ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen.
Je zou eens kunnen beginnen met de verhoren van de comissie fyra te bekijken, vooral in het verhoor met zalm word zeer duidelijk waarom het ic max plan totaal ongeschikt was.
Nee, je hoort daar de mening van een politicus, niets meer en niets minder. Het IC-Max plan was ongeschikt omdat het niet in de plannen van de overheid paste. Praktisch iedereen met een beetje autoriteit in de spoorwereld vond het juist een heel erg goed plan.
Ik neem aan dat jij geen dagelijkse pendelaar bent?
Dat ben ik al 15 jaar. Zwolle-Deventer vv en sinds 18-1-2016 Zwolle-Hengelo vv. Tevens wekelijks naar Groningen, Gouda, Oss, Eindhoven, Amsterdam, Utrecht. Ik heb AltijdVrij en heb niet eens een rijbewijs.
Dat ben ik al 15 jaar. Zwolle-Deventer vv en sinds 18-1-2016 Zwolle-Hengelo vv. Tevens wekelijks naar Groningen, Gouda, Oss, Eindhoven, Amsterdam, Utrecht. Ik heb AltijdVrij en heb niet eens een rijbewijs.
Dat is niet te merken aan je posts, als jij nog steeds ontkent dat mensen zo beetje op het dak worden vastgebonden om vervoert te kunnen worden dan ben je gewoon een baggeraar en ga je op negeer.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Dat is niet te merken aan je posts, als jij nog steeds ontkent dat mensen zo beetje op het dak worden vastgebonden om vervoert te kunnen worden dan ben je gewoon een baggeraar en ga je op negeer.
Dat is niet te merken aan je posts, als jij nog steeds ontkent dat mensen zo beetje op het dak worden vastgebonden om vervoert te kunnen worden dan ben je gewoon een baggeraar en ga je op negeer.
Nee, jij verstaat gewoon geen Nederlands of je kan niet begrijpend lezen. Beide dingen zijn niet mijn probleem. Ik heb al miljoenen keren geroepen dat het niet alleen beter KAN maar dat het beter MOET. Jij bent hier degene die feiten negeert of verdraait, niet ik.
Briefje Netelenbos ging over het niet doen van een aanbesteding en niet over het duale systeem waar jij over praat
Nee het briefje ging inderdaad over het niet doen van de aanbesteding vanwege de oranjecombi maar parrallel daaraan was de aanbesteding wel al opgestart!!
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Langzamerhand wordt het weer langer licht en is het ook weer mogelijk om na kantoortijd foto's te maken: een nieuw fotoseizoen staat voor de deur. Op woensdag 17 februari 2016 was Wiederline-stel 10302, die al de hele dag op en neer pendelde tussen Groningen en Leeuwarden, samen met de 10308 in fraai namiddaglicht onderweg als trein 37464 naar Leeuwarden. De 6 bakken GTW, die hard nodig zijn gedurende de middagspits tussen beide provinciale hoofdsteden van Noord Nederland, passeren hier ter hoogte van Alddiel de gemeentegrens van Tytsjerksteradiel en Leeuwarden.
Op basis van een tweetal cabinevideo's heb ik geprobeerd om een baanvaktekening te maken van Bad Aibling <-> Kolbermoor, ik ben tot het volgende gekomen:
Er zijn een paar voetgangersoverpaden die niet op mijn tekening staan omdat ze onbewaakt zijn, de tekening is evenmin op schaal.
Over de infrastructuur: - Alle hoofdseinen hier zijn voorzien van een Ersatzsignal (Zs1) - Er worden assentellers gebruikt voor treindetectie. Ik heb in ieder geval assentellers gezien bij 28.2, 29.1 en 32.2. - De seinen bij 28.7 en 29.4 zijn automatische blokseinen, ze zijn gekoppeld aan de overweg en aan het blok erachter. - Hoofdseinen staan in Duitsland vaak een stuk voor het begin van een volgend blok, zodat een trein nog op tijd tot stilstand kan komen. Het blok dat het sein bij 28.7 bewaakt begint pas bij 29.1.
Volgens de dienstregeling zouden de treinen elkaar kruisen in Kolbermoor, in Bad Aibling zouden beide treinen hetzelfde spoor gebruiken. De trein naar Kolbermoor was enkele minuten te laat, in dat geval zou de kruising worden verplaatst naar Bad Aibling om te voorkomen dat de trein in westelijke richting ook vertraging zou krijgen.
Mijn vermoeden is dat: 1) De trein náár Kolbermoor ten onrechte een Zs1 (aanwiizing passeren STS) heeft gekregen in Bad Aibling, omdat er al een route van Kolbermoor naar Bad Aibling was geprogrammeerd 2) De wissels al goed stonden en de machinist dus niet vermoedde dat er iets mis was. 3) Toen de oostwaartse trein uit Bad Aibling Kurpark vertrok was de westwaartse trein nog niet voorbij de assentellers bij 32.2km, en dus niet in het blok achter dat sein. Het automatische sein aan het einde van het perron in Kurpark zal dan misschien groen hebben getoond.
Omdat PZB een puntsgewijs systeem is kon het niet meer ingrijpen nadat de oostwaartse trein uit Bad Aibling Kurpark was vertrokken. De trein uit Kolbermoor heeft sowieso geen sein meer gezien.
Op woensdag 17 februari 2016 20:57 schreef James1988 het volgende: Op basis van een tweetal cabinevideo's heb ik geprobeerd om een baanvaktekening te maken van Bad Aibling <-> Kolbermoor, ik ben tot het volgende gekomen:
Nou nog even de betrokkenen verhoren en het verslag is klaar
Op woensdag 17 februari 2016 21:04 schreef Dr_Flash het volgende: ja nou ja, zo te zien heeft James ongeveer alles opgehelderd wat voor een buitenstaander maar mogelijk was
Ik doe ook maar een poging om het geheel te begrijpen hè
Sinds vorige week rijdt er weer een Unit Cargo-trein door Twente. Het gaat om een nieuwe verbinding van DB Cargo tussen de Kijfhoek en Rangierbahnhof Seelze (bij Hannover). Van dinsdag t/m zaterdag rijdt de middagtrein vanuit Duitsland goed voor de zon. Vandaag reed DB Cargo-loc 189 079-7 met vooral (gas)ketelwagens, maar ook enkele rongenwagens met stalen H-profielen en huifwagens deze trein, die hier voorbij de Vliegveldstraat in Deurningen komt.
Tijdens het wachten op goederentreinen die niet kwamen (de HSL 1304 met ketelwagens en een Rheincargo Class 66 met containers) passeerde naast de Syntus Linten (die elk half uur rijden) ook de Intercity uit Berlijn. Loc 1744 trekt de DB-rijtuigen als IC 146 naar Amsterdam Centraal en zal over een paar honderd meter de overweg in de Vliegveldstraat in Deurningen passeren.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Iets van 200m achter mij. Vandaag eens iets verderop gaan staan, bij het watervalletje kan altijd nog als het hek dicht is (dit is een eigen weg) of als ik weinig tijd heb.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 18 februari 2016 08:09 schreef Dr_Flash het volgende: Tsja, hoezo heeft een niksgat als Soest drie stations nodig? Zo zijn er nog wel wat van die plekken.
Omdat PZB een puntsgewijs systeem is kon het niet meer ingrijpen nadat de oostwaartse trein uit Bad Aibling Kurpark was vertrokken. De trein uit Kolbermoor heeft sowieso geen sein meer gezien.
Complimenten voor die post ten eerste! Had door met ATB voorkomen kunnen worden omdat je daar continu signaal hebt?
Complimenten voor die post ten eerste! Had door met ATB voorkomen kunnen worden omdat je daar continu signaal hebt?
Ik denk dat de trein die een groen seinbeeld had, wel een terugval in ATB-code zou hebben gehad als er ATB-EG had gelegen. Dan had hij uiterlijk 40 gereden. Misschien niet genoeg om een botsing te voorkomen, maar het zou een hoop hebben gescheeld in de gevolgen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op donderdag 18 februari 2016 08:14 schreef b2py het volgende: Voordat NS wegging voor regionalen zijn er toch ook een hoop stations weggehaald die nu grotendeels in ere worden hersteld?
Noem eens ook maar EEN voorbeeld? Laat staan "een hoop"?
Ik denk dat de trein die een groen seinbeeld had, wel een terugval in ATB-code zou hebben gehad als er ATB-EG had gelegen. Dan had hij uiterlijk 40 gereden. Misschien niet genoeg om een botsing te voorkomen, maar het zou een hoop hebben gescheeld in de gevolgen.
Kun je bij aanwijzing STS harder dan 40 rijden of is dat technisch onmogelijk?
Ik denk dat de trein die een groen seinbeeld had, wel een terugval in ATB-code zou hebben gehad als er ATB-EG had gelegen. Dan had hij uiterlijk 40 gereden. Misschien niet genoeg om een botsing te voorkomen, maar het zou een hoop hebben gescheeld in de gevolgen.
Bij de botsing Singelgracht hebben beide treinen het signaal van het groen van de VIRM ontvangen terwijl de SLT door rood reed. Beide kregen ze '6'.
