abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 februari 2016 @ 18:39:16 #76
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_159941961
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:50 schreef houdjemond het volgende:

[..]

Doe dat dan ook niet gekkie!

Ik ben nu helemaal narrig door afbouwen en ; K&W / Hoge jaarafrekening

Boos boos boos dus lees vanavond even rustig terug.
Klote! Logisch dat je boos bent nu! Hopelijk vind je waardoor het zo hoog is uitgevallen
pi_159942166
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 18:26 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

:o ! Je bent dus ernstig ziek geweest...wat had je, als ik vragen mag?
Ik heb Cystic Fibrosis en heb een paar jaar geleden een longtransplantatie ondergaan.
pi_159942688
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 18:46 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik heb Cystic Fibrosis en heb een paar jaar geleden een longtransplantatie ondergaan.
slik je veel medicijnen, en hoe lang gaan de nwe longen mee?
pi_159942745
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:04 schreef computergirl het volgende:

[..]

slik je veel medicijnen, en hoe lang gaan de nwe longen mee?
Ja ik slik veel medicijnen en hoe lang ze meegaan weet ik niet. Er bestaan wel gemiddeldes qua overleven na de transplantatie maar daar kun je je niet aan vasthouden als voorspellende waarde.

https://www.umcg.nl/NL/Zo(...)Paginas/default.aspx
pi_159942821
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:06 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ja ik slik veel medicijnen en hoe lang ze meegaan weet ik niet. Er bestaan wel gemiddeldes qua overleven na de transplantatie maar daar kun je je niet aan vasthouden als voorspellende waarde.

https://www.umcg.nl/NL/Zo(...)Paginas/default.aspx
gaat CF ook bij deze longen een rol spelen, of ben je daar nu van 'genezen' :@
  † In Memoriam † maandag 15 februari 2016 @ 19:22:01 #81
137949 Disana
pi_159943265
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 18:46 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat is niet mis. Een longtransplantatie lijkt me enorm ingrijpend. Ik begrijp dat je af en toe heftige pijn hebt, maar functioneren de longen verder goed?
pi_159943518
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:22 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat is niet mis. Een longtransplantatie lijkt me enorm ingrijpend. Ik begrijp dat je af en toe heftige pijn hebt, maar functioneren de longen verder goed?
Ik heb nog nooit zulke goede longen gehad, ik weet niet wat me overkomt in dat opzicht. Probleem is dat ze maar net op tijd beschikbaar waren en de rest van mijn lichaam her en der wat schade heeft opgelopen. Daarnaast heeft CF nog invloed op andere organen die het allemaal nog redelijk doen maar ook niet geheel zonder problemen, de medicijnen tegen afstoting hakken er ook in. Gezien de omstandigheden ben ik echter dolblij met de transplantatie en zie ik het als luxe problemen.
  † In Memoriam † maandag 15 februari 2016 @ 19:34:38 #83
137949 Disana
pi_159943729
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:29 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit zulke goede longen gehad, ik weet niet wat me overkomt in dat opzicht. Probleem is dat ze maar net op tijd beschikbaar waren en de rest van mijn lichaam her en der wat schade heeft opgelopen. Daarnaast heeft CF nog invloed op andere organen die het allemaal nog redelijk doen maar ook niet geheel zonder problemen, de medicijnen tegen afstoting hakken er ook in. Gezien de omstandigheden ben ik echter dolblij met de transplantatie en zie ik het als luxe problemen.
Dat klinkt allemaal erg ingrijpend. Ik wist niet dat CF ook invloed heeft op andere organen, ik dacht dat het tot de longen beperkt bleef. Hoe is het met je mobiliteit, is die een beetje acceptabel met deze nieuwe longen? Wel balen dat je door de ingreep schade hebt opgelopen.
  maandag 15 februari 2016 @ 19:35:28 #84
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_159943768
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:29 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit zulke goede longen gehad, ik weet niet wat me overkomt in dat opzicht. Probleem is dat ze maar net op tijd beschikbaar waren en de rest van mijn lichaam her en der wat schade heeft opgelopen. Daarnaast heeft CF nog invloed op andere organen die het allemaal nog redelijk doen maar ook niet geheel zonder problemen, de medicijnen tegen afstoting hakken er ook in. Gezien de omstandigheden ben ik echter dolblij met de transplantatie en zie ik het als luxe probleem
Geloof ik ja dat dat er allemaal inhakt. Ik sta binnenkort op de wachtlijst voor een nieuwe nier. Hoeveel medicijnen slik je nu?
pi_159943899
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:34 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat klinkt allemaal erg ingrijpend. Ik wist niet dat CF ook invloed heeft op andere organen, ik dacht dat het tot de longen beperkt bleef. Hoe is het met je mobiliteit, is die een beetje acceptabel met deze nieuwe longen? Wel balen dat je door de ingreep schade hebt opgelopen.
De mobiliteit wordt beperkt door de beschadigde zenuwen in de voeten al kan ik best grote stukken lopen. Hardlopen is bijv. gevaarlijk omdat ik weinig controle heb en makkelijk kan vallen. Autorijden kan ook wel maar ook max. 2 uur dan gaat het pijn doen. Ik ben nog steeds bezig dat te proberen te verbeteren maar zenuwen zouden na een jaar niet veel verder meer herstellen.
  † In Memoriam † maandag 15 februari 2016 @ 19:41:55 #86
137949 Disana
pi_159944033
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:38 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De mobiliteit wordt beperkt door de beschadigde zenuwen in de voeten al kan ik best grote stukken lopen. Hardlopen is bijv. gevaarlijk omdat ik weinig controle heb en makkelijk kan vallen. Autorijden kan ook wel maar ook max. 2 uur dan gaat het pijn doen. Ik ben nog steeds bezig dat te proberen te verbeteren maar zenuwen zouden na een jaar niet veel verder meer herstellen.
Dat klopt, dat heb ik ook in mijn benen ervaren na een grote buikoperatie: op een gegeven moment zit er geen verbetering meer in. Ik neem aan dat je gerevalideerd hebt, hebben ze er daar ook iets over gezegd? Wat ik me eigenlijk afvroeg is of je uithoudingsvermogen verbeterd is met deze longen, maar dat zal toch hopelijk wel.
pi_159944106
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:35 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Geloof ik ja dat dat er allemaal inhakt. Ik sta binnenkort op de wachtlijst voor een nieuwe nier. Hoeveel medicijnen slik je nu?
Best veel maar aan de andere kant wat is veel. Anti-afstoting (2 soorten), maagzuurremmer, prednison, antibiotica, vitamine pillen (door verstoorde spijsvertering). Ik ben wel wat gewend qua medicijnen door de CF. Verder doen de alvleesklier, lever en nieren het nog net goed genoeg.
  maandag 15 februari 2016 @ 19:44:23 #88
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_159944136
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:43 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Best veel maar aan de andere kant wat is veel. Anti-afstoting (2 soorten), maagzuurremmer, prednison, antibiotica, vitamine pillen (door verstoorde spijsvertering). Ik ben wel wat gewend qua medicijnen door de CF. Verder doen de alvleesklier, lever en nieren het nog net goed genoeg.
Oh dat valt op zich nog wel mee idd. Ik hoop iig voor je dat je je longen nog lang kunt houden!
pi_159944780
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:44 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Oh dat valt op zich nog wel mee idd. Ik hoop iig voor je dat je je longen nog lang kunt houden!
Het ziet er allemaal goed uit, de kans bestaat dat ik de pensioengerechtigde leeftijd ga halen wat best een vreemde gedachte is.
pi_159944812
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:03 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het ziet er allemaal goed uit, de kans bestaat dat ik de pensioengerechtigde leeftijd ga halen wat best een vreemde gedachte is.
Als het zover is is die leeftijd al opgehoogd naar 80 ^O^
  † In Memoriam † maandag 15 februari 2016 @ 20:04:53 #91
137949 Disana
pi_159944832
quote:

[..]

Heb je mijn vragen nog gelezen, of heb je daar geen antwoord op.
pi_159944881
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:04 schreef Disana het volgende:

[..]

Heb je mijn vragen nog gelezen, of heb je daar geen antwoord op.
ik heb ze nog niet gezien, kom zo met antwoorden na ze te lezen.
pi_159945084
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:41 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat klopt, dat heb ik ook in mijn benen ervaren na een grote buikoperatie: op een gegeven moment zit er geen verbetering meer in. Ik neem aan dat je gerevalideerd hebt, hebben ze er daar ook iets over gezegd? Wat ik me eigenlijk afvroeg is of je uithoudingsvermogen verbeterd is met deze longen, maar dat zal toch hopelijk wel.
De revalidatie loopt eigenlijk nog steeds. Het was een heel traject.

Mijn longen zijn nu waarschijnlijk beter dan van veel gezonde mensen, mijn donor had duidelijk geen longproblemen. Het was heel vreemd om ineens niet meer te hijgen nadat ik een trap op was gelopen en daar moest ik aan wennen. Ook niezen blijkt pijn te doen en ik heb ook ontdekt hoe schoon sputum eruit ziet, vroeger zaten er altijd ontstekingen.

Het is een vreemde gewaarwording om ineens gezonde longen te hebben en het kost dus ook vreemd genoeg moeite om dingen die je hebt aangeleerd weer af te leren. Qua conditie kost het herstel erg veel tijd maar dat kwam met name doordat de conditie voor de opname dus minimaal was en na maanden IC nog slechter. Eigenlijk heb je dan geen spieren meer.
  † In Memoriam † maandag 15 februari 2016 @ 20:17:22 #94
137949 Disana
pi_159945293
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:11 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De revalidatie loopt eigenlijk nog steeds. Het was een heel traject.

Mijn longen zijn nu waarschijnlijk beter dan van veel gezonde mensen, mijn donor had duidelijk geen longproblemen. Het was heel vreemd om ineens niet meer te hijgen nadat ik een trap op was gelopen en daar moest ik aan wennen. Ook niezen blijkt pijn te doen en ik heb ook ontdekt hoe schoon sputum eruit ziet, vroeger zaten er altijd ontstekingen.

Het is een vreemde gewaarwording om ineens gezonde longen te hebben en het kost dus ook vreemd genoeg moeite om dingen die je hebt aangeleerd weer af te leren. Qua conditie kost het herstel erg veel tijd maar dat kwam met name doordat de conditie voor de opname dus minimaal was en na maanden IC nog slechter. Eigenlijk heb je dan geen spieren meer.
Sjonge, wat zul jij blij zijn dat je van de IC af bent. En ik kan me een klein beetje voorstellen hoe raar het moet zijn om ineens veel meer te kunnen, want je bent natuurlijk gewend aan beperkingen en aan heel voorzichtig met jezelf zijn. Ik vind het fijn voor je dat je er zo op vooruit bent gegaan, want CF lijkt me beslist geen pretje.
pi_159945388
Ik had je verhaal ooit al eens gelezen Wespensteek, maar het blijft ontzettend heftig. Ik hoop toch dat je er een jaar of 90 mee kunt worden. Maar goed, dat hoop ik voor eenieder hier.
pi_159945522
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:17 schreef Disana het volgende:

[..]

Sjonge, wat zul jij blij zijn dat je van de IC af bent. En ik kan me een klein beetje voorstellen hoe raar het moet zijn om ineens veel meer te kunnen, want je bent natuurlijk gewend aan beperkingen en aan heel voorzichtig met jezelf zijn. Ik vind het fijn voor je dat je er zo op vooruit bent gegaan, want CF lijkt me beslist geen pretje.
Zo voorzichtig was ik niet met mezelf maar op een bepaald moment kon het niet meer. Ook met slecht longen kon ik best veel doen, tot het dus echt fout ging.
  † In Memoriam † maandag 15 februari 2016 @ 20:26:26 #97
137949 Disana
pi_159945557
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:25 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Zo voorzichtig was ik niet met mezelf maar op een bepaald moment kon het niet meer. Ook met slecht longen kon ik best veel doen, tot het dus echt fout ging.
Oké, maar toch lijkt het me een hele ontdekkingsreis met nieuwe longen. Ik hoop dat je er heel oud mee wordt.
  maandag 15 februari 2016 @ 20:34:46 #98
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_159945907
quote:

[..]

*O*
pi_159947247
FHF / Ik geef een Cardio Stepper weg

Kan ik iemand hier blij maken wellicht?
  maandag 15 februari 2016 @ 21:31:50 #100
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_159948313
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 21:03 schreef Toto69 het volgende:
FHF / Ik geef een Cardio Stepper weg

Kan ik iemand hier blij maken wellicht?