Je woont in een appartement waar geen aandacht is geweest voor geluidsisolatie.quote:Op donderdag 18 februari 2016 20:38 schreef Hupsaa het volgende:
Ruim 3 jaar woon ik in mijn appartement.
Dat ongetwijfeld. Maar als men bouwt (en ontwerpt) met de insteek om geluidsoverlast in flats zoveel mogelijk te voorkomen dan is dat slechts een beetje duurder. Dus dat doet men niet. Het verbaast me dat geluidsoverlast voor velen de norm is en niet de uitzondering. Want een uitzondering moet het zijn anders is het slecht voor de gezondheid.quote:Op donderdag 18 februari 2016 20:58 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Overal zijn wel geluiden, het is geven en nemen als je zo naast elkaar boven elkaar woont.
In dit geval zal het wel om oudere bouw gaan (1900-1940) zoals je veel ziet in de grotere steden. Houten vloeren, dunne muren, geen zwevende constructies etc.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat ongetwijfeld. Maar als men bouwt (en ontwerpt) met de insteek om geluidsoverlast in flats zoveel mogelijk te voorkomen dan is dat slechts een beetje duurder. Dus dat doet men niet. Het verbaast me dat geluidsoverlast voor velen de norm is en niet de uitzondering. Want een uitzondering moet het zijn anders is het slecht voor de gezondheid.
Dan komt de vraag, van welk jaar is dit complex, want er zijn jaren geweest dat men heel snel en heel vlot zoveel mogelijk huizen uit de grond stampten en die zijn vaak erg gehorig en slecht geisoleerdquote:Op donderdag 18 februari 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat ongetwijfeld. Maar als men bouwt (en ontwerpt) met de insteek om geluidsoverlast in flats zoveel mogelijk te voorkomen dan is dat slechts een beetje duurder. Dus dat doet men niet. Het verbaast me dat geluidsoverlast voor velen de norm is en niet de uitzondering. Want een uitzondering moet het zijn anders is het slecht voor de gezondheid.
Zeer zeker. Ik heb in een grijs verleden ook in zo'n jaren 50 flat gewoond.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:17 schreef Fem_LittleLady het volgende:
[..]
Dan komt de vraag, van welk jaar is dit complex, want er zijn jaren geweest dat men heel snel en heel vlot zoveel mogelijk huizen uit de grond stampten en die zijn vaak erg gehorig en slecht geisoleerd
Je weet toch nog helemaal niets over hoe oud dat huis is en zo?quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ik was bij de vorige woning zo aardig om eens bij de beheerder te gaan klagen, deze woningen waren begin jaren 80 gebouwd. had een prachtige tussenwoning, maar ook gehorig, maar het waaide ook enorm door de woning, dus kwam er zo'n Handige Henkie van een onderhoudsbedrijf en die heeft de hele zolder dicht gekit, meer mocht hij niet doen anders zou het te duur worden. Heb toen nogmaals bij de beheerder geklaagd en die zei dat het gewoon de bouwstijl was en als andere bewoners zouden zien dat ze bij mij bezig waren zouden die ook gaan klagen en konden ze alles gaan veranderen en dat zou veel te duur worden.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Ik heb in een grijs verleden ook in zo'n jaren 50 flat gewoond.
En die was gehorig indeed. Langs een provinciale weg en vanaf half zes reden de vrachtwagens door je kamer. Veel mensen wonen nog steeds in een varkenshok qua geluidsisolatie.
Bottom line is dat men elkaar (de buren) de "schuld" geeft en niet de verhuurders van deze outdated krotten. En zo blijft het probleem in stand.
Maar daarin projecteer je wel heel erg je eigen normen en waarden. Ook in het hele 'ik weet niet of het leefgeluiden zijn'quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:37 schreef Hupsaa het volgende:
Deze appartementen zijn in 1980 gebouwd, maar desondanks héél gehorig. Het trappenhuis lijkt soms ook als versterker te fungeren voor bepaalde geluiden.
Ergens ben ik ook blij dat sommigen aangeven te vinden dat ik wat overdrijf, dat helpt me om de geluiden te relativeren.
Dat je elkaar hoort, zeker in een appartementencomplex, is logisch. En dan is er ook een onderscheid tussen leefgeluiden en andere geluiden. En ik vroeg me af in hoeverre die knallen "leefgeluiden" zijn.
Mede door jullie reacties, ben ik van plan om de bovenburen op termijn aan te spreken over de harde knallen. Op een rustige, nette manier uiteraard.
En dat ik al een bepaald vooroordeel heb gevormd doordat ze zich geeneens hebben voorgesteld, dat speelt inderdaad mee in de irritatie. Naar mijn mening getuigd het van beleefdheid elkaar even voor te stellen en daarbij wordt je tolerantiegrens ook hoger als je elkaar "kent".
Dat is wel een feit inderdaad dat je tolerantieniveau lager is als je elkaar niet kent en denkt dat ze zich wel voor hadden moeten stellen. Zoals ik al schreef, ik heb me ook niet aan boven en onderburen voorgesteld. Gaandeweg leer je elkaar wel kennen was mijn insteek. En inmiddels ken ik ze ook wel.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:37 schreef Hupsaa het volgende:
En dat ik al een bepaald vooroordeel heb gevormd doordat ze zich geeneens hebben voorgesteld, dat speelt inderdaad mee in de irritatie. Naar mijn mening getuigd het van beleefdheid elkaar even voor te stellen en daarbij wordt je tolerantiegrens ook hoger als je elkaar "kent".
Die buren heb ik ook gehadquote:Op donderdag 18 februari 2016 22:59 schreef egeltje1985 het volgende:
Ik ben nu wel echt benieuwd wat ze doen. Misschien seks hebben met t bed wat tegen de muur bonkt?
er komt nu vast een KLB invasie die je gaat uikmaken voor zure zeur die een ander zijn feestje niet guntquote:Op donderdag 18 februari 2016 23:08 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
. Want buren die ook (vooral!) 's nachts herrie maken, feestjes geven en muziek loeihard draaien als jij een drukke baan en je vriendin een drukke studie heeft, is echt killing kan ik je vertellen.
Als het absurd vinden van doordeweeks structureel tot een uur of 4 's morgens keiharde muziek aan hebben staan mij een zure zeur maakt, dan soit.quote:Op donderdag 18 februari 2016 23:15 schreef computergirl het volgende:
[..]
er komt nu vast een KLB invasie die je gaat uikmaken voor zure zeur die een ander zijn feestje niet gunt
Dat is het zeker niet.quote:Op donderdag 18 februari 2016 23:17 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Als het absurd vinden van doordeweeks structureel tot een uur of 4 's morgens keiharde muziek aan hebben staan mij een zure zeur maakt, dan soit.
Haha herkenbaar. Op een gegeven moment begin je je al te ergeren voordat de overlast er is.quote:Op donderdag 18 februari 2016 23:37 schreef Bananenpap het volgende:
Het punt zit hem in de irritatie. Het feit dat je weet hoeveel keer er gebonkt wordt of hoelang de droger draait zegt al genoeg, je bent er teveel mee bezig. Ik zeg niet dat je je aanstelt, ik weet namelijk niet hoe hard het geluid is, maar ik denk dat het verstandig is om het een beetje te relativeren. Mensen maken nou eenmaal geluid, je kunt moeilijk verwachten dat ze met elke handeling die ze doen rekening met jou gaan houden. Dat is immers ook een beetje het 'risico' wat je neemt als je in een appartementencomplex gaat wonen.
Ik woon met huisgenoten en maak het ook wel eens mee. Keukenkastjes die dicht slaan 's ochtends vroeg, de zoveelste sleutelbos die op de grond valt, de achterdeur dichtgooien. Het slechtste wat je kunt doen is je er aan irriteren, want dan ga je er op letten. Op een gegeven moment werd ik automatisch wakker terwijl het lawaai nog moest komen, alsof mijn brein wist dat het elk moment kon gebeuren. Ik woon nu met huisgenoten waar ik het wat beter mee kan vinden waardoor je ook wat meer kan verdragen van elkaar. Het geluid dat ze maken valt hierdoor wat beter te relativeren.
"Het Geluid van Fok!"quote:Op vrijdag 19 februari 2016 06:42 schreef computergirl het volgende:
Maak eerst een opname van die 'knallen'
Ik snap dat ook niet. Je hebt het over 4 uur aan één stuk door.. Mijn wasdroger gaat niet verder dan 140 minuten en de was is hier (ook volle ladingen) na 70 minuten kurkdroog. Overdrijf je niet in wat je verteld?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 06:27 schreef Hupsaa het volgende:
Waarom de droger van de onderburen zo lang aanstaat weet ik ook niet. Het zijn maar 2 mensen, maar van die 3 dagen dat ie aanstaat, is dat totaal 10 uur.
