De ene groep verovert terrein op de andere groep. De machthebber is degene die blijkbaar kan beschikken over de macht van de groep. De machthebber is zelf niet bij machte de grens te verleggen. De enige vraag is, of iemand legitiem kan beschikken over de macht van de groep.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
Volgens mij zijn grenzen er meer voor bedoeld om aan te geven hoe ver de invloedssfeer van de plaatselijke machthebber(s) reikt, in plaats van dat zoiets bottom-up vanuit de groep is ontstaan, zoals je lijkt te suggereren.
Grenzen zijn dan ook voortdurend verschoven de laatste eeuwen, terwijl 'de groep' niet meeverhuisde.
Daar heb ik nog over na gedacht. Het antwoord is volgens mij:quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:51 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Dat is een goed punt en ik weet dat jouw verhaal wel degelijk te onderbouwen is met valide bronnen. Toch zit er een aantoonbare denkfout in jouw verhaal: de injectienaaldtheorie. Het vertoog wat jij beschrijft is hoeft helemaal geen injectie van de media in het volk te zijn. Media kunnen ook een reflectie zijn van het denken dat zich in de samenleving ontwikkelt. Communicatie, ook van politieke idealen, is geen eenrichtingsverkeer, maar interactie.
Huis-tuin-en-keuken filosofie. Ons alledaagse inzicht in het sociale is onderbelicht of schittert door afwezigheid in een (op de spits gedreven) individualistische ideologie.quote:
Ik kan mij hier alleen maar bij aansluiten.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 15:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Daar heb ik nog over na gedacht. Het antwoord is volgens mij:
Façades en dubbelspel
Stel, een uitkeringgerechtigde wordt verteld, dat om het minste of geringste zijn uitkering wordt stopgezet, zoals het missen van een afspraak. Als je bij de uitkeringsinstantie achter de schermen vraag of ze daadwerkelijk spelen met de bestaanszekerheid van mensen, dan verzekeren ze je dat ze zoiets niet echt doen. Ze zijn humaan, maar ook verstandig. Zo verstandig, dat ze een actief ontmoedigingsbeleid voeren, waarmee ze willen voorkomen dat mensen te gemakkelijk in een uitkering blijven hangen. Dat werkt alleen als de stok geloofwaardig overkomt. De uitkeringsinstantie speelt een dubbelrol.
Als de uitkeringsgerechtigde stelt dat hij niet humaan behandeld wordt, heeft hij dan ongelijk? Nee, want hij kijkt tegen een façade aan dat zich werkelijk inhumaan naar hem toe opstelt.
Heeft de uitkeringsinstantie gelijk dat zij humaan handelt? Als de uitkeringsgerechtigde door de façade heen kon kijken, dan wel. Maar, dat is juist niet de bedoeling. Conclusie: Nee.
De rest van de samenleving kent de overheid niet in deze gedaante. Zij worden humaner behandeld. Men behandelt een bevolkingsgroep apart. Het is apartheidsbeleid in een notendop.
Façades creëren een dubbelspel, waarin vragen naar de situatie (bijvoorbeeld, zijn wij humaan?) niet meer te beantwoorden zijn, zolang het dubbelspel niet wordt doorzien. Dat geldt voor alle politiek die berust op dubbelspel.
Iedere burger heeft te maken met dubbelspel. Het is al onderdeel van ons gewone sociale gedrag onderling (neem bijvoorbeeld de opvoeding van kinderen, neem Sinterklaas). Organisaties werken bewust met façades. Dat is een onderbelicht aspect, dat het denken over de samenleving blokkeert. Dat is ook de kern van het elite-verhaal. De gewone burger kijkt tegen façades aan. Als er dan problemen ontstaan:
1. kan de burger de situatie vaak niet duiden.
2. zijn complottheorien onvermijdelijk
3. en als duidelijk wordt dat er fouten zijn gemaakt, kun je niet verkopen dat we het samen hebben gedaan.
Daarom is een open publiek debat noodzakelijk, zodat burgers meegenomen wordt in de werkelijke gang van zaken, de politiek een gemeenschappelijk proces is, waarin iedereen iets oppikt van wat anderen hebben meegemaakt, terwijl hij met zijn straatje bezig was. Façades en dubbelspel zijn daarin de hond in de pot.
Je doet jezelf tekort.quote:
Ik ben sowieso niet zo van het groepsdenken. Maar het antwoord op de laatste vraag is wat mij betreft nee.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 03:00 schreef deelnemer het volgende:
De ene groep verovert terrein op de andere groep. De machthebber is degene die blijkbaar kan beschikken over de macht van de groep. De machthebber is zelf niet bij machte de grens te verleggen. De enige vraag is, of iemand legitiem kan beschikken over de macht van de groep.
Ook niet als de leden van de groep worden afgekocht met een salaris, waar ze vrijwillig mee akkoord zijn gegaan, zoals in een bedrijf. In dat geval claimt een bedrijf dat het legitiem beschikt over de macht van de groep en kan ze ieder lid aansturen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 18:43 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik ben sowieso niet zo van het groepsdenken. Maar het antwoord op de laatste vraag is wat mij betreft nee.
Zowel de werknemer als de werkgever hebben zo hun eisen. In die zin is het weinig anders de relatie tussen een bedrijf en een klant, waarbij de klant ook een afkoopsom betaalt om het bedrijf aan te sturen hem te bedienen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 18:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook niet als de leden van de groep worden afgekocht met een salaris, waar ze vrijwillig mee akkoord zijn gegaan, zoals in een bedrijf. In dat geval claimt een bedrijf dat het legitiem beschikt over de macht van de groep en kan ze ieder lid aansturen.
Mensen zitten graag in hun comfort-zone. Ze zien en horen dan ook graag zaken die hun wereldbeeld bevestigd. En ze zullen zich afzetten tegen andere denkbeelden.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 18:09 schreef Drieklank het volgende:
Samengevat: hoe meer ons eigen denken ter discussie staat, hoe meer we ons daar aan gaan vasthouden. Een open publiek debat zou daarom weleens averechts kunnen werken.
Inderdaad. Via het prijsmechanisme werken mensen ook samen. Om het prijsmechanisme te laten werken, moet je de samenwerking beperken tot het prijsmechanisme. Uit die beperking ontstaan coordinatie problemen, die je wel kunt oplossen met een andere vorm van samenwerking, nl via groepsbesluiten (politiek dus). Of je de samenwerking wilt beperken tot het prijsmechanisme of niet, is al een groepsbesluit (dus daar ontkom je niet aan).quote:Op vrijdag 4 maart 2016 20:16 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Zowel de werknemer als de werkgever hebben zo hun eisen. In die zin is het weinig anders de relatie tussen een bedrijf en een klant, waarbij de klant ook een afkoopsom betaalt om het bedrijf aan te sturen hem te bedienen.
Dat is een voorbeeld van mijn punt. Bevoogding, met als rechtvaardiging 'verstandig zijn', is nog steeds bevoogding. Als het misleidend wordt, wordt het bedenkelijk.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 18:09 schreef Drieklank het volgende:
Samengevat: hoe meer ons eigen denken ter discussie staat, hoe meer we ons daar aan gaan vasthouden. Een open publiek debat zou daarom weleens averechts kunnen werken.
Het prijsmechanisme werkt ook nog wel als deze niet uitsluitend gebruikt wordt, alleen, theoretisch gezien, niet meer optimaal. En andere vormen van coördinatie leiden ook weer tot problemen, al was het maar omdat de groep of machthebbers niet alwetend en volledig de goedheid zelve zijn.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Inderdaad. Via het prijsmechanisme werken mensen ook samen. Om het prijsmechanisme te laten werken, moet je de samenwerking beperken tot het prijsmechanisme. Uit die beperking ontstaan coordinatie problemen, die je wel kunt oplossen met een andere vorm van samenwerking, nl via groepsbesluiten (politiek dus). Of je de samenwerking wilt beperken tot het prijsmechanisme of niet, is al een groepsbesluit (dus daar ontkom je niet aan).
Klopt. Daarvoor zijn er al die extra voorzieningen. Democratie maakt van de machtspiramide een cirkel, door de top weer onderop de machtspiramide te plaatsen in verkiezingen. De vrije pers moet er voor zorgen dat de bevolking op de hoogte is van wat er in de samenleving gebeurd en voorkomt dat de bevolking wordt misleid. Als de democratie niet functioneert, komt dat in het publieke debat aan de orde. Als het publieke debat ook niet functioneert, dan moet het van onderop komen. Daarvoor heeft de burger een aantal burgerrechten. Als de bestuurselite de middelen heeft om dat ook in de kiem te smoren, dan heb je een dictatuur.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 23:47 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Het prijsmechanisme werkt ook nog wel als deze niet uitsluitend gebruikt wordt, alleen, theoretisch gezien, niet meer optimaal. En andere vormen van coördinatie leiden ook weer tot problemen, al was het maar omdat de groep of machthebbers niet alwetend en volledig de goedheid zelve zijn.
Het is duidelijk dat de groep geen eigen eigen brein heeft, en dus niet zelf kan denken of iets willen. Toch maken groepsdieren als groep keuzes. Als een troep wolven voor de keus tussen twee paden komt te staan, gaat de hele troep of het ene of het andere pad in. Mensen doen dat ook. Een groepje wandelaars blijft vaak bij elkaar.quote:Overigens zijn er alleen groepsbesluiten in een democratie of bedoel je wat anders?
Christenziele... Die eerste beelden al.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:49 schreef Klopkoek het volgende:
Documentaire is 1,5 jaar oud, maar dit laat neoliberalisme in de praktijk zien:
http://www.npo.nl/2doc/05-08-2014/VPWON_1229948
'Neoliberalisme' c.q. aandeelhouderswaardemaximalisatie snijdt door de huidskleuren heen in Zuid Afrika, met doden en massaslachtingen tot gevolg. Het is 'maar' 50 minuten lang. Zeer de moeite van het bekijken waard...
Ook als je dat moorden weg denkt geeft het een aardig inkijkje hoe de staat en politie te werk gaat.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Christenziele... Die eerste beelden al.
Zij zijn het ergens niet mee eens dus daarom is het prijsschieten door de politie op deze mensen.
Met machinegeweren.
Echt ongelofelijk. Maar het gebeurt echt.
Moet je maar niet zo dwars zijn. Dan mag je afgeschoten worden.
Ondertussen houden we ons liever bezig met triviale zaken. Zoals de Amerikaanse verkiezingen.
Volgens Parenti groeien staten en hun autoriteit naarmate er meer bezit is dat beschermd moet worden tegen "het gepeupel".quote:Op zondag 13 maart 2016 11:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook als je dat moorden weg denkt geeft het een aardig inkijkje hoe de staat en politie te werk gaat.
quote:
quote:Most importantly, the cooperative movement has diversified to take in not only hotels such as Bauen but restaurants, trash collection, construction, health, education, media and transport. Not all have been successful, but on the whole it has worked out. Now, however, many are worried that Argentina’s new right wing president will put a stop to these models.
http://www.volkskrant.nl/(...)itsluiting~a4270313/quote:Populisme wordt gevoed door sociale uitsluiting
OPINIEDonald Trump voedt zich met hetzelfde volkssentiment als Geert Wilders. De basis daarvoor is gelegd door neoliberale hervormingen.
Jonathan Mijs is promovendus op de afdeling sociologie van Harvard University. 26 maart 2016, 14:00
We vermaken ons in Europa graag met Amerikaanse toestanden en Donald Trump bedient ons op onze wenken: als een olifant beweegt hij door de politieke porseleinkast. Maar hoe Amerikaans is het politieke schouwspel waaraan wij ons vergapen?
We doen er goed aan eens in de spiegel te kijken: de Amerikanen hebben Trump, maar wij hebben Wilders, de Fransen Front National, de Noren hun Fremskrittspartiet, de Denen de Folkeparti, de Zwitsers de Schweizerische Volkspartei, de Duitsers sinds kort het Alternative für Deutschland en de lijst loopt nog lang door.
Zo bezien is het fenomeen Trump niet uniek, noch Amerikaans: Trump is de exponent van een populistische wind die sinds de val van de Muur door het Westen waait. Hij geeft uiting aan een algemeen ressentiment en wantrouwen in de democratische vertegenwoordiging waaraan, na de marginalisering van de fascistische en communistische bewegingen, het populisme het beste gehoor geeft.
In een recent onderzoek leggen mijn coauteurs en ik een link tussen de opkomst van het populisme en het neoliberaal gedachtegoed dat zich in de laatste drie decennia van het Westen heeft meester gemaakt. De vermarkting van het onderwijs, de gezondheidszorg en andere diensten laat weinig heel van traditionele verwachtingen, gemeenschapszin en solidariteit. Marktwerking legt de verantwoordelijk voor winst en verlies bij het individu en in de wereldwijde concurrentie om kapitaal en arbeid is geen plaats voor sympathie.
Zondebokken
Onder de druk van deze ontwikkelingen en een algeheel gevoel van machteloosheid worden zondebokken aangewezen: met name nieuwkomers en reeds gemarginaliseerde groepen moeten het ontgelden. Populistische partijen voeden zich met deze sentimenten en geven er hun eigen draai aan: politici wakkeren de vrees voor vreemdelingen aan en/of stellen de belangen van gemarginaliseerde autochtonen boven alles.
Ons onderzoek laat zien dat neoliberale hervormingen samengaan met toenemende sociale uitsluiting. Zo scheppen dergelijke hervormingen een klimaat waarin het populisme gedijd. Wie daarvan de dupe is, hangt af van de politiek-historische identiteit van een land en regio.
Gemiddeld genomen zien we dat de mate van neoliberalisering in Oost-Europa, sinds de val van de Muur tot nu, samengaat met een toenemende uitsluiting van arme burgers. Oost-Europese armen krijgen in toenemende mate de schuld van hun eigen misère.
In West-Europa zijn moslims de zondebok: de vrees voor en uitsluiting van moslims is het sterkst in landen waar de afgelopen decennia met de grootste vaart neoliberale hervormingen zijn uitgerold. In die landen horen arme autochtonen er juist wél bij.
Welbeschouwd vergapen we ons op televisie dus aan Europese toestanden die het tot Amerika hebben geschopt. Door Trump te scharen onder Wilders en de zijnen krijgen we een betere kijk op het volkssentiment waarmee beiden zich voeden en het overheidsbeleid dat daarvoor de bodem heeft gelegd.
Jonathan Mijs is promovendus op de afdeling sociologie van Harvard University.
quote:Neoliberalism – the ideology at the root of all our problems | Books | The Guardian
Financial meltdown, environmental disaster and even the rise of Donald Trump – neoliberalism has played its part in them all. Why has the left failed to come up with an alternative?
Financial meltdown, environmental disaster and even the rise of Donald Trump – neoliberalism has played its part in them all. Why has the left failed to come up with an alternative?
Imagine if the people of the Soviet Union had never heard of communism. The ideology that dominates our lives has, for most of us, no name. Mention it in conversation and you’ll be rewarded with a shrug. Even if your listeners have heard the term before, they will struggle to define it. Neoliberalism: do you know what it is?
Its anonymity is both a symptom and cause of its power. It has played a major role in a remarkable variety of crises: the financial meltdown of 2007‑8, the offshoring of wealth and power, of which the Panama Papers offer us merely a glimpse, the slow collapse of public health and education, resurgent child poverty, the epidemic of loneliness, the collapse of ecosystems, the rise of Donald Trump. But we respond to these crises as if they emerge in isolation, apparently unaware that they have all been either catalysed or exacerbated by the same coherent philosophy; a philosophy that has – or had – a name. What greater power can there be than to operate namelessly?
So pervasive has neoliberalism become that we seldom even recognise it as an ideology. We appear to accept the proposition that this utopian, millenarian faith describes a neutral force; a kind of biological law, like Darwin’s theory of evolution. But the philosophy arose as a conscious attempt to reshape human life and shift the locus of power.
Neoliberalism sees competition as the defining characteristic of human relations. It redefines citizens as consumers, whose democratic choices are best exercised by buying and selling, a process that rewards merit and punishes inefficiency. It maintains that “the market” delivers benefits that could never be achieved by planning.
Attempts to limit competition are treated as inimical to liberty. Tax and regulation should be minimised, public services should be privatised. The organisation of labour and collective bargaining by trade unions are portrayed as market distortions that impede the formation of a natural hierarchy of winners and losers. Inequality is recast as virtuous: a reward for utility and a generator of wealth, which trickles down to enrich everyone. Efforts to create a more equal society are both counterproductive and morally corrosive. The market ensures that everyone gets what they deserve.
We internalise and reproduce its creeds. The rich persuade themselves that they acquired their wealth through merit, ignoring the advantages – such as education, inheritance and class – that may have helped to secure it. The poor begin to blame themselves for their failures, even when they can do little to change their circumstances.
Never mind structural unemployment: if you don’t have a job it’s because you are unenterprising. Never mind the impossible costs of housing: if your credit card is maxed out, you’re feckless and improvident. Never mind that your children no longer have a school playing field: if they get fat, it’s your fault. In a world governed by competition, those who fall behind become defined and self-defined as losers.
Related: Neoliberalism has brought out the worst in us | Paul Verhaeghe
Among the results, as Paul Verhaeghe documents in his book What About Me? are epidemics of self-harm, eating disorders, depression, loneliness, performance anxiety and social phobia. Perhaps it’s unsurprising that Britain, in which neoliberal ideology has been most rigorously applied, is the loneliness capital of Europe. We are all neoliberals now.
***
The term neoliberalism was coined at a meeting in Paris in 1938. Among the delegates were two men who came to define the ideology, Ludwig von Mises and Friedrich Hayek. Both exiles from Austria, they saw social democracy, exemplified by Franklin Roosevelt’s New Deal and the gradual development of Britain’s welfare state, as manifestations of a collectivism that occupied the same spectrum as nazism and communism.
In The Road to Serfdom, published in 1944, Hayek argued that government planning, by crushing individualism, would lead inexorably to totalitarian control. Like Mises’s book Bureaucracy, The Road to Serfdom was widely read. It came to the attention of some very wealthy people, who saw in the philosophy an opportunity to free themselves from regulation and tax. When, in 1947, Hayek founded the first organisation that would spread the doctrine of neoliberalism – the Mont Pelerin Society – it was supported financially by millionaires and their foundations.
With their help, he began to create what Daniel Stedman Jones describes in Masters of the Universe as “a kind of neoliberal international”: a transatlantic network of academics, businessmen, journalists and activists. The movement’s rich backers funded a series of thinktanks which would refine and promote the ideology. Among them were the American Enterprise Institute, the Heritage Foundation, the Cato Institute, the Institute of Economic Affairs, the Centre for Policy Studies and the Adam Smith Institute. They also financed academic positions and departments, particularly at the universities of Chicago and Virginia.
As it evolved, neoliberalism became more strident. Hayek’s view that governments should regulate competition to prevent monopolies from forming gave way – among American apostles such as Milton Friedman – to the belief that monopoly power could be seen as a reward for efficiency.
Something else happened during this transition: the movement lost its name. In 1951, Friedman was happy to describe himself as a neoliberal. But soon after that, the term began to disappear. Stranger still, even as the ideology became crisper and the movement more coherent, the lost name was not replaced by any common alternative.
At first, despite its lavish funding, neoliberalism remained at the margins. The postwar consensus was almost universal: John Maynard Keynes’s economic prescriptions were widely applied, full employment and the relief of poverty were common goals in the US and much of western Europe, top rates of tax were high and governments sought social outcomes without embarrassment, developing new public services and safety nets.
But in the 1970s, when Keynesian policies began to fall apart and economic crises struck on both sides of the Atlantic, neoliberal ideas began to enter the mainstream. As Friedman remarked, “when the time came that you had to change ... there was an alternative ready there to be picked up”. With the help of sympathetic journalists and political advisers, elements of neoliberalism, especially its prescriptions for monetary policy, were adopted by Jimmy Carter’s administration in the US and Jim Callaghan’s government in Britain.
After Margaret Thatcher and Ronald Reagan took power, the rest of the package soon followed: massive tax cuts for the rich, the crushing of trade unions, deregulation, privatisation, outsourcing and competition in public services. Through the IMF, the World Bank, the Maastricht treaty and the World Trade Organisation, neoliberal policies were imposed – often without democratic consent – on much of the world. Most remarkable was its adoption among parties that once belonged to the left: Labour and the Democrats, for example. As Stedman Jones notes, “it is hard to think of another utopia to have been as fully realised.”
***
It may seem strange that a doctrine promising choice and freedom should have been promoted with the slogan “there is no alternative”. But, as Hayek remarked on a visit to Pinochet’s Chile – one of the first nations in which the programme was comprehensively applied – “my personal preference leans toward a liberal dictatorship rather than toward a democratic government devoid of liberalism”. The freedom that neoliberalism offers, which sounds so beguiling when expressed in general terms, turns out to mean freedom for the pike, not for the minnows.
Freedom from trade unions and collective bargaining means the freedom to suppress wages. Freedom from regulation means the freedom to poison rivers, endanger workers, charge iniquitous rates of interest and design exotic financial instruments. Freedom from tax means freedom from the distribution of wealth that lifts people out of poverty.
As Naomi Klein documents in The Shock Doctrine, neoliberal theorists advocated the use of crises to impose unpopular policies while people were distracted: for example, in the aftermath of Pinochet’s coup, the Iraq war and Hurricane Katrina, which Friedman described as “an opportunity to radically reform the educational system” in New Orleans.
Where neoliberal policies cannot be imposed domestically, they are imposed internationally, through trade treaties incorporating “investor-state dispute settlement”: offshore tribunals in which corporations can press for the removal of social and environmental protections. When parliaments have voted to restrict sales of cigarettes, protect water supplies from mining companies, freeze energy bills or prevent pharmaceutical firms from ripping off the state, corporations have sued, often successfully. Democracy is reduced to theatre.
Another paradox of neoliberalism is that universal competition relies upon universal quantification and comparison. The result is that workers, job-seekers and public services of every kind are subject to a pettifogging, stifling regime of assessment and monitoring, designed to identify the winners and punish the losers. The doctrine that Von Mises proposed would free us from the bureaucratic nightmare of central planning has instead created one.
Neoliberalism was not conceived as a self-serving racket, but it rapidly became one. Economic growth has been markedly slower in the neoliberal era (since 1980 in Britain and the US) than it was in the preceding decades; but not for the very rich. Inequality in the distribution of both income and wealth, after 60 years of decline, rose rapidly in this era, due to the smashing of trade unions, tax reductions, rising rents, privatisation and deregulation.
The privatisation or marketisation of public services such as energy, water, trains, health, education, roads and prisons has enabled corporations to set up tollbooths in front of essential assets and charge rent, either to citizens or to government, for their use. Rent is another term for unearned income. When you pay an inflated price for a train ticket, only part of the fare compensates the operators for the money they spend on fuel, wages, rolling stock and other outlays. The rest reflects the fact that they have you over a barrel.
Those who own and run the UK’s privatised or semi-privatised services make stupendous fortunes by investing little and charging much. In Russia and India, oligarchs acquired state assets through firesales. In Mexico, Carlos Slim was granted control of almost all landline and mobile phone services and soon became the world’s richest man.
Financialisation, as Andrew Sayer notes in Why We Can’t Afford the Rich, has had a similar impact. “Like rent,” he argues, “interest is ... unearned income that accrues without any effort”. As the poor become poorer and the rich become richer, the rich acquire increasing control over another crucial asset: money. Interest payments, overwhelmingly, are a transfer of money from the poor to the rich. As property prices and the withdrawal of state funding load people with debt (think of the switch from student grants to student loans), the banks and their executives clean up.
Sayer argues that the past four decades have been characterised by a transfer of wealth not only from the poor to the rich, but within the ranks of the wealthy: from those who make their money by producing new goods or services to those who make their money by controlling existing assets and harvesting rent, interest or capital gains. Earned income has been supplanted by unearned income.
Neoliberal policies are everywhere beset by market failures. Not only are the banks too big to fail, but so are the corporations now charged with delivering public services. As Tony Judt pointed out in Ill Fares the Land, Hayek forgot that vital national services cannot be allowed to collapse, which means that competition cannot run its course. Business takes the profits, the state keeps the risk.
The greater the failure, the more extreme the ideology becomes. Governments use neoliberal crises as both excuse and opportunity to cut taxes, privatise remaining public services, rip holes in the social safety net, deregulate corporations and re-regulate citizens. The self-hating state now sinks its teeth into every organ of the public sector.
Perhaps the most dangerous impact of neoliberalism is not the economic crises it has caused, but the political crisis. As the domain of the state is reduced, our ability to change the course of our lives through voting also contracts. Instead, neoliberal theory asserts, people can exercise choice through spending. But some have more to spend than others: in the great consumer or shareholder democracy, votes are not equally distributed. The result is a disempowerment of the poor and middle. As parties of the right and former left adopt similar neoliberal policies, disempowerment turns to disenfranchisement. Large numbers of people have been shed from politics.
Chris Hedges remarks that “fascist movements build their base not from the politically active but the politically inactive, the ‘losers’ who feel, often correctly, they have no voice or role to play in the political establishment”. When political debate no longer speaks to us, people become responsive instead to slogans, symbols and sensation. To the admirers of Trump, for example, facts and arguments appear irrelevant.
Judt explained that when the thick mesh of interactions between people and the state has been reduced to nothing but authority and obedience, the only remaining force that binds us is state power. The totalitarianism Hayek feared is more likely to emerge when governments, having lost the moral authority that arises from the delivery of public services, are reduced to “cajoling, threatening and ultimately coercing people to obey them”.
***
Like communism, neoliberalism is the God that failed. But the zombie doctrine staggers on, and one of the reasons is its anonymity. Or rather, a cluster of anonymities.
The invisible doctrine of the invisible hand is promoted by invisible backers. Slowly, very slowly, we have begun to discover the names of a few of them. We find that the Institute of Economic Affairs, which has argued forcefully in the media against the further regulation of the tobacco industry, has been secretly funded by British American Tobacco since 1963. We discover that Charles and David Koch, two of the richest men in the world, founded the institute that set up the Tea Party movement. We find that Charles Koch, in establishing one of his thinktanks, noted that “in order to avoid undesirable criticism, how the organisation is controlled and directed should not be widely advertised”.
The words used by neoliberalism often conceal more than they elucidate. “The market” sounds like a natural system that might bear upon us equally, like gravity or atmospheric pressure. But it is fraught with power relations. What “the market wants” tends to mean what corporations and their bosses want. “Investment”, as Sayer notes, means two quite different things. One is the funding of productive and socially useful activities, the other is the purchase of existing assets to milk them for rent, interest, dividends and capital gains. Using the same word for different activities “camouflages the sources of wealth”, leading us to confuse wealth extraction with wealth creation.
A century ago, the nouveau riche were disparaged by those who had inherited their money. Entrepreneurs sought social acceptance by passing themselves off as rentiers. Today, the relationship has been reversed: the rentiers and inheritors style themselves entre preneurs. They claim to have earned their unearned income.
These anonymities and confusions mesh with the namelessness and placelessness of modern capitalism: the franchise model which ensures that workers do not know for whom they toil; the companies registered through a network of offshore secrecy regimes so complex that even the police cannot discover the beneficial owners; the tax arrangements that bamboozle governments; the financial products no one understands.
The anonymity of neoliberalism is fiercely guarded. Those who are influenced by Hayek, Mises and Friedman tend to reject the term, maintaining – with some justice – that it is used today only pejoratively. But they offer us no substitute. Some describe themselves as classical liberals or libertarians, but these descriptions are both misleading and curiously self-effacing, as they suggest that there is nothing novel about The Road to Serfdom, Bureaucracy or Friedman’s classic work, Capitalism and Freedom.
***
For all that, there is something admirable about the neoliberal project, at least in its early stages. It was a distinctive, innovative philosophy promoted by a coherent network of thinkers and activists with a clear plan of action. It was patient and persistent. The Road to Serfdom became the path to power.
Neoliberalism’s triumph also reflects the failure of the left. When laissez-faire economics led to catastrophe in 1929, Keynes devised a comprehensive economic theory to replace it. When Keynesian demand management hit the buffers in the 70s, there was an alternative ready. But when neoliberalism fell apart in 2008 there was ... nothing. This is why the zombie walks. The left and centre have produced no new general framework of economic thought for 80 years.
Every invocation of Lord Keynes is an admission of failure. To propose Keynesian solutions to the crises of the 21st century is to ignore three obvious problems. It is hard to mobilise people around old ideas; the flaws exposed in the 70s have not gone away; and, most importantly, they have nothing to say about our gravest predicament: the environmental crisis. Keynesianism works by stimulating consumer demand to promote economic growth. Consumer demand and economic growth are the motors of environmental destruction.
What the history of both Keynesianism and neoliberalism show is that it’s not enough to oppose a broken system. A coherent alternative has to be proposed. For Labour, the Democrats and the wider left, the central task should be to develop an economic Apollo programme, a conscious attempt to design a new system, tailored to the demands of the 21st century.
• George Monbiot’s How Did We Get into This Mess? is published this month by Verso. To order a copy for £12.99 (RRP £16.99) ) go to bookshop.theguardian.com or call 0330 333 6846. Free UK p&p over £10, online orders only. Phone orders min p&p of £1.99.
Before you post, we’d like to thank you for joining the debate - we’re glad you’ve chosen to participate and we value your opinions and experiences.
Please keep your posts respectful and abide by the community guidelines - and if you spot a comment you think doesn’t adhere to the guidelines, please use the ‘Report’ link next to it to let us know.
Please preview your comment below and click ‘post’ when you’re happy with it.
Bron: www.theguardian.com
quote:
quote:Temer is considering the chairman of Goldman Sachs in Brazil, Paulo Leme, and the founder of asset manager Mauá Capital, Luiz Fernando Figueiredo, as candidates to join his economic team should he take over the presidency, two people familiar with the matter told Reuters on Friday. (Writing by Anthony Boadle, editing by G Crosse)
Het artikel gaat verder.quote:Britain’s scientists must not be gagged | Opinion | The Guardian
Unless government officials make a major U-turn in the next few days, many British scientists will soon be blocked from speaking out on key issues affecting the UK – from climate change to embryo research and from animal experiments to flood defences. This startling, and highly controversial, state of affairs follows a Cabinet Office decision, revealed by the Observer in February, that researchers who receive government grants will be banned, as of 1 May, from using the results of their work to lobby for changes in laws or regulations.
The aim of the Cabinet Office edict was to stop NGOs from lobbying politicians and Whitehall departments using the government’s own funds. The effect, say senior scientists, campaigners and research groups, will be to muzzle scientists from speaking out on important issues. The government move is a straightforward assault on academic freedom, they argue.
These critics highlight examples such as those of sociologists whose government-funded research shows new housing regulations are proving particularly damaging to the homeless; ecologists who discover new planning laws are harming wildlife; or climate scientists whose findings undermine government energy policy. All would be prevented from speaking out under the new grant scheme as it stands.
Bron: www.theguardian.com
Jij wilt dacht ik precies hetzelfde maar dan in het klein. Dat we "de staat" eens vervangen door "Paper_Tiger" en "Grote" door kleine dan klopt het precies.quote:Op zondag 17 april 2016 17:12 schreef Paper_Tiger het volgende:
Neo liberalisme is bevoorrecht kapitalisme via de staat. Grote instituties die privileges krijgen in het publieke domein en die financieel uitbaten ten koste van de bevolking die er gedwongen door de staat gebruik van moeten maken.
Ik dacht meer aan een vrij speelveld.quote:Op zondag 17 april 2016 17:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Jij wilt dacht ik precies hetzelfde maar dan in het klein. Dat we "de staat" eens vervangen door "Paper_Tiger" en "Grote" door kleine dan klopt het precies.
Dan krijgen we dit:
Neo liberalisme is bevoorrecht kapitalisme via Paper_Tiger. Kleine instituties die privileges krijgen in het publieke domein en die financieel uitbaten ten koste van de bevolking die er gedwongen door Paper_Tiger gebruik van moeten maken.
Dat is zo'n beetje wat je wilt, toch?
Maar dan wel voor hen die hun weg in het "vrije speelveld" door handig ellebogenwerk zelf kunnen banen dan.quote:Op zondag 17 april 2016 17:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik dacht meer aan een vrij speelveld.
Dat is de wereld van nu waar de rijken via de staat privileges krijgen. Verder is niet iedereen louter door geld gemotiveerd.quote:Op zondag 17 april 2016 18:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar dan wel voor hen die hun weg in het "vrije speelveld" door handig ellebogenwerk zelf kunnen banen dan.
Zoveel heb ik er wel van begrepen. Netjes en sociaal vind ik het nog steeds niet. Dog eat dog en the works.
Moeten we daar iets aan doen?quote:Op zondag 17 april 2016 18:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dat is de wereld van nu waar de rijken via de staat privileges krijgen.
Een quote uit het artikel:quote:Op vrijdag 17 juni 2016 11:13 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.counterpunch.o(...)teful-and-uniformed/
Er is een goede case te maken van de gedachte dat het fascisme een reactie is op een uitbundige elite dat van de samenleving haar eigen feestje maakt. Zo kun je ook het liberalisme relateren aan het fascisme, en is het niet zijn tegenpool.quote:To avoid possible confusion, the point is not that Trump and Clinton have “essentially the same policies”. Rather, it is that Clinton and the policies of neoliberalism represent a system that constitutively excludes and exploits large segments of the population (both local and global). Those who feel dismayed and rejected by the political system are in-fact correct. Neo-liberalism does not care about the bottom 90 percent —it is only beholden to the needs of corporations. Alternatively right wing populism does in fact seek to address the concerns of the underclass (albeit in a racist and displaced way). Trump, by promising these segments inclusion in a (allegedly) different system picks up the voters neo-liberalism leaves behind. In the same way that Trump is a great recruiting tool for ISIS, Clinton (even if she wins), is a great recruiting tool for Trump and the right wing.
Clinton is thus not an alternative to neo-fascism; she in-fact facilitates it. This means that it is incorrect to say that it is possible to choose the ‘lesser of two evils’. They are two sides of the same coin; one directly fuels the other.
Ja. Een kleine minder machtige staat.quote:
Ik weet niet eens meer waar het over ging. Zoek ik even terug.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 18:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ja. Een kleine minder machtige staat.
Als er echt een wereldregering komt dan wordt het lastig om landen tegen elkaar uit te spelen.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 20:34 schreef 729Sinistra het volgende:
Neoliberalisme is eigenlijk een soort derde weg ideologie bestaande uit associaal-rechtse standpunten op het vlak van economie en linkse standpunten op sociaal-cultureel vlak. Het is de meest giftige ideologie na het Nazisme en Communisme. Geintroduceerd begin jaren 80 door Ronald Reagan en Margaret Thatcher en hun founding father Milton Friedman wilde men komaf maken met het Keynesiaanse model van vrije markt en sociale bescherming in de USA en UK. In de jaren 90 na de val van de muur omarmde Blair en sociaal-Democraten het neoliberale model en vermengde met cultureel-marxistische waarden als globalisme, vrouwenrechten, strijd voor homo en gendersexualiteit, voor abortus; euthanasie en tegen de traditionele waarden als Christendom, het Gezin, Traditie, talen, cultuur en nationalisme. Dritig overgenomen door Wim Kok in 1992 bij het PvdA congres met het " afschudden van de ideologische veren". De ultra rijke poppenspelers van de Bilderbergerclub omarmden in de jaren 90 deze nieuwe ideologie en propageerden het overal ter wereld voor een uiteindelijke Wereldregering die er snel zal aankomen. Ik durf hier stellen dat het neoliberalisme gevaarlijk is dan het nazisme....
Alleen de dood biedt dan nog verlossing.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 21:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als er echt een wereldregering komt dan wordt het lastig om landen tegen elkaar uit te spelen.
Of die apartheids ministaatjes van jouquote:Op vrijdag 17 juni 2016 22:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Alleen de dood biedt dan nog verlossing.
Een vrij speelveld? Waar ligt dat speelveld dan? Want volgens mij is het speelveld al onderverdeeld in voorgaande honderden jaren. Zelfs een herverdeling voor een eerlijke start zou uiteindelijk weer leiden tot dezelfde situatie. Het vereist totale gelijkheid, om eerlijk te blijven werken. Liberaal, neo-liberaal, communistisch, socialistisch, alle huidige regerende ideologieën zijn gedoemd om te falen.quote:Op zondag 17 april 2016 17:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik dacht meer aan een vrij speelveld.
Een probaat middel tegen alle kwalen.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 22:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Alleen de dood biedt dan nog verlossing.
quote:Op zondag 19 juni 2016 14:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een probaat middel tegen alle kwalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |