abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160025771
Hoi forummers!

Aangezien mijn vraag vooral van psychologische aard is, hoop ik dat dit het juiste forum is hiervoor. En zou ik via deze weg graag jullie mening willen horen, of ik misschien overdrijf? Of juist niet?

Ruim 3 jaar woon ik in mijn appartement. Het is een appartementencomplex van 3 woonlagen, waarin ik in de middelste woonlaag woon.

Bovenburen:
Rond september / oktober vorig jaar merkte ik op dat er "klusgeluiden" leken te zijn boven mij, later gevolgd door geluiden die ik eerder niet, of op een andere manier hoorde (knallen op de vloer, dichtslaande deuren, geschreeuw, etc.). Enkele keren aangebeld, maar tevergeefs.
Toevallig hoorde ik via via dat ik nieuwe bovenburen heb, welke zich dus niet hebben voorgesteld.

Ik hoorde ze weleens, maar hinderlijk was het niet. Maar ik merk dat ik er nu meer op begin te letten, waardoor ik het wel als hinderlijk begin te beschouwen. Maar is dat terecht?
Wat ik hoor is onder andere:
- Zo'n 30 tot 35 keer per dag zijn er doffe knallen op de vloer. Eerst een vreemd "schuif" geluid, 1 seconde stil, gevolgd door een doffe knal op de vloer. Soms is dit 's nachts (maar als ik ervan wakker word, slaap ik direct weer), maar meestal 's ochtends en 's avonds.
De doffe knal is te beschrijven als een bank die één centimer wordt opgetild en terug op de vloer valt.
- Deuren worden geregeld dichtgegooid, gemiddeld zo'n 5 a 6 keer per dag. Hoewel het vaak meerdere keren achtereen is. 's ochtends 4 keer in een minuut en 's avonds 2 keer in 15 seconden bijvoorbeeld.
- Vaak hoor ik of ze een kleine of grote "behoefte" hebben. Ook loopt de waterleiding door mijn keuken en er is veel waterslag. Waardoor ik bij de helft van de keren als de kraan dichtgaat, een "KEDOENK" hoor. Het geluid van de waterslag is, even geschat, zo'n 20 keer per dag.

Terwijl ik zelden tot nooit last heb van hakken of muziek, dus dat is me ergens ook wat waard. Toch?

Onderburen:
Hier heb ik goed contact mee. Groeten elkaar, maken korte gesprekjes als we elkaar tegenkomen. Van hun hoor ik nooit iets, afgezien van hun droger. Deze staat meestal 3 dagen per week aan. Twee dagen van 2 uur en 1 dag van 4 a 5 uur.
De droger hoor ik door mijn hele woning en door het gehele trappenhuis. Vaak moet ik mijn afzuigkap aanzetten en de tv tamelijk hard, om het gebrom te camoufleren. De onderbuurman zegt 2 dikke isolatieplaten aangebracht te hebben en nu te gaan kijken voor speciale dopjes voor onder de droger. Ook zegt hij dat hij dat de droger in balans staat en hij dit ook extra heeft nagekeken.
Maar helaas heeft het niets geholpen. Ik apprecieer zijn hulp en medewerking en een droger, zijn geluiden die bij een woning horen. Hoewel het met momenten erg irritant aanvoelt, zeker als de droger 3 uur heeft aangestaan, eindelijk uitstaat en een kwartier later weer terug wordt aangezet. Soms lijkt de droger ook harder te draaien, dan "voel" (weliswaar héél lichtelijk) ik mijn vloer trillen en doe ik sloffen aan, zodat ik de trillingen niet voel.

Daarbij gaven mijn onderburen aan, dat ze soms ook de knallen op de vloer van mijn bovenburen horen, maar zij hier geen last van hebben.

Ik zit nu over het volgende te denken:
- Mijn bovenburen aanspreken over het geluid, met name over de knallen op de vloer.
- In hoeverre ik door moet gaan mbt de droger van mijn onderburen. En in hoeverre dit überhaupt op te lossen is?

Ik vraag me af of anderen ook zulke geluiden horen en in hoeverre dit normaal is, dat ik dus overdrijf? Je woont kort op elkaar en je hoort elkaar dus, maar zijn deze geluiden normaal?

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, alvast bedankt voor jullie antwoorden!
  donderdag 18 februari 2016 @ 20:45:07 #2
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_160025974
Ik hoor mn eigen droger amper, laat staan die van de buren. Misschien is er wat mis met dat apparaat, of je bent inderdaad wat overgevoelig. Wel fijn dat ze zo met je meedenken dan.

Met de bovenburen zou ik wel ff een keer praten over die knallen, want als zelfs de onderburen dat horen doen ze dus iets heel lomps. En bijvoorbeeld tegen die dichtslaande deuren kunnen ze ook wat doen, zoals deurdrangers.

Water wat door een buis loopt hoort gewoon bij appartementen, daar doe je niks tegen.
pi_160026093
Volgens mij heb jij hele gevoelige oortjes?
pi_160026154
Ik denk dat je wat overdrijft. Ik woon ook in een appartementen complex met iemand boven en onder me. Als ze plassen hoor ik dat ook, vooral als in de buurt van de toilet ben, als ik in de badkamer sta en zij ook dan hoor ik ze praten (niet de inhoud van het gesprek maar wel wie er aan het woord is en zo), als de bovenburen wat laten vallen hoor ik dat zeker, deuren, stofzuiger etc hoor je allemaal.
Sorry maar dat hoort er toch echt bij, vooral als je huis wat ouder is.
Ik vind er ook niets irritants aan. Ze plassen. Doe ik ook en dat horen ze onder me dus ook. Je moet er gewoon niet op letten dan valt het niet eens meer op.
Ik weet zeker dat ik ze vandaag al gehoord heb maar ik zou je niet kunnen vertellen hoe vaak of wanneer of zo. Vroeger woonde ik bij een bushalte en als ik dan buiten aan het spelen was vroegen mensen altijd of ze de bus al gemist hadden. En ik zag en hoorde de bus heus wel maar het was zo'n normaal onderdeel van de dag dat ik echt niet meer wist of hij nou net geweest was of niet.

In het kort: Je maakt jezelf gek.
Je zult zelf moeten leren er anders naar te gaan kijken om je irritatie te verminderen. Of moeten verhuizen

Je kunt natuurlijk altijd even netjes naar je bovenburen communiceren dat je ze hoort en of het wat minder kan, vooral na bepaalde tijden of zo. Maar ga niet meteen op hoge poten verhaal halen

Ik vind het trouwens wel typisch dat je ook aanhaalt dat ze zich niet voor hebben gesteld. Het lijkt alsof je mening over je buren al bepaald is en dat je dat ook meeneem in je irritatie
pi_160026256
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 20:38 schreef Hupsaa het volgende:
Ruim 3 jaar woon ik in mijn appartement.
Je woont in een appartement waar geen aandacht is geweest voor geluidsisolatie.
Het kan best maar het is wat duurder. En de klachten komen pas later als men het niet doet.
Uit welk bouwjaar is het?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_160026364
Oh jee, nou dan moet je niet in mij huis wonen, hoor je mensen over de trap rennen, deuren die dichtgaan, gerommel in keukenkastjes en de buurman is op zijn piano en soms is hij zo woest met zijn pendalen van dat ding dat bij mij de glazen in de kast trillen en als ik pech heb begint hij ook nog te zingen. Laten we het dan omdraaien, ik heb honden die soms aanslaan, een kind wat met haar vriendinnetjes soms de trap op rennen en eraf rennen, rommel ook in mijn keukenkastjes, heb een keukenmachine en een droger boven staan.

Overal zijn wel geluiden, het is geven en nemen als je zo naast elkaar boven elkaar woont.
pi_160026698
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 20:58 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Overal zijn wel geluiden, het is geven en nemen als je zo naast elkaar boven elkaar woont.
Dat ongetwijfeld. Maar als men bouwt (en ontwerpt) met de insteek om geluidsoverlast in flats zoveel mogelijk te voorkomen dan is dat slechts een beetje duurder. Dus dat doet men niet. Het verbaast me dat geluidsoverlast voor velen de norm is en niet de uitzondering. Want een uitzondering moet het zijn anders is het slecht voor de gezondheid.
pi_160026754
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat ongetwijfeld. Maar als men bouwt (en ontwerpt) met de insteek om geluidsoverlast in flats zoveel mogelijk te voorkomen dan is dat slechts een beetje duurder. Dus dat doet men niet. Het verbaast me dat geluidsoverlast voor velen de norm is en niet de uitzondering. Want een uitzondering moet het zijn anders is het slecht voor de gezondheid.
In dit geval zal het wel om oudere bouw gaan (1900-1940) zoals je veel ziet in de grotere steden. Houten vloeren, dunne muren, geen zwevende constructies etc.
pi_160026821
Gevoelige oortjes denk ik.
Mijn buren maken ook "kabaal", maar ja het zijn aansluitende woningen.
Hier hoor je de buurman van drie deuren verder nog boren.
Hoort er bij.
Het is in elk geval wel goed van je onderbuurman dat ie meedenkt en helpt.
Life is a highway...let's ride it!
pi_160026999
quote:

[..]

Dan komt de vraag, van welk jaar is dit complex, want er zijn jaren geweest dat men heel snel en heel vlot zoveel mogelijk huizen uit de grond stampten en die zijn vaak erg gehorig en slecht geisoleerd
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 18 februari 2016 @ 21:21:55 #11
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_160027133
Ik snap je 'probleem' wel.
Sorry voor de lap tekst.

We hebben hier sinds een jaartje ook nieuwe buren, De vorige buur was een oude vrouw van eind 90, die hoorde je alleen eens een keertje met haar looprek, verder niet.
Nu met de nieuwe buren (rond de 25) hebben we echt ruim genoemde leefgeluiden.
Van het vullen van keukenkastjes (keuken zit pal aan onze slaapkamer waar wij het bed ook nog eens tegen die muur hebben), tot de leukste actie tot nu toe, de nieuwe hobbykamer die de jongeman heeft gemaakt waar hij een bankje heeft en aan gewichtheffen doet.

Het is sowieso al een gehorig appartement, van de bovenbuur horen wij ook de stappen als ze op hakken loopt. Maar dat waren alleen geluiden die maar even voor kwamen.

Maar de irritatie zit hem hier in het feit dat ze om half elf 's avonds bedenken dat de vaatwasser leeg gemaakt moet worden en dat niet bepaald zachtzinnig gaat.
En om 6 uur 's morgens gaat hij ontbijten waarbij de keukenkastjes ook met enige regelmaat open en dicht moeten. Ook niet zachtzinnig.
Ze zijn het niet gewend dat ze in een appartement wonen, wonen voor het eerst samen. Komen beiden uit een gewoon woonhuis in een buitenwijk waar je niet na hoeft te denken dat je buren hebt.

Het lastige hier is alleen dat als je ze aanspreekt ze het zeggen te snappen en ook een weekje rustig doet en het daarna weer net zo gaat.

Wat ik wel merk is dat wanneer je gaat praten, dan bedoel ik ook gewoon praten en natuurlijk niet beleren, dat het dan pas duidelijk wordt voor degene die het geluid maakt. Soms heb ik ook geen zin om er weer wat van te zeggen, maar dan ga je jezelf juist meer in de weg zitten.

Dat zij zich niet voor hebben gesteld aan hun benedenburen vind ik nog niet eens heel vreemd eigenlijk. Ik heb me hier ook alleen aan de directe buren voorgesteld. De rest van het appartementencomplex zie ik en zeg ik gedag, gaandeweg leer je wie waar woont en praat je eens wat meer mee, maar om je aan het hele complex voor te stellen is als nieuwe bewoner best 'vreemd'.

Zo goed als dat een buur zich qua geluiden een beetje moet beperken is het natuurlijk ook zo dat de andere buur zich een beetje coulant op moet stellen naar de andere toe. Niet iedereen kent het wonen in een appartement en weet dat het gehorig is en kan zich voorstellen tot welk geluidniveau die kan gaan.

Dus ik zou zeggen, ga een rustig gesprek aan, probeer je open te stellen voor het feit dat anderen iets minder snappen dat iets gehorig is.
Geven en nemen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160027305
Geven en nemen idd ^O^ (maar ook niet teveel nemen).

Ik heb ook wel last van buren, maar ze zullen ook last hebben van mij. Ik heb twee kinderen en die kunnen behoorlijk wat herrie maken. Maar ik zal ook nooit bij buren gaan klagen.

Maar bovenburen heb ik ook gehad jaren terug en dat was idd een ramp. Vooral omdat het slecht geïsoleerde huizen waren, waar je alles in hoorde.
pi_160027316
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:17 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Dan komt de vraag, van welk jaar is dit complex, want er zijn jaren geweest dat men heel snel en heel vlot zoveel mogelijk huizen uit de grond stampten en die zijn vaak erg gehorig en slecht geisoleerd
Zeer zeker. Ik heb in een grijs verleden ook in zo'n jaren 50 flat gewoond.
En die was gehorig indeed. Langs een provinciale weg en vanaf half zes reden de vrachtwagens door je kamer. Veel mensen wonen nog steeds in een varkenshok qua geluidsisolatie.

Bottom line is dat men elkaar (de buren) de "schuld" geeft en niet de verhuurders van deze outdated krotten. En zo blijft het probleem in stand.
pi_160027370
quote:

[..]

Je weet toch nog helemaal niets over hoe oud dat huis is en zo?
pi_160027601
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zeer zeker. Ik heb in een grijs verleden ook in zo'n jaren 50 flat gewoond.
En die was gehorig indeed. Langs een provinciale weg en vanaf half zes reden de vrachtwagens door je kamer. Veel mensen wonen nog steeds in een varkenshok qua geluidsisolatie.

Bottom line is dat men elkaar (de buren) de "schuld" geeft en niet de verhuurders van deze outdated krotten. En zo blijft het probleem in stand.
Nou ik was bij de vorige woning zo aardig om eens bij de beheerder te gaan klagen, deze woningen waren begin jaren 80 gebouwd. had een prachtige tussenwoning, maar ook gehorig, maar het waaide ook enorm door de woning, dus kwam er zo'n Handige Henkie van een onderhoudsbedrijf en die heeft de hele zolder dicht gekit, meer mocht hij niet doen anders zou het te duur worden. Heb toen nogmaals bij de beheerder geklaagd en die zei dat het gewoon de bouwstijl was en als andere bewoners zouden zien dat ze bij mij bezig waren zouden die ook gaan klagen en konden ze alles gaan veranderen en dat zou veel te duur worden.
Het is heel moeilijk om een beheerder eindelijk aan de gang te krijgen, immers hun hebben er geen last van.
pi_160027677
Deze appartementen zijn in 1980 gebouwd, maar desondanks héél gehorig. Het trappenhuis lijkt soms ook als versterker te fungeren voor bepaalde geluiden.

Ergens ben ik ook blij dat sommigen aangeven te vinden dat ik wat overdrijf, dat helpt me om de geluiden te relativeren.
Dat je elkaar hoort, zeker in een appartementencomplex, is logisch. En dan is er ook een onderscheid tussen leefgeluiden en andere geluiden. En ik vroeg me af in hoeverre die knallen "leefgeluiden" zijn.

Mede door jullie reacties, ben ik van plan om de bovenburen op termijn aan te spreken over de harde knallen. Op een rustige, nette manier uiteraard.
En dat ik al een bepaald vooroordeel heb gevormd doordat ze zich geeneens hebben voorgesteld, dat speelt inderdaad mee in de irritatie. Naar mijn mening getuigd het van beleefdheid elkaar even voor te stellen en daarbij wordt je tolerantiegrens ook hoger als je elkaar "kent".
pi_160027774
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:37 schreef Hupsaa het volgende:
Deze appartementen zijn in 1980 gebouwd, maar desondanks héél gehorig. Het trappenhuis lijkt soms ook als versterker te fungeren voor bepaalde geluiden.

Ergens ben ik ook blij dat sommigen aangeven te vinden dat ik wat overdrijf, dat helpt me om de geluiden te relativeren.
Dat je elkaar hoort, zeker in een appartementencomplex, is logisch. En dan is er ook een onderscheid tussen leefgeluiden en andere geluiden. En ik vroeg me af in hoeverre die knallen "leefgeluiden" zijn.

Mede door jullie reacties, ben ik van plan om de bovenburen op termijn aan te spreken over de harde knallen. Op een rustige, nette manier uiteraard.
En dat ik al een bepaald vooroordeel heb gevormd doordat ze zich geeneens hebben voorgesteld, dat speelt inderdaad mee in de irritatie. Naar mijn mening getuigd het van beleefdheid elkaar even voor te stellen en daarbij wordt je tolerantiegrens ook hoger als je elkaar "kent".
Maar daarin projecteer je wel heel erg je eigen normen en waarden. Ook in het hele 'ik weet niet of het leefgeluiden zijn'
Maakt dat uit? De geluiden zijn er. Projecteren of je het nou wel of niet vind kunnen maakt je alleen maar zuur (het zelfde geld over dat ze zich niet voor hebben gesteld). Grenst een beetje aan een omatje dat de buurt in de gaten houdt en overal tssssk over mompelt
Live and let live

Wat niet wil zeggen dat je niet even aan kunt kaarten dat je er last van hebt. Wie weet is het daarmee wel opgelost
pi_160027938
Vaak weten nieuwe bewoners ook niet dat die geluiden zo hard doorklinken bij de buren. Zeker contactgeluiden als deuren, zware dingen laten vallen etc dreunen hard door bij dit soort woningen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 18 februari 2016 @ 21:49:03 #20
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_160028100
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:37 schreef Hupsaa het volgende:
Dat is wel een feit inderdaad dat je tolerantieniveau lager is als je elkaar niet kent en denkt dat ze zich wel voor hadden moeten stellen. Zoals ik al schreef, ik heb me ook niet aan boven en onderburen voorgesteld. Gaandeweg leer je elkaar wel kennen was mijn insteek. En inmiddels ken ik ze ook wel.

En of het beleefdheid is om jezelf ook aan je boven en onderburen voor te stellen, ik heb geen idee. Het is voor mij ook de eerste keer dat ik in een complex woon, maar in het dorp waar ik hiervoor woonde in een straatje met gewoon rijtjeshuizen was het ook normaal om je alleen aan directe buren voor te stellen.
Wat ik wel merk is dat je in een complex vaak meer op jezelf bent doordat je op je eigen balkon komt en alleen in het voorbij gaan gedag zegt. In een straatje met rijtjeswoningen ben je in je tuin bezig waardoor je elkaar meer ziet en sneller babbelt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160028792
Ook op dit moment is het bezig. Ik heb het voor dit topic bewust bijgehouden, het afgelopen kwartier: 23 harde, doffe knallen op de vloer

In hoeverre is dit de manier van leven? Allereerst zou ik niet weten wat ik zou doen om zo'n knal te veroorzaken (afgezien van het meubilair op z'n kop te zetten), laat staan op dagelijkse basis 30+ van zulke knallen.
*knal 24*
Daarbij dat ik er soms 's nachts wakker van wordt en mijn onderburen het horen.

De droger, ik denk dat ik daarin meer zal moeten nemen en accepteren dat het eenmaal zo is. Klote als dat ding 5 uur op een dag aanstaat, maarja, ze hebben hun best gedaan en ik woon eenmaal in een appartement.

Maar dat geknal hierboven, daarover ga ik de bovenburen op een rustige manier aanspreken. *knal 25*. De afgelopen tijd probeerde ik me af te sluiten voor deze knallen, maar soms zijn ze zo hard dat ik er echt van schrik. *knal 26* *knal 27*

Met leefgeluiden bedoel ik de geluiden die er zijn, simpelweg doordat er wordt geleefd*knal 28*. Het geloop, de muziek, praten, douchen, dat hoort er eenmaal bij. Maar deze knallen, in hoeverre zijn dat "normale" geluiden dat er wordt geleefd? Afijn, ik ga ze hier binnenkort op aanspreken. Allereerst is er dan contact waardoor de tolerantiegrens hoger wordt.*knal 29* En daarbij zal het hopelijk minderen.

Bedankt voor jullie reacties! :)
  donderdag 18 februari 2016 @ 22:59:26 #22
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_160030492
Ik ben nu wel echt benieuwd wat ze doen. Misschien seks hebben met t bed wat tegen de muur bonkt?
pi_160030610
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:59 schreef egeltje1985 het volgende:
Ik ben nu wel echt benieuwd wat ze doen. Misschien seks hebben met t bed wat tegen de muur bonkt?
Die buren heb ik ook gehad _O-
De hele buurt kon meegenieten. Vooral van haar :D
pi_160030708
5uur per dag de droger aan? Hebben ze een kinderdagverblijf aan huis?

En die knallen, iemand noemde gewichtheffen, zou het iets in die richting kunnen zijn?
Probeer het op te nemen, dan kan je ze laten luisteren
pi_160030820
Je gaat er vrij weinig tegen doen vrees ik. Je kunt ze er, als je echt last van hebt, op aanspreken en hopen dat ze schappelijk zijn en er rekening mee gaan houden. Je kunt echter ook, net als mijn vriendin en ik, pech hebben dat je met heuse tokkies annex "Remi's" (alleen op de wereld) te maken hebt. We spreken uit ervaring en verkassen nu al voor de tweede keer van een woning waar we eigenlijk prettig woonden, maar waar we na verloop van tijd kutburen kregen. Het feit dat we twee keer pech hebben gehad, was voor ons ook de doorslag om bij de jacht op een koophuis op zoek te gaan naar vrijstaand. We willen gewoon nóóit meer direct aangrenzende buren.

Het eerste geval was het zelfs zo erg dat wooncorporatie (sociale huur destijds, go figure) en politie er bij betrokken waren, maar ook zij konden niet echt iets aan de problemen doen. Wij hebben uiteindelijk eieren voor ons geld gekozen en gegaan voor onze eigen rust (en gezondheid). Want buren die ook (vooral!) 's nachts herrie maken, feestjes geven en muziek loeihard draaien als jij een drukke baan en je vriendin een drukke studie heeft, is echt killing kan ik je vertellen.
pi_160031151
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 23:08 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
. Want buren die ook (vooral!) 's nachts herrie maken, feestjes geven en muziek loeihard draaien als jij een drukke baan en je vriendin een drukke studie heeft, is echt killing kan ik je vertellen.
er komt nu vast een KLB invasie die je gaat uikmaken voor zure zeur die een ander zijn feestje niet gunt
pi_160031196
quote:
10s.gif Op donderdag 18 februari 2016 23:15 schreef computergirl het volgende:

[..]

er komt nu vast een KLB invasie die je gaat uikmaken voor zure zeur die een ander zijn feestje niet gunt
Als het absurd vinden van doordeweeks structureel tot een uur of 4 's morgens keiharde muziek aan hebben staan mij een zure zeur maakt, dan soit. :')
pi_160031409
In eerste instantie klonk de beschrijving van die knallen (eerst schuiven, dan knal) als n slaapbank die uitgeklapt wordt. Maar de frequentie klopt niet (of ze moeten hem steeds opnieuw uitklappen). Kan ook zijn dat ie wankel staat oid. Ben eigenlijk wel benieuwd wat het is.
pi_160031590
In mijn eerste appartement was ook altijd wel wat geluidsoverlast, ik heb er nooit echt rustig gewoond en toch jaren gezeten. Op een gegeven heb ik mij aangepast en sliep ik standaard met oordopjes. Ook keek ik soms tv met van die headphones in, of noem je dat (van die koptelefoon oordopjes), met een lange verlengkabel Klinkt bizar, maar zo kon ik lekker rustig tv kijken zonder ergernis van buren muziek en herrie. Dit was overigens een spotgoedkoop appartementje toen ik studeerde, dus dan accepteer je dat op een gegeven moment.

Nu woon ik veel rustiger, maar ik merk dat ik mij ook nu nog sporadisch erger, als ik de tv van mijn buurman hoor. Volgens komt dat echt door mijn vorige woon ervaringen. Mijn vriendin hoort nooit iets, dus ik zal er helaas wel te veel op letten.
٩๏̯͡๏)۶
pi_160031617
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 23:17 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Als het absurd vinden van doordeweeks structureel tot een uur of 4 's morgens keiharde muziek aan hebben staan mij een zure zeur maakt, dan soit. :')
Dat is het zeker niet.

Vaak wel jammer dat het soms maanden tot jaren duurt voor zoiets opgelost wordt. Je schopt niet zomaar iemand zijn huis uit.
pi_160031886
Het punt zit hem in de irritatie. Het feit dat je weet hoeveel keer er gebonkt wordt of hoelang de droger draait zegt al genoeg, je bent er teveel mee bezig. Ik zeg niet dat je je aanstelt, ik weet namelijk niet hoe hard het geluid is, maar ik denk dat het verstandig is om het een beetje te relativeren. Mensen maken nou eenmaal geluid, je kunt moeilijk verwachten dat ze met elke handeling die ze doen rekening met jou gaan houden. Dat is immers ook een beetje het 'risico' wat je neemt als je in een appartementencomplex gaat wonen.

Ik woon met huisgenoten en maak het ook wel eens mee. Keukenkastjes die dicht slaan 's ochtends vroeg, de zoveelste sleutelbos die op de grond valt, de achterdeur dichtgooien. Het slechtste wat je kunt doen is je er aan irriteren, want dan ga je er op letten. Op een gegeven moment werd ik automatisch wakker terwijl het lawaai nog moest komen, alsof mijn brein wist dat het elk moment kon gebeuren. Ik woon nu met huisgenoten waar ik het wat beter mee kan vinden waardoor je ook wat meer kan verdragen van elkaar. Het geluid dat ze maken valt hierdoor wat beter te relativeren.
pi_160032037
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 23:37 schreef Bananenpap het volgende:
Het punt zit hem in de irritatie. Het feit dat je weet hoeveel keer er gebonkt wordt of hoelang de droger draait zegt al genoeg, je bent er teveel mee bezig. Ik zeg niet dat je je aanstelt, ik weet namelijk niet hoe hard het geluid is, maar ik denk dat het verstandig is om het een beetje te relativeren. Mensen maken nou eenmaal geluid, je kunt moeilijk verwachten dat ze met elke handeling die ze doen rekening met jou gaan houden. Dat is immers ook een beetje het 'risico' wat je neemt als je in een appartementencomplex gaat wonen.

Ik woon met huisgenoten en maak het ook wel eens mee. Keukenkastjes die dicht slaan 's ochtends vroeg, de zoveelste sleutelbos die op de grond valt, de achterdeur dichtgooien. Het slechtste wat je kunt doen is je er aan irriteren, want dan ga je er op letten. Op een gegeven moment werd ik automatisch wakker terwijl het lawaai nog moest komen, alsof mijn brein wist dat het elk moment kon gebeuren. Ik woon nu met huisgenoten waar ik het wat beter mee kan vinden waardoor je ook wat meer kan verdragen van elkaar. Het geluid dat ze maken valt hierdoor wat beter te relativeren.
Haha herkenbaar. Op een gegeven moment begin je je al te ergeren voordat de overlast er is.
  donderdag 18 februari 2016 @ 23:45:45 #34
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160032111
Het lijkt alsof je wat overdrijft, maar dat is natuurlijk moeilijk te zeggen aangezien ik niet in je appartement woon.

De onderbuurman heeft er van alles aangedaan om z'n droger geluid te beperken, hier zou ik niet over door gaan mekkeren want dan gaat hij het irritant vinden en gaat jullie burenrelatie vermoedelijk minder worden.

Je kan altijd een keer met de bovenburen gaan praten.

Ik woon overigens ook in een appartement en leefgeluiden van anderen heb je altijd. Ik hoor mensen hierboven ook lopen en de wc doortrekken en weleens een wasmachine. Als je daar niet tegen kan, moet je vrijstaand gaan wonen.

Het lijkt ook alsof je teveel tijd over hebt om op geluiden te letten. Probeer wat te gaan doen, dan heb je er ook niet zo'n last van vermoedelijk.

Maar nogmaals, het is niet te zeggen via het internet of je wel of niet overdrijft.
  donderdag 18 februari 2016 @ 23:58:26 #35
262 Re
Kiss & Swallow
pi_160032417
Nou ben ik wel benieuwd naar een geluidsopname
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_160032619
Ik hoor niets. Echt, niets. Alleen een paar keer (in twee jaar) gehoord dat mijn bovenbuur iets op de badkamervloer liet kletteren. Maar mijn flat komt uit 2013. :P

In mijn studentenhuis had ik van alles kunnen horen. Waterafvoer liep door mijn kamer, water kwam omhoog in de wasbak als de wasmachine draaide, die ook naast mijn kamerdeur stond, alles enkel glas en officieel heette het een vloer, maar je kon de voetstappen van je bovenbuur tellen en afmeten. Binnen een week was ik eraan gewend. Al hebben we wel wat afspraken gemaakt (geen was meer draaien na tienen, dan ook koptelefoon op ipv muziek/film op speakers).

Het echte probleem kwam toen onze onderburen (benedenwoning, koop) hun huis willen verkopen. Die trap in onze bovenwoning dreunde harder door dan een sloopkogel en je kon de wasmachine horen dansen. :') Dus even mee overlegd en besloten dat ze een briefje bij ons in de bus deden als ze kijkers hadden. Dan ging de wasmachine uit, gingen de schoenen beneden al uit en werd er niet gerend. Binnen een maand was het huis verkocht. :D
Your opinion of me is none of my business.
pi_160034778
Vannacht is het meegevallen, maar één keer wakker geworden van die knallen. En nu vanochtend zijn er (schat ik) zo'n 8 a 9 knallen op de vloer geweest.

Waarom de droger van de onderburen zo lang aanstaat weet ik ook niet. Het zijn maar 2 mensen, maar van die 3 dagen dat ie aanstaat, is dat totaal 10 uur. Maar hier zal ik me dan bij neer gaan leggen. Ik denk dat er verder ook weinig aan gedaan kan worden en dat ik gewoon pech heb dat die droger precies zo doordringt in mijn woning.
Dan zet ik de tv en afzuigkap maar aan en als mijn vloer trilt, dan maar slofjes aan, is ook warm :)

Mbt de bovenburen, vraag ik me ook écht af waar die knallen vandaan komen. De andere geluiden (kraan, deur) maken me ook niet zoveel uit. Omdat ze er of weinig aan doen of dat het niet zo frequent is. Maar die knallen zijn erg dominant, luid en frequent.

Ik slaap ook iedere nacht met oordopjes en een zogenaamde "sleepmate". Dat is een apparaatje dat geluid blaast. Het geluid is te vergelijken met een afzuigkap. Dat in combinatie met oordopjes camoufleert dat veel geluiden (zelfs de kermis die tégen mijn woning staat hoor ik dan niet). Maar die knallen hoor ik er nog steeds doorheen.

En inderdaad, voordat er overlast is irriteer je jezelf aan. Bij de eerste knal denk ik al direct "nee he".

Dat ik enkel overlast heb van knallen en de droger, als ik de reacties van anderen lees, valt dat dus nog mee en in dat opzicht overdrijf ik misschien wel. Of ben ik iets te gevoelig voor.
Binnenkort even aanbellen bij de buren en kijken hoe ze reageren en bovenal, wát dat geluid nou is.
pi_160034814
Maak eerst een opname van die 'knallen'
  vrijdag 19 februari 2016 @ 07:04:52 #39
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_160034889
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 06:42 schreef computergirl het volgende:
Maak eerst een opname van die 'knallen'
"Het Geluid van Fok!" :D
  vrijdag 19 februari 2016 @ 08:19:32 #40
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_160035365
Ik heb ruim zes maanden lang een bovenbuurman gehad die tussen 0:00 en 6:00 (meneer was een "nachtpersoon" met een uitkering en lag overdag in bed te stinken) graag 100%NL draaide, zo hard dat ik vanuit bed hoorde welke schlager stond te schreeuwen. Ben nog nooit zo blij geweest met een verhuizing, je staat zo zwak wanneer je geluidsoverlast hebt en de veroorzaker gewoon dikke schijt heeft, niet normaal. Politie deed niks, woningbouwcorporatie deed nog minder. Ik word er nu nog misselijk van als ik eraan terugdenk. Ik heb meerdere keren op het punt gestaan om die kerel en z'n kutklote-stereoinstallatie iets aan te doen, bah.

[ Bericht 22% gewijzigd door Twiitch op 19-02-2016 08:29:34 ]
pi_160036353
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 06:27 schreef Hupsaa het volgende:
Waarom de droger van de onderburen zo lang aanstaat weet ik ook niet. Het zijn maar 2 mensen, maar van die 3 dagen dat ie aanstaat, is dat totaal 10 uur.
Ik snap dat ook niet. Je hebt het over 4 uur aan één stuk door.. Mijn wasdroger gaat niet verder dan 140 minuten en de was is hier (ook volle ladingen) na 70 minuten kurkdroog. Overdrijf je niet in wat je verteld?
pi_160037136
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 06:27 schreef Hupsaa het volgende:
Vannacht is het meegevallen, maar één keer wakker geworden van die knallen. En nu vanochtend zijn er (schat ik) zo'n 8 a 9 knallen op de vloer geweest.

Waarom de droger van de onderburen zo lang aanstaat weet ik ook niet. Het zijn maar 2 mensen, maar van die 3 dagen dat ie aanstaat, is dat totaal 10 uur. Maar hier zal ik me dan bij neer gaan leggen. Ik denk dat er verder ook weinig aan gedaan kan worden en dat ik gewoon pech heb dat die droger precies zo doordringt in mijn woning.
Dan zet ik de tv en afzuigkap maar aan en als mijn vloer trilt, dan maar slofjes aan, is ook warm :)

Mbt de bovenburen, vraag ik me ook écht af waar die knallen vandaan komen. De andere geluiden (kraan, deur) maken me ook niet zoveel uit. Omdat ze er of weinig aan doen of dat het niet zo frequent is. Maar die knallen zijn erg dominant, luid en frequent.

Ik slaap ook iedere nacht met oordopjes en een zogenaamde "sleepmate". Dat is een apparaatje dat geluid blaast. Het geluid is te vergelijken met een afzuigkap. Dat in combinatie met oordopjes camoufleert dat veel geluiden (zelfs de kermis die tégen mijn woning staat hoor ik dan niet). Maar die knallen hoor ik er nog steeds doorheen.

En inderdaad, voordat er overlast is irriteer je jezelf aan. Bij de eerste knal denk ik al direct "nee he".

Dat ik enkel overlast heb van knallen en de droger, als ik de reacties van anderen lees, valt dat dus nog mee en in dat opzicht overdrijf ik misschien wel. Of ben ik iets te gevoelig voor.
Binnenkort even aanbellen bij de buren en kijken hoe ze reageren en bovenal, wát dat geluid nou is.
Ik zou vandaag nog aanbellen als ik jou was.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 19 februari 2016 @ 10:58:26 #43
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160037271
Ik snap niet dat je zoveel energie in dit topic stopt, maar niet even 5 minuten de tijd neemt om je bovenburen te vragen wat die harde knallen zijn en of ze er op willen letten.
pi_160037614
Ik woon in rijtjeshuis met buren met 3 pubers. Nou dat hoor je wel hoor.

Maar niet alsin: irritante geluiden. Gewoon leefgeluiden. Hoewel ze de voordeur wel vaak hard dichtdoen. En verder hoor ik hun wc-rol (wc zit tegen onze woonkamer aan), soms ruzie, ik hoor ze plassen. Soms roepen. Muziek of de tv hoor ik nooit.
pi_160037737
Ik houd van stilte dus geen radio of tv aan. Altijd stil in huis.. Tja.. dan hoor je ook meer..
Gelukkig redelijk rustige buren waar ik ook goed contact mee heb.
Maar er staat er eentje te koop en ik hou mijn hart vast want als ze visite hebben dan kan ik die soms letterlijk verstaan. Er zouden maar zulke mensen het huis kopen.. of erger; als het ook nog van die asocialen zijn (ook kakkers kunnen aso's zijn) die geen rekening willen houden met de gehorigheid van deze huizen... :{
pi_160039581
Waarom heb je liever het (hardere) geluid van een afzuigkap dan een droger dan? Omdat het dan jouw eigen lawaai is of zo?
pi_160039852
Niet alles gelezen maar het is denk ik gewoon normaal.

Waarschijnlijk woon je sociale huur, dus de flat is niet van super kwaliteit en de mensen die er wonen zijn vaak luidruchtig.

Dus ja, zolang je niet midden in de nacht last hebt van muziek of zo zou ik gewoon proberen die leefgeluiden te tolereren anders maak je jezelf alleen maar gek. Kan ik je uit ervaring vertellen. Zeker als je nieuw bent in zo'n woning kan het erg opvallen. En mensen die er nieuw wonen maken zelf ook vaak veel geluid omdat ze nog moeten wennen aan wat zachter doen met zoveel buren om je heen.

Mijn advies is dus: zolang je niet midden in de nacht last hebt van muziek of zo zou ik gewoon proberen die leefgeluiden te tolereren anders maak je jezelf alleen maar gek.

Als je echt om elke dichtslaande deur en schuivende stoelen gaat aanbellen dan is het voor jou ook niet meer leuk wonen. Tenzij ze echt iemand aan het mishandelen zijn daar of het is echt 's nachts zou ik er gewoon proberen mee om te gaan anders blijf je bezig.
Dit bericht is intellectueel eigendom van Baas_bas. Het aanpassen, censureren of verwijderen is derhalve niet toegestaan. De lezer is zelf aansprakelijk voor de opvatting van de inhoud van de post. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 13:23:41 #48
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_160039943
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 20:38 schreef Hupsaa het volgende:

Toevallig hoorde ik via via dat ik nieuwe bovenburen heb, welke zich dus niet hebben voorgesteld.

Jij je daarna ook niet toen je er achter kwam?

quote:
14s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:58 schreef Kreator het volgende:
Ik snap niet dat je zoveel energie in dit topic stopt, maar niet even 5 minuten de tijd neemt om je bovenburen te vragen wat die harde knallen zijn en of ze er op willen letten.
Dit dus.
Wat voor jou een harde knal is, kan voor hen een keukenkastje of iets dergelijks zijn.
Jij zit je boos te maken en op te winden en zij zijn zich wellicht van geen kwaad bewust.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_160040059
Ik woon in een rijtjeshuis/tussenwoning, maar eigenlijk zelden tot nooit last van de beide buren, ondanks dat ze aan één kant drie kleine kinderen hebben. Ik hoor wel eens wat hoor, maar absoluut niet in zo'n mate/frequentie dat het storend is.

(Moet zeggen dat ik daar ook echt heel erg blij mee ben, want ik weet van mezelf dat ik horendol kan worden van te veel geluidsoverlast, met name wanneer dat mijn nachtrust zou verstoren).

Edit: ik vind het eigenlijk doodnormaal om je alleen aan de directe buren voor te stellen (dus niet aan de boven- en onderburen).

Edit2: maar ik ben qua boven-/onderwoningen eigenlijk alleen een studentencomplex gewend, dus weet misschien ook niet echt wat gangbaar is als het gaat om "normale" complexen...

[ Bericht 11% gewijzigd door Forbry op 19-02-2016 13:46:11 ]
Tails tell tales
pi_160040953
Maak eens een opname van die knallen en upload die eens dan :) ?
Ik en vele met mij zijn wel benieuwd :o
pi_160041582
Wat voor vloeren hebben je boven buren? Een fleske bier op de grond zetten op ene tegelvloer kan al als een knal in het appartement eronder ervaren worden.
Zelfde als stoelen optillen en aanschuiven en weer laten neerkomen.
I am a Koala who Stretches :P
pi_160042688
quote:
99s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 14:07 schreef So_Surreal het volgende:
Maak eens een opname van die knallen en upload die eens dan :) ?
Ik en vele met mij zijn wel benieuwd :o
lijkt me lastig om zoiets op te nemen. Ook al hoor je wel wat jij kan aan de hand daarvan nooit bepalen hoe hard en doordringend het is in haar woning :P
Dit bericht is intellectueel eigendom van Baas_bas. Het aanpassen, censureren of verwijderen is derhalve niet toegestaan. De lezer is zelf aansprakelijk voor de opvatting van de inhoud van de post. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent.
pi_160043859
Ik hoor mijn bovenburen ook. Elke stap die er gezet wordt. Elke deur die dichtgaat of stoel die wordt verschoven. En ik zal je eerlijk zeggen. Ik word er serieus helemaal gek van.

Van beneden of schuin onder hoor ik de tv. Vreemd genoeg staat die de hele dag aan.

Naar mijn idee stel je je dus niet aan maar dat is omdat ik het hier zelf zo ervaar dan.
pi_160044193
Dit zijn geen sociale huurwoningen maar koopwoningen. Wel relatief goedkoop.

Volgens mij gaf ik eerder aan dat ik inderdaad ben langsgeweest, maar die keren werd er niet opengedaan. In eerste instantie om mezelf juist voor te stellen, later om te vragen naar die knallen. En in de tussentijd begon ik bij mezelf na te gaan in hoeverre dit terecht was van mij.

Het opnemen gaat lastig. Als ik het opneem, lijkt het een knal in de verte en bijlange na niet zo luid en doordringend als dat ik het hoor.

Het zijn spijkerharde, betonnen vloeren en muren. Je hebt een héél stevige boor nodig om er een klein beetje doorheen te komen. Vooral contactgeluiden hoor je erg goed.

Waarom ik liever het geluid van een afzuigkap heb, is omdat dat een constant geluid is. Op den duur hoor je dat niet meer en camoufleert dat andere geluiden.

Wanneer ze thuis zijn zal ik opnieuw aanbellen.
pi_160044432
Je hebt ook noice cancelling oordoppen en koptelefoons. Die werken goed met constant laag geluid, niet bij plotseling geluid als lachen/praten/gillen/schreeuwen
pi_160044668
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 16:28 schreef Hupsaa het volgende:
Dit zijn geen sociale huurwoningen maar koopwoningen. Wel relatief goedkoop.

Volgens mij gaf ik eerder aan dat ik inderdaad ben langsgeweest, maar die keren werd er niet opengedaan. In eerste instantie om mezelf juist voor te stellen, later om te vragen naar die knallen. En in de tussentijd begon ik bij mezelf na te gaan in hoeverre dit terecht was van mij.

Het opnemen gaat lastig. Als ik het opneem, lijkt het een knal in de verte en bijlange na niet zo luid en doordringend als dat ik het hoor.

Het zijn spijkerharde, betonnen vloeren en muren. Je hebt een héél stevige boor nodig om er een klein beetje doorheen te komen. Vooral contactgeluiden hoor je erg goed.

Waarom ik liever het geluid van een afzuigkap heb, is omdat dat een constant geluid is. Op den duur hoor je dat niet meer en camoufleert dat andere geluiden.

Wanneer ze thuis zijn zal ik opnieuw aanbellen.
Ik snap precies wat je bedoelt hoor. Ik werd ook heel erg gek eens van al m'n buren. Ben ook al meerdere malen geflipt maar ja je schiet er niks mee op. Denk er gewoon aan dat ze het heus niet doen om je te pesten en ja leefgeluiden horen gewoon in een appartement/flat.

Zolang het niet 's nachts is zal ik je toch echt sterk aanraden om er gewoon aan te wennen. Want aanbellen en ernaar vragen gaat heus niet alle geluiden wegfilteren. Je blijft altijd wel iets horen.

Ik weet zelf ook wel dat geen enkel geluid het beste is maar dit is gewoon niet mogelijk. Zelfs niet in de beste appartementen denk ik. Dan moet je toch echt vrijstaand gaan wonen.

Of zet idd iets van klassieke muziek op op de achtergrond of een tv of zo. Ventilator zou je ook nog kunnen doen of een afzuigkap etc maar ja beter gewoon proberen eraan te wennen. Vaak helpt het ook als je een beetje weet hoe de situatie daar is dus ga gerust eens langs en stel je voor of drink een kopje koffie maar ik zal niet vijandig gaan dan wordt het alleen maar erger voor jezelf psychologisch.
pi_160044869
Dankje computergirl, ik zal daar eens naar gaan kijken.

Precies, des te meer je jezelf eraan irriteert, des te meer je jezelf ermee hebt.
Hoewel de geluiden ook 's nachts zijn, maar die "sleepmate" camoufleert veel. Soms word ik er wakker van, maar dan slaap ik gauw weer. Dus dat is niet zo'n punt voor mij. Ik word 's nachts sowieso vaak wakker, ook zonder geluiden.

Dat laatste idee, dat lijkt me een goede. Gewoon simpel voorstellen om een kopje koffie te komen drinken. Elkaar wat leren kennen en tijdens dat gesprek die knallen aankaarten. Zo blijft het ook luchtig en is de kans dat er rekening mee wordt gehouden des te groter. Dat ga ik doen: aanbellen en gewoon vragen of ze eens een kopje koffie willen komen drinken.
pi_160044995
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 16:53 schreef Hupsaa het volgende:
Dankje computergirl, ik zal daar eens naar gaan kijken.

Precies, des te meer je jezelf eraan irriteert, des te meer je jezelf ermee hebt.
Hoewel de geluiden ook 's nachts zijn, maar die "sleepmate" camoufleert veel. Soms word ik er wakker van, maar dan slaap ik gauw weer. Dus dat is niet zo'n punt voor mij. Ik word 's nachts sowieso vaak wakker, ook zonder geluiden.

Dat laatste idee, dat lijkt me een goede. Gewoon simpel voorstellen om een kopje koffie te komen drinken. Elkaar wat leren kennen en tijdens dat gesprek die knallen aankaarten. Zo blijft het ook luchtig en is de kans dat er rekening mee wordt gehouden des te groter. Dat ga ik doen: aanbellen en gewoon vragen of ze eens een kopje koffie willen komen drinken.
Zou je zo'n sleepmate ook overdag kunnen gebruiken?
pi_160045052
Google het net. Had er nog niet van gehoord maar volgens de consumentenbond stelt het niet zoveel voor.

quote:
Conclusie
Ons proefpanel had maar in zeer beperkte mate baat bij de Marpac Sleepmate als het gaat om het tegenhouden van storende geluiden. Niemand vond dat de Sleepmate hielp tegen snurkoverlast, en slechts een enkeling vond dat geluiden van buitenaf tot op zekere hoogte werden verminderd. Enkele mensen dachten dat ze wat beter sliepen met de Sleepmate, maar diverse proefpersonen sliepen er juist slechter door.
http://www.consumentenbon(...)pmate/testresultaat/
pi_160045109
Die sleepmate kan je overdag gebruiken, maar bij een grote ruimte zal het weinig uithalen. In kleine kamers heeft het wel zin.
Zeker mbt slapen ben ik er erg positief over, hoewel ik ook kan begrijpen als sommige mensen het juist als hinderlijk ervaren. Ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is, dat sommigen het een geweldig apparaat vinden en anderen een onding. Zwart of wit, maar dat er weinigen qua mening in het grijze gebied zullen zitten.
pi_160045245
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:03 schreef Hupsaa het volgende:
Die sleepmate kan je overdag gebruiken, maar bij een grote ruimte zal het weinig uithalen. In kleine kamers heeft het wel zin.
Zeker mbt slapen ben ik er erg positief over, hoewel ik ook kan begrijpen als sommige mensen het juist als hinderlijk ervaren. Ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is, dat sommigen het een geweldig apparaat vinden en anderen een onding. Zwart of wit, maar dat er weinigen qua mening in het grijze gebied zullen zitten.
Zal het verder googelen. Had er dus nog nooit van gehoord. Misschien dat het iets is :)
pi_160045303
Ik hoop dat het iets voor je zal zijn en dat ik je ook een beetje heb kunnen helpen. En als je vragen hebt, stel ze maar gerust in dit topic :)
pi_160045396
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:12 schreef Hupsaa het volgende:
Ik hoop dat het iets voor je zal zijn en dat ik je ook een beetje heb kunnen helpen. En als je vragen hebt, stel ze maar gerust in dit topic :)
Nja ik ben het punt al voorbij dat het 'omgevingsgeluiden' zijn of dat het er bij hoort :p
pi_160045641
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:09 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Zal het verder googelen. Had er dus nog nooit van gehoord. Misschien dat het iets is :)
je hebt ook apps die Brown/white/pink noice maken, Google daar ook maar eens op want geen extra apparaat nodig
pi_160045671
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

je hebt ook apps die Brown/white/pink noice maken, Google daar ook maar eens op want geen extra apparaat nodig
Bestaat dat ook al? Stukken goedkoper dan die apparaatjes :P
pi_160045768
Dat is helemaal een goede tip! Dat kan je ook altijd eerst proberen, wellicht helpt dat al!
Dat apparaatje kostte namelijk 70 euro, eigenlijk belachelijk veel voor een apparaatje dat louter geluid blaast. Maar vergeleken hoeveel profijt ik ervan heb, is het weer weinig.

En mocht je later alsnog dat apparaatje overwegen, eventueel kan je op youtube beluisteren welk geluid dat apparaatje maakt. Het lijkt sterk op een afzuigkap. En het camoufleert vrijwel al het laagfrequentiegeluid. En doordat het "blaasgeluid" van dat apparaatje eentonig is, hoor je het op een gegeven moment niet echt meer.
pi_160046918
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:30 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Bestaat dat ook al? Stukken goedkoper dan die apparaatjes :P
mynoise bijvoorbeeld
Ik heb ook voor mini bedrag een 10 minuten track gekocht in itunes, voordeel daarvan is dat je hem met timer op repeat kan zetten zodat je bijvoorbeeld tot ergste feestlawaai voorbij is kan laten draaien
pi_160047102
Heb niet alle reacties gelezen. Maar zal ik je eens wat vertellen, niks mis met iets aankaarten. Vaak hebben mensen niet eens door dat ze het veroorzaken.

Onze achtetdeur klemt bijvoorbeeld in de winter. Makkelijkste manier om hem dicht te krijgen? Zwiepje eraan geven. :@

Tot m'n buurvrouw kwam vertellen dat haar zoontje er wakker van schrok. Met alle liefde ben ik er toen op gaan letten. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2016 18:37:33 ]
pi_160047176
Inderdaad. Ik ga het vriendelijk aankaarten en verwacht dat het daarmee beter zal worden.
De droger laat ik voor wat het is, het is niet anders.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:46:18 #70
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160047291
Misschien stampen je buren af en toe snachts wel op de grond omdat ze gek worden van je afzuigkap/sleepmate geluid.
pi_160049354
Aan mijn vorige bovenbuurvrouw vroeg ik of ze last had van die sleepmate, waarop ze zei dat niet te horen. Daaraan voegde ze toe dat ze soms enkel leidingen (douchen enzo) hoorde.
De afzuigkap zet ik altijd op de laagste stand, deze zullen ze onmogelijk horen. Als ik de afzuigkap op de hoogste stand zet zullen ze het wel horen, maar om die reden doe ik dat niet.
pi_160049964
Ben je altijd thuis?
pi_160050175
Ik vind het vooral triest om te lezen dat mensen zoveel last van elkaar hebben.
Geluidsoverlast is killing.
De oorzaak is volgens mij dat men noodgedwongen in ontzettend slechte huizen woont.
Die brakke zooi zou allemaal gesloopt moeten worden opdat we kunnen wonen in woningen waar geluidsoverlast een uitzondering is in plaats van een gegeven.

Om dat mogelijk te maken moeten we als eerste leren om de brakke woning te beschuldigen in plaats van de buurman.
Hard klagen bij de verhuurder of de bouwer van die rotzooi.
pi_160050731
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 20:11 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vind het vooral triest om te lezen dat mensen zoveel last van elkaar hebben.
Geluidsoverlast is killing.
De oorzaak is volgens mij dat men noodgedwongen in ontzettend slechte huizen woont.
Die brakke zooi zou allemaal gesloopt moeten worden opdat we kunnen wonen in woningen waar geluidsoverlast een uitzondering is in plaats van een gegeven.

Om dat mogelijk te maken moeten we als eerste leren om de brakke woning te beschuldigen in plaats van de buurman.
Hard klagen bij de verhuurder of de bouwer van die rotzooi.
Het grootste deel van de woningen in de grote steden zijn dit soort woningen. Tenzij je al deze woningen plat wilt gooien of voor tienduizenden euros gaat verbouwen, is er geen alternatief.

Wanneer je in dit soort woningen woont moet je je realiseren dat er geluiden zijn, en dien je ook rekening te houden met je buren. Geven en nemen.
pi_160050958
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 20:28 schreef ElDinosaur het volgende:
Wanneer je in dit soort woningen woont moet je je realiseren dat er geluiden zijn, en dien je ook rekening te houden met je buren. Geven en nemen.
Dat denk ik niet.
Dan laat je de bouwers en verhuurders er weg mee komen, dat zij een steeds lagere kwaliteit leveren voor een steeds hogere prijs.

Wij dachten eerst dat dit over jaren 40 en 50 woningen ging. Daar is het begrijpelijk. Maar bij iets wat gebouwd is vanaf 1990 zou geluidsoverlast niet meer moeten voorkomen. We mogen best iets van kwaliteit verwachten voor de alsmaar stijgende prijzen.
pi_160052953
Nee ik ben zeker niet altijd thuis. Heb een 32-uurs baan, opleiding en vrienden die ik soms zie.

De buren lijken overigens weg te zijn. Aangebeld, maar deden niet open. En het is ook erg rustig. Des te beter dus ;)

Het verbaasd me erg dat de grondprijzen in Nederland zó hoog zijn vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland. Hier heb je al gauw een hypotheek van 100.000 euro nodig voor een "basis" appartementje. In Duitsland kan je voor 35.000 euro een appartement kopen.
Nederland is natuurlijk dichtbevolkt wat de grondprijs duurder maakt, maar over het algemeen misschien wel 3x zo duur als Duitsland? En dan nog in zo'n gehorig appartement?
pi_160097452
Ben toch wel benieuwd wat nu dat bonkende geluid was.
Soms zijn het trouwens geluiden die echt zoooo ver gezocht is dat je er totaal niet op kunt komen dat dat het is. Denk aan een cavia in een hok die zijn waterflesje pakt dat heel toevallig tegen een verwarmingspijp aan zit. Hoor je zelf niet maar onderburen als zo'n pijp doorloopt dus wel heel erg, duurt heel lang voor je daar achter bent.

Zelf tijdens mijn studententijd samengewoond in een galerij flat en snap helemaal je probleem, geluidsoverlast kan echt je volledige leven ontwrichten, ook als je bovenburen hebt die echt wel willen helpen maar er simpelweg niet achter komen wat nu het lawaai veroorzaakt, kan enorm frustrerend zijn.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_160110698
Gisteravond heb ik aangebeld, heb me voorgesteld en gevraagd of ze eens op de koffie wilde komen. Het leek hun wat te verbazen, maar ze zeiden dat goed te vinden en zouden in de loop van deze week eens bij mij aanbellen zeiden ze.

Ik hoop dan iets meer duidelijkheid, en hopelijk een oplossing, te hebben.

Gisteren hoorde ik uit het niets ook een "blaf" van een hond, nooit eerder gehoord. Ondanks dat ik zoveel hoor, nooit gehoord dat ze een hond hebben? Of zou die juist voor die knallen zorgen? Ben benieuwd..
pi_160110739
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 06:30 schreef Hupsaa het volgende:
Gisteravond heb ik aangebeld, heb me voorgesteld en gevraagd of ze eens op de koffie wilde komen. Het leek hun wat te verbazen, maar ze zeiden dat goed te vinden en zouden in de loop van deze week eens bij mij aanbellen zeiden ze.

Gisteren hoorde ik uit het niets ook een "blaf" van een hond, nooit eerder gehoord. Ondanks dat ik zoveel hoor, nooit gehoord dat ze een hond hebben? Of zou die juist voor die knallen zorgen? Ben benieuwd..
Hoe zou een hond nou voor die knallsn kunnen zorgen? Denk dat dit iets nieuws is.
pi_160110747
Luidruchtige laag-EQ-achtigen boven je. Nooit leuk.
pi_160110753
Zou mooi zijn als ze langs willen komen. Bovendien kun je dan gelijk horen of zij zelf verantwoordelijk zijn voor dat geluid of toch iets anders in hun huis en dan horen ze het zelf ook meteen.
  maandag 22 februari 2016 @ 07:11:38 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160110765
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 06:57 schreef DW457 het volgende:

[..]

Hoe zou een hond nou voor die knallsn kunnen zorgen? Denk dat dit iets nieuws is.
Een speeltje dat op de grond valt bijvoorbeeld?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160110853
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 07:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een speeltje dat op de grond valt bijvoorbeeld?
Dat zou inderdaad wel kunnen.
pi_160110931
Vast de hond die zijn (zware) bal op de grond laat vallen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 22 februari 2016 @ 10:09:42 #85
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_160112192
is dit echt? :') ik woonde in een 5 lagen appartement uit 1950. 10x meer lawaai durf ik te wedden.
Je hoorde alles van die mensen, van seks hebben tot rondlopen tot eten maken.
Kwestie van gewennen en je niet aanstellen.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_160112568
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:09 schreef 2NutZ het volgende:
is dit echt? :') ik woonde in een 5 lagen appartement uit 1950. 10x meer lawaai durf ik te wedden.
Je hoorde alles van die mensen, van seks hebben tot rondlopen tot eten maken.
Kwestie van gewennen en je niet aanstellen.
Ik woon sinds een maand in een appartementencomplex. Ik kom uit een eengezinswoning.
En inderdaad, je hoort hier ALLES. Schreeuwende kinderen, deuren die opengaan, gesprekken op de galerij, de tv van de buren,ik kan zelfs horen waar de kinderen van mijn bovenburen mee spelen.
Is inderdaad een kwestie van wennen, maar ook bedenken dat je nu eenmaal niet onder dit soort 'woongeluiden' uit komt.

Ik ben nog aan het wennen trouwens :@
  maandag 22 februari 2016 @ 10:56:59 #87
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_160112999
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:34 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Ik woon sinds een maand in een appartementencomplex. Ik kom uit een eengezinswoning.
En inderdaad, je hoort hier ALLES. Schreeuwende kinderen, deuren die opengaan, gesprekken op de galerij, de tv van de buren,ik kan zelfs horen waar de kinderen van mijn bovenburen mee spelen.
Is inderdaad een kwestie van wennen, maar ook bedenken dat je nu eenmaal niet onder dit soort 'woongeluiden' uit komt.

Ik ben nog aan het wennen trouwens :@
Inderdaad, dat is gewoon bij dat soort woningen vooral. Duurt vaak even maar het went wel, al zal je altijd wel momenten hebben dat het je wat frustreert.

Woon nu in een rijtjeswoning en daar heb ik bijna nog meer overlast door kinderen dan in mijn vorige appartementencomplex.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_160113109
Ik woon gelukkig bovenin O+ Maar hoor amper wat. M'n buurvrouw schuin onder liep altijd op hakken en als ik op de wc zat hoorde ik dat, meer niet. En die is ondertussen verhuisd. En dat is niet bepaald iets waar ik van wakker lig :D
Ik heb zelf rolluiken voor m'n slaapkamerraam en heb aan de buren gevraagd of ze het konden horen als ik die 's avonds liet zakken. Ze zeiden zelf van niet, maar ik probeer eraan te denken om ze 's avonds niet al te laat te laten zakken, ook als ik zelf nog niet naar bed ga. Als ik eens midden in de nacht thuiskom, doe ik ze ook niet omlaag. Het is niet geruisloos en ik geloof gewoon niet dat ze het niet kunnen horen :D
En de deur naar m'n washok gaat moeilijk dicht, die moet ik soms echt hard aanduwen. Niet dat ik daar dagelijks kom, maar ik probeer het wel altijd met beleid te doen. Soms laat ik weleens wat donderen, zoals de stang van de stofzuiger die tijdens het stofzuigen ineens loslaat. Laatst ben ik keihard gestruikeld, zullen ze beneden ook wel gehoord hebben.
Dus m'n excuses aan m'n onderburen :@

Ik heb dan weer meer last van de omgevingsgeluiden om het gebouw heen, winkels die 's ochtends bevoorraad worden, spelende blagen op een galmend pleintje waardoor ik met oordoppen op het balkon zit en 's zomers de deuren dichthoud, zulke dingen :')
Tap tap tap
pi_160113875
Haha heel herkenbaar die geluiden van jou bovenburen, wij hadden precies te maken met dezelfde geluiden. Nooit geweten waar die geluiden nou werkelijk vandaag kwamen. Wij hoorden ook alles, van het toilet bezoek tot aan de ruzies en hun liefdesleven :D. Dus ben benieuwd waar die geluiden vandaan komen :Y
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
  maandag 22 februari 2016 @ 11:38:48 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160113938
Overigens, op het moment dat iemand over geluidsoverlast klaagt en dan ook het naar de WC gaan als hoorbaar aangeeft verzwakt dat alleen maar z'n punt....
Als je hoort dat iemand z'n behoefte doet dan woon je gewoon in een heel gehorige woning, en dat betekent dus dat er ook andere dingen zijn die je zult horen, en dat anderen ook dingen van jou horen, ongeacht hoe stil je denkt te zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160114849
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 06:30 schreef Hupsaa het volgende:

Misschien een bot ofzo van die hond! Of een hard speeltje.

Rare geluiden vallen dan ook meer op. Bij onze vorige buren was het zo dat ze elke dag in de avond een geluid maakte dat ik het best kan beschrijven als van die grote knikkers waarmee gerolt werd.
Verder gewoon keurige en rustige mensen, maar altijd als ik dat geluid hoorde vroeg ik me af wat het was, het viel daarom dus des te meer op.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_160115717
Tja... in een appartement wonen vraagt gewoon om offers.

Zelf woonde ik een paar jaar geleden in een bovenwoning. De vloer was overigens gewoon een laminaatvloer met een goede ondervloer. Jaren '80 bouw.
De naaste buren kende ik niet goed, waren twee kerels die al jaren in die woning woonden. Zetten hun muziek erg hard en gingen vaak tot 3 uur 's nachts door met feesten. En de honden werden nogal vaak midden in de nacht wakker, dus het hele complex was ook gelijk wakker. En ze schreeuwden altijd tegen elkaar, zo wordt het een beetje lastig studeren (gelukkig heeft Spotify playlists met white noise).
De onderbuurvrouw was gewend om vrijstaand te wonen (het appartement waar ik woonde had een halfjaar leeggestaan) en kwam om de haverklap klagen. Ik had nooit schoenen aan in m'n huis, dus dat kon het niet zijn. Heel soms ging ik dan even zitten jammen met m'n vriend om een uur of 20.00, gewoon met akoestische gitaren. We hoefden alleen maar de eerste drie snaren te stemmen en ja hoor... ze kwam weer aanbellen. Uiteindelijk liep ik zowat op m'n tenen en kon ik amper de afwas doen, omdat ze dan m'n voeten hoorde schuifelen. Terwijl zij een hondje had wat de hele dag z'n kop niet kon houden.

Uiteindelijk ben ik daar weggegaan, omdat ik er zo genoeg van had. De buren aan de andere kant zorgden voor meerdere soorten overlast en de onderbuurvrouw had altijd wat te zeiken. Zij is een maand na mij vertrokken naar een ander appartement.

Nu woon ik in een iets rumoeriger appartement. Ik heb me aangepast; het elektrisch drumstel staat nu in de schuur, zodat zij er geen last van hebben (ze hebben geklaagd). Ik heb genoeg ruimte om daar een hele studio te bouwen.
Ik hoor iedereen naar de wc gaan en ik hoor mensen ook gewoon seks hebben. En gitaar spelen om drie uur 's nachts. En dronken thuiskomen. En kinderen hoor ik ook rennen. Vind ik niet erg. Hoort er gewoon bij. Als ik het allemaal niet kon hebben, had ik wel in een boerderij gewoond.
pi_160116304
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:03 schreef Opoefiets het volgende:
Hoort er gewoon bij.
Nee hoor... In een appartement wonen houdt niet automatisch in dat je dan maar alle herrie hebt te accepteren. Kwestie van fatsoen ook, om rekening met anderen te houden. Bedenk ook dat niet iedereen de financiële middelen heeft om in een (half)vrijstaand huis te kunnen wonen. Moeten al die mensen die benedenmodaal verdienen dan maar genoegen nemen met een rumoerig appartement?
pi_160116566
Het gaat ook niet enkel om het geluid, het gevoel erachter speelt ook mee. Als je weet wat de geluiden zijn en als je weet dat er rekening met je wordt gehouden, ligt de grens dat je je frustreert al vele malen hoger.

Toeval of niet, de afgelopen dagen is het een stuk rustiger geweest hierboven. Gisteren zelfs de gehele avond niet gehoord (terwijl ze thuis waren, dat hoor je aan de waterleiding), enkel vanmorgen zo'n doffe knal. Maar dat maakt me dan ook niets uit. Dat geeft in ieder geval hoop.
pi_160116600
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:36 schreef Hupsaa het volgende:
Het gaat ook niet enkel om het geluid, het gevoel erachter speelt ook mee. Als je weet wat de geluiden zijn en als je weet dat er rekening met je wordt gehouden, ligt de grens dat je je frustreert al vele malen hoger.

Toeval of niet, de afgelopen dagen is het een stuk rustiger geweest hierboven. Gisteren zelfs de gehele avond niet gehoord (terwijl ze thuis waren, dat hoor je aan de waterleiding), enkel vanmorgen zo'n doffe knal. Maar dat maakt me dan ook niets uit. Dat geeft in ieder geval hoop.
Misschien lezen ze mee :P

Vind het trouwens wel stoer dat je ze hebt uitgenodigd op de koffie.
pi_160118189
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:03 schreef Opoefiets het volgende:

Nu woon ik in een iets rumoeriger appartement. Ik heb me aangepast; het elektrisch drumstel staat nu in de schuur, zodat zij er geen last van hebben (ze hebben geklaagd). Ik heb genoeg ruimte om daar een hele studio te bouwen.
Ik hoor iedereen naar de wc gaan en ik hoor mensen ook gewoon seks hebben. En gitaar spelen om drie uur 's nachts. En dronken thuiskomen. En kinderen hoor ik ook rennen. Vind ik niet erg. Hoort er gewoon bij. Als ik het allemaal niet kon hebben, had ik wel in een boerderij gewoond.
gitaar spelen om 3 uur s nachts hoort er helemaal niet bij
pi_160124334
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:26 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Nee hoor... In een appartement wonen houdt niet automatisch in dat je dan maar alle herrie hebt te accepteren. Kwestie van fatsoen ook, om rekening met anderen te houden. Bedenk ook dat niet iedereen de financiële middelen heeft om in een (half)vrijstaand huis te kunnen wonen. Moeten al die mensen die benedenmodaal verdienen dan maar genoegen nemen met een rumoerig appartement?
Ik zeg niet dat je ALLES moet accepteren. Maar dingen als naar de wc gaan en rondlopen in huis zijn vrij normaal. Als je je daar aan gaat storen, dan ben je best wel een kruidje-roer-me-niet. Als het iedere dag een herrie van jewelste is, hoort dat gewoon bespreekbaar te zijn en horen met elkaar dat gewoon te kunnen bespreken. Maar je kunt niet verwachten dat je als je in een appartement woont geen geluidje meer hoort.

Als iemand een paar uur oefent op z'n viool vind ik dat prima, maar niet op tijdstippen waarop het gewoon stil moet zijn. Om 23.00u nog gaan zitten krassen is gewoon asociaal. En datzelfde geldt voor timmeren. Een buur/buuv moet gewoon bij je kunnen aanbellen als er overlast is (daarom vind ik het ook fijn dat ik weet wie er bij mij in de flat woont).
pi_160125497
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 18:29 schreef Opoefiets het volgende:
Als iemand een paar uur oefent op z'n viool vind ik dat prima, maar niet op tijdstippen waarop het gewoon stil moet zijn. Om 23.00u nog gaan zitten krassen is gewoon asociaal. En datzelfde geldt voor timmeren. Een buur/buuv moet gewoon bij je kunnen aanbellen als er overlast is (daarom vind ik het ook fijn dat ik weet wie er bij mij in de flat woont).
Leefgeluiden doe je inderdaad niks aan, maar urenlang op een muziekinstrument zitten pielen in een appartementencomplex vind ik even goed not done, ook al doe je dat 'officieel' niet meer na 10 uur 's avonds. Die redenatie hebben mijn huidige onderburen met 3 (!) vréselijk drukke kinderen op 2 hoog ook; de hele dag een herrie van jewelste maar ach, zo lang het maar niet na tienen is, is het allemaal prima. -O-
pi_160125559
je overdrijft meer dan een veerpont.
''and those who were seen dancing, were thought to be insane by those who couldn't hear the music''
pi_160125615
Heb sinds een paar maanden ook nieuwe buren ergens. Woon hier al een paar jaar en opeens echt elke avond wel lawaai. Het probleem met een flat is alleen je weet niet waar het vandaan komt. Het kan zo 3 of zelfs 5 huizen verderop zijn.

Fucking irritant :r

Lopen of deuren of stopzuigen boeit me niet dat zijn leefgeluiden maar hier heb je van die ehh ja, niet-Nederlanders die het nodig vinden om keiharde bass negerrap muziek op te zetten en die baslijnen in die muziek zijn zo fucking irritant. Of gewoon opeens keihard schreeuwen of zo wat voor reden ze er ook voor hebben. Zijn nooit Nederlanders die gedragen zich meestal wel, ook wel apart :')

Sowieso zouden subwoofers gewoon not-done moeten zijn in flats
pi_160125964
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 19:14 schreef Baas_bas het volgende:
. Zijn nooit Nederlanders die gedragen zich meestal wel, ook wel apart :')

niet mijn ervaring. Bij ons waren het de twintigers die vers uit studentenhuis kwamen (en twee studenten in door pappie gekocht appartementje) de grootste lawaaimakers. En nog arrogant ook, een stel heeft als eerste de deurbel weggehaald, zodat het niet mogelijk was op normale manier een gesprek aan te gaan na slapeloze nacht door hun dronken geschreeuw
pi_160126032
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 19:26 schreef computergirl het volgende:

[..]

niet mijn ervaring. Bij ons waren het de twintigers die vers uit studentenhuis kwamen (en twee studenten in door pappie gekocht appartementje) de grootste lawaaimakers. En nog arrogant ook, een stel heeft als eerste de deurbel weggehaald, zodat het niet mogelijk was op normale manier een gesprek aan te gaan na slapeloze nacht door hun dronken geschreeuw
Oja studenten zijn ook echt verschrikkelijk, maar daar krijg je geen doodsbedreigingen als je er wat van komt zeggen. Een vriend van me woont ook in een studentenflat. Hele dag wel ergens muziek. Ik zou echt gillend gek worden.

Hier in de flat woont trouwens wel 1 blanke, nederlandse, autochtone tokkie die ook 1x per maand echt zo'n bui heeft dat iedereen haar moet horen. Maar buiten dat zijn het echt de autochtonen die meestal harde muziek hebben. Met name die hele lage rap/hiphop bass daar wordje echt gek van. Of van die keiharde SWAHILI EWA KAULO dit en dat schreeuwen ze uit volle borst, en dan denk je oh shit er is ruzie de politie zal zo wel komen maar dan is dat dus gewoon de manier waarop die lui tegen elkaar praten. En dit is niet 1x per week of 1x per maand maar zowat elke dag. Ik snap niet dat ze niet gek van zichzelf worden. Soms denk je echt jezus wat is er allemaal aan de hand.

Gewoon politie blijven bellen als het na 10-en is. Prima hoor af en toe een feestje maar als het elke week is dan ben ik het snel zat. Ik wil ook wel eens van m'n rust kunnen genieten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Nizno op 25-02-2016 10:53:26 ]
pi_160128155
Als ik de herrie hier onder weer hoor en de verhalen in dit topic lees, ben ik blij dat ik over enkele maandjes in een vrijstaande kooi zit. Dat de maatschappij verpaupert ligt er dik bovenop; keiharde muziek afspelen en herrie maken is de normaalste zaak van de wereld tegenwoordig. En niet alleen thuis, ook in het openbaar. Het is schijnbaar heel gewoon tegenwoordig om op vol volume muziek op je telefoon af te spelen als je buiten ergens loopt of nog erger, in een lunchroom of trein/bus zit. Ik krijg spontaan vigilante-kriebels van zulke "Remi's".
pi_160142949
Woon al heel wat jaartjes vrijstaand en nog altijd heel erg blij mee als ik nog terugdenk aan de ergernis van vroeger.
Ja ik ben het eens met mensen die zeggen dat wat geluid van elkaar horen er gewoon bij hoort maar ik vind zelf dat als je in een appartement woont je ook een verantwoordelijkheid hebt om dat enigszins te beperken.
Waar ik bv enorme last van kon hebben was vroeger een onderbuur die echt te pas en te onpas met alle deuren knalde. Maakte ook niet uit welke, de keukenkastjes, de toiletdeur, de voordeur, de kastdeur, alles maar dan ook alles moest gewoon met een woeste beweging, de hele dag door.
ok, misschien niet na 10 uur maar het was blijkbaar heel erg moeilijk om gewoon een beetje normaal te bewegen.
Net zo goed als iemand niet moet zeuren over geluid van een ander vind ik dat iemand ook niet moet zeuren over een beetje rekening houden met elkaar en het geluid dat je produceert.

Heb ook een tijdlang mogen 'genieten' van een hond die werkelijk de hele dag aan het blaffen was. Grote hond, kreeg precies 2x per dag een 'wandeling' van ongeveer 1 minuut om zijn behoefte te doen en was daarna ofwel alleen ofwel met de kinderen alleen die nergens op letten.
Werkelijk waar hele dagen van 20 uur bijna aaneengesloten geblaf.
Neem dan geen hond op zo'n appartement, gewoon zielig. Uiteindelijk een heel gedoe gehad met politie erbij, werden ze niet vrolijk van en ontkenden doodleuk dat het beest altijd alleen zat en blaffen deed die van hen natuurlijk nooit.
Politie aangegeven dat als de klachten blijven, datgene dat overlast veroorzaakt in beslag genomen wordt, of het nu een stereo of een hond is.
Ben uiteindelijk verhuisd, gewoon te erg om normaal nog te kunnen leven daar.
pi_160145492
Als je in dit topic leest hoeveel mensen geluidsoverlast ervaren en wat dat met je kan doen... En hoe moeilijk het soms is om er daadwerkelijk wat aan te doen.

Dat je elkaar hoort is logisch en als je er beiden rekening mee houdt, is dat voor iedereen prettiger wonen. Wat geluidsoverlast met je kan doen en hoeveel mensen dit (hebben) ervaren, ik schrik ervan in dit topic.
pi_160147430
Zojuist de moed gehad bij een buurvrouw aan te bellen waarvan ik dacht dat zij tv op standje 50 had staan. Is ze het niet. ;(

Dat moed verzamelen kost al 2 weken.
pi_160148117
Dat is balen Yasmin23.. Eindelijk de moed verzamelt, stap gezet en dan is ze het niet..
Maar je hebt wél die stap genomen. Hopelijk kom je erachter wie het dan is en zal de drempel dan minder hoog zijn.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 februari 2016 @ 15:36:18 #108
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_160148215
Als we het dan over burenoverlast hebben. Dat de buurjongen nu besluit om zijn boormachine tegen de muur te zetten terwijl ik net even mijn oogjes dicht deed met een relaxed muziekje is ook niet zo prettig.

Maar goed, ondanks dat ze al ongeveer 5 maand bezig zijn met klussen in het kamertje recht pal aan onze tussenmuur, kun je hier overdag weinig mee. Ja het huis uit gaan overdag :)
pi_160148235
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 15:32 schreef Hupsaa het volgende:
Dat is balen Yasmin23.. Eindelijk de moed verzamelt, stap gezet en dan is ze het niet..
Maar je hebt wél die stap genomen. Hopelijk kom je erachter wie het dan is en zal de drempel dan minder hoog zijn.
De 'verdachte' heb ik het al gevraagd via fb maar ze zei dat ze het niet was. Maar het komt echt daar vandaan denk ik.
pi_160148258
quote:
99s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 15:36 schreef Nizno het volgende:
Als we het dan over burenoverlast hebben. Dat de buurjongen nu besluit om zijn boormachine tegen de muur te zetten terwijl ik net even mijn oogjes dicht deed met een relaxed muziekje is ook niet zo prettig.

Maar goed, ondanks dat ze al ongeveer 5 maand bezig zijn met klussen in het kamertje recht pal aan onze tussenmuur, kun je hier overdag weinig mee. Ja het huis uit gaan overdag :)
5 maanden is wel erg lang. Heb je nooit gevraagd hoe lang het nog gaat duren?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 februari 2016 @ 15:57:05 #111
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_160148821
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 15:37 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

5 maanden is wel erg lang. Heb je nooit gevraagd hoe lang het nog gaat duren?
Nee eigenlijk niet. Het begon met het verhuizen al, dat ik een paar keer heb aangegeven dat het erg gehorig is dus dat ze beter niet om 11u 's avonds kunnen besluiten om de keukenkastjes die tegen onze slaapkamer aan zitten in te ruimen.
Dat er daarna gewoon een regelmaat is om na 10u kasten te vullen/legen/herindelen en 's morgens voor hij naar het werk gaat er ook goed lawaai wordt gemaakt.
Daar heb ik meerdere malen een poging voor gedaan om duidelijk te maken dat je dat gewoon niet moet doen.

Op een gegeven moment begonnen ze dus om het kamertje naast onze woonkamer tot sportschooltje om te bouwen. Ik heb geen idee wat hij er allemaal neer hangt.
Toen ze een tijd bezig waren elke keer voor mijn gevoel met stangen te plaatsen verplaatsen verzagen en doen heb ik een keer aangegeven dat dat niet op zondag hoeft (VVE regelement staat beschreven qua zondagrust) en in dat gesprek ook subtiel gevraagd wat de bedoeling is met het kamertje. Hij wil er inderdaad een sportzaaltje van maken, drukbank gewichten etc.
Prima dat staat hem vrij. Nog een keer uitgelegd dat het wel gehorig is en dat ik hoop dat we niet te veel last hebben van zijn sport.

De pech is dat ik ook onregelmatig werk dus in de weekenden wel eens van huis ben en daardoor door de week overdag thuis waardoor ik dus ook de werkzaamheden overdag hoor.
Het is natuurlijk niet elke dag, zij werken ook gewoon.

Ze zijn na het laatste gesprek over gehorigheid eens op een zaterdagavond op stap geweest, eerst overdag al wat 'lawaai' een stuk of 10 mensen in een 3kamerappartement maakt best wat lawaai. Toen ze na het stappen om half 1 terug kwamen met een groepje van 6 besloten ze dat het handig was om vanuit de keuken te roepen naar de woonkamer wat of er gedronken moest worden. De muziek in de woonkamer (die je ook best hoorde op onze slaapkamer) zorgde er voor dat het roepen harder moest. Toen ben ik het bed uit geweest en heb ik aangegeven dat ik er wel een beetje klaar ben mee. Dat het hier geen studentenhuis is en dat een feestje prima kan maar van te voren dan even gemeld moet worden. "Ja, sorry, het was onverwacht dat we met 6 hier terecht kwamen na het stappen" was de reactie, daarna ging het gelukkig wel zachter, maar ja in hoeverre kunnen 6 jongeren van rond de 25 die een gezellige avond met drank hebben gehad rustig doen.

Dus ja dan ben je op een gegeven moment ook wel klaar met moedertje spelen.
En eerlijk gezegd ben ik ook zo ver dat ze nog onder en bovenburen hebben die dit ook moeten horen en wel eens er naar toe mogen stappen.

Maar goed, dit is dan dus het stukje totale ergernis waardoor deze boorpartij en nu het geluid van een moersleutel tegen beugels (of daar klinkt het naar) gewoon even mijn strot uit komt. Hij heeft gewoon het recht om te klussen in zijn woning. Dat hij dat niet 1 of 2 week aanééngesloten doet maar besluit om dat op de paar vrije dagen te doen die hij heeft en zo al 5 maand bezig is kan ik niets van zeggen. Hij doet het op tijden nu dat het mag en kan.

Dat er op zondagen af en toe tijdens het gewichtheffen iets valt is ook niet iets dat je elke keer meldt. Ondanks dat het best vervelend is denk ik dat de onderburen er net zo veel, zo niet meer, last van hebben en dat die nu maar eens mogen beginnen met opvoeden van de pubers.

Nu hij zo aan het klussen is zet ik gewoon de radio wat harder (radio 2 is geen straf gelukkig) en zo lang hij niet weer de boormachine gebruikt kan ik best luieren.

Hoop alleen dat hij zo klaar is want ik kan me het humeur van mijn vriendin nu al voorstellen als zij thuis komt na een werkdag van dik 8 uur en dan weer hoort dat hij gezellig de voorkamer nog meer verbouwd.
Als het om half 5 nog niet afgezakt is stel ik gewoon voor om bij de chinees 200 meter verderop te gaan eten. Eten we morgen wel weer gewoon aardappels groente en vlees :)

Zo, in het kader van, dat moest ik nu even kwijt.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 16:05:06 #112
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_160149013
Die klappen zijn wel een kwalijke zaak, moet toch te voorkomen zijn. Schrijf hierover een brief en stop het in hun brievenbus, en dan hopen dat het geen aso's zijn die jou dan gaan straffen.

Als het zo storend is dat het je wakker houdt, dan moet je opnames maken en aan de verhuurder laten horen.
pi_160149112
Vind het ook best apart dat er mensen zijn die zich zo verschuilen achter de wettelijke regels en niet even zelf kunnen nadenken.
Tot 10 uur in de avond lawaai maken zal bijna niemand (met name in de zomer, als je toch al vaak buiten zit) echt erg vinden, het wordt iets anders als je buren 2 kleine kinderen hebben of als je vindt dat je dan elke dag tot 10 uur lawaai kunt maken.
Op 1 of andere rare manier zijn mensen toch heel vaak van het 'ik vind dat ik dit mag doen, recht op heb, kan maken' ipv beetje om je heen kijken en rekening houden met anderen.
Je eigen huis ontvluchten vanwege lawaai van buren is echt heel naar.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 februari 2016 @ 16:14:30 #114
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_160149208
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 16:09 schreef WRH het volgende:
Op 1 of andere rare manier zijn mensen toch heel vaak van het 'ik vind dat ik dit mag doen, recht op heb, kan maken' ipv beetje om je heen kijken en rekening houden met anderen.
Je eigen huis ontvluchten vanwege lawaai van buren is echt heel naar.
Echter ik kan de buren niet een bepaalde tijd opleggen wanneer ze mogen klussen hiernaast natuurlijk. Hij doet het overdag door de week dus niet op momenten dat hij normaal gesproken last zou veroorzaken voor anderen.
Dat ik de woning zou ontvluchten is dan ook puur voor mezelf omdat het boren tegen een tussenmuur is en dat best trilt.

En als we er voor kiezen om straks uit eten te gaan is dat voor ons ook geen straf hoor :)
pi_160149266
Snap ik. Als mijn eigen partner de boor in de muur zet ga ik ook het liefste gewoon weg vanwege het lawaai.
Denk ook niet dat het echt een straf is maar het is meer ook dat je elkaar nu eenmaal flink hoort en dat kan echt wel naar zijn.
Heb mijn vorige huis amper 1 maand ontvlucht vanwege een buren gedoe dat begon met nachtelijk geluidsoverlast en werkelijk volkomen uit de hand is gelopen met dode beesten aan de voordeur gespijkerd (ik overdrijf niet, de politie stond ook wel even raar te kijken op zijn zachtst gezegd) dus ondanks dat ik altijd vrijstaand woon, kan het nog steeds gebeuren en je wil echt niet weten hoeveel invloed dat heeft op ons normale leven en functioneren.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 februari 2016 @ 17:04:51 #116
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_160150387
Komt mijn vriendin net thuis, zit er een brief in de bus van de VVE, aan alle eigenaren. Over geluidsoverlast, fietsenoverlast en het verkeerd aanbieden van huisvuil. Ik heb ze meteen even gebeld en aangegeven dat onze nieuwe buren huurders zijn en het dan wel even moet via de verhuurder van de appartementen ook de huurders aangesproken moeten worden.

Ik vermoed namelijk dat de klachten die zijn binnen gekomen merendeels te maken hebben met de geluiden die ik ook hoor.

Gelukkig is de VVE er mee bezig dus. Wel toeval dat ik hier net het helemaal heb neergezet en er dan een brief komt.
pi_160150476
quote:
99s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:04 schreef Nizno het volgende:
Komt mijn vriendin net thuis, zit er een brief in de bus van de VVE, aan alle eigenaren. Over geluidsoverlast, fietsenoverlast en het verkeerd aanbieden van huisvuil. Ik heb ze meteen even gebeld en aangegeven dat onze nieuwe buren huurders zijn en het dan wel even moet via de verhuurder van de appartementen ook de huurders aangesproken moeten worden.

Ik vermoed namelijk dat de klachten die zijn binnen gekomen merendeels te maken hebben met de geluiden die ik ook hoor.

Gelukkig is de VVE er mee bezig dus. Wel toeval dat ik hier net het helemaal heb neergezet en er dan een brief komt.
Ik hoorde vanmiddag mijn bovenbuurman met iemand praten op de galerij toen ik de was aan het ophangen was. (zo gehorig is het hier dus :X )
Ik ben naar buiten gestormd, ik had een vermoeden dat het de wijkbeheerder was, en dat klopte.

Ik woon hier nu een maand, en in die tijd heeft er drie keer pis in de galerij/op de trap gelegen, en 1 maal hondenstront op de trap voor mijn deur.
We hebben hier maar 1 huurder met twee honden, die kennelijk te lam is om het zelf op te ruimen. Hij zou ze er op gaan aanspreken.

Ik weiger het te doen, er ligt nu pis op de trap voor mijn deur, en dat stinkt :X
Maar vamos, ze doen het zelf maar.

Ongelooflijk tokkie-gedrag, je ziet at je hond daar z'n behoefte doet, dan ruim je dat toch ff op? :{

Maargoed, ik hoop dat de wijkbeheerder voet aan de grond krijgt bij ze, ik heb een vaag vermoeden dat het heel onprettige mensen zijn.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 februari 2016 @ 17:16:22 #118
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_160150606
Ik heb er eigenlijk zelf nooit over nagedacht om het via de VVE te doen. Maar als er toch een brief komt van de VVE dan is de drempel wel lager om ze even te bellen en meteen even dit verhaal er bij te doen.

Ben benieuwd of het zal helpen.
pi_160150668
quote:
99s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:16 schreef Nizno het volgende:
Ik heb er eigenlijk zelf nooit over nagedacht om het via de VVE te doen. Maar als er toch een brief komt van de VVE dan is de drempel wel lager om ze even te bellen en meteen even dit verhaal er bij te doen.

Ben benieuwd of het zal helpen.
Ik vind het wel een goeie, zo krijg je niet meteen zelf een bak stront over je heen omdat jij de klager bent.
Ik hoop voor je dat het helpt!
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 februari 2016 @ 17:23:02 #120
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_160150730
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:19 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Ik vind het wel een goeie, zo krijg je niet meteen zelf een bak stront over je heen omdat jij de klager bent.
Ik hoop voor je dat het helpt!
ja van jou was het ook mooi dat je de wijkbeheerder toch sprak :)
pi_160150750
quote:
99s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:23 schreef Nizno het volgende:

[..]

ja van jou was het ook mooi dat je de wijkbeheerder toch sprak :)
Ik zat al twee weken te twijfelen om ze aan te spreken.
Maar ik hoorde geruchten dat er oorlog is geweest tussen bepaalde bewoners. Meer weet ik er niet van, maar ik heb zo'n vermoeden dat betreffende honden-mensen de veroorzakers zouden kunnen zijn, dus durfde het niet aan.

Dit was dan toch even fijn inderdaad.
pi_160151683
TS, je bent zo een vreselijk egoïstisch overgevoelig persoon die een ander niet zijn leefgenot gunt. Als je niet tegen een beetje leefgeluiden kan (want dat zijn het, wat je beschrijft) moet je niet in een appartementencomplex gaan wonen. Ga dan lekker ineen dorp wonen of zo.

Ongelooflijk dit soort mensen, ziek word je ervan. Ik had ook een keer zo een overgevoelige psychopaat als onderbuurman, die ging dan als een debiel bij mij lopen klagen over het geluid wat mijn bovenburen maakten :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_160152274
Vreselijk egoistisch. Overgevoelige psychopaat. Leefgenot niet gunnen. Wauw! Haha :)
pi_160152282
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:15 schreef sirdanilot het volgende:
TS, je bent zo een vreselijk egoïstisch overgevoelig persoon die een ander niet zijn leefgenot gunt. Als je niet tegen een beetje leefgeluiden kan (want dat zijn het, wat je beschrijft) moet je niet in een appartementencomplex gaan wonen. Ga dan lekker ineen dorp wonen of zo.

Ongelooflijk dit soort mensen, ziek word je ervan. Ik had ook een keer zo een overgevoelige psychopaat als onderbuurman, die ging dan als een debiel bij mij lopen klagen over het geluid wat mijn bovenburen maakten :')
Ik denk dat de TS wellicht best graag in een vrijstaand huis in een dorp zou willen wonen, maar dat de omstandigheden haar er nu eenmaal toe dwingen om zich samen met menselijk afval als jijzelf in een betonnen ophokbunker te vestigen.
pi_160152397
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:43 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Ik denk dat de TS wellicht best graag in een vrijstaand huis in een dorp zou willen wonen, maar dat de omstandigheden haar er nu eenmaal toe dwingen om zich samen met menselijk afval als jijzelf in een betonnen ophokbunker te vestigen.
Dan heeft hij niet te klagen maar het gewoon te slikken hè. Die andere mensen in de flat horen dezelfde geluiden (staat ook in de OT) en zeuren ook niet (staat er ook in).

Vreselijk zulke mensen, toen ik dus een keer zo'n klager aan de deur had had ik zin hem een klap in zn smoel te verkpoen maar goed dat werkt natuurlijk alleen maar averechts dus niet gedaan.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_160152726
Sirdanilot, je lijkt het niet helemaal te begrijpen. Geen probleem. Het verbaasd me dan wel dat je direct zo'n mening klaar hebt? Maargoed, ik wil het gerust uitleggen:

Ik woon dus op de middelste verdieping en het ging over mijn bovenburen. En inderdaad, zoals je aangeeft horen ook mijn onderburen het.
Het lijkt me begrijpelijk dat wat mijn onderburen horen, vele malen minder luid is dan wat ik hoor, aangezien er voor hun nog een complete woning tussen zit. Ze horen het dus wel, maar doordat het vele malen minder luid is, is het voor hun niet in die mate door erover te klagen.

Maargoed, dat jij een keer zo'n klager aan de deur had en hem direct wilde slaan, zegt toch meer over jou dan over die klager.
Dat je mij dan egoistisch noemt, mag gerust hoor, maar is daarom wel hypocriet.

Hoewel ik me serieus afvraag of je wel serieus bent, of dat je gewoon uit bent om een vlam in de pan te krijgen ofzo.
pi_160154549
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 13:39 schreef Hupsaa het volgende:
Als je in dit topic leest hoeveel mensen geluidsoverlast ervaren en wat dat met je kan doen... En hoe moeilijk het soms is om er daadwerkelijk wat aan te doen.

Dat je elkaar hoort is logisch en als je er beiden rekening mee houdt, is dat voor iedereen prettiger wonen. Wat geluidsoverlast met je kan doen en hoeveel mensen dit (hebben) ervaren, ik schrik ervan in dit topic.
Krijg je als je in een klein vol land woont, die chinezen zullen het nog wel erger hebben dan wij
pi_160154637
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:59 schreef Hupsaa het volgende:
Sirdanilot, je lijkt het niet helemaal te begrijpen. Geen probleem. Het verbaasd me dan wel dat je direct zo'n mening klaar hebt? Maargoed, ik wil het gerust uitleggen:

Ik woon dus op de middelste verdieping en het ging over mijn bovenburen. En inderdaad, zoals je aangeeft horen ook mijn onderburen het.
Het lijkt me begrijpelijk dat wat mijn onderburen horen, vele malen minder luid is dan wat ik hoor, aangezien er voor hun nog een complete woning tussen zit. Ze horen het dus wel, maar doordat het vele malen minder luid is, is het voor hun niet in die mate door erover te klagen.

Maargoed, dat jij een keer zo'n klager aan de deur had en hem direct wilde slaan, zegt toch meer over jou dan over die klager.

Hoewel ik me serieus afvraag of je wel serieus bent, of dat je gewoon uit bent om een vlam in de pan te krijgen ofzo.
als meerdere buren jouw klachten delen misschien eens even gezamenlijk langsgaan?
pi_160154700
Dat is voor mij een latere optie. Ik verwacht zeer binnenkort een bezoekje van de buren, waar ik dit onderwerp zal aanslingeren.

Mocht het niets helpen, dan kan ik altijd nog besluiten om met meerdere buren langs te gaan (mits diegenen dat willen). Hoewel mijn bovenburen me op het eerste gezicht geen verkeerde mensen lijken, ik denk dat dit wel goed zal gaan komen.
pi_160157061
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:49 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dan heeft hij niet te klagen maar het gewoon te slikken hè. Die andere mensen in de flat horen dezelfde geluiden (staat ook in de OT) en zeuren ook niet (staat er ook in).

Vreselijk zulke mensen, toen ik dus een keer zo'n klager aan de deur had had ik zin hem een klap in zn smoel te verkpoen maar goed dat werkt natuurlijk alleen maar averechts dus niet gedaan.
je komt aso over.
pi_160157578
Ja ik ben wel degelijk serieus. Nederlands zijn strontverwend en verwachten dat ze voor cheap in een appartementje kunnen wonen en niks van hun buren gaan horen. Nou dat gaat dus mooi niet door. Als jij in rust en stilte wil wonen zul je moeten dokken, of echt naar de middle of nowhere verhuizen. Het is een illussie om te denken dat je in een slecht geïsoleerd appartement, ook nog eens op de middelste verdieping, niks van je buren gaat horen.

"Ik hoorde ze weleens, maar hinderlijk was het niet. Maar ik merk dat ik er nu meer op begin te letten, waardoor ik het wel als hinderlijk begin te beschouwen. Maar is dat terecht?"
Hier geef je al aan dat het je eigen schuld is, omdat je geen reet te doen hebt ga je letten op het geluid, ja geen wonder dat je er gek van wordt.
"Zo'n 30 tot 35 keer per dag zijn er doffe knallen op de vloer. Eerst een vreemd "schuif" geluid, 1 seconde stil, gevolgd door een doffe knal op de vloer. Soms is dit 's nachts (maar als ik ervan wakker word, slaap ik direct weer), maar meestal 's ochtends en 's avonds. "
Psst... misschien hebben die mensen kinderen? Misschien verschuiven ze even een stoel om te gaan zitten? Er zijn zoveel normale, alledaagse handelingen waar bij je een schuif en een knal hoort. Dat jij daar op gaat letten is jóuw probleem, niet dat van je buren.

"Deuren worden geregeld dichtgegooid, gemiddeld zo'n 5 a 6 keer per dag. Hoewel het vaak meerdere keren achtereen is. 's ochtends 4 keer in een minuut en 's avonds 2 keer in 15 seconden bijvoorbeeld."
Ja en bij jou waait er nooit per ongeluk een deur dicht die je per ongeluk open hebt laten staan en door de tocht dichtwaait? Jij bent een perfect mens zeker? Ongelooflijk :')
"Vaak hoor ik of ze een kleine of grote "behoefte" hebben. Ook loopt de waterleiding door mijn keuken en er is veel waterslag. Waardoor ik bij de helft van de keren als de kraan dichtgaat, een "KEDOENK" hoor. Het geluid van de waterslag is, even geschat, zo'n 20 keer per dag."
Dit is niet het probleem van je buren, maar het probleem van de eigenaar van je flat (de woningbouw dus). Je zult hen dus moeten aanspreken op een betere isolatie van de waterleiding.

En nogmaals, je kunt niet verwachten om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Een jaren 60 woningbouwappartement gaat áltijd dit soort problemen hebben. Altijd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:59 schreef Hupsaa het volgende:

pi_160157666
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 20:00 schreef Baas_bas het volgende:

[..]

Krijg je als je in een klein vol land woont, die chinezen zullen het nog wel erger hebben dan wij
Zowaar zowaar, ik ben het een keer eens met baas_bas. Dit is een unicum.
pi_160159777
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:12 schreef sirdanilot het volgende:
Ja ik ben wel degelijk serieus. Nederlands zijn strontverwend en verwachten dat ze voor cheap in een appartementje kunnen wonen en niks van hun buren gaan horen. Nou dat gaat dus mooi niet door. Als jij in rust en stilte wil wonen zul je moeten dokken, of echt naar de middle of nowhere verhuizen. Het is een illussie om te denken dat je in een slecht geïsoleerd appartement, ook nog eens op de middelste verdieping, niks van je buren gaat horen.

"Ik hoorde ze weleens, maar hinderlijk was het niet. Maar ik merk dat ik er nu meer op begin te letten, waardoor ik het wel als hinderlijk begin te beschouwen. Maar is dat terecht?"
Hier geef je al aan dat het je eigen schuld is, omdat je geen reet te doen hebt ga je letten op het geluid, ja geen wonder dat je er gek van wordt.
"Zo'n 30 tot 35 keer per dag zijn er doffe knallen op de vloer. Eerst een vreemd "schuif" geluid, 1 seconde stil, gevolgd door een doffe knal op de vloer. Soms is dit 's nachts (maar als ik ervan wakker word, slaap ik direct weer), maar meestal 's ochtends en 's avonds. "
Psst... misschien hebben die mensen kinderen? Misschien verschuiven ze even een stoel om te gaan zitten? Er zijn zoveel normale, alledaagse handelingen waar bij je een schuif en een knal hoort. Dat jij daar op gaat letten is jóuw probleem, niet dat van je buren.

