Ja, in 90% van de bekende verhalen.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 13:45 schreef Djoetma het volgende:
In TFA zaten echter zo veel herhaalde elementen dat ik iets had van... 'dit hebben we al gezien'.
Liever dat dan teveel CGI en CGI die duidelijk nep is.quote:
Plus dat mensen maar al te gemakkelijk vergeten dat de eerste SW-film een low budget film was.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 15:51 schreef Komakie het volgende:
Hij vergeet er bij te zeggen dat Kylo Ren de nieuwe Vader is en die grote dude de nieuwe emperor
Uiteindelijk heeft hij wel een punt, maar als je naar de film op zich gaat kijken is het gewoon een heerlijke popcorn film. Het is alleen allemaal al wel een keer gedaan.
Overigens is de stelling dat de Orginele Trilogie helemaal niet zo goed waren onzin. Je moet het in die tijd zetten en toen was het baanbrekend. Tegenwoordig ziet het er natuurlijk gedateerd uit. Wat betreft verhaal is het nog steeds heel goed. Een heel stuk beter dan de flutverhaaltjes van tegenwoordig.
De Prequels waren minder, maar ik heb ze laatst nog een keer gezien en het blijven leuke films.
Onzin. 11 miljoen dollar was in 1977 heel wat meer dan nu het geval is.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Plus dat mensen maar al te gemakkelijk vergeten dat de eerste SW-film een low budget film was.
En Alien werd toch echt als budget sci fi gezien...quote:Op zaterdag 26 maart 2016 17:20 schreef Tokus het volgende:
[..]
Onzin. 11 miljoen dollar was in 1977 heel wat meer dan nu het geval is.
Ter vergelijking: het budget van bijvoorbeeld Jaws en Alien was ongeveer hetzelfde.
Ik heb het puur over de verhaalmetaforen binnen het Starwars-paradigma. Dus echt de dingen die eigen zijn aan Star Wars dit tot in details en de plaats in het bredere verhaal overgenomen zijn. Het is alsof ze de originele trilogie hebben willen namaken en op een soort van paint by number-basis de film ingevuld hebben.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 15:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, in 90% van de bekende verhalen.
We weten natuurlijk niet of Snoke ook daadwerkelijk zo groot is. Was immers een hologram.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 15:51 schreef Komakie het volgende:
Hij vergeet er bij te zeggen dat Kylo Ren de nieuwe Vader is en die grote dude de nieuwe emperor
Ik had het niet over de effecten, ik had het over het verhaal. En ik vind dat verhaal dus niet goed. Een zwak punt in the Death Star waar ze effe in vliegen?quote:Overigens is de stelling dat de Orginele Trilogie helemaal niet zo goed waren onzin. Je moet het in die tijd zetten en toen was het baanbrekend. Tegenwoordig ziet het er natuurlijk gedateerd uit. Wat betreft verhaal is het nog steeds heel goed.
Er komen zat goede films uit, en daarnaast series die puur qua verhaal Star Wars gewoon voorbij gaan.quote:Een heel stuk beter dan de flutverhaaltjes van tegenwoordig.
Oké, niet low budget maar toch zeker niet een film met een gigantisch budget zoals voor de latere delen het geval was. Wel knap dat hij dat voor elkaar kreeg in die tijd met dat verhaal etc.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 17:20 schreef Tokus het volgende:
[..]
Onzin. 11 miljoen dollar was in 1977 heel wat meer dan nu het geval is.
Ter vergelijking: het budget van bijvoorbeeld Jaws en Alien was ongeveer hetzelfde.
Wat een onzin, wat jij nu echt eigen noemt aan SW is gewoon gebaseerd op Campbell's werk, of dat nu de OT, de PT of de ST is.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 18:34 schreef Djoetma het volgende:
Ik heb het puur over de verhaalmetaforen binnen het Starwars-paradigma. Dus echt de dingen die eigen zijn aan Star Wars dit tot in details en de plaats in het bredere verhaal overgenomen zijn. Het is alsof ze de originele trilogie hebben willen namaken en op een soort van paint by number-basis de film ingevuld hebben.
Ik denk dat je niet snapt wat verhaalmetaforen zijn. Die komen gewoon te veel terug op een manier die overgenomen zijn uit de originele trilogie.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 20:48 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wat een onzin, wat jij nu echt eigen noemt aan SW is gewoon gebaseerd op Campbell's werk, of dat nu de OT, de PT of de ST is.
En met minieme wijzigingen is het de verhaallijn van Lord of the Rings, Gilgamesh, Harry Potter, Robocop, Dances with Wolves, bijna alle Disney's, enz enz enz
Ik krijg vooral sterk het idee dat je de term 'metafoor' verkeerd gebruikt...quote:Op zaterdag 26 maart 2016 22:29 schreef Djoetma het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet snapt wat verhaalmetaforen zijn. Die komen gewoon te veel terug op een manier die overgenomen zijn uit de originele trilogie.
Hero with a thousand faces geeft alleen maar aan hoe een verhaal is opgebouwd. De invulling daarvan (het verhaal zelf) is wel Star Wars eigen, anders zouden er weinig originele (helden)verhalen meer zijn.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 20:48 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wat een onzin, wat jij nu echt eigen noemt aan SW is gewoon gebaseerd op Campbell's werk, of dat nu de OT, de PT of de ST is.
En met minieme wijzigingen is het de verhaallijn van Lord of the Rings, Gilgamesh, Harry Potter, Robocop, Dances with Wolves, bijna alle Disney's, enz enz enz
En heel origineel zijn de meeste verhalen ook niet. Maakt niet uit verder, ik vind ze nog steeds leuk.quote:Op zondag 27 maart 2016 12:04 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Hero with a thousand faces geeft alleen maar aan hoe een verhaal is opgebouwd. De invulling daarvan (het verhaal zelf) is wel Star Wars eigen, anders zouden er weinig originele (helden)verhalen meer zijn.
Klopt, moest 'motieven' zijn. Verhaalmotieven vs algemene motieven. De verhaalmotieven in SW TFA zijn zonder uitzondering herhaalde elementen. De film heeft daarmee niets toe te voegen en is verhaaltechnisch weinig toevoegend. Als onderdeel van de hele collectie is het naar mijn mening de minste van alle 7. Als losse film zou ik hem op 3 of 4 zetten met de opmerking dat het allemaal redelijk matige films zijn als je weglaat wat ze betekend hebben.quote:Op zondag 27 maart 2016 10:31 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik krijg vooral sterk het idee dat je de term 'metafoor' verkeerd gebruikt...
Ja er zijn een hele hoop verhaal-elementen geleend van de OT en de (zoals reeds vele malen gezegd) Hero with a thousand faces.
Maar het ontgaat me volledig hoe dat metaforen zouden zijn.
Ik snap niet helemaal wat hij bedoelde met "I will finish what you started". Toen hij bij de helm van Darth Vader stond.quote:Op zondag 27 maart 2016 13:06 schreef KingRadler het volgende:
ik heb tfa niet gezien als een herhaling van zetten.
Omdat ik goed geluisterd hebben naar wat de karakters willen.
Karakter Kylo Ren hebben ze neergezet als iemand met een laag IQ.
Daarom was hij ook makkelijk over te halen naar de donkere zijden.
Dat hij zijn opa wil nadoen vond ik zelf stomste wat hij heeft gedaan.
Hoe kan een film die veel betekend heeft nou matig zijn? Hij betekend dan toch juist een hoop omdat hij zo goed is.quote:Op zondag 27 maart 2016 13:38 schreef Djoetma het volgende:
[..]
Klopt, moest 'motieven' zijn. Verhaalmotieven vs algemene motieven. De verhaalmotieven in SW TFA zijn zonder uitzondering herhaalde elementen. De film heeft daarmee niets toe te voegen en is verhaaltechnisch weinig toevoegend. Als onderdeel van de hele collectie is het naar mijn mening de minste van alle 7. Als losse film zou ik hem op 3 of 4 zetten met de opmerking dat het allemaal redelijk matige films zijn als je weglaat wat ze betekend hebben.
Neuh, eerder onzeker en emotioneel. Dom zou ik hem niet willen noemen.quote:Op zondag 27 maart 2016 13:06 schreef KingRadler het volgende:
Karakter Kylo Ren hebben ze neergezet als iemand met een laag IQ.
De hele discussie omtrent de herhalingen is hier al tig keer voorbij gekomen, dat hoeft niet nog een keer opgerakeld te worden.quote:Op zondag 27 maart 2016 13:38 schreef Djoetma het volgende:
[..]
Klopt, moest 'motieven' zijn. Verhaalmotieven vs algemene motieven. De verhaalmotieven in SW TFA zijn zonder uitzondering herhaalde elementen. De film heeft daarmee niets toe te voegen en is verhaaltechnisch weinig toevoegend. Als onderdeel van de hele collectie is het naar mijn mening de minste van alle 7. Als losse film zou ik hem op 3 of 4 zetten met de opmerking dat het allemaal redelijk matige films zijn als je weglaat wat ze betekend hebben.
Het kan vernieuwend zijn of een specifieke doelgroep erg aanspreken. Dat betekent niet dat het ook goed is.quote:Op zondag 27 maart 2016 14:52 schreef Komakie het volgende:
Hoe kan een film die veel betekend heeft nou matig zijn? Hij betekend dan toch juist een hoop omdat hij zo goed is.
reden om hem dom te noemen is er m.i. ook niet. En onzeker en emotioneel weet je ook niet. Misschien is het wel een idee dat hij kiest voor de sterkste zijde om op die manier het universum te verenigen en zo vrede te hebben.quote:Op zondag 27 maart 2016 22:38 schreef Ceased2Be het volgende:
Neuh, eerder onzeker en emotioneel. Dom zou ik hem niet willen noemen.
Het gaat niet eens om het wel of niet vernieuwend zijn. Zoals je zelf al zegt kunnen we dan een hoop films aanvallen. Echter, binnen dezelfde Star Wars Saga, een dergelijke herhaling van zetten?quote:Als we alleen films uit gaan brengen die vernieuwend zijn (op welk vlak dan ook) blijft er niets meer over in de bioscoop
niet?quote:Op maandag 28 maart 2016 14:18 schreef Djoetma het volgende:
[..]
reden om hem dom te noemen is er m.i. ook niet. En onzeker en emotioneel weet je ook niet. Misschien is het wel een idee dat hij kiest voor de sterkste zijde om op die manier het universum te verenigen en zo vrede te hebben.
Wat Lucas ook al deed met Episode I. De karakter-ontwikkeling van Anakin in de PT is nagenoeg 1:1 aan die van Luke in de OT.quote:Het gaat niet eens om het wel of niet vernieuwend zijn. Zoals je zelf al zegt kunnen we dan een hoop films aanvallen. Echter, binnen dezelfde Star Wars Saga, een dergelijke herhaling van zetten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |