abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 februari 2016 @ 17:46:22 #1
280022 houdjemond
Sicker than the rest.
pi_159940559
Ello,

Weet niet of die helemaal het juiste subje is, anders mag een schopje uiteraard :).

Lang verhaal kort (slik vrij zware medicijnen en ben pas geopereerd dus sorry als het een beetje warrig is, geheugen en concentratie is nog niet helemaal optimaal hier..)

Ik woon hier nu een jaar ( kreeg de sleutels eind december 2014, eind januari echt ingetrokken ). "Hier" is een hoekflat, 3 hoog, 3 kamers.

Energieleverancier was snel geregeld, woningbouw heeft de standen doorgegeven ten tijde van oplevering, allemaal dikke prima.
Eenpersoons huishouden dus kwam per maand uit op 73 euro per maand, altijd netjes betaald uiteraard.

Aangezien ik afgelopen jaar chronisch ziek geworden ben, ben ik in totaal,ongeveer, 3 maanden niet thuis geweest wegens ziekenhuisopname's.
Ook heb ik daarom nog geen wasmachine of droger of andere grote energie-vreters (bedankt voor het wassen mam :* )

We hebben wel in de zomer een vriezer in de box gezet, maar deze komt uit mijn ouderlijk huis en heb niet het idee dat dit een grote stroomveter was toen.

Anyhow ik heb nu een jaarafrekening van 280 bij betalen :').
Ik vind het zelf achterlijk hoog voor iemand die het nooit koud heeft (gaskachel staat op laagste waakvlammetje).
Verder douche ik normaal, en gebruik ik uiteraard mijn pc,laad ik mijn telefoon op, doe wel eens een lamp aan, anyway je krijgt een beeld, gewoon normaal verbruik m.i

Dame van de Nuon zag verder niks geks en heeft netjes een jaarafrekening specificatie doorgemaild, de laatste standen heb ik zelf doorgegeven en deze zijn dus niet geschat.

Houd vandaag de standen in de gaten na gebruik van combi-magnetron en voor/na het douchen en morgen trekken we even een half uurtje de vriezer beneden eruit om te kijken of dat veel verschil maakt in het tikken van de meter.

Toch zit het me ergens niet lekker, dus vroeg me af of jullie misschien nog ideeën hebben waar dit hoge bedrag vandaan kan komen?

TL;DR;
TS is paar maanden niet thuis geweest, leeft normaal en is zuinig qua energieverbruik, heeft hoge jaarafrekening en is nu beetje boos.

Bedankt alvast!
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje"
-Scorpion_17
pi_159940652
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:46 schreef houdjemond het volgende:

Energieleverancier was snel geregeld, woningbouw heeft de standen doorgegeven ten tijde van oplevering
Heb je die standen destijds gecontroleerd?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_159940661
Hoe moeten wij dat nou weten?
pi_159940671
Maar heb je veel gas of veel elektriciteit gebruikt?
  maandag 15 februari 2016 @ 17:57:51 #5
280022 houdjemond
Sicker than the rest.
pi_159940869
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:50 schreef Flufy het volgende:
Hoe moeten wij dat nou weten?
Doelde meer op misschien tips of obvious grote stroomverbruikers die ik misschien over het hoofd zie.
-Scorpion_17
  maandag 15 februari 2016 @ 17:59:56 #6
280022 houdjemond
Sicker than the rest.
pi_159940920
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:50 schreef jatochneetoch het volgende:
Maar heb je veel gas of veel elektriciteit gebruikt?
Volgens het overzichtje zit ik iets boven het "gemiddelde van een 1 persoons-huishouden" maar as said ben maanden niet thuis geweest, dus dan verbruikte ik ook niks, lijkt mij?
Vandaar dat die rekening mij verbaasde.
-Scorpion_17
  maandag 15 februari 2016 @ 18:00:25 #7
280022 houdjemond
Sicker than the rest.
pi_159940932
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:49 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Heb je die standen destijds gecontroleerd?
Uiteraard. :)
-Scorpion_17
  maandag 15 februari 2016 @ 18:06:52 #8
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_159941127
Die 73 euro, waar is dat op gebaseerd? Warmwater en cv, hoe is dat geregeld?, Wat zijn de verbruikscijfers per item, per maand?
Share your talent, move the world.
pi_159941149
En het verbruik wat ze nu in rekening brengen klopt ook als je dat zelf even narekent met de jou bekende begin- en eindstand? Dan zal het wel kloppen he...

<¤100 p/m lijkt me ook aan de lage kant, zo te horen is je woning niet al te energiezuinig (gaskachel? Waakvlam?)
  maandag 15 februari 2016 @ 18:12:47 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_159941303
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:59 schreef houdjemond het volgende:

[..]

Volgens het overzichtje zit ik iets boven het "gemiddelde van een 1 persoons-huishouden" maar as said ben maanden niet thuis geweest, dus dan verbruikte ik ook niks, lijkt mij?
Vandaar dat die rekening mij verbaasde.
Je was dan wel niet thuis, maar een belangrijk deel van de kosten loopt dan toch gewoon door.

Hier even snel uitgerekend en het echte verbruik is ca. 40% van het maandelijkse bedrag, de rest is vastrecht, e.d.
The love you take is equal to the love you make.
pi_159941341
73 lijkt mij ook vrij laag voor 3 kamers, en misschien heb je voordat je maanden bij je moeder ging meer verbruikt door overdag thuis te zijn?
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 15 februari 2016 @ 18:17:53 #12
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_159941416
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 18:12 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je was dan wel niet thuis, maar een belangrijk deel van de kosten loopt dan toch gewoon door.

Hier even snel uitgerekend en het echte verbruik is ca. 40% van het maandelijkse bedrag, de rest is vastrecht, e.d.
En als het dan in de zomermaanden is geweest dat TS in het ziekenhuis lag. De wintermaanden zijn de duurste maanden.

Ik kan eigenlijk niet anders dan adviseren om het verbruik gewoon in excel (of app van een leverancier) bij te gaan houden.
En gewoon eens kijken of het verbruik bij een dagje de viezer uit erg omlaag gaat ten opzicht van gewoon aan hebben staan. Zo kun je met meerdere apparaten kijken of het vreemd verbruik is.

Op basis van kosten is het lastig kijken wat er aan de hand kan zijn. Op basis van verbruik is het iets makkelijker.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_159941749
Toen wij een nieuwe tweedehands vriezer kregen, verbruikten we ineens 500-600 kwh meer (was ook geen volledig jaar). Dat is zo'n 100-120 Euro. Zo zuinig zijn die krengen dus niet... Bovendien zit je in een hoekflat, dus moet je meer stoken om het een beetje warm te houden. En wat iemand hier ook al noemde: een deel van je rekening beslaat vaste leveringskosten. Dus ook al ben je niet thuis, betalen doe je toch.
Somebody that I used to know
pi_159942107
Ik denk hoge jaarafrekening, nu komt t. ¤2000 ofzo, maar ¤280. Dat valt toch wel mee?

Heb je de specificatie? Waar zitten de kosten in? Ik weet dat budgetenergie behoorlijk hoge kosten rekent maar lage kwh/m3 gas. En zo zal er vast wel wat uit te rekenen zijn waar het hem in zit.
pi_159942219
Gewoon betalen! 73 euro is erg weinig. Ik betaal 104 voor electra en gas ofzo. Je wordt heus niet genaaid hoor.
pi_159942249
We worden allemaal genaaid, dat wel. Maar jij niet in het bijzonder in dit geval. Denk ik.
pi_159943457
quote:
99s.gif Op maandag 15 februari 2016 18:17 schreef Nizno het volgende:
En als het dan in de zomermaanden is geweest dat TS in het ziekenhuis lag. De wintermaanden zijn de duurste maanden.

Behalve voor die vriezer, maar die gaat ook door als je niet thuis bent.

Inderdaad even vermelden wat de kosten van elektra en gas apart zijn. Die vriezer kan inderdaad een flink deel van het verschil verklaren. Verder kachel vergeten op nachtstand te zetten, (gloei)lampen vergeten uit te doen.

Wat verbruiken diverse buren?
pi_159949828
Zonder cijfers over het verbruik is er niks te zeggen.

De kachel op waakvlam. Ook de hele zomer? En heb je ook nog een geiser? En misschien een tweede kachel in de slaapkamer?

Sinds ik in dit huis woon (maart 2015) weet ik uit ervaring dat een waakvlam zomaar 4m³ gas per maand kan verbruiken. In dit huis zaten 5 toestellen met een waakvlam. Als ik die het hele jaar aan zou laten zou dat al neerkomen op een gasverbruik van 1000m³ gas. En dat dan zonder daadwerkelijk de kachels 'aan' te zetten of warm water te gebruiken.

Dat kost ongeveer 550 euro per jaar, exclusief vastrecht.

Belangrijke stroomverbruikers als de koelkast, vriezer, tv en audio apparatuur gebruiken ook stroom wanneer je niet thuis bent. Als deze niet volledig uit stonden (dus ook niet in stand-by) heb je tijdens je afwezigheid ook nog behoorlijk wat stroom verbruikt.

Als dan je afwezigheid in de zomer is, wat qua energieverbruik de voordelige periode is, is het niet vreemd dat je het uiteindelijk niet zo goed merkt in je energieverbruik dat langdurige afwezig bent geweest.

Aangezien je een gaskachel hebt, ga ik er vanuit dat het huis ook niet of nauwelijks geïsoleerd is.
Nu ben ik geen koukleum, maar om alleen de huiskamer mijn slecht geïsoleerde warm te houden op een dag als vandaag, moet ik 10 m³ gas verbranden. Als jij de hele week thuis bent vanwege je revalidatie, kost dat dus 70m³ per week, ofwel 35 tot 40 euro per week. Zonder kosten voor vastrecht en levering.

Al met al is je jaarverbruik niet zo heel bijzonder. Het enige waar je even op moet letten is of de begin- en eindstanden ook daadwerkelijk de echte meterstanden zijn.
  dinsdag 16 februari 2016 @ 12:42:35 #19
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_159961956
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 22:05 schreef Ivo1985 het volgende:
Zonder cijfers over het verbruik is er niks te zeggen.

De kachel op waakvlam. Ook de hele zomer? En heb je ook nog een geiser? En misschien een tweede kachel in de slaapkamer?

Sinds ik in dit huis woon (maart 2015) weet ik uit ervaring dat een waakvlam zomaar 4m³ gas per maand kan verbruiken. In dit huis zaten 5 toestellen met een waakvlam. Als ik die het hele jaar aan zou laten zou dat al neerkomen op een gasverbruik van 1000m³ gas. En dat dan zonder daadwerkelijk de kachels 'aan' te zetten of warm water te gebruiken.

Dat kost ongeveer 550 euro per jaar, exclusief vastrecht.

Belangrijke stroomverbruikers als de koelkast, vriezer, tv en audio apparatuur gebruiken ook stroom wanneer je niet thuis bent. Als deze niet volledig uit stonden (dus ook niet in stand-by) heb je tijdens je afwezigheid ook nog behoorlijk wat stroom verbruikt.

Als dan je afwezigheid in de zomer is, wat qua energieverbruik de voordelige periode is, is het niet vreemd dat je het uiteindelijk niet zo goed merkt in je energieverbruik dat langdurige afwezig bent geweest.

Aangezien je een gaskachel hebt, ga ik er vanuit dat het huis ook niet of nauwelijks geïsoleerd is.
Nu ben ik geen koukleum, maar om alleen de huiskamer mijn slecht geïsoleerde warm te houden op een dag als vandaag, moet ik 10 m³ gas verbranden. Als jij de hele week thuis bent vanwege je revalidatie, kost dat dus 70m³ per week, ofwel 35 tot 40 euro per week. Zonder kosten voor vastrecht en levering.

Al met al is je jaarverbruik niet zo heel bijzonder. Het enige waar je even op moet letten is of de begin- en eindstanden ook daadwerkelijk de echte meterstanden zijn.
5x4=20x12 maanden is toch geen 1000?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_159971153
Oeps, rekenfoutje. Neemt niet weg dat ik me destijd kapot ben geschrokken van het verbruik van die onschuldige waakvlammetjes.
  zondag 21 februari 2016 @ 16:24:35 #21
359898 Smurfkuh
Smurf in schaapskleren
pi_160094726
Ik vind het wel mee vallen eigelijk. Ik heb een hoekhuis, 3 hoog en 2 kamers. Mijn was gaat altijd naar mijn ouders, heb dus geen wasmachine en ik eet ook altijd bij mijn ouders. Gasfornuis word dus nooit gebruikt. De verwarming (combi) staat hier altijd op 17 en gaat vrijwel nooit hoger en ik betaal 110 per maand.

Ik betaal 'zoveel' vanwege dat het een hoekhuis is en slecht geïsoleerd (jaren 30 woning van de woningbouw..) Je verbruik hoeft niet altijd de oorzaak te zijn.
pi_160112056
Ik betaal 106 euro pm. 3k woning mijn zoon en ik. Vind het eigenlijk geen laag bedrag hoor?

Ik werk zelf ft en ben tussen 7.15 en 1830 niet thuis. Kreeg 23 euro terug.
pi_160501277
ben wel benieuwd wat ik dit jaar terug krijg :P snelle berekening leerde mij al dat het gas verbruik lage zal liggen dan vorige afrekening.. elektra dan weer meer :/ 25kuub minder gas ofzo.. maar ja wel weer een 250KWH ofzo extra weg getikt.. dus dat is niet geheel in verhouding met elkaar :/
pi_160502862
Je hebt dus rond de ¤90-95 aan gas en elektra verbruikt? (Als ik de 280 er bij optel) Hoe groot is de woning in vloeroppervlak?

Even ter vergelijking:

Voor een tussenwoning van 100m2 met centrale verwarming, oude ketel, flinke kieren bij de ramen en een wasmachine,droger en vaatwasser en gewoon "normaal" verbruik zit je al snel op ¤100. Let er ook op dat een heel groot deel van dat bedrag niet eens je verbruik is maar belasting en dat soort vaste bedragen.
  donderdag 10 maart 2016 @ 12:49:37 #25
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_160564639
Het topic mankeert in elk geval concrete informatie.
Meterstanden bijvoorbeeld.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')