"Deuren worden geregeld dichtgegooid, gemiddeld zo'n 5 a 6 keer per dag. Hoewel het vaak meerdere keren achtereen is. 's ochtends 4 keer in een minuut en 's avonds 2 keer in 15 seconden bijvoorbeeld."
Ja en bij jou waait er nooit per ongeluk een deur dicht die je per ongeluk open hebt laten staan en door de tocht dichtwaait? Jij bent een perfect mens zeker? Ongelooflijk :')
"Vaak hoor ik of ze een kleine of grote "behoefte" hebben. Ook loopt de waterleiding door mijn keuken en er is veel waterslag. Waardoor ik bij de helft van de keren als de kraan dichtgaat, een "KEDOENK" hoor. Het geluid van de waterslag is, even geschat, zo'n 20 keer per dag."
Dit is niet het probleem van je buren, maar het probleem van de eigenaar van je flat (de woningbouw dus). Je zult hen dus moeten aanspreken op een betere isolatie van de waterleiding.

En nogmaals, je kunt niet verwachten om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Een jaren 60 woningbouwappartement gaat áltijd dit soort problemen hebben. Altijd.

[..]

Uiteraard ben ik het met je eens dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten. Bij appartementencomplexen woon je kort op elkaar en je hoort elkaar daardoor simpelweg. In dat opzicht is het geven en nemen vind ik.

Dat ik geen reet te doen heb, op een of andere manier is dat jouw oordeel. Want in werkelijkheid heb ik het druk genoeg met werk, opleiding en mijn sociale leven. Maar ook als de tv aanstaat, ik achter de laptop zit, in bed lig, aan het douchen ben of eender wat, hoor je die knallen.
Daarbij, als een geluid erg frequent terugkomt ga je er onbewust meer op letten, dat is menselijk. Dat je daardoor redeneert dat het daarom mijn eigen schuld is, raakt kant noch wal. Sorry.

Er zijn inderdaad zoveel alledaagse handelingen. Nogmaals, dat je elkaar hoort in een appartement is niets meer dan normaal. Maar gemiddeld 30 / 35 doffe knallen op een dag is naar mijn mening niet normaal. Maargoed, daar mag je uiteraard een andere mening over hebben.

Waar je vandaan haalt dat ik en perfect mens ben, is me ook een raadsel?
Wat ik wel kan bevestigen, is dat de buren mij erg weinig horen. Dit hebben ze zelf bevestigd (onderburen en de buren aan de zijkant). Soms laat ik iets vallen, of valt de deur dicht als mijn balkondeur openstaat. Gebeurd weleens, maar zelden. Als je zelf rustig bent en je geeft dan eens een feestje, is dat ook nooit een probleem en zorgt dat ervoor dat je als buren veel prettiger leeft en meer van elkaar kan verdragen qua geluid.

Mbt de waterleiding, daarmee ben ik het volledig met je eens. Dit is een bouwkundig probleem.

Ondanks dat ik over bepaalde zaken een andere mening heb apprecieer ik dat je eerlijk je mening geeft. Maar het verbaasd me waar je bepaalde aannames vandaan haalt?
pi_160167229
Ik woon in een tussenwoning, die ik zelf als niet gehorig omschrijf. Maar de geluiden die jij beschrijft hoor ik ook en zijn denk ik ook compleet normaal.

Dat jij een wasdroger hoort, geeft al aan dat het een gehorige flat is of jij erg gevoelige oren hebt.
.
pi_160167998
quote:
op begin te letten, waardoor ik het wel als hinderlijk begin te beschouwen. Maar is dat terecht?"

Er zit ook geen verschil tussen 'af en toe' en 30-35 keer per dag hé. Doe even normaal , TS schrijft nergens dat hij/zij perfect is. Het is pas Nederlands om op een forum mensen af te zeiken.

TS heeft hier last van ja? Zijn we het daar over eens? Dus TS overdrijft niet. Wat wel het geval kan zijn is dat de geluiden dusdanig irriteren dat er op gelet gaat worden en de geluiden versterken. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? 30-25 keer per dag is niet normaal. Tenzij er een hond is (speeltje) of kinderen (speeltjes), is dat gewoon niet normaal. En bovendien, kinderen kunnen op een kleed spelen. Vaak is voor dit soort dingen een hele simpele oplossing te vinden. En die probeert TS ook te zoeken, door de buren op de koffie te vragen.
pi_160168473
Misschien dat Sirdanilot een wijntje te veel had bij het reageren?
Wauw, iemand die aan de deur komt om te vragen of het wat minder mag willen slaan, tokkie dus.
pi_160178207
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 08:46 schreef WRH het volgende:
Misschien dat Sirdanilot een wijntje te veel had bij het reageren?
Wauw, iemand die aan de deur komt om te vragen of het wat minder mag willen slaan, tokkie dus.
Die man kwam niet vriendelijk vragen of het wat minder mocht, hij kwam als een debiel staan schreeuwen dat we moesten ophouden met dat gebonk, dat het een studentenflat was en je dus stil moest zijn dit en dat. Terwijl het gebonk dus van mijn bovenburen kwam :') Wat een mafkees was dat zeg, sowieso ben ik blij dat ik uit die flat weg ben. Die flat viel sowieso half uit ellende uit elkaar, was smerig, ik had zelfs een keer een gaslek.
pi_160178284
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 07:34 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]

Er zit ook geen verschil tussen 'af en toe' en 30-35 keer per dag hé. Doe even normaal , TS schrijft nergens dat hij/zij perfect is. Het is pas Nederlands om op een forum mensen af te zeiken.
Ik vind 30 tot 35 keer per dag je stoel even aanschuiven (wat mij de meest waarschjinlijke oorzaak van het geluid lijkt) niet abnormaal eigenlijk.

quote:
TS heeft hier last van ja? Zijn we het daar over eens? Dus TS overdrijft niet.
Dit vind ik echt een achterlijke redenering. Hij heeft er last van DUS hij overdrijft niet ?! Zelden zo een gebrek aan denkvermogen gezien :')

Natuurlijk heeft TS er last van, omdat hij zich aanstelt. TS is een aansteller, een zeurpiet, etc. noem maar op. De andere buren hebben namelijk geen last.
quote:
Wat wel het geval kan zijn is dat de geluiden dusdanig irriteren dat er op gelet gaat worden en de geluiden versterken. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? 30-25 keer per dag is niet normaal. Tenzij er een hond is (speeltje) of kinderen (speeltjes), is dat gewoon niet normaal. En bovendien, kinderen kunnen op een kleed spelen. Vaak is voor dit soort dingen een hele simpele oplossing te vinden. En die probeert TS ook te zoeken, door de buren op de koffie te vragen.
Ja of TS verhuist gewoon naar Lutjelollum zodat hij van niemand last meer heeft. En als hij dat niet kan betalen zoekt hij maar een betere baan zodat dat wel lukt. (overigens is op het platteland wonen zelfs goedkoper vaak dan in de stad, en heb je nog meer rust ook)
pi_160178529
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 08:46 schreef WRH het volgende:
Misschien dat Sirdanilot een wijntje Schultenbräu te veel had bij het reageren?
  woensdag 24 februari 2016 @ 16:23:44 #140
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160178670
Laat TS nou maar eerst eens met zijn bovenburen praten. Hij pakt het vooralsnog prima aan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_160181188
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:13 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Zowaar zowaar, ik ben het een keer eens met baas_bas. Dit is een unicum.
ligt aan jou dan want ik heb meestal gelijk
pi_160181430
quote:
14s.gif Op woensdag 24 februari 2016 16:23 schreef Lienekien het volgende:
Laat TS nou maar eerst eens met zijn bovenburen praten. Hij pakt het vooralsnog prima aan.
Blijft die toch telkens uitstellen..
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  woensdag 24 februari 2016 @ 19:49:48 #143
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160183346
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2016 18:40 schreef RipCity het volgende:

[..]

Blijft die toch telkens uitstellen..
Oh? Hij is toch zondagavond bij ze aan de deur geweest?
pi_160188046
Ik ben inderdaad al langsgeweest en de buren zouden binnenkort langskomen. Ik verwacht dat dat binnen een paar dagen zal zijn.

Het aanschuiven van stoelen het meest waarschijnlijke geluid voor de knallen (!) op de vloer?
Omdat andere buren er geen last van hebben, stel ik me dus aan?
En je verwijt iemand anders het gebrek aan denkvermogen.

Weetje sirdanilot, als je een andere mening hebt ben ik altijd bereid daarnaar te luisteren en erover te discussiëren. Maar ik zou het fijner vinden als je met argumenten komt, ipv met verwijten en aannames te strooien.
Op deze manier heb ik veel moeite je serieus te nemen, omdat je manier van "beargumenteren" me sterk het gevoel blijft geven dat je puur uit bent op een vlam in de pan.
pi_160190228
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 21:53 schreef Hupsaa het volgende:
Ik ben inderdaad al langsgeweest en de buren zouden binnenkort langskomen. Ik verwacht dat dat binnen een paar dagen zal zijn.

Het aanschuiven van stoelen het meest waarschijnlijke geluid voor de knallen (!) op de vloer?
Omdat andere buren er geen last van hebben, stel ik me dus aan?
En je verwijt iemand anders het gebrek aan denkvermogen.

Weetje sirdanilot, als je een andere mening hebt ben ik altijd bereid daarnaar te luisteren en erover te discussiëren. Maar ik zou het fijner vinden als je met argumenten komt, ipv met verwijten en aannames te strooien.
Op deze manier heb ik veel moeite je serieus te nemen, omdat je manier van "beargumenteren" me sterk het gevoel blijft geven dat je puur uit bent op een vlam in de pan.
Wow, hulde voor deze post ^O^
pi_160196482
@ OP
Je zit volgens mij teveel thuis... Dit soort dingen hoor je altijd in appartementen, met name de wat oudere. Het geluid van de droger van de onderburen kan ik overigens nog wel inkomen, dat is namelijk een langdurig onnodig geluid, maar je bovenburen kan je niet verbieden om naar de wc te gaan... :')
pi_160198223
Hebben ze geen hond(je) dat telkens van de bank af springt o.i.d.? Mijn hondje doet dat nog wel eens lomp wat voor (niet bestaande) onderburen best een dreun zou kunnen geven. Niet dat dat een excuus is maar misschien een verklaring.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_160200074
Mbt het naar de wc gaan, hiermee wilde ik louter aangeven hoe gehorig dat het is.
Overigens ben ik geregeld weg mbt werk, opleiding, sociaal leven, etc. Vaak ben ik steeds kort thuis en kan ik mijn dagen prima invullen.

Ik denk dat het inderdaad veel met de hond te maken heeft, welke ik pas geleden opeens hoorde blaffen. Dat je daardoor soms knallen hoort, dat is voor mij geen probleem. Ik hoop enkel dat het minder frequent zal zijn en 's nachts niet meer, dan ben ik tevreden ^O^
  donderdag 25 februari 2016 @ 12:46:13 #149
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160200369
In zo'n Bonje met de buren-uitzending lieten ze zien/horen hoe het boven klonk als iemand een vork oid liet vallen (gewoon) en hoe dat beneden klonk (als een dreun). Was voor de bovenburen een enorme eye-opener. Vloer bleek verkeerd gelegd.

Om maar aan te geven dat je je als bovenburen soms niet realiseert hoe voor jou normale geluiden beneden door kunnen klinken.
pi_160200432
Maar begrijp ik nu dat je weet dat het ploffen van een hond is, dat het voor jouw minder vervelend is?

Dan is het toch ook een deel psychologisch?
.
pi_160200551
Geluidsoverlast is erg vervelend, maar zoals ik al eerder in dit topic aangaf: je let er ook wel heel erg op. Als jij precies weet te vertellen hoe vaak je een plof hoort, hoe vaak er een stoel wordt verschoven of hoelang de droger per dag aanstaat kom je een beetje over als zo'n typische 'zeikerd'. Je woont in een complex en daar heb je leefgeluiden. Nu kunnen wij niet oordelen of deze geluiden inderdaad zo luid zijn, maar het klinkt niet alsof je buren hele rare dingen aan het doen zijn.
  donderdag 25 februari 2016 @ 13:01:57 #152
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160200794
Dat is een beetje kip-ei-verhaal. Irriteert het omdat je er zo op let? Of let iemand er meer op omdat het irriteert?
pi_160200818
Die geluiden zijn inderdaad psychologisch, daarom heb ik ook dit subforum gekozen voor mijn vragen.
Ik weet namelijk nog niet wat de geluiden zijn, maar als je weet wat de geluiden zijn en als je weet dat de buren er rekening mee proberen te houden, ligt de tolerantiegrens al veel hoger en ervaar je het al veel minder als overlast. In veel gevallen zorgt niet zozeer het geluid voor overlast, maar meer het gevoel dat er geen rekening wordt gehouden.

Ik wil niet bij ieder wissewasje aan de deur staan. Maar omdat deze geluiden erg luid en frequent zijn, en ik me afvroeg in hoeverre dit normaal is (maar zoals jullie aangeven is dat lastig omdat jullie het niet horen), opende ik dit topic.

De frequentie van de knallen zijn schattingen, om jullie ook een indicatie te kunnen geven.
Hoe lang de droger aanstaat weet ik dan wel precies, omdat dit meer opvalt. Dat de droger in 3 etappes aanstaat van 1 uur, anderhalf uur en nogmaals 1 uur bijvoorbeeld. Daar kan ik niet echt omheen.
Maar zoals ik eerder aangaf, ondanks dat ik het soms lastig vind als ik bijvoorbeeld wil leren of iets wil volgen, leg ik me daarbij neer aangezien de onderburen hun best daarin hebben gedaan.
pi_160207370
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 13:03 schreef Hupsaa het volgende:
Die geluiden zijn inderdaad psychologisch, daarom heb ik ook dit subforum gekozen voor mijn vragen.
Ik weet namelijk nog niet wat de geluiden zijn, maar als je weet wat de geluiden zijn en als je weet dat de buren er rekening mee proberen te houden, ligt de tolerantiegrens al veel hoger en ervaar je het al veel minder als overlast. In veel gevallen zorgt niet zozeer het geluid voor overlast, maar meer het gevoel dat er geen rekening wordt gehouden.

Ik wil niet bij ieder wissewasje aan de deur staan. Maar omdat deze geluiden erg luid en frequent zijn, en ik me afvroeg in hoeverre dit normaal is (maar zoals jullie aangeven is dat lastig omdat jullie het niet horen), opende ik dit topic.

De frequentie van de knallen zijn schattingen, om jullie ook een indicatie te kunnen geven.
Hoe lang de droger aanstaat weet ik dan wel precies, omdat dit meer opvalt. Dat de droger in 3 etappes aanstaat van 1 uur, anderhalf uur en nogmaals 1 uur bijvoorbeeld. Daar kan ik niet echt omheen.
Maar zoals ik eerder aangaf, ondanks dat ik het soms lastig vind als ik bijvoorbeeld wil leren of iets wil volgen, leg ik me daarbij neer aangezien de onderburen hun best daarin hebben gedaan.
Ja of je verhuist gewoon naar Lutjelollem, als je zo hypersensitief bent.

Meerdere mensen in dit topic hebben hetzelfde gezegd (zij het met andere bewoordingen): je praat het jezelf aan dat de geluiden zo vervelend zijn, je bent dus een aansteller. Je kunt met de buren praten of ze iets zachter gaan doen maar normale leefgeluiden zul je altijd blijven houden in zo'n appartement, ook al doen ze hun best. Het gaat je dus nooit lukken om hiervan af te komen als je niet aan je zelf gaat werken (i.e. jezelf minder aanstellen en minder zeiken).
  donderdag 25 februari 2016 @ 17:47:24 #155
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160207645
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 17:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja of je verhuist gewoon naar Lutjelollem, als je zo hypersensitief bent.

Meerdere mensen in dit topic hebben hetzelfde gezegd (zij het met andere bewoordingen): je praat het jezelf aan dat de geluiden zo vervelend zijn, je bent dus een aansteller. Je kunt met de buren praten of ze iets zachter gaan doen maar normale leefgeluiden zul je altijd blijven houden in zo'n appartement, ook al doen ze hun best. Het gaat je dus nooit lukken om hiervan af te komen als je niet aan je zelf gaat werken (i.e. jezelf minder aanstellen en minder zeiken).
Wat oordeel jij toch makkelijk. :'(
pi_160207707
quote:
13s.gif Op donderdag 25 februari 2016 17:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat oordeel jij toch makkelijk. :'(
Als TS geen meningen van anderen wil horen moet hij niet op een forum posten. DAar is een forum voor.

Je mag het met me oneens zijn maar je moet me niet de mond gaan snoeren.
  donderdag 25 februari 2016 @ 17:52:58 #157
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160207788
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 17:49 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als TS geen meningen van anderen wil horen moet hij niet op een forum posten. DAar is een forum voor.

Je hebt je mening al lang en breed kenbaar gemaakt. Bij herhaling. Maar kennelijk is dat niet genoeg en trek je nu de 'en anderen zeggen het ook dus het is zo'-kaart.

Het wordt irritant.
pi_160208272
Nou, de buren zijn langsgeweest in de namiddag! Simpel een kopje koffie gedronken en elkaar wat leren kennen.

Tijdens het gesprek vertelden ze inderdaad een hond te hebben, waarna ik vertelde dat ik regelmatig luide klappen op de vloer hoor en of dat misschien met de hond te maken had.
Ze vertelden dat ze een grote hond hebben en hij vanwege zijn bijtkracht vrijwel alle ballen kapot bijt. Dat ze daarom een zware, stugge bal hebben die voor deze hond duurzamer is. De hond pakt de bal regelmatig op en die valt soms uit z'n bek, en om met de hond te spelen gooien ze de bal ook door de kamer.

De buurvrouw vertelde dat ze de bal even zou opgooien, zodat de buurman het kon horen. Hij schrok hoe luid deze knal doordreunde en hij zei goed te begrijpen dat ik dit even aankaartte.

Ze gaven aan dat het nooit geluidloos kan zijn, waarop ik vertelde dat ik dat ook nooit zal verwachten, zeker niet in een appartement. Maar als ze de bal zouden willen rollen (ipv te gooien) en als ze gaan slapen de bal op een tafel leggen (zodat de hond er niet bij kan), dat voor mij een énorm plezier zou zijn. Overdag zal de bal dan soms uit z'n bek vallen, maar de frequentie is dan al véél minder en 's nachts word ik er niet meer wakker van. Dan is dit voor mij ook geen overlast meer.

Ik ben blij dat ik hun heb gesproken en dit nu de wereld uit is. Ze leken me te begrijpen en rekening ermee te willen houden. Gelukkig :)
pi_160208329
Fijn dat het zo af kan lopen :)
pi_160208351
Mooi zo Hupsaa
pi_160208742
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 17:49 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Je hebt een duidelijke mening, maar ondanks dat ik het meerdere malen heb gevraagd vind ik het jammer dat je niet inhoudelijk op mijn mening of weerwoord in wilt gaan.

De vorige pagina's hebben laten zien dat daaruit een interessant gesprek kan komen met verschillende invalshoeken, meningen en ervaringen.

Het lijkt alsof je in een Calimero-rol zit, hoewel ik de reden hiervan niet weet. Maar mocht je uiteindelijk alsnog inhoudelijk in willen gaan op jouw of mijn mening, dan zal ik altijd openstaan voor een interessante en respectvolle discussie.
pi_160208781
Puala en Computergirl, thanks! ^O^
pi_160209314
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 18:11 schreef Hupsaa het volgende:
Nou, de buren zijn langsgeweest in de namiddag! Simpel een kopje koffie gedronken en elkaar wat leren kennen.

Tijdens het gesprek vertelden ze inderdaad een hond te hebben, waarna ik vertelde dat ik regelmatig luide klappen op de vloer hoor en of dat misschien met de hond te maken had.
Ze vertelden dat ze een grote hond hebben en hij vanwege zijn bijtkracht vrijwel alle ballen kapot bijt. Dat ze daarom een zware, stugge bal hebben die voor deze hond duurzamer is. De hond pakt de bal regelmatig op en die valt soms uit z'n bek, en om met de hond te spelen gooien ze de bal ook door de kamer.

De buurvrouw vertelde dat ze de bal even zou opgooien, zodat de buurman het kon horen. Hij schrok hoe luid deze knal doordreunde en hij zei goed te begrijpen dat ik dit even aankaartte.

Ze gaven aan dat het nooit geluidloos kan zijn, waarop ik vertelde dat ik dat ook nooit zal verwachten, zeker niet in een appartement. Maar als ze de bal zouden willen rollen (ipv te gooien) en als ze gaan slapen de bal op een tafel leggen (zodat de hond er niet bij kan), dat voor mij een énorm plezier zou zijn. Overdag zal de bal dan soms uit z'n bek vallen, maar de frequentie is dan al véél minder en 's nachts word ik er niet meer wakker van. Dan is dit voor mij ook geen overlast meer.

Ik ben blij dat ik hun heb gesproken en dit nu de wereld uit is. Ze leken me te begrijpen en rekening ermee te willen houden. Gelukkig :)
watfijn dat het zo prettig verlopen is!
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 25 februari 2016 @ 19:38:46 #164
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_160210236
Zo zie je maar dat een gesprek vaak veel irritatie weg kan nemen. Elkaar leren kennen en meteen even de proef op de som dat meneer mee kon luisteren terwijl mevrouw de bal gooide was helemaal super.
Een grote hond op een appartement vind ik trouwens erg sneu voor de hond, maar dat is een andere discussie.
Blij dat je nu ook weet wat precies de oorzaak is, zelfs al valt de bal dan een paar keer achter elkaar dan nog heb je er vrede mee omdat je weet wat het is.
pi_160210464
Bedankt !! :)

Inderdaad, als ze het zelf horen weten ze direct wat ik bedoel en lukt het ook voor hun beter om er rekening mee te houden. Ik ga er vanuit dat de frequentie flink af zal nemen en de paar keer dat die bal nog op de grond zal vallen, zal me daarom ook niet meer irriteren.

Mbt een grote hond in een appartement, dat was 3 jaar geleden ook. Mijn buren (aan de zijkant) hadden 2 joekels van 'n honden. Vreemd genoeg had ik hier geen last van, maar klaagden andere buren met grote regelmaat over die honden. Vanwege alle klachten zijn ze uiteindelijk verhuist, ook naar een grotere woning, wat gelukkig ook beter was voor die honden dan zo'n kleine ruimte.
  donderdag 25 februari 2016 @ 19:51:12 #166
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160210570
^O^
pi_160214502
Wat fijn dat het goed verlopen is :)
pi_160229178
Mooi!

Was het niet beetje ongemakkelijk om de buren op de koffie te hebben?
pi_160232920
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 13:13 schreef Yasmin23 het volgende:
Mooi!

Was het niet beetje ongemakkelijk om de buren op de koffie te hebben?
Voor mij voelde dat niet ongemakkelijk. Met andere buren heb ik ook goed contact en komen we zo nu en dan eens op de koffie. Ondanks de geluiden, voelde deze situatie voor mijzelf daarom niet vreemd ofzo.
pi_160233431
Mooi opgelost
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_160235454
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:27 schreef Hupsaa het volgende:

[..]

Voor mij voelde dat niet ongemakkelijk. Met andere buren heb ik ook goed contact en komen we zo nu en dan eens op de koffie. Ondanks de geluiden, voelde deze situatie voor mijzelf daarom niet vreemd ofzo.
Met welke reden heb je ze uitgenodigd voor de koffie?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een uitgebreide handleiding voor dit soort dingen :@ :')
pi_160235569
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:56 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Met welke reden heb je ze uitgenodigd voor de koffie?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een uitgebreide handleiding voor dit soort dingen :@ :')
Eigenlijk ging dat tamelijk simpel. Ik belde aan, deur ging open en gaf de bovenbuur een hand.
"Hoi ik ben Hupsaa", "Hoi ik ben bovenbuurman"
Ik:"We zijn elkaars buren en ik ken jullie eigenlijk niet, zou het je leuk lijken eens op de koffie te komen?"
Hij:"Ah leuk, das prima. We bellen komende week bij je aan, woon je op nummer 30?"
Ik:"Yep. Tot binnenkort dan!"

Zoiets ging dat gesprek. Ik gaf een simpele reden, die ik wel meende, om hun uit te nodigen :)
pi_160235631
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 17:00 schreef Hupsaa het volgende:

[..]

Eigenlijk ging dat tamelijk simpel. Ik belde aan, deur ging open en gaf de bovenbuur een hand.
"Hoi ik ben Hupsaa", "Hoi ik ben bovenbuurman"
Ik:"We zijn elkaars buren en ik ken jullie eigenlijk niet, zou het je leuk lijken eens op de koffie te komen?"
Hij:"Ah leuk, das prima. We bellen komende week bij je aan, woon je op nummer 30?"
Ik:"Yep. Tot binnenkort dan!"

Zoiets ging dat gesprek. Ik gaf een simpele reden, die ik wel meende, om hun uit te nodigen :)
Het is eigenlijk zo simpel he:P

Mja die hierboven wonen er geloof ik al 3 jaar en heb dus ook echt niet de behoefte om ze 'te leren kennen' Terwijl andere buren hier in de straat wel sociaal zijn. Maar zij houden zich overal afzijdig van. Dus als ik zo iets zou doen zou het echt zwaar ongemakkelijk worden.

Als ik nou niet zo'n schijthaas was.
pi_160235807
Haha :P

Als je na 3 jaar aanbelt om hun te leren kennen, ik denk dat het er dan te dik bovenop ligt dat je iets wilt aankaarten ipv hun beter te leren kennen.
Ik weet niet of je in een appartement woont, maar als je hun in het trappenhuis tegenkomt kan je bijvoorbeeld eens vragen "alles goed?", "lekker weertje he?", "Ook net klaar met werk?" ofzoiets. Proberen dat gesprekje ietwat staande te houden en dan op een luchtige manier aankaarten wat je wilt zeggen?

En anders is denk ik de enige oplossing om simpelweg aan te bellen en op een vriendelijke manier te zeggen, wat je graag wilt zeggen. Geen verwijten, rustig en luchtig proberen te houden. Als ze daar minachtend, agressief of ontwijkend op reageren, ligt dat aan hun.
Eventueel nogmaals aanbellen en als dat ook niets helpt, dan "hogere hand" inschakelen. Huisbaas, VVE.

Het is zo dat je dan in een conflictsituatie terecht komt en dan is het aan jou de vraag of hetgene waar je nu zoveel last van hebt, opweegt tegenover die (mogelijke?) conflictsituatie? In hoeverre sta je daarvoor sterk genoeg in je schoenen? Eerlijk is eerlijk, als je er helemaal alleen voor staat en andere buren zich afzijdig houden, is dat moeilijk.
pi_160235957
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 17:09 schreef Hupsaa het volgende:
Haha :P

Als je na 3 jaar aanbelt om hun te leren kennen, ik denk dat het er dan te dik bovenop ligt dat je iets wilt aankaarten ipv hun beter te leren kennen.
Ik weet niet of je in een appartement woont, maar als je hun in het trappenhuis tegenkomt kan je bijvoorbeeld eens vragen "alles goed?", "lekker weertje he?", "Ook net klaar met werk?" ofzoiets. Proberen dat gesprekje ietwat staande te houden en dan op een luchtige manier aankaarten wat je wilt zeggen?

En anders is denk ik de enige oplossing om simpelweg aan te bellen en op een vriendelijke manier te zeggen, wat je graag wilt zeggen. Geen verwijten, rustig en luchtig proberen te houden. Als ze daar minachtend, agressief of ontwijkend op reageren, ligt dat aan hun.
Eventueel nogmaals aanbellen en als dat ook niets helpt, dan "hogere hand" inschakelen. Huisbaas, VVE.

Het is zo dat je dan in een conflictsituatie terecht komt en dan is het aan jou de vraag of hetgene waar je nu zoveel last van hebt, opweegt tegenover die (mogelijke?) conflictsituatie? In hoeverre sta je daarvoor sterk genoeg in je schoenen? Eerlijk is eerlijk, als je er helemaal alleen voor staat en andere buren zich afzijdig houden, is dat moeilijk.
Nja ik heb de vreemde eigenschap om te denken dat mensen idd negatief gaan reageren terwijl ik dat nog helemaal niet kan weten. Dus gewoonlijk ga ik eventuele mogelijke conflicten uit de weg tenzij het niet anders kan. Zoals nu dus. Ben mij al een hele tijd flink aan het opvreten van binnen zodat ik hen dus niet hoef aan te spreken. Ik heb nog geen enkele reden om aan te nemen dat zij mij niet serieus zullen nemen en toch denk ik dat ze zo zullen reageren.

Ik denk ook dat er geen isolatievloer onder hun vloer ligt. Eigenlijk moet die er gewoon onder want ik hoor ze ook zonder schoenen aan. Dat is een behoorlijk gedoe als je er al een tijd woont.

Nja waarschijnlijk zien andere mensen niet zo het probleem om het bij ze aan te kaarten maar ik dus wel.

Zij zijn trouwens huurders, het is particuliere huur hierboven.
pi_160236277
Misschien hebben andere mensen er ook niet zoveel last van als jij dat hebt? Eventueel kan je dat wel navragen bij hun, in hoeverre zij dat horen en zo ja, dat je met hun langs kan gaan. Dan is de stap al kleiner.

Je hebt geen enkele reden te denken dat ze je niet serieus nemen, maartoch denk je dat wel. Het lijkt alsof je dat juist denkt, zodat dat voor jezelf een reden is om hun niet aan te spreken en zo een mogelijk conflict uit de weg te gaan?
Als je op een rustige, luchtige en duidelijke manier praat hebben ze geen enkele reden om je niet serieus te nemen naar mijn mening. Doen ze dat wel, dan ligt dat aan hún, niet aan jou.

Je kan dan ook aangeven dat je denkt dat de ondervloer niet goed is. Hiermee verwijt je hun niets en als dat het geval is, zullen die kosten voor de huisbaas zijn. Dit kan dat gesprek misschien iets minder zwaar maken voor je.

En als ze je echt niet serieus nemen, kan je de huisbaas contacteren, en aangezien je niet aan hun voorbij bent gegaan heb je daar dan ook alle recht toe.

Aanbellen en dit aankaarten, dat is dan écht even door de zure appel heenbijten. Maar ongeacht hoe dat gesprek zal lopen, je zal je daarna érg opgelucht voelen. Hoewel ik de kans groter acht dat ze je serieus zullen nemen, dan niet.
pi_160236357
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 17:29 schreef Hupsaa het volgende:
Misschien hebben andere mensen er ook niet zoveel last van als jij dat hebt? Eventueel kan je dat wel navragen bij hun, in hoeverre zij dat horen en zo ja, dat je met hun langs kan gaan. Dan is de stap al kleiner.

Je hebt geen enkele reden te denken dat ze je niet serieus nemen, maartoch denk je dat wel. Het lijkt alsof je dat juist denkt, zodat dat voor jezelf een reden is om hun niet aan te spreken en zo een mogelijk conflict uit de weg te gaan?
Als je op een rustige, luchtige en duidelijke manier praat hebben ze geen enkele reden om je niet serieus te nemen naar mijn mening. Doen ze dat wel, dan ligt dat aan hún, niet aan jou.

Je kan dan ook aangeven dat je denkt dat de ondervloer niet goed is. Hiermee verwijt je hun niets en als dat het geval is, zullen die kosten voor de huisbaas zijn. Dit kan dat gesprek misschien iets minder zwaar maken voor je.

En als ze je echt niet serieus nemen, kan je de huisbaas contacteren, en aangezien je niet aan hun voorbij bent gegaan heb je daar dan ook alle recht toe.

Aanbellen en dit aankaarten, dat is dan écht even door de zure appel heenbijten. Maar ongeacht hoe dat gesprek zal lopen, je zal je daarna érg opgelucht voelen. Hoewel ik de kans groter acht dat ze je serieus zullen nemen, dan niet.
Dat dik gedrukte is zeker zo denk ik ja. Ik denk dat ik de enige ben die ze hoor omdat ik onder hen woon, daarnaast wonen 2 studenten en die maken ook wel veel geluid. Tenminste dat hoorde ik van andere buren.

Maar ik ben het met je eens dat ik mij daarna wel opgelucht zal voelen ongeacht de reactie. Alleen de weg er naar toe :X

Mja moet er toch maar serieus naartoe gaan werken om dit te doen.
pi_160236729
Ik ben blij dat ik je begrijp :)

Als advies zou ik je mee willen geven om een aantal steekwoorden te onthouden.
Wanneer je een exacte tekst gaat onthouden en hun antwoord is nét iets anders, sta je met je mond vol tanden. Hetzelfde kan zijn als je zonder voorbereiding aanbelt.

Als je een aantal steekwoorden onthoudt, wéét je wat je wilt zeggen en heb je een grotere kans dat je het zegt, ongeacht hun antwoord. Bij moeilijke gesprekken werkt dit voor mij en hopelijk heb jij er ook iets aan!

Of je nog een dag, een maand of een jaar wacht, de stap om aan te bellen zal even moeilijk blijven. Makkelijk gezegd: daarom is het het beste om dat zo snel mogelijk te doen.

Het ergste dat er kan gebeuren, is dat je vanwege de zenuwen gaat stotteren of wat warrig uit je verhaal komt. Of dat ze agressief reageren ofzo.
En dan? Dan ga je terug naar je woning, voel je jezelf daar wel even klote over, maar zal je (terecht!!) trots zijn dat je deze stap tóch hebt genomen.
Wanneer je later dan nog eens aanbelt, kan het zijn dat die stap al kleiner is, mede doordat zij al op de hoogte zijn.

En weetje, waarschijnlijk zal je in je hoofd al duizend keer aangebeld hebben, en is dat daarvan 999 keer fout gegaan. Op die manier maak je het voor jezelf veel zwaarder en moeilijker.
Begrijp me niet verkeerd, het is menselijk dat je dit zo lastig vind en ik zeg eerlijk dat ik ook zeker niet stond te trappelen om aan te bellen, ondanks dat ik op dat moment niets vertelde over de overlast.

Maar als je bij jezelf gaat fantaseren om aan te bellen, en dat het dan wél goed gaat? Die kans is namelijk groter zelfs. Misschien geeft je dat ook wat vertrouwen?
pi_160240050
quote:
1s.gif Op donderdag 25 februari 2016 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Dat is een beetje kip-ei-verhaal. Irriteert het omdat je er zo op let? Of let iemand er meer op omdat het irriteert?
Zo werkt dat niet met geluidsoverlast. Het irriteert ook (mogelijk onbewust) als je er niet op let.
Het heeft met karakter of wat ook te maken. Er zijn mensen die langs de spoorlijn kunnen wonen en zij die dat niet kunnen. Als je slecht slaapt door geluidsoverlast dan is het een zichzelf versterkend proces. En dan krijg je: slaap je slecht omdat je het hoort of hoor je het omdat je slecht slaapt? Als het mogelijk de slaap verstoord dan is het killing.
pi_160240106
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 19:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zo werkt dat niet met geluidsoverlast. Het irriteert ook (mogelijk onbewust) als je er niet op let.
Het heeft met karakter of wat ook te maken. Er zijn mensen die langs de spoorlijn kunnen wonen en zij die dat niet kunnen. Als je slecht slaapt door geluidsoverlast dan is het een zichzelf versterkend proces. En dan krijg je: slaap je slecht omdat je het hoort of hoor je het omdat je slecht slaapt? Als het mogelijk de slaap verstoord dan is het killing.
Ik woon toevallig naast het spoor. Trein irriteert mij geen moment. Denk dat het eerder komt door types geluid.
pi_160240130
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 17:52 schreef Hupsaa het volgende:
Ik ben blij dat ik je begrijp :)

Als advies zou ik je mee willen geven om een aantal steekwoorden te onthouden.
Wanneer je een exacte tekst gaat onthouden en hun antwoord is nét iets anders, sta je met je mond vol tanden. Hetzelfde kan zijn als je zonder voorbereiding aanbelt.

Als je een aantal steekwoorden onthoudt, wéét je wat je wilt zeggen en heb je een grotere kans dat je het zegt, ongeacht hun antwoord. Bij moeilijke gesprekken werkt dit voor mij en hopelijk heb jij er ook iets aan!

Of je nog een dag, een maand of een jaar wacht, de stap om aan te bellen zal even moeilijk blijven. Makkelijk gezegd: daarom is het het beste om dat zo snel mogelijk te doen.

Het ergste dat er kan gebeuren, is dat je vanwege de zenuwen gaat stotteren of wat warrig uit je verhaal komt. Of dat ze agressief reageren ofzo.
En dan? Dan ga je terug naar je woning, voel je jezelf daar wel even klote over, maar zal je (terecht!!) trots zijn dat je deze stap tóch hebt genomen.
Wanneer je later dan nog eens aanbelt, kan het zijn dat die stap al kleiner is, mede doordat zij al op de hoogte zijn.

En weetje, waarschijnlijk zal je in je hoofd al duizend keer aangebeld hebben, en is dat daarvan 999 keer fout gegaan. Op die manier maak je het voor jezelf veel zwaarder en moeilijker.
Begrijp me niet verkeerd, het is menselijk dat je dit zo lastig vind en ik zeg eerlijk dat ik ook zeker niet stond te trappelen om aan te bellen, ondanks dat ik op dat moment niets vertelde over de overlast.

Maar als je bij jezelf gaat fantaseren om aan te bellen, en dat het dan wél goed gaat? Die kans is namelijk groter zelfs. Misschien geeft je dat ook wat vertrouwen?
Ik zal je tips mee nemen. Dag uitkiezen dat ik uitgeslapen ben en ze nog niet echt hebt gehoord zodat ik niet al geïrriteerd ben.

Spannend :7
pi_160240299
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 19:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik woon toevallig naast het spoor. Trein irriteert mij geen moment. Denk dat het eerder komt door types geluid.
Ik ga het even doorlezen. Jij was niet de TS, toch?
Ik heb nog wel een mooi voorbeeld, even kijken of het van toepassing is.
pi_160240401
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 19:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Geluidsoverlast is denk ik vaak psychologisch. De hele tijd stemmen of zo is irritanter dan verkeer buiten. Bij verkeer of trein of zo weet je waar je aan toe bent. Daar zit structuur in of zo. Lastig uit te leggen maar zeker in het begin toen ik hier woonde haatte ik afwijkende geluiden. Liever gewoon weten waar je aan toe bent of zo :P
pi_160240546
quote:
Als jij in rust en stilte wil wonen zul je moeten dokken, of echt naar de middle of nowhere verhuizen. Het is een illussie om te denken dat je in een slecht geïsoleerd appartement, ook nog eens op de middelste verdieping, niks van je buren gaat horen.
Dit is misschien een gegeven in Nederland maar het zou in principe niet zo moeten zijn.
Geluid-isolerend bouwen is niet moeilijk en ook niet veel duurder.
Er is alleen geen dwang om dat te doen. Dus kiest "men" voor goedkoop en retegehorig.

Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend als jij beweert dat men maar moet "dokken" als je geluidsoverlast wilt vermijden. In principe zou bouwen met respect voor dat waar de mens last van kan hebben de regel moeten zijn.
pi_160240593
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:08 schreef Baas_bas het volgende:
Geluidsoverlast is denk ik vaak psychologisch.
Als je bedoelt dat het vermogen tot last hebben daarvan in de mens zit ingebakken (psychisch wellicht) dan klopt dat.
pi_160240604
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit is misschien een gegeven in Nederland maar het zou in principe niet zo moeten zijn.
Geluid-isolerend bouwen is niet moeilijk en ook niet veel duurder.
Er is alleen geen dwang om dat te doen. Dus kiest "men" voor goedkoop en retegehorig.

Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend als jij beweert dat men maar moet "dokken" als je geluidsoverlast wilt vermijden. In principe zou bouwen met respect voor dat waar de mens last van kan hebben de regel moeten zijn.
Ik denk eerlijk gezegd dat in 9 van de 10 landen de bouwstandaard een stuk slechter is dan in Nederland wat isolatie en rust en stilte betreft.

Hier in Brazilië hoef je niet aan te komen met dat je op een stille plek wil wonen als je in de stad woont, dat gaat je dus niet lukken :')

Verder, zoals ik al zei, op het platteland (waar het rustig en stil is) zijn de huizenprijzen juist lager dan in de drukke stad. Hypersensitieve mensen als TS zouden dus eigenlijk op het platteland moeten wonen. Hebben normale mensen geen last van hun gezeik en hebben zij geen last van geluid.
pi_160240653
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als je bedoelt dat het vermogen tot last hebben daarvan in de mens zit ingebakken (psychisch wellicht) dan klopt dat.
Nee ik bedoel vooral dat je het vaak erger maakt dan dat het is. Het is een geluid maar omdat je denkt ik heb er last van dat maak je het alleen maar erger voor jezelf. Terwijl je het eigenlijk gewoon hoort te negeren. Zeker in een flat, leefgeluiden horen er bij. Maar als je echt asociale spraak of muziekgeluiden hoort, daar wordt ik bijvoorbeeld sneller geirriteerd van dat een wasmachine of zo omdat je het gevoel hebt alsof mensen gewoon aso zijn en ze best zachter kunnen duren.

Een stofzuiger of wasmachine begrijp ik, schreeuwende mensen niet
pi_160240688
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:16 schreef sirdanilot het volgende:
Hypersensitieve mensen als TS zouden dus eigenlijk op het platteland moeten wonen. Hebben normale mensen geen last van hun gezeik en hebben zij geen last van geluid.
Van het wonen in Brazil knap je niet erg op zo te lezen. Qua humeur dan.
Maar het is altijd ergens anders nog wel slechter. Dat maakt het nog niet goed.
pi_160240771
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:19 schreef Baas_bas het volgende:
Zeker in een flat, leefgeluiden horen er bij.
Dat verbaast me zo. Dat hoeft namelijk niet. Maar wij accepteren de uitzondering als de regel blijkbaar. En dan wordt het al gauw "zeuren".
pi_160240849
quote:
Nee ik bedoel vooral dat je het vaak erger maakt dan dat het is.
Dat is projectie. Het is lastig om te weten hoe "erg" iemand het ervaart.
pi_160240879
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Van het wonen in Brazil knap je niet erg op zo te lezen. Qua humeur dan.
Maar het is altijd ergens anders nog wel slechter. Dat maakt het nog niet goed.
Soms verlang ik terug naar huis ja, al heeft Brazilië natuurlijk ook enorme voordelen (zoals heerlijk en goedkoop eten) en is het een prachtig land, het heeft ook veel nadelen en je ziet veel armoede.
pi_160240915
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:29 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Soms verlang ik terug naar huis ja, al heeft Brazilië natuurlijk ook enorme voordelen (zoals heerlijk en goedkoop eten) en is het een prachtig land, het heeft ook veel nadelen en je ziet veel armoede.
Eerlijk antwoord dit.
Ik kan me zo voorstellen dat het weer een hoop ellende goedmaakt. Maar niet alles natuurlijk.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 20:33:04 #193
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_160241011
quote:

[..]

ja je bent nou eenmaal niet alleen op de wereluld
pi_160241205
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat verbaast me zo. Dat hoeft namelijk niet. Maar wij accepteren de uitzondering als de regel blijkbaar. En dan wordt het al gauw "zeuren".
Naja in een penthouse niet maar de meeste sociale huurwoningen daar hoor je je buren wel hoor

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is projectie. Het is lastig om te weten hoe "erg" iemand het ervaart.
Ik zie het vaak bij mensen dat ze zulke dingen irritant vinden. Een wasmachine of stofzuiger of boormachine, je weet wat het is en waar het voor gebruikt wordt. Gewoon bonken of zo, harde stemmen, zie vaak ook bij vrienden en zo als ze het bij hun thuis horen dat ze er lichtjes geprikkeld van raken. Wat op zich begrijpelijk is, want de geluiden zijn niet nodig :P
pi_160241391
quote:

[..]

Nee ik bedoel vooral dat je het vaak erger maakt dan dat het is. Het is een geluid maar omdat je denkt ik heb er last van dat maak je het alleen maar erger voor jezelf. Terwijl je het eigenlijk gewoon hoort te negeren. Zeker in een flat, leefgeluiden horen er bij. Maar als je echt asociale spraak of muziekgeluiden hoort, daar wordt ik bijvoorbeeld sneller geirriteerd van dat een wasmachine of zo omdat je het gevoel hebt alsof mensen gewoon aso zijn en ze best zachter kunnen duren.

Een stofzuiger of wasmachine begrijp ik, schreeuwende mensen niet
Inderdaad, vaak is het geluid niet hetgene dat frustreert, maar het gevoel dat er geen rekening wordt gehouden.
En doordat je er onbewust dan meer op gaat letten, worden de prikkels intensiever waardoor je je er steeds meer aan gaat irriteren.

Tijdje geleden met de buren aan de zijkant. Deze gaven een feestje en hadden een paar dagen daarvoor bij iedereen een briefje in de bus gegooid. Je weet dat er dan rekening wordt gehouden en op den duur "hoor" je die muziek en die mensen niet meer. En ondanks de muziek viel ik die nacht ook vlug in slaap.
pi_160241423
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 19:59 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik zal je tips mee nemen. Dag uitkiezen dat ik uitgeslapen ben en ze nog niet echt hebt gehoord zodat ik niet al geïrriteerd ben.

Spannend :7
Succes! Mocht het voor de moderators geen probleem zijn en voor de anderen niet verwarrend, mag je van mij ook gerust hierover verder praten in dit topic :)
pi_160241533
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:44 schreef Hupsaa het volgende:

[..]

Inderdaad, vaak is het geluid niet hetgene dat frustreert, maar het gevoel dat er geen rekening wordt gehouden.
En doordat je er onbewust dan meer op gaat letten, worden de prikkels intensiever waardoor je je er steeds meer aan gaat irriteren.

Tijdje geleden met de buren aan de zijkant. Deze gaven een feestje en hadden een paar dagen daarvoor bij iedereen een briefje in de bus gegooid. Je weet dat er dan rekening wordt gehouden en op den duur "hoor" je die muziek en die mensen niet meer. En ondanks de muziek viel ik die nacht ook vlug in slaap.
Been there done that, weet precies wat je bedoelt. Punt is alleen, je doet er waarschijnlijk weinig aan. Dus ja, bij mij is het waarschijnlijk nog steeds evenveel lawaai, maar ik probeer me er gewoon wat minder van aan te trekken. Mensen in een flat zijn gewoon vaak tokkies en schreeuwen om van alles en nogwat, gewoon proberen te negeren is echt het enige wat ik je aan kan raden wat waarschijnlijk helpt. Anders moet je toch echt in een hutje in het bos gaan wonen :P

Of zet gewoon zelf de tv aan of wat muziek aan, ga een stukje lopen of wat dan ook. Denk aan jezelf ^O^
pi_160241977
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:38 schreef Baas_bas het volgende:
Naja in een penthouse niet maar de meeste sociale huurwoningen daar hoor je je buren wel hoor
Ik woon niet in een penthouse. Maar wel in een huis waar burengerucht totaal niet aan de orde is. Geen verkeerslawaai. Wel onder de noordelijke aanvliegroute van Schiphol. En die vliegtuigen hoor je zelfs niet binnen. Het kan allemaal best als het iets minder cheapass gedaan zou worden. En dat zou de regel moeten zijn. Zodat geluidsoverlast geen issue is.

Alleen omdat bij het ontwerpen en bouwen van huizen men er mee wegkomt om het fenomeen te negeren is het regel in plaats van uitzondering. En daarmee wordt het gegeven of je er "last" van hebt "eigen verantwoordelijkheid" gemaakt. Net als zoveel andere zaken tegenwoordig.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 26-02-2016 21:05:17 ]
pi_160242153
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik woon niet in een penthouse. Maar wel in een huis waar burengerucht totaal niet aan de orde is. Geen verkeerslawaai. Wel onder de noordelijke aanvliegroute van Schiphol. En die vliegtuigen hoor je zelfs niet binnen. Het kan allemaal best als het iets minder cheapass gedaan zou worden. En dat zou de regel moeten zijn. Zodat geluidsoverlast geen issue is.

Alleen omdat bij het ontwerpen en bouwen van huizen men er mee wegkomt om het fenomeen te negeren is het regel in plaats van uitzondering.
ok naja goedkope huizen = meer geluid dan duurdere huizen
pi_160242329
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 21:04 schreef Baas_bas het volgende:

[..]

ok naja goedkope huizen = meer geluid dan duurdere huizen
Dat hoeft dus niet. Althans niet heel veel duurder. Men bouwt die gehorige krotten omdat het voorkomen van geluidsoverlast niet dwingend wordt opgelegd. En dan kiest de bouwer voor die paar tientjes extra winst door het niet te doen. Het zou erkend moeten worden dat het een ziekmakend fenomeen is.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 19:24:36 #201
217702 Lonaa
Honger!
pi_160347731
Geluidsoverlast is echt heel heel erg naar. Sinds december is mijn bovenbuurvrouw getrouwd en ze zijn een partij LUID. Dat je de wc hoort, of de kraan, of ene keer een deur, prima. Maar dat moet altijd hard. Ze hebben geen tijdsbesef (stofzuigen om half 12). Het enige wat ze wel opgelost hebben is dat ze geen bed met stalen ombouw meer hebben, die zo lekker tegen de muur bonkt tijdens te seks. So, it's something.

Ben er nu meerdere malen geweest, heb ze ook uitgenodigd in mijn huis zodat ze het vanaf hier konden horen, maar nope. De laatste keer ging het een weekje goed (na 10 uur gewoon niet zoveel kabaal maken weet je) maar dat verslapt dan. En dan is het weer zoals vanouds.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_160348783
Toch veel mensen die er last van hebben. Je kan zelf denk ik ook weinig doen aan sound-proofing tenzij je echt alle muren en plafonds vol hangt met schuim of zo :')
pi_160349512
Bij geluidsoverlast gaat het om geven en nemen, en als het teveel nemen is, ook om de goodwill van de buren.
Je kaart het dan aan en als ze weigeren om mee te werken, wordt het lastig. Geluidsoverlast is voor iedereen anders en het is heel lastig om het vast te leggen.

Eventueel kan je kijken wat er zwart op wit is vastgelegd (tijdstippen en het maximaal aantal decibel). Eventueel laat je dat al iets sterker staan?
Maar in eerste instantie is het al jammer dat je buren er niets van willen weten. Ongeacht of je het als buren ermee eens bent, er op z'n minst naar luisteren is toch wel het minimale lijkt me. Zo'n kleine moeite, zo'n groot plezier, het gevoel begrepen te worden is dan al veel groter waardoor je je ook minder gauw irriteert.
pi_160349722
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 20:17 schreef Hupsaa het volgende:
Bij geluidsoverlast gaat het om geven en nemen, en als het teveel nemen is, ook om de goodwill van de buren.
Je kaart het dan aan en als ze weigeren om mee te werken, wordt het lastig. Geluidsoverlast is voor iedereen anders en het is heel lastig om het vast te leggen.

Eventueel kan je kijken wat er zwart op wit is vastgelegd (tijdstippen en het maximaal aantal decibel). Eventueel laat je dat al iets sterker staan?
Maar in eerste instantie is het al jammer dat je buren er niets van willen weten. Ongeacht of je het als buren ermee eens bent, er op z'n minst naar luisteren is toch wel het minimale lijkt me. Zo'n kleine moeite, zo'n groot plezier, het gevoel begrepen te worden is dan al veel groter waardoor je je ook minder gauw irriteert.
Naja asociale mensen maken veel geluid :P

En qua tijden, volgens mij is het wettelijk gewoon van 22:00 tot 07:00 stil, toch?
pi_160349955
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 20:24 schreef Baas_bas het volgende:

[..]

En qua tijden, volgens mij is het wettelijk gewoon van 22:00 tot 07:00 stil, toch?
Zoiets ja
Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat je daarvoor maar alles moet pikken...
pi_160350602
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 19:24 schreef Lonaa het volgende:
Geluidsoverlast is echt heel heel erg naar. Sinds december is mijn bovenbuurvrouw getrouwd en ze zijn een partij LUID. Dat je de wc hoort, of de kraan, of ene keer een deur, prima. Maar dat moet altijd hard. Ze hebben geen tijdsbesef (stofzuigen om half 12). Het enige wat ze wel opgelost hebben is dat ze geen bed met stalen ombouw meer hebben, die zo lekker tegen de muur bonkt tijdens te seks. So, it's something.

Ben er nu meerdere malen geweest, heb ze ook uitgenodigd in mijn huis zodat ze het vanaf hier konden horen, maar nope. De laatste keer ging het een weekje goed (na 10 uur gewoon niet zoveel kabaal maken weet je) maar dat verslapt dan. En dan is het weer zoals vanouds.
zijn ze beiden werkloos?
pi_160354279
Volgens mij is het ook iets van dat het tussen 2200 en 0700 stil moet zijn.

En in hoeverre het klopt weet ik niet, maar ik heb eens opgevangen dat notities van het geluid (tijdstippen en wat voor geluid het is) ook als een soort bewijs geldt. Hoewel er een grijs gebied is, omdat je het ook kan verzinnen natuurlijk.
Maar misschien is dat ook een optie, het een aantal weken te noteren en dat aan de huisbaas / VVE te geven, om te zien of er dan actie wordt ondernomen?
pi_160359091
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 20:51 schreef computergirl het volgende:

[..]

zijn ze beiden werkloos?
Hij wel, geloof ik. Zij niet.

Ik ook, overigens. En geluiden overdag zullen me echt aan m'n reet roesten (mits binnen perken zeg maar) maar na 10 uur wil ik gewoon slapen. ;(
pi_160359093
Post ze om hjalf 2. :')
pi_160363527
quote:

[..]

Nee hoor, het is een soort ongeschreven regel om na 22 uur minder geluid te produceren, maar dit is beslist niet vastgelegd in de wet.
٩๏̯͡๏)۶
  woensdag 2 maart 2016 @ 12:01:13 #211
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_160363566
quote:

[..]

Dat is de ideale situatie maar er is gewoon bijna niet op te handhaven, vooral ook omdat overlast gewoon subjectief is. In mijn situatie kwam de bovenbuur doordeweeks meestal om 2 of 3 uur s'nachts bezopen thuis en dan ging de muziek aan, dit ging dan letterlijk door tot 6:00 of later, volgens mij lag meneer dan gewoon KO op de bank.

Ik heb de politie in die periode echt tientallen keren gebeld, ook de woningbouw aangeschreven. Er wordt in veel gevallen gewoon letterlijk niks aan gedaan. Op een gegeven moment ben ik van de ellende zelf maar verhuisd.

M'n bloed kookt gewoon alweer als ik eraan terugdenk, wat haatte ik die kerel.
pi_160372172
quote:
7s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:59 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Nee hoor, het is een soort ongeschreven regel om na 22 uur minder geluid te produceren, maar dit is beslist niet vastgelegd in de wet.
Denk dat er wel een wet voor is hoor. Anders zouden bouwvakkers de hele flat wakker kunnen houden en dat gaat problemen opleveren
pi_160372268
quote:
7s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:59 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

APV dan? Ik kan even geen goed voorbeeld vinden
pi_160372530
https://www.rijksoverheid(...)dsoverlast-in-de-wet

Het staat er letterlijk: voor geluidsoverlast van buren bestaan geen wettelijke geluidsnormen.

Dat had ik toch eigenlijk wel gedacht (gehoopt)...
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_160372828
Dus je mag gewoon de hele nacht door je badkamer verbouwen en muren doorslaan? Of bouwvakkers mogen leidingen trekken midden in de nacht of zo?

Ik zou toch zweren dat er ergens een regel van 22:00 tot 07:00 was. Ik ga ook maar even googlen
pi_160372904
quote:
De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting

overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

http://huis-en-tuin.infon(...)-mag-en-wat-kan.html
die van overdag verbaast me wel een beetje, dan zou je nooit kunnen verbouwen
  woensdag 2 maart 2016 @ 18:53:36 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160372929
Maar gelukkig hebben we artikel 431 van het wetboek van strafrecht nog:
http://www.wetboek-online(...)0Strafrecht/431.html
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160372955
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:53 schreef Leandra het volgende:
Maar gelukkig hebben we artikel 431 van het wetboek van strafrecht nog:
http://www.wetboek-online(...)0Strafrecht/431.html
hierzo dus het mag gewoon niet 's nachts. En met 's nachts bedoelen ze welke tijden? Zonsondergang tot zonsopgang?
  woensdag 2 maart 2016 @ 18:59:31 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160373053
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:54 schreef Baas_bas het volgende:

[..]

hierzo dus het mag gewoon niet 's nachts. En met 's nachts bedoelen ze welke tijden? Zonsondergang tot zonsopgang?
Volgens mij is van 22.00 uur tot 07.00 uur zo ongeveer de heersende norm.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160373086
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan had ik toch gelijk :7

maar ben wel benieuwd waar dit dan zwart op wit staat. Want "de nachtrust" is wel heel subjectief
pi_160373130
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:01 schreef Baas_bas het volgende:

[..]

Dan had ik toch gelijk :7

maar ben wel benieuwd waar dit dan zwart op wit staat. Want "de nachtrust" is wel heel subjectief
misschien is het juist daarom wel zo lastig om aan te pakken :+
pi_160373156
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:03 schreef computergirl het volgende:

[..]

misschien is het juist daarom wel zo lastig om aan te pakken :+
Zeker bij mensen die nachtdienst hebben en overdag slapen
pi_160384582
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar officieel is dat dus niet vastgelegd, op die andere link las ik

"Geluidsoverlast door buren. Voor geluidsoverlast van buren bestaan geen wettelijke geluidsnormen."
٩๏̯͡๏)۶
pi_160386099
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 22:28 schreef Hupsaa het volgende:
Volgens mij is het ook iets van dat het tussen 2200 en 0700 stil moet zijn.

En in hoeverre het klopt weet ik niet, maar ik heb eens opgevangen dat notities van het geluid (tijdstippen en wat voor geluid het is) ook als een soort bewijs geldt. Hoewel er een grijs gebied is, omdat je het ook kan verzinnen natuurlijk.
Maar misschien is dat ook een optie, het een aantal weken te noteren en dat aan de huisbaas / VVE te geven, om te zien of er dan actie wordt ondernomen?
Is het nu eigenlijk aanzienlijk verbeterd sinds dat gesprek?
pi_160388089
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 10:41 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Is het nu eigenlijk aanzienlijk verbeterd sinds dat gesprek?
Het is absoluut verbeterd. Zeker doordat ze nu ook hebben gehoord hoe luid alles doordreunt, merk ik dat ze er rekening mee houden. Ik hoop dat dit zo ook zal blijven.
pi_160395188
quote:
7s.gif Op donderdag 3 maart 2016 09:01 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Maar officieel is dat dus niet vastgelegd, op die andere link las ik

"Geluidsoverlast door buren. Voor geluidsoverlast van buren bestaan geen wettelijke geluidsnormen."
jawel

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting

pi_160395197
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 18:12 schreef Baas_bas het volgende:

[..]

jawel

gemiddeld piekbelasting

dat is dan toch ookv an je buren?
pi_160422434
Heb net weer een mogelijke verdachte gevraagd of het geluid daarvan dan komt. Die is et ook niet...

;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')