De Centrale Ondernemingsraad (COR) wil dat NS Qbuzz & Abellio gaat afstoten maar wil blijven bieden op regionale lijnen en behoud van de stations zo blijkt uit een brief. http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ctiviteiten-afstoten
Niet mogelijk, je ontvangt dan immers geen code voor meer dan 40. Tenzij je ATB helemaal uitschakelt.
Dit. Maar als je de ATB dan zou uitschakelen ben je een zware crimineel. Dan spoor je niet om het in spoortermen te houden. Overgens ben ik weer aan het rijden. En om het kort te houden, het rookprobleem is opgelost in mijn voordeel. Het gevecht was de moeite waard.
Op woensdag 17 februari 2016 20:57 schreef James1988 het volgende: Op basis van een tweetal cabinevideo's heb ik geprobeerd om een baanvaktekening te maken van Bad Aibling <-> Kolbermoor, ik ben tot het volgende gekomen:
Er zijn een paar voetgangersoverpaden die niet op mijn tekening staan omdat ze onbewaakt zijn, de tekening is evenmin op schaal.
Over de infrastructuur: - Alle hoofdseinen hier zijn voorzien van een Ersatzsignal (Zs1) - Er worden assentellers gebruikt voor treindetectie. Ik heb in ieder geval assentellers gezien bij 28.2, 29.1 en 32.2. - De seinen bij 28.7 en 29.4 zijn automatische blokseinen, ze zijn gekoppeld aan de overweg en aan het blok erachter. - Hoofdseinen staan in Duitsland vaak een stuk voor het begin van een volgend blok, zodat een trein nog op tijd tot stilstand kan komen. Het blok dat het sein bij 28.7 bewaakt begint pas bij 29.1.
Volgens de dienstregeling zouden de treinen elkaar kruisen in Kolbermoor, in Bad Aibling zouden beide treinen hetzelfde spoor gebruiken. De trein naar Kolbermoor was enkele minuten te laat, in dat geval zou de kruising worden verplaatst naar Bad Aibling om te voorkomen dat de trein in westelijke richting ook vertraging zou krijgen.
Mijn vermoeden is dat: 1) De trein náár Kolbermoor ten onrechte een Zs1 (aanwiizing passeren STS) heeft gekregen in Bad Aibling, omdat er al een route van Kolbermoor naar Bad Aibling was geprogrammeerd 2) De wissels al goed stonden en de machinist dus niet vermoedde dat er iets mis was. 3) Toen de oostwaartse trein uit Bad Aibling Kurpark vertrok was de westwaartse trein nog niet voorbij de assentellers bij 32.2km, en dus niet in het blok achter dat sein. Het automatische sein aan het einde van het perron in Kurpark zal dan misschien groen hebben getoond.
Omdat PZB een puntsgewijs systeem is kon het niet meer ingrijpen nadat de oostwaartse trein uit Bad Aibling Kurpark was vertrokken. De trein uit Kolbermoor heeft sowieso geen sein meer gezien.
Een Zs1(2 witten lampen diagonaal is geen aanwijzing of Befehl zoals men dat in Duitsland noemt. In Duitsland krijg je dit signaal namelijk ook bij een rangeeropdracht. Maar je kunt het signaal ook krijgen als de treindienstleider het signaal niet getrokken kan krijgen. Maar als een zs1 ook niet werkt dan krijg je een Befehl. Overigens is het zo dat je wel bij een Zs1 de schakelaar Befehl 40 moet bedienen om langs het signaal te komen. Doe je dat niet dan krijg je een snelremming. Maar is het wel zo als de treindienstleider het signaal niet getrokken krijgt neemt hij normaal gesproken contact met je op dat je een ZS1 kunt verwachten omdat hij het signaal niet getrokken kan krijgen. Bij een rangeeropdracht doet hij dat niet.
[ Bericht 1% gewijzigd door Cherna op 18-02-2016 11:53:24 ]
Dus ze willen dat de kip met gouden eieren geslacht wordt? Juist de twee dingen die veel opleveren, volgens mij, zijn de winkels en Abellio. De winkels worden al in langzaam tempo afgestoten en dan zou Abellio moeten volgen? In welk tijdperk leven zij? Hebben ze er gewoon geen idee van dat NS tegenwoordig gewoon een commercieel bedrijf is, of zo?
Dus ze willen dat de kip met gouden eieren geslacht wordt? Juist de twee dingen die veel opleveren, volgens mij, zijn de winkels en Abellio. De winkels worden al in langzaam tempo afgestoten en dan zou Abellio moeten volgen? In welk tijdperk leven zij? Hebben ze er gewoon geen idee van dat NS tegenwoordig gewoon een commercieel bedrijf is, of zo?
Een Zs1(2 witten lampen diagonaal is geen aanwijzing of Befehl zoals men dat in Duitlsand noemt. In Duitsland krijg je dit signaal namelijk ook bij een rangeeropdracht. Maar je kunt het signaal ook krijgen als de treindienstleider het signaal niet getrokken kan krijgen. Maar als een zs1 ook niet werkt dan krijg je een Befehl. Overigens is het zo dat je wel bij een Zs1 de schakelaar Befehl 40 moet bedienen om langs het signaal te komen. Doe je dat niet dan krijg je een snelremming. Maar is het wel zo als de treindienstleider het signaal niet getrokken krijgt neemt hij normaal gesproken contact met je op dat je een ZS1 kunt verwachten omdat hij het signaal niet getrokken kan krijgen. Bij een rangeeropdracht doet hij dat niet.
Helder, bedankt voor de toevoeging.
Klopt het dat de machinist baanvaksnelheid mag rijden na het passeren van een Zs1 en wanneer de Befehl40 ten einde is (na 250 meter), tenzij hem anders is verteld?
Also: goed om te horen dat je weer aan het werk bent
Klopt het dat de machinist baanvaksnelheid mag rijden na het passeren van een Zs1 en wanneer de Befehl40 ten einde is (na 250 meter), tenzij hem anders is verteld?
Also: goed om te horen dat je weer aan het werk bent
Dat ligt geheel aan het signaal. Bij Einfahrt en Zwischensignalen moet je 40 blijven rijden omdat je je in een Weichenbereich bevind en weer mag verhogen na het passeren van een Ausfahrtsignaal.. Heb je met een Ausfahrtsignaal te maken mag je de snelheid inderdaad verhogen mits je uit het Weichenbereich bent. Nu ben ik alleen niet meer geheel zeker hoe het bij een Halteplatz zit. Het is inmiddels al 6 jaar geleden dat ik in Duitsland gereden heb. Dat zou ik weer even moeten uitzoeken. Ook daar mag je de snelheid verhogen mits je het eerstvoglende signaal kunt zien.
Maar zolang je in een Weichenbereich zit mag je na een Zs1 nimmer de snelheid verhogen. Zo is namelijk in Bruhl na het passeren van een Zs1 een zwaar ongeluk gebeurt. De machinist verhoogde al de snelheid terwijl hij nog in een Weichenberiech zat en een Ausfahrt nog niet was gepasseerd. Ging daarmee dus door een 40 km wissel met circa 120.
De signalen/snelheden etc staan allemaal vermeld in het Buchfahrplan etc en daarom ben je in Duitsland verplicht dit voor je te hebben liggen en wel op de goede bladzijde. Nu is dat voornamelijk de Ebula electronisch.
Het is inmiddels circa 6 jaar geleden dat ik in Duitsland reed. Het kan zijn dat regels nu wel weer iets anders zijn.
[ Bericht 15% gewijzigd door Cherna op 18-02-2016 12:11:10 ]
Dus ze willen dat de kip met gouden eieren geslacht wordt? Juist de twee dingen die veel opleveren, volgens mij, zijn de winkels en Abellio. De winkels worden al in langzaam tempo afgestoten en dan zou Abellio moeten volgen? In welk tijdperk leven zij? Hebben ze er gewoon geen idee van dat NS tegenwoordig gewoon een commercieel bedrijf is, of zo?
Ik denk het tegenovergestelde, dat ze juist door hebben dat de overheid (MinFin) ze niet kapot kan laten gaan ondanks dat ze 'commercieel' zijn.
Het is wel zo dat de Duitse regelgeving een stuk moeilijker is. Dit ook omdat men verschillende soorten signalen gebruikt. Armsignalen die nog regelmatig op Nebenbahnstrecke te zien zijn. De eerste type lichtsignalen, KS signalen(moderne versie lichtsignalen) en dan nog DDR signalen die langzaam vervangen worden. Bovendien zie je in de cabine tal van roze boeken staan waarbij iedere Hbf zijn plaatselijke regelgeving heeft vermeld. Als je Nederland vergelijkt met Duitsland is de infra in Nederland zeer modern en eenvoudig van opzet. Iedere Duitse machinist die in Nederland rijd hoor je dan ook zeggen dat het een makkelijk systeem is.
Geel knipper kennen ze in Duitsland niet. Bezet spoor op rijden is daar zowaar onmogelijk. Daarom zie je in Keulen bijvoorbeeld tal van Spersignalen staan. Linker spoor rijden is daar abnormaal en zonder ZS8 moet je daar een Befehl voor krijgen. Dan heb je nog een ZS7. vergelijkbaar met ZS1 maar dan rijden op zicht totdat je het eerstvolgende hoofdsein tegenkomt en 400 meter in zijn geheel gepasserd bent om weer snelheid te verhogen. Ook daar moet je ook uit het Weichenbereich zijn. Maar daar ik 6 jaar daar al niet meer rijd zou ik het allemaal weer even moeten ophalen hoe het op de letter precies zit.
Je moet maar eens opletten. Maar combineren onder de kap zie je zelden in Duitsland. Wat hier dan in NL normaal is, is in Duitsland een noodgeval.
Hier in Nederland ga je zonder problemen zo linkerspoor op dankzij dubbel-enkel beveiliging. In Duitsland is Regelgleis heilig. Dan nog talloze posten die bemand zijn. Dat is in NL imiddels compleet gesaneerd.
[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 18-02-2016 12:12:22 ]
Interessant verhaal Maar wat bedoel je precies met dat combineren?
Waar rijd je nu meestal en waar reed he toen in/naar Duitsland?
In Einhoven zie je in de spits vaak de 800 serie combineren onder de kap. Dat zit zo in de dienstregeling. Ook word er vaker gesplits. In Duitsland zijn dat noodgevallen. Ik ben in Duitsland 15 jaar geleden begonnen als machinst. 5 jaar later bij NS begonnen. En aangezien ik de Duitse regelgeving in mijn bezit had heb ik Heerlen uitgeholpen op de lijn Heerlen-Stolberg. In Duitsland reed ik veel rondom Koln-Aken en voornamelijk goederen. Maar ik heb meer in Duitsland gewerkt dan in Nederland. Voordat ik 15 jaar geleden machinist werd werkte ik ook al voornamelijk in Duitsland in de Engineering(petrochemische industrie als ontwerper van installaties zoals nafta krakers en granulaat transport) Maar ja, ik wilde altijd al machinist worden(al was ik een CEO dus een smak salaris ingeleverd en zo is het gegaan. Ik doe wat ik leuk vind om te doen. Salaris is voor mij niet het belangrijkste al zit daar natuurlijk wel een grens aan.
In Einhoven zie je in de spits vaak de 800 serie combineren onder de kap. Dat zit zo in de dienstregeling. Ook word er vaker gesplits. In Duitsland zijn dat noodgevallen. Ik ben in Duitsland 15 jaar geleden begonnen als machinst. 5 jaar later bij NS begonnen. En aangezien ik de Duitse regelgeving in mijn bezit had heb ik Heerlen uitgeholpen op de lijn Heerlen-Stolberg. In Duitsland reed ik veel rondom Koln-Aken en voornamelijk goederen. Maar ik heb meer in Duitsland gewerkt dan in Nederland. Voordat ik 15 jaar geleden machinist werd werkte ik ook al voornamelijk in Duitsland in de Engineering(petrochemische industrie als ontwerper van installaties zoals nafta krakers en granulaat transport) Maar ja, ik wilde altijd al machinist worden(al was ik een CEO dus een smak salaris ingeleverd en zo is het gegaan. Ik doe wat ik leuk vind om te doen. Salaris is voor mij niet het belangrijkste al zit daar natuurlijk wel een grens aan.
Hoe doen ze dat dan in Hamm? Daar splitsen en combineren ieder uur de ICE's uit/naar Berlijn. En in Keulen wordt volgens mij ook veel gecombineerd en gesplitst, bijvoorbeeld de 104 naar Basel.
Dus ze willen dat de kip met gouden eieren geslacht wordt? Juist de twee dingen die veel opleveren, volgens mij, zijn de winkels en Abellio. De winkels worden al in langzaam tempo afgestoten en dan zou Abellio moeten volgen? In welk tijdperk leven zij? Hebben ze er gewoon geen idee van dat NS tegenwoordig gewoon een commercieel bedrijf is, of zo?
Misschien bedoelen ze dat NS juist haar verlieslatende activiteiten moet afstoten Dat Qbuzz en Abellio en de winkeltjes het enige blijft dat NS nog doet En dat het vervoer van reisigers aan een capabele partij uitbesteed wordt
Bij de botsing Singelgracht hebben beide treinen het signaal van het groen van de VIRM ontvangen terwijl de SLT door rood reed. Beide kregen ze '6'.
Tegenwoordig hebben we ook nog eens de Waarschuwing Botsgevaar. Als dat systeem een bezetting direct achter een stoptonend sein ziet ontstaan (wat een STS-passage kán betekenen) en zo'n STS zou leiden tot het openrijden van een wissel én het kruisen van een bestaande rijweg (met andere woorden: kans op botsgevaar), dan gaat het alarm af bij de trdl en bij alle treinen in dat gebied.
Dit systeem zou de botsing in Amsterdam hebben kunnen voorkomen, die in Duitsland waarschijnlijk niet.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Tegenwoordig hebben we ook nog eens de Waarschuwing Botsgevaar. Als dat systeem een bezetting direct achter een stoptonend sein ziet ontstaan (wat een STS-passage kán betekenen) en zo'n STS zou leiden tot het openrijden van een wissel én het kruisen van een bestaande rijweg (met andere woorden: kans op botsgevaar), dan gaat het alarm af bij de trdl en bij alle treinen in dat gebied.
Dit systeem zou de botsing in Amsterdam hebben kunnen voorkomen, die in Duitsland waarschijnlijk niet.
Is dat systeem er gekomen na de aanrijding Singelgracht?
Misschien bedoelen ze dat NS juist haar verlieslatende activiteiten moet afstoten Dat Qbuzz en Abellio en de winkeltjes het enige blijft dat NS nog doet En dat het vervoer van reisigers aan een capabele partij uitbesteed wordt
Maar misschien kan een andere partij die bussen en winkeltjes nog wel voordeliger/met meer winst doen Het blijft wel NS hè
Hoe doen ze dat dan in Hamm? Daar splitsen en combineren ieder uur de ICE's uit/naar Berlijn. En in Keulen wordt volgens mij ook veel gecombineerd en gesplitst, bijvoorbeeld de 104 naar Basel.
Tjah, of het rangeren van slaaptreinen.
En bepaalde EC's zullen binnen D ook nog wel met wat extra rijtuigen rijden? Toen ik de Wawel had van Wroclaw naar Hamburg kwamen er in Cottbus nog twee rijtuigen en een verder loc bij voor
En bepaalde EC's zullen binnen D ook nog wel met wat extra rijtuigen rijden? Toen ik de Wawel had van Wroclaw naar Hamburg kwamen er in Cottbus nog twee rijtuigen en een verder loc bij voor
Vast wel, mijn EC uit Budapest kreeg in Dresden ook extra rijtuigen
En bepaalde EC's zullen binnen D ook nog wel met wat extra rijtuigen rijden? Toen ik de Wawel had van Wroclaw naar Hamburg kwamen er in Cottbus nog twee rijtuigen en een verder loc bij voor
Mogelijk zijn de regels veranderd. Dat zou kunnen. Het handboek machinist in NL wijzigd ook ieder jaar op bepaalde punten. Maar combineren mocht in Duitsland niet met reizigers. Dan werd het een Rangierfahrt. Maar een Rangierfahrt mocht niet met reizigers. Uitzonderingen zijn er altijd En inderdaad Stolberg was daar een van. Maar dan kreeg je een speciale opdracht van een TRDL en stopte je eerst voor een Sperrsignaal in het rangeergebied of Hbf en kreeg dan een SH1 (ZS1 vanaf de vrije baan als je vanuit de vrije baan moest rangeren) om bezet binnen te komen. Ik heb het over bezet binnen komen met reizigers en dan direct combineren of splitsen. Niet het bijplaatsen van een loc aan rijtuigen of vanuit de opstelsporen nog wat rijtuigen bijplaatsen(zonder reizigers) aan een stilstaande trein.
Zo moest ik eerst alle reizigers uit de trein halen om daarna middels een rangeeropdracht bij te plaatsen in Aken. Maar dat was een uitzondering. Ik mocht niet vanuit Rothe Erde bezet binnen komen en dan met reizigers direct combineren. Sterker nog men wilde me eerst op een vrij spoor onder de kap laten binnenkomen om dan leeg te zagen en dan te combineren.
[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 18-02-2016 16:45:09 ]
Tegenwoordig hebben we ook nog eens de Waarschuwing Botsgevaar. Als dat systeem een bezetting direct achter een stoptonend sein ziet ontstaan (wat een STS-passage kán betekenen) en zo'n STS zou leiden tot het openrijden van een wissel én het kruisen van een bestaande rijweg (met andere woorden: kans op botsgevaar), dan gaat het alarm af bij de trdl en bij alle treinen in dat gebied.
Dit systeem zou de botsing in Amsterdam hebben kunnen voorkomen, die in Duitsland waarschijnlijk niet.
Staan nu 2 goederentreinen stil in Utrecht Centraal waar ze 2 sporen vezet houden (9/11 of 11/12). Ik dacht dat die door moesten rijden door Utrecht of is dat nog niet geregeld?
