef samlood het volgende:
kan een van jullie mij vertellen wat een groen en geel balletje in het betaalschema van gve inhoudt ,alvast bedankt.
ligt eraan in welk scherm

bij toegezegd is groen niets aan de hand en geel "je moet betalen"

Bij lopend heb ik er nog nooit eens gezien, maar dat zal iets in de trant van nog geen termijn ontvangen betekenen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_160345225
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 17:00 schreef bleyenburg het volgende:
het was sarcastisch bedoeld... :)
Lekker hoor Sushi, gisteren nog gegeten :P
(Maar er zijn inderdaad ook slechte en vooral relatief veel onhygiėnische zaken dat is waar.)
pi_160345501
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 17:17 schreef CaLeX het volgende:

[..]

ligt eraan in welk scherm

bij toegezegd is groen niets aan de hand en geel "je moet betalen"

Bij lopend heb ik er nog nooit eens gezien, maar dat zal iets in de trant van nog geen termijn ontvangen betekenen
Dank je calex
pi_160347350
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 14:27 schreef djh77 het volgende:

[..]

Er komt nog een tranche van 100K. Je hebt dus nog wel even de tijd om in te stappen. Hypothecaire zekerheid wordt pas na de 2e tranche geregeld door KoM. Het heeft dus geen meerwaarde om in de 1e tranche te zitten. Ik zou dus zeggen: nu NIET investeren, afwachten wanneer KoM komt met communicatie over de Stichting Zekerheden Kapitaal Op Maat. Hierna investeren in de 2e tranche (voor diegene die mee willen doen).
Hij zit al na een paar uurtjes vol........Dit is een top project, zeker toen de (terechte) vragen waren beantwoord.

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 01-03-2016 19:45:07 ]
Pecunia non olet
pi_160353390
Update Vinovat :+

De bank heeft wel pandrecht :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uit het bestand:

Fiscus ¤8.400.
ING bank heeft vordering van ¤41.000 en pandrecht op alles.
Overige crediteuren ¤130.000.

Of te wel kansloze zaak.

[ Bericht 0% gewijzigd door Baklapper op 01-03-2016 22:15:48 ]
pi_160354247
"Op welke grond wordt onze aanspraak op de verpanding van de voorraad en inventaris door de curator afgewezen?"

Wellicht omdat jullie de pandrechten niet rechtsgeldig geregistreerd hebben

"Indien het noodzakelijk zal blijken om ook de vordering uit het dossier xxxxxx onder te brengen in deze Stichting Zekerheden, zullen we u hierover informeren."

Waarom? Te laat is te laat
pi_160354820
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 19:10 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij zit al na een paar uurtjes vol........Dit is een top project, zeker toen de (terechte) vragen waren beantwoord.
Tja............ Alleen waren de vragen weer eens te laat beantwoord. Project zat dus al vol toen de laatste vraag beantwoord werd! :(
pi_160356453
Dan de tweede tranche maar in de herkansing ;)
Pecunia non olet
pi_160357753
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 14:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Meer zaken over het algemeen meer omzet. Hij is van plan 3 tot 5 zaken per jaar te openen. Ik kan natuurlijk niet zien of dat haalbaar is.
Wat ik me afvraag is wat hij als omzet telt , Naar ik toch aanneem niet de omzet van de franchise ondernemer aan de eindgebruiker. Want dan is de omzet wel erg laag voor zo'n groot aantal zaken.
Ben ook benieuwd naar het antwoord van de de vraag die door een investeerder is gesteld aangaande het taxatie rapport van het pand. Maar misschien moeten we daar wel op wachten tot de tweede tranch want het antwoord is nog niet beschikbaar.....................................
Je zou toch verwachten dat dit soort eenvoudige vragen over een taxatie rapport bij een hypotheek verstrekking op eenvoudige wijze snel beantwoord zouden kunnen worden.
Die 3-5 zaken vind ik best wel bijzonder. Ze willen dus in 5 jaar drie keer over de kop gaan (2015 7 zaken en binnen 5 jaar 20-25 zaken). Voor de eerste twee zaken dit jaar hebben ze al vreemd vermogen nodig. Ik weet niet hoeveel extra er nog gepland zijn voor dit jaar en waar dat geld vandaan komt? Maar goed laat ik dat feit even negeren, na 2016 zou er 80K beschikbaar zijn voor uitbreidingsfinancieringen. Alleen het werkkapitaal financieren van 1 zaak is al 100K (daarvoor beweren ze de crowd namelijk nodig te hebben), hoe gaan ze dan in godsnaam in 2017-2018-2019-2020 3-5 zaken openen? Er zit 370K eigen vermogen in dat hele gebeuren en dat stijgt natuurlijk veel te traag, voor een dergelijke ambitieuze groei.
pi_160358220
In hoeverre vind je dat een probleem? In relatie tot het wel of niet kunnen terugbetalen van deze lening?
Pecunia non olet
pi_160358489
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 00:43 schreef obligataire het volgende:
In hoeverre vind je dat een probleem? In relatie tot het wel of niet kunnen terugbetalen van deze lening?
Aangezien vreemd vermogen de enige manier is om de groei enigszins te realiseren is het risico op het aantrekken van zo veel mogelijk vreemd vermogen (en dus verplichtingen die tot het randje groeien) vrij groot.

Daarnaast getuigt het niet echt van een realistisch toekomstbeeld, in hoeverre kan ik dan de 'prognoses' i.v.m. omzet, winst en afloscapaciteit vertrouwen? Het geeft me nogal snel het onderbuikgevoel dat dat dan ook wel positief ingeschat zal zijn. Ik neem namelijk aan dat in die prognoses sowieso dan al de, moeilijk te behalen, groei kwa vestigingen zit gerekend wat je al kunt bijstellen.

Natuurlijk zou je dan nog de hypothecaire zekerheid hebben en zou je kunnen redeneren 6.5% met een hypothecaire zekerheid van 220K executiewaarde, ik waag gewoon het gokje en zie wel hoelang het stand houdt en dan in ik de rest wel via de hypotheek. Alleen is KOM nu toevallig even het platform waar ik die tactiek even niet prefereer.
pi_160359967
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 23:24 schreef obligataire het volgende:
Dan de tweede tranche maar in de herkansing ;)
Nog 2 maanden wachten. Investeerders uit de 1e tranche hebben tot die tijd geen zekerheden.
pi_160359970
[quote]1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 22:03 schreef Baklapper het volgende:

Om dit voor huidige en toekomstige projecten op de juiste wijze te organiseren, hebben wij besloten tot de oprichting van de Stichting Zekerheden Kapitaal Op Maat. Deze nieuwe entiteit zal vanaf heden voor alle projecten die via Kapitaal Op Maat gefund worden, namens betrokken investeerders aanvullende zekerheden op zich nemen. Deze Stichting zal ook in staat zijn deze zekerheden namens betrokken investeerders onverhoopt uit te winnen.

Ik lees alleen huidige en toekomstige projecten. Hoe zou het zitten met oude projecten die al in de terugbetalingsfase zitten?
pi_160360374
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 22:03 schreef Baklapper het volgende:
Update Vinovat :+

De bank heeft wel pandrecht :')

Uit het bestand:

Fiscus ¤8.400.
ING bank heeft vordering van ¤41.000 en pandrecht op alles.
Overige crediteuren ¤130.000.

Of te wel kansloze zaak.
En Heineken heeft nog 'eigendomsvoorbehoud' op vermoedelijk een deel van de voorraad. Ik ben benieuwd hoeveel er van deze kip valt te plukken? Een ondernemer met pech 'gun' ik de schuldsanering maar in het geval van fraude...
pi_160360581
Waarom wordt deze informatie van KoM trouwens niet naar alle investeerders gestuurd?
Als ik niet op dit forum zat had ik van niets geweten.

Beetje vaag om toekomstplannen voor heel KoM alleen naar de investeerders van 1 project te sturen.
pi_160360715
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 00:58 schreef MT10 het volgende:

[..]

Aangezien vreemd vermogen de enige manier is om de groei enigszins te realiseren is het risico op het aantrekken van zo veel mogelijk vreemd vermogen (en dus verplichtingen die tot het randje groeien) vrij groot.

Daarnaast getuigt het niet echt van een realistisch toekomstbeeld, in hoeverre kan ik dan de 'prognoses' i.v.m. omzet, winst en afloscapaciteit vertrouwen? Het geeft me nogal snel het onderbuikgevoel dat dat dan ook wel positief ingeschat zal zijn. Ik neem namelijk aan dat in die prognoses sowieso dan al de, moeilijk te behalen, groei kwa vestigingen zit gerekend wat je al kunt bijstellen.

Natuurlijk zou je dan nog de hypothecaire zekerheid hebben en zou je kunnen redeneren 6.5% met een hypothecaire zekerheid van 220K executiewaarde, ik waag gewoon het gokje en zie wel hoelang het stand houdt en dan in ik de rest wel via de hypotheek. Alleen is KOM nu toevallig even het platform waar ik die tactiek even niet prefereer.
Tsja eerlijk gezegd neem ik die uitbreidingsplannen ter kennisgeving aan. Hij heeft geen uitbreiding nodig om aan zijn huidige verplichtingen te kunnen voldoen en evenmin denk ik dat een verantwoorde groei van zijn bedrijf de toekomstige aflossingen in de weg staat.

Hij lijkt mij een pientere zakenman en zijn business is zeer winstgevend gebleken. Hij betaalt niet voor niets zomaar een paar ton vanuit zijn eigen liquide middelen. Ik denk dat hij niet in 7 sloten tegelijk loopt. En als hij uiteindelijk op gemiddeld drie vestigingen per jaar uitkomt doet hij het nog steeds uitstekend denk ik.
Pecunia non olet
pi_160361058
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 08:47 schreef obligataire het volgende:

[..]

Tsja eerlijk gezegd neem ik die uitbreidingsplannen ter kennisgeving aan. Hij heeft geen uitbreiding nodig om aan zijn huidige verplichtingen te kunnen voldoen en evenmin denk ik dat een verantwoorde groei van zijn bedrijf de toekomstige aflossingen in de weg staat.

Hij lijkt mij een pientere zakenman en zijn business is zeer winstgevend gebleken. Hij betaalt niet voor niets zomaar een paar ton vanuit zijn eigen liquide middelen. Ik denk dat hij niet in 7 sloten tegelijk loopt. En als hij uiteindelijk op gemiddeld drie vestigingen per jaar uitkomt doet hij het nog steeds uitstekend denk ik.
Een verantwoorde groei niet inderdaad. Maar dat is nu net waar ik me vragen bij stel, blijft het wel verantwoord met dergelijke ambitieuze plannen?

Wellicht kan hij wel aan de aflossingsverplichtingen voldoen, echter als in de prognose voor 2016 al 3-5 vestigingen extra zijn meegenomen wordt de marge op de aflossingsverplichtingen wel kleiner. Dat is wel jammer aan de geringe financiele informatie dat je niet echt weet waar het op gebaseerd is alleen dat het de 'prognose' is. Dat heb ik namelijk ook een beetje met de afschrijving die van 63 naar 47K zakt, dat vind ik wel erg veel als je ook al minstens 2 nieuwe zaken daarin moet rekenen.

3 vestigingen is meer dan uitstekend, echter is dat dus al niet realistisch want stel dat je er gemiddeld 1 (nu 80K over voor uitbreidingen, als het groeit ga je wel over die 100K dus ik neem even aan dat je er gemiddeld 100K voor uitbreidingen beschikbaar hebt) dan heb je dus minstens 200K nodig elk jaar voor die andere twee vestigingen waarbij de EV/VV verhouding steving scheef groeit. En daar vind ik nu net het risico zitten, als hij nog allemaal andere verplichtingen aangaat om nieuwe zaken te financieren kan de aflossingscapaciteit van de KOM lening ook onder druk komen te staan.

Maar goed, er zijn opzich inderdaad nog steeds wel redenen om het investeren te overwegen.. Ik zou het, denk ik, bij een ander platform ook overwegen, KOM ben ik even een stuk voorzichtiger mee. Dat zie je nu ook al weer, hypotheekrecht wordt geregistreerd bij de tweede tranche.. Waarom niet nu al? De kans is klein, maar mocht er de komende maanden iets geks gebeuren waardoor het gebeuren omvalt heeft de eerste tranche dus geen zekerheid.
pi_160361071
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 22:03 schreef Baklapper het volgende:
Update Vinovat :+

De bank heeft wel pandrecht :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uit het bestand:

Fiscus ¤8.400.
ING bank heeft vordering van ¤41.000 en pandrecht op alles.
Overige crediteuren ¤130.000.

Of te wel kansloze zaak.
Hier zakt je broek toch van af:

Blijkbaar heeft de ING Bank (ook) de pandrechten; heeft ondernemer de indruk gewekt een eerste pandrecht aan de investeerders te (kunnen) verlenen, terwijl daarvan mogelijk geen sprake was?

Kortom we checken niks bij KOM? Iemand kan maar roepen wat hij/zij wil we geloven het meteen? Ik zou toch verwachten dat KOM zou eisen de voorwaarden van de ING financiering in te kijken...
pi_160361085
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 08:02 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

En Heineken heeft nog 'eigendomsvoorbehoud' op vermoedelijk een deel van de voorraad. Ik ben benieuwd hoeveel er van deze kip valt te plukken? Een ondernemer met pech 'gun' ik de schuldsanering maar in het geval van fraude...
Het is nog erger volgens de pitch was de omzet 600.000 euro in 2013 en een kleine terug val omzet in 2014. Volgens de huidige stukken was de omzet in 2014 rond 300.000 euro.
Dat te samen met dat de inventaris al verpand was bij de ING geeft bij mij de conclusie dat KoM en zijn investeerders zijn opgelicht!!!

Vraag mij dan ook af hoe ze op de Sparkholder tool hebben ingevuld. Als je het verslag leest van de Curator blijkt dat er geld in 2015 volgens zeggen van Bakx naar het bierfest is gegaan en de verhuizing.
Volgens mij een gevalletje het ene gat dekt het andere gat. En dat gaat niet.
Tegen dit soort handelen is het moeilijk je te verdedigen alleen geen verdediging helpt natuurlijk helemaal niet.
pi_160361250
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 09:21 schreef bambricks het volgende:

[..]

Het is nog erger volgens de pitch was de omzet 600.000 euro in 2013 en een kleine terug val omzet in 2014. Volgens de huidige stukken was de omzet in 2014 rond 300.000 euro.
Dat te samen met dat de inventaris al verpand was bij de ING geeft bij mij de conclusie dat KoM en zijn investeerders zijn opgelicht!!!

Vraag mij dan ook af hoe ze op de Sparkholder tool hebben ingevuld. Als je het verslag leest van de Curator blijkt dat er geld in 2015 volgens zeggen van Bakx naar het bierfest is gegaan en de verhuizing.
Volgens mij een gevalletje het ene gat dekt het andere gat. En dat gaat niet.
Tegen dit soort handelen is het moeilijk je te verdedigen alleen geen verdediging helpt natuurlijk helemaal niet.
Als je als platform de cijfers krijgt van een potentieel project dan zie je daar een lening van in dit geval de ING staan. Als je een heel klein beetje ervaring hebt in financieringen dan weet je dat de bank een eerste pandrecht eist op alle activa. Daar hoef je echt geen Warren Buffet voor te heten. Ik kan me voorstellen dat ondernemers dit niet weten en bijna blind een kredietovereenkomst tekenen

Als je als risk manager aan de curator gaat vragen waarom het pandrecht niet geaccepteerd wordt terwijl je dit niet geregistreerd hebt dan heb je niet de kennis en know how voor deze positie.

[ Bericht 2% gewijzigd door rockenfeller op 02-03-2016 09:46:00 ]
pi_160361830
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 09:35 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Als je als platform de cijfers krijgt van een potentieel project dan zie je daar een lening van in dit geval de ING staan. Als je een heel klein beetje ervaring hebt in financieringen dan weet je dat de bank een eerste pandrecht eist op alle activa. Daar hoef je echt geen Warren Buffet voor te heten. Ik kan me voorstellen dat ondernemers dit niet weten en bijna blind een kredietovereenkomst tekenen

je hebt gelijk over de positie KoM versus Vinovat. Alleen in mijn ogen een beetje ondernemer
weet dat je niet 2 keer iets kan verpanden. Dus Vinovat had dit niet mogen en kunnen doen.
Waarschijnlijk wordt de kans om in de schuldsanering te komen een stuk kleiner als gevolg van dergelijke handelingen.
Verder een omzet verlies van 50% verkopen in de pitch als een kleine terugval vind ik misleidend en dan druk ik mij nog zwak uit.
pi_160361837
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 09:21 schreef bambricks het volgende:

[..]

Het is nog erger volgens de pitch was de omzet 600.000 euro in 2013 en een kleine terug val omzet in 2014. Volgens de huidige stukken was de omzet in 2014 rond 300.000 euro.
Dat te samen met dat de inventaris al verpand was bij de ING geeft bij mij de conclusie dat KoM en zijn investeerders zijn opgelicht!!!

Vraag mij dan ook af hoe ze op de Sparkholder tool hebben ingevuld. Als je het verslag leest van de Curator blijkt dat er geld in 2015 volgens zeggen van Bakx naar het bierfest is gegaan en de verhuizing.
Volgens mij een gevalletje het ene gat dekt het andere gat. En dat gaat niet.
Tegen dit soort handelen is het moeilijk je te verdedigen alleen geen verdediging helpt natuurlijk helemaal niet.
Echt KoM zit zo fout met dit project. Ik had de omzetcijfers gisteren over het hoofd gezien, maar dit staat in de pitch:

"Omzet: De slijterij Vinovat maakt een prima omzet met een licht stijgende brutomarge. Het verloop van de omzet van 2011-2013 is schommelend rond de ¤600.000. In 2014 heeft de omzet een lichte dip gehad, mede veroorzaakt door het invoeren van betaald parkeren in de buurt. Echter met de nieuwe A locatie en nieuwe identiteit wordt er een gezonde groei geprognotiseerd."

Lichte dip :') . In 2014 is volgens de curator de omzet ¤300.000. Dat is gewoon een halvering van de omzet.
  woensdag 2 maart 2016 @ 10:20:54 #144
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160361862
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 09:35 schreef rockenfeller het volgende:
Als je als risk manager aan de curator gaat vragen waarom het pandrecht niet geaccepteerd wordt terwijl je dit niet geregistreerd hebt dan heb je niet de kennis en know how voor deze positie.
Ik denk dat de jurist ook gewoon een neefje in opleiding is. Zelfs een blind paard begrijpt dat. Sterker nog, je HEBT niet eens een pandrecht.
Tot nooit .......
pi_160361866
Ik vind het bijna jammer dat ik niet in Vinovat zit.
Deze is echt een uitgelezen kans om een juridische procedure te starten.
Hebben we gelijk een precedent.
  woensdag 2 maart 2016 @ 10:46:23 #146
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160362186
Hmmm
Ik zat even bij SIDN te kijken naar de gegevens van vinovat.nl

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De curator heeft het over Bakx vof. Ik kan over Bakx-Geldhoff niks vinden, maar mogelijk bestaat of is er nog een structuur waar Bakx in zit.
Tot nooit .......
pi_160362250
Geldhoff is de achternaam Dhr. Bakx zijn vrouw.
  woensdag 2 maart 2016 @ 10:53:57 #148
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160362280
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 10:51 schreef Baklapper het volgende:
Geldhoff is de achternaam Dhr. Bakx zijn vrouw.
Dat weet ik. Maar dit is mogelijk een tweede vof die aktief is (of aktief gaat worden).
Over Bakx-Geldoff wordt in het dossier niet gesproken. (is niet failliet??)
Tot nooit .......
pi_160362362
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 10:21 schreef bleyenburg het volgende:
Ik vind het bijna jammer dat ik niet in Vinovat zit.
Deze is echt een uitgelezen kans om een juridische procedure te starten.
Hebben we gelijk een precedent.
Kapitaal op Maat heeft zijn aansprakelijk redelijk goed dichtgetimmerd in de Algemene Voorwaarden. Zie

9.2. Kapitaal Op Maat is niet aansprakelijk voor schade ontstaan ten gevolge van onjuiste en/of onvolledige gegevensverstrekking door Investeerder en/of Ondernemers aan Kapitaal Op Maat. Kapitaal Op Maat is evenmin verantwoordelijk of aansprakelijk voor informatie op enige site die is gelinkt van of naar de Website.
9.3. Kapitaal Op Maat is nimmer aansprakelijk voor de niet-nakoming door Ondernemers en Investeerders van de betalingsverplichtingen uit hoofde van de Overeenkomsten van Geldlening. Kapitaal Op Maat is evenmin aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit uit het doen van een investering via haar Website, waaronder begrepen (doch niet uitsluitend) het verlies van een investering of het mislopen van rendementen.
9.4. De in de voorgaande leden van dit artikel genoemde beperkingen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Kapitaal Op Maat of diens leidinggevenden.


Zal dus nog een aardig klusje worden om ze met succes aan te spreken
pi_160362449
Artikel 9.4 geeft een aanknopingspunt.
Plus dat zeggen dat je nergens voor verantwoordelijk bent niet betekent dat een rechter dat ook zo ziet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')