Lees in bron het live-verslag van vanochtendquote:Rond negen uur vanmorgen is bij Dalfsen een trein ontspoord; hierbij is de machinist om het leven gekomen. Op de spoorwegovergang bij het Lage Veld is de trein van Zwolle richting Coevorden op een hoogwerker geknald. De trein is op zijn zij in het weiland naast de spoorlijn beland.
5 km verderop is er een stukje dubbelspoor waar treinen elkaar kunnen passeren.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
Bij station Dalfsen stukje dubbel misschien?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
Jawel, hij wist alleen niet dat die treinen zo kort na elkaar kwamen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Had ie kennelijk toch niet zo goed opgelet op zijn cursus.
Tussen station Ommen en Dalfsen ligt nog een heel klein stukje dubbel spoor. Bij station Dalfsen passeren de treinen elkaar.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
5 minuten oid, las ik net in VK.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.
En dicht bij een station kun je binnen een minuut al een tegentrein hebben.
Les 1: vertrouw niet op het spoorboekje. Daar staan namelijk lang niet alle treinen in die rijden.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef Piet_Piraat het volgende:
Bestuurder van hoogwerker is vergeten om in het spoorboekje te kijken.
Hij was er voor de 2e dag bomen aan het rooien, genoeg tijd om te weten hoe vaak er treinen rijden.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Les 1: vertrouw niet op het spoorboekje. Daar staan namelijk lang niet alle treinen in die rijden.
quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.
En dicht bij een station kun je binnen een minuut al een tegentrein hebben.
quote:Een hoogwerker op rupsbanden die bezig was bomen te vellen in de buurt, maakte zich rond kwart voor negen 's ochtends op om de spoorweg over te steken. De kraanmachinist liet de trein uit Ommen richting Dalfsen passeren en zette zich daarna in beweging. In de spits zit er een kwartier tussen twee treinen uit dezelfde richting.
Maar tussen het passeren van de trein Ommen-Dalfsen en die uit de tegenovergestelde richting - Dalfsen richting Ommen - zit veel minder tijd. 'Maximaal vijf minuten', zegt Kempers die al haar hele leven - 43 jaar - aan het spoor woont. Als de trein uit Ommen het Lageveld passeert, vertrekt die uit Dalfsen al bijna de andere kant op. Dat is hemelsbreed nog geen vijf kilometer, slechts een paar minuten met de trein. Het baanvak is enkelspoor, bij Dalfsen kunnen de treinen elkaar passeren.
Die tijd was voor de hoogwerker te kort; nog vóór de kraan het spoor over was, werd hij al geramd door de trein die waarschijnlijk in volle vaart op de hoogwerker in reed. Net voor de spoorwegovergang is een knik in het spoor die het zicht belemmert. De laagstaande zon zal ook niet hebben geholpen. 'Ik heb hem niet horen remmen', zegt Kempers. Het voorste treindeel is nog zo'n honderd meter door geschoten.
http://www.volkskrant.nl/(...)-waar-zijn~a4250349/quote:Volgens burgemeester Noten is duidelijk dat de kraanbestuurder een 'inschattingsfout' heeft gemaakt. Hoe en waarom wordt onderzocht. Onduidelijk is nog of de hoogwerker klem is komen te zitten tussen de spoorbomen. Evenmin is bekend of de bestuurder op de hoogte was van de precieze dienstregeling en dus wist hoe weinig tijd hij had. De politie heeft de kraanmachinist aangehouden. Hij is ondervraagd, maar volgens een politiewoordvoerder nog te zeer ontdaan om een samenhangend relaas af te geven.
Ik begreep dat hij was gaan rijden nadat er een trein gepasseerd was, op enkelspoor is het geen heel vreemde gedachte dat er dan niet gelijk weer een kan komen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.
En dicht bij een station kun je binnen een minuut al een tegentrein hebben.
In de nacht verplaatsen ?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:18 schreef Cherna het volgende:
Nu ben ik geen kraanmachinist, maar worden routes vooraf niet verkend. Zou dat niet in de nacht verplaatst kunnen worden? Ik weet het allemaal niet. Wel weet ik dat bij zeer zwaar transport complete tekeningen worden gemaakt ivm draaicirkels, obstakels etc. Dat is een complete planning vooraf.
Misschien wel, alleen hoef je hier geen kraanmachinist voor te zijn......quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:14 schreef Cherna het volgende:
Ik neem toch aan dat het in een opleiding tot kraanmachinist word behandeld.
Nee hoor. Niet elke dag is hetzelfde. Er rijden ook nog onregelmatig goederentreinen, locs, meettreinen, werktreinen, leegmatritten, etc. Soms worden er treinen opgeheven en soms extra treinen ingelegd.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:55 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hij was er al 2 dagen bomen aan het rooien, genoeg tijd om te weten hoe vaak er treinen rijden.
