abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 maart 2016 @ 15:16:32 #76
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_160958438
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 13:45 schreef Djoetma het volgende:

In TFA zaten echter zo veel herhaalde elementen dat ik iets had van... 'dit hebben we al gezien'.

Ja, in 90% van de bekende verhalen.

Het is allemaal geschoeid op de Hero with a thousand faces.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 26 maart 2016 @ 15:51:18 #77
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_160959018
Hij vergeet er bij te zeggen dat Kylo Ren de nieuwe Vader is en die grote dude de nieuwe emperor :P

Uiteindelijk heeft hij wel een punt, maar als je naar de film op zich gaat kijken is het gewoon een heerlijke popcorn film. Het is alleen allemaal al wel een keer gedaan.

Overigens is de stelling dat de Orginele Trilogie helemaal niet zo goed waren onzin. Je moet het in die tijd zetten en toen was het baanbrekend. Tegenwoordig ziet het er natuurlijk gedateerd uit. Wat betreft verhaal is het nog steeds heel goed. Een heel stuk beter dan de flutverhaaltjes van tegenwoordig.

De Prequels waren minder, maar ik heb ze laatst nog een keer gezien en het blijven leuke films.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_160959853
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 07:54 schreef Xan21 het volgende:
3/5 sterren voor de goede effecten...
Liever dat dan teveel CGI en CGI die duidelijk nep is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160959890
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 15:51 schreef Komakie het volgende:
Hij vergeet er bij te zeggen dat Kylo Ren de nieuwe Vader is en die grote dude de nieuwe emperor :P

Uiteindelijk heeft hij wel een punt, maar als je naar de film op zich gaat kijken is het gewoon een heerlijke popcorn film. Het is alleen allemaal al wel een keer gedaan.

Overigens is de stelling dat de Orginele Trilogie helemaal niet zo goed waren onzin. Je moet het in die tijd zetten en toen was het baanbrekend. Tegenwoordig ziet het er natuurlijk gedateerd uit. Wat betreft verhaal is het nog steeds heel goed. Een heel stuk beter dan de flutverhaaltjes van tegenwoordig.

De Prequels waren minder, maar ik heb ze laatst nog een keer gezien en het blijven leuke films.
Plus dat mensen maar al te gemakkelijk vergeten dat de eerste SW-film een low budget film was.
#NoDAPL
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 maart 2016 @ 17:20:17 #80
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_160960582
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Plus dat mensen maar al te gemakkelijk vergeten dat de eerste SW-film een low budget film was.
Onzin. 11 miljoen dollar was in 1977 heel wat meer dan nu het geval is.
Ter vergelijking: het budget van bijvoorbeeld Jaws en Alien was ongeveer hetzelfde.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  zaterdag 26 maart 2016 @ 17:48:57 #81
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_160961056
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 17:20 schreef Tokus het volgende:

[..]

Ter vergelijking: het budget van bijvoorbeeld Jaws en Alien was ongeveer hetzelfde.
En Alien werd toch echt als budget sci fi gezien...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_160961972
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 15:16 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ja, in 90% van de bekende verhalen.
Ik heb het puur over de verhaalmetaforen binnen het Starwars-paradigma. Dus echt de dingen die eigen zijn aan Star Wars dit tot in details en de plaats in het bredere verhaal overgenomen zijn. Het is alsof ze de originele trilogie hebben willen namaken en op een soort van paint by number-basis de film ingevuld hebben.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 15:51 schreef Komakie het volgende:
We weten natuurlijk niet of Snoke ook daadwerkelijk zo groot is. Was immers een hologram.
quote:
Overigens is de stelling dat de Orginele Trilogie helemaal niet zo goed waren onzin. Je moet het in die tijd zetten en toen was het baanbrekend. Tegenwoordig ziet het er natuurlijk gedateerd uit. Wat betreft verhaal is het nog steeds heel goed.
Ik had het niet over de effecten, ik had het over het verhaal. En ik vind dat verhaal dus niet goed. Een zwak punt in the Death Star waar ze effe in vliegen?
quote:
Een heel stuk beter dan de flutverhaaltjes van tegenwoordig.
Er komen zat goede films uit, en daarnaast series die puur qua verhaal Star Wars gewoon voorbij gaan.

De rol van Kylo Ren en Snoke was te obvious dus die heb ik niet genoemd. Maar inderdaad, waarom dat geluid? Hij heeft dat masker niet eens nodig.
pi_160962276
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 17:20 schreef Tokus het volgende:

[..]

Oké, niet low budget maar toch zeker niet een film met een gigantisch budget zoals voor de latere delen het geval was. Wel knap dat hij dat voor elkaar kreeg in die tijd met dat verhaal etc.
Ik heb het even opgezocht, 1 USD van toen is nu ongeveer 3,95 USD waard, dat zou dus een budget van 44 miljoen USD zijn. Toegegeven, dat is best een aardig budget.
#NoDAPL
  zaterdag 26 maart 2016 @ 20:48:50 #84
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_160964781
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 18:34 schreef Djoetma het volgende:
Ik heb het puur over de verhaalmetaforen binnen het Starwars-paradigma. Dus echt de dingen die eigen zijn aan Star Wars dit tot in details en de plaats in het bredere verhaal overgenomen zijn. Het is alsof ze de originele trilogie hebben willen namaken en op een soort van paint by number-basis de film ingevuld hebben.
Wat een onzin, wat jij nu echt eigen noemt aan SW is gewoon gebaseerd op Campbell's werk, of dat nu de OT, de PT of de ST is.

En met minieme wijzigingen is het de verhaallijn van Lord of the Rings, Gilgamesh, Harry Potter, Robocop, Dances with Wolves, bijna alle Disney's, enz enz enz
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_160965461
Ik heb er hier misschien over heen gelezen. Maar is de 3D Blu-Ray van Star Wars VII: The Force Awakens uitgesteld?
Hij zit niet meer in mijn Bol.com winkelmandje...
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_160967633
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 20:48 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wat een onzin, wat jij nu echt eigen noemt aan SW is gewoon gebaseerd op Campbell's werk, of dat nu de OT, de PT of de ST is.

En met minieme wijzigingen is het de verhaallijn van Lord of the Rings, Gilgamesh, Harry Potter, Robocop, Dances with Wolves, bijna alle Disney's, enz enz enz
Ik denk dat je niet snapt wat verhaalmetaforen zijn. Die komen gewoon te veel terug op een manier die overgenomen zijn uit de originele trilogie.
  zaterdag 26 maart 2016 @ 23:25:52 #87
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_160969054
Ik heb hem vanavond voor de 2de keer zitten kijken en ik moet wel zeggen dat de vele verwijzigingen en dingen die over genomen zijn uit de eerdere delen mij wel enigzins minder irriteerden.
Ik voelde me eigenlijk stiekem een beetje genaaid toen ik de bioscoop uit liep. Ondanks dat ik ook wel genoten had.
Nu had ik dat niet en ben ik juist het onderscheid in het verhaal gaan zoeken t.o.v. de vorige verhalen en wat de mogelijkheden zijn voor de vervolgen.

Alleen het karakter van Kylo Ren vind ik nog niet alles. Net als van Snoke. Ze komen op mij niet echt als verschrikkelijke bad guys over.
Kylo/Ben komt meer over als een verwende, vervelende puber en Snoke weet ik ook niet wat ik er nou mee aan moet.
Om maar de lekkere vergelijking te trekken, The Emperor/Darth Sidious/Palpentine was gewoon puur evil en alleen maar belust op ongelimiteerde macht. Darth Vader was dat ook, tot op het laatste moment dat hij toch uiteindelijk Luke helpt om The Emperor te verslaan.
Dat vind ik eigenlijk het zwakste van de film. Ik had bij de bad guys niet echt het gevoel dat ze echt slecht zijn. Normaal gesproken zou je in SW zeggen dat de bad guy aan het einde dood gaat, maar ik heb het idee dat dit met Kylo Ren niet gaat gebeuren. Hij is gewoon niet slecht genoeg.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
pi_160972802
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 22:29 schreef Djoetma het volgende:

[..]

Ik denk dat je niet snapt wat verhaalmetaforen zijn. Die komen gewoon te veel terug op een manier die overgenomen zijn uit de originele trilogie.
Ik krijg vooral sterk het idee dat je de term 'metafoor' verkeerd gebruikt...
Ja er zijn een hele hoop verhaal-elementen geleend van de OT en de (zoals reeds vele malen gezegd) Hero with a thousand faces.
Maar het ontgaat me volledig hoe dat metaforen zouden zijn.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_160973899
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 20:48 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Hero with a thousand faces geeft alleen maar aan hoe een verhaal is opgebouwd. De invulling daarvan (het verhaal zelf) is wel Star Wars eigen, anders zouden er weinig originele (helden)verhalen meer zijn.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  zondag 27 maart 2016 @ 12:13:28 #90
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_160974065
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2016 12:04 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Hero with a thousand faces geeft alleen maar aan hoe een verhaal is opgebouwd. De invulling daarvan (het verhaal zelf) is wel Star Wars eigen, anders zouden er weinig originele (helden)verhalen meer zijn.
En heel origineel zijn de meeste verhalen ook niet. Maakt niet uit verder, ik vind ze nog steeds leuk. :P.
  zondag 27 maart 2016 @ 13:06:53 #91
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_160975100
ik heb tfa niet gezien als een herhaling van zetten.
Omdat ik goed geluisterd hebben naar wat de karakters willen.

Karakter Kylo Ren hebben ze neergezet als iemand met een laag IQ.
Daarom was hij ook makkelijk over te halen naar de donkere zijden.
Dat hij zijn opa wil nadoen vond ik zelf stomste wat hij heeft gedaan.
pi_160975791
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 10:31 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ik krijg vooral sterk het idee dat je de term 'metafoor' verkeerd gebruikt...
Ja er zijn een hele hoop verhaal-elementen geleend van de OT en de (zoals reeds vele malen gezegd) Hero with a thousand faces.
Maar het ontgaat me volledig hoe dat metaforen zouden zijn.
Klopt, moest 'motieven' zijn. Verhaalmotieven vs algemene motieven. De verhaalmotieven in SW TFA zijn zonder uitzondering herhaalde elementen. De film heeft daarmee niets toe te voegen en is verhaaltechnisch weinig toevoegend. Als onderdeel van de hele collectie is het naar mijn mening de minste van alle 7. Als losse film zou ik hem op 3 of 4 zetten met de opmerking dat het allemaal redelijk matige films zijn als je weglaat wat ze betekend hebben.
  zondag 27 maart 2016 @ 14:51:43 #93
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_160977214
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 13:06 schreef KingRadler het volgende:
ik heb tfa niet gezien als een herhaling van zetten.
Omdat ik goed geluisterd hebben naar wat de karakters willen.

Daarom was hij ook makkelijk over te halen naar de donkere zijden.
Dat hij zijn opa wil nadoen vond ik zelf stomste wat hij heeft gedaan.
Ik snap niet helemaal wat hij bedoelde met "I will finish what you started". Toen hij bij de helm van Darth Vader stond.
Vader was altijd er op uit om zo machtig mogelijk te worden, maar schermde altijd onder de vlag van The Emperor. Toen hij Luke probeerde over te halen wilde hij samen The Emperor afzetten, maar verder is alles was hij gedaan heeft ingegeven door The Emperor. Ergens is hij altijd zijn voetenveeg geweest.
  zondag 27 maart 2016 @ 14:52:25 #94
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_160977224
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 13:38 schreef Djoetma het volgende:

[..]

Klopt, moest 'motieven' zijn. Verhaalmotieven vs algemene motieven. De verhaalmotieven in SW TFA zijn zonder uitzondering herhaalde elementen. De film heeft daarmee niets toe te voegen en is verhaaltechnisch weinig toevoegend. Als onderdeel van de hele collectie is het naar mijn mening de minste van alle 7. Als losse film zou ik hem op 3 of 4 zetten met de opmerking dat het allemaal redelijk matige films zijn als je weglaat wat ze betekend hebben.
Hoe kan een film die veel betekend heeft nou matig zijn? Hij betekend dan toch juist een hoop omdat hij zo goed is.
  zondag 27 maart 2016 @ 16:46:19 #95
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_160979346
Vond episode 1 leuker destijds dan episode 7.
pi_160984691
Gisteravond eindelijk TFA gekeken en dat 14-jarige jochie dat voor het eerst de release van de (opgepoetste) originele Star Wars keek. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik hem voor het eerst op tv zag en betoverd was waardoor ik meteen bij de lokale V&D die gouden VHS videobanden (beide tegenwoordig historie) kocht van mijn zuurverdiende centjes.

Je kan heel lang debatteren over wat er goed of slecht ik aan TFA, waar het mij omging is dat de magie weer terug was. Ik keek gewoon uit aan de rendez-voux met The Millenium Falcon en was positief verrast dat de X-Fighters ook weer aan het squadron behoren.

Een knipoog naar A New Hope vond ik wel erg grappig, dat Han Solo in de nieuwe Death Star zei " is there a garbage shute?", refererend dat ie toen met Chewbacca en Luke Skywalker vastzat in de afvaldepot daar.

Ik heb geen zin in de wat mindere punten van de film op te noemen, laat gewoon The Force in jezelf los als je TFA bekijk :).
pi_160988259
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 13:06 schreef KingRadler het volgende:
Neuh, eerder onzeker en emotioneel. Dom zou ik hem niet willen noemen.

quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 13:38 schreef Djoetma het volgende:

[..]

De hele discussie omtrent de herhalingen is hier al tig keer voorbij gekomen, dat hoeft niet nog een keer opgerakeld te worden.
Denk dat hij als opzet voor de nieuwe generatie Star Wars goed geslaagd is.En zit voor mij vwb het Star Wars gevoel in m'n Top 3 (gelijk met de OT) en dat is iets wat de PT nooit voor elkaar heeft gekregen... die lieten me altijd met een dubbel gevoel achter.
En ook al kon ik hier gedurende de hele film wel aangeven waar ik het eerder had gezien in Star Wars heb ik van elk moment zitten genieten.

Als we alleen films uit gaan brengen die vernieuwend zijn (op welk vlak dan ook) blijft er niets meer over in de bioscoop :)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_160988934
Nu een paar maanden later denk ik toch dat het een overbodige film enigszins is.
pi_160997762
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 14:52 schreef Komakie het volgende:

Hoe kan een film die veel betekend heeft nou matig zijn? Hij betekend dan toch juist een hoop omdat hij zo goed is.
Het kan vernieuwend zijn of een specifieke doelgroep erg aanspreken. Dat betekent niet dat het ook goed is.

quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 22:38 schreef Ceased2Be het volgende:

Neuh, eerder onzeker en emotioneel. Dom zou ik hem niet willen noemen.
reden om hem dom te noemen is er m.i. ook niet. En onzeker en emotioneel weet je ook niet. Misschien is het wel een idee dat hij kiest voor de sterkste zijde om op die manier het universum te verenigen en zo vrede te hebben.

quote:
Als we alleen films uit gaan brengen die vernieuwend zijn (op welk vlak dan ook) blijft er niets meer over in de bioscoop :)
Het gaat niet eens om het wel of niet vernieuwend zijn. Zoals je zelf al zegt kunnen we dan een hoop films aanvallen. Echter, binnen dezelfde Star Wars Saga, een dergelijke herhaling van zetten?
pi_160998034
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 14:18 schreef Djoetma het volgende:

[..]

reden om hem dom te noemen is er m.i. ook niet. En onzeker en emotioneel weet je ook niet. Misschien is het wel een idee dat hij kiest voor de sterkste zijde om op die manier het universum te verenigen en zo vrede te hebben.

niet?
Zijn woede-uitbarstingen en de opmerking. 'You're afraid you'll never be as strong as Darth Vader' en zijn reactie daarop?
Niet de meest stabiele figuur.

quote:
Het gaat niet eens om het wel of niet vernieuwend zijn. Zoals je zelf al zegt kunnen we dan een hoop films aanvallen. Echter, binnen dezelfde Star Wars Saga, een dergelijke herhaling van zetten?
Wat Lucas ook al deed met Episode I. De karakter-ontwikkeling van Anakin in de PT is nagenoeg 1:1 aan die van Luke in de OT.
En zo storend vond ik het allemaal niet, de film was overduidelijk fan-service op-en-top en een opzet naar de nieuwe trilogie en verhalen nu Disney eigenaar is.
Persoonlijk had ik er nog de meeste moeite mee dat de oude cast er zo in ge-'shoehorned' was. Afgezien van Luke vond ik ze allemaal nogal inwisselbaar. Dat vond ik storender dan de overduidelijke herhaling qua thema's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')