Op donderdag 18 februari 2016 16:34 schreef Bitlord het volgende: Staan nu 2 goederentreinen stil in Utrecht Centraal waar ze 2 sporen vezet houden (9/11 of 11/12). Ik dacht dat die door moesten rijden door Utrecht of is dat nog niet geregeld?
Ik kan het zelf niet vinden dus vraag ik het hier maar even:
Morgen ga ik voor het eerst sinds jaren weer met de trein. Als het goed is staan er bij ons op het station kaartjesautomaten, heb ik destijds ook een kaartje gekocht dat in de trein gewoon door een conducteur gecontroleerd werd. Werkt dat nog steeds zo? Lees alleen maar over chipkaarten en zo, wil dus graag weten of de "oude" methode ook nog steeds bestaat. Alvast bedankt!
Morgen ga ik voor het eerst sinds jaren weer met de trein. Als het goed is staan er bij ons op het station kaartjesautomaten, heb ik destijds ook een kaartje gekocht dat in de trein gewoon door een conducteur gecontroleerd werd. Werkt dat nog steeds zo? Lees alleen maar over chipkaarten en zo, wil dus graag weten of de "oude" methode ook nog steeds bestaat. Alvast bedankt!
Je koopt nu een 'eenmalige chipkaart' wat gewoon het oude kaartje is, maar daarvoor rekenen ze dan wel even ¤1 extra.
Dit kaartje moet je inchecken bij de paal van de desbetreffende vervoerder. Ga je bijvoorbeeld van Emmen naar kop van Limburg, Inchecken Arriva in Emmen, in Zwolle uitchecken bij Arriva, inchecken bij NS. Dan reis je tor Nijmegen, uitcheck bij NS, weer in bij bv Veolia. Snappie?
Het makkelijkste is een kaart kopen via de NS site en zelf uitprinten. Scheelt je die ene euro en je hoeft niet in te checken Kom je voor een poortje op een station, dan staat er een QR code op die je uit kunt printen
De Belgische staat en de NMBS zijn aan het onderhandelen over het beheerakkoord 2016 - 2020, waarin de voorwaarden staan waaronder de NMBS rijdt.
Ten opzichte van de huidige overeenkomst is minister Galant van plan om NMBS: - toestemming te geven om de prijzen met maximaal 4% per jaar te verhogen, inflatie niet meegeteld - GtbV te laten uitkeren vanaf +30 - een deel van de treinen zonder conducteur te laten rijden - de mogelijkheid te geven om stations te sluiten of bepaalde lijnen te vertrammen/verbussen - enkel nog loketten open te houden waar dit 'economisch rendabel' is
Je koopt nu een 'eenmalige chipkaart' wat gewoon het oude kaartje is, maar daarvoor rekenen ze dan wel even ¤1 extra.
Dit kaartje moet je inchecken bij de paal van de desbetreffende vervoerder. Ga je bijvoorbeeld van Emmen naar kop van Limburg, Inchecken Arriva in Emmen, in Zwolle uitchecken bij Arriva, inchecken bij NS. Dan reis je tor Nijmegen, uitcheck bij NS, weer in bij bv Veolia. Snappie?
Het makkelijkste is een kaart kopen via de NS site en zelf uitprinten. Scheelt je die ene euro en je hoeft niet in te checken Kom je voor een poortje op een station, dan staat er een QR code op die je uit kunt printen
Op donderdag 18 februari 2016 20:21 schreef James1988 het volgende: De Belgische staat en de NMBS zijn aan het onderhandelen over het beheerakkoord 2016 - 2020, waarin de voorwaarden staan waaronder de NMBS rijdt.
Ten opzichte van de huidige overeenkomst is minister Galant van plan om NMBS: - toestemming te geven om de prijzen met maximaal 4% per jaar te verhogen, inflatie niet meegeteld - GtbV te laten uitkeren vanaf +30 - een deel van de treinen zonder conducteur te laten rijden - de mogelijkheid te geven om stations te sluiten of bepaalde lijnen te vertrammen/verbussen - enkel nog loketten open te houden waar dit 'economisch rendabel' is
Op donderdag 18 februari 2016 20:21 schreef James1988 het volgende: - toestemming te geven om de prijzen met maximaal 4% per jaar te verhogen, inflatie niet meegeteld
Orbit is ter voorkoming van STS-passages, toch? Waarschuwing Botsgevaar is ter voorkoming van botsingen als er toch een STS wordt gepasseerd.
Goed te lezen dat je weer aan het werk bent, trouwens.
Orbit is het nieuwe systeem dat nu als proef draait waarbij een machinist een stem hoort dat hij rood naderd. En uiteindelijk hoor je nu remmen. Maar dan ben je al erg laat. Je bent goed bezig als je die stem niet hoort, want dan rem je op tijd en beheerst.
Waarschuwing botsgevaar is dat iets dat bij een TRDL nieuw is ingevoerd?
Mijn excusses dan praten we over twee verschillende zaken. Het botsgevaar signaal zal iets zijn dat alleen bij een TRDL bekend is.
De door Captrain van EETC gehuurde 1619 heeft een opvallende kleurstelling. Met een flink aantal lege Gefco-autowagens op sleep is de loc op weg van de Kijfhoek naar Bad Bentheim, waar de lege wagens geruild zullen worden voor volle wagens. Een kleine 100 meter voorbij de fotoplek zal de trein de Zandsteenweg passeren, de laatste overweg voor station Oldenzaal.
En ja, de zon staat verkeerd. Had me een beetje verrekend in de zonnestand, en toen ik me dat bedacht had ik geen tijd meer om naar de goede plek (aan de westkant van Hengelo) te gaan
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[ afbeelding ] De door Captrain van EETC gehuurde 1619 heeft een opvallende kleurstelling. Met een flink aantal lege Gefco-autowagens op sleep is de loc op weg van de Kijfhoek naar Bad Bentheim, waar de lege wagens geruild zullen worden voor volle wagens. Een kleine 100 meter voorbij de fotoplek zal de trein de Zandsteenweg passeren, de laatste overweg voor station Oldenzaal.
En ja, de zon staat verkeerd. Had me een beetje verrekend in de zonnestand, en toen ik me dat bedacht had ik geen tijd meer om naar de goede plek (aan de westkant van Hengelo) te gaan
Ik vind hem prima zo .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op vrijdag 19 februari 2016 00:01 schreef dennistd het volgende: En ja, de zon staat verkeerd. Had me een beetje verrekend in de zonnestand, en toen ik me dat bedacht had ik geen tijd meer om naar de goede plek (aan de westkant van Hengelo) te gaan
Boeien, toffe plaat Dat de zon 'verkeerd' staat kan een foto soms JUIST leuker maken en een sfeertje meegeven, zoals hier
Als alles volgens plan verloopt, heeft het station van Geldermalsen vanaf 2021 twee extra perrons en ligt er in Tricht tegen die tijd een 3e spoor voor de MerwedeLingelijn naar Dordrecht.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Spoor 1 Sprinters richting Utrecht (zowel vanuit Tiel als Den Bosch) Spoor 2 Doorgaand richting Utrecht Spoor 3 Kopspoor vanuit Utrecht (staat een wissel vanuit Den Bosch met stippellijntje ingetekend) Spoor 4 Sprinters richting Tiel (wissel naar Den Bosch aanwezig) Spoor 5 Doorgaand richting Den Bosch Spoor 6 Sprinters richting Den Bosch (geen mogelijk om naar Tiel te gaan) Spoor 7 Kopspoor vanuit Dordrecht.
En nog een gevonden plaatje (met door mij erbij gezette richtingen):
[ Bericht 21% gewijzigd door dennistd op 19-02-2016 00:36:15 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik snap ook eigenlijk niet dat ze zonder kunnen in Geldermalsen... Hoewel het nu ook gebeurt: - Richting Utrecht gaat het in Den Bosch net achter de IC aan, in Geldermalsen voegt de sprinter uit Tiel tussen de IC en de badslipper in, en vervolgens wordt in Houten de badslipper ingehaald door de volgende IC. - Richting Den Bosch wordt er de badslipper ingehaald door de IC in Houten, en vervolgens in Oud Zaltbommel nog een keer. Daarvoor moet de badslipper wel twee keer het verkeer Den Bosch -> Utrecht kruisen, want het zijspoor ligt daar aan de oostzijde...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Je leert nog eens wat. Dat dat derde spoortje dus een naam heeft, Oud Zaltbommel, Ozbm En dat het nog gebruikt wordt ook! Tsja, we zijn Duitsland ook niet, alles wat niet gebruikt wordt, weg ermee. Alles wat er ligt is er nog met een reden..
Belgische trein rijdt 12 kilometer zonder machinist
In België heeft een trein gisteravond twaalf kilometer gereden zonder machinist. Dat gebeurde op het traject tussen Landen en Tienen, meldt de VRT.
De machinist van de passagierstrein was uitgestapt en controleerde zijn trein nadat hij een technisch probleem had opgemerkt. Tijdens de controle ging de trein er zonder aanwijsbare oorzaak vandoor zonder de machinist. Vanwege een groen sein kon de trein niet worden stilgezet.
Volgens een woordvoerder van de Belgische spoorwegen waren er geen mensen aan boord. Omdat de trein erg langzaam reed, werd besloten om hem te laten doorrijden tot op een doodlopend spoor op het station van Tienen.
Toen de trein het station binnenkwam, is een andere machinist erop gesprongen om hem stil te zetten. De Belgische spoorwegen benadrukken dat de veiligheid nooit in het gedrang is gekomen, maar neemt de zaak ernstig op.
Op vrijdag 19 februari 2016 02:19 schreef dennistd het volgende: Toen de trein het station binnenkwam, is een andere machinist erop gesprongen om hem stil te zetten. De Belgische spoorwegen benadrukken dat de veiligheid nooit in het gedrang is gekomen,
Conducteurs en machinisten willen dat er zo snel mogelijk maatregelen komen tegen agressie in de trein.In een enquête door het AD en de vakbond VVMC zeggen ze dat strenger straffen en meer veiligheidspersoneel hard nodig zijn.
90% van de ondervraagden zegt afgelopen jaar minstens één keer geweld te hebben meegemaakt op het spoor.De NS hanteert lagere cijfers,maar dat komt volgens de ondervraagden doordat veel agressie niet wordt gemeld.
Het kabinet steekt tien miljoen euro in de bestrijding van agressie op het spoor,maar volgens de VVMC verloopt de aanpak te langzaam.
Dat hebben ze ook daar. Het punt is dat de dodeman alleen actief is als er rijrichting is gekozen. Maar als een trein in de neutrale stand staat en dat doe je als je stil staat is ook de dodeman niet actief. Ik vermoed dat hij de trein niet goed geremd heeft neergezet dus alleen electrisch of mogelijk helemaal niet en even is uitgestapt. En sta je op een helling gaat een trein aan de wandel. Daarom ben je in Nederland verplicht als je de cabine verlaat een trein ook luchttechnisch geremd achter te laten en zet je een trein weg op een opstelterrein en verlaat de trein ook uit het zicht en die staat daar een langere tijd is zelfs de handrem verplicht.
Een rollende trein die door rood rolt word behandeld als door rood rijden en daar staat een zeer zware sanctie op. Dat zal in Belgie niet anders zijn. Mogelijk hebben ze daarom maar alles op groen gezet om de machinist een STS te besparen en mogelijk wat opengereden wissels Wie weet. Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen omdat ik het beveiligingssysteem van de NMBS niet ken.
Ik wil er wel even aan toevoegen dat de ATB NG is voorzien van een roldetectie. Als je geen rijrichting hebt gekozen dan grijpt de ATB in als de trein meer dan 10 meter wordt verplaatst op welke manier dan ook. Hoe dat in Belgie zit met het beveiligingssysteem weet ik niet. ATB-EG heeft dat niet omdat die onder de 40 km/u niet bewaakt. Daarom ook dat men de ATB vv heeft geintroduceerd bij de seinen zodat de ATB alsnog ingrijpt.
Maar dat zijn allemaal hulpmiddelen waavan je niet moet uitgaan en niet eens gaat uitproberen natuurlijk of de hulpmiddelen doen wat ze moeten doen. Gewoon de trein luchttechnisch geremd wegzetten.
Op vrijdag 19 februari 2016 11:38 schreef Cherna het volgende: Ik wil er wel even aan toevoegen dat de ATB NG is voorzien van een roldetectie. Als je geen rijrichting hebt gekozen dan grijpt de ATB in als de trein meer dan 10 meter wordt verplaatst
Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar het zal een signaal zijn tussen een as die rond draait in combinatie met het niet actief zijn van de rijrichting waadoor de ATB een fout waarneemt en dan ingrijpt. Is de ATB niet ingeschakeld werkt die roldectie ook niet. Volgens mij heeft ERTMS ook een roldetectie maar dat weet ik niet omdat ik niet op dat soort baanvakken en materieel rijd.
Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar het zal een signaal zijn tussen een as die rond draait in combinatie met het niet actief zijn van de rijrichting waadoor de ATB een fout waarneemt en dan ingrijpt. Is de ATB niet ingeschakeld werkt die roldectie ook niet. Volgens mij heeft ERTMS ook een roldetectie maar dat weet ik niet omdat ik niet op dat soort baanvakken en materieel rijd.
Er zit een rolbeveiliging in de Traxx loc. Een hele enkele keer is 'ie alleen ietsje te enthousiast: dan spreekt de beveiliging aan als je weg probeert te rijden. Gelukkig is dat zo weer opgelost: snelremming uitvoeren en weer lossen. Daarmee wordt de rolbeveiliging weer gereset en je kan weer vertrekken.
Lieve mensen De twee dingen die je nodig hebt om afstand uit te rekenen zijn snelheid en tijd. Wat meet een snelheidsmeter en wat zorgt voor de data die de snelheidsbewaking doet? Juist.
Op vrijdag 19 februari 2016 12:14 schreef DeaDLocK2K het volgende: Lieve mensen De twee dingen die je nodig hebt om afstand uit te rekenen zijn snelheid en tijd. Wat meet een snelheidsmeter en wat zorgt voor de data die de snelheidsbewaking doet? Juist.
heb je die roldetectie niet juist nodig als ie "in z'n vrij" staat? I.e. "alle systemen uit"?
heb je die roldetectie niet juist nodig als ie "in z'n vrij" staat? I.e. "alle systemen uit"?
Volgens mij staat een trein nooit 'uit' 'uit' maar slechts op een soort spaarstand.
quote:
Op vrijdag 19 februari 2016 12:18 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ach, wat heet 'alle systemen uit'. De panto zal ook dan nog tegen de draad gehesen moeten worden enzo.
De pantograaf zit volgens mij vrijwel altijd tegen de draad, ook in de nacht vanwege de voorverwarming van de treinen.
Op vrijdag 19 februari 2016 12:18 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ach, wat heet 'alle systemen uit'. De panto zal ook dan nog tegen de draad gehesen moeten worden enzo.
failsafe is "alle systemen uit." ook met omlaaggezakte panto kan een trein gewoon gaan rollen.
Als in Oldenzaal een trein voor langere tijd staat is de panto altijd omlaag. Ik denk dat dit gedaan wordt op het moment dat er geen personeel bij de trein is (machinist naar huis, aflosser komt een paar uur later).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 19 februari 2016 12:14 schreef DeaDLocK2K het volgende: Lieve mensen De twee dingen die je nodig hebt om afstand uit te rekenen zijn snelheid en tijd. Wat meet een snelheidsmeter en wat zorgt voor de data die de snelheidsbewaking doet? Juist.
Dat is duidelijk, maar je moet natuurlijk wel een atb laten ingrijpen. Je zult toch de lucht kwijt moeten zodat de remmen aanslaan. Anders zou je weer een apart systeem moeten inbouwen. En aangezien een ATB door omwentelingen van een as(aantal) in combinatie met het niet geven van tractie of het kiezen van een rijrichting kan dat door signalen worden opgelost. Maar hoe die signalen nu precies werken en welke frequencies etc. Dat durf ik niet te zeggen.
failsafe is "alle systemen uit." ook met omlaaggezakte panto kan een trein gewoon gaan rollen.
Dit. Kijk als je de trein alleen electrisch geremd hebt staan en de bovenleiding valt weg lossen de remmen. Als je bijvoorbeeld mat 64 aftrapt en hebt de trein alleen maar electrisch geremd staan rolt je het voorste treindeel zo weg als het afloopt. Dit omdat het niet opgebouwd is en de treinleiding dus gevuld is(5,1 tot 5,2 bar) en dus niet geremd.
Het eerste dat je als machinist geleerd krijgt is een treinstel lucttechnish weg te zetten of over te dragen.
Treinstellen van NS worden enkel in een slaap/sluimerstand gezet. Die worden eigenlijk nooit echt 'uit' gezet (of in morbide vakterm 'dood gemaakt'). Locs zijn net even anders. Deze worden wel helemaal uit gezet als ze weggezet worden. Alle apparatuur wordt geheel uitgeschakeld en de stroomafnemers worden op het dak gelegd. Slechts een enkel onderdeel wordt nog gevoed door batterijen. Laat je het spul dan heel erg lang staan en heb je geen batterijspanning en geen lucht meer, dan moet je dat op een andere manier zien te regelen. Bij oudere treinstellen en locs kon je nog met een voetpomp de stroomafnemers tegen de draad zetten, maar met modern spul kan dat niet meer omdat de stroomafnemers puur elektrisch omhoog gehouden worden. Gelukkig zijn de batterijen een stuk beter dan vroeger, dus moet je 'm wel een paar maanden laten staan wil dat gebeuren. Zet je 'm weg voor een paar maanden, dan zal 'ie waarschijnlijk wel aan iets van depotvoeding gelegd worden, om er voor te zorgen dat de batterijen voldoende opgeladen blijven.
Op vrijdag 19 februari 2016 12:38 schreef MTL het volgende: Treinstellen van NS worden enkel in een slaap/sluimerstand gezet. Die worden eigenlijk nooit echt 'uit' gezet (of in morbide vakterm 'dood gemaakt'). Locs zijn net even anders. Deze worden wel helemaal uit gezet als ze weggezet worden. Alle apparatuur wordt geheel uitgeschakeld en de stroomafnemers worden op het dak gelegd. Slechts een enkel onderdeel wordt nog gevoed door batterijen. Laat je het spul dan heel erg lang staan en heb je geen batterijspanning en geen lucht meer, dan moet je dat op een andere manier zien te regelen. Bij oudere treinstellen en locs kon je nog met een voetpomp de stroomafnemers tegen de draad zetten, maar met modern spul kan dat niet meer omdat de stroomafnemers puur elektrisch omhoog gehouden worden. Gelukkig zijn de batterijen een stuk beter dan vroeger, dus moet je 'm wel een paar maanden laten staan wil dat gebeuren. Zet je 'm weg voor een paar maanden, dan zal 'ie waarschijnlijk wel aan iets van depotvoeding gelegd worden, om er voor te zorgen dat de batterijen voldoende opgeladen blijven.
Als een treinstel geen lucht én geen batterijspanning meer heeft en je geen mogelijkheid hebt om de stroomafnemer op de een of andere manier tegen de draad aan te krijgen, dan moet je inderdaad startkabeltjes trekken. Gelukkig niet letterlijk. Wat je simpelweg doet is een tweede treinstel er tegenaan parkeren. Daarmee wordt het ene treinstel door de ander gevoed met lucht en/of hoogspanning, en kan daarmee dus weer z'n eigen stroomafnemer tegen de draad krijgen.
(en het is wel ietsje complexer dan hoe ik het hier typ, maar dit is wel de essentie).
Op vrijdag 19 februari 2016 13:07 schreef MTL het volgende: Als een treinstel geen lucht én geen batterijspanning meer heeft en je geen mogelijkheid hebt om de stroomafnemer op de een of andere manier tegen de draad aan te krijgen, dan moet je inderdaad startkabeltjes trekken. Gelukkig niet letterlijk. Wat je simpelweg doet is een tweede treinstel er tegenaan parkeren. Daarmee wordt het ene treinstel door de ander gevoed met lucht en/of hoogspanning, en kan daarmee dus weer z'n eigen stroomafnemer tegen de draad krijgen.
(en het is wel ietsje complexer dan hoe ik het hier typ, maar dit is wel de essentie).
Klopt. Daarom is het ook zo leuk om RET diensten te draaien. Dan loop je vaker tegen dat soort zaken aan.
Ik ben nog aan het "werk". Even de rest van de middag onderdelen en documentatie van SPSS downloaden van de meest gruwelijk genakte zaadsite ooit: ibm.com
SPSS krijg ik altijd een beetje moordneigingen van. Hoeveel studenten ik wel niet heb moeten vertellen dat SPSS geen foutmelding geeft als er niet genoeg ruimte op je USB-stick (of in het begin toen zelfs nog floppies!) is maar gewoon een leeg bestand wegschrijft zonder dat er ergens een reservekopie gemaakt is... arme studenten.
Op vrijdag 19 februari 2016 14:20 schreef DeaDLocK2K het volgende: SPSS krijg ik altijd een beetje moordneigingen van. Hoeveel studenten ik wel niet heb moeten vertellen dat SPSS geen foutmelding geeft als er niet genoeg ruimte op je USB-stick (of in het begin toen zelfs nog floppies!) is maar gewoon een leeg bestand wegschrijft zonder dat er ergens een reservekopie gemaakt is... arme studenten.
eoa klinisch psycholoog heeft het aangeschaft voor 30 k (subsidie moest op) en komt er nu mee naar ons toe. "Hee kan je dit ff op het netwerk (XenApp 6.5) installeren, moet eigenlijk half februari werken, maar 1 maart gaan we uiterlijk live!"
En wij doen het nog ook*
* Hieruit mag niet de indruk blijken dat ik het daar mee eens zou zijn
Herkenbaar. "Oh jah, dit pakket moet maandag draaien anders kunnen we geen examens afnemen"
WTF???? Maar ja dan moet je wel aan de slag dus. XenApp 6.5 is vrij recent toch? Ik ga er niet vanuit dat het gigantische problemen oplevert maar SPSS is dan weer geen eenvoudig grapje. Lastig lastig. Succes in ieder geval! Blij dat ik weinig met end user computing te maken heb.
Ja. Dat was leuk toen we onaangekondigd van Office 2007 naar 2010 gingen. 2000->XP en XP->2003 hadden we ook gewoon in een weekendje gedaan zonder de eindgebruikers in te lichten en daar kregen we geen klachten over. Van 2007 naar 2010. De tering....
Ik val liever onder "visie en de rest" dan dat ik door jou "mens met een toekomst" genoemd word. Dat klinkt ook zo Ella Vogelaar namelijk, vind je niet?
Ik val liever onder "visie en de rest" dan dat ik door jou "mens met een toekomst" genoemd word. Dat klinkt ook zo Ella Vogelaar namelijk, vind je niet?
Is er in NL trouwens iets als een knalgroene Class66 met een gele bies en front? Die zie ik al sinds vanochtend op het emplacement staan maar kan tussen de bomen door het niet helemaalpreciesindetail zien. Staat nu ook een buffeltje naast kop te maken.
Op vrijdag 19 februari 2016 14:52 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wij weten ook niets, wij zijn gewoon heel goed met Google en raken niet in paniek als er iets stuk is.
13:25 begonnen met downloaden, kutsite werkt sowieso niet in Chrome maar alleen in IE En max 12 downloads tegelijk. 14:33 Laatste download aangeklikt 15:11 downloaden voltooid, slordige 15 GB nou nog even kopiëren naar de fileserver, weer een half uur verder
Lalalala bier
Zal ik een ommetje over Klarenbeek gaan maken straks?
Op vrijdag 19 februari 2016 14:55 schreef Prins_Pils het volgende: Is er in NL trouwens iets als een knalgroene Class66 met een gele bies en front? Die zie ik al sinds vanochtend op het emplacement staan maar kan tussen de bomen door het niet helemaalpreciesindetail zien. Staat nu ook een buffeltje naast kop te maken.
Zie mijn Flickr, dat ding rijdt voor Rheincargo
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Wil iemand hier nog een mooi klokje? Een Mondaine Evo Big Date Quartz staat nu voor maar 99 dollar op Massdrop (i.p.v. de standaard 250 euro retailprijs).
Jakkes onderweg van rdam naar de arena, lekker snel in 24 minuten op schiphol en er dan achterkomen dat je nog 20 minuten(inclusief wachttijd) moet sukkelen naar de arena.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Een vriend van mij meldde een uurtje terug een ski-trein naar 'Emmerich, rijdt verder naar Zell am See' in Den Haag HS en kwam die trein tegemoet op weg naar Leiden. Hoe rijdt dat ding joh? Ik dacht sowieso altijd dat die treinen in Amsterdam startten en via Utrecht-Arnhem gingen?
Op vrijdag 19 februari 2016 18:48 schreef Prins_Pils het volgende: Een vriend van mij meldde een uurtje terug een ski-trein naar 'Emmerich, rijdt verder naar Zell am See' in Den Haag HS en kwam die trein tegemoet op weg naar Leiden. Hoe rijdt dat ding joh? Ik dacht sowieso altijd dat die treinen in Amsterdam startten en via Utrecht-Arnhem gingen?
+--------------------------+--------------+ | Richting Bischofshofen | Aankomsttijd | +--------------------------+--------------+ | Kufstein | 07.20 | | Wörgl | 07.55 | | Westendorf | 08.25 | | Kirchberg in Tirol | 08.32 | | Kitzbühel | 08.42 | | St. Johann in Tirol | 08.51 | | Fieberbrunn | 08.59 | | Saalfelden | 09.23 | | Zell am See | 09.34 | | Schwarzach St. Veit | 10.07 | | St. Johann / Pongau | 10.23 | | Bischofshofen | 10.34 | +--------------------------+--------------+
Het bedrijf Railpromo rijdt ook nog de Austria Express, van Brussel-Zuid wordt er via Antwerpen/Rotterdam/Utrecht/Venlo naar Landeck en Bischofshofen gereden.
Je koopt nu een 'eenmalige chipkaart' wat gewoon het oude kaartje is, maar daarvoor rekenen ze dan wel even ¤1 extra.
Dit kaartje moet je inchecken bij de paal van de desbetreffende vervoerder. Ga je bijvoorbeeld van Emmen naar kop van Limburg, Inchecken Arriva in Emmen, in Zwolle uitchecken bij Arriva, inchecken bij NS. Dan reis je tor Nijmegen, uitcheck bij NS, weer in bij bv Veolia. Snappie?
Het makkelijkste is een kaart kopen via de NS site en zelf uitprinten. Scheelt je die ene euro en je hoeft niet in te checken Kom je voor een poortje op een station, dan staat er een QR code op die je uit kunt printen
Vandaag dus met de trein geweest en idd, kaartjesautomaat werkt gewoon EN zoals gezegd betaal je dan een euro extra. Da's niet zo erg, was als het goed is eenmalig. Dus ik ging zitten tot de kaartcontrole kwam, conductrice zei tegen me dat ik in de 1e klas zat. Whut? Ik heb nog eens goed om me heen gekeken en idd, volgens dat stickertje aan de wand zat ik idd 1e klas. Dacht eerst dat ze een geintje maakte, het is niks luxer dan de 2e klas van vroeger. Verbazingwekkend dat ze hier extra geld voor durven te vragen.
Op vrijdag 19 februari 2016 20:14 schreef _serial_ het volgende: Sta Inmiddels al meer dan 15 min stil op HSL, locomotief moest gerest worden... Gepruts is het toch ook af en toe.
We hebben in elk geval weer gratis geld.
mja, ze vinden wel manieren om niet uit te hoeven keren
Vandaag dus met de trein geweest en idd, kaartjesautomaat werkt gewoon EN zoals gezegd betaal je dan een euro extra. Da's niet zo erg, was als het goed is eenmalig. Dus ik ging zitten tot de kaartcontrole kwam, conductrice zei tegen me dat ik in de 1e klas zat. Whut? Ik heb nog eens goed om me heen gekeken en idd, volgens dat stickertje aan de wand zat ik idd 1e klas. Dacht eerst dat ze een geintje maakte, het is niks luxer dan de 2e klas van vroeger. Verbazingwekkend dat ze hier extra geld voor durven te vragen.
Wast voor trein zat je? Een Intercity of een sprinter?
In sommige sprinters is het enige verschil tussen 1e en 2e klas de prijs van de reis en de kleur van de stoel
De Austria Express heeft een kwartiertje vertraging. Zit achter de CNL naar Innsbruck. En ze moeten hier in Utrecht allebei van spoor 12 vertrekken. Drukke bedoening nu op dat perron.
Chaos op Utrecht. Twee nachttreinen met vertraging vlak achter elkaar op hetzelfde perron. De ene heeft de andere ingehaald. En er staan een paar honderd man met koffers en skis te wachte
Op vrijdag 19 februari 2016 20:57 schreef ReisT het volgende: Ja, wat ik zeg Ze moeten wel opschieten, na 21:30 is er vanavond geen treinverkeer meer tussen Utrecht en Arnhem.
Oh ja er is geen treinverkeer tussen Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp EN OOK NIET tussen Driebergen-Zeist en Maarn
Normaal gesproken lurk ik hier alleen maar. Ik ben treinforens en vind het leuk om af en toe eens wat over treinen te lezen. Bijgaande wilde ik jullie niet onthouden.
NS stuurt nu brieven rond aan vaste klanten op bepaalde trajecten om ze te informeren over hoe ze drukke treinen kunnen ontlopen: In dit geval gaat het om het traject Utrecht Centraal - Amersfoort. Ze doen daar ook een foldertje bij waarop je kunt zien welke treinen (specifieke tijdstippen) drukker zijn dan andere.
Super goed natuurlijk. Ik reis echter helemaal nooit op het traject Utrecht Centraal - Amersfoort. Ik heb een jaartrajectkaart voor Utrecht Centraal - Ede Wageningen... Het is goed dat ze het in ieder geval proberen.
Overigens geen klacht, ik ben op mijn traject een heel tevreden reiziger: treinen komen op tijd en ik hoef nooit te staan.
Op vrijdag 19 februari 2016 20:57 schreef ReisT het volgende: Ja, wat ik zeg Ze moeten wel opschieten, na 21:30 is er vanavond geen treinverkeer meer tussen Utrecht en Arnhem.
Op vrijdag 19 februari 2016 20:57 schreef ReisT het volgende: Ja, wat ik zeg Ze moeten wel opschieten, na 21:30 is er vanavond geen treinverkeer meer tussen Utrecht en Arnhem.
Op vrijdag 19 februari 2016 21:27 schreef Bitlord het volgende: Mag ik bij uitzondering hier ook modelspoor plaatsen? Was voor eerst sinds jaren weer eens naar Rail Houten geweest.
Wie zijn boekencollectie goedkoop wil aanvullen kan vandaag van 12u tot 16u terecht in de NVBS Winkel:
quote:
Uitverkoop 20 februari 2016 Zaterdag 20 februari is er weer uitverkoop. Dan kunt u koopjes jagen in onze winkel. Een aantal nieuwe artikelen is met aantrekkelijke kortingen variërend van 20% tot soms 60% te bemachtigen. Bij uitverkoopartikelen is de korting op het artikel aangegeven. Ook tweedehands boeken doen mee in deze uitverkoop. Hier geldt een standaardkorting van 20%. Op het assortiment DVD’s wordt 10% korting verleend. Foto′s en tijdschriften doen niet mee.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Heb mijzelf op Rail een startkit schaal Z cadeau gegeven. Had al jaren geen modelspoor meer, vond dit wel grappig.
In de doos zitten een transformator, 12 stuks rails, een rangeerlocje en twee wagonnetjes. Daarboven op nog zelf 6 rails gekocht en een Silberling-stuurstandrijtuig, mét interieurverlichting.
En de totale koop van vandaag: - een Qbuzz-bus in de oorspronkelijke kleuren; - een GVA-trolleybus van Paul Roerbag (HB-Models) - een dasklem van de Werkgroep 1501; - een Blokkendoos Ces-stuurstandrijtuig.
[ Bericht 26% gewijzigd door Bitlord op 20-02-2016 01:29:20 ]
Op vrijdag 19 februari 2016 21:02 schreef zwelgje76 het volgende: Normaal gesproken lurk ik hier alleen maar. Ik ben treinforens en vind het leuk om af en toe eens wat over treinen te lezen. Bijgaande wilde ik jullie niet onthouden.
NS stuurt nu brieven rond aan vaste klanten op bepaalde trajecten om ze te informeren over hoe ze drukke treinen kunnen ontlopen: In dit geval gaat het om het traject Utrecht Centraal - Amersfoort. [ afbeelding ] Ze doen daar ook een foldertje bij waarop je kunt zien welke treinen (specifieke tijdstippen) drukker zijn dan andere.
Super goed natuurlijk. Ik reis echter helemaal nooit op het traject Utrecht Centraal - Amersfoort. Ik heb een jaartrajectkaart voor Utrecht Centraal - Ede Wageningen... Het is goed dat ze het in ieder geval proberen.
Overigens geen klacht, ik ben op mijn traject een heel tevreden reiziger: treinen komen op tijd en ik hoef nooit te staan.
Ik kom eens in de maand op Utrecht-Amersfoort en ik heb hem ook gehad...
Op zaterdag 20 februari 2016 01:00 schreef Bitlord het volgende: Heb mijzelf op Rail een startkit schaal Z cadeau gegeven. Had al jaren geen modelspoor meer, vond dit wel grappig. [ afbeelding ]
In de doos zitten een transformator, 12 stuks rails, een rangeerlocje en twee wagonnetjes. Daarboven op nog zelf 6 rails gekocht en een Silberling-stuurstandrijtuig, mét interieurverlichting. [ afbeelding ]
En de totale koop van vandaag: - een Qbuzz-bus in de oorspronkelijke kleuren; - een GVA-trolleybus van Paul Roerbag (HB-Models) - een dasklem van de Werkgroep 1501; - een Blokkendoos Ces-stuurstandrijtuig. [ afbeelding ]
Pakjesavond, altijd leuk Zo'n dasklem is wel chique, zie conducteurs ook wel es met zo'n ding lopen, maar dan van een Koploper.
Kleuren van Qbuzz zijn toch grijs/bordeaux?
Heb je trouwens foto's van de locs voor die nachttreinen?
Nee, dat zijn de kleuren van Groningen-Drenthe. De eigen huiskleuren van Qbuzz zijn oranje-wit-blauw (prinsenvlag). Het zij je vergeven wel hoor, de echte huisstijl van een vervoerder zien wordt steeds zeldzamer omdat de provincies een eigen bedenken die in plaats daarvan gevoerd moet worden..
is er ook van virm, slt, mat64 en een 1700 heb ik ook wel eens gezien
Nu je het zegt, van een SLeT heb ik ook wel es gezien
Mag je bij NS trouwens zelf je kleding kiezen? Sommige HC's hebben een baseballpetje, de meesten niets, af en toe loopt er een held tussen met de ouderwetse pet of een dame met een bolhoedje. Ook h hebben ze niet altijd een colbert aan maar soms ook gilletje
Bij NS weet ik het niet, maar bij Syntus heb je een overhemd, stropdas (een echte of een clip), trui, spencer, colbert en in de zomer ook nog een polo.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik heb nog een projectje liggen trouwens, alleen nog hout en tempex nodig.
Jaaaaa! Ik heb echt een enorm zwak voor de kleinste schalen. Ik kan het niet betalen (tenminste, niet op de schaal waar ik H0 op wil doen) en ik vind de zelfbouw te moeilijk maar zoooo mooi <3
[..] Mag je bij NS trouwens zelf je kleding kiezen? Sommige HC's hebben een baseballpetje, de meesten niets, af en toe loopt er een held tussen met de ouderwetse pet of een dame met een bolhoedje. Ook h hebben ze niet altijd een colbert aan maar soms ook gilletje
Voor de hoofddeksels bestaat alleen een draagplicht bij de servicemedewerkers (herkenbaarheid op perron). HC's en machinisten hoeven het niet te dragen. Ik meende ook dat de kleding van HC's geel gestikt was en van machinisten rood gestikt. Of andersom?
[ Bericht 2% gewijzigd door Prins_Pils op 20-02-2016 12:20:48 ]
Geen idee, weekendrust? In Oldenzaal staan ook twee locs zag ik net: een DB Cargo (1611) en Captrain (1619, waarvan ik hier donderdag een foto heb neergezet)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Rijnspoorweg, Flevo/Hanzelijn, Utrecht-Eindhoven. Laten we daar eens mee beginnen Ik zie verder nog wel wat in Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Amersfoort en Hoofddorp-Den Haag.
Voor de hoofddeksels bestaat alleen een draagplicht bij de servicemedewerkers (herkenbaarheid op perron). HC's en machinisten hoeven het niet te dragen. Ik meende ook dat de kleding van HC's geel gestikt was en van machinisten rood gestikt. Of andersom?
Je ziet keer op keer dat ze absoluut geen idee hebben wat belangrijke dingen zijn en wat niet. In België rijden machinisten gewoon in een spijkberbroek en een Metallicashirt met gaten erin. Boejje. Als de trein maar rijdt. Nee, hier is men druk met de kleur van het stikgaren " />
Dan moet je wel ff die vervelende knik na Barneveld eruit halen waar je nu terug moet naar 110 km/h. Op zich een uitstekend plan want dan moet helaas het pand van de griffokrant sneuvelen
Dan moet je wel ff die vervelende knik na Barneveld eruit halen waar je nu terug moet naar 110 km/h. Op zich een uitstekend plan want dan moet helaas het pand van de griffokrant sneuvelen
Op zaterdag 20 februari 2016 12:49 schreef Mr_Klaasje het volgende: Stel hé.. Je mag een zak geld van genoeg om 200 kilometer spoor om te bouwen naar 200 km/h besteden.. Waar zou je dat dan in Nederland doen?
Utrecht-Eindhoven, zou niet weten wat anders? Ervan uitgaande dat Amsterdam-Utrecht 200 km/h al gedaan is.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Dan moet je wel ff die vervelende knik na Barneveld eruit halen waar je nu terug moet naar 110 km/h. Op zich een uitstekend plan want dan moet helaas het pand van de griffokrant sneuvelen
Ik denk dat je met een metertje naar buiten aan de eindes van de boog en een metertje naar binnen halverwege er al bent.
Op zaterdag 20 februari 2016 12:49 schreef Mr_Klaasje het volgende: Stel hé.. Je mag een zak geld van genoeg om 200 kilometer spoor om te bouwen naar 200 km/h besteden.. Waar zou je dat dan in Nederland doen?
enkelspoor of dubbelspoor? Ik had die 200 al opgebruikt voor Utrecht-Eindhoven, anders nog Utrecht-Arnhem-Nijmegen erbij. Het lijkt me ook het meest voor de hand liggen om het aan bestaande 200 km/h trajecten te knopen ( Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht. Deze spoorlijnen zijn al geschikt voor 200 km per uur).
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op zaterdag 20 februari 2016 13:14 schreef dennistd het volgende: Ik denk dat de enige stukken waar het op basis van stopafstand van de IC nuttig is zijn: Zwolle-Assen, Den Bosch-Utrecht en Apeldoorn-Amersfoort.
Utrecht-Ede kan ook nuttig zijn, mits de stops in De Klomp/Driebergen geschrapt worden voor de IC's
Rijnspoor ook, want fuk Ede-wageningen. Daar moeten gewoon zijperrons van gemaakt worden, dan eindelijk bij Maarsbergen ook de boel rechttrekken, Wolfheze nog, en knallen maar.
Rijnspoor ook, want fuk Ede-wageningen. Daar moeten gewoon zijperrons van gemaakt worden, dan eindelijk bij Maarsbergen ook de boel rechttrekken, Wolfheze nog, en knallen maar.
Wat bedoel je? Ede-W lijkt me wel redelijk bestaansrecht te hebben als IC station, denk dat er rustigere stations zijn
Geleidelijk kunnen ook andere spoorlijnen worden aangepast voor hogere snelheden. Kansrijk zijn de trajecten Utrecht - Eindhoven, Gouda - Utrecht - Arnhem, Zwolle - Groningen/Leeuwarden en Amersfoort - Apeldoorn", aldus Kamerlid Carla Dik-Faber
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
In het weekend rijdt er meestal wat minder goederenverkeer. Zeker in Twente staan er dan vaak locs geparkeerd die op vrijdag wat naar Bentheim gebracht hebben en op maandag weer wat ophalen. In Bentheim zijn maar twee kopspoortjes die onder Nederlandse spanning staan, dus met al die verschillende vervoerders wordt je dan al snel klem gezet denk ik.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik denk dat deze maand mijn reeks "maanden met minstens 1000 spoorkilometers" afgebroken gaat worden. Qua woon-werk kom ik er niet aan en ik heb ook niet zo'n zin meer om voor de lol rondjes te gaan maken. De vorige reeks werd na 47 maanden (feb '06 t/m dec '09) afgebroken door mijn ongeluk, de huidige reeks loopt sinds maart 2010 en is nu dus 71 maanden.
Nu je het zegt, van een SLeT heb ik ook wel es gezien
Mag je bij NS trouwens zelf je kleding kiezen? Sommige HC's hebben een baseballpetje, de meesten niets, af en toe loopt er een held tussen met de ouderwetse pet of een dame met een bolhoedje. Ook h hebben ze niet altijd een colbert aan maar soms ook gilletje
die baseballpet zit gewoon in het kledingpakket. Het hoedje voor de dames en de 'ouderwetse' pet zijn meer voor servicemedewerkers. Voor HC's is er iig geen draagplicht. Verder ben ik redelijk vrij in wat ik draag.
De ene keer heb ik de colbert aan en de andere keer de high-vis softshell over het overhemd als ik bijvoorbeeld naar hoofddorp opstel of Leidschendam moet.
Opzich kunnen ze er ook niet zo heel veel van zeggen natuurlijk omdat het allemaal artikelen zijn uit het kledingpakket dat ze zelf beschikbaar stellen
die baseballpet zit gewoon in het kledingpakket. Het hoedje voor de dames en de 'ouderwetse' pet zijn meer voor servicemedewerkers. Voor HC's is er iig geen draagplicht. Verder ben ik redelijk vrij in wat ik draag.
De ene keer heb ik de colbert aan en de andere keer de high-vis softshell over het overhemd als ik bijvoorbeeld naar hoofddorp opstel of Leidschendam moet.
Opzich kunnen ze er ook niet zo heel veel van zeggen natuurlijk omdat het allemaal artikelen zijn uit het kledingpakket dat ze zelf beschikbaar stellen
En een rok voor de gereformeerde bestaat die? Nog nooit gezien, geen idee of dusdanig gereformeerde vrouwen wel (mogen) werken
Op zaterdag 20 februari 2016 13:48 schreef dennistd het volgende: De machinist van mijn trein was een beetje in de bonen: hij ontgrendelde de deuren aan de niet-perronzijde
Ik had gisteren een bazige machinist, liet me nog via de cabine naar binnen toen de conducteur de deuren al had gesloten
Op zaterdag 20 februari 2016 12:49 schreef Mr_Klaasje het volgende: Stel hé.. Je mag een zak geld van genoeg om 200 kilometer spoor om te bouwen naar 200 km/h besteden.. Waar zou je dat dan in Nederland doen?
A'dam C - Bijlmer (Iets langzamer mag wel maar dat hele stuk duurt uren. Utrecht - Eindhoven Hoofddorp - Leiden Amersfoort - Apeldoorn En ik weet niet hoeveel kilometer ik nu verspeelt heb
Op zaterdag 20 februari 2016 15:59 schreef greavy het volgende: IC naar Roosendaal van 15:52 uit Arnhem heeft +12. En dus dondert men de haltes Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent eruit.
De grap is natuurlijk dat je op een stukje van 15 á 20 km je niet zoveel wint t.o.v. 160 km/h maar als het veel meer wordt dan gaat de teller snel tikken omdat je dan ook echt kilometers op snelheid kan maken in plaats van dat je alleen maar aan het optrekken of afremmen bent. Je kunt er onder 1,5 kv zomaar vanuit gaan dat je 15 á 20 kilometer aan het optrekken bent met een lange IC. Met een kortere trein of een hogere bovenleidingsspanning gaat het wel weer iets makkelijker.
Op zaterdag 20 februari 2016 12:49 schreef Mr_Klaasje het volgende: Stel hé.. Je mag een zak geld van genoeg om 200 kilometer spoor om te bouwen naar 200 km/h besteden.. Waar zou je dat dan in Nederland doen?
Op zaterdag 20 februari 2016 15:59 schreef greavy het volgende: IC naar Roosendaal van 15:52 uit Arnhem heeft +12. En dus dondert men de haltes Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent eruit.
Op zaterdag 20 februari 2016 18:14 schreef dennistd het volgende: Eigenlijk wel ja. Maar goed, samen met wat andere reizigers de korte pittige kapsels maar uit de eerste klas siltecoupe gejaagd