Ik zou vandaag nog aanbellen als ik jou was.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 06:27 schreef Hupsaa het volgende:
Vannacht is het meegevallen, maar één keer wakker geworden van die knallen. En nu vanochtend zijn er (schat ik) zo'n 8 a 9 knallen op de vloer geweest.
Waarom de droger van de onderburen zo lang aanstaat weet ik ook niet. Het zijn maar 2 mensen, maar van die 3 dagen dat ie aanstaat, is dat totaal 10 uur. Maar hier zal ik me dan bij neer gaan leggen. Ik denk dat er verder ook weinig aan gedaan kan worden en dat ik gewoon pech heb dat die droger precies zo doordringt in mijn woning.
Dan zet ik de tv en afzuigkap maar aan en als mijn vloer trilt, dan maar slofjes aan, is ook warm
Mbt de bovenburen, vraag ik me ook écht af waar die knallen vandaan komen. De andere geluiden (kraan, deur) maken me ook niet zoveel uit. Omdat ze er of weinig aan doen of dat het niet zo frequent is. Maar die knallen zijn erg dominant, luid en frequent.
Ik slaap ook iedere nacht met oordopjes en een zogenaamde "sleepmate". Dat is een apparaatje dat geluid blaast. Het geluid is te vergelijken met een afzuigkap. Dat in combinatie met oordopjes camoufleert dat veel geluiden (zelfs de kermis die tégen mijn woning staat hoor ik dan niet). Maar die knallen hoor ik er nog steeds doorheen.
En inderdaad, voordat er overlast is irriteer je jezelf aan. Bij de eerste knal denk ik al direct "nee he".
Dat ik enkel overlast heb van knallen en de droger, als ik de reacties van anderen lees, valt dat dus nog mee en in dat opzicht overdrijf ik misschien wel. Of ben ik iets te gevoelig voor.
Binnenkort even aanbellen bij de buren en kijken hoe ze reageren en bovenal, wát dat geluid nou is.
Jij je daarna ook niet toen je er achter kwam?quote:Op donderdag 18 februari 2016 20:38 schreef Hupsaa het volgende:
Toevallig hoorde ik via via dat ik nieuwe bovenburen heb, welke zich dus niet hebben voorgesteld.
Dit dus.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 10:58 schreef Kreator het volgende:
Ik snap niet dat je zoveel energie in dit topic stopt, maar niet even 5 minuten de tijd neemt om je bovenburen te vragen wat die harde knallen zijn en of ze er op willen letten.
lijkt me lastig om zoiets op te nemen. Ook al hoor je wel wat jij kan aan de hand daarvan nooit bepalen hoe hard en doordringend het is in haar woningquote:Op vrijdag 19 februari 2016 14:07 schreef So_Surreal het volgende:
Maak eens een opname van die knallen en upload die eens dan?
Ik en vele met mij zijn wel benieuwd
Ik snap precies wat je bedoelt hoor. Ik werd ook heel erg gek eens van al m'n buren. Ben ook al meerdere malen geflipt maar ja je schiet er niks mee op. Denk er gewoon aan dat ze het heus niet doen om je te pesten en ja leefgeluiden horen gewoon in een appartement/flat.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 16:28 schreef Hupsaa het volgende:
Dit zijn geen sociale huurwoningen maar koopwoningen. Wel relatief goedkoop.
Volgens mij gaf ik eerder aan dat ik inderdaad ben langsgeweest, maar die keren werd er niet opengedaan. In eerste instantie om mezelf juist voor te stellen, later om te vragen naar die knallen. En in de tussentijd begon ik bij mezelf na te gaan in hoeverre dit terecht was van mij.
Het opnemen gaat lastig. Als ik het opneem, lijkt het een knal in de verte en bijlange na niet zo luid en doordringend als dat ik het hoor.
Het zijn spijkerharde, betonnen vloeren en muren. Je hebt een héél stevige boor nodig om er een klein beetje doorheen te komen. Vooral contactgeluiden hoor je erg goed.
Waarom ik liever het geluid van een afzuigkap heb, is omdat dat een constant geluid is. Op den duur hoor je dat niet meer en camoufleert dat andere geluiden.
Wanneer ze thuis zijn zal ik opnieuw aanbellen.
Zou je zo'n sleepmate ook overdag kunnen gebruiken?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 16:53 schreef Hupsaa het volgende:
Dankje computergirl, ik zal daar eens naar gaan kijken.
Precies, des te meer je jezelf eraan irriteert, des te meer je jezelf ermee hebt.
Hoewel de geluiden ook 's nachts zijn, maar die "sleepmate" camoufleert veel. Soms word ik er wakker van, maar dan slaap ik gauw weer. Dus dat is niet zo'n punt voor mij. Ik word 's nachts sowieso vaak wakker, ook zonder geluiden.
Dat laatste idee, dat lijkt me een goede. Gewoon simpel voorstellen om een kopje koffie te komen drinken. Elkaar wat leren kennen en tijdens dat gesprek die knallen aankaarten. Zo blijft het ook luchtig en is de kans dat er rekening mee wordt gehouden des te groter. Dat ga ik doen: aanbellen en gewoon vragen of ze eens een kopje koffie willen komen drinken.
http://www.consumentenbon(...)pmate/testresultaat/quote:Conclusie
Ons proefpanel had maar in zeer beperkte mate baat bij de Marpac Sleepmate als het gaat om het tegenhouden van storende geluiden. Niemand vond dat de Sleepmate hielp tegen snurkoverlast, en slechts een enkeling vond dat geluiden van buitenaf tot op zekere hoogte werden verminderd. Enkele mensen dachten dat ze wat beter sliepen met de Sleepmate, maar diverse proefpersonen sliepen er juist slechter door.
Zal het verder googelen. Had er dus nog nooit van gehoord. Misschien dat het iets isquote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:03 schreef Hupsaa het volgende:
Die sleepmate kan je overdag gebruiken, maar bij een grote ruimte zal het weinig uithalen. In kleine kamers heeft het wel zin.
Zeker mbt slapen ben ik er erg positief over, hoewel ik ook kan begrijpen als sommige mensen het juist als hinderlijk ervaren. Ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is, dat sommigen het een geweldig apparaat vinden en anderen een onding. Zwart of wit, maar dat er weinigen qua mening in het grijze gebied zullen zitten.
Nja ik ben het punt al voorbij dat het 'omgevingsgeluiden' zijn of dat het er bij hoort :pquote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:12 schreef Hupsaa het volgende:
Ik hoop dat het iets voor je zal zijn en dat ik je ook een beetje heb kunnen helpen. En als je vragen hebt, stel ze maar gerust in dit topic
je hebt ook apps die Brown/white/pink noice maken, Google daar ook maar eens op want geen extra apparaat nodigquote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:09 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Zal het verder googelen. Had er dus nog nooit van gehoord. Misschien dat het iets is
Bestaat dat ook al? Stukken goedkoper dan die apparaatjesquote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:28 schreef computergirl het volgende:
[..]
je hebt ook apps die Brown/white/pink noice maken, Google daar ook maar eens op want geen extra apparaat nodig
mynoise bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:30 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Bestaat dat ook al? Stukken goedkoper dan die apparaatjes
Het grootste deel van de woningen in de grote steden zijn dit soort woningen. Tenzij je al deze woningen plat wilt gooien of voor tienduizenden euros gaat verbouwen, is er geen alternatief.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 20:11 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vind het vooral triest om te lezen dat mensen zoveel last van elkaar hebben.
Geluidsoverlast is killing.
De oorzaak is volgens mij dat men noodgedwongen in ontzettend slechte huizen woont.
Die brakke zooi zou allemaal gesloopt moeten worden opdat we kunnen wonen in woningen waar geluidsoverlast een uitzondering is in plaats van een gegeven.
Om dat mogelijk te maken moeten we als eerste leren om de brakke woning te beschuldigen in plaats van de buurman.
Hard klagen bij de verhuurder of de bouwer van die rotzooi.
Dat denk ik niet.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 20:28 schreef ElDinosaur het volgende:
Wanneer je in dit soort woningen woont moet je je realiseren dat er geluiden zijn, en dien je ook rekening te houden met je buren. Geven en nemen.
Hoe zou een hond nou voor die knallsn kunnen zorgen? Denk dat dit iets nieuws is.quote:Op maandag 22 februari 2016 06:30 schreef Hupsaa het volgende:
Gisteravond heb ik aangebeld, heb me voorgesteld en gevraagd of ze eens op de koffie wilde komen. Het leek hun wat te verbazen, maar ze zeiden dat goed te vinden en zouden in de loop van deze week eens bij mij aanbellen zeiden ze.
Ik hoop dan iets meer duidelijkheid, en hopelijk een oplossing, te hebben.
Gisteren hoorde ik uit het niets ook een "blaf" van een hond, nooit eerder gehoord. Ondanks dat ik zoveel hoor, nooit gehoord dat ze een hond hebben? Of zou die juist voor die knallen zorgen? Ben benieuwd..