Het is de Betuwelijn niet.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nee hoor. Niet elke dag is hetzelfde. Er rijden ook nog onregelmatig goederentreinen, locs, meettreinen, werktreinen, leegmatritten, etc.
Ook als je de openbare weg opgaat? Ik weet het niet daarom vraag ik het.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:57 schreef bluemoon23 het volgende:
Zoals al gezegd is: paar honderd ¤ en een cursus van een dag, net als met een heftruck.
Dat klopt. Maar dat doet niets af aan mijn verhaal.quote:
Correct maar Coevorden heeft op deze lijn een terminal voor vrachttreinen en zo rijdt er ook nog wel eens wat ander spul. Het zal niet spectaculair veel zijn maar voldoende om niet volledig op de reizigersdienstregeling te vertrouwen.quote:
Als de tijd tussen de twee treinen te krap was om over te steken met die hoogwerker, dan is dat wel degelijk de fout van de bestuurder.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:55 schreef Chai het volgende:
[..]
[..]
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)-waar-zijn~a4250349/
Onduidelijk is dus ook nog of hij klem is komen te zitten, dus vind alle wilde speculaties en dat hij tijdens zijn cursus niet goed heeft opgelet en dergelijke erg ongepast.
Als. Ik snap niet dat je het nodig vindt om te speculeren terwijl er niks bekend is.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de tijd tussen de twee treinen te krap was om over te steken met die hoogwerker, dan is dat wel degelijk de fout van de bestuurder.
Ik speculeer niet, ik ga af op de burgemeester die bekend heeft gemaakt dat de bestuurder een inschattingsfout heeft gemaakt.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:04 schreef Chai het volgende:
[..]
Als. Ik snap niet dat je het nodig vindt om te speculeren terwijl er niks bekend is.
Hoe moeilijk kan het zijn wanneer je die dag de spoorlijn over moet met dat langzame ding om voordat je begint even te bellen met spoorweg beheerder om te vragen wat er die dag aan treinen rijdt en op welke tijd.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct maar Coevorden heeft op deze lijn een terminal voor vrachttreinen en zo rijdt er ook nog wel eens wat ander spul. Het zal niet spectaculair veel zijn maar voldoende om niet volledig op de reizigersdienstregeling te vertrouwen.
de burgemeester weet het ook nog niet zeker.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik speculeer niet, ik ga af op de burgemeester die bekend heeft gemaakt dat de bestuurder een inschattingsfout heeft gemaakt.
Wat ik zie is dat-ie een scherpe bocht moest maken na de overgang. Dat vereist wel de nodige concentratie en kan daardoor een stuk langer duren.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de tijd tussen de twee treinen te krap was om over te steken met die hoogwerker, dan is dat wel degelijk de fout van de bestuurder.
Dezelfde burgemeester die bekend heeft gemaakt dat er twee doden zijn ja.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik speculeer niet, ik ga af op de burgemeester die bekend heeft gemaakt dat de bestuurder een inschattingsfout heeft gemaakt.
Noten toch? Die is ooit fr-vz geweest van de PvdA in de EK.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:09 schreef Chai het volgende:
[..]
Dezelfde burgemeester die bekend heeft gemaakt dat er twee doden zijn ja.
Hooguit speculeert dan de burgemeester. Als we die al niet meer kunnen vertrouwen houdt het snel op.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:07 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
[..]
de burgemeester weet het ook nog niet zeker.
officieel rapport van het onderzoek is er nog niet toch?
Dus ja, jij speculeert wel omdat je af gaat op de aannames en speculaties van een ander.
Volgens mij reed ie van de boerderij af over de overgang heen en dan verder over het zangweggetje. Lijkt me logisch omdat-ie wrs van de openbare weg afkwam.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:08 schreef Leandra het volgende:
Moest hij bij die boerderij zijn trouwens? Want die weg lijkt een doodlopende weg te zijn (npi).
En ook dat is iets wat de chauffeur moet meenemen als hij met zo'n ding onderweg is.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat ik zie is dat-ie een scherpe bocht moest maken na de overgang. Dat vereist wel de nodige concentratie en kan daardoor een stuk langer duren.
lijkt me logisch dat duidelijk is dat hij speculeert aangezien er nog officieel onderzoek moet komen/bezig is ?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hooguit speculeert dan de burgemeester. Als we die al niet meer kunnen vertrouwen houdt het snel op.
Dan nog. Ook gedurende de dag worden nog wel eens treinen ingepland die 's ochtends nog niet bekend waren.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hoe moeilijk kan het zijn wanneer je die dag de spoorlijn over moet met dat langzame ding om voordat je begint even te bellen met spoorweg beheerder om te vragen wat er die dag aan treinen rijdt en op welke tijd.
Mij niet. Speculeren lijkt me geen taak van een burgemeester (die van Samson even uitgezonderd), dus ik ga er vanuit dat de man een reden heeft om dit met de wereld te delen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:11 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
[..]
lijkt me logisch dat duidelijk is dat hij speculeert aangezien er nog officieel onderzoek moet komen/bezig is ?
Het vereist wel enige ervaring idd, want je staat in die bak, die omlaag staat, en het vehikel dat je bestuurt zit 5 m van je vandaan. Vandaar is het handig iemand mee te nemen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En ook dat is iets wat de chauffeur moet meenemen als hij met zo'n ding onderweg is.
die man is burgemeester van een klein dorpje waar amper wat gebeurdquote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mij niet. Speculeren lijkt me geen taak van een burgemeester (die van Samson even uitgezonderd), dus ik ga er vanuit dat de man een reden heeft om dit met de wereld te delen.
Er zit een wereld van verschil tussen bewust een trein willen laten ontsporen, en je werk slecht doen waardoor er een ongeval gebeurT. Over selectief lezen gesproken.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:14 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
[..]
die man is burgemeester van een klein dorpje waar amper wat gebeurd
die moet ineens de pers te woord staan en wil dit zo goed mogelijk doen.
Hij maakte immers al eerder een fout met zijn 2 doden ipv 1
in alle nieuwberichten staat ook dat de burgemeester zelf zegt waarschijnlijk
Je lijkt die berichten selectief te lezen als je dat woord steeds mist en nu al een soort vasstaand feit te hebben dat de machinist dom was/ te weinig opleiding had/ bijna bewust die trein wou laten ontsporen.
Ik vind het erg onprettig om te lezen
We hebben hier idd wel paar treinmachinisten zitten idd. Die hadden een eigen subforum ook, dacht ik.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:15 schreef Geralt het volgende:
Zijn alle machinisten van FOK! veilig thuis gekomen met hun trein?
Speculatie dat die hoogwerker zijn werk "slecht" deed imho.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er zit een wereld van verschil tussen bewust een trein willen laten ontsporen, en je werk slecht doen waardoor er een ongeval gebeurT. Over selectief lezen gesproken.
Wat ik zo kan vinden op het web van cursusmateriaal over "werken met de hoogwerker" mag een hoogwerker in principe niet rijden op de weg, zoals bijvoorbeeld een mobiele graafmachine of verreiker wel magquote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:00 schreef Cherna het volgende:
Ook als je de openbare weg opgaat? Ik weet het niet daarom vraag ik het.
Dit is natuurlijk een beetje suggestieve berichtgeving, een hoogwerker mag gerust op de openbare weg, maar dan moet dat stuk weg / weghelft afgezet worden.quote:Hoe kan een hoogwerker, die helemaal niet op de openbare weg hoort, op een spoorwegovergang in botsing komen met een trein?
Naar het ongeluk van vanochtend lopen verschillende onderzoeken. Politie en justitie bekijken of de bestuurder van de hoogwerker strafbaar is. De Inspectie Leefomgeving en Transport is erbij betrokken en ook de Onderzoeksraad voor veiligheid doet onderzoek.
Zo lang het technisch onderzoek nog niet is afgerond behoort het inderdaad tot de mogelijkheden dat er een technisch defect aan dat ding was precies op de overweg.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Speculatie dat die hoogwerker zijn werk "slecht" deed imho.
Ja, wat ik daarnet las op VK-site lijkt het er vooralsnog op dat die hoogwerker niet geweten heeft dat er zo snel een andere trein aankwam.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo lang het technisch onderzoek nog niet is afgerond behoort het inderdaad tot de mogelijkheden dat er een technisch defect aan dat ding was precies op de overweg.
De netbeheerder in casus een klein beetje kennende is dat nog niet zo eenvoudig. Je zal dat dan wel zes maand van te voren in drievoud aan moeten vragen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hoe moeilijk kan het zijn wanneer je die dag de spoorlijn over moet met dat langzame ding om voordat je begint even te bellen met spoorweg beheerder om te vragen wat er die dag aan treinen rijdt en op welke tijd.
Dat slaat nergens op. Als zo'n overweg 500 meter van een station ligt, waar de tegentrein al staat te wachten, heb je soms minder dan een minuut.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:41 schreef Physsic het volgende:
Misschien al genoemd, maar ik lees nog niet zolang mee;
Korte, enkele spoorwegovergang, je hebt 6minuten de tijd om over te steken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |