abonnement Unibet Coolblue
pi_159805860
121231_65252_AAQcD.jpg


99.gif Welkom in de Digital Corner Slowchat

Je bent aangekomen in de stamkroeg van het Digital Corner subforum op FOK!. Hier kom je alle vaste bezoekers tegen van DIG die hier naast onzinnige en grappige gesprekken ook serieuze discussies voeren over van alles en nog wat.
Ook beantwoorden wij zo nu en dan vragen die hier gesteld worden.

99.gif Wat was het vorige topic

Alle vorige topics zijn hier te vinden: Topicreeks: DIG Slowchat

99.gif De huisregels van de stamkroeg

Er zijn enkele regels die gelden in dit topic:
• Geen 'smilie posts'.
• Geen ordinaire 'tvp' posts.
• Geen eindeloze 'hoi/doei' posts.

99.gif IRC

Voor de echte addicts van DIG hebben we ook een IRC kanaal: DIG IRC KANAAL!

99.gif Wat te doen als ik de laatste post heb?

Degene die de laatste post heeft gemaakt moet het nieuwe topic openen, dat gaat tegenwoordig heel makkelijk door op de juiste knop te klikken. De OP wordt dan automatisch overgenomen en daarom heeft Troel het stukje tekst hier verwijderd.




N.a.v. de TT :6
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_159806022
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:06 schreef ReMcOrE het volgende:
hier ook maar eens in de groep gooien: op dit moment heb ik privé een 17" laptop, maar deze is redelijk lomp. nu zit ik te denken naar een kleine laptop (10"-14") erbij, om 's avonds op de bank een beetje te kunnen surfen, filmpje te kijken, Office-dingen te doen etc. een tablet is daar ook geschikt voor kunnen, maar heb liever een fysiek toetsenbord.

nu is de vraag: welke merken/types kunnen jullie mij aanraden, voor een kleine laptop? :) (maximaal ¤ 400 - ¤ 500)
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_159806208
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:36 schreef Catch22- het volgende:
Een slow chat. Bijna een jaar over een topic doen _O_
DIG SC _O_
Uitvinder van de biersmiley.
pi_159806674
een heel jaar.. is die XP1300+ underclocked dan? :P

en W10 op een AMD E300 APU met SSD en 4GB is geen lieve combinatie
pi_159806795
Het komt door die trage 10MB IBM MFM-harddisk in de header natuurlijk, met een SSD is dit topic zo vol.
Powered by Janetje®
pi_159806925
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_159807055
quote:
Dat valt niet bepaald binnen de '10"~14"'.
Powered by Janetje®
pi_159807171
quote:
7s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:22 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Dat valt niet bepaald binnen de '10"~14"'.
daar heb je gelijk in

PW filter met 10-14", dell, lenovo en 400-500 euro)

die laptops tot 14" hebben wel allemaal gare ultra low power cpu's. Ik zou dan liever 15.4" met een i3 hebben.

http://tweakers.net/price(...)0-80-80e502ufnx.html

zoiets bijvoorbeeld
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_159807447
quote:
11s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:26 schreef Catch22- het volgende:

[..]

daar heb je gelijk in

PW filter met 10-14", dell, lenovo en 400-500 euro)

die laptops tot 14" hebben wel allemaal gare ultra low power cpu's. Ik zou dan liever 15.4" met een i3 hebben.

http://tweakers.net/price(...)0-80-80e502ufnx.html

zoiets bijvoorbeeld
Klopt ja, zodra je iets als 13" met wat power wil kom je in de belachelijke Ultrabook-categorie. En met belachelijk bedoel ik de prijs tov de hardware, alles is leuk behalve de onboard graphics. Dezelfde specs met een groter scherm heb je al voor de helft van die prijs.
Powered by Janetje®
pi_159807518
dus 'goede' laptops (lees: een beetje power) voor een fatsoenlijke prijs heb je niet echt in de t/m 14" categorie?
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_159807663
Tuurlijk wel. Geen desktopreplacement/workstation achtige apparaten, maar dat verwacht je ook niet lijkt me.
pi_159807707
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:45 schreef KomtTijd... het volgende:
Tuurlijk wel. Geen desktopreplacement/workstation achtige apparaten, maar dat verwacht je ook niet lijkt me.
klopt: beetje surfen, filmpje kijken, simpele Office-dingen etc.

maar dan zit ik dus met "gare ultra low power cpu's" zoals Catch22- het noemt?
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_159807772
Daar zit je mee ja, maar zo gaar zijn die dingen ook weer niet. Ze zijn gewoon low power. Voor een beetje browsen en filmpjes kijken prima geschikt.

Edit: Is een chromebook een optie trouwens?

edit2:

Hier, best wat leuke opties:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/471012;433368;478051/

Die laatste is een chromebook, wel iets om rekening mee te houden. Oh en die acer is een laptop/tablet hybride. Kan leuk zijn maar zit je misschien niet op te wachten (vind die dingen persoonlijk snel wat "topzwaar" als je ze als laptop gebruikt)

[ Bericht 15% gewijzigd door KomtTijd... op 10-02-2016 15:58:12 ]
  woensdag 10 februari 2016 @ 16:03:00 #14
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_159808106
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:47 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

klopt: beetje surfen, filmpje kijken, simpele Office-dingen etc.

maar dan zit ik dus met "gare ultra low power cpu's" zoals Catch22- het noemt?
Ik vind ze gaar. Als je iets meer uitgeeft en kan leven met een iets groter scherm, heb je een toekomstbestendiger apparaat. Ik zou overigens zelf nooit een acer of hp kopen, helemaal niet de goedkope modellen.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_159808204
quote:
11s.gif Op woensdag 10 februari 2016 16:03 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ik vind ze gaar. Als je iets meer uitgeeft en kan leven met een iets groter scherm, heb je een toekomstbestendiger apparaat. Ik zou overigens zelf nooit een acer of hp kopen, helemaal niet de goedkope modellen.
Beetje overdreven voor een klein laptopje voor erbij denk je niet? Dat grote apparaat heeft'ie al.
  woensdag 10 februari 2016 @ 16:13:58 #16
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_159808390
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 16:05 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Beetje overdreven voor een klein laptopje voor erbij denk je niet? Dat grote apparaat heeft'ie al.
Die anderhalf inch maakt het verschil ook niet toch?

DAT IS NIET WAT JE MOEDER

ach laat maar
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_159808454
In mijn ervaring maakt die anderhalve inch juist heel veel verschil in praktisch gebruik.

Vind mijn 15" laptop ook veel te groot, zit al jaren te hopen dat'ie een keer echt stuk gaat zodat ik een goeie reden heb om een 13" te kopen.
pi_159808615
grootte is één ding, maar het gaat ook om gewicht; wat natuurlijk afneemt als de laptop kleiner wordt... laptop van het werk is 15,6", vergeleken daarmee zou ik graag een slag kleiner willen i.v.m. praktisch gebruik :s)
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_159810264
idd, had eerst nog een 4e model in mijn vergelijkingslijstje staan maar die was 2,4kg dus leek me niet relevant.
pi_159818542
Heh, 3 dagen geleden nog Windows 10 gezet op een Asus Z53M laptop met een AMD Sempron 3500+, 2GB RAM, 80GB HDD, en een nVidia Go 6100.

Videodriver (nVidia versie 309.08 voor Windows 8) heb ik handmatig moeten aanpassen.
Ding draait nog verbazingwekkend soepel ook, zelfs Youtube afspelen in 480p (niet fullscreen) gaat goed.
pi_160079519
quote:
FCC votes to “unlock the cable box” over Republican opposition
quote:
Customers should be able to watch TV on any device without CableCard, FCC said.

The Federal Communications Commission today approved a Notice of Proposed Rulemaking (NPRM) that seeks to give consumers more choices in the set-top boxes they use to watch cable TV.

The vote was 3-2, with Chairman Tom Wheeler and fellow Democrats Mignon Clyburn and Jessica Rosenworcel voting in favor of the proposal, while Republicans Ajit Pai and Michael O'Rielly voted against. An NPRM is not a final vote. Instead, this will kick off a months-long public comment period leading up to a final vote that is likely to happen before the end of this year.

The FCC is essentially trying to create a software-based replacement for CableCard. Pay-TV operators from the cable, satellite, and telco industries would have to provide content and programming information to makers of third-party hardware or applications. Theoretically, customers could then watch their TV channels on various devices without needing to rent a set-top box from their cable company and without buying equipment that is compatible with a physical CableCard.

One possibility is that new set-top boxes could combine online video sources with cable TV channels.

(...)
pi_160217938
http://tweakers.net/nieuw(...)r-voor-misbruik.html

nooit over nagedacht dat ook de muis kwetsbaar kan zijn. Mijn dongle is inmiddels geupdate :7
pi_160218060
quote:
14s.gif Op donderdag 25 februari 2016 22:57 schreef KomtTijd... het volgende:
http://tweakers.net/nieuw(...)r-voor-misbruik.html

nooit over nagedacht dat ook de muis kwetsbaar kan zijn. Mijn dongle is inmiddels geupdate :7
die paar wannabe hackers hebben geen signaal dat mijn 'mancave' inkomt })

:')
pi_160218164
mja ik spendeer een significant deel van mijn online-tijd in een flat met ca. 500 bčtastudenten. Ik neem liever geen risico :7
pi_160218737
quote:
14s.gif Op donderdag 25 februari 2016 23:03 schreef KomtTijd... het volgende:
mja ik spendeer een significant deel van mijn online-tijd in een flat met ca. 500 bčtastudenten. Ik neem liever geen risico :7
Hehe, dat is gewoon een uidaging.
Powered by Janetje®
pi_160219043
Ik zit al te balen dat ik mijn eigen NRF dongles niet bij de hand heb.
pi_160225849
Onze gasmeter wordt vanmiddag vervangen; oude maakt tikkende geluiden.
Blijkbaar gaat men ook direct de elektriciteitsmeter vervangen door een nieuwe.

Moeten we blij zijn met dat laatste?
pi_160226200
Waarschijnlijk krijg je direct slimme meters waar je van die kekke grafiekjes uit kunt trekken. Als je niet op big-brother praktijken zit te wachten kun je het op afstand uitlezen weigeren.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 11:32:46 #29
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_160226604
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 10:59 schreef Iemand91 het volgende:
Onze gasmeter wordt vanmiddag vervangen; oude maakt tikkende geluiden.
Blijkbaar gaat men ook direct de elektriciteitsmeter vervangen door een nieuwe.

Moeten we blij zijn met dat laatste?
Ik ben er wel blij mee. Gewoon iedereen een slimme meter.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_160227003
Het grootste nadeel lijkt mij voor eigenaren van zonnepanelen. Ondanks het feit dat die eigenlijk een prima investering zijn voor onze situatie (dak op zuiden, vrij hoog verbruik etc.) willen ze er niet aan.
Dus dat nadeel hebben wij niet.

Zit je dus eigenlijk alleen met het privacy-aspect en het vermeende hogere verbruik (van zowel de meter als eigen verbruik).
pi_160227199
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 11:32 schreef Bart het volgende:

[..]

Ik ben er wel blij mee. Gewoon iedereen een slimme meter.
Je hebt 'm gehackt en weet nu precies wanneer je buren thuis zijn?
  vrijdag 26 februari 2016 @ 11:59:40 #32
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_160227216
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 11:58 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Je hebt 'm gehackt en weet nu precies wanneer je buren thuis zijn?
Nee hoor, als ik dat wil weten kijk ik door het raam. Stuk makkelijker dan een meter hacken.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:01:02 #33
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_160227261
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 10:59 schreef Iemand91 het volgende:
Onze gasmeter wordt vanmiddag vervangen; oude maakt tikkende geluiden.
Blijkbaar gaat men ook direct de elektriciteitsmeter vervangen door een nieuwe.

Moeten we blij zijn met dat laatste?
Ik zou zeggen van wel, zeker icm een slimme thermostaat en diensten als Toon.

In 2012 heb op eigen verzoek slimme meters laten plaatsen en Toon laten installeren. De eenmalige investering van 185 euro (120 Toon / 65 slimme meter) en een abonnement van een paar euro per maand verdien ik nu ieder half jaar terug. Je krijgt meer inzicht, waardoor je je veel bewuster wordt waar en wanneer je energie verspilt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 11:50 schreef Iemand91 het volgende:
Het grootste nadeel lijkt mij voor eigenaren van zonnepanelen.
Hoezo? Omdat de teller niet meer terug loopt als je energie levert?
Dat is helemaal geen probleem, zo'n meter houdt ook precies bij wat je terug levert aan het net. En dat wordt netjes van je eindafrekening afgetrokken. Maakt per saldo niets uit.
quote:
Zit je dus eigenlijk alleen met het privacy-aspect en het vermeende hogere verbruik (van zowel de meter als eigen verbruik).
Dat privacy aspect zou ik me ook niet zo druk om maken. De energiemaatschappij weet toch al wat je verbruik is en met de huidige rekenmethodes kunnen ze daar voor een doorsnee gezin een prima schatting van maken.
Hackers zien in het systeem alleen een berg aansluitnummers en meterstanden voorbij komen, niet de meest handige manier om te achterhalen of iemand wel of niet thuis is. Daar is Facebook of simpelweg door het raam kijken veel handiger voor.

Het hogere verbruik? Ik merk er niet veel van. Wat veel mensen zich nooit realiseren is dat bij het vervangen van een meter je gebruik altijd afwijkt. Mechanische tellers hebben de onhebbelijke eigenschap om af te gaan wijken. Soms in voorveel van de klant, soms in voordeel van de leverancier. Dus ja, als je een nieuwe slimme meter krijgt, kan je verbruik hoger lijken, maar dat was ook het geval geweest als je een nieuwe traditionele meter had gekregen.

En het eigen hogere verbruik van de meter, dat is nog steeds peanuts vergeleken bij het opladen van een mobiele telefoon.
So we just called him Fred
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:01:51 #34
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_160227283
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 11:59 schreef Bart het volgende:

[..]

Nee hoor, als ik dat wil weten kijk ik door het raam. Stuk makkelijker dan een meter hacken.
Facebook is nog makkelijker, dan weet je ook precies waar ze zijn en hoeveel tijd je hebt voor ze weer thuis zijn :7
So we just called him Fred
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:03:23 #35
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_160227317
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 11:50 schreef Iemand91 het volgende:
Het grootste nadeel lijkt mij voor eigenaren van zonnepanelen. Ondanks het feit dat die eigenlijk een prima investering zijn voor onze situatie (dak op zuiden, vrij hoog verbruik etc.) willen ze er niet aan.
Dus dat nadeel hebben wij niet.

Zit je dus eigenlijk alleen met het privacy-aspect en het vermeende hogere verbruik (van zowel de meter als eigen verbruik).
Dat van die zonnepanelen is ook een fabeltje. Je krijgt gewoon hetzelfde per teruggeleverde kwh terugbetaald als dat je zelf betaalt voor wat je afneemt.

Verder zitten er nog veel meer voordelen aan een slimme meter die vrij technisch van aard zijn en daardoor niet in de media genoemd worden. Die dingen leveren ons als consument in de toekomst wel lagere (of minder hoge) energiekosten op.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_160227518
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:01 schreef FredvZ het volgende:

Hoezo? Omdat de teller niet meer terug loopt als je energie levert?
Dat is helemaal geen probleem, zo'n meter houdt ook precies bij wat je terug levert aan het net. En dat wordt netjes van je eindafrekening afgetrokken. Maakt per saldo niets uit.

Op dit moment is dat wel zo ja, maar het is de vraag of dat zo blijft na 2020. De meeste mensen hebben hun zonnepanelen voor die tijd nog niet terugverdiend. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat je liever een mechanische terugloopmeter zou behouden waarmee het salderen op technisch vlak gebeurt.

Daarnaast: Dat men die meter op afstand uit kan lezen lijkt me ook ideaal, het enige waar ik mijn twijfels bij heb, is dat je wel een apparaat met netwerkverbinding in huis haalt waar je zelf geen enkele invloed op hebt. Je bent overgeleverd aan de fabrikant en/of netbeheerder voor de updates. Het zelfde geldt voor die slimme thermostaten en dergelijke. Vroeg of laat gaat er iemand een exploit vinden en het enige wat je dan kunt doen is hopen dat iemand zo vriendelijk is je een software-update te pushen, of het apparaat uitschakelen. En dat laatste is niet echt een optie. Waarschijnlijk zal het allemaal zo'n vaart niet lopen, maar ik vind het geen prettig idee.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:14:01 #37
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_160227542
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:01 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Facebook is nog makkelijker, dan weet je ook precies waar ze zijn en hoeveel tijd je hebt voor ze weer thuis zijn :7
Ik heb maar de helft van mijn buren op Facebook.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:22:29 #38
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_160227744
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:12 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Op dit moment is dat wel zo ja, maar het is de vraag of dat zo blijft na 2020. De meeste mensen hebben hun zonnepanelen voor die tijd nog niet terugverdiend. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat je liever een mechanische terugloopmeter zou behouden waarmee het salderen op technisch vlak gebeurt.
Die draaistroommeters zouden sowieso vervangen worden digitale meters, al dan niet slim. Dus dat mogelijke voordeel was je hoe dan ook kwijt.
quote:
Daarnaast: Dat men die meter op afstand uit kan lezen lijkt me ook ideaal, het enige waar ik mijn twijfels bij heb, is dat je wel een apparaat met netwerkverbinding in huis haalt waar je zelf geen enkele invloed op hebt. Je bent overgeleverd aan de fabrikant en/of netbeheerder voor de updates. Het zelfde geldt voor die slimme thermostaten en dergelijke. Vroeg of laat gaat er iemand een exploit vinden en het enige wat je dan kunt doen is hopen dat iemand zo vriendelijk is je een software-update te pushen, of het apparaat uitschakelen. En dat laatste is niet echt een optie. Waarschijnlijk zal het allemaal zo'n vaart niet lopen, maar ik vind het geen prettig idee.
Ach ja. De verantwoordelijkheid ligt dan dus ook bij de netbeheerder als er iets mis gaat. Dan mogen zij het oplossen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:23:15 #39
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_160227763
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:12 schreef KomtTijd... het volgende:
Op dit moment is dat wel zo ja, maar het is de vraag of dat zo blijft na 2020. De meeste mensen hebben hun zonnepanelen voor die tijd nog niet terugverdiend. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat je liever een mechanische terugloopmeter zou behouden waarmee het salderen op technisch vlak gebeurt.
Tja, risico van het vak. Het is wel jammer dat dit soort risico's sterk onderbelicht zijn geblijven, maar op het moment dat je zonnepalen (of windmoles) op je dak zet, ben je in feite een energieleverancier geworden. Daar hebben leuke subsidies op gezeten om het aantal zonnepanelen in Nederland om hoog te krijgen, maar uiteindelijk blijft het een onderneming die je start, met als doel het leveren van (elektrische) energie.

Mensen met een zonnepaneel op het dak zullen straks dus op zoek moeten gaan naar een partij die het meeste biedt voor hun opgewekte stroom. Of ze slaan de energie in huis op zodat het ze het zelf gebruiken.

quote:
Daarnaast: Dat men die meter op afstand uit kan lezen lijkt me ook ideaal, het enige waar ik mijn twijfels bij heb, is dat je wel een apparaat met netwerkverbinding in huis haalt waar je zelf geen enkele invloed op hebt. Je bent overgeleverd aan de fabrikant en/of netbeheerder voor de updates. Het zelfde geldt voor die slimme thermostaten en dergelijke. Vroeg of laat gaat er iemand een exploit vinden en het enige wat je dan kunt doen is hopen dat iemand zo vriendelijk is je een software-update te pushen, of het apparaat uitschakelen. En dat laatste is niet echt een optie. Waarschijnlijk zal het allemaal zo'n vaart niet lopen, maar ik vind het geen prettig idee.
Je bent met een traditionele meter ook overgeleverd aan de fabrikant of netbeheerder. Die kunnen nu net zo goed besluiten om andere meters te plaatsen die een ongunstiger gebruik opleveren voor de consument.
So we just called him Fred
pi_160230321
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:01 schreef FredvZ het volgende:
Ik zou zeggen van wel, zeker icm een slimme thermostaat en diensten als Toon.

In 2012 heb op eigen verzoek slimme meters laten plaatsen en Toon laten installeren. De eenmalige investering van 185 euro (120 Toon / 65 slimme meter) en een abonnement van een paar euro per maand verdien ik nu ieder half jaar terug. Je krijgt meer inzicht, waardoor je je veel bewuster wordt waar en wanneer je energie verspilt.
Tja, ik kijk daar dus helemaal anders tegenaan.

Tuurlijk, als je goede grafieken/inzicht e.d. krijgt wordt je inderdaad bewuster van je energieverbruik.
Maar uiteindelijk is het je mindset wat daadwerkelijk energie zal besparen; fancy pancy apparaatjes doen dat niet.

Energie besparen doe je met isolatie, kijken naar welke apparaten (veel) energie verbruiken en daar efficiënter mee omgaan (en die kun je dan nog het beste meten d.m.v. een meter in het stopcontact van een paar euro; niet centraal bij je energiemeter), de verwarming een graad lager zetten, een trui aantrekken i.p.v. in een T-shirt zittend de verwarming hoger zetten.

Daarnaast vind ik die 'slimme' thermostaten de meest overpriced troep wat er is. Een thermostaat hoeft niets anders te doen dat temperatuur meten en een gecontroleerd signaal naar de cv sturen.
En daar durven ze dan honderden euro's voor te vragen en dan ook nog eens een abonnement om de dergelijke data (verbruik, grafieken etc.) te mogen bekijken.
Dat soort data kan prima op lokaal geheugen opgeslagen worden; daar hoef je echt niet ruim ¤40 p/jaar voor te betalen IMHO.
quote:
Hoezo? Omdat de teller niet meer terug loopt als je energie levert?
Dat is helemaal geen probleem, zo'n meter houdt ook precies bij wat je terug levert aan het net. En dat wordt netjes van je eindafrekening afgetrokken. Maakt per saldo niets uit.
Omdat jij en ik beide weten dat dit binnen enkele jaren aangepakt gaat worden.
Als je nu zonnepanelen op het dak hebt liggen en je (zoals wij nog de komende uren) een ferrarismeter hebt hangen dan ben je een dief van eigen portemonnee als je daar een 'slimme' meter op laat hangen want waar bij een ferrarismeter in- en uitgaand niet gescheiden gemeten kan worden (en dus tariefverschil) kan dat bij een nieuwe meter wel.
quote:
Dat privacy aspect zou ik me ook niet zo druk om maken. De energiemaatschappij weet toch al wat je verbruik is en met de huidige rekenmethodes kunnen ze daar voor een doorsnee gezin een prima schatting van maken.
Hackers zien in het systeem alleen een berg aansluitnummers en meterstanden voorbij komen, niet de meest handige manier om te achterhalen of iemand wel of niet thuis is. Daar is Facebook of simpelweg door het raam kijken veel handiger voor.
Wat betreft je Facebook heb je helemaal gelijk maar alles is uiteindelijk te hacken.
Onlangs waren gasmeters (die wij dus nu ook krijgen) in het nieuws dat daar problemen mee waren.
Met een software-update werden die problemen opgelost.
Een beetje slimme hacker stuurt dus een eigen firmware-update rond.
Ook al is het dan feitelijk het probleem van de energieleverancier/netbeheerder; gelijk hebben is niet per se gelijk krijgen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:22 schreef Bart het volgende:
Ach ja. De verantwoordelijkheid ligt dan dus ook bij de netbeheerder als er iets mis gaat. Dan mogen zij het oplossen.
Simpel gezegd maar in de praktijk vaak met zoveel haken en ogen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:23 schreef FredvZ het volgende:
Tja, risico van het vak. Het is wel jammer dat dit soort risico's sterk onderbelicht zijn geblijven, maar op het moment dat je zonnepalen (of windmoles) op je dak zet, ben je in feite een energieleverancier geworden. Daar hebben leuke subsidies op gezeten om het aantal zonnepanelen in Nederland om hoog te krijgen, maar uiteindelijk blijft het een onderneming die je start, met als doel het leveren van (elektrische) energie.
Overal en met alles wordt je gepushed om 'groen en duurzaam' te zijn; elektrische of hybride-auto's, groene stroom, voedsel etc. etc.
Maar als je dan kijkt wat het in de praktijk dan klopt het plaatje niet meer.
Elektrische auto's moeten nog steeds stroom krijgen (hoewel dat wel door centrales gebeurt die dit efficiënter kunnen opwekken dan brandstofmotors), hybride-auto's rijden uiteindelijk vaker op benzine dan elektrisch (om van beide types nog niet te spreken over het feit dat ze volgehangen zijn met milieuonvriendelijke accu's), groene stroom wat in de praktijk wordt tegengewerkt (stoppen van saldering, heffing op Chinese zonnepanelen om Europese fabrikanten te beschermen maar die al over de kop waren gegaan en juist installatiebedrijven door de goedkope panelen floreerden.

Maar goed; ik zal wel een pessimistisch persoon zijn...
pi_160230710
Oh ik wil best geloven dat die meters geijkt zijn volgens goedgekeurde normen. Maar bij exploits denk ik eerder aan kwetsbaarheden waardoor het bijv. mogelijk is het actuele verbruik of de volledige geschiedenis in te zien. Of nog leuker, te rommelen met het doorgegeven verbruik. Altijd handig als je niet wilt dat je wietplantage verderop in de straat in de smiezen loopt.

Helaas zie je maar al te vaak dat fabrikanten en leveranciers verrot weinig support leveren op apparatuur die niet meer geleverd wordt. Zelfs telefoons en routers worden vaak na één of twee jaar al aan hun lot over gelaten, maar daar kun je vaak zelf nog nieuwe firmware op zetten. Dat zal met zo'n meter niet gaan en die zullen ook een aanzienlijk langere gebruiksduur hebben.

Nogmaals, het kan ook allemaal heel erg meevallen, maar het voordeel van de twijfel zou ik het niet geven.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 14:24:59 #42
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_160231317
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 14:05 schreef KomtTijd... het volgende:
Of nog leuker, te rommelen met het doorgegeven verbruik. Altijd handig als je niet wilt dat je wietplantage verderop in de straat in de smiezen loopt.
Dat gaat juist veel beter detecteerbaar worden. Alle illegaal afgetapte stroom is heel simpel te achterhalen door te meten hoeveel vermogen er per groep weggaat vanuit een trafostation, en hoeveel vermogen er wordt opgenomen door alle slimme meters op die groep. Vereiste is natuurlijk dat iedereen een slimme meter heeft. Maar als dat het geval is, kun je heel simpel achterhalen op welke groep illegaal afgetapt wordt (en dus ook waar een meter niet het juiste verbruik doorgeeft). Dan zit je op straatniveau, waarna het voor fraude-inspectie van netbeheerders vrij simpel is om exact te achterhalen hoe, wat en waar. Dat weet ik uit ervaring, ben een dagje met ze meegeweest, leuke wietplantage opgerold in Volendam toen :P.

Vandaar ook dat ik zeg, kom maar op met die slimme meters. Illegaal afgetapte stroom heeft ons 200 miljoen gekost in 2014. Dat kan terug naar 0 euro als iedereen een slimme meter heeft :).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_160232733
Nou, alleen de gasmeter wordt eerst vervangen.
pi_160233496
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 14:24 schreef Bart het volgende:

[..]

Dat gaat juist veel beter detecteerbaar worden. Alle illegaal afgetapte stroom is heel simpel te achterhalen door te meten hoeveel vermogen er per groep weggaat vanuit een trafostation, en hoeveel vermogen er wordt opgenomen door alle slimme meters op die groep. Vereiste is natuurlijk dat iedereen een slimme meter heeft. Maar als dat het geval is, kun je heel simpel achterhalen op welke groep illegaal afgetapt wordt (en dus ook waar een meter niet het juiste verbruik doorgeeft). Dan zit je op straatniveau, waarna het voor fraude-inspectie van netbeheerders vrij simpel is om exact te achterhalen hoe, wat en waar. Dat weet ik uit ervaring, ben een dagje met ze meegeweest, leuke wietplantage opgerold in Volendam toen :P.

Vandaar ook dat ik zeg, kom maar op met die slimme meters. Illegaal afgetapte stroom heeft ons 200 miljoen gekost in 2014. Dat kan terug naar 0 euro als iedereen een slimme meter heeft :).
Helemaal mee eens, maar dit onderschrijft wel dat het gewilde targets zullen zijn, die energie meters. Straks wordt de enige manier om illegaal te tappen, dat je eerst even een paar energiemeters in een buurt hackt en een wat hoger verbruik laat doorgeven.
En dan kan het de energiemaatschappij ineens ook niets meer schelen, want dan wordt die illegale stroom alsnog gewoon afgerekend. Alleen niet door de werkelijke gebruiker.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 15:52:49 #45
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_160233621
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:18 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, alleen de gasmeter wordt eerst vervangen.
Dan zal die denk ik nog niet slim zijn, of in ieder geval niet de standen doorgeven. Dat gebeurt voor zover ik weet altijd via de elektrameter. Daar zit dan ofwel een SIM-kaart in, ofwel een powerline communication adapter.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_160234232
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:52 schreef Bart het volgende:
Dan zal die denk ik nog niet slim zijn, of in ieder geval niet de standen doorgeven. Dat gebeurt voor zover ik weet altijd via de elektrameter. Daar zit dan ofwel een SIM-kaart in, ofwel een powerline communication adapter.
Klopt, de nieuwe gasmeter is exact hetzelfde als de vorige alleen héél wat jonger.

Moet de elektrameter toch ooit nog vervangen worden, dan kan dat altijd nog.
  woensdag 2 maart 2016 @ 22:54:03 #47
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_160380658
Ik val net van mijn stoel door een wijzing van Caiway: Ze gaan EIN_DE_LIJK de snelheden verhogen in Gouda voor kabelinternet naar het inmiddels standaard 120mbps wat Ziggo ook levert en ook de prijs komt meer in verhouding te staan.

Had eigenlijk de hoop al op gegeven dat ik het ooit nog zou meemaken..
So we just called him Fred
pi_160402391
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:54 schreef FredvZ het volgende:
Ik val net van mijn stoel door een wijzing van Caiway: Ze gaan EIN_DE_LIJK de snelheden verhogen in Gouda voor kabelinternet naar het inmiddels standaard 120mbps wat Ziggo ook levert en ook de prijs komt meer in verhouding te staan.

Had eigenlijk de hoop al op gegeven dat ik het ooit nog zou meemaken..
:o die lopen wel lekker achter daar :X

vandaag een triple monitor setup geinstalleerd, ik denk dat ik er best aan kan wennen :D
pi_160416047
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 22:00 schreef mschol het volgende:

[..]

:o die lopen wel lekker achter daar :X

vandaag een triple monitor setup geinstalleerd, ik denk dat ik er best aan kan wennen :D
De ellende komt pas als je weer terug moet wennen aan minder real-estate ;(
pi_160434379
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:47 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

De ellende komt pas als je weer terug moet wennen aan minder real-estate ;(
Een monitor minder zou ik nog mee kunnen leven, maar terug naar een HDD ipv een SSD wordt een pijnlijke denk ik.
Powered by Janetje®
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')