Je woont in een appartement waar geen aandacht is geweest voor geluidsisolatie.quote:Op donderdag 18 februari 2016 20:38 schreef Hupsaa het volgende:
Ruim 3 jaar woon ik in mijn appartement.
Dat ongetwijfeld. Maar als men bouwt (en ontwerpt) met de insteek om geluidsoverlast in flats zoveel mogelijk te voorkomen dan is dat slechts een beetje duurder. Dus dat doet men niet. Het verbaast me dat geluidsoverlast voor velen de norm is en niet de uitzondering. Want een uitzondering moet het zijn anders is het slecht voor de gezondheid.quote:Op donderdag 18 februari 2016 20:58 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Overal zijn wel geluiden, het is geven en nemen als je zo naast elkaar boven elkaar woont.
In dit geval zal het wel om oudere bouw gaan (1900-1940) zoals je veel ziet in de grotere steden. Houten vloeren, dunne muren, geen zwevende constructies etc.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat ongetwijfeld. Maar als men bouwt (en ontwerpt) met de insteek om geluidsoverlast in flats zoveel mogelijk te voorkomen dan is dat slechts een beetje duurder. Dus dat doet men niet. Het verbaast me dat geluidsoverlast voor velen de norm is en niet de uitzondering. Want een uitzondering moet het zijn anders is het slecht voor de gezondheid.
Dan komt de vraag, van welk jaar is dit complex, want er zijn jaren geweest dat men heel snel en heel vlot zoveel mogelijk huizen uit de grond stampten en die zijn vaak erg gehorig en slecht geisoleerdquote:Op donderdag 18 februari 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat ongetwijfeld. Maar als men bouwt (en ontwerpt) met de insteek om geluidsoverlast in flats zoveel mogelijk te voorkomen dan is dat slechts een beetje duurder. Dus dat doet men niet. Het verbaast me dat geluidsoverlast voor velen de norm is en niet de uitzondering. Want een uitzondering moet het zijn anders is het slecht voor de gezondheid.
Zeer zeker. Ik heb in een grijs verleden ook in zo'n jaren 50 flat gewoond.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:17 schreef Fem_LittleLady het volgende:
[..]
Dan komt de vraag, van welk jaar is dit complex, want er zijn jaren geweest dat men heel snel en heel vlot zoveel mogelijk huizen uit de grond stampten en die zijn vaak erg gehorig en slecht geisoleerd
Je weet toch nog helemaal niets over hoe oud dat huis is en zo?quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ik was bij de vorige woning zo aardig om eens bij de beheerder te gaan klagen, deze woningen waren begin jaren 80 gebouwd. had een prachtige tussenwoning, maar ook gehorig, maar het waaide ook enorm door de woning, dus kwam er zo'n Handige Henkie van een onderhoudsbedrijf en die heeft de hele zolder dicht gekit, meer mocht hij niet doen anders zou het te duur worden. Heb toen nogmaals bij de beheerder geklaagd en die zei dat het gewoon de bouwstijl was en als andere bewoners zouden zien dat ze bij mij bezig waren zouden die ook gaan klagen en konden ze alles gaan veranderen en dat zou veel te duur worden.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Ik heb in een grijs verleden ook in zo'n jaren 50 flat gewoond.
En die was gehorig indeed. Langs een provinciale weg en vanaf half zes reden de vrachtwagens door je kamer. Veel mensen wonen nog steeds in een varkenshok qua geluidsisolatie.
Bottom line is dat men elkaar (de buren) de "schuld" geeft en niet de verhuurders van deze outdated krotten. En zo blijft het probleem in stand.
Maar daarin projecteer je wel heel erg je eigen normen en waarden. Ook in het hele 'ik weet niet of het leefgeluiden zijn'quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:37 schreef Hupsaa het volgende:
Deze appartementen zijn in 1980 gebouwd, maar desondanks héél gehorig. Het trappenhuis lijkt soms ook als versterker te fungeren voor bepaalde geluiden.
Ergens ben ik ook blij dat sommigen aangeven te vinden dat ik wat overdrijf, dat helpt me om de geluiden te relativeren.
Dat je elkaar hoort, zeker in een appartementencomplex, is logisch. En dan is er ook een onderscheid tussen leefgeluiden en andere geluiden. En ik vroeg me af in hoeverre die knallen "leefgeluiden" zijn.
Mede door jullie reacties, ben ik van plan om de bovenburen op termijn aan te spreken over de harde knallen. Op een rustige, nette manier uiteraard.
En dat ik al een bepaald vooroordeel heb gevormd doordat ze zich geeneens hebben voorgesteld, dat speelt inderdaad mee in de irritatie. Naar mijn mening getuigd het van beleefdheid elkaar even voor te stellen en daarbij wordt je tolerantiegrens ook hoger als je elkaar "kent".
Dat is wel een feit inderdaad dat je tolerantieniveau lager is als je elkaar niet kent en denkt dat ze zich wel voor hadden moeten stellen. Zoals ik al schreef, ik heb me ook niet aan boven en onderburen voorgesteld. Gaandeweg leer je elkaar wel kennen was mijn insteek. En inmiddels ken ik ze ook wel.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:37 schreef Hupsaa het volgende:
En dat ik al een bepaald vooroordeel heb gevormd doordat ze zich geeneens hebben voorgesteld, dat speelt inderdaad mee in de irritatie. Naar mijn mening getuigd het van beleefdheid elkaar even voor te stellen en daarbij wordt je tolerantiegrens ook hoger als je elkaar "kent".
Die buren heb ik ook gehadquote:Op donderdag 18 februari 2016 22:59 schreef egeltje1985 het volgende:
Ik ben nu wel echt benieuwd wat ze doen. Misschien seks hebben met t bed wat tegen de muur bonkt?
er komt nu vast een KLB invasie die je gaat uikmaken voor zure zeur die een ander zijn feestje niet guntquote:Op donderdag 18 februari 2016 23:08 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
. Want buren die ook (vooral!) 's nachts herrie maken, feestjes geven en muziek loeihard draaien als jij een drukke baan en je vriendin een drukke studie heeft, is echt killing kan ik je vertellen.
Als het absurd vinden van doordeweeks structureel tot een uur of 4 's morgens keiharde muziek aan hebben staan mij een zure zeur maakt, dan soit.quote:Op donderdag 18 februari 2016 23:15 schreef computergirl het volgende:
[..]
er komt nu vast een KLB invasie die je gaat uikmaken voor zure zeur die een ander zijn feestje niet gunt
Dat is het zeker niet.quote:Op donderdag 18 februari 2016 23:17 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Als het absurd vinden van doordeweeks structureel tot een uur of 4 's morgens keiharde muziek aan hebben staan mij een zure zeur maakt, dan soit.
Haha herkenbaar. Op een gegeven moment begin je je al te ergeren voordat de overlast er is.quote:Op donderdag 18 februari 2016 23:37 schreef Bananenpap het volgende:
Het punt zit hem in de irritatie. Het feit dat je weet hoeveel keer er gebonkt wordt of hoelang de droger draait zegt al genoeg, je bent er teveel mee bezig. Ik zeg niet dat je je aanstelt, ik weet namelijk niet hoe hard het geluid is, maar ik denk dat het verstandig is om het een beetje te relativeren. Mensen maken nou eenmaal geluid, je kunt moeilijk verwachten dat ze met elke handeling die ze doen rekening met jou gaan houden. Dat is immers ook een beetje het 'risico' wat je neemt als je in een appartementencomplex gaat wonen.
Ik woon met huisgenoten en maak het ook wel eens mee. Keukenkastjes die dicht slaan 's ochtends vroeg, de zoveelste sleutelbos die op de grond valt, de achterdeur dichtgooien. Het slechtste wat je kunt doen is je er aan irriteren, want dan ga je er op letten. Op een gegeven moment werd ik automatisch wakker terwijl het lawaai nog moest komen, alsof mijn brein wist dat het elk moment kon gebeuren. Ik woon nu met huisgenoten waar ik het wat beter mee kan vinden waardoor je ook wat meer kan verdragen van elkaar. Het geluid dat ze maken valt hierdoor wat beter te relativeren.
"Het Geluid van Fok!"quote:Op vrijdag 19 februari 2016 06:42 schreef computergirl het volgende:
Maak eerst een opname van die 'knallen'
Ik snap dat ook niet. Je hebt het over 4 uur aan één stuk door.. Mijn wasdroger gaat niet verder dan 140 minuten en de was is hier (ook volle ladingen) na 70 minuten kurkdroog. Overdrijf je niet in wat je verteld?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 06:27 schreef Hupsaa het volgende:
Waarom de droger van de onderburen zo lang aanstaat weet ik ook niet. Het zijn maar 2 mensen, maar van die 3 dagen dat ie aanstaat, is dat totaal 10 uur.
Ik zou vandaag nog aanbellen als ik jou was.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 06:27 schreef Hupsaa het volgende:
Vannacht is het meegevallen, maar één keer wakker geworden van die knallen. En nu vanochtend zijn er (schat ik) zo'n 8 a 9 knallen op de vloer geweest.
Waarom de droger van de onderburen zo lang aanstaat weet ik ook niet. Het zijn maar 2 mensen, maar van die 3 dagen dat ie aanstaat, is dat totaal 10 uur. Maar hier zal ik me dan bij neer gaan leggen. Ik denk dat er verder ook weinig aan gedaan kan worden en dat ik gewoon pech heb dat die droger precies zo doordringt in mijn woning.
Dan zet ik de tv en afzuigkap maar aan en als mijn vloer trilt, dan maar slofjes aan, is ook warm
Mbt de bovenburen, vraag ik me ook écht af waar die knallen vandaan komen. De andere geluiden (kraan, deur) maken me ook niet zoveel uit. Omdat ze er of weinig aan doen of dat het niet zo frequent is. Maar die knallen zijn erg dominant, luid en frequent.
Ik slaap ook iedere nacht met oordopjes en een zogenaamde "sleepmate". Dat is een apparaatje dat geluid blaast. Het geluid is te vergelijken met een afzuigkap. Dat in combinatie met oordopjes camoufleert dat veel geluiden (zelfs de kermis die tégen mijn woning staat hoor ik dan niet). Maar die knallen hoor ik er nog steeds doorheen.
En inderdaad, voordat er overlast is irriteer je jezelf aan. Bij de eerste knal denk ik al direct "nee he".
Dat ik enkel overlast heb van knallen en de droger, als ik de reacties van anderen lees, valt dat dus nog mee en in dat opzicht overdrijf ik misschien wel. Of ben ik iets te gevoelig voor.
Binnenkort even aanbellen bij de buren en kijken hoe ze reageren en bovenal, wát dat geluid nou is.
Jij je daarna ook niet toen je er achter kwam?quote:Op donderdag 18 februari 2016 20:38 schreef Hupsaa het volgende:
Toevallig hoorde ik via via dat ik nieuwe bovenburen heb, welke zich dus niet hebben voorgesteld.
Dit dus.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 10:58 schreef Kreator het volgende:
Ik snap niet dat je zoveel energie in dit topic stopt, maar niet even 5 minuten de tijd neemt om je bovenburen te vragen wat die harde knallen zijn en of ze er op willen letten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |