abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160093876

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Projecten met problemen:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 9% gewijzigd door NaRegenDeZon op 22-02-2016 15:22:22 ]
pi_160095484
Hoi NRDZ, kan je in de OP ook de (hier reeds besproken) faal hieronder toevoegen?
SPOILER
Zo houden we het lijstje compleet!
pi_160096000
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 16:56 schreef aborren het volgende:
Hoi NRDZ, kan je in de OP ook de (hier reeds besproken) faal hieronder toevoegen?
SPOILER
ik heb express geopend om het lijstje te updaten ben er nu mee bezig maar het is wel even werk. We lagen nog wat achter en ik maak de opzet iets anders. Dus nog even geduld. :)
pi_160096006
De eerste Converteerbare Lening bij GvE is vol. Vandaag heeft een grote optimist het project WeBuildHomes maar effe afgevuld met 66.700 euro.
pi_160096562
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 16:56 schreef aborren het volgende:
SPOILER
Default lijst (mislukte projecten) in OP is nu aangepast. Natuurlijk zo goed als mogelijk :)

Bedrijven waar nog hoop is geef ik aan met xxxxxxxxxxxxxxx. Laat even weten welke bedrijven met naam genoemd zijn en die dus eventueel xxxxxxxxxxxxxxxxx moeten krijgen. En natuurlijk andersom waar we xxxxxxxxxxxxxxx kunnen vervangen door de naam daar er reeds een faillisement is uitgesproken.
Natuurlijk zijn aanvullingen welkom.
Nieuw is looptijd + aantal maanden dat er betaald is.
Roept u maar......................... :O
pi_160096613
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 17:16 schreef Ernie58 het volgende:
De eerste Converteerbare Lening bij GvE is vol. Vandaag heeft een grote optimist het project WeBuildHomes maar effe afgevuld met 66.700 euro.
En nog een zeer hoog investeerdersnummer ook. Mocht die persoon hier meelezen: ik ben erg benieuwd naar het waarom van deze grote investering.
(En NRDZ alvast bedankt voor het bijwerken van de OP)
pi_160096690
Ik zelf geloof niet echt in het idee van WeBuildHomes. Fundamenteel niet in beschouwing genomen.
pi_160096882
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 17:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Default lijst (mislukte projecten) in OP is nu aangepast. Natuurlijk zo goed als mogelijk :)

Bedrijven waar nog hoop is geef ik aan met xxxxxxxxxxxxxxx. Laat even weten welke bedrijven met naam genoemd zijn en die dus eventueel xxxxxxxxxxxxxxxxx moeten krijgen. En natuurlijk andersom waar we xxxxxxxxxxxxxxx kunnen vervangen door de naam daar er reeds een faillisement is uitgesproken.
Natuurlijk zijn aanvullingen welkom.
Nieuw is looptijd + aantal maanden dat er betaald is.
Roept u maar......................... :O
NRDZ dank voor het werk dat je er in steekt. Het is een indrukwekkende lijst geworden met een koppositie voor GvE, waar ze hopelijk niet trots op zullen zijn.

Ik weet niet of
SPOILER
al failliet is verklaard. Daar gingen ze een rechtszaak beginnen tegen NS.
pi_160097264
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 17:48 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

NRDZ dank voor het werk dat je er in steekt. Het is een indrukwekkende lijst geworden met een koppositie voor GvE, waar ze hopelijk niet trots op zullen zijn.

Ik weet niet of
SPOILER
al failliet is verklaard. Daar gingen ze een rechtszaak beginnen tegen NS.
Dank Ernie ik zal ze xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx. (inmiddels gedaan)

Het is natuurlijk zo dat hoe langer je bezig bent als platform en hoe meer projecten je hebt, des te groter de kans op mislukte projecten. En let op de lijst bevat ook projecten waar wat mee is maar waar nog steeds een mogelijkheid is dat het goed komt dan wel dat er een regeling/uitkering komt uit boedel of uit persoonlijke borgstelling.

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 22-02-2016 01:54:37 ]
pi_160097373
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 18:04 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank Ernie ik zal ze xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx. Doe het wel in een keer vanavond want ik verwacht nog wel wat opmerkingen.
Mijn opmerking is dat we jou moeten trakteren op iets te drinken. Nette lijst!! _O_ _O_
pi_160099997
Weet niet of het al ergens vermeld is, maar de Britse Funding Circle heeft een boeiende pagina met default statistieken:
https://www.fundingcircle.com/statistics?risk_period=100

Aangezien het aantal uitstaande kredieten in de UK vele malen groter is dan in Nederland (op funding circle alleen al 1,1 miljard pond) geeft dit een redelijk accuraat beeld. Natuurlijk is de Britse markt niet geheel vergelijkbaar met Nederland, maar geeft wel inzicht in de verwachte verliezen. Hun verwachting is 4% bad debt obv de gemiddelde rating.
pi_160111115
Dank je NRDZ, keurig overzicht.
pi_160113242
Nieuw @Collin, stapel financiering

Opstarten horeca-exploitatie
¤200.000 | 6,5% rente | 60 maanden
pi_160113271
Nieuw op Collin. Horeca starter. Hybride lening van ING250k+Collin 200K + achtergestelde lening 200K

Leningaanvrager: IJkgebouw Alkmaar
Doel van de lening: Opstarten horeca-exploitatie
Rente: 6,50 %
Looptijd: 60 maanden

Ondanks D&B minimaal risico en Collin score Ruim Voldoende. voor mij een nee.
pi_160113341
Nwe op Collin met minimaal risico.... dat minimale risico geldt voor de ing-bank denk ik toch?
pi_160115394
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 11:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nieuw op Collin. Horeca starter. Hybride lening van ING250k+Collin 200K + achtergestelde lening 200K

Leningaanvrager: IJkgebouw Alkmaar
Doel van de lening: Opstarten horeca-exploitatie
Rente: 6,50 %

Ondanks D&B minimaal risico en Collin score Ruim Voldoende. voor mij een nee.
Voor horeca weer een grote investering met matige zekerheden en een voor horeca veel te lage rente. Ik pas ook (niet dat ze mij nodig hebben aangezien hij al weer op 94% zit).
pi_160115888
Dank NRDZ. volgens mij mag
SPOILER
(GVE) ook wel in de problemenlijst.
Ik erger me dood aan GVE.
Eerst melden ze dat betreffende man vanaf jan'16 weer gaat betalen.
Vervolgens: "o, toch niet" en daarna totale radiostilte.
pi_160115926
quote:
14s.gif Op maandag 22 februari 2016 12:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Voor horeca weer een grote investering met matige zekerheden en een voor horeca veel te lage rente. Ik pas ook (niet dat ze mij nodig hebben aangezien hij al weer op 94% zit).
Wat ik weer vervelend vind dat men je laat gissen hoe de verhouding in rechten tussen ING en Collin is als het mis gaat. Natuurlijk zal de bank dan wel weer voor gaan maar zet dat er dan bij! Ik heb niet eens meer de moeite genomen om de vraag te stellen. Afijn ik hoop voor de mensen die wel investeren dat het probleem niet aan de orde komt en dat alles goed blijft gaan bij deze start up bij zo te zien ervaren mensen. Aan de andere kant hebben deze mensen wel veel hooi op hun vork, ik hoop voor ze dat ze goed kunnen delegeren/managen.
pi_160115931
Inmiddels ben ik er wel achter (wat ik eigenlijk al wist...) dat geen van de grotere platforms ook maar enige ambitie heeft om een serieuze bijzonder beheer afdeling te runnen.
pi_160115961
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:13 schreef bleyenburg het volgende:
Inmiddels ben ik er wel achter (wat ik eigenlijk al wist...) dat geen van de grotere platforms ook maar enige ambitie heeft om een serieuze bijzonder beheer afdeling te runnen.
Zou wel een goeie zet zijn!
  maandag 22 februari 2016 @ 13:14:10 #21
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160115969
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:13 schreef bleyenburg het volgende:
Natuurlijk niet; dat kost geld en levert geen geld op.
pi_160115990
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:11 schreef bleyenburg het volgende:
SPOILER
Die staat erin alleen met zijn naam op xxxxxxxxxxxxxxxxx daar er nog veel onzeker is. Ik zit net als jij in dit hopelijk niet zinkende schip.
pi_160116070
Niet mee eens XZAZ: Het levert op lange termijn juist erg veel op.
Ik blijf van mening dat er een shake-out aankomt en dat de platforms die bijzonder beheer serieus nemen er het beste ( of minst slecht) uit gaan komen.
Simpel een verschil tussen korte termijn visie en lange termijn visie.

de rentes bij zowel GVE als KOM zouden echt veel hoger moeten zijn voor het risico wat de investeerder nu loopt.
  maandag 22 februari 2016 @ 13:18:42 #24
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160116115
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:17 schreef bleyenburg het volgende:
Niet mee eens XZAZ: Het levert op lange termijn juist erg veel op.

Ik ben het overigens volledig met je eens hoor; bijzonder beheer hoort ook gewoon bij een investeringsplatform.
pi_160116174
Ik ben het ook niet eens met xzaz, maar vraag me af of bij het huidige verdienmodel van fundingsplatforms hiervoor ruimte is.

Zou je als crowdfund investeerder er meer voor over hebben?
(er vanuitgaande dat een bijzonder beheer afdeling schade kan voorkomen/beperken)
pi_160116221
de vervuiler betaalt. dus fee voor leningnemers omhoog
  maandag 22 februari 2016 @ 13:23:54 #27
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160116238
Wacht even, ik vind dat er een bijzonder beheer afdeling moet komen. Maar crowdfundingplatformen zijn erg op de korte termijn gericht. Je moet je fee ook de eerste maanden betalen en niet de laatste maanden; dat is al een teken aan de wand.
pi_160116245
bij GVE zijn de kosten voor de investeerder onlangs met tientallen procenten verhoogd terwijl het aantal defaults in rap tempo toeneemt
pi_160116252
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:23 schreef bleyenburg het volgende:
de vervuiler betaalt. dus fee voor leningnemers omhoog
Haha, kan ook!
pi_160116259
kan ook????

Nee, zo móet het
pi_160116305
Eens, had nog niet aan die optie gedacht ...
  maandag 22 februari 2016 @ 13:26:22 #32
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160116306
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:24 schreef bleyenburg het volgende:
kan ook????

Nee, zo móet het
Wat is het doel van jouw voor Bijzonder beheer? Bijzonder beheer is eigenlijk bedoeld om de bedrijven er weer bovenop te helpen. De laatste jaren is het meer gegaan naar; hoe kunnen wij de laatste centen terugkrijgen en laat de onderneming maar barsten.
pi_160116889
Bijzonder beheer bij een crowdfund platform is anders -ze beheren geld- en in tegenstelling tot banken en doet een default hen minder pijn.
Maar goed, risk control zou sowieso hoog in het vaandel moeten staan van een platform, maar het gaat nog al eens fout (net als bij banken). Een afdelingen bijzonder beheer zal daar niet veel aan veranderen, risico's moeten vooraf beter in kaart worden gebracht, inclusief zekerheden.
pi_160117159
@NRDZ mooi overzicht.

GVE nummer 10932 mag wat mij betreft nog als 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxx' worden weergegeven. Tot dusver nog steeds geen communicatie vanuit GVE. Ik heb ze ongeveer 4 weken geleden gebeld over het krantenartikel over het "faillissement" van deze tent, maar ondanks de belofte dat er communicatie richting de investeerders zou plaatsvinden is er absolute stilte bij GVE. Morgen moet er weer een betaling voor dit project binnenkomen. Ik ben benieuwd........

Trouwens: GVE is wat mij de betreft - by far - het crowdfundingplatform met de slechtste communicatie.
pi_160117326
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:11 schreef bleyenburg het volgende:
SPOILER
Het ongedateerde, snel in elkaar geflatste briefje kwam overigens nadat ik bij hen geïnformeerd had hoe het nou zat met die herstart. Zij wisten wsl. allang dat meneer zijn nieuwe toezeggingen niet nakwam, want hij zou eind 2015 eerst de door de site voorgeschoten terugbetaling voldoen.

Ik word wel wat vrolijker van de nieuwe hogere rentes die FNC hanteert, heb het idee dat zij nu - vanuit de Engelse ervaring - een wat reëlere benadering voorstaan. Veel van de projecten die via de andere grotere sites voorbijkomen horen in dezelfde categorie: junkleningen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ZeKraut op 22-02-2016 14:14:22 ]
pi_160117578
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 14:01 schreef iw84t het volgende:

GVE nummer 10932 mag wat mij betreft nog als 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxx' worden weergegeven.
Done!
pi_160117695
Afdeling, één part-timer lijkt me voldoende, zelfs voor GvE.
Pecunia non olet
pi_160117758
da's ook een afdeling, Obli :)
pi_160117840

[ Bericht 100% gewijzigd door Horsemen op 22-02-2016 14:30:13 ]
pi_160117896
Een afdeling Bijzonder Beheer lijkt me niks voor een crowdfundingplatform. Wat is nou helemaal bijzonder beheer? Bij een bank is het een club die (hard) ingrijpt als het misgaat om nominaal de toko weer op de rit krijgen maar effectief de financiering van de bank zeker te stellen. Die nominale taak is niet voor een crowdfundingplatform, die effectieve taak wel (het geld voor de investeerders veiligstellen). Voor dat laatste wordt al een incassobureau ingeschakeld (al is dat natuurlijk het dak repareren als het regent). De platforms kunnen beter investeren in betere risico-analyses. Er kunnen altijd onvoorziene dingen gebeuren, maar dat een bedrijf binnen jaar na het aangaan van de lening al al een betalingsachterstand heeft, zou m.i. niet moeten kunnen.
Dat is overigens ook maar weer een kwestie van perspectief, aangezien juist die beginfase veel investeren en nog weinig oogsten is.
pi_160118005
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 14:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Done!
Moet het IVM project (hernia) niet als xxxxxxxx op de lijst?
KoM heeft ook nog 2 projecten met uitgestelde betaling: Wie... en int..... design

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 22-02-2016 18:05:55 ]
pi_160118185
dat IVM ding betaalt vooralsnog keurig. Loopt ook nog geen seconde achter.
En....communiceert voorbeeldig :)
pi_160118288
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 14:44 schreef bleyenburg het volgende:
dat IVM ding betaalt vooralsnog keurig. Loopt ook nog geen seconde achter.
En....communiceert voorbeeldig :)
Er staan er meer op de lijst (zorghotel, horloge) die nog netjes betalen. Dit project is wel een risico. We zijn afhankelijk van wat de verzekering gaat vergoeden
pi_160119036
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 14:47 schreef djh77 het volgende:

[..]

Er staan er meer op de lijst (zorghotel, horloge) die nog netjes betalen. Dit project is wel een risico. We zijn afhankelijk van wat de verzekering gaat vergoeden
Done!
pi_160119238
Kunnen jullie eens kijken naar verbouwing en keukenapparatuur op FNC 5 jaar/12,39%)
Ik vertrouw dat EV niet helemaal, icm de vlottende activa
pi_160119247
en volgens mij is die al eerder voorbij gekomen....
pi_160119280
en de bio processor is volgens mij van FNC afgehaald

(ik weet niet of dat positief is voor de AGD investeerders in dit project) ;)
pi_160119484
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 15:35 schreef bleyenburg het volgende:

Zijn vertrek van FC is denk ik een goede zaak. Wens je mede investeerder niet de potentiele stront waar je misschien zelf in bent getrapt. Voor de bio processor zou het zo moeten zijn dat eerst de installatie in de dierentuin operationeel zou moeten zijn voordat er nieuwe munten in de machinerie gestopt worden. Dus onze uitvinder zou even moeten temporiseren met ophalen van geld bij investeerders! Ik zit ook in het ding van de dierentuin maar ik denk niet dat iemand er wat mee opschiet als de uitvinder zijn focus verlegd op weer nieuwe projecten. Ook al blijft het gehele bedrijf dan potentieel misschien iets langer in de lucht. Eerst die machine van de dierentuin maar eens naar behoren laten draaien en opleveren!
Daarna kan meneer de uitvinder weer reclame voor zichzelf maken en munten bij investeerders en overheid ophalen.
Ik neem aan dat Harm zich hier wel zal melden en de trompet zal doen schallen als de machinerie in de dierentuin de afgesproken afvalproducten verwerkt tot de juiste biobrandstof.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 22-02-2016 16:13:59 ]
pi_160119979
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 15:33 schreef bleyenburg het volgende:
Kunnen jullie eens kijken naar verbouwing en keukenapparatuur op FNC 5 jaar/12,39%)
Ik vertrouw dat EV niet helemaal, icm de vlottende activa
Idd vreemd dat vlottende activa met 62k stijgen (op een omzet van 3ton).
Kan geen voorraad mutatie zijn, ook teveel voor toename liquide middelen, of btw/overlopende activa. Debiteuren? Elke optie die je bedenkt is te gek voor zo'n tent.
FNC heeft er een D classificatie van gemaakt, dat zal niet voor niets zijn...

Ik zou er niet gaan eten, niet mijn stijl, dus ism dubieuze cijfers een nee voor mij.
pi_160120096
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 15:35 schreef bleyenburg het volgende:

Maar een slechte gedachte sprong. Als een goed lopend project op KOM een tweede lening om nog verder uit te breiden aanvraagt, staat iedereen op zijn achterste benen. En wanneer een slecht bedrijf een tweede lening aanvraagt is dit positief
pi_160120535
@ Murene: Ik beoordeel het als zeer negatief. Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat wij dit hier als positief zien hoor
pi_160120669
Daar komt Gruun weer via GVE:

City Apartments Exploitatie Groningen
Project:13515 Zakelijk
Leendoel:Onroerend goed / verbouwing
Classificatie:5
G-PD percentage:1,12
Creditsafe score:87
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 125.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:
Lening
Looptijd:
30 maanden
Rente per jaar:7,0%
pi_160120722
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:21 schreef bleyenburg het volgende:
@ Murene: Ik beoordeel het als zeer negatief. Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat wij dit hier als positief zien hoor
En voor de liefhebber van de BIOProcessor verhaal dit kwam ik net tegen een verhaal van 20 februari: http://www.dvhn.nl/plus/L(...)ing-op-21141268.html
Dus de dierentuin draait de duimschroeven aan!
pi_160120828
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:27 schreef marathon2000 het volgende:
Daar komt Gruun weer via GVE:

City Apartments Exploitatie Groningen
Project:13515 Zakelijk
Leendoel:Onroerend goed / verbouwing
Classificatie:5
G-PD percentage:1,12
Creditsafe score:87
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 125.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:
Lening
Looptijd:
30 maanden
Rente per jaar:7,0%
• Leeftijd: 74

• De eigenaren willen niet verkopen maar wel op basis van een langjarig contract aan L. Pat Beheer BV verhuren.

• Partner tekent niet mee :?

Even doemdenken en met een schreef oog naar het zorghotel kijken zie ik hier een risico dat de crowd de verbouwing mag betalen. Als het mis gaat, is er dan wel wat te halen?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  maandag 22 februari 2016 @ 16:35:38 #55
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160120905
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

En voor de liefhebber van de BIOProcessor verhaal dit kwam ik net tegen een verhaal van 20 februari: http://www.dvhn.nl/plus/L(...)ing-op-21141268.html
Als dat de auto van Peter is dan is het echt een man met een groen hart.
BIOdiesel is echt een ding voor hem.
Tot nooit .......
pi_160121149
quote:

[..]

Tja, daar konden we op wachten! Dit zaakje stinkt vanaf het eerste begin...(diesellucht? ;) ) We gaan zien wat dit betekent. Timing van de FC-lening is ook wel weer bijzonder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Incitatus3 op 22-02-2016 16:49:32 ]
pi_160121294
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:21 schreef bleyenburg het volgende:
Zo las ik het het berichtje.

Vind eigenlijk dat wanneer een bedrijf via een platform geld heeft opgehaald, er in het contract moet staan dat ze niet meer via andere platformen mogen lenen. Dus alleen nog maar bij dezelfde of bij de bank.
pi_160121320
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:43 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Tja, daar konden we op wachten! Dit zaakje stinkt vanaf het eerste begin...(diesellucht? ;) ) We gaan zien wat dit betekent. Timing van de KOM-lening is ook wel weer bijzonder.
Bedoel je niet Funding Circle Lening? KOM heeft het af en toe al moeilijk genoeg met de andere zaken.
pi_160121394
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Bedoel je niet Funding Circle Lening kom heeft het af en toe al moeilijk genoeg met de andere zaken.
Oeps, ja, inderdaad. Ik was er zomaar vanuit gegaan dat het KOM was. Misschien kan hij het daar nog proberen ;)
pi_160122256
quote:
99s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:33 schreef CaLeX het volgende:

[..]

• De eigenaren willen niet verkopen maar wel op basis van een langjarig contract aan L. Pat Beheer BV verhuren.

Even doemdenken en met een schreef oog naar het zorghotel kijken zie ik hier een risico dat de crowd de verbouwing mag betalen. Als het mis gaat, is er dan wel wat te halen?
Op de een of andere manier geeft het mij ook geen goed gevoel. De leeftijd van de beste man in combinatie met het verbouwen van een pand wat niet in eigendom is. En tja, een notariële akte kan op ieder moment natuurlijk weer herzien worden.
pi_160122355
quote:

[..]

SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 22-02-2016 17:25:13 ]
pi_160122417
quote:
14s.gif Op maandag 22 februari 2016 17:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Op de een of andere manier geeft het mij ook geen goed gevoel. De leeftijd van de beste man in combinatie met het verbouwen van een pand wat niet in eigendom is. En tja, een notariële akte kan op ieder moment natuurlijk weer herzien worden.
30 maanden zal die toch nog wel hebben...
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_160122460
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 17:21 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik hoop het voor hem zeker O-) :Y
  maandag 22 februari 2016 @ 19:42:53 #64
132191 -jos-
Money=Power
pi_160126569
Ik ben ook zeer ontevreden over de communicatie van GVE omtrent defaults. Echt 0,0 informatie.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_160127847
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 17:21 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Die sloep waar hij mee op de foto staat vertegenwoordigt in tijd van nood toch ook een behoorlijke waarde :)
pi_160128260
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 19:42 schreef -jos- het volgende:
Ik ben ook zeer ontevreden over de communicatie van GVE omtrent defaults. Echt 0,0 informatie.
Weet niet of ze het perse slecht doen, het duurt gewoon altijd even. Maargoed het is natuurlijk een klote situatie als je je geld kwijt dreigt te raken en dan is het lastig om iets goed te doen natuurlijk.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_160129024
quote:
99s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:33 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Je punten zijn valide, maar desondanks heb ik 'm toch nog even meegepakt (nadat ik die superinformatieve AFM-toets had ingevuld, sjeezzz). Financiering voor verhuur is ongebruikelijk, maar een langjarig contract geeft in ieder geval zekerheid over de huurprijs.

Verder heeft de beste man een mooie portefeuille van pandjes in Groningen. Ik heb zelf in Grun gestudeerd en dat soort panden zijn zo verkocht. Ik vrees dus niet alleen dat het geld niet terugkomt, maar ik vind het er ondanks een leeftijd van 74, er wel redelijk solide uitzien. Mocht hij die 30 maanden niet halen, dan komt de continuïteit van de toko niet in gevaar. En z'n partner (die inderdaad niet meetekent, maar ja) is een stuk jonger en werkt ook in de zaak, dus dat draait gewoon door.
pi_160139152
Lees vanochtend in de Telegraaf dat Funding Circle een overeenkomst is aangegaan met Credion. MKB bedrijven krijgen binnen 48 uur van deze aliantie een Krediet van tussen 0 en 250K.
Met het huidige tempo in de projeceten van FC zal dat niet via het inzamelen van de crowd kunnen gaan, of zouden ze het alvast toekennen en daarna ophalen?
pi_160139436
Wow, 48 uur? Maar 48 uur van wat? 48 uur na het indienen van de aanvraag? 48 uur na het goedkeuren van de aanvraag? 48 uur na het vollopen van de crowdfundproject? Kortom: heb je een linkje?
pi_160139507
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 09:36 schreef dbrmnn het volgende:
Wow, 48 uur? Maar 48 uur van wat? 48 uur na het indienen van de aanvraag? 48 uur na het goedkeuren van de aanvraag? 48 uur na het vollopen van de crowdfundproject? Kortom: heb je een linkje?
ja naar de supermarkt, ik lees nog een papieren krant. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-02-2016 09:56:25 ]
  dinsdag 23 februari 2016 @ 09:44:18 #71
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160139589
@dbrnmm: Misschien heb je hier wat aan?
pi_160140095
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 09:36 schreef dbrmnn het volgende:
Via deze link kan je het artikel vinden door onder in de balk DFT te selcteren en te scrollen.
http://www.pressreader.co(...)03909204970/TextView
pi_160140266
Dit is toch wel een leuk horeca project van IVM.
https://www.investormatch(...)-buurman-heerenveen/
Er zijn nu wat vragen gesteld en de antwoorden geven een beter beeld en maken het mij toch wel aantrekkelijk om te investeren. Gedurende de looptijd komt er naast de normale inkomsten van het restaurant iedere maand 5000 euro in de Buurman BV. van het restaurant Gusto waar de B.V. een investering in heeft gedaan. Met deze extra 5000 euro kan al het grootste deel van de IVM lening worden betaald.
pi_160140371
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Er zijn nu wat vragen gesteld en de antwoorden geven een beter beeld en maken het mij toch wel aantrekkelijk om te investeren. Gedurende de looptijd komt er naast de normale inkomsten van het restaurant iedere maand 5000 euro in de Buurman BV. van het restaurant Gusto waar de B.V. een investering in heeft gedaan. Met deze extra 5000 euro kan al het grootste deel van de IVM lening worden betaald.
Als Gusto goed presteert wel ja
pi_160140404
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:23 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Als Gusto goed presteert wel ja
Die cijfers van Gusto zien er prima uit, en die Gusto heeft geen andere financiering lopen als deze lening bij De Buurman BV volgens de Q&A.

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-02-2016 10:36:31 ]
pi_160140795
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Grootste deel? Meer dan dat.
Daarmee zou de lening in anderhalf jaar afgelost kunnen worden(!?), als die 5K per maand blijvend haalbaar blijkt.

SPOILER
Pecunia non olet
pi_160141769
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:42 schreef obligataire het volgende:

[..]

Grootste deel? Meer dan dat.
Daarmee zou de lening in anderhalf jaar afgelost kunnen worden(!?), als die 5K per maand blijvend haalbaar blijkt.

Ik begrijp het niet helemaal.
Ik zie hier een IVM lening voor De Buurman B.V. van 80k voor 48 maanden tegen 9% bij een bedrijf met aantoonbare omzet en een redelijke prognose voor omzet en winst na verbouwing langzaam vollopen.

Daarnaast zie ik gisteren een lening voor het Ijkgebouw in Alkmaar van 200k tegen 6.5% voor 48maanden, starter met geen enkele omzet garantie, met hybride lening van ING en Collin, in 2 uur vollopen. Terwijl deze tent opgezet wordt in bouwval met verbouw risico, op een plek waar nooit horeca heeft gezeten dus met groot omzet risico. Bovendien zal ING als het mis gaat alles wat over is via pandrecht naar zich toetrekken.

Kijkt men nog naar de risico's of ligt het er alleen aan wie je site bezoekt of je project volloopt?

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-02-2016 11:32:36 ]
pi_160142148
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Die cijfers van Gusto zien er prima uit, en die Gusto heeft geen andere financiering lopen als deze lening bij De Buurman BV volgens de Q&A.
Waarom worden de betalingen van Gusto aan Buurman niet verpand aan de crowd vraag ik me dan af
pi_160142185
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:35 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Waarom worden de betalingen van Gusto aan Buurman niet verpand aan de crowd vraag ik me dan af
Dat is een goeie vraag die ik vanmorgen al via de mail bij IVM heb gesteld. Dus als het goed is komt daar antwoord op.
pi_160142309
Vraag me af waarom er tegen 9% wordt geleend bij IVM terwijl er 5% wordt verdiend bij Gusto?
pi_160142580
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:41 schreef Camogli het volgende:
Vraag me af waarom er tegen 9% wordt geleend bij IVM terwijl er 5% wordt verdiend bij Gusto?
Dat zal je moeten vragen als je het precies wil weten. Maar wat ik me voor kan stellen dat men nu wil verbouwen en niet over een paar jaar. En er is nu geen 80K in de kas.
pi_160142650
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:41 schreef Camogli het volgende:
Wellicht minder risicovol en heeft de leninggever meer inzicht dan de crowd.

Jouw opmerking lezende kom ik op iets anders. Je leent in 2012 ¤ 310.000 aan een andere entiteit om vervolgens tot de conclusie te komen dat je zelf niet meer aan je investeringsbehoefte kunt voldoen en dit bij derden moet lenen.
pi_160142826
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:51 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat zal je moeten vragen als je het precies wil weten. Maar wat ik me voor kan stellen dat men nu wil verbouwen en niet over een paar jaar. En er is nu geen 80K in de kas.
ik vroeg het me af: ik doe geen horeca. Ik doe sowieso weinig CF meer: Gve, CCF en Kom niks meer (vanwege slechte communicatie, onbetrouwbare risicoinschattingen en vage zekerheden). Ik vind Lendahand link vanwege de zeer beperkte partners (aan die partners leen je eigenlijk uit). FC: geen goed gevoel bij. Aygodutch: nu al problemen met 2 projecten.
Blijven over greencrowd en IVM....
pi_160142906
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:54 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Wellicht minder risicovol en heeft de leninggever meer inzicht dan de crowd.

Jouw opmerking lezende kom ik op iets anders. Je leent in 2012 ¤ 310.000 aan een andere entiteit om vervolgens tot de conclusie te komen dat je zelf niet meer aan je investeringsbehoefte kunt voldoen en dit bij derden moet lenen.
precies! En met die 5K per maand die per maand wordt ontvangen ben je toch vlot bij 80K? In die 80K zit vast ook een post financieringskosten dus een dik jaar wachten en een lening bij IVM is helemaal niet nodig.
Geen strakke visie, zou ik zeggen.
Maar zoals gezegd: geen horeca alhier.
pi_160143112
GVE project 10932 keurig op tijd binnen ondanks "faillissement". Grote vraag is natuurlijk heeft de ondernemer zelf betaald of betaald GVE zelf nog door.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 12:55:37 #86
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160144155
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 12:00 schreef Camogli het volgende:

[..]

ik vroeg het me af: ik doe geen horeca. Ik doe sowieso weinig CF meer: Gve, CCF en Kom niks meer (vanwege slechte communicatie, onbetrouwbare risicoinschattingen en vage zekerheden). Ik vind Lendahand link vanwege de zeer beperkte partners (aan die partners leen je eigenlijk uit). FC: geen goed gevoel bij. Aygodutch: nu al problemen met 2 projecten.
Blijven over greencrowd en IVM....
Volgens mij is er bij AGD maar 1 project met problemen.
(en ik geloof niet dat die je aan AGD kan verwijten.)

Overigens:
Weer een update van de kabeltrekker van AGD.
AGD: _O_ _O_ Zo wil ik op de hoogte worden gehouden!
Tot nooit .......
  dinsdag 23 februari 2016 @ 13:11:44 #87
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160144684
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 12:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Volgens mij is er bij AGD maar 1 project met problemen.
(en ik geloof niet dat die je aan AGD kan verwijten.)

Overigens:
Weer een update van de kabeltrekker van AGD.
AGD: _O_ _O_ Zo wil ik op de hoogte worden gehouden!
Ja, één met daadwerkelijke problemen om terug te betalen. Bij de olieboer loopt het voorlopig gesmeerd.
pi_160145266
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:35 schreef rockenfeller het volgende:

[quote]0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:

Dat is een goeie vraag die ik vanmorgen al via de mail bij IVM heb gesteld. Dus als het goed is komt daar antwoord op.
Inmiddels antwoord gekregen op de vraag t.a.v. verpanding:

Geachte heer van Meersbergen,

Het buurman project loopt nog niet zo snel vol
Kunnen jullie voor de investeerders niet de zekerheid inbouwen via een pandrecht of iets dergelijks dat de investeerders in de IVM lening de eerste rechten hebben op die gusto lening als het mis gaat met de Buurman B.V.?

Met vriendlijke groet,
NRDZ

Geachte NRDZ

Wij hebben aantal wat grotere investeerders aangeschreven, die kijken er nu naar. Ik hoop dat zij snel aangeven of ze wel of niet willen investeren.

Verder blijft verpanding een lastige zaak. Naast dat alles wat verpand is steeds (dagelijks of wekelijks) bij de belastingdienst gemeld moeten worden, zijn er vooral vraagtekens bij wie de verpanding te gelde maakt. Wij hebben de visie dat de macht moet liggen bij de investeerders zelf. Echter is het lastig als je 100 investeerders hebt, om daar unaniem in te zijn. En wat als 20% niet of nog niet de verpanding te gelde wilt maken en de rest wel? Daar zijn heel veel vraagstukken nog die mede met de AFM opgelost moeten worden. Makkelijkste is: aparte entiteit die een volmacht heeft van investeerders en naar eigen inzicht dit doet voor de investeerders. Alleen dan zijn de investeerders na investering weer de controle kwijt. Wie is er dan vervolgens aansprakelijk?

De ondernemer tekent in dit geval hoofdelijk, met de holding en met de BV. Een verpanding op de lening aan Gusto zal weinig tot geen extra zekerheid bieden. Als er iets misgaat in de Buurman, zal de holding van De Buurman overeind blijven en hier komen dan nog steeds de inkomsten van Gusto binnen. Wij hebben ook een behoorlijke rente, die in onze ogen een zeer goed rente/risico verhouding biedt.

Met vriendelijke groet,

Peter van Meersbergen
  dinsdag 23 februari 2016 @ 13:41:04 #89
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160145540
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 13:11 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ja, één met daadwerkelijke problemen om terug te betalen. Bij de olieboer loopt het voorlopig gesmeerd.
Klopt. En of het nou bio-olie of niet. Olie is olie en smeren doet het altijd.

En nu het hem gelukt is om bio-olie te verkopen en goedkope grijze olie te leveren vind ik hem een knappe zakenman. Als hem dat nog een paar keer lukt komt het wel goed.
Tot nooit .......
pi_160145603
Goede duidelijke (en eerlijke) email van IVM _O_
pi_160145951
in lange tijd weer een 9% project op GvE:

Naam: ParkingPoint
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 35.000 euro
Rente: 9,0%
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,05

quote:
Wat is globaal het omzetniveau van de onderneming?
De omzetprognose voor 2016 is ¤ 240.000,-. Daarna wordt een jaarlijkse groei van 25% voorzien. Voor de toekomst staat ook het onderzoeken van mogelijkheden voor expansie naar andere luchthavens op het programma.
Ambitie genoeg, echter verder om te janken...

quote:
Kunt u een beschrijving geven van uw onderneming (inclusief rechtsvorm) en wat uw onderscheidende kenmerken zijn?
ParkingPoint is een eenmanszaak. Er zijn nog geen vaste medewerkers in loondienst, maar mijn vrouw ondersteunt in de onderneming en daarnaast werk ik samen met een oud collega uit de branche die veel ervaring heeft.
Hoe ga je daarmee 240k per jaar ophalen?
pi_160146054
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 13:56 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

[..]

ik las laatst dat een Belg zijn auto kwijt was geraakt bij zo'n dienst hij had keurig de sleutels afgegeven. Misschien dat ze op die manier de omzet gaan halen. :)
  dinsdag 23 februari 2016 @ 14:01:05 #93
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160146086
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 13:43 schreef Underdoggy het volgende:
Goede duidelijke (en eerlijke) email van IVM _O_
Dat ze toch niet van dergelijke communicatiedeskundigen hebben bij andere platformen! Uitgezonderd natuurlijk AGD. Harm en z'n kornuiten slagen er ook prima in om heldere en inzichtelijke informatie te geven. Peter van Meersbergen is niet de (al dan niet oud-)bankier, maar iemand die kruipt in de huid en in de gedachtengang van de investeerders. Hij, maar ook Harm en z'n vrienden, zijn ras-standwerkers. Ze zien klanten en weten: die moet ik hebben. Vervolgens overtuigen ze de klant met goede argumenten en een degelijke presentatie. Ik hoop voor ze dat het meer oplevert dan veel goodwill.
pi_160146089
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 13:56 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

[..]

Ja, ik veerde ook weer even op bij de aanblik van 9%, maar deze laat ik, ondanks dat het toch een klein bedrag is, wel schieten.
pi_160146194
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 13:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Verder blijft verpanding een lastige zaak. Naast dat alles wat verpand is steeds (dagelijks of wekelijks) bij de belastingdienst gemeld moeten worden, zijn er vooral vraagtekens bij wie de verpanding te gelde maakt. Wij hebben de visie dat de macht moet liggen bij de investeerders zelf. Echter is het lastig als je 100 investeerders hebt, om daar unaniem in te zijn. En wat als 20% niet of nog niet de verpanding te gelde wilt maken en de rest wel? Daar zijn heel veel vraagstukken nog die mede met de AFM opgelost moeten worden. Makkelijkste is: aparte entiteit die een volmacht heeft van investeerders en naar eigen inzicht dit doet voor de investeerders. Alleen dan zijn de investeerders na investering weer de controle kwijt. Wie is er dan vervolgens aansprakelijk?

[/i][/b]
Dan ben ik benieuwd wat het grote geheim van agd is. Daar lukt het blijkbaar wel

Inderdaad fantastische zo,n snel antwoord. Een ^O^ voor IvM
pi_160146277
Ook ik vond het aantrekkelijk ivm het lage bedrag, maar ook ik neem hem niet mee, omdat m'n projectenportefeuille minder risicovol moet worden...
pi_160146920
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 14:09 schreef najra1990 het volgende:
Ook ik vond het aantrekkelijk ivm het lage bedrag, maar ook ik neem hem niet mee, omdat m'n projectenportefeuille minder risicovol moet worden...
Ik heb dat lange tijd gedaan, maar bijna alle projecten gingen daarna financieringen 'stapelen' wat een enorme toename van het risicoprofiel met zich meebracht. 1 is nu in default met een veel grotere groep schuldeisers als in de pitch stond. Ik voel me dan toch een beetje genaaid als hier geen melding van gemaakt is destijds.
pi_160146974
Quote: De ondernemer tekent in dit geval hoofdelijk, met de holding en met de BV. Een verpanding op de lening aan Gusto zal weinig tot geen extra zekerheid bieden. Als er iets misgaat in de Buurman, zal de holding van De Buurman overeind blijven en hier komen dan nog steeds de inkomsten van Gusto binnen. Wij hebben ook een behoorlijke rente, die in onze ogen een zeer goed rente/risico verhouding biedt.

Ik begin nu toch wel enthousiast te worden....mooie rente, en de kans dat beide deelnemingen omvallen zal wel niet zo heel groot zijn.... :)
Pecunia non olet
pi_160146978
welk default is dat, Underdoggy?
pi_160147317
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 14:41 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik heb dat lange tijd gedaan, maar bijna alle projecten gingen daarna financieringen 'stapelen' wat een enorme toename van het risicoprofiel met zich meebracht. 1 is nu in default met een veel grotere groep schuldeisers als in de pitch stond. Ik voel me dan toch een beetje genaaid als hier geen melding van gemaakt is destijds.
Eens, maar ik begin hier al met risicomindering door bepaalde categorieën niet mee te nemen. Als ik bij mijn eigen statistieken kijk, blijken de lagere categorieën wel daadwerkelijk hoger rendement op te leveren, omdat ik hier veel minder hoef af te schrijven. De tijd zal uiteindelijk moeten leren of dit ook zo blijft gaan...

Verder is stapel financieren of meerdere crowdfunding campagnes niet altijd slecht. Mijn allereerste project (ondertussen 3 jaar terug) is volledig afgelost, terwijl deze na een jaar ook een extra financiering aanvroeg. Het kan dus ook wel degelijk goed gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')