Dat zou inderdaad wel kunnen.quote:Op maandag 22 februari 2016 07:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een speeltje dat op de grond valt bijvoorbeeld?
Ik woon sinds een maand in een appartementencomplex. Ik kom uit een eengezinswoning.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:09 schreef 2NutZ het volgende:
is dit echt?ik woonde in een 5 lagen appartement uit 1950. 10x meer lawaai durf ik te wedden.
Je hoorde alles van die mensen, van seks hebben tot rondlopen tot eten maken.
Kwestie van gewennen en je niet aanstellen.
Inderdaad, dat is gewoon bij dat soort woningen vooral. Duurt vaak even maar het went wel, al zal je altijd wel momenten hebben dat het je wat frustreert.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:34 schreef SnoepTomaatje het volgende:
[..]
Ik woon sinds een maand in een appartementencomplex. Ik kom uit een eengezinswoning.
En inderdaad, je hoort hier ALLES. Schreeuwende kinderen, deuren die opengaan, gesprekken op de galerij, de tv van de buren,ik kan zelfs horen waar de kinderen van mijn bovenburen mee spelen.
Is inderdaad een kwestie van wennen, maar ook bedenken dat je nu eenmaal niet onder dit soort 'woongeluiden' uit komt.
Ik ben nog aan het wennen trouwens
Misschien een bot ofzo van die hond! Of een hard speeltje.quote:Op maandag 22 februari 2016 06:30 schreef Hupsaa het volgende:
Gisteravond heb ik aangebeld, heb me voorgesteld en gevraagd of ze eens op de koffie wilde komen. Het leek hun wat te verbazen, maar ze zeiden dat goed te vinden en zouden in de loop van deze week eens bij mij aanbellen zeiden ze.
Ik hoop dan iets meer duidelijkheid, en hopelijk een oplossing, te hebben.
Gisteren hoorde ik uit het niets ook een "blaf" van een hond, nooit eerder gehoord. Ondanks dat ik zoveel hoor, nooit gehoord dat ze een hond hebben? Of zou die juist voor die knallen zorgen? Ben benieuwd..
Nee hoor... In een appartement wonen houdt niet automatisch in dat je dan maar alle herrie hebt te accepteren. Kwestie van fatsoen ook, om rekening met anderen te houden. Bedenk ook dat niet iedereen de financiële middelen heeft om in een (half)vrijstaand huis te kunnen wonen. Moeten al die mensen die benedenmodaal verdienen dan maar genoegen nemen met een rumoerig appartement?quote:
Misschien lezen ze meequote:Op maandag 22 februari 2016 13:36 schreef Hupsaa het volgende:
Het gaat ook niet enkel om het geluid, het gevoel erachter speelt ook mee. Als je weet wat de geluiden zijn en als je weet dat er rekening met je wordt gehouden, ligt de grens dat je je frustreert al vele malen hoger.
Toeval of niet, de afgelopen dagen is het een stuk rustiger geweest hierboven. Gisteren zelfs de gehele avond niet gehoord (terwijl ze thuis waren, dat hoor je aan de waterleiding), enkel vanmorgen zo'n doffe knal. Maar dat maakt me dan ook niets uit. Dat geeft in ieder geval hoop.
gitaar spelen om 3 uur s nachts hoort er helemaal niet bijquote:Op maandag 22 februari 2016 13:03 schreef Opoefiets het volgende:
Nu woon ik in een iets rumoeriger appartement. Ik heb me aangepast; het elektrisch drumstel staat nu in de schuur, zodat zij er geen last van hebben (ze hebben geklaagd). Ik heb genoeg ruimte om daar een hele studio te bouwen.
Ik hoor iedereen naar de wc gaan en ik hoor mensen ook gewoon seks hebben. En gitaar spelen om drie uur 's nachts. En dronken thuiskomen. En kinderen hoor ik ook rennen. Vind ik niet erg. Hoort er gewoon bij. Als ik het allemaal niet kon hebben, had ik wel in een boerderij gewoond.
Ik zeg niet dat je ALLES moet accepteren. Maar dingen als naar de wc gaan en rondlopen in huis zijn vrij normaal. Als je je daar aan gaat storen, dan ben je best wel een kruidje-roer-me-niet. Als het iedere dag een herrie van jewelste is, hoort dat gewoon bespreekbaar te zijn en horen met elkaar dat gewoon te kunnen bespreken. Maar je kunt niet verwachten dat je als je in een appartement woont geen geluidje meer hoort.quote:Op maandag 22 februari 2016 13:26 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Nee hoor... In een appartement wonen houdt niet automatisch in dat je dan maar alle herrie hebt te accepteren. Kwestie van fatsoen ook, om rekening met anderen te houden. Bedenk ook dat niet iedereen de financiële middelen heeft om in een (half)vrijstaand huis te kunnen wonen. Moeten al die mensen die benedenmodaal verdienen dan maar genoegen nemen met een rumoerig appartement?
Leefgeluiden doe je inderdaad niks aan, maar urenlang op een muziekinstrument zitten pielen in een appartementencomplex vind ik even goed not done, ook al doe je dat 'officieel' niet meer na 10 uur 's avonds. Die redenatie hebben mijn huidige onderburen met 3 (!) vréselijk drukke kinderen op 2 hoog ook; de hele dag een herrie van jewelste maar ach, zo lang het maar niet na tienen is, is het allemaal prima.quote:Op maandag 22 februari 2016 18:29 schreef Opoefiets het volgende:
Als iemand een paar uur oefent op z'n viool vind ik dat prima, maar niet op tijdstippen waarop het gewoon stil moet zijn. Om 23.00u nog gaan zitten krassen is gewoon asociaal. En datzelfde geldt voor timmeren. Een buur/buuv moet gewoon bij je kunnen aanbellen als er overlast is (daarom vind ik het ook fijn dat ik weet wie er bij mij in de flat woont).
niet mijn ervaring. Bij ons waren het de twintigers die vers uit studentenhuis kwamen (en twee studenten in door pappie gekocht appartementje) de grootste lawaaimakers. En nog arrogant ook, een stel heeft als eerste de deurbel weggehaald, zodat het niet mogelijk was op normale manier een gesprek aan te gaan na slapeloze nacht door hun dronken geschreeuwquote:Op maandag 22 februari 2016 19:14 schreef Baas_bas het volgende:
. Zijn nooit Nederlanders die gedragen zich meestal wel, ook wel apart![]()
Oja studenten zijn ook echt verschrikkelijk, maar daar krijg je geen doodsbedreigingen als je er wat van komt zeggen. Een vriend van me woont ook in een studentenflat. Hele dag wel ergens muziek. Ik zou echt gillend gek worden.quote:Op maandag 22 februari 2016 19:26 schreef computergirl het volgende:
[..]
niet mijn ervaring. Bij ons waren het de twintigers die vers uit studentenhuis kwamen (en twee studenten in door pappie gekocht appartementje) de grootste lawaaimakers. En nog arrogant ook, een stel heeft als eerste de deurbel weggehaald, zodat het niet mogelijk was op normale manier een gesprek aan te gaan na slapeloze nacht door hun dronken geschreeuw
De 'verdachte' heb ik het al gevraagd via fb maar ze zei dat ze het niet was. Maar het komt echt daar vandaan denk ik.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 15:32 schreef Hupsaa het volgende:
Dat is balen Yasmin23.. Eindelijk de moed verzamelt, stap gezet en dan is ze het niet..
Maar je hebt wél die stap genomen. Hopelijk kom je erachter wie het dan is en zal de drempel dan minder hoog zijn.
5 maanden is wel erg lang. Heb je nooit gevraagd hoe lang het nog gaat duren?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 15:36 schreef Nizno het volgende:
Als we het dan over burenoverlast hebben. Dat de buurjongen nu besluit om zijn boormachine tegen de muur te zetten terwijl ik net even mijn oogjes dicht deed met een relaxed muziekje is ook niet zo prettig.
Maar goed, ondanks dat ze al ongeveer 5 maand bezig zijn met klussen in het kamertje recht pal aan onze tussenmuur, kun je hier overdag weinig mee. Ja het huis uit gaan overdag
Nee eigenlijk niet. Het begon met het verhuizen al, dat ik een paar keer heb aangegeven dat het erg gehorig is dus dat ze beter niet om 11u 's avonds kunnen besluiten om de keukenkastjes die tegen onze slaapkamer aan zitten in te ruimen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 15:37 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
5 maanden is wel erg lang. Heb je nooit gevraagd hoe lang het nog gaat duren?
Echter ik kan de buren niet een bepaalde tijd opleggen wanneer ze mogen klussen hiernaast natuurlijk. Hij doet het overdag door de week dus niet op momenten dat hij normaal gesproken last zou veroorzaken voor anderen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 16:09 schreef WRH het volgende:
Op 1 of andere rare manier zijn mensen toch heel vaak van het 'ik vind dat ik dit mag doen, recht op heb, kan maken' ipv beetje om je heen kijken en rekening houden met anderen.
Je eigen huis ontvluchten vanwege lawaai van buren is echt heel naar.
Ik hoorde vanmiddag mijn bovenbuurman met iemand praten op de galerij toen ik de was aan het ophangen was. (zo gehorig is het hier dusquote:Op dinsdag 23 februari 2016 17:04 schreef Nizno het volgende:
Komt mijn vriendin net thuis, zit er een brief in de bus van de VVE, aan alle eigenaren. Over geluidsoverlast, fietsenoverlast en het verkeerd aanbieden van huisvuil. Ik heb ze meteen even gebeld en aangegeven dat onze nieuwe buren huurders zijn en het dan wel even moet via de verhuurder van de appartementen ook de huurders aangesproken moeten worden.
Ik vermoed namelijk dat de klachten die zijn binnen gekomen merendeels te maken hebben met de geluiden die ik ook hoor.
Gelukkig is de VVE er mee bezig dus. Wel toeval dat ik hier net het helemaal heb neergezet en er dan een brief komt.
Ik vind het wel een goeie, zo krijg je niet meteen zelf een bak stront over je heen omdat jij de klager bent.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 17:16 schreef Nizno het volgende:
Ik heb er eigenlijk zelf nooit over nagedacht om het via de VVE te doen. Maar als er toch een brief komt van de VVE dan is de drempel wel lager om ze even te bellen en meteen even dit verhaal er bij te doen.
Ben benieuwd of het zal helpen.
ja van jou was het ook mooi dat je de wijkbeheerder toch sprakquote:Op dinsdag 23 februari 2016 17:19 schreef SnoepTomaatje het volgende:
[..]
Ik vind het wel een goeie, zo krijg je niet meteen zelf een bak stront over je heen omdat jij de klager bent.
Ik hoop voor je dat het helpt!
Ik zat al twee weken te twijfelen om ze aan te spreken.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 17:23 schreef Nizno het volgende:
[..]
ja van jou was het ook mooi dat je de wijkbeheerder toch sprak
Ik denk dat de TS wellicht best graag in een vrijstaand huis in een dorp zou willen wonen, maar dat de omstandigheden haar er nu eenmaal toe dwingen om zich samen met menselijk afval als jijzelf in een betonnen ophokbunker te vestigen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:15 schreef sirdanilot het volgende:
TS, je bent zo een vreselijk egoïstisch overgevoelig persoon die een ander niet zijn leefgenot gunt. Als je niet tegen een beetje leefgeluiden kan (want dat zijn het, wat je beschrijft) moet je niet in een appartementencomplex gaan wonen. Ga dan lekker ineen dorp wonen of zo.
Ongelooflijk dit soort mensen, ziek word je ervan. Ik had ook een keer zo een overgevoelige psychopaat als onderbuurman, die ging dan als een debiel bij mij lopen klagen over het geluid wat mijn bovenburen maakten
Dan heeft hij niet te klagen maar het gewoon te slikken hè. Die andere mensen in de flat horen dezelfde geluiden (staat ook in de OT) en zeuren ook niet (staat er ook in).quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:43 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Ik denk dat de TS wellicht best graag in een vrijstaand huis in een dorp zou willen wonen, maar dat de omstandigheden haar er nu eenmaal toe dwingen om zich samen met menselijk afval als jijzelf in een betonnen ophokbunker te vestigen.
Krijg je als je in een klein vol land woont, die chinezen zullen het nog wel erger hebben dan wijquote:Op dinsdag 23 februari 2016 13:39 schreef Hupsaa het volgende:
Als je in dit topic leest hoeveel mensen geluidsoverlast ervaren en wat dat met je kan doen... En hoe moeilijk het soms is om er daadwerkelijk wat aan te doen.
Dat je elkaar hoort is logisch en als je er beiden rekening mee houdt, is dat voor iedereen prettiger wonen. Wat geluidsoverlast met je kan doen en hoeveel mensen dit (hebben) ervaren, ik schrik ervan in dit topic.
als meerdere buren jouw klachten delen misschien eens even gezamenlijk langsgaan?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:59 schreef Hupsaa het volgende:
Sirdanilot, je lijkt het niet helemaal te begrijpen. Geen probleem. Het verbaasd me dan wel dat je direct zo'n mening klaar hebt? Maargoed, ik wil het gerust uitleggen:
Ik woon dus op de middelste verdieping en het ging over mijn bovenburen. En inderdaad, zoals je aangeeft horen ook mijn onderburen het.
Het lijkt me begrijpelijk dat wat mijn onderburen horen, vele malen minder luid is dan wat ik hoor, aangezien er voor hun nog een complete woning tussen zit. Ze horen het dus wel, maar doordat het vele malen minder luid is, is het voor hun niet in die mate door erover te klagen.
Maargoed, dat jij een keer zo'n klager aan de deur had en hem direct wilde slaan, zegt toch meer over jou dan over die klager.
Dat je mij dan egoistisch noemt, mag gerust hoor, maar is daarom wel hypocriet.
Hoewel ik me serieus afvraag of je wel serieus bent, of dat je gewoon uit bent om een vlam in de pan te krijgen ofzo.
je komt aso over.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:49 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dan heeft hij niet te klagen maar het gewoon te slikken hè. Die andere mensen in de flat horen dezelfde geluiden (staat ook in de OT) en zeuren ook niet (staat er ook in).
Vreselijk zulke mensen, toen ik dus een keer zo'n klager aan de deur had had ik zin hem een klap in zn smoel te verkpoen maar goed dat werkt natuurlijk alleen maar averechts dus niet gedaan.
quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:59 schreef Hupsaa het volgende:
Sirdanilot, je lijkt het niet helemaal te begrijpen. Geen probleem. Het verbaasd me dan wel dat je direct zo'n mening klaar hebt? Maargoed, ik wil het gerust uitleggen:
Ik woon dus op de middelste verdieping en het ging over mijn bovenburen. En inderdaad, zoals je aangeeft horen ook mijn onderburen het.
Het lijkt me begrijpelijk dat wat mijn onderburen horen, vele malen minder luid is dan wat ik hoor, aangezien er voor hun nog een complete woning tussen zit. Ze horen het dus wel, maar doordat het vele malen minder luid is, is het voor hun niet in die mate door erover te klagen.
Maargoed, dat jij een keer zo'n klager aan de deur had en hem direct wilde slaan, zegt toch meer over jou dan over die klager.
Dat je mij dan egoistisch noemt, mag gerust hoor, maar is daarom wel hypocriet.
Hoewel ik me serieus afvraag of je wel serieus bent, of dat je gewoon uit bent om een vlam in de pan te krijgen ofzo.
Zowaar zowaar, ik ben het een keer eens met baas_bas. Dit is een unicum.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 20:00 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
Krijg je als je in een klein vol land woont, die chinezen zullen het nog wel erger hebben dan wij
Uiteraard ben ik het met je eens dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten. Bij appartementencomplexen woon je kort op elkaar en je hoort elkaar daardoor simpelweg. In dat opzicht is het geven en nemen vind ik.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:12 schreef sirdanilot het volgende:
Ja ik ben wel degelijk serieus. Nederlands zijn strontverwend en verwachten dat ze voor cheap in een appartementje kunnen wonen en niks van hun buren gaan horen. Nou dat gaat dus mooi niet door. Als jij in rust en stilte wil wonen zul je moeten dokken, of echt naar de middle of nowhere verhuizen. Het is een illussie om te denken dat je in een slecht geïsoleerd appartement, ook nog eens op de middelste verdieping, niks van je buren gaat horen.
"Ik hoorde ze weleens, maar hinderlijk was het niet. Maar ik merk dat ik er nu meer op begin te letten, waardoor ik het wel als hinderlijk begin te beschouwen. Maar is dat terecht?"
Hier geef je al aan dat het je eigen schuld is, omdat je geen reet te doen hebt ga je letten op het geluid, ja geen wonder dat je er gek van wordt.
"Zo'n 30 tot 35 keer per dag zijn er doffe knallen op de vloer. Eerst een vreemd "schuif" geluid, 1 seconde stil, gevolgd door een doffe knal op de vloer. Soms is dit 's nachts (maar als ik ervan wakker word, slaap ik direct weer), maar meestal 's ochtends en 's avonds. "
Psst... misschien hebben die mensen kinderen? Misschien verschuiven ze even een stoel om te gaan zitten? Er zijn zoveel normale, alledaagse handelingen waar bij je een schuif en een knal hoort. Dat jij daar op gaat letten is jóuw probleem, niet dat van je buren.
"Deuren worden geregeld dichtgegooid, gemiddeld zo'n 5 a 6 keer per dag. Hoewel het vaak meerdere keren achtereen is. 's ochtends 4 keer in een minuut en 's avonds 2 keer in 15 seconden bijvoorbeeld."
Ja en bij jou waait er nooit per ongeluk een deur dicht die je per ongeluk open hebt laten staan en door de tocht dichtwaait? Jij bent een perfect mens zeker? Ongelooflijk
"Vaak hoor ik of ze een kleine of grote "behoefte" hebben. Ook loopt de waterleiding door mijn keuken en er is veel waterslag. Waardoor ik bij de helft van de keren als de kraan dichtgaat, een "KEDOENK" hoor. Het geluid van de waterslag is, even geschat, zo'n 20 keer per dag."
Dit is niet het probleem van je buren, maar het probleem van de eigenaar van je flat (de woningbouw dus). Je zult hen dus moeten aanspreken op een betere isolatie van de waterleiding.
En nogmaals, je kunt niet verwachten om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Een jaren 60 woningbouwappartement gaat áltijd dit soort problemen hebben. Altijd.
[..]
Er zit ook geen verschil tussen 'af en toe' en 30-35 keer per dag hé. Doe even normaal , TS schrijft nergens dat hij/zij perfect is. Het is pas Nederlands om op een forum mensen af te zeiken.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:12 schreef sirdanilot het volgende:
op begin te letten, waardoor ik het wel als hinderlijk begin te beschouwen. Maar is dat terecht?"
"Zo'n 30 tot 35 keer per dag zijn er doffe knallen op de vloer. Eerst een vreemd "schuif" geluid, 1 seconde stil, gevolgd door een doffe knal op de vloer. Soms is dit 's nachts (maar als ik ervan wakker word, slaap ik direct weer), maar meestal 's ochtends en 's avonds. "
Psst... misschien hebben die mensen kinderen? Misschien verschuiven ze even een stoel om te gaan zitten? Er zijn zoveel normale, alledaagse handelingen waar bij je een schuif en een knal hoort. Dat jij daar op gaat letten is jóuw probleem, niet dat van je buren.
"Deuren worden geregeld dichtgegooid, gemiddeld zo'n 5 a 6 keer per dag. Hoewel het vaak meerdere keren achtereen is. 's ochtends 4 keer in een minuut en 's avonds 2 keer in 15 seconden bijvoorbeeld."
Ja en bij jou waait er nooit per ongeluk een deur dicht die je per ongeluk open hebt laten staan en door de tocht dichtwaait? Jij bent een perfect mens zeker? Ongelooflijk
Die man kwam niet vriendelijk vragen of het wat minder mocht, hij kwam als een debiel staan schreeuwen dat we moesten ophouden met dat gebonk, dat het een studentenflat was en je dus stil moest zijn dit en dat. Terwijl het gebonk dus van mijn bovenburen kwamquote:Op woensdag 24 februari 2016 08:46 schreef WRH het volgende:
Misschien dat Sirdanilot een wijntje te veel had bij het reageren?
Wauw, iemand die aan de deur komt om te vragen of het wat minder mag willen slaan, tokkie dus.
Ik vind 30 tot 35 keer per dag je stoel even aanschuiven (wat mij de meest waarschjinlijke oorzaak van het geluid lijkt) niet abnormaal eigenlijk.quote:Op woensdag 24 februari 2016 07:34 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
Er zit ook geen verschil tussen 'af en toe' en 30-35 keer per dag hé. Doe even normaal , TS schrijft nergens dat hij/zij perfect is. Het is pas Nederlands om op een forum mensen af te zeiken.
Dit vind ik echt een achterlijke redenering. Hij heeft er last van DUS hij overdrijft niet ?! Zelden zo een gebrek aan denkvermogen gezienquote:TS heeft hier last van ja? Zijn we het daar over eens? Dus TS overdrijft niet.
Ja of TS verhuist gewoon naar Lutjelollum zodat hij van niemand last meer heeft. En als hij dat niet kan betalen zoekt hij maar een betere baan zodat dat wel lukt. (overigens is op het platteland wonen zelfs goedkoper vaak dan in de stad, en heb je nog meer rust ook)quote:Wat wel het geval kan zijn is dat de geluiden dusdanig irriteren dat er op gelet gaat worden en de geluiden versterken. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? 30-25 keer per dag is niet normaal. Tenzij er een hond is (speeltje) of kinderen (speeltjes), is dat gewoon niet normaal. En bovendien, kinderen kunnen op een kleed spelen. Vaak is voor dit soort dingen een hele simpele oplossing te vinden. En die probeert TS ook te zoeken, door de buren op de koffie te vragen.
quote:Op woensdag 24 februari 2016 08:46 schreef WRH het volgende:
Misschien dat Sirdanilot een wijntje Schultenbräu te veel had bij het reageren?
ligt aan jou dan want ik heb meestal gelijkquote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:13 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Zowaar zowaar, ik ben het een keer eens met baas_bas. Dit is een unicum.
Blijft die toch telkens uitstellen..quote:Op woensdag 24 februari 2016 16:23 schreef Lienekien het volgende:
Laat TS nou maar eerst eens met zijn bovenburen praten. Hij pakt het vooralsnog prima aan.
Oh? Hij is toch zondagavond bij ze aan de deur geweest?quote:Op woensdag 24 februari 2016 18:40 schreef RipCity het volgende:
[..]
Blijft die toch telkens uitstellen..
Wow, hulde voor deze postquote:Op woensdag 24 februari 2016 21:53 schreef Hupsaa het volgende:
Ik ben inderdaad al langsgeweest en de buren zouden binnenkort langskomen. Ik verwacht dat dat binnen een paar dagen zal zijn.
Het aanschuiven van stoelen het meest waarschijnlijke geluid voor de knallen (!) op de vloer?
Omdat andere buren er geen last van hebben, stel ik me dus aan?
En je verwijt iemand anders het gebrek aan denkvermogen.
Weetje sirdanilot, als je een andere mening hebt ben ik altijd bereid daarnaar te luisteren en erover te discussiëren. Maar ik zou het fijner vinden als je met argumenten komt, ipv met verwijten en aannames te strooien.
Op deze manier heb ik veel moeite je serieus te nemen, omdat je manier van "beargumenteren" me sterk het gevoel blijft geven dat je puur uit bent op een vlam in de pan.
Ja of je verhuist gewoon naar Lutjelollem, als je zo hypersensitief bent.quote:Op donderdag 25 februari 2016 13:03 schreef Hupsaa het volgende:
Die geluiden zijn inderdaad psychologisch, daarom heb ik ook dit subforum gekozen voor mijn vragen.
Ik weet namelijk nog niet wat de geluiden zijn, maar als je weet wat de geluiden zijn en als je weet dat de buren er rekening mee proberen te houden, ligt de tolerantiegrens al veel hoger en ervaar je het al veel minder als overlast. In veel gevallen zorgt niet zozeer het geluid voor overlast, maar meer het gevoel dat er geen rekening wordt gehouden.
Ik wil niet bij ieder wissewasje aan de deur staan. Maar omdat deze geluiden erg luid en frequent zijn, en ik me afvroeg in hoeverre dit normaal is (maar zoals jullie aangeven is dat lastig omdat jullie het niet horen), opende ik dit topic.
De frequentie van de knallen zijn schattingen, om jullie ook een indicatie te kunnen geven.
Hoe lang de droger aanstaat weet ik dan wel precies, omdat dit meer opvalt. Dat de droger in 3 etappes aanstaat van 1 uur, anderhalf uur en nogmaals 1 uur bijvoorbeeld. Daar kan ik niet echt omheen.
Maar zoals ik eerder aangaf, ondanks dat ik het soms lastig vind als ik bijvoorbeeld wil leren of iets wil volgen, leg ik me daarbij neer aangezien de onderburen hun best daarin hebben gedaan.
Wat oordeel jij toch makkelijk.quote:Op donderdag 25 februari 2016 17:36 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja of je verhuist gewoon naar Lutjelollem, als je zo hypersensitief bent.
Meerdere mensen in dit topic hebben hetzelfde gezegd (zij het met andere bewoordingen): je praat het jezelf aan dat de geluiden zo vervelend zijn, je bent dus een aansteller. Je kunt met de buren praten of ze iets zachter gaan doen maar normale leefgeluiden zul je altijd blijven houden in zo'n appartement, ook al doen ze hun best. Het gaat je dus nooit lukken om hiervan af te komen als je niet aan je zelf gaat werken (i.e. jezelf minder aanstellen en minder zeiken).
Als TS geen meningen van anderen wil horen moet hij niet op een forum posten. DAar is een forum voor.quote:Op donderdag 25 februari 2016 17:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat oordeel jij toch makkelijk.
Je hebt je mening al lang en breed kenbaar gemaakt. Bij herhaling. Maar kennelijk is dat niet genoeg en trek je nu de 'en anderen zeggen het ook dus het is zo'-kaart.quote:Op donderdag 25 februari 2016 17:49 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als TS geen meningen van anderen wil horen moet hij niet op een forum posten. DAar is een forum voor.
Je mag het met me oneens zijn maar je moet me niet de mond gaan snoeren.
Je hebt een duidelijke mening, maar ondanks dat ik het meerdere malen heb gevraagd vind ik het jammer dat je niet inhoudelijk op mijn mening of weerwoord in wilt gaan.quote:Op donderdag 25 februari 2016 17:49 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als TS geen meningen van anderen wil horen moet hij niet op een forum posten. DAar is een forum voor.
Je mag het met me oneens zijn maar je moet me niet de mond gaan snoeren.
watfijn dat het zo prettig verlopen is!quote:Op donderdag 25 februari 2016 18:11 schreef Hupsaa het volgende:
Nou, de buren zijn langsgeweest in de namiddag! Simpel een kopje koffie gedronken en elkaar wat leren kennen.
Tijdens het gesprek vertelden ze inderdaad een hond te hebben, waarna ik vertelde dat ik regelmatig luide klappen op de vloer hoor en of dat misschien met de hond te maken had.
Ze vertelden dat ze een grote hond hebben en hij vanwege zijn bijtkracht vrijwel alle ballen kapot bijt. Dat ze daarom een zware, stugge bal hebben die voor deze hond duurzamer is. De hond pakt de bal regelmatig op en die valt soms uit z'n bek, en om met de hond te spelen gooien ze de bal ook door de kamer.
De buurvrouw vertelde dat ze de bal even zou opgooien, zodat de buurman het kon horen. Hij schrok hoe luid deze knal doordreunde en hij zei goed te begrijpen dat ik dit even aankaartte.
Ze gaven aan dat het nooit geluidloos kan zijn, waarop ik vertelde dat ik dat ook nooit zal verwachten, zeker niet in een appartement. Maar als ze de bal zouden willen rollen (ipv te gooien) en als ze gaan slapen de bal op een tafel leggen (zodat de hond er niet bij kan), dat voor mij een énorm plezier zou zijn. Overdag zal de bal dan soms uit z'n bek vallen, maar de frequentie is dan al véél minder en 's nachts word ik er niet meer wakker van. Dan is dit voor mij ook geen overlast meer.
Ik ben blij dat ik hun heb gesproken en dit nu de wereld uit is. Ze leken me te begrijpen en rekening ermee te willen houden. Gelukkig
Voor mij voelde dat niet ongemakkelijk. Met andere buren heb ik ook goed contact en komen we zo nu en dan eens op de koffie. Ondanks de geluiden, voelde deze situatie voor mijzelf daarom niet vreemd ofzo.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:13 schreef Yasmin23 het volgende:
Mooi!
Was het niet beetje ongemakkelijk om de buren op de koffie te hebben?
Met welke reden heb je ze uitgenodigd voor de koffie?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 15:27 schreef Hupsaa het volgende:
[..]
Voor mij voelde dat niet ongemakkelijk. Met andere buren heb ik ook goed contact en komen we zo nu en dan eens op de koffie. Ondanks de geluiden, voelde deze situatie voor mijzelf daarom niet vreemd ofzo.
Eigenlijk ging dat tamelijk simpel. Ik belde aan, deur ging open en gaf de bovenbuur een hand.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 16:56 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Met welke reden heb je ze uitgenodigd voor de koffie?
Ik ben eigenlijk op zoek naar een uitgebreide handleiding voor dit soort dingen![]()
Het is eigenlijk zo simpel he:Pquote:Op vrijdag 26 februari 2016 17:00 schreef Hupsaa het volgende:
[..]
Eigenlijk ging dat tamelijk simpel. Ik belde aan, deur ging open en gaf de bovenbuur een hand.
"Hoi ik ben Hupsaa", "Hoi ik ben bovenbuurman"
Ik:"We zijn elkaars buren en ik ken jullie eigenlijk niet, zou het je leuk lijken eens op de koffie te komen?"
Hij:"Ah leuk, das prima. We bellen komende week bij je aan, woon je op nummer 30?"
Ik:"Yep. Tot binnenkort dan!"
Zoiets ging dat gesprek. Ik gaf een simpele reden, die ik wel meende, om hun uit te nodigen
Nja ik heb de vreemde eigenschap om te denken dat mensen idd negatief gaan reageren terwijl ik dat nog helemaal niet kan weten. Dus gewoonlijk ga ik eventuele mogelijke conflicten uit de weg tenzij het niet anders kan. Zoals nu dus. Ben mij al een hele tijd flink aan het opvreten van binnen zodat ik hen dus niet hoef aan te spreken. Ik heb nog geen enkele reden om aan te nemen dat zij mij niet serieus zullen nemen en toch denk ik dat ze zo zullen reageren.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 17:09 schreef Hupsaa het volgende:
Haha
Als je na 3 jaar aanbelt om hun te leren kennen, ik denk dat het er dan te dik bovenop ligt dat je iets wilt aankaarten ipv hun beter te leren kennen.
Ik weet niet of je in een appartement woont, maar als je hun in het trappenhuis tegenkomt kan je bijvoorbeeld eens vragen "alles goed?", "lekker weertje he?", "Ook net klaar met werk?" ofzoiets. Proberen dat gesprekje ietwat staande te houden en dan op een luchtige manier aankaarten wat je wilt zeggen?
En anders is denk ik de enige oplossing om simpelweg aan te bellen en op een vriendelijke manier te zeggen, wat je graag wilt zeggen. Geen verwijten, rustig en luchtig proberen te houden. Als ze daar minachtend, agressief of ontwijkend op reageren, ligt dat aan hun.
Eventueel nogmaals aanbellen en als dat ook niets helpt, dan "hogere hand" inschakelen. Huisbaas, VVE.
Het is zo dat je dan in een conflictsituatie terecht komt en dan is het aan jou de vraag of hetgene waar je nu zoveel last van hebt, opweegt tegenover die (mogelijke?) conflictsituatie? In hoeverre sta je daarvoor sterk genoeg in je schoenen? Eerlijk is eerlijk, als je er helemaal alleen voor staat en andere buren zich afzijdig houden, is dat moeilijk.
Dat dik gedrukte is zeker zo denk ik ja. Ik denk dat ik de enige ben die ze hoor omdat ik onder hen woon, daarnaast wonen 2 studenten en die maken ook wel veel geluid. Tenminste dat hoorde ik van andere buren.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 17:29 schreef Hupsaa het volgende:
Misschien hebben andere mensen er ook niet zoveel last van als jij dat hebt? Eventueel kan je dat wel navragen bij hun, in hoeverre zij dat horen en zo ja, dat je met hun langs kan gaan. Dan is de stap al kleiner.
Je hebt geen enkele reden te denken dat ze je niet serieus nemen, maartoch denk je dat wel. Het lijkt alsof je dat juist denkt, zodat dat voor jezelf een reden is om hun niet aan te spreken en zo een mogelijk conflict uit de weg te gaan?
Als je op een rustige, luchtige en duidelijke manier praat hebben ze geen enkele reden om je niet serieus te nemen naar mijn mening. Doen ze dat wel, dan ligt dat aan hún, niet aan jou.
Je kan dan ook aangeven dat je denkt dat de ondervloer niet goed is. Hiermee verwijt je hun niets en als dat het geval is, zullen die kosten voor de huisbaas zijn. Dit kan dat gesprek misschien iets minder zwaar maken voor je.
En als ze je echt niet serieus nemen, kan je de huisbaas contacteren, en aangezien je niet aan hun voorbij bent gegaan heb je daar dan ook alle recht toe.
Aanbellen en dit aankaarten, dat is dan écht even door de zure appel heenbijten. Maar ongeacht hoe dat gesprek zal lopen, je zal je daarna érg opgelucht voelen. Hoewel ik de kans groter acht dat ze je serieus zullen nemen, dan niet.
Zo werkt dat niet met geluidsoverlast. Het irriteert ook (mogelijk onbewust) als je er niet op let.quote:Op donderdag 25 februari 2016 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Dat is een beetje kip-ei-verhaal. Irriteert het omdat je er zo op let? Of let iemand er meer op omdat het irriteert?
Ik woon toevallig naast het spoor. Trein irriteert mij geen moment. Denk dat het eerder komt door types geluid.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 19:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet met geluidsoverlast. Het irriteert ook (mogelijk onbewust) als je er niet op let.
Het heeft met karakter of wat ook te maken. Er zijn mensen die langs de spoorlijn kunnen wonen en zij die dat niet kunnen. Als je slecht slaapt door geluidsoverlast dan is het een zichzelf versterkend proces. En dan krijg je: slaap je slecht omdat je het hoort of hoor je het omdat je slecht slaapt? Als het mogelijk de slaap verstoord dan is het killing.
Ik zal je tips mee nemen. Dag uitkiezen dat ik uitgeslapen ben en ze nog niet echt hebt gehoord zodat ik niet al geïrriteerd ben.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 17:52 schreef Hupsaa het volgende:
Ik ben blij dat ik je begrijp
Als advies zou ik je mee willen geven om een aantal steekwoorden te onthouden.
Wanneer je een exacte tekst gaat onthouden en hun antwoord is nét iets anders, sta je met je mond vol tanden. Hetzelfde kan zijn als je zonder voorbereiding aanbelt.
Als je een aantal steekwoorden onthoudt, wéét je wat je wilt zeggen en heb je een grotere kans dat je het zegt, ongeacht hun antwoord. Bij moeilijke gesprekken werkt dit voor mij en hopelijk heb jij er ook iets aan!
Of je nog een dag, een maand of een jaar wacht, de stap om aan te bellen zal even moeilijk blijven. Makkelijk gezegd: daarom is het het beste om dat zo snel mogelijk te doen.
Het ergste dat er kan gebeuren, is dat je vanwege de zenuwen gaat stotteren of wat warrig uit je verhaal komt. Of dat ze agressief reageren ofzo.
En dan? Dan ga je terug naar je woning, voel je jezelf daar wel even klote over, maar zal je (terecht!!) trots zijn dat je deze stap tóch hebt genomen.
Wanneer je later dan nog eens aanbelt, kan het zijn dat die stap al kleiner is, mede doordat zij al op de hoogte zijn.
En weetje, waarschijnlijk zal je in je hoofd al duizend keer aangebeld hebben, en is dat daarvan 999 keer fout gegaan. Op die manier maak je het voor jezelf veel zwaarder en moeilijker.
Begrijp me niet verkeerd, het is menselijk dat je dit zo lastig vind en ik zeg eerlijk dat ik ook zeker niet stond te trappelen om aan te bellen, ondanks dat ik op dat moment niets vertelde over de overlast.
Maar als je bij jezelf gaat fantaseren om aan te bellen, en dat het dan wél goed gaat? Die kans is namelijk groter zelfs. Misschien geeft je dat ook wat vertrouwen?
Ik ga het even doorlezen. Jij was niet de TS, toch?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 19:58 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik woon toevallig naast het spoor. Trein irriteert mij geen moment. Denk dat het eerder komt door types geluid.
Geluidsoverlast is denk ik vaak psychologisch. De hele tijd stemmen of zo is irritanter dan verkeer buiten. Bij verkeer of trein of zo weet je waar je aan toe bent. Daar zit structuur in of zo. Lastig uit te leggen maar zeker in het begin toen ik hier woonde haatte ik afwijkende geluiden. Liever gewoon weten waar je aan toe bent of zoquote:Op vrijdag 26 februari 2016 19:58 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik woon toevallig naast het spoor. Trein irriteert mij geen moment. Denk dat het eerder komt door types geluid.
Dit is misschien een gegeven in Nederland maar het zou in principe niet zo moeten zijn.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:12 schreef sirdanilot het volgende:
Als jij in rust en stilte wil wonen zul je moeten dokken, of echt naar de middle of nowhere verhuizen. Het is een illussie om te denken dat je in een slecht geïsoleerd appartement, ook nog eens op de middelste verdieping, niks van je buren gaat horen.
Als je bedoelt dat het vermogen tot last hebben daarvan in de mens zit ingebakken (psychisch wellicht) dan klopt dat.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:08 schreef Baas_bas het volgende:
Geluidsoverlast is denk ik vaak psychologisch.
Ik denk eerlijk gezegd dat in 9 van de 10 landen de bouwstandaard een stuk slechter is dan in Nederland wat isolatie en rust en stilte betreft.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit is misschien een gegeven in Nederland maar het zou in principe niet zo moeten zijn.
Geluid-isolerend bouwen is niet moeilijk en ook niet veel duurder.
Er is alleen geen dwang om dat te doen. Dus kiest "men" voor goedkoop en retegehorig.
Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend als jij beweert dat men maar moet "dokken" als je geluidsoverlast wilt vermijden. In principe zou bouwen met respect voor dat waar de mens last van kan hebben de regel moeten zijn.
Nee ik bedoel vooral dat je het vaak erger maakt dan dat het is. Het is een geluid maar omdat je denkt ik heb er last van dat maak je het alleen maar erger voor jezelf. Terwijl je het eigenlijk gewoon hoort te negeren. Zeker in een flat, leefgeluiden horen er bij. Maar als je echt asociale spraak of muziekgeluiden hoort, daar wordt ik bijvoorbeeld sneller geirriteerd van dat een wasmachine of zo omdat je het gevoel hebt alsof mensen gewoon aso zijn en ze best zachter kunnen duren.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als je bedoelt dat het vermogen tot last hebben daarvan in de mens zit ingebakken (psychisch wellicht) dan klopt dat.
Van het wonen in Brazil knap je niet erg op zo te lezen. Qua humeur dan.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:16 schreef sirdanilot het volgende:
Hypersensitieve mensen als TS zouden dus eigenlijk op het platteland moeten wonen. Hebben normale mensen geen last van hun gezeik en hebben zij geen last van geluid.
Dat verbaast me zo. Dat hoeft namelijk niet. Maar wij accepteren de uitzondering als de regel blijkbaar. En dan wordt het al gauw "zeuren".quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:19 schreef Baas_bas het volgende:
Zeker in een flat, leefgeluiden horen er bij.
Dat is projectie. Het is lastig om te weten hoe "erg" iemand het ervaart.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:19 schreef Baas_bas het volgende:
Nee ik bedoel vooral dat je het vaak erger maakt dan dat het is.
Soms verlang ik terug naar huis ja, al heeft Brazilië natuurlijk ook enorme voordelen (zoals heerlijk en goedkoop eten) en is het een prachtig land, het heeft ook veel nadelen en je ziet veel armoede.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Van het wonen in Brazil knap je niet erg op zo te lezen. Qua humeur dan.
Maar het is altijd ergens anders nog wel slechter. Dat maakt het nog niet goed.
Eerlijk antwoord dit.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:29 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Soms verlang ik terug naar huis ja, al heeft Brazilië natuurlijk ook enorme voordelen (zoals heerlijk en goedkoop eten) en is het een prachtig land, het heeft ook veel nadelen en je ziet veel armoede.
ja je bent nou eenmaal niet alleen op de wereluldquote:Op donderdag 18 februari 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Naja in een penthouse niet maar de meeste sociale huurwoningen daar hoor je je buren wel hoorquote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat verbaast me zo. Dat hoeft namelijk niet. Maar wij accepteren de uitzondering als de regel blijkbaar. En dan wordt het al gauw "zeuren".
Ik zie het vaak bij mensen dat ze zulke dingen irritant vinden. Een wasmachine of stofzuiger of boormachine, je weet wat het is en waar het voor gebruikt wordt. Gewoon bonken of zo, harde stemmen, zie vaak ook bij vrienden en zo als ze het bij hun thuis horen dat ze er lichtjes geprikkeld van raken. Wat op zich begrijpelijk is, want de geluiden zijn niet nodigquote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is projectie. Het is lastig om te weten hoe "erg" iemand het ervaart.
Inderdaad, vaak is het geluid niet hetgene dat frustreert, maar het gevoel dat er geen rekening wordt gehouden.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:19 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
Nee ik bedoel vooral dat je het vaak erger maakt dan dat het is. Het is een geluid maar omdat je denkt ik heb er last van dat maak je het alleen maar erger voor jezelf. Terwijl je het eigenlijk gewoon hoort te negeren. Zeker in een flat, leefgeluiden horen er bij. Maar als je echt asociale spraak of muziekgeluiden hoort, daar wordt ik bijvoorbeeld sneller geirriteerd van dat een wasmachine of zo omdat je het gevoel hebt alsof mensen gewoon aso zijn en ze best zachter kunnen duren.
Een stofzuiger of wasmachine begrijp ik, schreeuwende mensen niet
Succes! Mocht het voor de moderators geen probleem zijn en voor de anderen niet verwarrend, mag je van mij ook gerust hierover verder praten in dit topicquote:Op vrijdag 26 februari 2016 19:59 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik zal je tips mee nemen. Dag uitkiezen dat ik uitgeslapen ben en ze nog niet echt hebt gehoord zodat ik niet al geïrriteerd ben.
Spannend
Been there done that, weet precies wat je bedoelt. Punt is alleen, je doet er waarschijnlijk weinig aan. Dus ja, bij mij is het waarschijnlijk nog steeds evenveel lawaai, maar ik probeer me er gewoon wat minder van aan te trekken. Mensen in een flat zijn gewoon vaak tokkies en schreeuwen om van alles en nogwat, gewoon proberen te negeren is echt het enige wat ik je aan kan raden wat waarschijnlijk helpt. Anders moet je toch echt in een hutje in het bos gaan wonenquote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:44 schreef Hupsaa het volgende:
[..]
Inderdaad, vaak is het geluid niet hetgene dat frustreert, maar het gevoel dat er geen rekening wordt gehouden.
En doordat je er onbewust dan meer op gaat letten, worden de prikkels intensiever waardoor je je er steeds meer aan gaat irriteren.
Tijdje geleden met de buren aan de zijkant. Deze gaven een feestje en hadden een paar dagen daarvoor bij iedereen een briefje in de bus gegooid. Je weet dat er dan rekening wordt gehouden en op den duur "hoor" je die muziek en die mensen niet meer. En ondanks de muziek viel ik die nacht ook vlug in slaap.
Ik woon niet in een penthouse. Maar wel in een huis waar burengerucht totaal niet aan de orde is. Geen verkeerslawaai. Wel onder de noordelijke aanvliegroute van Schiphol. En die vliegtuigen hoor je zelfs niet binnen. Het kan allemaal best als het iets minder cheapass gedaan zou worden. En dat zou de regel moeten zijn. Zodat geluidsoverlast geen issue is.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:38 schreef Baas_bas het volgende:
Naja in een penthouse niet maar de meeste sociale huurwoningen daar hoor je je buren wel hoor
ok naja goedkope huizen = meer geluid dan duurdere huizenquote:Op vrijdag 26 februari 2016 20:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik woon niet in een penthouse. Maar wel in een huis waar burengerucht totaal niet aan de orde is. Geen verkeerslawaai. Wel onder de noordelijke aanvliegroute van Schiphol. En die vliegtuigen hoor je zelfs niet binnen. Het kan allemaal best als het iets minder cheapass gedaan zou worden. En dat zou de regel moeten zijn. Zodat geluidsoverlast geen issue is.
Alleen omdat bij het ontwerpen en bouwen van huizen men er mee wegkomt om het fenomeen te negeren is het regel in plaats van uitzondering.
Dat hoeft dus niet. Althans niet heel veel duurder. Men bouwt die gehorige krotten omdat het voorkomen van geluidsoverlast niet dwingend wordt opgelegd. En dan kiest de bouwer voor die paar tientjes extra winst door het niet te doen. Het zou erkend moeten worden dat het een ziekmakend fenomeen is.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 21:04 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
ok naja goedkope huizen = meer geluid dan duurdere huizen
Naja asociale mensen maken veel geluidquote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:17 schreef Hupsaa het volgende:
Bij geluidsoverlast gaat het om geven en nemen, en als het teveel nemen is, ook om de goodwill van de buren.
Je kaart het dan aan en als ze weigeren om mee te werken, wordt het lastig. Geluidsoverlast is voor iedereen anders en het is heel lastig om het vast te leggen.
Eventueel kan je kijken wat er zwart op wit is vastgelegd (tijdstippen en het maximaal aantal decibel). Eventueel laat je dat al iets sterker staan?
Maar in eerste instantie is het al jammer dat je buren er niets van willen weten. Ongeacht of je het als buren ermee eens bent, er op z'n minst naar luisteren is toch wel het minimale lijkt me. Zo'n kleine moeite, zo'n groot plezier, het gevoel begrepen te worden is dan al veel groter waardoor je je ook minder gauw irriteert.
Zoiets jaquote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:24 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
Naja asociale mensen maken veel geluid
En qua tijden, volgens mij is het wettelijk gewoon van 22:00 tot 07:00 stil, toch?
zijn ze beiden werkloos?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:24 schreef Lonaa het volgende:
Geluidsoverlast is echt heel heel erg naar. Sinds december is mijn bovenbuurvrouw getrouwd en ze zijn een partij LUID. Dat je de wc hoort, of de kraan, of ene keer een deur, prima. Maar dat moet altijd hard. Ze hebben geen tijdsbesef (stofzuigen om half 12). Het enige wat ze wel opgelost hebben is dat ze geen bed met stalen ombouw meer hebben, die zo lekker tegen de muur bonkt tijdens te seks. So, it's something.
Ben er nu meerdere malen geweest, heb ze ook uitgenodigd in mijn huis zodat ze het vanaf hier konden horen, maar nope. De laatste keer ging het een weekje goed (na 10 uur gewoon niet zoveel kabaal maken weet je) maar dat verslapt dan. En dan is het weer zoals vanouds.
Hij wel, geloof ik. Zij niet.quote:
Nee hoor, het is een soort ongeschreven regel om na 22 uur minder geluid te produceren, maar dit is beslist niet vastgelegd in de wet.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:24 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
En qua tijden, volgens mij is het wettelijk gewoon van 22:00 tot 07:00 stil, toch?
Dat is de ideale situatie maar er is gewoon bijna niet op te handhaven, vooral ook omdat overlast gewoon subjectief is. In mijn situatie kwam de bovenbuur doordeweeks meestal om 2 of 3 uur s'nachts bezopen thuis en dan ging de muziek aan, dit ging dan letterlijk door tot 6:00 of later, volgens mij lag meneer dan gewoon KO op de bank.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:24 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
Denk dat er wel een wet voor is hoor. Anders zouden bouwvakkers de hele flat wakker kunnen houden en dat gaat problemen opleverenquote:Op woensdag 2 maart 2016 11:59 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Nee hoor, het is een soort ongeschreven regel om na 22 uur minder geluid te produceren, maar dit is beslist niet vastgelegd in de wet.
APV dan? Ik kan even geen goed voorbeeld vindenquote:Op woensdag 2 maart 2016 11:59 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Nee hoor, het is een soort ongeschreven regel om na 22 uur minder geluid te produceren, maar dit is beslist niet vastgelegd in de wet.
die van overdag verbaast me wel een beetje, dan zou je nooit kunnen verbouwenquote:De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
http://huis-en-tuin.infon(...)-mag-en-wat-kan.html
hierzo dus het mag gewoon niet 's nachts. En met 's nachts bedoelen ze welke tijden? Zonsondergang tot zonsopgang?quote:Op woensdag 2 maart 2016 18:53 schreef Leandra het volgende:
Maar gelukkig hebben we artikel 431 van het wetboek van strafrecht nog:
http://www.wetboek-online(...)0Strafrecht/431.html
Volgens mij is van 22.00 uur tot 07.00 uur zo ongeveer de heersende norm.quote:Op woensdag 2 maart 2016 18:54 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
hierzo dus het mag gewoon niet 's nachts. En met 's nachts bedoelen ze welke tijden? Zonsondergang tot zonsopgang?
Dan had ik toch gelijkquote:Op woensdag 2 maart 2016 18:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij is van 22.00 uur tot 07.00 uur zo ongeveer de heersende norm.
misschien is het juist daarom wel zo lastig om aan te pakkenquote:Op woensdag 2 maart 2016 19:01 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
Dan had ik toch gelijk
maar ben wel benieuwd waar dit dan zwart op wit staat. Want "de nachtrust" is wel heel subjectief
Zeker bij mensen die nachtdienst hebben en overdag slapenquote:Op woensdag 2 maart 2016 19:03 schreef computergirl het volgende:
[..]
misschien is het juist daarom wel zo lastig om aan te pakken
Maar officieel is dat dus niet vastgelegd, op die andere link las ikquote:Op woensdag 2 maart 2016 18:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij is van 22.00 uur tot 07.00 uur zo ongeveer de heersende norm.
Is het nu eigenlijk aanzienlijk verbeterd sinds dat gesprek?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:28 schreef Hupsaa het volgende:
Volgens mij is het ook iets van dat het tussen 2200 en 0700 stil moet zijn.
En in hoeverre het klopt weet ik niet, maar ik heb eens opgevangen dat notities van het geluid (tijdstippen en wat voor geluid het is) ook als een soort bewijs geldt. Hoewel er een grijs gebied is, omdat je het ook kan verzinnen natuurlijk.
Maar misschien is dat ook een optie, het een aantal weken te noteren en dat aan de huisbaas / VVE te geven, om te zien of er dan actie wordt ondernomen?
Het is absoluut verbeterd. Zeker doordat ze nu ook hebben gehoord hoe luid alles doordreunt, merk ik dat ze er rekening mee houden. Ik hoop dat dit zo ook zal blijven.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:41 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Is het nu eigenlijk aanzienlijk verbeterd sinds dat gesprek?
jawelquote:Op donderdag 3 maart 2016 09:01 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Maar officieel is dat dus niet vastgelegd, op die andere link las ik
"Geluidsoverlast door buren. Voor geluidsoverlast van buren bestaan geen wettelijke geluidsnormen."
dat is dan toch ookv an je buren?quote:Op donderdag 3 maart 2016 18:12 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
jawel
De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
http://huis-en-tuin.infon(...)-mag-en-wat-kan.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |