Je woont in een appartement waar geen aandacht is geweest voor geluidsisolatie.quote:Op donderdag 18 februari 2016 20:38 schreef Hupsaa het volgende:
Ruim 3 jaar woon ik in mijn appartement.
Dat ongetwijfeld. Maar als men bouwt (en ontwerpt) met de insteek om geluidsoverlast in flats zoveel mogelijk te voorkomen dan is dat slechts een beetje duurder. Dus dat doet men niet. Het verbaast me dat geluidsoverlast voor velen de norm is en niet de uitzondering. Want een uitzondering moet het zijn anders is het slecht voor de gezondheid.quote:Op donderdag 18 februari 2016 20:58 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Overal zijn wel geluiden, het is geven en nemen als je zo naast elkaar boven elkaar woont.
In dit geval zal het wel om oudere bouw gaan (1900-1940) zoals je veel ziet in de grotere steden. Houten vloeren, dunne muren, geen zwevende constructies etc.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat ongetwijfeld. Maar als men bouwt (en ontwerpt) met de insteek om geluidsoverlast in flats zoveel mogelijk te voorkomen dan is dat slechts een beetje duurder. Dus dat doet men niet. Het verbaast me dat geluidsoverlast voor velen de norm is en niet de uitzondering. Want een uitzondering moet het zijn anders is het slecht voor de gezondheid.
Dan komt de vraag, van welk jaar is dit complex, want er zijn jaren geweest dat men heel snel en heel vlot zoveel mogelijk huizen uit de grond stampten en die zijn vaak erg gehorig en slecht geisoleerdquote:Op donderdag 18 februari 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat ongetwijfeld. Maar als men bouwt (en ontwerpt) met de insteek om geluidsoverlast in flats zoveel mogelijk te voorkomen dan is dat slechts een beetje duurder. Dus dat doet men niet. Het verbaast me dat geluidsoverlast voor velen de norm is en niet de uitzondering. Want een uitzondering moet het zijn anders is het slecht voor de gezondheid.
Zeer zeker. Ik heb in een grijs verleden ook in zo'n jaren 50 flat gewoond.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:17 schreef Fem_LittleLady het volgende:
[..]
Dan komt de vraag, van welk jaar is dit complex, want er zijn jaren geweest dat men heel snel en heel vlot zoveel mogelijk huizen uit de grond stampten en die zijn vaak erg gehorig en slecht geisoleerd
Je weet toch nog helemaal niets over hoe oud dat huis is en zo?quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ik was bij de vorige woning zo aardig om eens bij de beheerder te gaan klagen, deze woningen waren begin jaren 80 gebouwd. had een prachtige tussenwoning, maar ook gehorig, maar het waaide ook enorm door de woning, dus kwam er zo'n Handige Henkie van een onderhoudsbedrijf en die heeft de hele zolder dicht gekit, meer mocht hij niet doen anders zou het te duur worden. Heb toen nogmaals bij de beheerder geklaagd en die zei dat het gewoon de bouwstijl was en als andere bewoners zouden zien dat ze bij mij bezig waren zouden die ook gaan klagen en konden ze alles gaan veranderen en dat zou veel te duur worden.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Ik heb in een grijs verleden ook in zo'n jaren 50 flat gewoond.
En die was gehorig indeed. Langs een provinciale weg en vanaf half zes reden de vrachtwagens door je kamer. Veel mensen wonen nog steeds in een varkenshok qua geluidsisolatie.
Bottom line is dat men elkaar (de buren) de "schuld" geeft en niet de verhuurders van deze outdated krotten. En zo blijft het probleem in stand.
Maar daarin projecteer je wel heel erg je eigen normen en waarden. Ook in het hele 'ik weet niet of het leefgeluiden zijn'quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:37 schreef Hupsaa het volgende:
Deze appartementen zijn in 1980 gebouwd, maar desondanks héél gehorig. Het trappenhuis lijkt soms ook als versterker te fungeren voor bepaalde geluiden.
Ergens ben ik ook blij dat sommigen aangeven te vinden dat ik wat overdrijf, dat helpt me om de geluiden te relativeren.
Dat je elkaar hoort, zeker in een appartementencomplex, is logisch. En dan is er ook een onderscheid tussen leefgeluiden en andere geluiden. En ik vroeg me af in hoeverre die knallen "leefgeluiden" zijn.
Mede door jullie reacties, ben ik van plan om de bovenburen op termijn aan te spreken over de harde knallen. Op een rustige, nette manier uiteraard.
En dat ik al een bepaald vooroordeel heb gevormd doordat ze zich geeneens hebben voorgesteld, dat speelt inderdaad mee in de irritatie. Naar mijn mening getuigd het van beleefdheid elkaar even voor te stellen en daarbij wordt je tolerantiegrens ook hoger als je elkaar "kent".
Dat is wel een feit inderdaad dat je tolerantieniveau lager is als je elkaar niet kent en denkt dat ze zich wel voor hadden moeten stellen. Zoals ik al schreef, ik heb me ook niet aan boven en onderburen voorgesteld. Gaandeweg leer je elkaar wel kennen was mijn insteek. En inmiddels ken ik ze ook wel.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:37 schreef Hupsaa het volgende:
En dat ik al een bepaald vooroordeel heb gevormd doordat ze zich geeneens hebben voorgesteld, dat speelt inderdaad mee in de irritatie. Naar mijn mening getuigd het van beleefdheid elkaar even voor te stellen en daarbij wordt je tolerantiegrens ook hoger als je elkaar "kent".
Die buren heb ik ook gehadquote:Op donderdag 18 februari 2016 22:59 schreef egeltje1985 het volgende:
Ik ben nu wel echt benieuwd wat ze doen. Misschien seks hebben met t bed wat tegen de muur bonkt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |